خبر رسمی تقویت انحصاری PS5: سونی سیاست انتشار بازی‌هایش روی PC را شفاف کرد

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000011095.jpg
مجله ژاپنی فامیتسو (به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس خود) مصاحبه‌ای با Hideaki Nishino، مدیرعامل playstation انجام داده است. در این مصاحبه، از نیشینو درباره تصمیم سونی مبنی بر توقف عرضه بازی‌های تک‌نفره استودیوهای فرست‌-پارتی روی فروشگاه‌هایی مانند استیم سؤال کرد.

پاسخ کامل آقای نیشینو به این شرح است:
«انتخاب پلتفرم همیشه بر اساس ویژگی‌های هر اثر تعیین شده است. اگر عرضه یک بازی روی PC به ما اجازه دهد ارزش تجربه آن بازی را به حداکثر برسانیم، به بررسی این گزینه ادامه خواهیم داد. با این حال، به عنوان سیاست اصلی ما در حال حاضر، برای بازی‌های تک‌نفره استودیوهای داخلی خود قصد داریم ارزش منحصربه‌فرد تجربه بازی را که می‌توان روی Playstation ارائه داد، بیش از پیش ارتقا و بهبود ببخشیم. از سوی دیگر، برای بازی‌های لایو-سرویس، باور داریم که فراهم کردن امکان بازی برای بیشترین تعداد ممکن از کاربران از طریق بخش مولتی‌پلیر آنلاین اهمیت دارد؛ بنابراین، عرضه هم‌زمان این عناوین روی هر دو پلتفرم PS5 و PC را به عنوان رویکرد اصلی خود حفظ خواهیم کرد. بدون توجه به اینکه یک بازی روی چه پلتفرمی عرضه می‌شود، تصمیمات ما بر این اصل استوار خواهد بود که بازیکنان باید بهترین تجربه ممکن را دریافت کنند؛ تجربه‌ای که نقاط قوت آن بازی خاص را به حداکثر برساند.»
 
من میخوام در مورد عرضه انحصاری روی PC یه چرتکه بندازم:Cheesygrin:

اگه فرض بگیریم انحصاری سطح بالایی مثل بازی های ناتی داگ یا سانتامونیکا قرار باشه روی Pc عرضه بشه بعید میدونم دیگه زیر 3-4 میلیون نسخه فروش بده

حالا ما مبنا میگیریم 3 میلیون نسخه که میشه 210 میلیون دلار

از این مبلغ کمیسیون استیم در حداکثر حالت ممکن کم کنی بازم 147 میلیون برای سونی میمونه ( میدونم بازی تخفیف میخوره جای دیگه میفروشه و .... مثاله دیگه:Cheesygrin:)

خب سونی اگه بخواد بیخیال این حدود 150 میلیون که من بدبینانه در نظر گرفتم بشه باید روی کنسول این رقم دربیاره

یعنی اگه بتونه حدود 200 هزار تا کنسول بفورشه معادل اون رقم درآمد کسب کرده که فعلا همش هزینه هست

نکته اینجاست که سونی داره بی خیال سود خالص حداقل 150 میلیون دلاری میشه که با درآمد متفاوته

یعنی اگه همه اون 200 هزار نفری که به خاطر عرضه نشدن بازی مد نظرشون رفتن کنسول خریدن و بازی هم فول پرایس از استور سونی خریدن جمع بزنیم نهایت میشه 14 میلیون دلار که یک دهم سود حداقلی سونی از فروش روی PC بوده

میدونم این فرمول خیلی دقیق نیست چون وقتی مشتری وارد یک پلتفرم بشه بازم هزینه میکنه و تا حدی جبران میشه ولی خلاصه حرفام اینه از نظر من برای جبران اون سود خالصی که استیم بهش میده باید بتونه میلیونی کنسول بفروشه با هر انحصاری که نمیاد روی PC

با این فرمول ساخت بازی انحصاری هم که داره بعید میدونم تاثیر خاصی روی فروش کنسول داشته باشه چون فاصله عرضه انحصاری های ساخته شده توسط خودش خیلی زیاده

تردپارتی هارو هم فقط از عرضه روی Xbox منع میکنه ولی روی PC معمولا همزمان عرضه میشه پس اگه کنسول بعدی Xbox امکان اجرا بازی از استیم داشته باشه اون انحصاری کنسولی بودن هم تا حد زیادی بی خاصیت میشه:Whistling:

نیازی به فرض کردن نیست امار رسمی وجود داره

PS5 player spending has reached record highs, with the average PS5 user spending roughly $731 over their console's lifespan

از هر بازی 60 دلاری روی استیم تقریبا 27 دلار به ناشر می رسه

1782060546848.png
4 میلیون نسخه 70 دلاری بخرن * 32 دلار = 128 میلیون دلار
4 میلیون هم نه , 2 میلیون نفر به خاطر عرضه همزمان بازی های سینگل پلیر دیگه کنسول نخرن چه اتفاقی می افته ؟
2 میلیون * 731 دلار = 1.46 میلیارد دلار
تازه این عدد 1.46 میلیارد حداقل ضرر ( کسی که حاضر زمان لانچ 70 دلار برای خرید بازی هزینه کنه قطعا بیشتر از متوسط پلیر ها خرج می کنه )
به نظر من مشکل سونی فراتر از اینه که سود مورد انتظارش رو از نسخه های پیسی نگرفته
اون جو گس سازی وحشتناک به امید رسیدن به پول زیاد کم و دردسر باعث شد سونی ریسک زیادی کنه کلی سرمایه + چند سال نیروی کار استودیوها هدر رفت، پروژه های اصلی و معروف که می تونستن نجات دهنده باشن عقب افتادن از اون طرف دیدن سریعترین راه جبران خسارت می تونه انتشار نسخه های پیسی باشه ولی اونم با توجه به شکل و شمایل انتشارشون اون بازدهی که می خواست نداشت و برعکس باعث شد حتی اون فنی که همیشه "بازی کردن" واسش در پلی استیشن خلاصه می شد دیگه اون حس تعلق رو نداشته باشه

هر پلتفرمی باید چندتا انحصاری خوب که نشون دهنده هویت برند هست داشته باشه با نباید منتشر میکرد یا باید همزمان منتشر میکرد که اونم عملا باعث میشد عین مایکروسافت بشه که عملا وجود کنسول ایکس باکسش زیر سوال رفته مخصوصا با ظهور استیم ماشین

مقایسه راک استار هم واقعا مقایسه درستی نیست دلایل مختلف مثل قراردادهای مختلف دلیل اصلی عدم انتشار همزمان نسخه های پیسی و کنسوله که این بگیم نسخه پیسی رو واسه اینکه بیشتر کار کنن روش دیرتر منتشر می کنن خنده داره راک استار اونقدر منابع داره که نیازی به چنین تاخیری نداره
دلیل عدم انتشار فقط قراردادهای تجاریه وقتی که می تونن به هر کسی بازی رو حداقل 2 بار بفروشن چرا که نه ؟ :دی چندتا گیمر یا حتی آدم عادی می شناسید که صرفا بخاطر gta vi دارن کنسول می خرن؟ :دی
این بحث ها مال چند سال پیش :D بعد از ماجرای بلوپونتت رسما مشخص شد که هیچ اجباری برای ساخت GAAS وجود نداشته ,خود استودیو ها به خاطر نداشتن ایده سودده برای بازی سینگل پلیر نداشتن / استودیو برای ساخت بازی مولتی پلیر تشکیل شد بود به سمت GAAS رفتن

صرفا سینگل پلیر بودن = موفقیت ؟

SAROS به عنوان یه بازی سینگل پلیر چقد فروخته ؟ در بهترین حالت 400 هزار نسخه
death stranding 2 چقد فروخته ؟ + نسخه PC حدود 2 میلیون نسخه

وقتی استودیو توانایی ساخت سینگل پلیر موفق نداره سونی دو تا راه بیشتر نداشت یه بازی GAAS بسازن یا تعطیل اشون کنه :-??سونی به این استودیو ها و کارمند هاشون لطف کرد و پول/اعتبار خودش اتیش زد تا یه فرصت دوباره بهشون بده :-?? بعد سونی مقصره ؟

در مورد فروش بازی ها روی PC یک چیزی که خوب جماعت کنسول فن خیلی آشنایی ندارند، پلتفرم های متنوعی هست که روش دردسترس هستن.
شما فروش درست می‌خواهی باید عرضه درست هم بکنی، از اکتی، ماکرو و بیلزارد گرفته تا EA و Ubi هر کدوم در بازه زمانی های مختلف محصولاتشون رو روی استور خودشون منتشر می‌کردن و الان همه از روز اول روی استیم منتشر می‌کنند. زمانی هم که بازی ها رو منتقل میکردن روی استیم با تخفیف و پروموشن همراه بودن همیشه! چقدر بازی های بوده که اخیرا رفتن سمت اپیک و همه بعد از کوتاه مدت سرشون به سنگ خورده.
نمیشه انتظار داشت بازی رو بعد دوسال منتشر کنی، اونم بازی های سیستم سلر مثل GOW:Ragnorak یا Spiderman 2 و دوباره فروش 5-10 میلیونی ازشون بخواهی.
از اون طرف جمعاتی که ارزش شاید یک تک قطعه سیستمشون از کنسول گرونتر باشه سر یک سری بازی های خاص که آینده انتشارشون رو PC خیلی هم تایید شده نیست، احتمالا اگر اون IP رو دوست داشته باشند کنسولشون هم اون کنار دارند. مثلا سر یک GOW شما نمیشه انتظار نداشته باشی بعد 2 سال اسپویل نشی و بازی هنوز برات کاملا تازه باشه.
همین جا یک بازی Stellar Blade با اختلاف یک سال فروشش از بازی های بزرگتری مثل GOW بهتر بوده.
بازی آنلاین محور مثل Hell Divers هم عملا الان سر PC هست که زنده مونده و رو به رشد هست، به خصوص که استیم خیلی شفاف مثلا نشون میده الان رو پلتفرم خودش چند نفر آنلاین هستن و تو خود بازی چند نفر آنلاین دارند بازی رو تجربه می‌کنند. خیلی زمان ها هست که بقیه اکوسیستم زیر 10 تا 5 درصد جمعیت هستش.
یک مسئله دیگه هم اینکه رو کنسول خود سونی چقدر این بازی ها اصلا فروش داشته از زمانی که روی PC هم عرضه شدن؟ به قول خود سونی فن ها ته دیگه هستش و مسئله اینه ته دیگ، ته دیگه هست و اینور اونور نداره...

بله یه کمپانی هست به نام مایکروسافت ( همین 15 سال پیش رتبه 1 بازار کنسول ها بود ) مدیران اش همین قصه های که شما میگی ( عرضه روی pc = فروش بیشتر / عرضه همزمان روی pc و کنسول = فروش چند برابر نسبت به انحصاری ها ) رو باور کردن و برند xbox در راه رسیدن به توهم فروش چند برابری روی pc نابود کردن
یه مقایسه بین GOWR ( انتظارات سونی برآورده نکرده )
1782058388308.png

با بازی های مایکروسافت که تمام توصیه های شما در مورد انتشار بازی روی PC رعایت کردن

1782055008480.png 1782057725518.png 1782057903818.png 1782057919519.png 1782058001663.png 1782058020559.png

نکته خنده دار چیه ؟ GOWR بیشتر از مجموع 6 بازی بالا پلیر همزمان داره ......
 
آخرین ویرایش:
نیازی به فرض کردن نیست امار رسمی وجود داره

PS5 player spending has reached record highs, with the average PS5 user spending roughly $731 over their console's lifespan

از هر بازی 60 دلاری روی استیم تقریبا 27 دلار به ناشر می رسه

View attachment 410313
4 میلیون نسخه 70 دلاری بخرن * 32 دلار = 128 میلیون دلار
4 میلیون هم نه , 2 میلیون نفر به خاطر عرضه همزمان بازی های سینگل پلیر دیگه کنسول نخرن چه اتفاقی می افته ؟
2 میلیون * 731 دلار = 1.46 میلیارد دلار
تازه این عدد 1.46 میلیارد حداقل ضرر ( کسی که حاضر زمان لانچ 70 دلار برای خرید بازی هزینه کنه قطعا بیشتر از متوسط پلیر ها خرج می کنه )

این بحث ها مال چند سال پیش :D بعد از ماجرای بلوپونتت رسما مشخص شد که هیچ اجباری برای ساخت GAAS وجود نداشته ,خود استودیو ها به خاطر نداشتن ایده سودده برای بازی سینگل پلیر نداشتن / استودیو برای ساخت بازی مولتی پلیر تشکیل شد بود به سمت GAAS رفتن

صرفا سینگل پلیر بودن = موفقیت ؟

SAROS به عنوان یه بازی سینگل پلیر چقد فروخته ؟ در بهترین حالت 400 هزار نسخه
death stranding 2 چقد فروخته ؟ + نسخه PC حدود 2 میلیون نسخه

وقتی استودیو توانایی ساخت سینگل پلیر موفق نداره سونی دو تا راه بیشتر نداشت یه بازی GAAS بسازن یا تعطیل اشون کنه :-??سونی به این استودیو ها و کارمند هاشون لطف کرد و پول/اعتبار خودش اتیش زد تا یه فرصت دوباره بهشون بده :-?? بعد سونی مقصره ؟



بله یه کمپانی هست به نام مایکروسافت ( همین 15 سال پیش رتبه 1 بازار کنسول ها بود ) مدیران اش همین قصه های که شما میگی ( عرضه روی pc = فروش بیشتر / عرضه همزمان روی pc و کنسول = فروش چند برابر نسبت به انحصاری ها ) رو باور کردن و برند xbox در راه رسیدن به توهم فروش چند برابری روی pc نابود کردن
یه مقایسه بین GOWR ( انتظارات سونی برآورده نکرده )
View attachment 410311

با بازی های مایکروسافت که تمام توصیه های شما در مورد انتشار بازی روی PC رعایت کردن

View attachment 410305View attachment 410306View attachment 410307View attachment 410308View attachment 410309View attachment 410310

نکته خنده دار چیه ؟ GOWR بیشتر از مجموع 6 بازی بالا پلیر همزمان داره ......
sticker.jpg
 
نیازی به فرض کردن نیست امار رسمی وجود داره

PS5 player spending has reached record highs, with the average PS5 user spending roughly $731 over their console's lifespan

از هر بازی 60 دلاری روی استیم تقریبا 27 دلار به ناشر می رسه

View attachment 410313
4 میلیون نسخه 70 دلاری بخرن * 32 دلار = 128 میلیون دلار
4 میلیون هم نه , 2 میلیون نفر به خاطر عرضه همزمان بازی های سینگل پلیر دیگه کنسول نخرن چه اتفاقی می افته ؟
2 میلیون * 731 دلار = 1.46 میلیارد دلار
تازه این عدد 1.46 میلیارد حداقل ضرر ( کسی که حاضر زمان لانچ 70 دلار برای خرید بازی هزینه کنه قطعا بیشتر از متوسط پلیر ها خرج می کنه )

این بحث ها مال چند سال پیش :D بعد از ماجرای بلوپونتت رسما مشخص شد که هیچ اجباری برای ساخت GAAS وجود نداشته ,خود استودیو ها به خاطر نداشتن ایده سودده برای بازی سینگل پلیر نداشتن / استودیو برای ساخت بازی مولتی پلیر تشکیل شد بود به سمت GAAS رفتن

صرفا سینگل پلیر بودن = موفقیت ؟

SAROS به عنوان یه بازی سینگل پلیر چقد فروخته ؟ در بهترین حالت 400 هزار نسخه
death stranding 2 چقد فروخته ؟ + نسخه PC حدود 2 میلیون نسخه

وقتی استودیو توانایی ساخت سینگل پلیر موفق نداره سونی دو تا راه بیشتر نداشت یه بازی GAAS بسازن یا تعطیل اشون کنه :-??سونی به این استودیو ها و کارمند هاشون لطف کرد و پول/اعتبار خودش اتیش زد تا یه فرصت دوباره بهشون بده :-?? بعد سونی مقصره ؟



بله یه کمپانی هست به نام مایکروسافت ( همین 15 سال پیش رتبه 1 بازار کنسول ها بود ) مدیران اش همین قصه های که شما میگی ( عرضه روی pc = فروش بیشتر / عرضه همزمان روی pc و کنسول = فروش چند برابر نسبت به انحصاری ها ) رو باور کردن و برند xbox در راه رسیدن به توهم فروش چند برابری روی pc نابود کردن
یه مقایسه بین GOWR ( انتظارات سونی برآورده نکرده )
View attachment 410311

با بازی های مایکروسافت که تمام توصیه های شما در مورد انتشار بازی روی PC رعایت کردن

View attachment 410305View attachment 410306View attachment 410307View attachment 410308View attachment 410309View attachment 410310

نکته خنده دار چیه ؟ GOWR بیشتر از مجموع 6 بازی بالا پلیر همزمان داره ......
اجازه بده قانع نشم کورش خان :دی یعنی چی که اجباری در کار نبوده قطعا منظورم این نیست ریولور گرفتن رو سر استودیوها ولی وظیفه کمپانی مادر تعیین خط و مشی هست، مگر میشه هرکسی هرکاری دلش خواست بکنه سونی هم بگه ایول بیا اینم بودجه هرچی می خوای نوش جونت؟ :دی
ایده پولساز نبوده؟ این همه عنوان بزرگ و کوچیک که ملت هنوز یادشونه و در موردشون حرف میزنن نمونه خیلی واضحش آنچارتد که 10 ساله به فراموش سپرده شده در صورتی که گیمرا تشنه ی چنین بازی هستن

واسم خیلی عجیبه که مدیریت سونی در این زمینه رو کاملا بی نقص و مقدس می دونی :دی
 
  • Like
Reactions: SHAYAN1999
بله یه کمپانی هست به نام مایکروسافت ( همین 15 سال پیش رتبه 1 بازار کنسول ها بود ) مدیران اش همین قصه های که شما میگی ( عرضه روی pc = فروش بیشتر / عرضه همزمان روی pc و کنسول = فروش چند برابر نسبت به انحصاری ها ) رو باور کردن و برند xbox در راه رسیدن به توهم فروش چند برابری روی pc نابود کردن
یه مقایسه بین GOWR ( انتظارات سونی برآورده نکرده )
View attachment 410311

با بازی های مایکروسافت که تمام توصیه های شما در مورد انتشار بازی روی PC رعایت کردن

View attachment 410305View attachment 410306View attachment 410307View attachment 410308View attachment 410309View attachment 410310

نکته خنده دار چیه ؟ GOWR بیشتر از مجموع 6 بازی بالا پلیر همزمان داره ......
مشکل سونی و مایکروسافت اینه که روی بازی هاشون قفل Denuvo ندارن وگرنه فروششون چند برابر میشه ، shift up برخلاف بقیه بازی ها سونی خودش روی steller blade دنوو گذاشت دیدیم که فروشش خارق العاده بود با اینکه یک‌سال نیم بعد برای pc ریلیز شد . کپکام هم مثال میزنید تمام بازی هاش قفل دنوو داره .
 
  • Like
Reactions: arash1996
مشکل سونی و مایکروسافت اینه که روی بازی هاشون قفل Denuvo ندارن وگرنه فروششون چند برابر میشه ، shift up برخلاف بقیه بازی ها سونی خودش روی steller blade دنوو گذاشت دیدیم که فروشش خارق العاده بود با اینکه یک‌سال نیم بعد برای pc ریلیز شد . کپکام هم مثال میزنید تمام بازی هاش قفل دنوو داره .
قفل هم اگه داشتن نهایتا 20 درصد بیشتر می فروخت
مشکل اصلی قیمت گذاری و عدم وجود بیس طرفدارای اون بازیه مثلا کاش قبل عرضه انچارتد لگاسی کالکشن نسخه نیتن دریک کالکشن رو میداد هیچکس تجربه ناقص دوست نداره
 
  • Like
Reactions: Dante _Sparda
چند تا تصور اشتباه وجود داره
1. تعداد نسخه های فروخته شده روی PC = میزان درامد
امار فروش بازی ها روی PC به دلایل مختلف ( قیمت پایین تر در ریجن ها / PC گیمر ها کمتر بازی 60 و 70 دلاری میخرن / معمولا صبر می کنن و در تخفیف ها میخرن )


1782064045569.png
درامد یه بازی که چند ماه بعد از لانچ 10 میلیون نسخه روی PS5 فروخته بین 400 تا 500 میلیون دلار
درامد یه بازی که چند ماه بعد از لانچ 10 میلیون نسخه روی استیم فروخته بین 200 تا 300 میلیون دلار

مهم ترین دلیلی که راکستار ابر شاهکار هاش همزمان روی PC عرضه نمی کنه همین تفاوت درامد :-bd

2. تعداد PC گیمر ها در چند سال اخیر رشد عجیب و غریبی داشته
این کاربر های جدیدی که در امار ها به عنوان PC گیمر معرفی می شن در واقع پناهنده های برند XBOX ان که مجبور شدن به PC پناه بیارن :D

نسل 7 بازار گیم از نظر درامد این شکلی بود
35 درصد PS
35 تا 40 درصد XBOX
10 تا 15 درصد نینتندو
10 درصد PC

در نسل 8 با سقوط XBOX تعداد زیادی از طرفدار های برند XBOX مجبور شدن به PC / PS4 مهاجرت کنن / نینتندو هم 4 سال اول سقوط کرد
45 تا 50 درصد PS
25 تا 30 درصد PC
20 تا 15 درصد XBOX
10 تا 5 درصد نینتندو

در نسل 9 با سقوط XBOX تعداد بیشتری پناهنده برند XBOX به PC / PS4 پناه اوردن / اون طرف نینتندو به لطف معجزه سوییچ دوباره برگشت

40 تا 45 درصد PS
35 تا 30 درصد PC
15 تا 10 درصد XBOX
10 تا 15 درصد نینتندو

در نسل 10 هم با توجه اخبار به احتمال 99 درصد برند XBOX در PC ادغام می شه / اون طرف سوییچ 2 پشتیانی ثردپارتی چند لول بهتر خواهد داشت
40 تا 45 درصد PS
40 تا 35 درصد PC
20 تا 15 درصد نینتندو


PC گیمر های واقعی همچنان تجربه بازی های خودشون ادامه میدن ( Counter-Strike /WOW / DOTA 2 / League of Legends و... ) عملا XBOX گیمر ها سابق امار فروش بازی های ثرد پارتی روی PC + تعداد اسمی PC گیمر ها رو بالا می برن :D



3. عرضه فرست پارتی ها روی سایر پلتفرم ها تاثیری روی فروش کنسول نداره :))
به لطف تلاش های مایکروسافت اشتباه بودن این ادعا اثبات شده و نیازی به توضیح بیشتر نیست

4. صرفا عرضه فرست پارتی ها روی سایر پلتفرم ها فروش / سوددهی چند برابر می کنه
باز هم به لطف تلاش های مایکروسافت اشتباه بودن این ادعا اثبات شده

----------------------------------


اجازه بده قانع نشم کورش خان :دی یعنی چی که اجباری در کار نبوده قطعا منظورم این نیست ریولور گرفتن رو سر استودیوها ولی وظیفه کمپانی مادر تعیین خط و مشی هست، مگر میشه هرکسی هرکاری دلش خواست بکنه سونی هم بگه ایول بیا اینم بودجه هرچی می خوای نوش جونت؟ :دی
ایده پولساز نبوده؟ این همه عنوان بزرگ و کوچیک که ملت هنوز یادشونه و در موردشون حرف میزنن نمونه خیلی واضحش آنچارتد که 10 ساله به فراموش سپرده شده در صورتی که گیمرا تشنه ی چنین بازی هستن

واسم خیلی عجیبه که مدیریت سونی در این زمینه رو کاملا بی نقص و مقدس می دونی :دی
موضوع خط مشی نیست , بحث سر دخالت مستقیم و اجبار به ساخت GAAS
سونی هیچ زمانی هیچ استودیوی رو مجبور نکرده که ساخت یه بازی سینگل پلیر موفق کنسل که به جاش یه بازی GAAS بسازه / خدا رو شکر شرایر مثل کرکس بالاسر استودیو های سونی پرسه می زنه :D اگه کوچک ترین ادعایی در این زمینه وجود داشت تا الان رسما اعلام شده بود
اگه استودیوی GAAS ساخته به درخواست خودش بوده / گفتم سونی دو تا راه بیشتر نداشت , اجازه بده تلاش خودشون بکنن یا تعطیل بشن

واقعا فک می کنی سونی اجازه نمیده انچارتد 5 ساخته بشه ؟ این ناتی داگ که نه خودش انچارتد ساخته نه اجازه میده استودیو دیگه ای بسازه :-??

واسم خیلی عجیبه که مدیریت سونی در این زمینه رو کاملا بی نقص و مقدس می دونی ؟؟؟؟
من در نقد عملکرد فاجعه بار هرمن کتاب ها نوشتم :D
مشکل سونی ازادی عمل بیش از حد به استودیوهاست
بار ها گفتم سونی باید در ساخت تلو پارت 2 دخالت می کرد
ناتی داگ مجبور می کرد انچارتد 5 بسازه
کوری بارلاگ مجبور می کرد قسمت دوم و سوم نورث بسازه نه اینکه ازادی عمل بده که این دو نسخه در هم ادغام بشن
گوریلا رو مجبور می کرد کیلزون بسازه
و...
تمام این قصه GAAS با هدف پر کردن جایی سینگل پلیر های که به اول نسل نمی رسیدن شروع شد و ادامه پیدا کرد :-?? این وسط استودیو کوچکتر تاوان عدم عرضه بازی های بزرگ فرست پارتی / کاهش درامد رو دادن
مشکل سونی و مایکروسافت اینه که روی بازی هاشون قفل Denuvo ندارن وگرنه فروششون چند برابر میشه ، shift up برخلاف بقیه بازی ها سونی خودش روی steller blade دنوو گذاشت دیدیم که فروشش خارق العاده بود با اینکه یک‌سال نیم بعد برای pc ریلیز شد . کپکام هم مثال میزنید تمام بازی هاش قفل دنوو داره .
یه بازی برای موفقیت در PC / استیم حداقل باید یکی از 3 شرط زیر داشته باشه
1. زیر مجموعه یکی از سبک FPS / MMO / RPG / RTS / بقا باشه ( سونی فعلا در این سبک ها بازی نمی سازه ) بازی های فعلی کپکام این شرط دارن + پناهنده برند XBOX امار فروش بالا می برن
2. قیمت پایین تر از 20 دلار ( برای سونی به صرفه نیست بازی زیر 50 دلار عرضه کنه چه برسه به 20 دلار )
3. ترند شبکه های اجتماعی بشه ( بازی های چند سال اخیر سونی ترند هستن اما در جهت منفی :D ) steller blade این شرط داشت

با قفل یا بدون قفل بازی های سینگل پلیر سونی هیچکدوم از 3 شرط بالا رو ندارن :D
 
آخرین ویرایش:
بله یه کمپانی هست به نام مایکروسافت ( همین 15 سال پیش رتبه 1 بازار کنسول ها بود ) مدیران اش همین قصه های که شما میگی ( عرضه روی pc = فروش بیشتر / عرضه همزمان روی pc و کنسول = فروش چند برابر نسبت به انحصاری ها ) رو باور کردن و برند xbox در راه رسیدن به توهم فروش چند برابری روی pc نابود کردن
یه مقایسه بین GOWR ( انتظارات سونی برآورده نکرده )
View attachment 410311

با بازی های مایکروسافت که تمام توصیه های شما در مورد انتشار بازی روی PC رعایت کردن

View attachment 410305View attachment 410306View attachment 410307View attachment 410308View attachment 410309View attachment 410310

نکته خنده دار چیه ؟ GOWR بیشتر از مجموع 6 بازی بالا پلیر همزمان داره ......
الان این پست اصلا چه ربطی به پستی که از من نقل قول شده داره؟ من مگه دارم طرفداری ماکرو می‌کنم، یکی از کمپانی هایی بوده که مثل چندتا کمپانی دیگه که مثال زدم سیاست درست انتشار بازی ها رو روی استیم پیش گرفته!

دوتا سیستم مختلف یکی مهم تر از همه چیز یک پلتفرم جامع داره به اسم GamePass که اجازه تجربه بازی‌ها رو از روز اول به شما میده این مسئله هم به صورت خیلی بدیهی روی فروش بازی ها تاثیر منفی میزاره، با این همه مثلا تو همون بازیه Doom:
Sign Up | LinkedIn

در در ابتدا مخاطب هفته اول بازی روی GamePass عدد 2.2 میلیون هستش که تقریبا سه برابر پلتفرم هایی هست که بازی روش فروش داشته! با نگاه به همین منبع صحبت فروش رو میشه روی استیم و کنسول ها مقایسه کرد و هفته اول حداقل روی استیم مخاطبا دو برابر PS5 و Xbox بودن. به نظر میاد مخاطب اصلی این بازی رو GamePass هست (که خودش مخلوط PC و XBox میشه باشه ولی شما داری کل اون عدد رو نادیده می‌گیری)
این بازی هستش که RT اجباری داره و سر همین یک بخش خیلی بزرگتری از مخاطب های PC اصلا توانایی اجرای بازی رو ندارند. در مقابلش سونی برای گارانتی فروش GOWR میاد بازی رو میان نسلی منتشر میکنه (که البته خارج از بحثی هست که در این تاپیک الان جریان داره، ولی از دیدگاه کسی که مثلا دوست داره استودیو های خفن خروجی خفن هم داشته باشند و در کنارش روی پلتفرمی که بشه اون خروجی رو ازش گرفت بازی رو تجربه کنند این مسئله خیلی نامید کننده بوده.)

من خودم فن GOW هستم و اگر قرار باشه نسخه بعدی GOW و همینطور ریمیک سه‌گانه محدود به سونی بازم باشه، بازم کنسولش رو خواهم گرفت برای تجربه حداقل همین دو عنوان. ولی حیف نیست واقعا این بازی های با این عظمت حالا محدود بشه به یک مد quality یک مد performance با مثلا RT خیلی محدود وقتی میشه اتمسفر خیلی گیرا تری داشت با قرار دادن درست حسابی RT و حتی PT.
دیگه سو استفاده از یک بازی با این عظمت کار درستی نیست، IP به اون عظمت رو واقعا باید به این صورت مقایسه کرد؟
الان مثلا hallow knight silk song، Slay the Spire 2 اینا با این معیار بازی های موفق تری هستن از GOWR?
یا مقایسه با IP های بزرگ هم سایز خودش مثلا Cyberpunk یا حتی Witcher 3 رو نگاه کنیم میشه نتیجه گیری کرد که حتی بعد از بیش از 5 تا 10 سال اگر بازی از ابتدا درست عرضه میشد و (درکنارش هم پشتیبانی خوبی هم داشت از تکنیک های روز داشت، حالا این تیکه داخل پرانتز بیشتر پیاز داغ هست من اضافه کردم) شاید خیلی هم بهتر توسط PC پلیر ها دریافت میشده.
 
یه بازی برای موفقیت در PC / استیم حداقل باید یکی از 3 شرط زیر داشته باشه
1. زیر مجموعه یکی از سبک FPS / MMO / RPG / RTS / بقا باشه ( سونی فعلا در این سبک ها بازی نمی سازه ) بازی های فعلی کپکام این شرط دارن + پناهنده برند XBOX امار فروش بالا می برن
2. قیمت پایین تر از 20 دلار ( برای سونی به صرفه نیست بازی زیر 50 دلار عرضه کنه چه برسه به 20 دلار )
3. ترند شبکه های اجتماعی بشه ( بازی های چند سال اخیر سونی ترند هستن اما در جهت منفی :D ) steller blade این شرط داشت

با قفل یا بدون قفل بازی های سینگل پلیر سونی هیچکدوم از 3 شرط بالا رو ندارن :D

باز این صحبت ها هم برداشت شخصی هست و نه باز کردن مطلب.

یک مثال خیلی ساده از یک بازی که موفق (فروش نصف GOWR ولی اصلا محبوبت اون IP رو هم نداره).
Space Marine 2
https://newzoo.com/resources/blog/n...he-highest-grossing-pc-game-in-september-2024
که با اختلاف هر چند جزئی PC لیدربوده. نه داخل دسته اول قرار می‌گیره، نه قیمتش پایین بوده، نه ترند شبکه بوده. تازه همون Stellar Blade هم اگر PC خوب نبود نسخه دومش یکدفعه Dayone برای PC تایید نمیشده.

از اونجایی که صحبت های اغراق شده کنتر نداره، حقیقت سونی کلا کنسل کنه کنسول رو اونم بزنه تو خط ناشر بهتر بوده. از همون ابتدا شروع قرن 21 باید این کار رو شروع می‌کرده، شما فکر کن الان پلتفرم سونی جای استیم روی PC بود، برخلاف Valve که عملا دیگه بازی منتشر نمی‌کنه با حاشیه سودی که از این همه فروش میشد بگیره و در کنارش بازی های انحصاری خودش چقدر جا داشته بزرگتر باشه! حتی میشد کنسول رو هم کنارش داشته باشه مثل مسیری که الان ولو داره پیش میگیره که باعث شد کمپانی هیولای سونی از یک کمپانی ریزه میزه همچین بترسته که سر یک استیم ماشین کل پلنی که این سالها داشته میزاشته میره رو هوا، فکر کنم استودیو بخری برای پرت بازی رو PC بعد سر یک استیم ماشین کلا بگی داستان دیگه فعلا تمومه.
 
  • Smile
Reactions: Zack.Fair
واقعا فک می کنی سونی اجازه نمیده انچارتد 5 ساخته بشه ؟ این ناتی داگ که نه خودش انچارتد ساخته نه اجازه میده استودیو دیگه ای بسازه :-??

کوروش تو کلا در خصوص نقش استدیوها و سونی به عنوان صاحب و ناشر یه مقدار زیادی دچار سوء تفاهم شدی. نه سونی این موجود صورتی و پروانه ای هست که تو متصوری و نه ND اون شیطان رجیمی که تو ذهنت نقش بسته.

اینکه میگی ND نمیزاره کس دیگه ای UC بسازه بر اساس چه فکتیه؟

داستان خیلی ساده است. ND بعد UC4 گفت کارمون با این IP تموم شده و دیگه ادامه نمیدیم. کار درستی هم کردن و اصلا خفنیت اینا به همینه، که تو یه IP درجا نمیزنن. برخلاف استدیویی مثل SM که شده GoW ساز مطلق. تصمیم گیری در خصوص اینکه حالا UC ادامه پیدا کنه یا نه با سونیه، اما اونا هم نمیتونن همینجوری و از سر شکم تصمیم بگیرن، چون باز باید استدیویی وجود داشته باشه که بتونه UC رو با کیفیت ND ادامه بده. و چون عملا کسی نیست، ما تا الان UC5 رو نداشتیم و البته ظاهرا خود ND داره میره سراغش مجدد.

تو میگی سونی میخواد بسازه و یه استدیو هست که میتونه از پس UC5 بر بیاد ولی ND نمیزاره، که خوب در عمل همچین چیزی وجود نداره. اگرم ND نمیزاره کس دیگه ای بره سراغ UC هم اصلا دمش گرم. بهتره به این IP بزرگ با یه دنباله ضعیف گند نخوره، چون هیچکس غیر اینا توان ساخت ادامه این بازی رو نداره.

همین الان بعد امدن 007 کلی بحث مقایسه ای با UC4 راه افتاد و ملت شروع کردن به بازنگری UC4، به وضوح در بسیاری از موارد و چه بسا در همه چیز، از بازی های ده سال بعدش جلوتره. چه گیم پلی، چه روایت و چه جزییات گرافیکی. خوب حالا کدوم استدیویی حاضر میشه بیاد دنباله چنین IP بزرگی رو با این همه طرفدار بسازه؟ کی انقدر احمقه؟ و سونی چرا باید بهشون اجازه بده اصلا؟

حالا بگذریم که طبق یه سری شایعات سونی تلاشش رو کرد یه استدیو دیگه راه بندازه تا رو UC بعدی کار کنن و اینکه خبری ازشون نشده یعنی خروجی طوری بود که در ترجیح دادن در سکوت کنسلش کنن اصلا صداشم در نیاد:دی
 
ND بدبخت حتی نتونست اجازه داشته باشه که بازی خودش رو که آماده انتشار بود رو منتشر کنه و بانجی اومد براش نقش داور رو بازی کرد.

از اونطرف سونی رو اینقدر منفعل و بی دست و پا نباید در نظر گرفت که وایمیسته و لنگ تصمیم چندتا از استودیوهاش میمونه ، حداقل به سونی الان نمیشه این رو گفت که منتظره استودیویی دست از پا خطا کنه و با تیپا پرتش کنه بیرون.
از طرفی سونی یه کمپانیه و سیاستهای سخت و بعضا ظالمانش نسبت به استودیوهاش.

این اسامی سونی و استودیوها رو شما اصلا بزار مایکروسافت ، EA،Ubi و...
تفاوتی نمیکنه.
تو این کمپانی‌ها ظلمی اگه وجود داشته باشه همیشه از بالا به پایینه و نه برعکس.
 
الان این پست اصلا چه ربطی به پستی که از من نقل قول شده داره؟ من مگه دارم طرفداری ماکرو می‌کنم، یکی از کمپانی هایی بوده که مثل چندتا کمپانی دیگه که مثال زدم سیاست درست انتشار بازی ها رو روی استیم پیش گرفته!

دوتا سیستم مختلف یکی مهم تر از همه چیز یک پلتفرم جامع داره به اسم GamePass که اجازه تجربه بازی‌ها رو از روز اول به شما میده این مسئله هم به صورت خیلی بدیهی روی فروش بازی ها تاثیر منفی میزاره، با این همه مثلا تو همون بازیه Doom:
Sign Up | LinkedIn

در در ابتدا مخاطب هفته اول بازی روی GamePass عدد 2.2 میلیون هستش که تقریبا سه برابر پلتفرم هایی هست که بازی روش فروش داشته! با نگاه به همین منبع صحبت فروش رو میشه روی استیم و کنسول ها مقایسه کرد و هفته اول حداقل روی استیم مخاطبا دو برابر PS5 و Xbox بودن. به نظر میاد مخاطب اصلی این بازی رو GamePass هست (که خودش مخلوط PC و XBox میشه باشه ولی شما داری کل اون عدد رو نادیده می‌گیری)
این بازی هستش که RT اجباری داره و سر همین یک بخش خیلی بزرگتری از مخاطب های PC اصلا توانایی اجرای بازی رو ندارند. در مقابلش سونی برای گارانتی فروش GOWR میاد بازی رو میان نسلی منتشر میکنه (که البته خارج از بحثی هست که در این تاپیک الان جریان داره، ولی از دیدگاه کسی که مثلا دوست داره استودیو های خفن خروجی خفن هم داشته باشند و در کنارش روی پلتفرمی که بشه اون خروجی رو ازش گرفت بازی رو تجربه کنند این مسئله خیلی نامید کننده بوده.)

من خودم فن GOW هستم و اگر قرار باشه نسخه بعدی GOW و همینطور ریمیک سه‌گانه محدود به سونی بازم باشه، بازم کنسولش رو خواهم گرفت برای تجربه حداقل همین دو عنوان. ولی حیف نیست واقعا این بازی های با این عظمت حالا محدود بشه به یک مد quality یک مد performance با مثلا RT خیلی محدود وقتی میشه اتمسفر خیلی گیرا تری داشت با قرار دادن درست حسابی RT و حتی PT.
دیگه سو استفاده از یک بازی با این عظمت کار درستی نیست، IP به اون عظمت رو واقعا باید به این صورت مقایسه کرد؟
الان مثلا hallow knight silk song، Slay the Spire 2 اینا با این معیار بازی های موفق تری هستن از GOWR?
یا مقایسه با IP های بزرگ هم سایز خودش مثلا Cyberpunk یا حتی Witcher 3 رو نگاه کنیم میشه نتیجه گیری کرد که حتی بعد از بیش از 5 تا 10 سال اگر بازی از ابتدا درست عرضه میشد و (درکنارش هم پشتیبانی خوبی هم داشت از تکنیک های روز داشت، حالا این تیکه داخل پرانتز بیشتر پیاز داغ هست من اضافه کردم) شاید خیلی هم بهتر توسط PC پلیر ها دریافت میشده.
شما ادعا کردی فروش کمتر از انتظار بازی های سونی به خاطر عرضه با فاصله است و با عرضه همزمان فروش بازی ها چند برابر می شه ..
من با مثال مایکروسافت اثبات کردم که عرضه همزمان مشکل فروش حل نمی کنه
تا زمانی که 3 شرطی که گفتم رعایت نشه فروش بازی های سونی روی pc در همین حد باقی می مونه

-------------
DOOM یه زمانی نماد PC بود / Eternal هم عملکرد تجاری خوبی داشت
1782117573504.png
pc گیمر یه اکانت اپیک نمی سازه بعد گیم پس بخره ؟ تعداد مشترکین pc خیلی کمتر از کنسول / اگه تعداد مشترکین گیم پس pc زیاد بود مایکروسافت 100 درصد قیمت افزایش میداد
بار ها اثبات شده که عرضه روی گیم پس ارتباطی به عملکرد روی pc نداره و بازی های که 3 شرطی که گفتم داشته باشن به موفقیت می رسن
1782115010152.png 1782115027802.png 1782115202232.png

بزرگوار اول ادعا می کنی doom به خاطر RT اجباری ابر شکست تجاری خورد ( هیچ ربطی نداره ) بعد وعده میدی اگه GOW روی PC عرضه می شد مود PT چند لول بهتر داشت ؟
( با توجه ادعا شما ) اگه تعداد کسانی کارت گرافیک با توان اجرا RT دارن در این حد کم که ابر IP مثل DOOM سقوط می کنه پس مود PT نسخه بعدی GOW چه سودی داره :D برای کدوم مخاطب عرضه می شه ؟

--------------------
نگران مود RT / PT نباش
PS6 از نظر RT در حد RTX 5070TI و RTX 5080 خواهد بود و پاییز 2027 عرضه می شه
اون طرف انویدیا فعلا بازار PC رها کرده و احتمالا RTX 6000 اوایل 2028 عرضه می شه / کارت های معمولی سری RTX 6070 / RTX 6060 پاییز 2028 عرضه می شن

ممکن در یه اتفاق تاریخی PS6 نسبت به 98 درصد PC های بازار برتری گرافیکی داشته باشه :D
باز این صحبت ها هم برداشت شخصی هست و نه باز کردن مطلب.

یک مثال خیلی ساده از یک بازی که موفق (فروش نصف GOWR ولی اصلا محبوبت اون IP رو هم نداره).
Space Marine 2
https://newzoo.com/resources/blog/n...he-highest-grossing-pc-game-in-september-2024
که با اختلاف هر چند جزئی PC لیدربوده. نه داخل دسته اول قرار می‌گیره، نه قیمتش پایین بوده، نه ترند شبکه بوده. تازه همون Stellar Blade هم اگر PC خوب نبود نسخه دومش یکدفعه Dayone برای PC تایید نمیشده.

از اونجایی که صحبت های اغراق شده کنتر نداره، حقیقت سونی کلا کنسل کنه کنسول رو اونم بزنه تو خط ناشر بهتر بوده. از همون ابتدا شروع قرن 21 باید این کار رو شروع می‌کرده، شما فکر کن الان پلتفرم سونی جای استیم روی PC بود، برخلاف Valve که عملا دیگه بازی منتشر نمی‌کنه با حاشیه سودی که از این همه فروش میشد بگیره و در کنارش بازی های انحصاری خودش چقدر جا داشته بزرگتر باشه! حتی میشد کنسول رو هم کنارش داشته باشه مثل مسیری که الان ولو داره پیش میگیره که باعث شد کمپانی هیولای سونی از یک کمپانی ریزه میزه همچین بترسته که سر یک استیم ماشین کل پلنی که این سالها داشته میزاشته میره رو هوا، فکر کنم استودیو بخری برای پرت بازی رو PC بعد سر یک استیم ماشین کلا بگی داستان دیگه فعلا تمومه.
معنای ترند چیه ؟
«ترند» (Trend) به معنای روند، گرایش یا موجی از توجه عمومی است که در یک دوره زمانی خاص، موضوع یا سبکی بیشترین محبوبیت را در میان مردم پیدا می‌کند
ترند شدن فرمول خاصی نداره :D
Space Marine 2 جزیی از سری عظیم warhammer 40k و به خاطر کیفیت بالا و حمایت فن بیس 40K موفق شد
Stellar Blade به خاطر کیفیت و طراحی شخصیت :D ترند شد

همین الان 2 تا بازی ایندی TBH: Task Bar Hero / MECCHA CHAMELEON ترند شدن
1782118708317.png
مثلا این 520 هزار پلیر TBH به خاطر کیفیت بالای خود بازی ؟ نه
1782118887956.png
به خاطر شرط قیمت و ترند شدن به یه موفقیت عظیم رسیده
سونی در هیچ حالتی نمی تونه این دو شرط عملی کنه :-??

سبک / قیمت بازی های سینگل پلیر سونی مشخص , امار فروش بازی های مشابه که همزمان روی استیم عرضه شدن هم مشخص

1782114968549.png
تا زمانی که سونی 3 شرطی که گفتم رعایت نکنه با عرضه همزمان که هیچ , حتی یک ماه زودتر هم بازی های سینگل پلیر روی PC لانچ کنه باز هم به موفقیت مالی نمی رسه

--------------------
کمپانی هیولای سونی از یک کمپانی ریزه میزه همچین بترسته که سر یک استیم ماشین کل پلنی که این سالها داشته میزاشته میره رو هوا ؟؟؟؟
بزرگوار یاد قصه های استیم دک افتادم :D
3 سال فن بیس استیم ملت کچل می کردن که استیم دک فوق العاده موفق بوده و رقیب سوییچ و ... بعد امار فروش اومد
Valve has never released official lifetime sales numbers for the Steam Deck. However, industry analysts at IDC estimate that Valve has sold or shipped approximately 4 to 6 million units globally
مشخص شد استیم دک در 4 سال به اندازه لانچ سوییچ 2 هم نفروخته :))

AMD سال 2023 یه چیپ پایین رده لپتاب تولید کرده بود که نه تنها از نظر GPU ضعیف تر از PS5 ( کنسولی که 6 سال پیش عرضه شده ) حتی از نظر مولتی کور CPU هم ضعیف تر :))
AMD موفق نشد این چیپ فاجعه رو بفروشه ( 2 سال خاک می خورده ) تا اینکه پارسال ولو دید این چیپ ارزان قیمت وجود داره می تونه با کمک فن بیس به سود خوبی برسه / یه حداقل سیستم استاندارد برای استیم به گیمر ها معرفی کنه
نتیجه شده این استیم ماشین که بنچمارک های اولیه اش هم منتشر شده
1782121508546.png
فک می کنی سونی از این سخت افزار فاجعه با قیمت 800 تا 1000 دلار می ترسه ؟؟ اون هم سخت افزاری که بعید حتی 5 میلیون هم ازش تولید بشه :-??

سونی هیچ اهمیتی به استیم ماشین / حتی خود استیم نمیده

مشکل سونی 3 چیز
1. قدرت سوییچ 2 که خطر کاهش فروش ثردپارتی ها داره
2. افزایش هزینه ساخت / قیمت PS5
3.هزینه بالای فرست پارتی ها و خروجی کمتر از انتظار مالی

ساده ترین راه حل برای این مشکلات تاکید روی انحصاری هاست :-bdسونی هم همین مسیر در پیش گرفته

از اونجایی که صحبت های اغراق شده کنتر نداره ؟؟؟
من کی و کجا صحبت های اغراق شده کردم ؟
هر چیزی که نوشتم بر اساس منابع معتبر بوده
 
کوروش تو کلا در خصوص نقش استدیوها و سونی به عنوان صاحب و ناشر یه مقدار زیادی دچار سوء تفاهم شدی. نه سونی این موجود صورتی و پروانه ای هست که تو متصوری و نه ND اون شیطان رجیمی که تو ذهنت نقش بسته.

اینکه میگی ND نمیزاره کس دیگه ای UC بسازه بر اساس چه فکتیه؟

داستان خیلی ساده است. ND بعد UC4 گفت کارمون با این IP تموم شده و دیگه ادامه نمیدیم. کار درستی هم کردن و اصلا خفنیت اینا به همینه، که تو یه IP درجا نمیزنن. برخلاف استدیویی مثل SM که شده GoW ساز مطلق. تصمیم گیری در خصوص اینکه حالا UC ادامه پیدا کنه یا نه با سونیه، اما اونا هم نمیتونن همینجوری و از سر شکم تصمیم بگیرن، چون باز باید استدیویی وجود داشته باشه که بتونه UC رو با کیفیت ND ادامه بده. و چون عملا کسی نیست، ما تا الان UC5 رو نداشتیم و البته ظاهرا خود ND داره میره سراغش مجدد.

تو میگی سونی میخواد بسازه و یه استدیو هست که میتونه از پس UC5 بر بیاد ولی ND نمیزاره، که خوب در عمل همچین چیزی وجود نداره. اگرم ND نمیزاره کس دیگه ای بره سراغ UC هم اصلا دمش گرم. بهتره به این IP بزرگ با یه دنباله ضعیف گند نخوره، چون هیچکس غیر اینا توان ساخت ادامه این بازی رو نداره.

همین الان بعد امدن 007 کلی بحث مقایسه ای با UC4 راه افتاد و ملت شروع کردن به بازنگری UC4، به وضوح در بسیاری از موارد و چه بسا در همه چیز، از بازی های ده سال بعدش جلوتره. چه گیم پلی، چه روایت و چه جزییات گرافیکی. خوب حالا کدوم استدیویی حاضر میشه بیاد دنباله چنین IP بزرگی رو با این همه طرفدار بسازه؟ کی انقدر احمقه؟ و سونی چرا باید بهشون اجازه بده اصلا؟

حالا بگذریم که طبق یه سری شایعات سونی تلاشش رو کرد یه استدیو دیگه راه بندازه تا رو UC بعدی کار کنن و اینکه خبری ازشون نشده یعنی خروجی طوری بود که در ترجیح دادن در سکوت کنسلش کنن اصلا صداشم در نیاد:دی
اینکه میگی ND نمیزاره کس دیگه ای UC بسازه بر اساس چه فکتیه؟

بر اساس اتفاقی که سر ریمیک TLOU افتاد :D
استودیو Visual Arts نسخه اولیه ریمیک میساخت بعد ناتی داگ وسط پروژه دست گذاشت روی بازی و خودش مستقیم PART 1 ساخت
PlayStation Studios' internal Visual Arts team (often called Secret San Diego) is primarily a support and motion-capture studio that assists other developers. In 2018, a small, secretive internal team formed within VASG with ambitions to become a full-fledged development studio and pitched the idea of remaking The Last of Us for modern hardware
The studio operated semi-independently, jokingly referred to as "Naughty Dog South," building a playable demo for Sony. However, because the project's budget grew and the studio lacked full corporate backing, Sony ultimately
moved the remake's development back to its creators, Naughty Dog. Visual Arts was shifted to a co-development and support role to help finish the game​
ناتی داگ فعلی ( زمان PS3 مدیریت متفاوت بود ) اجازه نداد یه استودیو که همکار / عملا زیر مجموعه خودش بود :D ریمیک بسازه و خودش ساخت بر عهده گرفت بعد اجازه بده یه استودیو دیگه انچارتد 5 بسازه ؟؟ ؟؟

بحث سر همین
چرا باید سونی در این حد IP های خودش بالا بگیره که قضیه ناموسی بشه :-??
چرا سونی IP ها خودش در این حد به استودیو ها پیوند داده که جدا کردن استودیو و IP ناموسی شده :-??

مدیریت سونی باید برگرده به دوران PS3 که اجازه داد BEND انچارتد بسازه / READY AT DAWN هم GOW بسازه
ND بدبخت حتی نتونست اجازه داشته باشه که بازی خودش رو که آماده انتشار بود رو منتشر کنه و بانجی اومد براش نقش داور رو بازی کرد.

از اونطرف سونی رو اینقدر منفعل و بی دست و پا نباید در نظر گرفت که وایمیسته و لنگ تصمیم چندتا از استودیوهاش میمونه ، حداقل به سونی الان نمیشه این رو گفت که منتظره استودیویی دست از پا خطا کنه و با تیپا پرتش کنه بیرون.
از طرفی سونی یه کمپانیه و سیاستهای سخت و بعضا ظالمانش نسبت به استودیوهاش.

این اسامی سونی و استودیوها رو شما اصلا بزار مایکروسافت ، EA،Ubi و...
تفاوتی نمیکنه.
تو این کمپانی‌ها ظلمی اگه وجود داشته باشه همیشه از بالا به پایینه و نه برعکس.
ماجرا تلو انلاین مشخص
ناتی داگ دنبال تحول در بازی های GAAS با اضافه کردن داستان گویی سینمایی و کات سین به بازی های مولتی پلیر بود
سونی هم پشتیبانی کامل کرد و حداقل 100 نفر کارمند جدید استخدام کرد / بالای 100 میلیون دلار هزینه کرد
چرا کنسل شد ؟
بانجی بازی رو رو دیده و احتمالا گفته هر اپدیت بزرگ احتمالا به اندازه AAA ( صد میلیون دلاری ) هزینه داره :-??قطعا به خاطر بودجه کنسل شده
-----
تو این کمپانی‌ها ظلمی اگه وجود داشته باشه همیشه از بالا به پایینه و نه برعکس ؟؟
شما در حالتی می تونی ادعا کنی به استودیو ظلم شده که
1. بودجه کافی در اختیار استودیو ها نداده باشه ( نسل 6 و 7 زیاد اتفاق می افتاد )
2. دخالت مستقیم منفی در روند ساخت داشته باشه ( DRAGON AGE 2 )
3.اجازه نده ساخت بازی تمام بشه ( MGSV )

در چند سال هیچکدوم از شرایط اتفاق نیافتاده و همه چیز بر عکس شده
مقصر 100 درصد فاجعه dragon age the veilguard کی بود ؟ بایوور
مقصر ابر فاجعه کنکورد کی بود ؟ سونی که بودجه و امکانات داد ؟ سونی که اون تیم جمع کرد و 6 سال ازشون حمایت کرد ظالم ؟ ؟؟؟؟؟
 
  • Like
Reactions: SiminSecret

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or