گزارش بازی‌های ایکس‌باکس در پلی‌استیشن؛ یک حرکت انقلابی یا یک فاجعه؟

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال

1000012655.jpg

بازی‌های ایکس‌باکس روی PS5 ممکن است آن‌طور که فکر می‌کردیم، خوب نفروخته باشند.

برند ایکس‌باکس مایکروسافت به‌آرامی در حال فاصله گرفتن از انحصاری‌های کنسولی و تبدیل‌شدن به یک ناشر ترد-پارتی است. بسیاری از بازی‌های این برند سبزرنگ به کنسول‌های پلی‌استیشن راه یافته‌اند و برخی از آن‌ها اخیراً در صدر جدول پیش‌فروش‌ها قرار گرفته‌اند. بااین‌حال، طبق داده‌های تازه جمع‌آوری‌شده، به نظر می‌رسد که این استراتژی جدید ایکس‌باکس در پلتفرم پلی‌استیشن چندان موفق نبوده است.
آیا بازی‌های ایکس‌باکس روی PS5 خوب می‌فروشند؟
1000012661.jpg
بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Alinea Analytics، پرفروش‌ترین بازی ایکس‌باکس روی پلی‌استیشن، Sea of Thieves است که ۱.۸ میلیون نسخه فروخته است. پس از آن، بازی Grounded از استودیوی Obsidian Entertainment قرار دارد که ۴۳۲.۲ هزار نسخه فروخته است. در مقایسه، Sea of Thieves و Grounded به ترتیب ۱۳.۳ میلیون و ۴.۱ میلیون نسخه روی استیم فروخته‌اند.
برخی از بازی‌های خاص‌تر ایکس‌باکس، مانند Age of Mythology Retold و Pentiment، فروش چندانی نداشته‌اند. به‌عنوان‌مثال، بازی تحسین‌شده‌ی Hi-Fi Rush از استودیوی Tango Gameworks فقط ۱۳۷.۳ هزار نسخه روی پلی‌استیشن فروخته است. Age of Mythology Retold و Pentiment نیز به ترتیب ۴۱ هزار و ۱۴ هزار نسخه فروش داشته‌اند. در مقایسه، این سه بازی روی استیم به ترتیب ۶۹۷.۲ هزار، ۴۳۵ هزار و ۲۶۱.۳ هزار نسخه فروخته‌اند.
1000012659.jpg
بنابراین، آیا بازی‌های ایکس‌باکس روی PS5 خوب می‌فروشند؟ در مقایسه با استیم، قطعاً نه. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که این حرکت بی‌فایده بوده است. برای مایکروسافت، پولی که از آوردن این بازی‌ها به پلی‌استیشن به‌دست آورده، درصورتی‌که این عناوین انحصاری باقی می‌ماندند، اصلاً وجود نداشت. بنابراین، هرچند این بازی‌ها فروش فوق‌العاده‌ای نداشته‌اند، اما به نظر می‌رسد که این استراتژی همچنان ارزشمند باشد.
دو نکته در اینجا قابل‌توجه است. اول اینکه ما نمی‌دانیم Alinea Analytics از چه روش‌شناسی‌ای برای تخمین این آمار استفاده کرده، بنابراین دقت این داده‌ها ممکن است قابل‌بحث باشد. دوم اینکه همه‌ی این بازی‌ها تا حدی از یک "انتشار بزرگ" فاصله دارند. برخی ممکن است بگویند Sea of Thieves یک بازی مهم برای ایکس‌باکس است، اما به‌جز آن، باقی عناوین در دسته‌ی بازی‌های خاص و کم‌مخاطب قرار می‌گیرند. بنابراین، سخت است که بگوییم حرکت چندپلتفرمی ایکس‌باکس یک شکست بوده است.
ما واقعاً زمانی متوجه خواهیم شد که بازی‌های ایکس‌باکس چگونه روی PS5 می‌فروشند که Forza Horizon 5 و Indiana Jones and the Great Circle طی هفته‌های آینده منتشر شوند.​
 
تئوری توطئه بدم
من هنوزم به این حرکت مایکروسافت که انقدر راحت انحصاری هاش رو آورد رو پلی استیشن مشکوکم و فکر میکنم نیت شومی داره که نمیدونم چیه :-"
میدونی من یک سری احتمال ها میدم
احتمال اول برای آشنایی بیشتر پلیرهای سونی هست که با انحصاریهای ایکس باکس آشنا بشن
و احتمال دوم اینه که بگه من مایکروسافت این انحصاری ها مو میذارم داخل گیم پس روز اول ولی روی این پلتفورمی شما دارید بازی میکنید ازتون ۷۰ دلار پول میگیره و مایکروسافت توقع داره یک سری از این مخاطبین نسل بعد کوچ کنن بیان سمت مایکروسافت.
 
میدونی من یک سری احتمال ها میدم
احتمال اول برای آشنایی بیشتر پلیرهای سونی هست که با انحصاریهای ایکس باکس آشنا بشن
و احتمال دوم اینه که بگه من مایکروسافت این انحصاری ها مو میذارم داخل گیم پس روز اول ولی روی این پلتفورمی شما دارید بازی میکنید ازتون ۷۰ دلار پول میگیره و مایکروسافت توقع داره یک سری از این مخاطبین نسل بعد کوچ کنن بیان سمت مایکروسافت.

اين اتفاق در صورتى ميفته كه نسل بعد سونى يه فاجعه تمام عيار باشه عملكردش.
وگرنه بازم كسى لايبررى بيست ساله دو نسلش رو ول نميكنه.
 
این ها عناوین لانچ نبودن که توقع فروش بالا ازشون داشته باشیم مخصوصا Sea of Thieves که بازه زمانیش در نمودار برای مقایسه کلا دایورت شده و مقایسه درستی نیست، بماند که آش دهن سوزی هم نیستن و با اینکه مارکتینگی نداشتن اتفاقا از نظر من خوب هم فروختن. "فاز دوم" مایکرو که قراره عناوین AAA بدردبخور رو همزمان روی PS بیاره عیارش مشخص می شه، "فاز سوم" هم با این فرمون انحصاری شدن عناوین مایکروسافت گیمینگ برای پلی استیشنه..;))
ایندیانا جونزو فورزا و بعدم گیرز از جمله عناوینین که می شه به فروششون روی PSخوشبین بود :D
 
آخرین ویرایش:
به نظرم این بازی‌هایی که فعلاً برای پلی‌استیشن اومدن، ملاک خوبی برای تعیین موفقیت یا شکستِ استراتژی جدید مایکروسافت نیستن. :دی
Sea of Thieves بعد از ۶ سال برای پلی‌استیشن اومد و با این حال حدود ۲ میلیون فروخته.
Grounded رو هم اگه از دوران Early Access حساب کنیم، موقع انتشار روی پلی‌استیشن تقریباً ۴ ساله بوده و بازی‌ای هم نیست که هایپی توی دوران فعلی داشته باشه.
Hi-Fi Rush و Pentiment بحث‌شون یه ذره متفاوته. Pentiment رو تجربه نکردم ولی ازش خیلی خوب شنیدم و Hi-Fi Rush هم برای خودم یه بازی ۱۰/۱۰ هست و جزو جواهرات این نسل. ولی هر دو جزو بازی‌های خاص هستن و عامه‌پسند محسوب نمی‌شن که خیلی بفروشن (این ربطی به کیفیت نداره).
ولی مثلاً Forza Horizon 5 که تو راهه، احتمالاً فروش خیلی بیشتری نسبت به این‌ها داشته باشه و از همین الآن اسمش توی بالاترین رتبه‌های پیش‌فروش پلی‌استیشن دیده می‌شه. تازه این بازی‌ای هست که داره با ۳.۵ سال تأخیر میاد و با این حال ازش استقبال خوبی می‌شه و اگه نسخه بعدی به طور هم‌زمان با اکس‌باکس و پی‌سی برای پلی‌استیشن هم بیاد، چنان فروشی می‌کنه که همه این تحلیل‌ها دگرگون می‌شن! :دی
یا Gears of War: E-Day اگه روز اول عرضه برای پلی‌استیشن بیاد، به نظرم فروش بسیار خوبی می‌کنه و این جور بازی‌ها هستن که تکلیف رو روشن می‌کنن، نه چیزهایی که با فاصله زیاد اومدن یا عامه‌پسند نیستن.
 
این سیاست ماکرو واقعا یه سیاست همه جهت برد برای همه هست.
بازیایی که عملا رو پلتفرم خودش دیگه فروشی ندارن رو تو بزرگترین بازار کنسولی می‌فروشه.
هم خودش پول به جیب میزنه هم ps درصدش رو میگیره هم پلیرهای ps بازیهای بیشتری رو بازی میکنن و تنوع بازیهای کنسولیشون بیشتر میشه.
یه عده هم که هر سال جفت کنسول هارو میخرن، شاید دیگه قید خرید Xbox رو بزنن.
که باید دید این فروش تا چه میزان میتونه اون ریزش احتمالی رو پوشش بده...

بخوام خودم رو مثال بزنم برای این حرکت، همه چیز به گیم پس برمیگرده که ایا با همین کیفیت ادامه میدن یا نه.
اگه بخواد افت کنه دیگه دلیلی برای خرید Xbox تو نسل بعد واسه من یکی وجود نخواهد داشت.
 


پاسخ خود را بنویسید ...

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or