بازیـی که سبک FPS را تغییر داد..

  • Thread starter Thread starter paxa
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

paxa

کاربر سایت
خب قبل از این که مقاله رو شروع کنیم بهتره کمی در مورد سبک شوتر اول شخص توضیح کوتاهی بدیم:


اکشن اول شخص قدیمیترین و پر طرفدارترین سبک های Action بوده که معمولا بازیکن بازی را از زاویه دید و چشم کاراکتر داخل بازی میبیند.
در اول شخص کلاسیک معمولا شما در کالبد یک جنگجو اسلحه به دست به مصاف تعداد زیادی دشمن میروید و از آنجا که در محیطی 3 بعدی در حال بازی هستید جاذبه ی زمین، نور، فیزیک عناصر و ... باید خیلی نزدیک به واقعیت باشند.





Doom_cover_art.jpg






درسال های 1993 بازی های دو بعدی محبوبیت زیادی نسبت به بازی های سه بعدی بودند.مخصوصا بازی های شوتر اول شخص سه بعدی که گیمر ها چندان علاقه ای به بازی کردن آنها نشان نمیدادند.از مشکلات بازی های سه بعدی شوتر اول شخص آن زمان میتوان به ساده بودن بیش از حد آن و کیفیت بد تصاویر اشاره کرد که اصلا تصاویر قابل تشخصیص نبود.گیمر ها در آن زمان آرزو یک بازی سه بعدی خوب شوتر اول شخص داشتند که آرزوی آنها به زودی به واقعیت تبدیل شد.بازی DOOM آروزی گیمر هارا پس از مدت ها برآورده کرد.میخواهم به یک نکته اشاره کنم که خیلی از ماها در اشتباه هستیم..به خاطر این که فکر میکنیم که بازی اولین بازی اول شخصی تاریخ بوده ولی این بازی نه تنها اولین بازی اول شخص نبوده بلکه جز اولین بازی های شوتر اول شخص هم به حساب نمیاد پس اشتباه نکنید.بازی های اول شخص اولیه بسیار قدیمی تر از هستند.یه کم از بحث اصلی منحرف شدیم حالا میخواهیم برسی کنیم که چه تغییراتی در بازی های اول شخص پس از عرضه این بازی به وجود آمد





doom8.jpg






هیچ گیمری وجود ندارد که بازی DOOM را بازی نکرده یا نامی از آن نشنیده باشد.این بازی تحولی در بازی های شوتر اول شخص بعد از خودش ایجادکرد و بازی های شوتر اول شخص بعد از آن به گونه ای از این بازی الهام گرفته اند.خب حالا به سراغ مشخصات این بازی میرویم..این بازی درسال 1993 توسط تیم ID SOFTWARE به وجود آمده است.معروف ترین عضو گروه و برنامه نویس ارشد گروه جان کارمک نام داشت.سندی پیترسون هم وظیفه طراحی مراحل رو برعهده داشت.در کل تیم تشکیل شده از افراد افسانه ای بود.حال در مورد داستان بازی صحبت میکنیم.همواره در صنعت سینما و گیم ایده حمله موجودات فضایی به زمین و سفر در زمان و از اینجور چیزا همواره مشاهده شده است اما تیم سازنده برروی داستانی کار میکردند که از این ایده های کلیشه ای به دور باشه.جان کارمک درمورد داستان بازی ایده ای داد و ایده او توسط اعضای تیم قبول شد.داستان این بازی مربوط به افسر نیروی دریایی که در دنیای عجیب و قریب و پر از اجساد با انسان ها و هیولا های جهنمی که جهان را در اختیار گرفته اند مبارزه کند.این داستان در زمان خود بی نظیر بود و باید آن را منحصر به فرد ترین و اصیل ترین داستان های مربوط به بازی های کامپیوتری محوسب کرد.که موجب شد تا سازندگان بازی های شوتر اول شخص سعی کنند مانند داستان این بازی داستانی زیبا و اصیل تحویل گیمر ها دهند.





doom2.jpg






موتور بازی قابلیت های جدیدی را پشتیبانی میکرد که باعث خلق محیط هایی با ظاهری طبیعی میشد و تعاملی با محیط را برای بازیباز مقدور میساخت.بازی نوآوری جدید به همراه داشت که در بسیاری از بازی های آینده به چشم نمیخوند.در این بازی استفاده از سویچ ها و مکان هایی از بازی برای به جریان در آوردن حوادث و داستادن بازی دیده شد.کارمک برای ساخت این بازی موتور قدیمی را کنار گذاشت.این بازی ساختار پیچیده تری نسبت به عنوانین قبلی این شرکت بود.کلیه سطوح دارای بافت باکیفیت بوده اند و علاوه برآن وقتی شخصیت بازی اسلحه به دست حرکت میکند اسلحه و شخصیت بازی نسبتا طبیعی حرکت میکنند و حالت مصنوعی که در عنوانین قبلی وجود داشت در این بازی وجود ندارد.همانطور که این بازی رو بازی کردید شاهد تکان خوردن دیوار ها بوده اید ..در اون زمان به دلیل طبیعی حرکت کردن دیوار هاترس و وحشت خاصی در دل گیمر ها به وجود می آمد.در آن زمان یکی از عوامل محبوبیت این بازی گرافیک بی نظیر آن در زمان خودش بود.









header.jpg




جان کارمک از موتور بازی DOOM برای بسط طراحی Texture mappin های قبلی استفاده کرد که این اجازه را میداد که از تکسچر در سقف و روی زمین استفاده شود تا بتوان مراحل را ارتقا داد. از نوع خاصی از تکسچر ها استفاده میکرد که با نام SKY شناخته میشد.هربار که بازی باز بیرون را تماشا میکرد و به ماجراجویی و گشت و گذار در محیط خارجی مشغول بود میتوانست تصویری از آسمان را مشاهده کند که کل صفحه را اشغال کرده بود!این تکسچر کهنه و قدیمی همچنان در بازی های حاظر سبک شوتر اول شخص حضور دارند.جای پای این بازی برای همیشه در تاریخ بشر جاودانه ماند و تاثیری که بر روی دنیای گیم به خصوص بر روی سبک شوتر اول شخص گذاشت میتوان گفت این بازی باعث پیشرفت این سبک شد.
 
از بازی های FPS ای که قدیمی تر از عنوان Doom هستند میشه به عناوینی مثل catacomb اشاره کرد که قبل از ساخت Wolfenstein 3D ساخته شدن و جزو عناوین id به حساب میان که البته قبل از شکل گیری id توسط softdisk تولید شدن و کارمک روشون کار کرده بود. اولین عنوان که توسط id ساخت و منتشر شد(توی سبک شوتر) همین Wolf3D هستش. در حقیقت با این بازی بود که سبک شوتر به طور واقعی شکل گرفت.
 
درسته چندتا بازی شوتر اول شخص مثل
Wolf3D قبل از DOOM وجود داشت..ولی این بازی یه سروگردن از همشون بالاتر بود..

گرافیک و داستان و...
 
تنها انقلاب تو سال 2007 و کرایسیس 1 بود ... بقیه هم یه مشت چرندیات هستن. تنها دلیلش هم این بود که دست کم یک نسل از خودش جلوتر اومد ..
 
آخرین ویرایش:
تنها انقلاب تو سال 2007 و کرایسیس 1 بود ... بقیه هم یه مشت چرندیات هستن. تنها دلیلش هم این بود که دست کم یک نسل از خودش جلوتر اومد ..

حتما شما نه دووم بازی کردی نه کواک نه هاف لایف .من هنوز دارم کواک 1 رو بازی می کنم کرایسیس 3 هم به من نچشبید چه برسه یکش اینا مقابل اسطوره ای مثل دووم پشیزی هم نیستن
برای امتحان تو بگو دووم 4 فردا میاد مردم خوشحال تر میشن یا کرایسیس 4.
 
تنها انقلاب تو سال 2007 و کرایسیس 1 بود ... بقیه هم یه مشت چرندیات هستن. تنها دلیلش هم این بود که دست کم یک نسل از خودش جلوتر اومد ..

نوآوری های DOOM شامل:

مراحل پویا-نورپردازی پیشرفته-کنترل هدف با موس-سیستم مجولار-لایسنس کردن موتور

این ویژگی قبل از بازی دیده نشده بود..و این ویژگی بعد ها در تمام بازی های اول شخص دیده شد ..پس بازی های اول شخص از DOOM الهام گرفتن
 
باور کنید هنوزم level design ای رو که بازی ای مثل Quake 1 داشت از خاطرم نرفته، یه مرحله داشت توی اپیزود اول به نام ziggurat vertigo ، که جاذبه وجود نداشت (البته این مرحله جزو secret level ها توی این اپیزود بود) باید هر طبقه و مکانیک هاشو با استفاده از همین نبود جاذبه فعال میکردین. حالا در نظر بگیرین این بازی برای سال 96 بود، یعنی اینقدر گیم پلی بازی منعطف بود که حد نداشت، همون آیتم ها و قدرت هایی که برای مقابله بادشمنا ازش استفاده میکردین در نوع خودش هنوزم بی نظیره، مثل پنتاگرام شیطان که قدرت نامیرا شدن رو برای حدودا یک دقیقه بهتون میداد(جای عدد زره هم مینوشت 666 ،خیلی باحال بود:d) البته توی Doom هم با همین قدرت ولی به شکل دیگه ای دیده میشد، یا Quad damage که قدرت شلیکتون رو افزایش میدادو.... واقعا شاهکار بود این سری بازی، نسخه ی 2 هم که حتی تمام ایرادهای نسخه ی قبلش رو برطرف کرد، تازه تمام اینارو در کنار تکنولوژی کاملا 3D برای اولین بار در بازی های شوتر و ابداع آنلاین death match برای این سبک قرار بدین تا بفهمین انقلاب به چی میگن.
از اون طرف یه بازی ای مثل HL1 سال 98 میاد کلا داستان رو تو بازی ها معنا میبخشه، تعامل با محیط رو کاملا تعریف میکنه تو بازی ها، وسایل نقلیه رو وارد سبک شوتر میکنه و level design در بالاترین حد خودش ساخته میشه، یعنی قسمت های FPS platforming و شاخصه های شوتر رو به به کل دگرگون میکنه و هزاران نکته ی دیگه. اونوقت اگه اسم اینا انقلاب نیست پس چیه؟!!
کلا سری بازی های Quake و HL و DOOM هر کدوم به نحو فوق العاده تاثیر گذاری بازی های این سبک رو ارتقاع دادن، واقعا شاید بعد از اینا تنها جهش بزرگ ساخت HL 2 توی سال 2004 و Bioshock توی سال 2007 باشه وگرنه باقی بازی های این سبک کاملا وامدار این سه بازی هستن.
 
کلا سری بازی های Quake و HL و DOOM هر کدوم به نحو فوق العاده تاثیر گذاری بازی های این سبک رو ارتقاع دادن، واقعا شاید بعد از اینا تنها جهش بزرگ ساخت HL 2 توی سال 2004 و Bioshock توی سال 2007 باشه وگرنه باقی بازی های این سبک کاملا وامدار این سه بازی هستن.
البته اینی که اینجا داره بحث میشه بحث سینگل هست و اصلاً از مولتی بحثش سواست :دی

ولی تو همون سینگل FPS ها هم 2 تا بازی خیلی تاثیر گذار بودن HALO:CE و در روزگاران نوین CoD4:MW (شاید کسی از این 2 عنوان خوشش نیاد ولی همینیه که هست :دی)
تنها انقلاب تو سال 2007 و کرایسیس 1 بود ... بقیه هم یه مشت چرندیات هستن. تنها دلیلش هم این بود که دست کم یک نسل از خودش جلوتر اومد ..

شوما صرفاً داری در مورد گرافیک صحبت میکنی ;)
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or