آیا بازی هایی که در زمان های دور راهی بازار شدند و دیگر سخنی از آن ها به میان نمی آید، واقعاً مرده اند؟ خیر، در دنیای بازی های کامپیوتری همیشه نام های بزرگ باقی خواهند ماند و به الگویی برای دیگر بازی ها و بازیسازان تبدیل می شوند. اشخاصی مانند سید میر (Sid Meier)، ویل رایت (Will Wright)، کلیف بلسزینسکی (Cliff Bleszinski) و... از جمله بازیسازان مطرحی هستند که حتماً با ساخته های آن ها آشنایی دارید. اما آیا می دانید بازی های محبوب این افراد چه بوده و چه بازی هایی روی ساخته های آن ها تأثیرگذار بوده اند؟
Pinball Construction یکی از بازی های محبوب آقای ویل رایت بوده که شاید بتوان آن را به نوعی از اولین بازی های ویدیویی دانست که به شما اجازه می داد چیزی را درست کنید. به طور مثال می توانستید یک ماشین Pinball برای خود درست کنید. این بازی در سال 1983 برای سیستم های Apple II و Atari 800 راهی بازار شد. این بازی تأثیرات زیر رای روی آقای رایت گذاشت:
1 - ساخت و ساز: رایت بازی هایی را دوست دارد که در آن ها بتواند با ابزاری که در اختیار دارد، چیزهایی خلق کند که همه به دنبال آن ها هستند.
2 - قابلیت های تازه: بازی Pinball Construction دارای سیستم جاذبه و سرعت بود.
3 - المان های گرافیکی بازی: این بازی به وسیله Text خودش را برای بازیکنان معرفی نمی کرد. رایت از این بازی متوجه شد که یک جلوه زیبا می تواند تأثیر زیاد تری روی بازیکنان بگذارد.
رایت پس از این بازی، دست به ساخت سری بازی های SimCity زد.
بازی The Seven Cities of Gold که در سال 1984 برای سیستم Commodore 64 عرضه شد، بازی مورد علاقه آقای سید میر بوده است. در این بازی می توانستید در نقش کریستوف کلمب (Christopher Columbus) قرار بگیرید و دنیا را جستجو کنید. بازیکنان در این بازی می توانستند قاره آمریکا را کشف کنند. این بازی تأثیرات زیر را روی آقای میر گذاشت:
1 - بازی به هیچ عنوان آسان نبود. The Seven Cities of Gold از مکانیزم پیچیده ای برخوردار بود که از بین آن ها می توان به جستجو کردن، اقتصاد و فتح سرزمین های مختلف اشاره کرد.
2 - TSCoG به عنوان یک بازی تاریخی مورد توجه میر قرار گرفت.
3 - این بازی اولین عنوانی بود که بازیکنان را در نقشه هایی که به صورت تصادفی ساخته می شدن، قرار می داد. میر از این ایده در بازی Civilization استفاده کرد.
4 - این بازی چند سبک مختلف را با هم ترکیب کرده بود. میر از این روش در بازی Pirates استفاده کرد.
5 - TSoG یک بازی Open-World بود. بازی Pirates نیز یک عنوان Open-World بود!
میر بعد از انجام این بازی، عنوان Floyd of the Jungle را راهی بازار کرد. بعد از این عنوان نیز بازی های Pirates و Civilization را ساخت.
کلیف بلسزینسکی یکی از طرفداران سرسخت بازی Mario است. او پس از دیدن یکی از تبلیغات این بازی برای یکی از کنسول های Nintendo به ساخت بازی علاقه مند شد. او همچنین از طرفداران پر و پا قرص سری بازی های The Legend of Zelda نیز به شمار می رود. او پس از مدت ها با پس انداز پولی که در دوران کودکی داشت، توانست یکی از نسخه های Zelda را خریداری کند. اکنون سال های زیادی از زمان نسخه های کلاسیک سری بازی های The Legend of Zelda می گذرد و همه چیز به سمت دنیای دیجیتال می رود. بلسزینسکی از تأثیراتی که TLoZ را روی او گذاشته، می گوید:
1 - کارتریج طلایی این بازی، باعث شده بود که این عنوان بسیار با ارزش به نظر برسد. اگر بتوانید بازی را به نوعی Premium کنید، مشتری متوجه ارزش آن می شود.
2 – بلسزینسکی در سن 13 سالگی بازی The Legend of Zelda را بازی کرده است. زمانی که او دوره کودکی را پشت سر گذاشته بود. این بازی احساسات او را در اختیار خودش گرفته بود و باعث شده بود تا او تمام دنیای بازی را جستجو کند. اکنون که او یک طراح بازی است، به همه این پیشنهاد را می کند که از بازی هایی که در دوران کودکی تجربه کرده اند، برای پروژه های خودشان الگوبرداری کنند.
3 - درست است که بازی به صورت Open-World طراحی نشده بود، اما او احساس می کرد که در یک دنیای Open-World قرار دارد و دوست داشت که همیشه در دنیای The Legend of Zelda جستجو کند.
اکنون که او سری بازی های Gears of War را ساخته، کاری کرده که بازی از حالت خطی خارج شود و بازیکنان فرصت این را داشته باشند تا بتوانند در دنیای بازی گردش کنند.
Pinball Construction یکی از بازی های محبوب آقای ویل رایت بوده که شاید بتوان آن را به نوعی از اولین بازی های ویدیویی دانست که به شما اجازه می داد چیزی را درست کنید. به طور مثال می توانستید یک ماشین Pinball برای خود درست کنید. این بازی در سال 1983 برای سیستم های Apple II و Atari 800 راهی بازار شد. این بازی تأثیرات زیر رای روی آقای رایت گذاشت:
1 - ساخت و ساز: رایت بازی هایی را دوست دارد که در آن ها بتواند با ابزاری که در اختیار دارد، چیزهایی خلق کند که همه به دنبال آن ها هستند.
2 - قابلیت های تازه: بازی Pinball Construction دارای سیستم جاذبه و سرعت بود.
3 - المان های گرافیکی بازی: این بازی به وسیله Text خودش را برای بازیکنان معرفی نمی کرد. رایت از این بازی متوجه شد که یک جلوه زیبا می تواند تأثیر زیاد تری روی بازیکنان بگذارد.
رایت پس از این بازی، دست به ساخت سری بازی های SimCity زد.
بازی The Seven Cities of Gold که در سال 1984 برای سیستم Commodore 64 عرضه شد، بازی مورد علاقه آقای سید میر بوده است. در این بازی می توانستید در نقش کریستوف کلمب (Christopher Columbus) قرار بگیرید و دنیا را جستجو کنید. بازیکنان در این بازی می توانستند قاره آمریکا را کشف کنند. این بازی تأثیرات زیر را روی آقای میر گذاشت:
1 - بازی به هیچ عنوان آسان نبود. The Seven Cities of Gold از مکانیزم پیچیده ای برخوردار بود که از بین آن ها می توان به جستجو کردن، اقتصاد و فتح سرزمین های مختلف اشاره کرد.
2 - TSCoG به عنوان یک بازی تاریخی مورد توجه میر قرار گرفت.
3 - این بازی اولین عنوانی بود که بازیکنان را در نقشه هایی که به صورت تصادفی ساخته می شدن، قرار می داد. میر از این ایده در بازی Civilization استفاده کرد.
4 - این بازی چند سبک مختلف را با هم ترکیب کرده بود. میر از این روش در بازی Pirates استفاده کرد.
5 - TSoG یک بازی Open-World بود. بازی Pirates نیز یک عنوان Open-World بود!
میر بعد از انجام این بازی، عنوان Floyd of the Jungle را راهی بازار کرد. بعد از این عنوان نیز بازی های Pirates و Civilization را ساخت.
کلیف بلسزینسکی یکی از طرفداران سرسخت بازی Mario است. او پس از دیدن یکی از تبلیغات این بازی برای یکی از کنسول های Nintendo به ساخت بازی علاقه مند شد. او همچنین از طرفداران پر و پا قرص سری بازی های The Legend of Zelda نیز به شمار می رود. او پس از مدت ها با پس انداز پولی که در دوران کودکی داشت، توانست یکی از نسخه های Zelda را خریداری کند. اکنون سال های زیادی از زمان نسخه های کلاسیک سری بازی های The Legend of Zelda می گذرد و همه چیز به سمت دنیای دیجیتال می رود. بلسزینسکی از تأثیراتی که TLoZ را روی او گذاشته، می گوید:
1 - کارتریج طلایی این بازی، باعث شده بود که این عنوان بسیار با ارزش به نظر برسد. اگر بتوانید بازی را به نوعی Premium کنید، مشتری متوجه ارزش آن می شود.
2 – بلسزینسکی در سن 13 سالگی بازی The Legend of Zelda را بازی کرده است. زمانی که او دوره کودکی را پشت سر گذاشته بود. این بازی احساسات او را در اختیار خودش گرفته بود و باعث شده بود تا او تمام دنیای بازی را جستجو کند. اکنون که او یک طراح بازی است، به همه این پیشنهاد را می کند که از بازی هایی که در دوران کودکی تجربه کرده اند، برای پروژه های خودشان الگوبرداری کنند.
3 - درست است که بازی به صورت Open-World طراحی نشده بود، اما او احساس می کرد که در یک دنیای Open-World قرار دارد و دوست داشت که همیشه در دنیای The Legend of Zelda جستجو کند.
اکنون که او سری بازی های Gears of War را ساخته، کاری کرده که بازی از حالت خطی خارج شود و بازیکنان فرصت این را داشته باشند تا بتوانند در دنیای بازی گردش کنند.
آخرین ویرایش: