سلام بر همه
یک تیم 50 نفره ایرانی مشغول کار بر روی یک بازی RPG هستند و بزودی شاهد انتشار آن خواهیم بود ! از روی تریلرها و عکس هاش می شه فهمید که در زمینه بازی سازی پیشرفت قابل توجهی داشته اند . متنی به نقل از حسین رسولی - سازنده بازی :
عصر پهلوانان «نقش آفرین» عرصه بازیهای ایرانی
حسين رسولي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
این روزها اوضاع و احوال «بازیسازان» ایرانی (و البته «بازیکنندههای ایرانی») خوب و به راه است و بازیهای مختلف و البته اکثراً خوب و دیدنی، یکی یکی و پشت سر هم از راه میرسند. فارغالتحصیلان دانشگاه شریف هم از چند سال پیش تحت عنوان شرکت «رسانا افزار شریف» دور هم گرد آمدهاند و مشغول ساخت یک بازی به نام «عصر پهلوانان» شدهاند. البته در مصاحبهای که در همین شماره میبینید، مسؤلان سازنده توضیحاتی در باره بازی دادهاند. اما بد نیست ما هم معرفیای کلی از بازی داشته باشیم.
عصر پهلوانان یک بازی ژانر «نقش آفرینی» یا همان Role Playing است که در جهان هم طرفداران بسیاری دارد و عناوین مشهور و موفق بسیاری همچون نورووینترنایتز و دایابلو از این سبک در جهان منتشر شده است. اما در داخل ایران، این برای نخستین بار است که گروهی جرأت ساخت بازیای از این سبک را کرده است. طراحی یک بازی «نقش آفرینی» نسبت به سایر سبکها مانند اکشن، ورزشي، پازلی یا مسابقهای دشوارتر و پیچیدهتر است و بایستی سازندگان به مؤلفههای فراوانی توجه کرده و در بازی خود بگنجانند. مدت گیم پلی بازی که در حدود 10 ساعت است نیز خود مبین این ادعا است. نکته ارزشمندتر این که در بازی به جنبههای اکشن و معمایی نیز توجه لازم صورت گرفته است.
دنیای عصر پهلوانان از 9 سرزمین تشکیل میشود که بزرگترین آنها همان شهر زابل است. زابل مرکز داستانها و فعالیتهای بازی کننده خواهد بود و تمام مأموریتها در این شهر به وی داده خواهد شد. پس از انجام هر کدام از آنها و تمام کردن مأموریتها هم به زابل برمیگردید سرزمینهای دیگر دنیای سیستان نيز با عناوینی چون سرزمین سرسبز، سرزمین بیابانی، سرزمین کوهستانی و مانند آنها شناخته میشود كه به جز چند تا از آنها، تمام دنیای سیستان از همان ابتدای بازی در دسترس است و آن چند قسمت هم فقط برای حفظ جان شخصیت بازی، تا وقتی به تراز مناسب نرسیده باشد، بسته میماند.
شخصیت قهرمان بازی شاهزادهای به نام آتار است که بمانند همه بازیهای نقش آفرینی طی بازی میتواند به ترازهای بالاتر صعود کند، ضمن این که رویدادها و برخوردهایی که در طول بازی برای او پیش میآید، در میل او به سمت خیر یا شر بودن مؤثر خواهد بود. که این نیز در استفاده وی از جادوها و امکانات بازی تأثیر خودش را نشان میدهد. دوربین به صورت کاملاً دستی تغییر میکند و شما میتوانید آزادانه آن را به اطراف بچرخانید یا روی شخصیت خود زوم کنید. ضمن اینکه باید اشاره کرد گرافیک سه بعدی بازی بالاتر از انتظار است و برای یک بازی نقش آفرینی مناسب و کافی به نظر میرسد.
نورپردازی هم به خوبی انجام شده و تأثیر نور خورشید را بر اجسام و شخصیت آثار به وضوح و به صورتی واقعی میتوانیم مشاهده کنیم. نکته قابل اشاره دیگر در طراحی بصری باز، طراحی منوهاست. در صفحه اصلی بازی، قسمتی به منوهای دسترسی سریع اختصاص داده شده که آمار شخصیت، دفتر یادداشت، کوله پشتی و درخت مهارتها را نمایش میدهد. همانند سایر بازیهای مشابه خارجی هم دو نوار قرمز و آبی به شکل سر اژدها در دو طرف صفحه قرار گرفته که میزان سلامتی و جادو را نشان میدهد. منوها و همه گفتوگوها به زبان فارسی هستند.
مسئله قابل توجه و فوقالعاده دیگر اهتمام سازندگان به استفاده از گویندگان حرفهای برای صداگذاری شخصیتها است. شنیدن صدای گرم و دلنشین گویندگان حرفهای و شناخته شده باعث میشود بازیکننده ایرانی لذت بیشتری از این بازی نقش آفرینی ببرد. مسئلهای که تا کنون کمتر از سوی سازندگان دیگر بدان توجه شده و به زعم نگارنده در جذابیت بازی و ارتباط برقرار کردن با مخاطب (که بيشك هدف اصلی سازندگان است) تأثیر بسزایی دارد.
در یک نگاه کلی این طور به نظر میرسدکه «عصر پهلوانان» با نوآوریهای جسارتآمیزی که سازندگانش به خرج دادهاند، اگر کمی شانس بیاورد، میتواند در زمره بازیهای به یاد ماندنی در نزد گیمرهای ایرانی قرار گیرد و حتی زمینهساز و آغازگر دورهای نوین و سطحی بالاتر در ساخت بازیهای داخلی باشد. گروه سازنده بازی در شرکت «رسانا افزار شریف» وسواس و علاقه فراوانی در ارائه یک بازی تمام و کمال و عالی داشته و دارند. گواه این امر نیز همان به طول کشیدن ساخت و تکمیل بازی برای چند سال و حتی پذیرفتن ریسک تغییر گروه سازنده در اواسط کار و ساخت بسیاری از قسمتها از نو از سوی سازندگان است.
همچنان که در ابتدا نیز اشاره شد، امسال به نسبت، بازیهای بسیاری روانه بازار شدهاند که «عصر پهلوانان» میتواند یکی از بهترین آنها باشد. خود گروه سازنده هم امید بسیاری به اقبال این بازی در داخل و خارج دارند؛ تا جایی که از هم اکنون برای ساخت نسخه اضافه شونده و شماره دوم آن هم برنامهریزی کردهاند. بنابراین باید تا یکی دو ماه دیگر نشست و دید که این «پهلوان» گود بازیهای داخلی در زورآزمایی با بازیهای دیگر از یکسو و گیمرهای مشکل پسند و خوشسلیقه ایرانی چه خواهد کرد و آیا پیروز و سربلند از میدان به درخواهد آمد یا خیر.
منبع : ایتنا
Screen Shot های بازی !
امیدوارم بازی خوبی از آب در بیاد .
یک تیم 50 نفره ایرانی مشغول کار بر روی یک بازی RPG هستند و بزودی شاهد انتشار آن خواهیم بود ! از روی تریلرها و عکس هاش می شه فهمید که در زمینه بازی سازی پیشرفت قابل توجهی داشته اند . متنی به نقل از حسین رسولی - سازنده بازی :
عصر پهلوانان «نقش آفرین» عرصه بازیهای ایرانی
حسين رسولي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
این روزها اوضاع و احوال «بازیسازان» ایرانی (و البته «بازیکنندههای ایرانی») خوب و به راه است و بازیهای مختلف و البته اکثراً خوب و دیدنی، یکی یکی و پشت سر هم از راه میرسند. فارغالتحصیلان دانشگاه شریف هم از چند سال پیش تحت عنوان شرکت «رسانا افزار شریف» دور هم گرد آمدهاند و مشغول ساخت یک بازی به نام «عصر پهلوانان» شدهاند. البته در مصاحبهای که در همین شماره میبینید، مسؤلان سازنده توضیحاتی در باره بازی دادهاند. اما بد نیست ما هم معرفیای کلی از بازی داشته باشیم.
عصر پهلوانان یک بازی ژانر «نقش آفرینی» یا همان Role Playing است که در جهان هم طرفداران بسیاری دارد و عناوین مشهور و موفق بسیاری همچون نورووینترنایتز و دایابلو از این سبک در جهان منتشر شده است. اما در داخل ایران، این برای نخستین بار است که گروهی جرأت ساخت بازیای از این سبک را کرده است. طراحی یک بازی «نقش آفرینی» نسبت به سایر سبکها مانند اکشن، ورزشي، پازلی یا مسابقهای دشوارتر و پیچیدهتر است و بایستی سازندگان به مؤلفههای فراوانی توجه کرده و در بازی خود بگنجانند. مدت گیم پلی بازی که در حدود 10 ساعت است نیز خود مبین این ادعا است. نکته ارزشمندتر این که در بازی به جنبههای اکشن و معمایی نیز توجه لازم صورت گرفته است.
دنیای عصر پهلوانان از 9 سرزمین تشکیل میشود که بزرگترین آنها همان شهر زابل است. زابل مرکز داستانها و فعالیتهای بازی کننده خواهد بود و تمام مأموریتها در این شهر به وی داده خواهد شد. پس از انجام هر کدام از آنها و تمام کردن مأموریتها هم به زابل برمیگردید سرزمینهای دیگر دنیای سیستان نيز با عناوینی چون سرزمین سرسبز، سرزمین بیابانی، سرزمین کوهستانی و مانند آنها شناخته میشود كه به جز چند تا از آنها، تمام دنیای سیستان از همان ابتدای بازی در دسترس است و آن چند قسمت هم فقط برای حفظ جان شخصیت بازی، تا وقتی به تراز مناسب نرسیده باشد، بسته میماند.
شخصیت قهرمان بازی شاهزادهای به نام آتار است که بمانند همه بازیهای نقش آفرینی طی بازی میتواند به ترازهای بالاتر صعود کند، ضمن این که رویدادها و برخوردهایی که در طول بازی برای او پیش میآید، در میل او به سمت خیر یا شر بودن مؤثر خواهد بود. که این نیز در استفاده وی از جادوها و امکانات بازی تأثیر خودش را نشان میدهد. دوربین به صورت کاملاً دستی تغییر میکند و شما میتوانید آزادانه آن را به اطراف بچرخانید یا روی شخصیت خود زوم کنید. ضمن اینکه باید اشاره کرد گرافیک سه بعدی بازی بالاتر از انتظار است و برای یک بازی نقش آفرینی مناسب و کافی به نظر میرسد.
نورپردازی هم به خوبی انجام شده و تأثیر نور خورشید را بر اجسام و شخصیت آثار به وضوح و به صورتی واقعی میتوانیم مشاهده کنیم. نکته قابل اشاره دیگر در طراحی بصری باز، طراحی منوهاست. در صفحه اصلی بازی، قسمتی به منوهای دسترسی سریع اختصاص داده شده که آمار شخصیت، دفتر یادداشت، کوله پشتی و درخت مهارتها را نمایش میدهد. همانند سایر بازیهای مشابه خارجی هم دو نوار قرمز و آبی به شکل سر اژدها در دو طرف صفحه قرار گرفته که میزان سلامتی و جادو را نشان میدهد. منوها و همه گفتوگوها به زبان فارسی هستند.
مسئله قابل توجه و فوقالعاده دیگر اهتمام سازندگان به استفاده از گویندگان حرفهای برای صداگذاری شخصیتها است. شنیدن صدای گرم و دلنشین گویندگان حرفهای و شناخته شده باعث میشود بازیکننده ایرانی لذت بیشتری از این بازی نقش آفرینی ببرد. مسئلهای که تا کنون کمتر از سوی سازندگان دیگر بدان توجه شده و به زعم نگارنده در جذابیت بازی و ارتباط برقرار کردن با مخاطب (که بيشك هدف اصلی سازندگان است) تأثیر بسزایی دارد.
در یک نگاه کلی این طور به نظر میرسدکه «عصر پهلوانان» با نوآوریهای جسارتآمیزی که سازندگانش به خرج دادهاند، اگر کمی شانس بیاورد، میتواند در زمره بازیهای به یاد ماندنی در نزد گیمرهای ایرانی قرار گیرد و حتی زمینهساز و آغازگر دورهای نوین و سطحی بالاتر در ساخت بازیهای داخلی باشد. گروه سازنده بازی در شرکت «رسانا افزار شریف» وسواس و علاقه فراوانی در ارائه یک بازی تمام و کمال و عالی داشته و دارند. گواه این امر نیز همان به طول کشیدن ساخت و تکمیل بازی برای چند سال و حتی پذیرفتن ریسک تغییر گروه سازنده در اواسط کار و ساخت بسیاری از قسمتها از نو از سوی سازندگان است.
همچنان که در ابتدا نیز اشاره شد، امسال به نسبت، بازیهای بسیاری روانه بازار شدهاند که «عصر پهلوانان» میتواند یکی از بهترین آنها باشد. خود گروه سازنده هم امید بسیاری به اقبال این بازی در داخل و خارج دارند؛ تا جایی که از هم اکنون برای ساخت نسخه اضافه شونده و شماره دوم آن هم برنامهریزی کردهاند. بنابراین باید تا یکی دو ماه دیگر نشست و دید که این «پهلوان» گود بازیهای داخلی در زورآزمایی با بازیهای دیگر از یکسو و گیمرهای مشکل پسند و خوشسلیقه ایرانی چه خواهد کرد و آیا پیروز و سربلند از میدان به درخواهد آمد یا خیر.
منبع : ایتنا
Screen Shot های بازی !
امیدوارم بازی خوبی از آب در بیاد .
آخرین ویرایش: