الان این پست اصلا چه ربطی به پستی که از من نقل قول شده داره؟ من مگه دارم طرفداری ماکرو میکنم، یکی از کمپانی هایی بوده که مثل چندتا کمپانی دیگه که مثال زدم سیاست درست انتشار بازی ها رو روی استیم پیش گرفته!
دوتا سیستم مختلف یکی مهم تر از همه چیز یک پلتفرم جامع داره به اسم GamePass که اجازه تجربه بازیها رو از روز اول به شما میده این مسئله هم به صورت خیلی بدیهی روی فروش بازی ها تاثیر منفی میزاره، با این همه مثلا تو همون بازیه Doom:
Sign Up | LinkedIn
در در ابتدا مخاطب هفته اول بازی روی GamePass عدد 2.2 میلیون هستش که تقریبا سه برابر پلتفرم هایی هست که بازی روش فروش داشته! با نگاه به همین منبع صحبت فروش رو میشه روی استیم و کنسول ها مقایسه کرد و هفته اول حداقل روی استیم مخاطبا دو برابر PS5 و Xbox بودن. به نظر میاد مخاطب اصلی این بازی رو GamePass هست (که خودش مخلوط PC و XBox میشه باشه ولی شما داری کل اون عدد رو نادیده میگیری)
این بازی هستش که RT اجباری داره و سر همین یک بخش خیلی بزرگتری از مخاطب های PC اصلا توانایی اجرای بازی رو ندارند. در مقابلش سونی برای گارانتی فروش GOWR میاد بازی رو میان نسلی منتشر میکنه (که البته خارج از بحثی هست که در این تاپیک الان جریان داره، ولی از دیدگاه کسی که مثلا دوست داره استودیو های خفن خروجی خفن هم داشته باشند و در کنارش روی پلتفرمی که بشه اون خروجی رو ازش گرفت بازی رو تجربه کنند این مسئله خیلی نامید کننده بوده.)
من خودم فن GOW هستم و اگر قرار باشه نسخه بعدی GOW و همینطور ریمیک سهگانه محدود به سونی بازم باشه، بازم کنسولش رو خواهم گرفت برای تجربه حداقل همین دو عنوان. ولی حیف نیست واقعا این بازی های با این عظمت حالا محدود بشه به یک مد quality یک مد performance با مثلا RT خیلی محدود وقتی میشه اتمسفر خیلی گیرا تری داشت با قرار دادن درست حسابی RT و حتی PT.
دیگه سو استفاده از یک بازی با این عظمت کار درستی نیست، IP به اون عظمت رو واقعا باید به این صورت مقایسه کرد؟
الان مثلا hallow knight silk song، Slay the Spire 2 اینا با این معیار بازی های موفق تری هستن از GOWR?
یا مقایسه با IP های بزرگ هم سایز خودش مثلا Cyberpunk یا حتی Witcher 3 رو نگاه کنیم میشه نتیجه گیری کرد که حتی بعد از بیش از 5 تا 10 سال اگر بازی از ابتدا درست عرضه میشد و (درکنارش هم پشتیبانی خوبی هم داشت از تکنیک های روز داشت، حالا این تیکه داخل پرانتز بیشتر پیاز داغ هست من اضافه کردم) شاید خیلی هم بهتر توسط PC پلیر ها دریافت میشده.
شما ادعا کردی فروش کمتر از انتظار بازی های سونی به خاطر عرضه با فاصله است و با عرضه همزمان فروش بازی ها چند برابر می شه ..
من با مثال مایکروسافت اثبات کردم که عرضه همزمان مشکل فروش حل نمی کنه
تا زمانی که 3 شرطی که گفتم رعایت نشه فروش بازی های سونی روی pc در همین حد باقی می مونه
-------------
DOOM یه زمانی نماد PC بود / Eternal هم عملکرد تجاری خوبی داشت
pc گیمر یه اکانت اپیک نمی سازه بعد گیم پس بخره ؟ تعداد مشترکین pc خیلی کمتر از کنسول / اگه تعداد مشترکین گیم پس pc زیاد بود مایکروسافت 100 درصد قیمت افزایش میداد
بار ها اثبات شده که عرضه روی گیم پس ارتباطی به عملکرد روی pc نداره و بازی های که 3 شرطی که گفتم داشته باشن به موفقیت می رسن
بزرگوار اول ادعا می کنی doom به خاطر RT اجباری ابر شکست تجاری خورد ( هیچ ربطی نداره ) بعد وعده میدی اگه GOW روی PC عرضه می شد مود PT چند لول بهتر داشت ؟
( با توجه ادعا شما ) اگه تعداد کسانی کارت گرافیک با توان اجرا RT دارن در این حد کم که ابر IP مثل DOOM سقوط می کنه پس مود PT نسخه بعدی GOW چه سودی داره

برای کدوم مخاطب عرضه می شه ؟
--------------------
نگران مود RT / PT نباش
PS6 از نظر RT در حد RTX 5070TI و RTX 5080 خواهد بود و پاییز 2027 عرضه می شه
اون طرف انویدیا فعلا بازار PC رها کرده و احتمالا RTX 6000 اوایل 2028 عرضه می شه / کارت های معمولی سری RTX 6070 / RTX 6060 پاییز 2028 عرضه می شن
ممکن در یه اتفاق تاریخی PS6 نسبت به 98 درصد PC های بازار برتری گرافیکی داشته باشه
باز این صحبت ها هم برداشت شخصی هست و نه باز کردن مطلب.
یک مثال خیلی ساده از یک بازی که موفق (فروش نصف GOWR ولی اصلا محبوبت اون IP رو هم نداره).
Space Marine 2
https://newzoo.com/resources/blog/n...he-highest-grossing-pc-game-in-september-2024
که با اختلاف هر چند جزئی PC لیدربوده. نه داخل دسته اول قرار میگیره، نه قیمتش پایین بوده، نه ترند شبکه بوده. تازه همون Stellar Blade هم اگر PC خوب نبود نسخه دومش یکدفعه Dayone برای PC تایید نمیشده.
از اونجایی که صحبت های اغراق شده کنتر نداره، حقیقت سونی کلا کنسل کنه کنسول رو اونم بزنه تو خط ناشر بهتر بوده. از همون ابتدا شروع قرن 21 باید این کار رو شروع میکرده، شما فکر کن الان پلتفرم سونی جای استیم روی PC بود، برخلاف Valve که عملا دیگه بازی منتشر نمیکنه با حاشیه سودی که از این همه فروش میشد بگیره و در کنارش بازی های انحصاری خودش چقدر جا داشته بزرگتر باشه! حتی میشد کنسول رو هم کنارش داشته باشه مثل مسیری که الان ولو داره پیش میگیره که باعث شد کمپانی هیولای سونی از یک کمپانی ریزه میزه همچین بترسته که سر یک استیم ماشین کل پلنی که این سالها داشته میزاشته میره رو هوا، فکر کنم استودیو بخری برای پرت بازی رو PC بعد سر یک استیم ماشین کلا بگی داستان دیگه فعلا تمومه.
معنای ترند چیه ؟
«ترند» (Trend) به معنای روند، گرایش یا موجی از توجه عمومی است که در یک دوره زمانی خاص، موضوع یا سبکی بیشترین محبوبیت را در میان مردم پیدا میکند
ترند شدن فرمول خاصی نداره

Space Marine 2 جزیی از سری عظیم warhammer 40k و به خاطر کیفیت بالا و حمایت فن بیس 40K موفق شد
Stellar Blade به خاطر کیفیت و طراحی شخصیت

ترند شد
همین الان 2 تا بازی ایندی
TBH: Task Bar Hero / MECCHA CHAMELEON ترند شدن
مثلا این 520 هزار پلیر TBH به خاطر کیفیت بالای خود بازی ؟ نه
به خاطر شرط قیمت و ترند شدن به یه موفقیت عظیم رسیده
سونی در هیچ حالتی نمی تونه این دو شرط عملی کنه
سبک / قیمت بازی های سینگل پلیر سونی مشخص , امار فروش بازی های مشابه که همزمان روی استیم عرضه شدن هم مشخص
تا زمانی که سونی 3 شرطی که گفتم رعایت نکنه با عرضه همزمان که هیچ , حتی یک ماه زودتر هم بازی های سینگل پلیر روی PC لانچ کنه باز هم به موفقیت مالی نمی رسه
--------------------
کمپانی هیولای سونی از یک کمپانی ریزه میزه همچین بترسته که سر یک استیم ماشین کل پلنی که این سالها داشته میزاشته میره رو هوا ؟؟؟؟
بزرگوار یاد قصه های استیم دک افتادم

3 سال فن بیس استیم ملت کچل می کردن که استیم دک فوق العاده موفق بوده و رقیب سوییچ و ... بعد امار فروش اومد
Valve has never released official lifetime sales numbers for the Steam Deck. However, industry analysts at IDC estimate that Valve has sold or shipped approximately 4 to 6 million units globally
مشخص شد استیم دک در 4 سال به اندازه لانچ سوییچ 2 هم نفروخته
AMD سال 2023 یه چیپ پایین رده لپتاب تولید کرده بود که نه تنها از نظر GPU ضعیف تر از PS5 ( کنسولی که 6 سال پیش عرضه شده ) حتی از نظر مولتی کور CPU هم ضعیف تر

AMD موفق نشد این چیپ فاجعه رو بفروشه ( 2 سال خاک می خورده ) تا اینکه پارسال ولو دید این چیپ ارزان قیمت وجود داره می تونه با کمک فن بیس به سود خوبی برسه / یه حداقل سیستم استاندارد برای استیم به گیمر ها معرفی کنه
نتیجه شده این استیم ماشین که بنچمارک های اولیه اش هم منتشر شده
فک می کنی سونی از این سخت افزار فاجعه با قیمت 800 تا 1000 دلار می ترسه ؟؟ اون هم سخت افزاری که بعید حتی 5 میلیون هم ازش تولید بشه
سونی هیچ اهمیتی به استیم ماشین / حتی خود استیم نمیده
مشکل سونی 3 چیز
1. قدرت سوییچ 2 که خطر کاهش فروش ثردپارتی ها داره
2. افزایش هزینه ساخت / قیمت PS5
3.هزینه بالای فرست پارتی ها و خروجی کمتر از انتظار مالی
ساده ترین راه حل برای این مشکلات تاکید روی انحصاری هاست

سونی هم همین مسیر در پیش گرفته
از اونجایی که صحبت های اغراق شده کنتر نداره ؟؟؟
من کی و کجا صحبت های اغراق شده کردم ؟
هر چیزی که نوشتم بر اساس منابع معتبر بوده