خبر رسمی تقویت انحصاری PS5: سونی سیاست انتشار بازی‌هایش روی PC را شفاف کرد

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000011095.jpg
مجله ژاپنی فامیتسو (به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس خود) مصاحبه‌ای با Hideaki Nishino، مدیرعامل playstation انجام داده است. در این مصاحبه، از نیشینو درباره تصمیم سونی مبنی بر توقف عرضه بازی‌های تک‌نفره استودیوهای فرست‌-پارتی روی فروشگاه‌هایی مانند استیم سؤال کرد.

پاسخ کامل آقای نیشینو به این شرح است:
«انتخاب پلتفرم همیشه بر اساس ویژگی‌های هر اثر تعیین شده است. اگر عرضه یک بازی روی PC به ما اجازه دهد ارزش تجربه آن بازی را به حداکثر برسانیم، به بررسی این گزینه ادامه خواهیم داد. با این حال، به عنوان سیاست اصلی ما در حال حاضر، برای بازی‌های تک‌نفره استودیوهای داخلی خود قصد داریم ارزش منحصربه‌فرد تجربه بازی را که می‌توان روی Playstation ارائه داد، بیش از پیش ارتقا و بهبود ببخشیم. از سوی دیگر، برای بازی‌های لایو-سرویس، باور داریم که فراهم کردن امکان بازی برای بیشترین تعداد ممکن از کاربران از طریق بخش مولتی‌پلیر آنلاین اهمیت دارد؛ بنابراین، عرضه هم‌زمان این عناوین روی هر دو پلتفرم PS5 و PC را به عنوان رویکرد اصلی خود حفظ خواهیم کرد. بدون توجه به اینکه یک بازی روی چه پلتفرمی عرضه می‌شود، تصمیمات ما بر این اصل استوار خواهد بود که بازیکنان باید بهترین تجربه ممکن را دریافت کنند؛ تجربه‌ای که نقاط قوت آن بازی خاص را به حداکثر برساند.»
 
بابا بیخیال سود فروش مولتی پلتفرم شید
اصلا صنعتی که پول محور شه رو به زوال میره
مصلحت گیم تو همین انحصاری و تمرکز هر پلتفرم رو خودشه
الان نینتندو یه قارچ خور صد سال پیشش هم نمیاد پورت کنه پلتفرم دیگه و رتبه یک صنعت وایستاده
کار مزخرفی مایکروسافت شروع کرد که سونیم انداخت تو چاه و خوشبختانه مدیریت جدید از این ورطه خودشو دراورد و سونیم حساب کار دستش اومد.
هی باید آمار فروش و پورت و ریمستر میدیدیم
برخلاف نسل هفت و قبلتر که مدام اکسسوری و انحصاری خفن جدید و ... آنونس میشد
غیر این همه چی شده بود سرویس و پرداخت درون برنامه ای خیلیها گیمو بوسیده بودن گذاشته بودن کنار
خود مایکرو هم ادامه میداد باید از رقابت کنسولی خارج میشد و در نهایت بعد یه مدت حتی سونی
 
آخرین ویرایش:
بازار pc با سرعت نور رو به رشده الان دیگه 20 سال پیش نیست که کامپیوتر ها فقط رو میزی بودن الان لپتاپ ها گیمینگ و pc های هندهلد هستن و کنسول pc های هیبریدی هم که قطعا بخشی از بازار کنسول رو تصرف می کنن
استیم هر روز داره غول تر میشه و طولی نمیکشه که همزمان در امدش از سونی و نیتندو هم بیشتر بشه ، کپکام و خیلی از ناشر های دیگه درامد اصلیشون از بازار pc هست و این سهم طی سال های اینده بیشتر میشه
حالا سونی 2 تا انتخاب داره یا بیخیال بازار pc بشه و دو دستی تقدیم مایکروسافت کنه که الان دقیقا داره همین کارو انجام میده
یا از الان روی این بازار سرمایه گذاری داشته باشه تا از سودش بی نصیب نمونه ( کاری که داره برای بازیهای سرویس محورش انجام میده و کافی نیست )

من فکر میکنم گیم اگه خوب باشه هم روی کنسول ازش استقبل میشه هم روی PC

حالا اگه آمار فروش انحصاری های سونی روی PC جالب نیست ممکنه کلا روی PS هم فروش پایین تری از حد انتظار داشته باشه

نمونه همین ماراتون که روی همه پلتفرم ها فروش ضعیفی داره حالا چه این انحصاری باشه چه مولتی پلتفرم بعید میدونم تاثیری روی تمایل مشتری برای خرید داشته باشه

حتی من کرک آنچنان تاثیر گذار نمیدونم جون خیلی بازی های موفق که روز عرضه کرک شدن فروش فوق العاده ای هم داشتن

بابا بیخیال سود فروش مولتی پلتفرم شید
اصلا صنعتی که پول محور شه رو به زوال میره
مصلحت گیم تو همین انحصاری و تمرکز هر پلتفرم رو خودشه
الان نینتندو یه قارچ خور صد سال پیشش هم نمیاد پورت کنه پلتفرم دیگه و رتبه یک صنعت وایستاده
کار مزخرفی مایکروسافت شروع کرد که سونیم انداخت تو چاه و خوشبختانه مدیریت جدید از این ورطه خودشو دراورد و سونیم حساب کار دستش اومد.
هی باید آمار فروش و پورت و ریمستر میدیدیم
برخلاف نسل هفت و قبلتر که مدام اکسسوری و انحصاری خفن جدید و ... آنونس میشد
غیر این همه چی شده بود سرویس و پرداخت درون برنامه ای خیلی گیمو بوسیده بودن گذاشته بودن کنار
خود مایکرو هم ادامه میداد باید از رقابت کنسولی خارج میشد و در نهایت بعد یه مدت حتی سونی

نینتندو بازار و گیم های متفاوتی داره

وگرنه خیلی از شکست wii u نگذشته اونم انحصاری داشت اتفاقا لانچ خوبی هم داشت ولی کسی نمیخرید

من مطمئنم نینتندو کنسول غیر دستی بزنه بازم شکست میخوره چون رقیب هاش خیلی گردن کلفت هستن نمیشه با یه ماریو و زلدا جلوشون کاری کرد
 
نینتندو بازار و گیم های متفاوتی داره

وگرنه خیلی از شکست wii u نگذشته اونم انحصاری داشت اتفاقا لانچ خوبی هم داشت ولی کسی نمیخرید

من مطمئنم نینتندو کنسول غیر دستی بزنه بازم شکست میخوره چون رقیب هاش خیلی گردن کلفت هستن نمیشه با یه ماریو و زلدا جلوشون کاری کرد
نینتندو با این وسط بازیش:دی بزرگترین برنده ی وسط بلزهای تاریخ شده:دی

از نظر کنسول دستی که کلا بازار مال خودشه و خیلیییی شک دارم سونی هم بتونه چندان تهدیدش کنه :-"
سونی اول از همه کلا سبک بازیاش به کنسول دستی نمیخوره:دی

از اونطرف سوییچ2 با اجرای بازی های AAA ، با کیفیت قابل قبول و نه حالا خیلی خفن، میتونه تهدیدی برای بازار کنسول های خونگی بشه یا حداقل یه سهمی از اون بازار رو جذب کنه


نینتندو دیگه نیازی نداره کنسول دستی خالی یا خونگی بزنه، مسیرشون رو پیدا کردن و به نظرم تا وقتی کنسول میدن، همین سوییچ شماره هاش میره بالا:-"
سونی بخواد تو این مسیر بیاد به نظرم به خاطر هزینه کنسولش شکست بدی بخوره، مگر اینکه کنسول خانگی خالی هم منتشر کنه
 
بهترین دوران گیم همون موقعی بود که هر پلتفرمی انحصاری‌های خودش رو داشت :دی همین PC کلی انحصاری خفن داشت که بعدها با مولتی‌پلتفرم شدن از کیفیتشون کم شد. بهترین دوران Xbox اون زمانی بود که چپ و راست براش انحصاری می‌اومد و وقتی Alan Wake رو برای PC عرضه کرد کل دنیا رو سرش خراب شد 😆 یا مثلا پلی‌استیشن هم اون دوران درسته مثل الان فروش نداشت (PS3 منظورمه)، ولی بازی‌های فوق محشری داشت. الان شرایط جوری پیش رفته که سونی باید ملت رو مجاب کنه قرار نیست بازی‌هاش رو برای PC بده تا هیت نخوره، یا مایکروسافت وقتی می‌خواد دو تا دونه انحصاری برای کنسول خودش بده از عالم و آدم فحش می‌خوره 👀 خلاصه اوضاع خیلی خیطه 😆 :دی
 
نینتندو بازار و گیم های متفاوتی داره

وگرنه خیلی از شکست wii u نگذشته اونم انحصاری داشت اتفاقا لانچ خوبی هم داشت ولی کسی نمیخرید

من مطمئنم نینتندو کنسول غیر دستی بزنه بازم شکست میخوره چون رقیب هاش خیلی گردن کلفت هستن نمیشه با یه ماریو و زلدا جلوشون کاری کرد
سونی و مایکرو هم تا الان فوقش یک نسل و‌ نصفی! بازیاشونو مولتی کردن پس تا قبلش چه میکردن؟؟؟
الانم البته بیراه این تصمیم رو‌ نگرفتن هم دیدن فایده نداره هم هوش مصنوعی هزینه ها رو کاهش داده
 
به نظر من مشکل سونی فراتر از اینه که سود مورد انتظارش رو از نسخه های پیسی نگرفته
اون جو گس سازی وحشتناک به امید رسیدن به پول زیاد کم و دردسر باعث شد سونی ریسک زیادی کنه کلی سرمایه + چند سال نیروی کار استودیوها هدر رفت، پروژه های اصلی و معروف که می تونستن نجات دهنده باشن عقب افتادن از اون طرف دیدن سریعترین راه جبران خسارت می تونه انتشار نسخه های پیسی باشه ولی اونم با توجه به شکل و شمایل انتشارشون اون بازدهی که می خواست نداشت و برعکس باعث شد حتی اون فنی که همیشه "بازی کردن" واسش در پلی استیشن خلاصه می شد دیگه اون حس تعلق رو نداشته باشه

هر پلتفرمی باید چندتا انحصاری خوب که نشون دهنده هویت برند هست داشته باشه با نباید منتشر میکرد یا باید همزمان منتشر میکرد که اونم عملا باعث میشد عین مایکروسافت بشه که عملا وجود کنسول ایکس باکسش زیر سوال رفته مخصوصا با ظهور استیم ماشین

مقایسه راک استار هم واقعا مقایسه درستی نیست دلایل مختلف مثل قراردادهای مختلف دلیل اصلی عدم انتشار همزمان نسخه های پیسی و کنسوله که این بگیم نسخه پیسی رو واسه اینکه بیشتر کار کنن روش دیرتر منتشر می کنن خنده داره راک استار اونقدر منابع داره که نیازی به چنین تاخیری نداره
دلیل عدم انتشار فقط قراردادهای تجاریه وقتی که می تونن به هر کسی بازی رو حداقل 2 بار بفروشن چرا که نه ؟ :دی چندتا گیمر یا حتی آدم عادی می شناسید که صرفا بخاطر gta vi دارن کنسول می خرن؟ :دی
 
اصلا این سیاست سونی برا pc گیمر جماعت نبود بلکه نمیخاست ماکروسافت رو pc تنها باشه و حریف نداشته باشه.الان که میبینه اوضاع فرق کرده اینم میخاد سیاست هاش رو عوض کنه و دوباره برگرده به همون بحث بازیای انحصاری
 
سونی و مایکرو هم تا الان فوقش یک نسل و‌ نصفی! بازیاشونو مولتی کردن پس تا قبلش چه میکردن؟؟؟
الانم البته بیراه این تصمیم رو‌ نگرفتن هم دیدن فایده نداره هم هوش مصنوعی هزینه ها رو کاهش داده

قبلش PC گیمینگ جایگاه الان نداشت و به مرور که مخاطب بیشتری پیدا کرد همه شرکت ها اومدن نسخه PC هم منتشر کردن

فقط هم بحث مایکروسافت یا سونی نیست تقریبا اکثر ناشر ها به PC نگاه خیلی خوبی نداشتن ولی هر چی جلوتر رفتیم این داستان تغییر کرد

وگرنه تا همین 2 نسل پیش توسعه دهنده خیلی چشم انداز خاصی از فروش نسخه Pc نداشت

البته تفاوت های زیاد معماری کنسول ها با PC هم باعث میشد هزینه و زمان پورت نسخه PC خیلی بیشتر بشه ولی الان خیلی خیلی کنسول ها نزدیک به PC شدن
 
قبلش PC گیمینگ جایگاه الان نداشت و به مرور که مخاطب بیشتری پیدا کرد همه شرکت ها اومدن نسخه PC هم منتشر کردن

فقط هم بحث مایکروسافت یا سونی نیست تقریبا اکثر ناشر ها به PC نگاه خیلی خوبی نداشتن ولی هر چی جلوتر رفتیم این داستان تغییر کرد

وگرنه تا همین 2 نسل پیش توسعه دهنده خیلی چشم انداز خاصی از فروش نسخه Pc نداشت

البته تفاوت های زیاد معماری کنسول ها با PC هم باعث میشد هزینه و زمان پورت نسخه PC خیلی بیشتر بشه ولی الان خیلی خیلی کنسول ها نزدیک به PC شدن
در تکمیل حرفت اگه درست بگم الان کپکام مثلا امسال پرفروشترین پلتفرم برای بازیاش پیسی محسوب میشه! یه زمانی همچین چیزی برای همچین ناشری قفل بود اصلا! PS و Xbox رتبه دوم و سوم محسوب میشن برای کپکام.
کلا اوضاع خیلی فرق کرده و اصلا مثل زمان نسل ۷ و اوایل ۸ نیست.
 
  • Like
Reactions: ravi
این ماجرا به این سادگی نیست

چین اکثراً pc باز هستند و بازار بزرگی هم اون جا هست که داره هی بزرگ تر می شه


خود سونی هم توی چین و در بازی های چینی سرمایه گذاری کرده (China hero project)

بعدید نیست این عناوین چینی هم برای pc بیان و البته سونی تجدید نظر کلی کنه درباره این سیاست در آینده

جمعیت pc گیمر های چین از آمریکا بیش تره :D
 
به جر چند بازی اول که پورت شدن فروش خوبی داشتن بقیه بازی ها فروش بدی داشتن و این که فکر میکنم هیچ کدوم از سینگل پلیرها به صد میلیون دلار سود نرسیدن

در مورد فروش بازی ها روی PC یک چیزی که خوب جماعت کنسول فن خیلی آشنایی ندارند، پلتفرم های متنوعی هست که روش دردسترس هستن.
شما فروش درست می‌خواهی باید عرضه درست هم بکنی، از اکتی، ماکرو و بیلزارد گرفته تا EA و Ubi هر کدوم در بازه زمانی های مختلف محصولاتشون رو روی استور خودشون منتشر می‌کردن و الان همه از روز اول روی استیم منتشر می‌کنند. زمانی هم که بازی ها رو منتقل میکردن روی استیم با تخفیف و پروموشن همراه بودن همیشه! چقدر بازی های بوده که اخیرا رفتن سمت اپیک و همه بعد از کوتاه مدت سرشون به سنگ خورده.
نمیشه انتظار داشت بازی رو بعد دوسال منتشر کنی، اونم بازی های سیستم سلر مثل GOW:Ragnorak یا Spiderman 2 و دوباره فروش 5-10 میلیونی ازشون بخواهی.
از اون طرف جمعاتی که ارزش شاید یک تک قطعه سیستمشون از کنسول گرونتر باشه سر یک سری بازی های خاص که آینده انتشارشون رو PC خیلی هم تایید شده نیست، احتمالا اگر اون IP رو دوست داشته باشند کنسولشون هم اون کنار دارند. مثلا سر یک GOW شما نمیشه انتظار نداشته باشی بعد 2 سال اسپویل نشی و بازی هنوز برات کاملا تازه باشه.
همین جا یک بازی Stellar Blade با اختلاف یک سال فروشش از بازی های بزرگتری مثل GOW بهتر بوده.
بازی آنلاین محور مثل Hell Divers هم عملا الان سر PC هست که زنده مونده و رو به رشد هست، به خصوص که استیم خیلی شفاف مثلا نشون میده الان رو پلتفرم خودش چند نفر آنلاین هستن و تو خود بازی چند نفر آنلاین دارند بازی رو تجربه می‌کنند. خیلی زمان ها هست که بقیه اکوسیستم زیر 10 تا 5 درصد جمعیت هستش.
یک مسئله دیگه هم اینکه رو کنسول خود سونی چقدر این بازی ها اصلا فروش داشته از زمانی که روی PC هم عرضه شدن؟ به قول خود سونی فن ها ته دیگه هستش و مسئله اینه ته دیگ، ته دیگه هست و اینور اونور نداره...
 
خبر خوشحال کننده ای بود. سونی به چنان وضعیتی افتاده که واقعا برام مهم نیست بازیایی مثل God of War پیرزن ادیشن و اون سیاه پوست کچل ناتی داگ رو روی پلتفرم مورد علاقم ببینم.
مو رو تو dlc می فروشه
 
خبر خوشحال کننده ای بود. سونی به چنان وضعیتی افتاده که واقعا برام مهم نیست بازیایی مثل God of War پیرزن ادیشن و اون سیاه پوست کچل ناتی داگ رو روی پلتفرم مورد علاقم ببینم.
خودتو گول نزن داداش این حرکتایی تاکسیک نزن، اینا رو‌ خود منم نگاه نمیندازم ولی Team Asobi رو چی میگی؟؟؟ پس به روز خاصی نیفتاده تا وقتی حتی یه انحصاری ژاپنی داره
کنسول دستی بزنه که انحصاریهای ثرد پارتی ژاپنیش سر به فلک میکشه

///

قضیه چیز پیچیده ای نیست جلوی جفت شرکتا یه مدل موفق به اسم نینتندو هست چاره ای ندارن با اون مچ شن از لحاظ سیاست کاری بعد فنای مایکرو هم که شرکت خودشون همین حرکت سونی رو یکم قبلتر زده ترول میکنن:D
این سیاست ضد انحصاری از اولم کار احمقانه ای بود از سونی بهتر برام کار مایکروسافت بود واقعا نسل رویایی برامون رقم زد نسل۷ با انحصاریاش بزودی ایشالا برمیگردیم به اون دوران. قطعا هوش مصنوعی و قیمت گذاری بالاتر (مایکرو شاید گیم پسم تغییراتی بده) ضرریم بدن میشوره میبره اینا بیگدار به اب نمیزنن و راه برگشتیم نیست.
 
قبلش PC گیمینگ جایگاه الان نداشت و به مرور که مخاطب بیشتری پیدا کرد همه شرکت ها اومدن نسخه PC هم منتشر کردن

فقط هم بحث مایکروسافت یا سونی نیست تقریبا اکثر ناشر ها به PC نگاه خیلی خوبی نداشتن ولی هر چی جلوتر رفتیم این داستان تغییر کرد

وگرنه تا همین 2 نسل پیش توسعه دهنده خیلی چشم انداز خاصی از فروش نسخه Pc نداشت

البته تفاوت های زیاد معماری کنسول ها با PC هم باعث میشد هزینه و زمان پورت نسخه PC خیلی بیشتر بشه ولی الان خیلی خیلی کنسول ها نزدیک به PC شدن
قدیم اگه فروش عناوین PC کم بود پلتفرمش ابهت داشت از الانم بیشتر، با FPS هاش مثل DOOM بعدتر که گذشت Max Payne و CoD 2 که اصلا گرافیک مدرن رو تعریف کردن و... این وسط یه سری بازی خاص هم داشت مثلا مثل وولفنشتاین، بازیهای نقش افرینی ساخت بتسدا و... و بازیهای استراتژی و انلاین بیشمارش.
اصلا همه چیزو مایکرو زد قاطی کرد
همه چیز رو نباید تو فروش دید
الانم صد در صد فکر ضرر و زیانه رو کردن و هم دیدن کلا این پورت ها به صرفه نیست.
ما اینجا بد PC رو نگفتیم دقت کنید
فکر احیای سونی و مایکروسافتیم همه که اینم فقط راهش بازگشت به بازی انحصاریه، وگرنه pc کم و کسری نداره. و کنسول سازها هم این راهو امتحان کردن نشده، مساله فروش نیست هویت و همون اکوسیستمه که مایکرو از اول که افتاد تو این خط میگفت.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or