خبر رسمی تقویت انحصاری PS5: سونی سیاست انتشار بازی‌هایش روی PC را شفاف کرد

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000011095.jpg
مجله ژاپنی فامیتسو (به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس خود) مصاحبه‌ای با Hideaki Nishino، مدیرعامل playstation انجام داده است. در این مصاحبه، از نیشینو درباره تصمیم سونی مبنی بر توقف عرضه بازی‌های تک‌نفره استودیوهای فرست‌-پارتی روی فروشگاه‌هایی مانند استیم سؤال کرد.

پاسخ کامل آقای نیشینو به این شرح است:
«انتخاب پلتفرم همیشه بر اساس ویژگی‌های هر اثر تعیین شده است. اگر عرضه یک بازی روی PC به ما اجازه دهد ارزش تجربه آن بازی را به حداکثر برسانیم، به بررسی این گزینه ادامه خواهیم داد. با این حال، به عنوان سیاست اصلی ما در حال حاضر، برای بازی‌های تک‌نفره استودیوهای داخلی خود قصد داریم ارزش منحصربه‌فرد تجربه بازی را که می‌توان روی Playstation ارائه داد، بیش از پیش ارتقا و بهبود ببخشیم. از سوی دیگر، برای بازی‌های لایو-سرویس، باور داریم که فراهم کردن امکان بازی برای بیشترین تعداد ممکن از کاربران از طریق بخش مولتی‌پلیر آنلاین اهمیت دارد؛ بنابراین، عرضه هم‌زمان این عناوین روی هر دو پلتفرم PS5 و PC را به عنوان رویکرد اصلی خود حفظ خواهیم کرد. بدون توجه به اینکه یک بازی روی چه پلتفرمی عرضه می‌شود، تصمیمات ما بر این اصل استوار خواهد بود که بازیکنان باید بهترین تجربه ممکن را دریافت کنند؛ تجربه‌ای که نقاط قوت آن بازی خاص را به حداکثر برساند.»
 
ماجرا تلو انلاین مشخص
ناتی داگ دنبال تحول در بازی های GAAS با اضافه کردن داستان گویی سینمایی و کات سین به بازی های مولتی پلیر بود
سونی هم پشتیبانی کامل کرد و حداقل 100 نفر کارمند جدید استخدام کرد / بالای 100 میلیون دلار هزینه کرد
چرا کنسل شد ؟
بانجی بازی رو رو دیده و احتمالا گفته هر اپدیت بزرگ احتمالا به اندازه AAA ( صد میلیون دلاری ) هزینه داره :-??قطعا به خاطر بودجه کنسل شده
-----
تو این کمپانی‌ها ظلمی اگه وجود داشته باشه همیشه از بالا به پایینه و نه برعکس ؟؟
شما در حالتی می تونی ادعا کنی به استودیو ظلم شده که
1. بودجه کافی در اختیار استودیو ها نداده باشه ( نسل 6 و 7 زیاد اتفاق می افتاد )
2. دخالت مستقیم منفی در روند ساخت داشته باشه ( DRAGON AGE 2 )
3.اجازه نده ساخت بازی تمام بشه ( MGSV )

در چند سال هیچکدوم از شرایط اتفاق نیافتاده و همه چیز بر عکس شده
مقصر 100 درصد فاجعه dragon age the veilguard کی بود ؟ بایوور
مقصر ابر فاجعه کنکورد کی بود ؟ سونی که بودجه و امکانات داد ؟ سونی که اون تیم جمع کرد و 6 سال ازشون حمایت کرد ظالم ؟ ؟؟؟؟؟
آره دقیقا همه اینها انواع مختلفی از ظلمه و مسئولیتش با کمپانی بالادستی که قدرت داره.

حتی اگه این کمپانیها به همین مهربونی باشن که میگی و به دنبال اجر آخرت پول آتیش میزنن و...
باز هم یک نوع ظلم داریم که روی زیردستهات نظارت کافی و درست رو نداشته باشی که یه فرهنگ خودمختاری و آزادانه بینشون نهادینه بشه و...
ولی بعد از اینکه زیردستها اشتباهی کردن یا خروجی داشتن که نباید بری تعدیلشون کنی و یا با تیپا بندازیشون بیرون و... چرا که قبلش نظارت درست و کافی روشون نداشتی و جایی که باید ورود درست و قاطع نداشتی.

رو این حساب بله مسئولیت کامل ویلگارد با EA هست ، اینقدر EA این رو به اشکال مختلف تکرار کرده که اصلا نیاز نیست واکاوی بشه که چطور اون تیم بایوور اخراج شده.

من اعتقاد ندارم که شرایط سونی و بعضی از استودیوهاش هم اینطوره ولی شرایطی رو که ترسیم میکنی و توضیح میدی میشه همین چند خط بالا که خب باید بگم این هم یک نوع دیگه از ظلمه و مسئولیت کاملش با کمپانی که سونی باشه.
========
========
این شکل از طرز فکر من رو یاد یه کشوری همین اطراف میندازه که بخش طرفدار اون حکومت میگفتن شخص اول مملکت خیلی خوبه و تا به حال نظیرش وجود نداشته...
ولی اخبار منفی و مشکلات مملکت داری رو بهش نمیگن و این سازمانها و مدیرهای زیردستی هستن که اشتباه میکنن.
اوشون خیلی منزه هستن و اصلا دخالتی تو مسائل کشور نداره و...
 
آخرین ویرایش:
بر اساس اتفاقی که سر ریمیک TLOU افتاد :D
استودیو Visual Arts نسخه اولیه ریمیک میساخت بعد ناتی داگ وسط پروژه دست گذاشت روی بازی و خودش مستقیم PART 1 ساخت

این مساله احتمالا دلیلش یه چیز دیگه است. اول اینکه ND از زمان PS4 و ساخت ریمستر TLoU به این نتیجه رسید که شروع نسل با یه ریمیک/ریمستر بهتره، چون اجازه میده تولزها و کلا انجینشون رو بهتر با سخت افزار نسل جدید انطباق بدن و کیفیت پروژه اصلی بره بالاتر. ضمن اینکه طبق یه خبری ظاهرا برای مدیریت منابع استدیو این ریمیک رو برعهده میگیرن. یعنی اون زمان که میساختن یحتمل Intergalactic هنوز تو مراحل اولیه تولید بوده و برای اینکه تیم بیکار نباشه گذاشتنشون سر این پروژه.

وگرنه مثال نقض این حرفت کالکشن UC هست که Blue Point درست کرد. ضمن اینکه کلا ریمستر/ریمیک با نسخه اصلی یکی از مهمترین فرنچایزهای سونی خیلی فرق داره. به هر صورت یه استدیو دیگه هم بسازه باید نظارت ND روش باشه تا چیز خوبی از آب در بیاد.

حث سر همین
چرا باید سونی در این حد IP های خودش بالا بگیره که قضیه ناموسی بشه :-??

کیفیت بالا و استانداردهای سونی. دلیل این پرستیژ فعلی SIE و اینکه تا اسمش میاد همه ذوق میکنن، همین سخت گیریه. اتفاقا سونی نباید دست از استانداردهای بالاش برداره. وگرنه میشه یه ناشری مثل مایکروسافت که IP های مافوق خفنش از دم افت کردن و شدن یه بازی عادی و معمولی.

چرا سونی IP ها خودش در این حد به استودیو ها پیوند داده که جدا کردن استودیو و IP ناموسی شده :-??

ایضا همون استاندارد بالا که گفتم + خواست طرفدارها. بازی هایی مثل GoW و TLoU و UC و ... دقیقا ناموسین. پرستیژ برندن. ابهت سونی ان! اگه قرار باشه UC5 رو استدیو ؟ بسازه و متاش بشه 85، سونی تمام اعتبار و قدرتش رو از دست میده. خیلی واضحه!

چیزی که تو میگی مثل این میمونه که یه نفر بیاد بگه، T2 چرا انقدر GTA رو به RS پیوند زده و ناموسی کرده؟ بده نسخه های بعدی رو استدیوهای مختلف بسازن، تا هر دو سه سال یبار یه GTA بیاد بیرون :-??
میشه به نظر خودت؟ واقعا کسی هست بتونه از پسش بر بیاد؟ یا اگه به فرض که این خریت رو بکنه، فن ها زندشون میزارن؟

مدیریت سونی باید برگرده به دوران PS3 که اجازه داد BEND انچارتد بسازه / READY AT DAWN هم GOW بسازه

اونا Spinoff های کوچیک برای یه کنسول دستی بودن. انتظارات کم بود. البته که GoW های R@D شاهکار بودن انصافی، ولی باز دلیل نمیشه بتونه همین فرمول رو برای شماره های اصلی هم ادامه بده.

من کلا مخالف حرفت نیستم البته. یعنی به نظر منم سونی اگه میتونست یه سری استدیو مجزا داشته باشه، که اونا بتونن IP های بزرگش رو ببرن جلو خیلی خوب بود، مثلا همیشه دوست داشتم بره سراغ بروس استرالی بهش یه تیم خفن بده تا اون بیاد UC5 رو بسازه مثلا، اما یه چیزی رو نباید نادیده گرفت. اول اینکه رسیدن به استانداردهای یه استدیو با 40 سال سابقه مثل ND کار راحتی نیست و دوم اینکه اگه یه استدیو با این خلاقیت و توان وجود داشته باشه باز نمیره رو IP بقیه کار کنه. ترجیح میده بازی خودشو بسازه و باز برمیگردیم سر خونه اول. کما اینکه BP ریمیک ساز هم یجایی دوست داشت بازی خودشو داشته باشه! در نتیجه به نظرم راهی نمیمونه جز ادامه های ضعیف تر که من شخصا نیستم.

مثل کاری که سونی با LBP3 کرد و شاید علت مرگ IP هم همین بود! امد یه سری خیلی خفن رو از متا 94 و 91 رسوند به یه بازی معمولی با متا 79! در نتیجه بازی که میتونست تو پلتفرمرها رقیب نینتندو باشه و براشون شاخ و شونه بکشه رو به فنا محض داد! بعدم که کلا MM با ساخت آشغالی به اسم Dreams از بیخ و بن محو شد الانم معلوم نیست کجا داره چال میکنه.
 
آخرین ویرایش:
اینکه میگی ND نمیزاره کس دیگه ای UC بسازه بر اساس چه فکتیه؟

بر اساس اتفاقی که سر ریمیک TLOU افتاد :D
استودیو Visual Arts نسخه اولیه ریمیک میساخت بعد ناتی داگ وسط پروژه دست گذاشت روی بازی و خودش مستقیم PART 1 ساخت
PlayStation Studios' internal Visual Arts team (often called Secret San Diego) is primarily a support and motion-capture studio that assists other developers. In 2018, a small, secretive internal team formed within VASG with ambitions to become a full-fledged development studio and pitched the idea of remaking The Last of Us for modern hardware
The studio operated semi-independently, jokingly referred to as "Naughty Dog South," building a playable demo for Sony. However, because the project's budget grew and the studio lacked full corporate backing, Sony ultimately
moved the remake's development back to its creators, Naughty Dog. Visual Arts was shifted to a co-development and support role to help finish the game​
ناتی داگ فعلی ( زمان PS3 مدیریت متفاوت بود ) اجازه نداد یه استودیو که همکار / عملا زیر مجموعه خودش بود :D ریمیک بسازه و خودش ساخت بر عهده گرفت بعد اجازه بده یه استودیو دیگه انچارتد 5 بسازه ؟؟ ؟؟

بحث سر همین
چرا باید سونی در این حد IP های خودش بالا بگیره که قضیه ناموسی بشه :-??
چرا سونی IP ها خودش در این حد به استودیو ها پیوند داده که جدا کردن استودیو و IP ناموسی شده :-??

مدیریت سونی باید برگرده به دوران PS3 که اجازه داد BEND انچارتد بسازه / READY AT DAWN هم GOW بسازه

ماجرا تلو انلاین مشخص
ناتی داگ دنبال تحول در بازی های GAAS با اضافه کردن داستان گویی سینمایی و کات سین به بازی های مولتی پلیر بود
سونی هم پشتیبانی کامل کرد و حداقل 100 نفر کارمند جدید استخدام کرد / بالای 100 میلیون دلار هزینه کرد
چرا کنسل شد ؟
بانجی بازی رو رو دیده و احتمالا گفته هر اپدیت بزرگ احتمالا به اندازه AAA ( صد میلیون دلاری ) هزینه داره :-??قطعا به خاطر بودجه کنسل شده
-----
تو این کمپانی‌ها ظلمی اگه وجود داشته باشه همیشه از بالا به پایینه و نه برعکس ؟؟
شما در حالتی می تونی ادعا کنی به استودیو ظلم شده که
1. بودجه کافی در اختیار استودیو ها نداده باشه ( نسل 6 و 7 زیاد اتفاق می افتاد )
2. دخالت مستقیم منفی در روند ساخت داشته باشه ( DRAGON AGE 2 )
3.اجازه نده ساخت بازی تمام بشه ( MGSV )

در چند سال هیچکدوم از شرایط اتفاق نیافتاده و همه چیز بر عکس شده
مقصر 100 درصد فاجعه dragon age the veilguard کی بود ؟ بایوور
مقصر ابر فاجعه کنکورد کی بود ؟ سونی که بودجه و امکانات داد ؟ سونی که اون تیم جمع کرد و 6 سال ازشون حمایت کرد ظالم ؟ ؟؟؟؟؟
کوروش جان با احترام حتی یک کلمه از نوشته هات واسم قابل درک نیست
همیشه مسئولیت با بالاترین رده مدیریته! حتی اگر اشتباه "فردی" پایین دستی باعث مشکل شده بشه مسئول اون مدیر بالادسته که مکانیزمی تعریف نکرده که نظارت دقیق روی عملکرد پایین دست داشته باشه
مثل این میمونه من توی یک کارگاه نجاری کار کنم یهو تصمیم بگیر از این به بعد جوشکاری کنم، مدیر بالا دستمم بگه اوکی بفرما این بودجه، اینم دستگاه جوش بعدش که فردا کار نجاری لنگ شد بگن عه تقصیر اونه که یهو جای نجاری جوشکاری کرد
دیگه ساده تر از این نمی تونم توضیح بدم :دی
اینکه فکر کنی توی یک سیستم مدیریتی عریض و طویل هر استودیویی داره ساز خودشو میزنه اشتباهه حالا اینکه سونی کمپانی مورد علاقته و مقدس میدونیش ی بحث جداس
 
کوروش جان با احترام حتی یک کلمه از نوشته هات واسم قابل درک نیست
همیشه مسئولیت با بالاترین رده مدیریته! حتی اگر اشتباه "فردی" پایین دستی باعث مشکل شده بشه مسئول اون مدیر بالادسته که مکانیزمی تعریف نکرده که نظارت دقیق روی عملکرد پایین دست داشته باشه
مثل این میمونه من توی یک کارگاه نجاری کار کنم یهو تصمیم بگیر از این به بعد جوشکاری کنم، مدیر بالا دستمم بگه اوکی بفرما این بودجه، اینم دستگاه جوش بعدش که فردا کار نجاری لنگ شد بگن عه تقصیر اونه که یهو جای نجاری جوشکاری کرد
دیگه ساده تر از این نمی تونم توضیح بدم :دی
اینکه فکر کنی توی یک سیستم مدیریتی عریض و طویل هر استودیویی داره ساز خودشو میزنه اشتباهه حالا اینکه سونی کمپانی مورد علاقته و مقدس میدونیش ی بحث جداس
طبیعیه
شما و سایر دوستان دنبال یه نفر برای فحش دادن می گردین :D من مشکلات اساسی صنعت گیم/ استودیو های بازی سازی / چرا به اینجا رسیدیم مطرح می کنم
فحش دادن چه سودی داره ؟

آره دقیقا همه اینها انواع مختلفی از ظلمه و مسئولیتش با کمپانی بالادستی که قدرت داره.

حتی اگه این کمپانیها به همین مهربونی باشن که میگی و به دنبال اجر آخرت پول آتیش میزنن و...
باز هم یک نوع ظلم داریم که روی زیردستهات نظارت کافی و درست رو نداشته باشی که یه فرهنگ خودمختاری و آزادانه بینشون نهادینه بشه و...
ولی بعد از اینکه زیردستها اشتباهی کردن یا خروجی داشتن که نباید بری تعدیلشون کنی و یا با تیپا بندازیشون بیرون و... چرا که قبلش نظارت درست و کافی روشون نداشتی و جایی که باید ورود درست و قاطع نداشتی.

رو این حساب بله مسئولیت کامل ویلگارد با EA هست ، اینقدر EA این رو به اشکال مختلف تکرار کرده که اصلا نیاز نیست واکاوی بشه که چطور اون تیم بایوور اخراج شده.

من اعتقاد ندارم که شرایط سونی و بعضی از استودیوهاش هم اینطوره ولی شرایطی رو که ترسیم میکنی و توضیح میدی میشه همین چند خط بالا که خب باید بگم این هم یک نوع دیگه از ظلمه و مسئولیت کاملش با کمپانی که سونی باشه.
========
========
این شکل از طرز فکر من رو یاد یه کشوری همین اطراف میندازه که بخش طرفدار اون حکومت میگفتن شخص اول مملکت خیلی خوبه و تا به حال نظیرش وجود نداشته...
ولی اخبار منفی و مشکلات مملکت داری رو بهش نمیگن و این سازمانه و مدیرهای زیردستی هستن که اشتباه میکنن.
اوشون خیلی منزه هستن و اصلا دخالتی تو مسائل کشور نداره و...
مشکلات ویلگارد چی بود ؟
نویسندگی / شخصیت پردازی / تغییرات تم نسبت به نسخه های اولیه / طراحی فاجعه شخصیت ها / طراحی فاجعه شخصیت ها
EA چه نقشی در این مشکلات داشته ؟
کی شخصیت taash خلق کرد ؟ EA ؟
کی مسئول طراحی و شخصیت پردازی taash ؟ EA ؟
1782141967436.png

اگه EA می خواست دخالت کنه فقط یه راه حل وجود داشت :-??بستن بایوور :-??
اگه EA بایوور می بست شما و دوستان چه واکنشی نشون میدادین ؟

-----------------
سونی نظارت کافی نداشته ؟ اخبار دنبال نکردی ؟
سونی در همین 5 سال حداقل 20 تا بازی پشت پرده کنسل کرده:-??
همین FIRESPRITE پشت پرده 2 تا پروژه کنسل شده داشته و نهایت توان استودیو شده Until Dawn 2 :|

این مساله احتمالا دلیلش یه چیز دیگه است. اول اینکه ND از زمان PS4 و ساخت ریمستر TLoU به این نتیجه رسید که شروع نسل با یه ریمیک/ریمستر بهتره، چون اجازه میده تولزها و کلا انجینشون رو بهتر با سخت افزار نسل جدید انطباق بدن و کیفیت پروژه اصلی بره بالاتر. ضمن اینکه طبق یه خبری ظاهرا برای مدیریت منابع استدیو این ریمیک رو برعهده میگیرن. یعنی اون زمان که میساختن یحتمل Intergalactic هنوز تو مراحل اولیه تولید بوده و برای اینکه تیم بیکار نباشه گذاشتنشون سر این پروژه.

وگرنه مثال نقض این حرفت کالکشن UC هست که Blue Point درست کرد. ضمن اینکه کلا ریمستر/ریمیک با نسخه اصلی یکی از مهمترین فرنچایزهای سونی خیلی فرق داره. به هر صورت یه استدیو دیگه هم بسازه باید نظارت ND روش باشه تا چیز خوبی از آب در بیاد.



کیفیت بالا و استانداردهای سونی. دلیل این پرستیژ فعلی SIE و اینکه تا اسمش میاد همه ذوق میکنن، همین سخت گیریه. اتفاقا سونی نباید دست از استانداردهای بالاش برداره. وگرنه میشه یه ناشری مثل مایکروسافت که IP های مافوق خفنش از دم افت کردن و شدن یه بازی عادی و معمولی.



ایضا همون استاندارد بالا که گفتم + خواست طرفدارها. بازی هایی مثل GoW و TLoU و UC و ... دقیقا ناموسین. پرستیژ برندن. ابهت سونی ان! اگه قرار باشه UC5 رو استدیو ؟ بسازه و متاش بشه 85، سونی تمام اعتبار و قدرتش رو از دست میده. خیلی واضحه!

چیزی که تو میگی مثل این میمونه که یه نفر بیاد بگه، T2 چرا انقدر GTA رو به RS پیوند زده و ناموسی کرده؟ بده نسخه های بعدی رو استدیوهای مختلف بسازن، تا هر دو سه سال یبار یه GTA بیاد بیرون :-??
میشه به نظر خودت؟ واقعا کسی هست بتونه از پسش بر بیاد؟ یا اگه به فرض که این خریت رو بکنه، فن ها زندشون میزارن؟



اونا Spinoff های کوچیک برای یه کنسول دستی بودن. انتظارات کم بود. البته که GoW های R@D شاهکار بودن انصافی، ولی باز دلیل نمیشه بتونه همین فرمول رو برای شماره های اصلی هم ادامه بده.

من کلا مخالف حرفت نیستم البته. یعنی به نظر منم سونی اگه میتونست یه سری استدیو مجزا داشته باشه، که اونا بتونن IP های بزرگش رو ببرن جلو خیلی خوب بود، مثلا همیشه دوست داشتم بره سراغ بروس استرالی بهش یه تیم خفن بده تا اون بیاد UC5 رو بسازه مثلا، اما یه چیزی رو نباید نادیده گرفت. اول اینکه رسیدن به استانداردهای یه استدیو با 40 سال سابقه مثل ND کار راحتی نیست و دوم اینکه اگه یه استدیو با این خلاقیت و توان وجود داشته باشه باز نمیره رو IP بقیه کار کنه. ترجیح میده بازی خودشو بسازه و باز برمیگردیم سر خونه اول. کما اینکه BP ریمیک ساز هم یجایی دوست داشت بازی خودشو داشته باشه! در نتیجه به نظرم راهی نمیمونه جز ادامه های ضعیف تر که من شخصا نیستم.

مثل کاری که سونی با LBP3 کرد و شاید علت مرگ IP هم همین بود! امد یه سری خیلی خفن رو از متا 94 و 91 رسوند به یه بازی معمولی با متا 79! در نتیجه بازی که میتونست تو پلتفرمرها رقیب نینتندو باشه و براشون شاخ و شونه بکشه رو به فنا محض داد! بعدم که کلا MM با ساخت آشغالی به اسم Dreams از بیخ و بن محو شد الانم معلوم نیست کجا داره چال میکنه.
اگه از زمان PS4 به این نتیجه رسیدن که شروع نسل با یه ریمیک/ریمستر بهتره قطعا انچارتد 1 ریمیک می کردن
فن بیس خوشحال می شد / سونی استقبال می کرد /همزمان با فیلم عرضه می شد / حداقل 10 میلیون نسخه هم می فروخت :-??نه پارت 1 که تبدیل به MEME شد و ابروی سونی / ناتی داگ برد :-??
چرا خود ناتی داگ پارت 1 ساخت ؟
پشت پرده خبر داشتن بازی سینگل پلیر بعدی استودیو عملا به این نسل نمیرسه ( intergalactic در بهترین حالت لانچ PS6 ) تصمیم گرفتن برای کاهش فشار روی استودیو و بستن دهن ملت و مدیران PS خودشون پارت 1 بسازن

---------------
بحث سر کیفیت نیست , بحث سر وابستگی به استودیو و افراد
کوری بارلاگ بعد از 2018 دوست نداشت GOW بسازه ( 3 سال تلاش کرد و در نهایت موفق نشد / نسخه بازیافت شده اون ایده با GOW ترکیب و LAUFEY ساخته شد )
کار درست چی بود ؟
سونی باید کوری بارلاگ مجبور می کرد اول نسخه دوم GOW نورث بسازه ( 2021 عرضه می شد ) چارچوب نسخه سوم که 2024 عرضه می شد رو مشخص کنه بعد سال 2022 ساخت IP خودش شروع کنه
واکنش کوری بارلاگ چی بود ؟ احتمالا قبول نمی کرد و استودی رو ترک می کرد

شما حساب کن سال 2020 خبر میاد کارگردان بازی سال 2018 / یکی از موفق ترین بازی های تاریخ سونی , کوری بارلاگ مونیکا رو ترک کرد :-t چه سیل نفرت عظیمی سمت سونی روانه می شد / چه جنجال عظیمی به وجود می اومد ....
سونی برای جلوگیری از این فاجعه ناز بارلاگ کشید :D نتیجه این ناز کشیدن و مقابله نکردن با بارلاگ چی بود ؟
زندگی خود بارلاگ نابود شد / نسخه سوم نورث ساخته نشد / معرفی LAUFEY فن بیس اصلی راضی نکرد / بلوپوینت فدا شد :|

بعد ماجرا های تلو انلاین سونی مدیریت ناتی داگ تغییر می کرد :-?? چرا تغییر نکرد ؟ تیم مدیریت تلو انلاین همون کسانی هستن که intergalactic می سازن :D

راکستار ؟
اخرین عکس سم هاوسر بزرگ
1782146907582.png
در حدی شبانه روزی روی GTA VI کار می کنه که شبیه کارتن خواب ها شده :D
سم هاوسر و راکستار اولین و دومین بازی پر فروش ( AAA ) تاریخ گیم ساختن , چند ماه دیگه رکورد لانچ تاریخ سرگرمی جا به جا می کنن :-bd
راکستار روی تخت پادشاهای نشسته که خودش ساخته و هیچ جایگزینی نداره :D

سونی می تونه نسخه های فرعی / حتی اصلی IP های خودش با کمک استودیو های چینی بسازه

غرور مسخره استودیو های غربی ( ما روی IP خودمون کار می کنم / ما هنرمندیم و دنبال ساخت دنباله های بی پایان نیستیم ~X( ) ندارن

سرعت ساخت چند برابر می شه
هزینه ساخت پایین میاد
تعداد فرست پارتی ها چند برابر می شه
وابستگی به افراد / استودیو ها کمتر می شه
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: GPSY
طبیعیه
شما و سایر دوستان دنبال یه نفر برای فحش دادن می گردین :D من مشکلات اساسی صنعت گیم/ استودیو های بازی سازی / چرا به اینجا رسیدیم مطرح می کنم
فحش دادن چه سودی داره ؟


مشکلات ویلگارد چی بود ؟
نویسندگی / شخصیت پردازی / تغییرات تم نسبت به نسخه های اولیه / طراحی فاجعه شخصیت ها / طراحی فاجعه شخصیت ها
EA چه نقشی در این مشکلات داشته ؟
کی شخصیت taash خلق کرد ؟ EA ؟
کی مسئول طراحی و شخصیت پردازی taash ؟ EA ؟
View attachment 410402

اگه EA می خواست دخالت کنه فقط یه راه حل وجود داشت :-??بستن بایوور :-??
اگه EA بایوور می بست شما و دوستان چه واکنشی نشون میدادین ؟

-----------------
سونی نظارت کافی نداشته ؟ اخبار دنبال نکردی ؟
سونی در همین 5 سال حداقل 20 تا بازی پشت پرده کنسل کرده:-??
همین FIRESPRITE پشت پرده 2 تا پروژه کنسل شده داشته و نهایت توان استودیو شده Until Dawn 2 :|


اگه از زمان PS4 به این نتیجه رسیدن که شروع نسل با یه ریمیک/ریمستر بهتره قطعا انچارتد 1 ریمیک می کردن
فن بیس خوشحال می شد / سونی استقبال می کرد /همزمان با فیلم عرضه می شد / حداقل 10 میلیون نسخه هم می فروخت :-??نه پارت 1 که تبدیل به MEME شد و ابروی سونی / ناتی داگ برد :-??
چرا خود ناتی داگ پارت 1 ساخت ؟
پشت پرده خبر داشتن بازی سینگل پلیر بعدی استودیو عملا به این نسل نمیرسه ( intergalactic در بهترین حالت لانچ PS6 ) تصمیم گرفتن برای کاهش فشار روی استودیو و بستن دهن ملت و مدیران PS خودشون پارت 1 بسازن

---------------
بحث سر کیفیت نیست , بحث سر وابستگی به استودیو و افراد
کوری بارلاگ بعد از 2018 دوست نداشت GOW بسازه ( 3 سال تلاش کرد و در نهایت موفق نشد / نسخه بازیافت شده اون ایده با GOW ترکیب و LAUFEY ساخته شد )
کار درست چی بود ؟
سونی باید کوری بارلاگ مجبور می کرد اول نسخه دوم GOW نورث بسازه ( 2021 عرضه می شد ) چارچوب نسخه سوم که 2024 عرضه می شد رو مشخص کنه بعد سال 2022 ساخت IP خودش شروع کنه
واکنش کوری بارلاگ چی بود ؟ احتمالا قبول نمی کرد و استودی رو ترک می کرد

شما حساب کن سال 2020 خبر میاد کارگردان بازی سال 2018 / یکی از موفق ترین بازی های تاریخ سونی , کوری بارلاگ مونیکا رو ترک کرد :-t چه سیل نفرت عظیمی سمت سونی روانه می شد / چه جنجال عظیمی به وجود می اومد ....
سونی برای جلوگیری از این فاجعه ناز بارلاگ کشید :D نتیجه این ناز کشیدن و مقابله نکردن با بارلاگ چی بود ؟
زندگی خود بارلاگ نابود شد / نسخه سوم نورث ساخته نشد / معرفی LAUFEY فن بیس اصلی راضی نکرد / بلوپوینت فدا شد :|

بعد ماجرا های تلو انلاین سونی مدیریت ناتی داگ تغییر می کرد :-?? چرا تغییر نکرد ؟ تیم مدیریت تلو انلاین همون کسانی هستن که intergalactic می سازن :D

راکستار ؟
اخرین عکس سم هاوسر بزرگ
View attachment 410410
در حدی شبانه روزی روی GTA VI کار می کنه که شبیه کارتن خواب ها شده :D
سم هاوسر و راکستار اولین و دومین بازی پر فروش ( AAA ) تاریخ گیم ساختن , چند ماه دیگه رکورد لانچ تاریخ سرگرمی جا به جا می کنن :-bd
راکستار روی تخت پادشاهای نشسته که خودش ساخته و هیچ جایگزینی نداره :D

سونی می تونه نسخه های فرعی / حتی اصلی IP های خودش با کمک استودیو های چینی بسازه

غرور مسخره استودیو های غربی ( ما روی IP خودمون کار می کنم / ما هنرمندیم و دنبال ساخت دنباله های بی پایان نیستیم ~X( ) ندارن

سرعت ساخت چند برابر می شه
هزینه ساخت پایین میاد
تعداد فرست پارتی ها چند برابر می شه
وابستگی به افراد / استودیو ها کمتر می شه
صرفا برا بخش آخر...

خیر، جای دادن IPهای محبوب به چینیا، از همونا IP جدید خلق کنه و نگه داره اکر میتونه
هم تنوع IP بیشتر میشه و هم اون مشکلاتی که گفتی حل میشه، بالاخره یه زمانی هم این جدیدها میتونند به محبوبیت قبلیا برسن(همینطور که اونا هم از 0 به وجود اومدن)

ولی نتیجه چیه؟ یدونه استلار بلید که موفق داشتن ، نه تنها پرید...
که اگر بیاد رو PS شانس اوردیم:)) (با اینکه تو نمایش دکمه مثلث دیدیم)
سونی حتی تریلرش رو هم رو کانالش آپ نکرده:دی

خلاصه با اون بخش چینی(شرقی) موافقم
ولی برای ساخت IP جدید

جدا از اینکه اینجوری ممکنه تو خود چینم مخاطب بیشتری جذب کنند:-"
 
اگه از زمان PS4 به این نتیجه رسیدن که شروع نسل با یه ریمیک/ریمستر بهتره قطعا انچارتد 1 ریمیک می کردن
فن بیس خوشحال می شد / سونی استقبال می کرد /همزمان با فیلم عرضه می شد / حداقل 10 میلیون نسخه هم می فروخت :-??نه پارت 1 که تبدیل به MEME شد و ابروی سونی / ناتی داگ برد :-??

کوروش من ریمستر TLoU برای PS4 رو میگم. شروع ترنزشن از PS3 به PS4 بود. اتفاقا ریمستر خوبی هم از آب در امد. منظورم Part 1 نیست. اونو به وضوح ساختن تا تیم بیکار نباشه.

ولی Remake ـه UC1 واقعا بازی خوبی نمیشه. یعنی خیلی باید بریزنش پایین. اول اینکه از نظر فرم بازی و گیم پلی و فرمول ND کلا از همه UC های بعدی به شدت عقب تره و الان بخوای UC1 ـو با گرافیک امروزی بزنی و وایب مدرن داشته باشه ولی با گیم پلی منسوخ که مثلا از UC4 ده سال پیش به شدت عقب تره، همه رو پس میزنه نه اینکه جذب کنه. بخش آخر بازی و اون زامبی ها هم کامل باید حذف بشن. چیزی که بعدا خود استدیو اعتراف کرد اشتباه کرده از گذاشتنش و کلا اضافه کردن المان ترس به بازی تصمیم غلطی بوده.

سونی باید کوری بارلاگ مجبور می کرد اول نسخه دوم GOW نورث بسازه ( 2021 عرضه می شد ) چارچوب نسخه سوم که 2024 عرضه می شد رو مشخص کنه بعد سال 2022 ساخت IP خودش شروع کنه
واکنش کوری بارلاگ چی بود ؟ احتمالا قبول نمی کرد و استودی رو ترک می کرد

خوب همین دیگه، سونی که نمیتونه آدم هارو مجبور کنه به چیزی. سونی راهی نداره جز اینکه به آدم ها و تیم های خلاقش آزادی عمل بده تا کاری که دوست دارن رو بکنن. این آزادی عمل هم یه بهایی داره. بعضا خروجیش شاهکاره و شاید هم یه شکست. اگه اون وجه مثبت رو میخوای، باید این بخش تاریکش رو هم بپذیری. نمیشه فقط انتظار داشت یه سری انسان بدون خطا و اشتباه شاهکار بسازن برن جلو.

برای همین من کلا نسبت به این کنسلی ها و بازی های فیل شده خیلی نگاه منفی ندارم. جای سونی هم بودم میگفتم فدای سرتون و علی رغم میلم حتا اجازه میدادم باز کار خودشون رو بکنن. چون میدونم بعدا دوباره شاهکار میسازن. الان ND یه بازی فیل داشت، همه حسابی شاکی شدیم، فحش دادیم، اوکی... ولی Intergalactic میاد همه رو میشوره میبره، بعدش Last 3 و UC5 و ... خودت میدونی من چقدر از لافی خوشم نیومده، و اولین نفری هم که اینجا در مخالفت باهاش طومار نوشت بودم، ولی در همون شکواییه بلند بالامم گفتم علی رغم اینکه من دوست ندارم بازی خوبیه و یحتمل تو امتیاز و فروش میترکونه. قطعا به اندازه نسخه اصلی گاو نمیفروشه اما بازی موفقی میشه.

سونی می تونه نسخه های فرعی / حتی اصلی IP های خودش با کمک استودیو های چینی بسازه

شوخی میکنی دیگه؟
 
شما ادعا کردی فروش کمتر از انتظار بازی های سونی به خاطر عرضه با فاصله است و با عرضه همزمان فروش بازی ها چند برابر می شه ..
من با مثال مایکروسافت اثبات کردم که عرضه همزمان مشکل فروش حل نمی کنه
تا زمانی که 3 شرطی که گفتم رعایت نشه فروش بازی های سونی روی pc در همین حد باقی می مونه

-------------
DOOM یه زمانی نماد PC بود / Eternal هم عملکرد تجاری خوبی داشت
View attachment 410375
pc گیمر یه اکانت اپیک نمی سازه بعد گیم پس بخره ؟ تعداد مشترکین pc خیلی کمتر از کنسول / اگه تعداد مشترکین گیم پس pc زیاد بود مایکروسافت 100 درصد قیمت افزایش میداد
بار ها اثبات شده که عرضه روی گیم پس ارتباطی به عملکرد روی pc نداره و بازی های که 3 شرطی که گفتم داشته باشن به موفقیت می رسن
View attachment 410369View attachment 410370View attachment 410373

بزرگوار اول ادعا می کنی doom به خاطر RT اجباری ابر شکست تجاری خورد ( هیچ ربطی نداره ) بعد وعده میدی اگه GOW روی PC عرضه می شد مود PT چند لول بهتر داشت ؟
( با توجه ادعا شما ) اگه تعداد کسانی کارت گرافیک با توان اجرا RT دارن در این حد کم که ابر IP مثل DOOM سقوط می کنه پس مود PT نسخه بعدی GOW چه سودی داره :D برای کدوم مخاطب عرضه می شه ؟

--------------------
نگران مود RT / PT نباش
PS6 از نظر RT در حد RTX 5070TI و RTX 5080 خواهد بود و پاییز 2027 عرضه می شه
اون طرف انویدیا فعلا بازار PC رها کرده و احتمالا RTX 6000 اوایل 2028 عرضه می شه / کارت های معمولی سری RTX 6070 / RTX 6060 پاییز 2028 عرضه می شن

ممکن در یه اتفاق تاریخی PS6 نسبت به 98 درصد PC های بازار برتری گرافیکی داشته باشه :D
الان این نوشته سوم من هست در پاسخ به دومین نوشته شما که مخاطبش منم. چیزی که ولی من می‌بینیم از جواب شما، به نظر میاد صحبت داره به بی راه کشیده میشه و در نهایت هم شک دارم نتیجه بده.

همون طور تو نوشته قبلیم هم گفتم، مقایسه فروش بازیی که از روز اول رو گیم پس منتشر میشه با غیر گیمپس خیلی منطقی نیست، رفرنس هم در کنارش از مخاطب هایی ابتدایی بازی دادم، که هم نشون میداد با این حال استیم موفقترین پلتفرم بوده، از طرفی حدود 75 درصد مخاطب بازی هم رو گیم پس بوده. حالا شما دوست داری اغراق کنی بگی این ربطی نداره و پی سی پلیر گیمپس استفاده نمیکنه. به خصوص برای مثلا Doom Darkages که ملت اکثرا این عنوان رو سر محتوا و قیمت خیلی کوبیدن و خیلی هم تفکر پرتی نیست بگیم یک ماه گیمپس میگیرم بازی رو تجربه می‌کنم به جای خرید بازی. جالبه مثال نقض رو هم خود شما با نسخه قبلی دوم میارید که رو گیم پس عرضه نشده بوده.

بازی هایی هم که الان مثال زدید بازم من نمیتونم ارتباطشون رو با مطلبی که در تلاش هستید برسونید ببینم.
من میگم انتشار بازی از روز اول رو PC استراتژی درست هست، اینا هم مثال از اینکه بازی بدون مشکل روی PC منتشر شد بسیار هم موفق بوده.
مثال اول Hollow Knight یک بازی با طرفدار های خیلی زیاد رو PC و بازی که عملا رو هر سیستمی اجرا میشه و قیمت گذاری خوبی داشته، عملا به صورتی که برخلاف Doom که شاید خرید Gamepass برای تجربه‌اش منطقی تر باشه، با عملا همون قیمت بازی رو میشه برای خودت داشته باشی.

مثال دوم FH6 که خیلی واضح هیچ داخل هیچکدوم از دسته هایی که قرار دادین قرار نمیگیره (نه ترند خاصی هست، نه قیمت پایینی داره، نه تو سبک هایی هست که اشاره کردید)

مثال آخر هم باز میشه دید یک بازی RPG خوب که عرضه درست داشته باز خورد خوبی هم دریافت کرده، در مقابلش هم میشه FH7 Rebirth رو یاد آوری کرد که با اینکه بازی بسیار خوش ساخت و با کیفیتی هست سر انحصار و انتشار بدش فروش در خوری نداشته و مسیر رو برای نسخه بعدی عوض کردن.

در مورد صحبت شما حول RT اجباری بازم، مشخص بازی با لغت دارید انجام میدید و خیلی هدف خاصی از صحبت خودتون ندارید، من لااقل جایی که دارم اغراق می‌کنم خیلی واضح اعلام میکنم که از اینجا به بعد صحبت قرار هست بی ربط باشه.
شما تفاوت بین بیس‌لاین شدن تکنولوژی و آپشن‌های که اجازه میده خروجی متفاوت از بازی گرفت رو قاطی کردید. DOOM: The Dark Ages از RT اجباری استفاده می‌کنه تا نورپردازی قدیمی رو حذف کنه و توسعه رو بهینه‌تر کنه؛ این ولی در مقابلش باعث میشه هرکسی گرافیک زیر سریه 2000 داره نشه بازی رو اجرا کنه.
به هر شکل، اینکه یکی RT رو اجباری کنه یک مشکله، یک مشکل دیگه ولی این هست که خفن ترین استودیو های سونی ND و Sonta Monica هنوز که هنوزه هر چیزی منتشر کردن با در نظر گرفتن PS4 بوده و نه اینکه از حداکثر تکنولوژی های موجود روز استفاده کنند، که این میشد اضافه کردن RT و حتی PT برای نسخه PC این بازی ها بوده باشه. لزومی نداره از روز اول هم این محتوا ها در دسترس باشن، میشه مثلا با آپدیت های تکمیلی به بازی اضافه بشن، مثال هاش هم به تعداد وجود داره به خصوص رو PC که پلتفرمی هست که میشه روش پیشرفت رو به راحتی مشاهده کرد، مثل آپدیت RT برای GTA5 که عملا یک روح تازه به اتمسفر بازی داد.

صحبت های قدرت GPU برای PS6 هم فعلا همون قدری باد هوا هست که صحبت ها و احتمالات RTX 6000 هستش. همون 5070Ti یا 5080 هم در نظر بگیریم، با توجه به چارت های استیم برای آپدیت ما می 5.78% درصد PC پلیر های گرافیکهای حداقل 5070Ti/4080 دارند که بازم از اون 2 درصد خیالی شما عدد بزرگتریه.
چیزی که میشه واقعی تر باشه، امید به یک PS6 هست با گرافیک مثلا 5080 یک هارد حداقل نسل 5 یک ترا و قیمت زیر 1000 دلار (به خصوص با قیمتی که همین امروز Steam Machine خورده). باز اگر رفرنس تاریخی نگاه کنیم احتمال خیلی زیاد اینکه واقعا بازی هایی که از سخت افزار نسل بعد سونی استفاده کنند خیلی کم خواهد بود. (هنوز که هنوز یک بازی واقعا نسل بعدی از دوتا استودیو بزرگ سونی بیرون نیومده). حالا اگر از روز اول رو PC هم بازی ها منتشر میشد، از همون اول یک پلتفرمی وجود داشته که حداقل لنگر برای PS6 نخواهد بود بلکه بازم تجربه بهتر رو میشه روش لذت برد.

معنای ترند چیه ؟
«ترند» (Trend) به معنای روند، گرایش یا موجی از توجه عمومی است که در یک دوره زمانی خاص، موضوع یا سبکی بیشترین محبوبیت را در میان مردم پیدا می‌کند
ترند شدن فرمول خاصی نداره :D
Space Marine 2 جزیی از سری عظیم warhammer 40k و به خاطر کیفیت بالا و حمایت فن بیس 40K موفق شد
Stellar Blade به خاطر کیفیت و طراحی شخصیت :D ترند شد

همین الان 2 تا بازی ایندی TBH: Task Bar Hero / MECCHA CHAMELEON ترند شدن
View attachment 410376
مثلا این 520 هزار پلیر TBH به خاطر کیفیت بالای خود بازی ؟ نه
View attachment 410377
به خاطر شرط قیمت و ترند شدن به یه موفقیت عظیم رسیده
سونی در هیچ حالتی نمی تونه این دو شرط عملی کنه :-??

سبک / قیمت بازی های سینگل پلیر سونی مشخص , امار فروش بازی های مشابه که همزمان روی استیم عرضه شدن هم مشخص

View attachment 410368
تا زمانی که سونی 3 شرطی که گفتم رعایت نکنه با عرضه همزمان که هیچ , حتی یک ماه زودتر هم بازی های سینگل پلیر روی PC لانچ کنه باز هم به موفقیت مالی نمی رسه

--------------------
کمپانی هیولای سونی از یک کمپانی ریزه میزه همچین بترسته که سر یک استیم ماشین کل پلنی که این سالها داشته میزاشته میره رو هوا ؟؟؟؟
بزرگوار یاد قصه های استیم دک افتادم :D
3 سال فن بیس استیم ملت کچل می کردن که استیم دک فوق العاده موفق بوده و رقیب سوییچ و ... بعد امار فروش اومد
Valve has never released official lifetime sales numbers for the Steam Deck. However, industry analysts at IDC estimate that Valve has sold or shipped approximately 4 to 6 million units globally
مشخص شد استیم دک در 4 سال به اندازه لانچ سوییچ 2 هم نفروخته :))

AMD سال 2023 یه چیپ پایین رده لپتاب تولید کرده بود که نه تنها از نظر GPU ضعیف تر از PS5 ( کنسولی که 6 سال پیش عرضه شده ) حتی از نظر مولتی کور CPU هم ضعیف تر :))
AMD موفق نشد این چیپ فاجعه رو بفروشه ( 2 سال خاک می خورده ) تا اینکه پارسال ولو دید این چیپ ارزان قیمت وجود داره می تونه با کمک فن بیس به سود خوبی برسه / یه حداقل سیستم استاندارد برای استیم به گیمر ها معرفی کنه
نتیجه شده این استیم ماشین که بنچمارک های اولیه اش هم منتشر شده
View attachment 410380
فک می کنی سونی از این سخت افزار فاجعه با قیمت 800 تا 1000 دلار می ترسه ؟؟ اون هم سخت افزاری که بعید حتی 5 میلیون هم ازش تولید بشه :-??

سونی هیچ اهمیتی به استیم ماشین / حتی خود استیم نمیده

مشکل سونی 3 چیز
1. قدرت سوییچ 2 که خطر کاهش فروش ثردپارتی ها داره
2. افزایش هزینه ساخت / قیمت PS5
3.هزینه بالای فرست پارتی ها و خروجی کمتر از انتظار مالی

ساده ترین راه حل برای این مشکلات تاکید روی انحصاری هاست :-bdسونی هم همین مسیر در پیش گرفته

از اونجایی که صحبت های اغراق شده کنتر نداره ؟؟؟
من کی و کجا صحبت های اغراق شده کردم ؟
هر چیزی که نوشتم بر اساس منابع معتبر بوده

حالا صحبت شما درمورد Space Marine 2 میشه کیفیت بالا که درسته و درکنارش حمایت فن بیس W40K و میره تو دسته ترند. کتاب آسمانی که نازل نکردید، داخل این دسته هایی که گفتید قرار نمی‌گیره دیگه.
Stellar Blade هم عملا کل کامیونیتی PC شد از نظر شما Gooner دیگه و فروش موفقش هم فقط بر می‌گرده به همین در حدی که نسخه دوم دیگه انحصاری نخواهد بود، PS پلیر ها هم همه از روشن فکر هستن و مخالف سیاست های بد Goonig.

باز از این مثال های تو لیست، یک سری بازی ها درسته ترند هستن، که یکی از چیز های خاصی هست که فقط رو PC شما میشه داشته باشی، ولی بازم در نهایت ارتباطی به چرا عرضه همزمان رو PC خوب نیست نداره.

بقیه صحبت هم که در جواب بخشی بود که من عملا میگم اغراق آمیز دارم صحبت می‌کنم، و شما هم خواستی vent کنی، حداقل من بازم تمرکزم روی انتشار بازی رو PC بوده و ترس سونی و عقب کشیدن از انتشار روی PC.
خروجی کار رو ولی نگاه کنیم چیه، ولو در ابتدا Steam Machine رو معرفی کرد، (قیمتش هم در ابتدا صحبت زیر 700 دلار داشته) سونی هم 2-3 ماه بعدش شایعه‌اش اومد از سیاست انتشار بازی رو PC عقب کشیده. مقایسه فروش Steam Machine و Steam Deck هم با کنسول های مثل سونی و نینتندو مشخصه بی ربط هستش. دستگاهی که نصف زمان اصلا موجود ندارند و هر چی موجودی فروش خوب داره میفروشه دیگه.

اشکالی هم نداره برای سونی هم هیچوقتی دیر نیست، حالا شاید براشون فرش قرمزی که انتظار دارند پهن نکنند، ولی بعدا که دوباره برگردن به شرط درس گرفتن از اشتباهاشون میشه انتظار فروش بهتری داشته باشند.
 
  • Like
Reactions: dark souls
الان این نوشته سوم من هست در پاسخ به دومین نوشته شما که مخاطبش منم. چیزی که ولی من می‌بینیم از جواب شما، به نظر میاد صحبت داره به بی راه کشیده میشه و در نهایت هم شک دارم نتیجه بده.

همون طور تو نوشته قبلیم هم گفتم، مقایسه فروش بازیی که از روز اول رو گیم پس منتشر میشه با غیر گیمپس خیلی منطقی نیست، رفرنس هم در کنارش از مخاطب هایی ابتدایی بازی دادم، که هم نشون میداد با این حال استیم موفقترین پلتفرم بوده، از طرفی حدود 75 درصد مخاطب بازی هم رو گیم پس بوده. حالا شما دوست داری اغراق کنی بگی این ربطی نداره و پی سی پلیر گیمپس استفاده نمیکنه. به خصوص برای مثلا Doom Darkages که ملت اکثرا این عنوان رو سر محتوا و قیمت خیلی کوبیدن و خیلی هم تفکر پرتی نیست بگیم یک ماه گیمپس میگیرم بازی رو تجربه می‌کنم به جای خرید بازی. جالبه مثال نقض رو هم خود شما با نسخه قبلی دوم میارید که رو گیم پس عرضه نشده بوده.

بازی هایی هم که الان مثال زدید بازم من نمیتونم ارتباطشون رو با مطلبی که در تلاش هستید برسونید ببینم.
من میگم انتشار بازی از روز اول رو PC استراتژی درست هست، اینا هم مثال از اینکه بازی بدون مشکل روی PC منتشر شد بسیار هم موفق بوده.
مثال اول Hollow Knight یک بازی با طرفدار های خیلی زیاد رو PC و بازی که عملا رو هر سیستمی اجرا میشه و قیمت گذاری خوبی داشته، عملا به صورتی که برخلاف Doom که شاید خرید Gamepass برای تجربه‌اش منطقی تر باشه، با عملا همون قیمت بازی رو میشه برای خودت داشته باشی.

مثال دوم FH6 که خیلی واضح هیچ داخل هیچکدوم از دسته هایی که قرار دادین قرار نمیگیره (نه ترند خاصی هست، نه قیمت پایینی داره، نه تو سبک هایی هست که اشاره کردید)

مثال آخر هم باز میشه دید یک بازی RPG خوب که عرضه درست داشته باز خورد خوبی هم دریافت کرده، در مقابلش هم میشه FH7 Rebirth رو یاد آوری کرد که با اینکه بازی بسیار خوش ساخت و با کیفیتی هست سر انحصار و انتشار بدش فروش در خوری نداشته و مسیر رو برای نسخه بعدی عوض کردن.

در مورد صحبت شما حول RT اجباری بازم، مشخص بازی با لغت دارید انجام میدید و خیلی هدف خاصی از صحبت خودتون ندارید، من لااقل جایی که دارم اغراق می‌کنم خیلی واضح اعلام میکنم که از اینجا به بعد صحبت قرار هست بی ربط باشه.
شما تفاوت بین بیس‌لاین شدن تکنولوژی و آپشن‌های که اجازه میده خروجی متفاوت از بازی گرفت رو قاطی کردید. DOOM: The Dark Ages از RT اجباری استفاده می‌کنه تا نورپردازی قدیمی رو حذف کنه و توسعه رو بهینه‌تر کنه؛ این ولی در مقابلش باعث میشه هرکسی گرافیک زیر سریه 2000 داره نشه بازی رو اجرا کنه.
به هر شکل، اینکه یکی RT رو اجباری کنه یک مشکله، یک مشکل دیگه ولی این هست که خفن ترین استودیو های سونی ND و Sonta Monica هنوز که هنوزه هر چیزی منتشر کردن با در نظر گرفتن PS4 بوده و نه اینکه از حداکثر تکنولوژی های موجود روز استفاده کنند، که این میشد اضافه کردن RT و حتی PT برای نسخه PC این بازی ها بوده باشه. لزومی نداره از روز اول هم این محتوا ها در دسترس باشن، میشه مثلا با آپدیت های تکمیلی به بازی اضافه بشن، مثال هاش هم به تعداد وجود داره به خصوص رو PC که پلتفرمی هست که میشه روش پیشرفت رو به راحتی مشاهده کرد، مثل آپدیت RT برای GTA5 که عملا یک روح تازه به اتمسفر بازی داد.

صحبت های قدرت GPU برای PS6 هم فعلا همون قدری باد هوا هست که صحبت ها و احتمالات RTX 6000 هستش. همون 5070Ti یا 5080 هم در نظر بگیریم، با توجه به چارت های استیم برای آپدیت ما می 5.78% درصد PC پلیر های گرافیکهای حداقل 5070Ti/4080 دارند که بازم از اون 2 درصد خیالی شما عدد بزرگتریه.
چیزی که میشه واقعی تر باشه، امید به یک PS6 هست با گرافیک مثلا 5080 یک هارد حداقل نسل 5 یک ترا و قیمت زیر 1000 دلار (به خصوص با قیمتی که همین امروز Steam Machine خورده). باز اگر رفرنس تاریخی نگاه کنیم احتمال خیلی زیاد اینکه واقعا بازی هایی که از سخت افزار نسل بعد سونی استفاده کنند خیلی کم خواهد بود. (هنوز که هنوز یک بازی واقعا نسل بعدی از دوتا استودیو بزرگ سونی بیرون نیومده). حالا اگر از روز اول رو PC هم بازی ها منتشر میشد، از همون اول یک پلتفرمی وجود داشته که حداقل لنگر برای PS6 نخواهد بود بلکه بازم تجربه بهتر رو میشه روش لذت برد.



حالا صحبت شما درمورد Space Marine 2 میشه کیفیت بالا که درسته و درکنارش حمایت فن بیس W40K و میره تو دسته ترند. کتاب آسمانی که نازل نکردید، داخل این دسته هایی که گفتید قرار نمی‌گیره دیگه.
Stellar Blade هم عملا کل کامیونیتی PC شد از نظر شما Gooner دیگه و فروش موفقش هم فقط بر می‌گرده به همین در حدی که نسخه دوم دیگه انحصاری نخواهد بود، PS پلیر ها هم همه از روشن فکر هستن و مخالف سیاست های بد Goonig.

باز از این مثال های تو لیست، یک سری بازی ها درسته ترند هستن، که یکی از چیز های خاصی هست که فقط رو PC شما میشه داشته باشی، ولی بازم در نهایت ارتباطی به چرا عرضه همزمان رو PC خوب نیست نداره.

بقیه صحبت هم که در جواب بخشی بود که من عملا میگم اغراق آمیز دارم صحبت می‌کنم، و شما هم خواستی vent کنی، حداقل من بازم تمرکزم روی انتشار بازی رو PC بوده و ترس سونی و عقب کشیدن از انتشار روی PC.
خروجی کار رو ولی نگاه کنیم چیه، ولو در ابتدا Steam Machine رو معرفی کرد، (قیمتش هم در ابتدا صحبت زیر 700 دلار داشته) سونی هم 2-3 ماه بعدش شایعه‌اش اومد از سیاست انتشار بازی رو PC عقب کشیده. مقایسه فروش Steam Machine و Steam Deck هم با کنسول های مثل سونی و نینتندو مشخصه بی ربط هستش. دستگاهی که نصف زمان اصلا موجود ندارند و هر چی موجودی فروش خوب داره میفروشه دیگه.

اشکالی هم نداره برای سونی هم هیچوقتی دیر نیست، حالا شاید براشون فرش قرمزی که انتظار دارند پهن نکنند، ولی بعدا که دوباره برگردن به شرط درس گرفتن از اشتباهاشون میشه انتظار فروش بهتری داشته باشند.
اون بحث RT در جواب ادعا اشتباه بود
این بازی هستش که RT اجباری داره و سر همین یک بخش خیلی بزرگتری از مخاطب های PC اصلا توانایی اجرای بازی رو ندارند.
Nearly 60% of all Steam users now own an Nvidia RTX series graphics card
می خواستم خودت به این نتیجه برسی که اشتباه می کنی :D نرسیدی :D

اغراق می کنم ؟
doom eternal موفقیت تجاری بزرگ بود
DOOM Eternal generated over $450 Million in revenue in the first 9 months of release Sales
Doom Eternal has sold an estimated 6.6 to 8.3 million copies on Steam, generating over $160 million in gross premium revenue on the platform
امار Dark Ages
DOOM: The Dark Ages is estimated to have sold between 400,000 and 500,000 copies on Steam
این 6 میلیون نفر گیم پس PC نخریدن / قطعا کنسول مرده مایکروسافت هم نخریدن ....

بله عرضه روی گیم پس فروش نسخه XBOX نابود می کنه اما ارتباطی به فروش استیم نداره :-??به راحتی می شه 20 تا بازی دیگه نام برد که روی گیم پس عرضه شدن و فروش بیشتری نسبت نسخه استیم Dark Ages داشتن :-??

--------------
بزرگوار من معنی لغوی ترند فرستادم :D لازمه بیشتر توضیح بدم ترند چیه ؟
Space Marine 2 / Stellar Blade / FH6 ترند نشدن ؟
1782233671680.png

------------
FH7 Rebirth به خاطر انحصار و انتشار بدش فروش در خوری نداشته ؟ ؟
FF7 Rebirth هفته اول لانچ روی PS5 بیشتر از 2 میلیون نسخه فروخته بود :-??فک می کنی این امار فروش بد ؟ مشکلی نیست ....
Kingdom Come: Deliverance II was a massive commercial success, hitting 1 million copies sold in its first 24 hours and 2 million copies within two weeks of launch
FF7 REVELATION مولتی پلتفرم / روز عرضه روی استیم عرضه می شه :-bd خواهیم دید هفته اول چقد می فروشه ....
-------------
چی گفتم
PS6 از نظر RT در حد RTX 5070TI و RTX 5080 خواهد بود
+
API بهینه سونی / بهینه سازی بد PC ( اخیر درایو های انویدیا هم به خاطر کم توجهی به بخش گیمینگ ضعیف تر شدن ) کفه ترازو رو به سمت PS6 سنگین تر می کنه
عملا فقط 5090 خروجی بهتری از PS6 خواهد داشت :-bd

نسخه PS6 تمام بازی های فرست پارتی / ثردپارتی حالت PT خواهند داشت :-bd
---------
بزرگورار خودت گفتی سونی ترسیده و به خاطر استیم ماشین نسخه PC فرست پارتی ها رو کنسل کرده :-??
مثل مسیری که الان ولو داره پیش میگیره که باعث شد کمپانی هیولای سونی از یک کمپانی ریزه میزه همچین بترسته که سر یک استیم ماشین کل پلنی که این سالها داشته میزاشته میره رو هوا، فکر کنم استودیو بخری برای پرت بازی رو PC بعد سر یک استیم ماشین کلا بگی داستان دیگه فعلا تمومه.
توضیح دادم فروش کلی استیم دک / استیم ماشین در حد یک هفته لانچ PS5 / سوییچ 2 و هیچ اهمیتی برای سونی نداره :-??

مقایسه فروش Steam Machine و Steam Deck هم با کنسول های مثل سونی و نینتندو مشخصه بی ربط هستش ؟؟؟؟؟؟
چی بی ربط ؟
وقتی استیم دک / استیم ماشین از نظر فروش حرفی برای گفتن نداشته باشن , سونی از چی بترسه ؟ طراحی اش ترسناک ؟ ریش های گیب ترسناک ؟

-----------------
چند بار توضیح دادم
3 شرط موفقیت یه بازی استیم
1. زیر مجموعه یکی از سبک FPS / MMO / RPG / RTS / بقا باشه
2. قیمت پایین تر از 20 دلار
3. ترند شبکه های اجتماعی بشه

تا زمانی که سونی 3 شرطی که گفتم رعایت نکنه با عرضه همزمان که هیچ , حتی یک ماه زودتر هم بازی های سینگل پلیر روی PC لانچ کنه باز هم به موفقیت مالی نمی رسه

یه مثال ساده می زنم
مدیران شرکت تولید گوشت خوک اعلام کنن
یه جمعیت عظیم 2 میلیارد نفری مسلمان در جهان وجود داره که محصولات ما رو امتحان نکردن :)) وقتشه این بازار جدید امتحان کنیم ....
چه اتفاقی می افته ؟ قطعا شکست میخورن و به غلط کردن می افتن :-??
بعد شما ادعا کنی که شرکت تولید گوشت خوک ترسیده :)) اگه بیشتر تلاش می کرد / گوشت خوک با برچسب حلال عرضه می کرد موفق می شد:))

تا زمانی که اون شرکت گوشت خوک تولید می کنه در کشور های مسلمان موفق نمی شه :-??
راه حل چیه ؟
اون شرکت یه زیر مجموعه جدید تولید گوشت مرغ / گاو / گوسفند تاسیس کنه :-bd به همین سادگی ...
 
صرفا برا بخش آخر...

خیر، جای دادن IPهای محبوب به چینیا، از همونا IP جدید خلق کنه و نگه داره اکر میتونه
هم تنوع IP بیشتر میشه و هم اون مشکلاتی که گفتی حل میشه، بالاخره یه زمانی هم این جدیدها میتونند به محبوبیت قبلیا برسن(همینطور که اونا هم از 0 به وجود اومدن)

ولی نتیجه چیه؟ یدونه استلار بلید که موفق داشتن ، نه تنها پرید...
که اگر بیاد رو PS شانس اوردیم:)) (با اینکه تو نمایش دکمه مثلث دیدیم)
سونی حتی تریلرش رو هم رو کانالش آپ نکرده:دی

خلاصه با اون بخش چینی(شرقی) موافقم
ولی برای ساخت IP جدید

جدا از اینکه اینجوری ممکنه تو خود چینم مخاطب بیشتری جذب کنند:-"
سالهاست چیزی به نام IP جدید عرضه نشده :-?? صرفا ری اسکین IP قدیمی به عنوان IP جدید عرضه می کنن :D
بله کمپانی ها به خاطر کپی رایت / رقابت با بازی های مشابه / کمپین تبلیغاتی / سود بیشتر و.... بازی ها رو به عنوان NEW IP معرفی می کنن اما در عمل ادامه معنوی همون IP قدیمیه :D

روی کاغذ Demon's Souls / Dark Souls / Elden Ring سه تا IP متفاوت ان اما در عمل ادامه یه مسیر ان :-??
اختلاف Dark Souls و Elden Ring در حد اختلاف Batman: Arkham Asylum و Batman: Arkham City / در حد اختلاف FF 6 و FF 7 :-??

سونی کلی IP فراموش شده که تمام سبک های موجود صنعت گیم پوشش میدن / نیازی نیست استودیو 2 سال اول پروژه رو صرف کپی کردن بازی / فیلم / انیمه / سریال مختلف کنه تا مثلا یه IP جدید خلق بشه ( در عمل یه ری اسکین و کپی ساده است )
در همون دنیای IP قدیمی به داستان جدید تعریف می کنه

کوروش من ریمستر TLoU برای PS4 رو میگم. شروع ترنزشن از PS3 به PS4 بود. اتفاقا ریمستر خوبی هم از آب در امد. منظورم Part 1 نیست. اونو به وضوح ساختن تا تیم بیکار نباشه.

ولی Remake ـه UC1 واقعا بازی خوبی نمیشه. یعنی خیلی باید بریزنش پایین. اول اینکه از نظر فرم بازی و گیم پلی و فرمول ND کلا از همه UC های بعدی به شدت عقب تره و الان بخوای UC1 ـو با گرافیک امروزی بزنی و وایب مدرن داشته باشه ولی با گیم پلی منسوخ که مثلا از UC4 ده سال پیش به شدت عقب تره، همه رو پس میزنه نه اینکه جذب کنه. بخش آخر بازی و اون زامبی ها هم کامل باید حذف بشن. چیزی که بعدا خود استدیو اعتراف کرد اشتباه کرده از گذاشتنش و کلا اضافه کردن المان ترس به بازی تصمیم غلطی بوده.



خوب همین دیگه، سونی که نمیتونه آدم هارو مجبور کنه به چیزی. سونی راهی نداره جز اینکه به آدم ها و تیم های خلاقش آزادی عمل بده تا کاری که دوست دارن رو بکنن. این آزادی عمل هم یه بهایی داره. بعضا خروجیش شاهکاره و شاید هم یه شکست. اگه اون وجه مثبت رو میخوای، باید این بخش تاریکش رو هم بپذیری. نمیشه فقط انتظار داشت یه سری انسان بدون خطا و اشتباه شاهکار بسازن برن جلو.

برای همین من کلا نسبت به این کنسلی ها و بازی های فیل شده خیلی نگاه منفی ندارم. جای سونی هم بودم میگفتم فدای سرتون و علی رغم میلم حتا اجازه میدادم باز کار خودشون رو بکنن. چون میدونم بعدا دوباره شاهکار میسازن. الان ND یه بازی فیل داشت، همه حسابی شاکی شدیم، فحش دادیم، اوکی... ولی Intergalactic میاد همه رو میشوره میبره، بعدش Last 3 و UC5 و ... خودت میدونی من چقدر از لافی خوشم نیومده، و اولین نفری هم که اینجا در مخالفت باهاش طومار نوشت بودم، ولی در همون شکواییه بلند بالامم گفتم علی رغم اینکه من دوست ندارم بازی خوبیه و یحتمل تو امتیاز و فروش میترکونه. قطعا به اندازه نسخه اصلی گاو نمیفروشه اما بازی موفقی میشه.



شوخی میکنی دیگه؟
منظور من دقیقا پارت 1
اگه هدف بیکار نموندن باشه , ریمیک انچارتد 1 بهترین گزینه بود ( راه برای نسخه فرعی سالی باز می کرد و با ساخت بازی سالی تعداد بیشتری مشغول می شدن تا مرحله پری پروداکشن Intergalactic تمام بشه )
ساخت انچارتد ریمیک پروژه پیچیده تری بود ؟ قطعا اما این سختی چه ارتباطی به ما داره ؟
کارمند های استودیو روی کاغذ بهترین استعداد های صنعت گیم ان / بین 100 تا 200 هزار دلار حقوق می گیرن که چی کار کنن ؟ هر 5 سال یکبار یه بازی عرضه کنن ؟ هر پروژه ای هم که سخت بودن رها کنن ؟

ادعا هنرمند بود و ازادی عمل زمانی جواب می داد که بودجه بازی ها 20 میلیون دلار بود و در 2 سال ساخته می شدن ( نسل 7 )
وقتی 300 میلیون دلار بودجه میگیری و ساخت بازی 5 سال طول می کشه دیگه قصه من هنرمند ام و باید به من ازادی عمل بدین بی معنا می شه / شکست در این سطح = نابودی استودیو

قطعا به اندازه نسخه اصلی گاو نمیفروشه اما بازی موفقی میشه؟
کافی نیست :D بودجه لافی قطعا یه لول بالاتر از GOWR و اگه از نظر تجاری ضعیف تر عمل کنه فاجعه پیش میاد ....

به نظر من امار فروش / درامد Intergalactic و GOD OF WAR LAUFEY اینده فرست پارتی های سونی رقم می زنن
اگه درامد کافی نداشته باشن کل سیستم استودیو های فرست پارتی متحول می شه / بساری اخراج میشن / با فشار از بالا توسعه بسیاری از پروژه ها با کمک استودیو های چینی و AI ادامه پیدا می کنه

قبل اینکه روز قیامت اشون برسه استودیو های سونی باید بودجه ها رو کاهش بدن :D هرمن هالست با تمام بی کفایتی هاش اخرین مدیری که این فرصت های عجیب و غریب در اختیار استودیو ها قرار میده :-??نفر بعدی رحم نخواهد کرد :D
 
بازم یک پیام بلند در جواب پاسخ (البته بلند) خودم. :D
تو یک صحبت به این شکل برای اینکه بشه به نتیجه رسید باید صحبت با منطق جلو بره. (حالا یک سری اینجا کلا دنبال ترول هستن و صحبت های اغراق آمیز)
شخص شما ولی دنبال عدد رقم و بحث منطقی هست، ولی بازم اغراق آمیز صحبت می‌کنه، و مسیر رسیدن به یک نتیجه سخت میشه.
یک اساس برای رسیدن نتیجه در یک صحبتی پیدا کردن یک سری نقطه نظر هست که بشه دو طرف سرش توافق داشته باشند و به نظرم کم کم داریم به همچین چیزی نزدیک میشم.

اون بحث RT در جواب ادعا اشتباه بود

Nearly 60% of all Steam users now own an Nvidia RTX series graphics card
می خواستم خودت به این نتیجه برسی که اشتباه می کنی :D نرسیدی :D

اغراق می کنم ؟
doom eternal موفقیت تجاری بزرگ بود
DOOM Eternal generated over $450 Million in revenue in the first 9 months of release Sales
Doom Eternal has sold an estimated 6.6 to 8.3 million copies on Steam, generating over $160 million in gross premium revenue on the platform
امار Dark Ages
DOOM: The Dark Ages is estimated to have sold between 400,000 and 500,000 copies on Steam
این 6 میلیون نفر گیم پس PC نخریدن / قطعا کنسول مرده مایکروسافت هم نخریدن ....

اوکی با توجه به ارقام و داده های استیم میشه گفت بله مثلا زمانی که Doom The Dark Ages منتشر شد حدود 60 درصد کاربر های استیم کارتی داشتن که از RT به صورت سخت افزاری پشتیبانی می‌کرده.
لینک از web archive چون فکر نکنم در حال حاضر از خود استیم این دیتا به صورت مستقیم در دسترس باشه:
Steam Hardware & Software Survey
در حال حاضر هم این عدد به مقدار حدود 67 درصد رسیده
Steam Hardware & Software Survey
یعنی حدود 35-40 درصد از کل کاربر های یک پلتفرم پس عدد مهمی نیستن برای اینکه یک بازی براشون هم منتشر بشه؟
دیگه برای شما که به نظر سونی فن هستی باید آشنا باشی دیگه که سر فروش بازی هایی مثل GOW:Ragnarok نسل قبل هم باید ساپورت می‌کردن که فروش داشته باشه بازی.

از طرف دیگه بله شما اغراق می‌کنید.
نسخه Doom Eternal بازی سال 2020 بوده مشخص هست فروشش بالاتره، در ماه اول 3 میلیون نسخه فروش داشته. پلتفرم لیدر هم مشخصا کامپیوتر بوده با اختلاف زیاد.
با توجه به گزارش امسال هم Doom The Dark Ages سه میلیون کاربر داشته که 0.8 میلیون روی استیم، PS و Xbox بوده، بقیه هم Gamepass. حداقل تو بخش نسخه های فروش رفته کامپیوتر دو برابر کنسول ها بوده، از طرف دیگه بازم تو ماه اول همون 3 میلیون مخاطب نسخه قبل رو داشته (که البته این بار تحت تاثیر gamepass) قرار گرفته. دیگه از اینجا به بعدش میشه برداشت شخصی، صحبت های اغراق آمیز و...
خود من Indiana Jones رو با Gamepass بازی کردم! الان دوست دارم بازی رو بخرم چون بازی خفنی بوده و DLC رو هم تجربه نکردم؛ ولی خود من یک مثال کسی هستم که شاید دلیل فروش نامناسب این بازی بوده.

مسئله اصلی این هست که این همه صحبت دور Doom The Dark Ages چه ربطی به اصل صحبت انتشار بازی های سونی رو PC داره؟! از همون پاسخ دوم هم من فکر کنم دارم سعی می‌کنم این رو بگم، مگه من میگم ماکرو خوبه؟ یا مثلا ماکرو فنم؟ من دوست دارم بازی هم روی PC و ترجیحا رو استیم باشه.

بزرگوار من معنی لغوی ترند فرستادم :D لازمه بیشتر توضیح بدم ترند چیه ؟
Space Marine 2 / Stellar Blade / FH6 ترند نشدن ؟
View attachment 410520

------------
FH7 Rebirth به خاطر انحصار و انتشار بدش فروش در خوری نداشته ؟ ؟
FF7 Rebirth هفته اول لانچ روی PS5 بیشتر از 2 میلیون نسخه فروخته بود :-??فک می کنی این امار فروش بد ؟ مشکلی نیست ....
Kingdom Come: Deliverance II was a massive commercial success, hitting 1 million copies sold in its first 24 hours and 2 million copies within two weeks of launch
FF7 REVELATION مولتی پلتفرم / روز عرضه روی استیم عرضه می شه :-bd خواهیم دید هفته اول چقد می فروشه ....

الان هم اینجا من اصلا موافق صحبت ترند شما هستم، اونم نه فقط پلتفرم PC بلکه همه پلتفرم ها.
بازی ترند میشه خوب فروش می‌کنه، میزاری بعد دو سال بازی رو عرضه می‌کنی، خوب دیگه ترند نیست فروش مناسبی هم نداره. به هر شکل به نظر توضیح واضحات هست نه؟

1782262978017.png

GOW: Ragnarok اواخر 2022 برای PS5 ترند میشه و بعدش هم همزمان با عرضه PC یک پیک کوچیک تر (تازه سال 2022 هنوز خیلی همه چیز واضح نبوده که آیا سونی قرار هست بازی ها رو منتشر کنه رو PC یا نه و بیشتر حس Lottery بوده که، آها فلان IP داره میاد، ولی اون یکی هنوز تایید نشده).
FF7: Rebirth خوب بازیی بوده که انتظارات رو برای SE بر آورده نکرده، حالا اون عدد 2 میلیون فروش شما رو من تو بعضی رفرنس ها برای ماه اول دیدم، ولی اگر هم درست باشه، Space Marine 2 با عرضه منطقی و همون قدر ترند بودن تو 24 ساعت اول 2 میلیون مخاطب داشته و در ماه اول 4.5 میلیون که موفقیت بزرگی برای این بازی بوده. یک چیز خیلی واضح دیگه هم که میشه دید تغییر سیاست SE در عرضه قسمت سوم هست که قرار روی همه پلتفرم ها با هم دیگه عرضه بشه.
Hollow Knight Silksong یک بازی که ترند بوده، درگیر انحصاری کردن و داستان های عجیب غریب دیگه نبوده، از طرفی هم قیمتش انقدر مناسب بوده که یک نفر اگر می‌خواد بازی رو انجام بده، لزومی نداشته مثلا Gamepass بگیره که ارزانتر براش تمام بشه.
CO: E33 یک بازی سوپر موفق، که بر خلاف FF7: Rebirth درگیر انحصار نبوده، و ترند هم شده، و ربطی به پلتفرم خاصی نداره.
سخت هست قبول این مسئله؟ اینا غیر توضیح واضحات هست؟

بازی سبک RPG باشه ترند باشه ارزون باشه، انگار فقط اینا محدود به یک پلتفرم هست، حرفای اغراق آمیز که مثلا یک نتیجه بی ربطی ازش بگیریم.

چی گفتم
PS6 از نظر RT در حد RTX 5070TI و RTX 5080 خواهد بود
+
API بهینه سونی / بهینه سازی بد PC ( اخیر درایو های انویدیا هم به خاطر کم توجهی به بخش گیمینگ ضعیف تر شدن ) کفه ترازو رو به سمت PS6 سنگین تر می کنه
عملا فقط 5090 خروجی بهتری از PS6 خواهد داشت :-bd

نسخه PS6 تمام بازی های فرست پارتی / ثردپارتی حالت PT خواهند داشت :-bd

این بخش که دیگه صحبت های کاملا رو هوا و بی ربط هست. شما تو پاسخ قبلی یک عدد دادی برات با سند گفتم 2 درصد نیست همین الان 6 درصده.
دیگه رو آوردی به پیشگویی و گوی سحر آمیز و داستان های هزار یک شب.
AMD که هنوز تو RT مشکل داره خودش رو به نسل قبل Nvidia برسونه و تو Path Tracing تازه خروجی 3090Ti رو داره رو پرچمدار الانش، قرار هست گرافیک بده برای شما رو کنسول 600-700 دلاری که تو Path tracing اصلا چه بسا از 5090 هم خروجی بهتری بده، حتما حق با شماست.
اصلا اغراق کردن نیست، حتما شما وکیل دارید از آینده خبر می‌رسونه.

بخش آخر صحبت هم بازم مشخصه اغراق آمیز و حرفای بی ربط هست، تو پیام قبلی کمی وارد شدم دیگه کاریش ندارم.
حقیقت هم من نمی‌دونم شما چقدر وقت میزاری متن آماده می‌کنی این پیام به صورت جسته گریخته از من 2 ساعت زمان برد!
من شک دارم خیلی به صورت سالم (از نظر زمانی که براش قرار میدم) بشه این صحبت رو ادامه بدم.
ولی به هر شکل از کل کل لذت بردم.
 
اگه هدف بیکار نموندن باشه , ریمیک انچارتد 1 بهترین گزینه بود

نبود چون مساله زمانه! زمانی که Part 1 استارت خورد بیشتر اعضا تیم رو Last Online بودن و یه سری هم رو پری پروداکشن Intergalactic. در نتیجه ND باید پروژه ای رو تعریف میکرد که سریع تموم بشه و اعضا استدیو به مجرد تموم شدن فاز اولیه اینتر برن رو پروداکشن اون. اما اگه حداقل قبول داری ریمیک UC پیچیده تره یعنی باید بدونی که این پروژه زیر 5 سال نیست و خودش یه کار بسیار جدی و هزینه بره. کمااینکه همین الان داره یه UC با این ابعاد ساخته میشه و طبق شایعات شماره بعدی نیست و احتمالا Spinoff ـه. ریمیک UC جایگزین خوبی برای Part 1 نبود. اونو با Asset های Last 2 ساختن بیشتر و ساده و کوتاه تر بود پروسه تولیدش.

کارمند های استودیو روی کاغذ بهترین استعداد های صنعت گیم ان / بین 100 تا 200 هزار دلار حقوق می گیرن که چی کار کنن ؟ هر 5 سال یکبار یه بازی عرضه کنن ؟ هر پروژه ای هم که سخت بودن رها کنن ؟

هر پروژه ای سخت بودو رها نمیکنن. اتفاقا تنها استدیویی هستن که برعکس خودشون رو به چالش میکشن و عوض انجام کار راحت میرن سراغ ریسک های بزرگ. ND میتونست بیاد خیلی راحت UC5 یا Last 3 رو بسازه اما در عوض رفت سراغ یه IP تازه و Inter رو شروع کرد.

آیا چون سالی 100 تا 200 هزار دلار حقوق میگیرن باید یه بازی با کیفیت و استانداردهای ND رو تو 2 3 سال درست کننن نه 5 سال؟ یعنی معجزه کنن؟ یا چی؟

با این استدلال باید به همه استدیوهای AAA فحش بدی. چون اونا هم همین پولو میگیرن و بعضا ساخت بازی هاشون بیشترم طول میکشه. و فکر کنم به کارمندای RS باید تجاوز کنیم، چون اونا که وضعشون دیگه خیلی خرابه:دی

ادعا هنرمند بود و ازادی عمل زمانی جواب می داد که بودجه بازی ها 20 میلیون دلار بود و در 2 سال ساخته می شدن ( نسل 7 )
وقتی 300 میلیون دلار بودجه میگیری و ساخت بازی 5 سال طول می کشه دیگه قصه من هنرمند ام و باید به من ازادی عمل بدین بی معنا می شه / شکست در این سطح = نابودی استودیو

هنرمند کسیه که با بودجه 20 میلیون دلار بازی میسازه و کسی که 300 تا پول میگیره دیگه هنرمند نیست؟ منطق این استدلال در کجاست؟ الان همه پروژه ها بودجه های عظیم +200 میلیون دلار دارن. و بعضا با هزینه های جانبی راحت رو 300 400 میره.
افزایش بودجه بازی ها هیچ ربطی به خود تیم سازنده نداره که آیا هنرمنده یا نه! مطلق ربط نداره!
بودجه ساخت میره بالا چون پروژه ها دارن بزرگ تر میشن. چون انتظارات داره میره بالا. چون ساخت تکنولوژی های تازه هزینه و زمان برتره. بله یه زمان بازی ها با 5 6 میلیون دلار ساخته میشدن، اونم تو دو سال. زمانی که انتظار از ویدئو گیم خیلی کم بود. پروداکشن ها جمع و جور بودن. پلی تایم کوتاه بود و نهایت 6 7 ساعت گیم میساختن. یه زمان حتا کمترم بود، وقتی که برای سگا مثلا بازی میساختن و اون موقع دو سه نفر تو دو سه ماه بازی میدادن بیرون! پس یعنی هنرمند اونان نه کسایی که الان دارن GTAVI میسازن تو 13 سال و یه میلیارد دلار بودجه؟:دی

قطعا به اندازه نسخه اصلی گاو نمیفروشه اما بازی موفقی میشه؟
کافی نیست :D بودجه لافی قطعا یه لول بالاتر از GOWR و اگه از نظر تجاری ضعیف تر عمل کنه فاجعه پیش میاد ....

فکر نمیکنم بودجه بیشتری داشته باشه، ولی ضعیف تر عمل کنه هم فاجعه پیش نمیاد. کلا هم Sony و SM و هم تمام فن ها میدونن که لافی قرار نیست مثل GoW:R عمل کنه. اول اینکه عنوان فرعیه، کریتوس توش نیست، و بعد اینکه رگنوراک قسمت پایانی حماسه نورث بود و حسابش جدا. در نتیجه نه کسی انتظار فروش مشابه داره و نه قطعا بودجه مشابه براش احتصاص دادن.

هم سونی و هم سانتا و هم فن ها باید از لافی به اندازه خودش انتظار داشته باشن. که قطعا فروش خیلی خیلی کمتر از رگنوراک باشه. لافی اگه بتونه یه بازی صرفا موفق و شروع یه خط مشی تازه باشه، سانتا به هدفش رسیده. یعنی میتونه فی رو هم ادامه بده و گاو رو از این تک بعدی بودن در بیاره. اگه متاش خیلی بیاد پایین و فروش پایین بکنه هم فیل شده. ولی شخصا علی رغم اینکه به لافی خیلی انتقاد دارم رو موفقیتش شرط میبندم نه شکست.

به نظر من امار فروش / درامد Intergalactic و GOD OF WAR LAUFEY اینده فرست پارتی های سونی رقم می زنن
اگه درامد کافی نداشته باشن کل سیستم استودیو های فرست پارتی متحول می شه / بساری اخراج میشن / با فشار از بالا توسعه بسیاری از پروژه ها با کمک استودیو های چینی و AI ادامه پیدا می کنه

فکر نمیکنم کوروش. البته که با این همه بریز و بپاش انتظار فروش بالا هم میره و Intergalactic قطعا تو فروش هم موفق عمل میکنه، اما اینا بیشتر پرستیژ سونی هستن تا منبع درآمد. مادامی که مثلا Inter بیاد متا خوبی بگیره، جوایز رو درو کنه و ... سونی از پروژه راضی خواهد بود. ضمن اینکه من در عملکرد موفق این پروژه شخصا هیچ شکی ندارم و به نظرم سکوت ND آرامش قبل طوفانه. لافی هم گفتم انتظار فروش بالایی ازش نمیره... کما اینکه هم دارن ریمیک میسازن و هم گاو بعدی. البته با این وضع لافی خدا به گاو بعدی رحم کنه و امیدوارم اونجا نیان ایتریس رو بکنن شخصیت اصلی... ولی گاوهای اصلی بفروش اونا هستن.
 
بازم یک پیام بلند در جواب پاسخ (البته بلند) خودم. :D
تو یک صحبت به این شکل برای اینکه بشه به نتیجه رسید باید صحبت با منطق جلو بره. (حالا یک سری اینجا کلا دنبال ترول هستن و صحبت های اغراق آمیز)
شخص شما ولی دنبال عدد رقم و بحث منطقی هست، ولی بازم اغراق آمیز صحبت می‌کنه، و مسیر رسیدن به یک نتیجه سخت میشه.
یک اساس برای رسیدن نتیجه در یک صحبتی پیدا کردن یک سری نقطه نظر هست که بشه دو طرف سرش توافق داشته باشند و به نظرم کم کم داریم به همچین چیزی نزدیک میشم.



اوکی با توجه به ارقام و داده های استیم میشه گفت بله مثلا زمانی که Doom The Dark Ages منتشر شد حدود 60 درصد کاربر های استیم کارتی داشتن که از RT به صورت سخت افزاری پشتیبانی می‌کرده.
لینک از web archive چون فکر نکنم در حال حاضر از خود استیم این دیتا به صورت مستقیم در دسترس باشه:
Steam Hardware & Software Survey
در حال حاضر هم این عدد به مقدار حدود 67 درصد رسیده
Steam Hardware & Software Survey
یعنی حدود 35-40 درصد از کل کاربر های یک پلتفرم پس عدد مهمی نیستن برای اینکه یک بازی براشون هم منتشر بشه؟
دیگه برای شما که به نظر سونی فن هستی باید آشنا باشی دیگه که سر فروش بازی هایی مثل GOW:Ragnarok نسل قبل هم باید ساپورت می‌کردن که فروش داشته باشه بازی.

از طرف دیگه بله شما اغراق می‌کنید.
نسخه Doom Eternal بازی سال 2020 بوده مشخص هست فروشش بالاتره، در ماه اول 3 میلیون نسخه فروش داشته. پلتفرم لیدر هم مشخصا کامپیوتر بوده با اختلاف زیاد.
با توجه به گزارش امسال هم Doom The Dark Ages سه میلیون کاربر داشته که 0.8 میلیون روی استیم، PS و Xbox بوده، بقیه هم Gamepass. حداقل تو بخش نسخه های فروش رفته کامپیوتر دو برابر کنسول ها بوده، از طرف دیگه بازم تو ماه اول همون 3 میلیون مخاطب نسخه قبل رو داشته (که البته این بار تحت تاثیر gamepass) قرار گرفته. دیگه از اینجا به بعدش میشه برداشت شخصی، صحبت های اغراق آمیز و...
خود من Indiana Jones رو با Gamepass بازی کردم! الان دوست دارم بازی رو بخرم چون بازی خفنی بوده و DLC رو هم تجربه نکردم؛ ولی خود من یک مثال کسی هستم که شاید دلیل فروش نامناسب این بازی بوده.

مسئله اصلی این هست که این همه صحبت دور Doom The Dark Ages چه ربطی به اصل صحبت انتشار بازی های سونی رو PC داره؟! از همون پاسخ دوم هم من فکر کنم دارم سعی می‌کنم این رو بگم، مگه من میگم ماکرو خوبه؟ یا مثلا ماکرو فنم؟ من دوست دارم بازی هم روی PC و ترجیحا رو استیم باشه.



الان هم اینجا من اصلا موافق صحبت ترند شما هستم، اونم نه فقط پلتفرم PC بلکه همه پلتفرم ها.
بازی ترند میشه خوب فروش می‌کنه، میزاری بعد دو سال بازی رو عرضه می‌کنی، خوب دیگه ترند نیست فروش مناسبی هم نداره. به هر شکل به نظر توضیح واضحات هست نه؟

View attachment 410557

GOW: Ragnarok اواخر 2022 برای PS5 ترند میشه و بعدش هم همزمان با عرضه PC یک پیک کوچیک تر (تازه سال 2022 هنوز خیلی همه چیز واضح نبوده که آیا سونی قرار هست بازی ها رو منتشر کنه رو PC یا نه و بیشتر حس Lottery بوده که، آها فلان IP داره میاد، ولی اون یکی هنوز تایید نشده).
FF7: Rebirth خوب بازیی بوده که انتظارات رو برای SE بر آورده نکرده، حالا اون عدد 2 میلیون فروش شما رو من تو بعضی رفرنس ها برای ماه اول دیدم، ولی اگر هم درست باشه، Space Marine 2 با عرضه منطقی و همون قدر ترند بودن تو 24 ساعت اول 2 میلیون مخاطب داشته و در ماه اول 4.5 میلیون که موفقیت بزرگی برای این بازی بوده. یک چیز خیلی واضح دیگه هم که میشه دید تغییر سیاست SE در عرضه قسمت سوم هست که قرار روی همه پلتفرم ها با هم دیگه عرضه بشه.
Hollow Knight Silksong یک بازی که ترند بوده، درگیر انحصاری کردن و داستان های عجیب غریب دیگه نبوده، از طرفی هم قیمتش انقدر مناسب بوده که یک نفر اگر می‌خواد بازی رو انجام بده، لزومی نداشته مثلا Gamepass بگیره که ارزانتر براش تمام بشه.
CO: E33 یک بازی سوپر موفق، که بر خلاف FF7: Rebirth درگیر انحصار نبوده، و ترند هم شده، و ربطی به پلتفرم خاصی نداره.
سخت هست قبول این مسئله؟ اینا غیر توضیح واضحات هست؟

بازی سبک RPG باشه ترند باشه ارزون باشه، انگار فقط اینا محدود به یک پلتفرم هست، حرفای اغراق آمیز که مثلا یک نتیجه بی ربطی ازش بگیریم.



این بخش که دیگه صحبت های کاملا رو هوا و بی ربط هست. شما تو پاسخ قبلی یک عدد دادی برات با سند گفتم 2 درصد نیست همین الان 6 درصده.
دیگه رو آوردی به پیشگویی و گوی سحر آمیز و داستان های هزار یک شب.
AMD که هنوز تو RT مشکل داره خودش رو به نسل قبل Nvidia برسونه و تو Path Tracing تازه خروجی 3090Ti رو داره رو پرچمدار الانش، قرار هست گرافیک بده برای شما رو کنسول 600-700 دلاری که تو Path tracing اصلا چه بسا از 5090 هم خروجی بهتری بده، حتما حق با شماست.
اصلا اغراق کردن نیست، حتما شما وکیل دارید از آینده خبر می‌رسونه.

بخش آخر صحبت هم بازم مشخصه اغراق آمیز و حرفای بی ربط هست، تو پیام قبلی کمی وارد شدم دیگه کاریش ندارم.
حقیقت هم من نمی‌دونم شما چقدر وقت میزاری متن آماده می‌کنی این پیام به صورت جسته گریخته از من 2 ساعت زمان برد!
من شک دارم خیلی به صورت سالم (از نظر زمانی که براش قرار میدم) بشه این صحبت رو ادامه بدم.
ولی به هر شکل از کل کل لذت بردم.
این بخش که دیگه صحبت های کاملا رو هوا و بی ربط هست ؟
توسعه معماری gpu یه فرایند 3 تا 5 ساله است , توسعه rdan 4 از سال 2020 شروع شد و هدف اش جبران فاصله RT / AI بود ( AMD در ابتدا باید فاصله RT / AI جبران می کرد بعد روی PT تمرکز می کرد )
معماری RDNA 4 یه موفقیت بزرگ بود / 64 هسته RT RDNA4 با 70 هسته RT انویدیا RTX 5070TI رقابت می کنه ( پرچمدار RDNA4 به خاطر قیمت بالای تولید کنسل شد )
1782412961527.png
معماری UDNA ( برند RDNA با 9070XT به پایان می رسه ) با همکاری سونی ( پارسال به عنوان برند Project Amethyst معرفی شد ) با هدف رقابت در همه ای جبهه ها RT / AI / PT توسعه پیدا کرده
UDNA is expected to provide a 20% gain in raster performance per CU over RDNA 4, UDNA is also expected to offer a 2x ray tracing performance gain over RDNA 4
64 هسته RT UDNA بهتر از 4090 / 20 تا 25 درصد بهتر از 5080 :-bd هدف اش هم رقابت با RTX6070TI / 6080

PS6 GPU به قیمت گذاری و هزینه ساخت وابسته است و از ضعیف تر از 5070TI تا مقداری قوی تر 5080 حق انتخاب وجود داره ( اگه مشکل محدودیت قیمت نبود PS6 حتی میتونست قوی تر از 4090 باشه ) از باید دید بحران AI به کجا میرسه و سرنی بزرگ در نهایت چه مشخصاتی رو نهایی می کنه ...

--------------------
خداروشکر بلاخره اصل مسئله ترند حل شد :D
ترند ارتباطی به زمان عرضه نداره
1782419512317.png
Stellar Blade در زمانی که گرفتار / زندانی / انحصاری / در بند PS5 بود :D بهتر از DOOM TDA (یه ابر IP قدیمی مولتی پلتفرم که گرفتار / زندانی / انحصاری / در بند PS5 هم نبود ) عمل کرده :-bd با وجود اینکه نسخه PC هم با تاخیر عرضه شد اما Stellar Blade باز هم با اختلاف زیاد موفق تر از Doom The Dark Ages عمل کرده / حتی 50 درصد موفق تر از عرضه اولیه PS5 :D


sea of thieves حدود 6 سال بعد از عرضه روند نزولی داشت به خاطر نسخه PS5 به سطح موفقیت 2021 برگشت
1782420260979.png
چرا ؟
تو مثال گوشت خوک کامل توضیح دادم :-??هر فن بیسی سبک مورد علاقه خودش داره
همون طوری که کارخانه تولید گوشت خوک در کشور مسلمان شکست میخوره بازی که مورد علاقه PC گیمر ها نباشه داخل استیم شکست می خوره ( اهمیتی هم نداره که انحصاری PC باشه / یکماه زودتر / چند سال بعد از لانچ عرضه بشه )

مسئله اصلی این هست که این همه صحبت دور Doom The Dark Ages چه ربطی به اصل صحبت انتشار بازی های سونی رو PC داره؟!
فاجعه تجاری Doom The Dark Ages یکی از بهترین مواردی که اثبات کرده که شما اشتباه می کنی

منطق شما چیه ؟
عرضه انحصاری بازی ها اشتباه و به فروش لطمه میزنه
عرضه روز عرضه روی PC = فروش و سود بیشتر
عرضه با تاخیر روی PC اشتباه

Doom The Dark Ages
انحصاری نیست
یه بازی مولتی پلتفرم
روز عرضه روی PC عرضه شد

در مقابل Stellar Blade
در زمان عرضه گرفتار / زندانی/ در بند / انحصاری PS5 بوده
با تاخیر روی PC عرضه شده

با منطق شما Doom The Dark Ages باید چند لول بهتر از Stellar Blade عمل کنه :-?? در عمل چه اتفاقی افتاده ؟
Stellar Blade که گرفتار / زندانی/ در بند / انحصاری PS5 بوده بهتر از Doom The Dark Ages مولتی پلتفرم / روز عرضه روی PC در دسترس بوده عمل کرده
بعد از عرضه با تاخیر روی PC ( با منطق شما این بار دیگه باید شکست میخورد ) با اختلاف Doom The Dark Ages مولتی پلتفرم / روز عرضه روی PC در دسترس بوده رو شکست داده :-??
 
این بخش که دیگه صحبت های کاملا رو هوا و بی ربط هست ؟
توسعه معماری gpu یه فرایند 3 تا 5 ساله است , توسعه rdan 4 از سال 2020 شروع شد و هدف اش جبران فاصله RT / AI بود ( AMD در ابتدا باید فاصله RT / AI جبران می کرد بعد روی PT تمرکز می کرد )
معماری RDNA 4 یه موفقیت بزرگ بود / 64 هسته RT RDNA4 با 70 هسته RT انویدیا RTX 5070TI رقابت می کنه ( پرچمدار RDNA4 به خاطر قیمت بالای تولید کنسل شد )
View attachment 411026
معماری UDNA ( برند RDNA با 9070XT به پایان می رسه ) با همکاری سونی ( پارسال به عنوان برند Project Amethyst معرفی شد ) با هدف رقابت در همه ای جبهه ها RT / AI / PT توسعه پیدا کرده
UDNA is expected to provide a 20% gain in raster performance per CU over RDNA 4, UDNA is also expected to offer a 2x ray tracing performance gain over RDNA 4
64 هسته RT UDNA بهتر از 4090 / 20 تا 25 درصد بهتر از 5080 :-bd هدف اش هم رقابت با RTX6070TI / 6080

PS6 GPU به قیمت گذاری و هزینه ساخت وابسته است و از ضعیف تر از 5070TI تا مقداری قوی تر 5080 حق انتخاب وجود داره ( اگه مشکل محدودیت قیمت نبود PS6 حتی میتونست قوی تر از 4090 باشه ) از باید دید بحران AI به کجا میرسه و سرنی بزرگ در نهایت چه مشخصاتی رو نهایی می کنه ...

در مورد بخش بالا که در مورد آرزو هایی که برای PS6 دارید صحبت می‌کنید، گفتم منم اغراق آمیز با شما موافقت کنم ولی به نظر قابل قبول براتون نبوده.
چرا به جای جواب منطقی و پیش بردن صحبت انقدر صحبت رو شلخته باید کرد؟
من نمیفهمم صحبت های پراکنده در مورد نسل بعدی AMD برای چی هست وقتی صحبت مقایسه RT و PT بوده که می‌شده بازی های این نسل سونی داشته باشه. یک سری شایعه، برداشت کردن از مطالب به صورتی که شخص خودتون دوست دارید فرض کنید بدون منبع.
حالا گیریم نسل بعدی از 4090 که هیچ، 5090 هم جلوتر، بازی هایی انحصاری عرضه شد و میشد با کیفیت بهتر تجربه کرد رو بهتر میکنه؟ خوب همین الانش بستر بوده اگر قرار بوده عرضه رسمی کامپیوتر هم داشته باشیم و بازی کیفیت بالاتری داشته باشند و قابلیت اسکیل پذیری داشتند. به جاش سیساست سونی این نسل عقب گرد بوده و ساپورت PS4 و در نهایت هم ساپورت PC. (البته برای جمعاتی براشون یک بازی تگ remaster بگیره و مثلا بعدش خوشحال بشن بازیشون تازه میشه یک سری استاندارد های نسل حاضر رو پیدا کننده و براش 10-20 دلار پول بدن شاید این مورد خیلی قابل درک نباشه)
بازم این رویا هست که کنسول 300 واتی خروجی گرافیک 600 واتی برای شما بده. حتی بعد از مثلا 2 سال (حتی 4 سال از 4090) و مثلا اومدن UDNA. اون گرافیکی که قرار هست رقیب 6080 و 6070Ti باشه روی یک کنسول نمیاد مگه یک دفعه کنسول پلیر ها با خرید دستگاه بالای 1000 دلاری اکی باشند.

خداروشکر بلاخره اصل مسئله ترند حل شد :D
ترند ارتباطی به زمان عرضه نداره
View attachment 411044
Stellar Blade در زمانی که گرفتار / زندانی / انحصاری / در بند PS5 بود :D بهتر از DOOM TDA (یه ابر IP قدیمی مولتی پلتفرم که گرفتار / زندانی / انحصاری / در بند PS5 هم نبود ) عمل کرده :-bd با وجود اینکه نسخه PC هم با تاخیر عرضه شد اما Stellar Blade باز هم با اختلاف زیاد موفق تر از Doom The Dark Ages عمل کرده / حتی 50 درصد موفق تر از عرضه اولیه PS5 :D


sea of thieves حدود 6 سال بعد از عرضه روند نزولی داشت به خاطر نسخه PS5 به سطح موفقیت 2021 برگشت
View attachment 411048
چرا ؟
تو مثال گوشت خوک کامل توضیح دادم :-??هر فن بیسی سبک مورد علاقه خودش داره
همون طوری که کارخانه تولید گوشت خوک در کشور مسلمان شکست میخوره بازی که مورد علاقه PC گیمر ها نباشه داخل استیم شکست می خوره ( اهمیتی هم نداره که انحصاری PC باشه / یکماه زودتر / چند سال بعد از لانچ عرضه بشه )

مسئله اصلی این هست که این همه صحبت دور Doom The Dark Ages چه ربطی به اصل صحبت انتشار بازی های سونی رو PC داره؟!
فاجعه تجاری Doom The Dark Ages یکی از بهترین مواردی که اثبات کرده که شما اشتباه می کنی

منطق شما چیه ؟
عرضه انحصاری بازی ها اشتباه و به فروش لطمه میزنه
عرضه روز عرضه روی PC = فروش و سود بیشتر
عرضه با تاخیر روی PC اشتباه

Doom The Dark Ages
انحصاری نیست
یه بازی مولتی پلتفرم
روز عرضه روی PC عرضه شد

در مقابل Stellar Blade
در زمان عرضه گرفتار / زندانی/ در بند / انحصاری PS5 بوده
با تاخیر روی PC عرضه شده

با منطق شما Doom The Dark Ages باید چند لول بهتر از Stellar Blade عمل کنه :-?? در عمل چه اتفاقی افتاده ؟
Stellar Blade که گرفتار / زندانی/ در بند / انحصاری PS5 بوده بهتر از Doom The Dark Ages مولتی پلتفرم / روز عرضه روی PC در دسترس بوده عمل کرده
بعد از عرضه با تاخیر روی PC ( با منطق شما این بار دیگه باید شکست میخورد ) با اختلاف Doom The Dark Ages مولتی پلتفرم / روز عرضه روی PC در دسترس بوده رو شکست داده :-??

تو این بخش هم حقیقت داره خسته کننده میشه صحبت سر Doom The Dark Ages.
یا منظور من رو متوجه نمی‌شید که وقتی یک بازی بر اساس Gamepass و سیستم اشتراکی عرضه میشه فروشش قابل مقایسه با فروش خام بازی های معمولی قابل مقایسه نیست، یا دوست دارید متوجه نشید. این که شما دوست داری کلمه شکست تجاری کنار بازی قرار بدی انتخاب شخصی شماست، واقعیت ازش فاصله داره.

بازیها زمان عرضه هر جا باشه trend میشن و فروش هم می‌کنند، حالا انحصاری باشه یا مولتی پلتفرم باشه. مثالش هست مولتی پلتفرم بوده خوب فروخته رو PC هم بهترین فروش رو داشته. قبلتر مثال Space Marine 2 رو زدم، یک مثال دیگه امسال RE9 که بازم لید پلتفرم PC بوده، از نظر گرافیکی هم اتفاقا خیلی انعطاف پذیر هست و ایشالله که نسل بعد کنسول ها، قسمت کنسول پلیرها هم بشه که از جذابیت های بسری این بازی واقعا استفاده کنند.
Steam is Resident Evil Requiem’s top platform
حالا هر جور دوست دارید داستان سر هم کنید، به بن بست که می‌رسید از Google Trends نمودار بیرون بکشید. کنارش تو نمودار جدید عملا Data manipulation انجام بدید بلکه بشه نتیجه دلخواه از مطالب استخراج کنید.
مثل گل به خودی شما در مورد Sea of Thieves.
اگر انحصار خوب نیست، که خوب نیست، از طرف دیگه یک بازی آنلاین محور هم حتی رو کنسول بعد از 6 سال عرضه خوب ظاهر میشه، بر خلاف مثلا بازی کاملا داستان محور که بعد از 2 سال واقعا دیگه تب و تاب خودش رو از دست داده.
1782437053580.png
بعد هم همچین مثلا بولد میکنید این بازی رو انگار مثلا رکورد تاریخی زده! خوبه Xbox بد هست، یک سوم کنسول سونی فروش داشته. همون مقدار ترند شدن رو زمان عرضه بسته الحاقی A Pirate's Life هم بازی تجربه کرده، در ادامه هم نسبت به عرضه روی کامپیوتر و Xbox هم که همچین عرضه روی پلتفرم سونی پیک بزرگی نزده.
در نهایت من اصلا فرض رو گرفتم اینکه بگیم مثلا فلان بازی Trend شده یعنی فروش خوبی هم داشته. ولی آیا واقعا همچین فرضی درسته که این همه شما داری روش مانور میدی؟
به نظرم حتی برای اثبات صحبت های خودت هم که شده بد نیست از این بخش صرف نظر کنی.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or