احساسات در قفس : مصاحبه با David Cage

  • Thread starter Thread starter MANIX
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

MANIX

کاربر سایت
davidcage.jpg


درود.

تا به حال به چهره ي مردم در زير باران دقت كرده ايد ؟ بعضي ها ناراضي از خيس شدن در حال پيدا كردن سر پناهي هستند ، فحش مي دهند و احساس بدي دارند. بعضي ها از پشت شيشه آنقدر محو زيبايي قطرات باران شده اند كه نا خود آگاه لبخندي روي لبهايشان مي آيد. مردمي هستند كه خدا را به خاطر اين نعمت شكر مي كنند و كارتن خوابها از دست خدا ناراضي هستند.

بوي نم باران را عشق است كه روزهايي با باران سنگين در راهند.

سايت Eurogamer يك مصاحبه ي خيلي جالب با David Cage انجام داده كه بيشتر خصوصي و در مورد خود Cage و كارهاي او است.

Heavy Rain به نظر فوق العاده مي آيد ، چه چيزي كه هست و چه چيزي كه خواهد بود. شما اين بازي را يك بازي تريلر فعل و انفعالي ناميده ايد. آيا شما در انجام اين كار تنها هستيد ؟

روايت يك داستان تعاملي كار بسيار سختي است و اين چيزي است كه تعدادي خواسته اند اين كار را انجام دهند و عده ي زيادي هم شكست خوردند ؛ پس حالا تعداد كمي هستند كه بخواهند دوباره اين كار را انجام دهند. پس فكر مي كنم بله ما در اين كار تنها هستيم ، ولي اميدوارم كار ما به ديگران اين ايده را بدهد كه دوباره سعي كنند ، راه و روش خود را استفاده كنند تا يك چيز متفاوت بسازند. كارهاي متوسط زيادي است تا يك بازي احساسي و تعاملي موفق ساخت.

بعضي وقتها رهبران يك كار سخت كار مي كنند و پاداش كمي ميگيرند. آيا شما فداي اين كار شديد ؟

من مي خواهم در اين كار پيش قدم باشم ولي اصلا دوست ندارم در برهوت بميرم !. اگر مي خواهيد چيز جديدي را بياوريد بايد از نظر مالي هم چيزي داشته باشيد. وقتي شما چيزي ميسازيد بايد مردم آن را دوست داشته باشند و از آن لذت ببرند ، اگر غير از اين باشد بدانيد كار شما واقعا ارزش ندارد ، و من در اينجا در مورد ارزش مالي صحبت مي كنم نه ارزش كاري.

شعار اصلي HR عشق است. چطور توانستيد عشق را به يك بازي منتقل كنيد و آيا فكر مي كنيد اين يك رابطه ي سالم براي كساني است كه بازي مي كنند ؟

heavyraina8.jpg


من نمي خواهم در اون راه قرار بگيرم. چيزي كه ما در HR ميخواهيم اين است كه بازيباز احساس كركتر اصلي را حس كند . شما را جاي آنها قرار مي دهيم و كاري ميكنيم در موقعيت آنها قرار بگيريد ، جاي آنها تصميم گيري كنيد و احساسات آنها را باور كنيد. من نميدانم آنها حس خوبي است يا بد ولي بازيها تا به امروزه در مورد آرنالين و هيجان بوده اند ولي احساسات زيادي بوده اند كه در فيلم ها به كار رفته اند و موفق هم بوده اند ، همچنين در تلوزيون ، سريال، داستانها هم بوده اند و حال چرا نبايد در بازيها نباشند؟ چرا بازيها محدود به ترس و هيجان شده اند؟ من نميدانم.

آيا ضربه زدن به احساسات بازيبازها كار امني است ؟

اين در مورد امن بودن نيست. اين در مورد اين است كه براي بازيبازها يك تجربه جديد بياوريد. اين كار سخت است چون شما يك كنترلر داريد و بايد اين كار را با استفاده از اين رابط انجام دهيد. بايد دنبال راهي باشيد با زدن دكمه ها اساسات را به بازيباز و يا كركتر برسانيد.

منابع الهام شما چيست؟ و اما چرا ؟

نكته خوبي است ولي بعضي وقتها در صنعت بازي لازم است كه زياد دنبال الهام گرفتن از چيزي نباشيد. اگر اين جوري باشد شما ممكن است يكم گيج شويد. مثلا سريالها از فيلمها الهام مي گيرند ، فيلمها از عكس ها ، عكس ها از نقاشي ها.

در مورد HR ما از سينما و سريالها زياد الهام گرفتيم چون مي خواستيم رمزهاي روايت داستان را ياد بگيريم ، اين كه چگونه داستان را با احساسات كركتر ها بگويم. همچنين كتابها هم در كار بوده اند. كتابهاي مشهوذي كه توسط Joseph Campbell نوشته شده است ، خيلي قديمي است و اسمش The Hero With Thousand Faces است. اين كتاب منبع الهام بزرگي براي هاليوود بوده به اين خاطر كه در مورد افسانه و افسانه شناسي است. اين كتاب حاوي قوانيني پايه براي درك داستان و شخصيت ها است و اين چيزي است كه هاليوود و بيشتر نويسنده ها امروزه استفاده مي كنند .

چهار شخصيت اصلي شما از كجا سرچشمه گرفته اند ؟

وقتي شما يك نويسنده باشيد قسمتهايي از خود را درون كركترها قرار مي دهيد ، فكر مي كنم تمام آنها قسمتي از من را در وجودشان دارند. من دوست داشتم مدلي براي آنها باشم. من مي خوستم واقيعات در شخصيت ها جلوه كند. وقتي شما شخصيتي را ميبينيد كه راه مي رود ، حرف ميزند يا به جايي نگاه مي كند در پنج دقيقه احساس مي كنيد او را ميشناسيد .

چيز جالبي كه شما در راس اين مدل سازي باشيد اين است كه شخصيت هاي چند لايه و پيچيده اي را مي توان طراحي كرد.

در طول صحبتهايتان گفته ايد كه سعي كرده ايد از زندگي واقعي و دراماتيك فاصله نگيريد. آيا اين قضيه اي بحث بر انگيز در صنعت بازيها نيست ؟

چرا. چرا نمي توان در مورد چيزي يك كتاب نوشت ولي بازي نساخت؟ وقتي چيزي جالب و برگرفته از ديدگاه خود داريد چرا در ميان مردم به اشتراك نگذاريد؟.

اين چيزي است كه اميدوارم در آينده ببينيم كه موضوعات مختلفي را بسازيم ، چيزهايي كه در بازيها زياد استفاده نمي شوند . بازيها براي كدكان و نوجوانان تعريف شده و اين چيزي نيست كه ما بخواهيم در موردش صحبت كنيم. ما بايد بازيهاي تعاملي را براي جامعه و يا نوجوانان و بچه ها هم توضيح دهيم ، ولي اين بايد بازي براي بزرگ سالان باشد.

heavyrain6.jpg


در مورد تجاوز و ميل جنسي به كودكان چي؟ آيا مي گوييد كه اينها مي توانند در بازيها باشند ؟

كاملا. اگر شما آن را با ديدگاه مناسب و راهي خوب در بازيها قرار دهيد ، هرچيزي را مي توان قابل بحث كرد.

اما مي توانيد اين سوال را از يك نويسنده ي كتاب بپرسيد كه مي تواني كتابي در مورد هر چيزي بنوييسي ؟ بله اين همان چيزي است كه براي كارگردان يك فيلم است. آيا موضعي است كه تا به حال در مورد آن در فيلم صحبت نكرده باشيد ؟ جواب اين خواهد بود"‌هرگز. چيزي نيست كه من نتوانم در مورد آن صحبت كنم و بسازم". ولي به عنوان يك بازي ساز من هنوز نمي توانم همچيمن چيزي را بگويم و اين به خاطر موقعيت فعلي صنعت بازي است.

وقتي با بازي مانند Manhunt 2رو به رو مي شويد چطور؟


نمي خواهم در مورد Manhunt 2 نظري بدهم چون اصلا آن را بازي نكرده ام. ولي احساسي دارم كه بعضي از مردم مي خواهند در اين صنعت بالاتر از همه باشند. وقتي س..ك..س و خشونت به چيزي معمولي تبديل مي شود چيز خاصي به شما نمي گويد. اين سك..س است براي س..ك..س . اين خشونت است براي خشونت . اين چيزي است كه من خيلي با آن راحت نيستم و همين مورد هم در صنعت سينما هم پيدا مي شود. وقتي فيلمي ميبينيد كه خون زيادي دارد ولي هيچ چيزي به شما نمي گويد ، از خود مي پرسيد. من اينجا چه كار مي كنم ؟

در صنعت ما ، يك نوع مسئوليت در قبال اين موقعيت ها وجود دارد . ما نگران اين هستيم كه كودكان اين نوع بازيها را انجام دهند و در قبال عموم بايد پاسخ گو باشيم و اين چيزي است كه واقعا اميدوارم تغيير پيدا كند.


شما گفته بوديد هيچ ترسي از نشان دادن پستان زنان در بازي نداريد. آيا به اين معني است كه وجود پستان را در Heavy Rain تاييد مي كنيد ؟


(خنده)...چرا بيشتر مردم نگران س..ك..س هستند ؟ قانوني كه من براي خود گذاشته ام اين است كه هرچيزي كه داراي محتوي باشد مي تواند وارد بازي شود. بايد چيزي باشد كه بي جهت نباشد و چيزي در داستان و يا در مورد شخصيت ها بگويد. ميدانيد كه وقتي دو فرد بالغ عاشق هم مي شوند با هم س...ك..س هم مي كنند؟ ايم چيزي است كه اتفاق مي افتد و چرا حال در بازيها نباشد ؟ بازي ما درجه سني بالاي 18 سال دارد پس من با اين درجه بندي كه كردم چه چيزي را بايد مخفي كنم؟

مطمئنا سينه ها نيست.

مطمئنا سينه ها نيست...(خنده).پاسخ خوبي بود. البته بگويم اين چيزي نيست كه سينه ها را براي سك..س نشان دهيم ، ما مي خواهيم از اين حركت ببينيم كه چه چيزي در مورد اين شخصيت گفته مي شود؟ من اين صحنه ها رو براي نوجوانها درست نكردم كه بگويند: "اوه نگاه كن اون لخته ، چه باحاله" و بعد از اين مثل احمق ها بهش بخندند. اين واقعيتي در مورد او است از ديد يك كركتر:واقعي و آسيب پذير. اين چيزي را در مورد او به شما مي گويد.

سه كنسول سازهاي اين نسل سعي مي كنند بازي در مسير مخاطبان بسازند . بازيهاي دسته جمعي الان به يك چيز معمولي و عام تبديل شده ، ولي چه دليلي وجود دارد كه كمپاني دونباله چنين بازيه روشنفكرانه اي باشد ؟

بازار فقط براي افرادي با مشخصات خواص نيست. مثلا براي كودكان و نوجوانان. ما با ساخت HR سعي مي كنيم بازي براي بزرگسالان بسازيم . سوني كار فوق العاده اي در پوشش تمام مخاطبان دارد . به نظر من آنها يكي از معدود ناشراني هستند كه رسيك كردن و فرصتي به ايده هاي ديوانه وار دادند. به طور مثال به LittleBigPlanet نگاه كنيد.

heavyrain4.jpg


آيا بازي بعدي شما از كنترلر هاي جديد سوني استفاده خواهد كرد ؟

شايد...شايد. من اعتقاد ندارم كه همه بازيها بايد از موشن كنترلر ها استفاده كنند. اين براي بعضي بازيها فوق العاده است ولي بعضي ها دوست دارند هنوز بازيها را روي مبل انجام دهند.

ولي اين چيزي است كه ما آن را در آينده بررسي خواهيم كرد.

آيا تا به حال فيلم ساخته ايد ؟

اين روياي من نيست . صادقانه بگويم اين چيزي نيست كه من صبح بلند شوم و بگويم: " اوه من بايد يك روز يك فيلم بسازم". نه نه ... اين هدفي در زندگي من نيست.

برگرديم سر HR. تعداد زيادي احتمال وقوع حادثه در هر صحنه وجود دارد . نه فقط در مورد اين كه با موفقيت باشند ، صحنه هايي از شكست هم در آن هست. همانطور كه گفتيد مي توانيد راههاي زيادي براي پيش برد داستان برويد . چند بار يك بازي باز مي تواند بازي را از اول تكرار كند ؟

تعداد زيادي ارزش تكرار براي اين بازي وجود دارد. همچنين نتايج زيادي هم است كه واقعا نمي توان گفت چه تعداد است و چه مقدار بايد تكرار شود. ولي من دوست دارم مردم فقط يك بار بازي كنند چون نمي دانيد چه اتفاقي خواهد افتاد اگر كاري ديگر كنيد. اين يك زندگي واقعي است ، شما نميدانيد چه اتفاقي مي افتاد اگر طور ديگر انتخاب مي كرديد. من دوست دارم مردم اين طور بازي را بروند ولي Hardcore هايي هستند كه بازي را چند بار تمام مي كنند.

شخصيت هاي HR زمان زيادي است كه در سر شما هستند ، آيا ديگر خسته كننده نشده اند ؟

اوه نه نه .صادقانه ميگم نه.چيز جالب براي من اين است كه ببينم صحنه ها چه تغيري با تفكر اوليه من كرده اند. ولي آرا آرام شما همچنان احساسات را ميبينيد ، هر صحنه يك جادوي سياه دارد لژاين خيلي جذاب است و بسيار جالب براي من.

شما گفته ايد كه 70 سكانس در بازي است ، چه مدت زمان لازم است تا من HR را تمام كنم ؟

متوسط ما چيزي حدود 10 ساعت است.

آيا تا به حال به اين فكر كرده ايد بعد از عرضه HR با آن چه كار مي كنيد؟

بله...بله

خب چه كار خواهيد كرد ؟

ما در مورد امكان وجود DLC صحبت كرديم. احتمالا يك prequel براي كركترها خواهد بود ، از كجا آمده اند و چه اتفاقي براي آنها قبل از Heavy Rain افتاده. اين قضيه هنوز در بحث است ولي چيزي است كه ما درموردش فكر مي كنيم.

heavy-in-the-rain-whoa-490.jpg


شما خيلي از سوني تعريف مي كنيد و در مورد روابط خود با آنها مي گويد ، حال كه با Engine سوني كار كرده ايد فكر مي كنيد در آينده با سوني باشيد ؟

بله. ميدوني اين بستگي دارد كه چه اتفاقي بر سر Heavy Rain مي افتد ، ما تاكنون خيلي از اين رابطه خوشحال بوديم و خيلي خوشحال هستيم كه سوني اين فرصت را به ما داد. ما بايد به آنها نشان دهيم كه لايق اعتماد هستيم ، اميدواريم اين كار را بكنيم و ببينيم چه مي شود . اين پلتفورم اي است كه خيلي از كار روي آن خوشحاليم.

دموهاي الان در اينجا وجود دارد ، آيا ممكن است يكي از آنها را روي PSN ببينيم؟

دمويي براي HR وجود خواهد داشت ولي ساخت دمو براي آن خيلي سخت است. ميترسم كه ما يك سكانس را نشان دهيم و مردم بگويند:" اوه اين چيزي است كه در 70 سكانس ديگر همش تكرار كنيم ؟" با اين اوصاف و كركترهاي زياد ما بايد 10 تا دمو عرضه كنيم.

موقعيت سختي است چون اگر هيچ دمويي عرضه نكني مردم فكر مي كنند چيزي براي مخفي كردن داريد ، چيزي كه واقعا وجود ندارد. ولي از طرفي مي خواهيم دمويي كه نشان مي دهيم طوري باشد كه هرچه ما در ذهن داريم به مخاطبان برساند.

آخرين سوال رو ميپرسم و براي دليلي آن را ضبط مي كنم. آيا مي توانم چهره خودم را در بازي بعديتان داشته باشم ؟

ها ها . بله مي توانيد ، ما آن را قبلا انجام داديم . ما چهره تمام كركترهاي Heavy Rain را از اسكنهاي Parc de la Villette در پاريس انجام داديم. تعدادي چهره واقعي از مردم در بازي است كه خيلي بامزه است.
 
فکر کنم امشب سایت ف..ی..ل..ت..ر بشه!:biggrin1:
ممنون خیلی خوب بود.ولی با این DLC اصلا حال نکردم.چون گمون نکنم دست من برسه!کاش یجوری می شد به اینا حالی کرد این DLC ها رو روی دیسک هم منتشر کنید که همه بتونن استفاده کنن!
 
ممنون عالي بود !
چه شود اين بازي ! ازون بازياس كه بياد ديگه كلا از كارو زندگي ميفتيم ! يكي از كاملا ترين بازي ها ميشه ! چون همه چي توش هست .
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or