خبر رسمی تقویت انحصاری PS5: سونی سیاست انتشار بازی‌هایش روی PC را شفاف کرد

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000011095.jpg
مجله ژاپنی فامیتسو (به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس خود) مصاحبه‌ای با Hideaki Nishino، مدیرعامل playstation انجام داده است. در این مصاحبه، از نیشینو درباره تصمیم سونی مبنی بر توقف عرضه بازی‌های تک‌نفره استودیوهای فرست‌-پارتی روی فروشگاه‌هایی مانند استیم سؤال کرد.

پاسخ کامل آقای نیشینو به این شرح است:
«انتخاب پلتفرم همیشه بر اساس ویژگی‌های هر اثر تعیین شده است. اگر عرضه یک بازی روی PC به ما اجازه دهد ارزش تجربه آن بازی را به حداکثر برسانیم، به بررسی این گزینه ادامه خواهیم داد. با این حال، به عنوان سیاست اصلی ما در حال حاضر، برای بازی‌های تک‌نفره استودیوهای داخلی خود قصد داریم ارزش منحصربه‌فرد تجربه بازی را که می‌توان روی Playstation ارائه داد، بیش از پیش ارتقا و بهبود ببخشیم. از سوی دیگر، برای بازی‌های لایو-سرویس، باور داریم که فراهم کردن امکان بازی برای بیشترین تعداد ممکن از کاربران از طریق بخش مولتی‌پلیر آنلاین اهمیت دارد؛ بنابراین، عرضه هم‌زمان این عناوین روی هر دو پلتفرم PS5 و PC را به عنوان رویکرد اصلی خود حفظ خواهیم کرد. بدون توجه به اینکه یک بازی روی چه پلتفرمی عرضه می‌شود، تصمیمات ما بر این اصل استوار خواهد بود که بازیکنان باید بهترین تجربه ممکن را دریافت کنند؛ تجربه‌ای که نقاط قوت آن بازی خاص را به حداکثر برساند.»
 
حالا که بحث پی سی شد، کسی میدونه راکستار چرا جی تی ای رو همیشه با تاخیر برای پی سی میده؟
بهینه سازی و انتشار نسخه نسل بعدی روی پی سی!
البته سال ۲۰۱۳ بازار پی سی به این بزرگی نبود.

رد دد ۲ با تاخیر تقریبا ۹ ماهه اومد.
 
حالا که بحث پی سی شد، کسی میدونه راکستار چرا جی تی ای رو همیشه با تاخیر برای پی سی میده؟
بنظر من یکی از دلایلش میتونه این باشه که GTA رو همه میخرن حتی پی سی گیمرایی که کنسول ندارن یا کنسولشون داره خاک میخوره، تمومش میکنن رو کنسول، بعد یهو چند ماه بعد میاد ورژن پی سی میده که خب فریمش آنلاکه، رزولوشن و گرافیک بالاتره، مادینگشم که دنیاییه برا خودش.
حالا همونایی که بازی رو رو کنسول خریدن میان دوباره پول نسخه PC رو هم میدن جداگونه، در صورتی که اگه عرضه همزمان بشه طبیعتا این اتفاق نمیوفته.

این تایم چند ماهه رو هم میتونن بزارن برای بهینه سازی بیشتر، چون همین الانم احتمالا نسخه پی سی حاضره (تو همون لیکای اولیه هم اون بالا زده بود وی رم کم دارید میتونید تنظیمات گرافیکو بیارید پایین :دی پس میدونیم نسخه پی سی بوده)
 
حالا که بحث پی سی شد، کسی میدونه راکستار چرا جی تی ای رو همیشه با تاخیر برای پی سی میده؟
دلیلش ساده است چون کنسول همیشه الویت اصلی و پلتفرم مادره راکستاره و حالا حالاها هم قرار نیست تغییر کنه طبق گفته های مدیرعامل شرکت take two
 
جهت تزریق copium به خودم:
1781836791943.png
از این قسمت از صحبت های نیشینو میشه برداشت کرد که بالاخره در نهایت بهترین تجربه بازی های سونی روی PC بوده و عرضه عناوین ادامه پیدا میکنه. به خصوص وقتی میشد از حداکثر تنظیمات گرافیکی و رزولوشن و فریم ریت و بهترین آپسکیل کننده ها استفاده کنی و برای خدمت به طرفدار ها و حیف و میل نشدن عنوان های خوش ساخت سونی که دیگه محدود به یک کنسول 6 سال پیش و یا نسل پیش نباشه.
به هر شکل copium هست.....

ولی یک انتقادی که من دارم به صحبت بعضی PC پلیر ها، خوب اگر برنامه عرضه کردن بازی های سونی رو روی کامپیوتر نگاه کنیم اتفاقا یک نظم خوبی هم پیدا کرده بود این آخرا. حدود 9 ماه تا 1 سال بعد از تکمیل بازی روی کنسول بازی برای PC منتشر میشه، حالا این میشد آپدیت های معنی داری مثل NG+ باشه، DLC Valhalla، Burning Shores DLC انتشار فصل جدید فلان سریال خاص.
از طرف دیگه همچنان انتقاد ها به قیمت گذاری نامناسب و در کنارش تخفیف های خیلی ضعیف با توجه به قمیت بازی رو کنسول مادر به نظرم سر جاش بود. بقیه صحبت ها هم مثل پورت های بد، اکانت لینک کردن اجباری برای بازی های سینگل پلیر محور بدون آنلاین خاص هم درسته و سیاست های جالبی نبوده.
حقیقت دوست ندارم کنسول بگیرم ولی تا وقتی God of War هست و با توجه به ریمیک سه گانه و Spin Off که در راه هست، همین یک آی پی باعث میشه آینده برای جیب آدم خیلی درخشان نباشه....
 
دیجیتال فاندری گفته سونی بخاطر پروجکت هیلکس انحصاری هاشو برای pc دیگه رلیز نمیکنه .

البته به شخصه فکر میکنم موقت هست این تصمیم و بستگی به موفقیت یا عدم موفقیت هیلکس هم داره .لابد از جوو بوجود اومده در روزهای اول انتشار هیلکس که طرف بیاد انحصاری های سونی رو ران کنه بشدت نگران بودند و این تصمیم رو اتخاذ کردند .
 
با ادبیات دیپلماتیک طوری که کامیونیتی استیم و پی سی گیمر های مخاطب بازار پلی استیشن که بازی هارو میخرند رو نرنجونه، اعلام کرده که دیگه بازی های سینگل پلیر رو پی سی نمیان. به نظرم مشخصا مفهوم سخنش این هست که بهترین جا رو برای بازی انتخاب میکنیم، یعنی انتخاب فعلی ما بهترین موقعیت هست (انحصاری کنسول) به واژه هاش دقت کنید، میگه "اگر" رو پی سی بتونیم حداکثر تجربه رو بگیریم، "با این حال" سیاست فعلی این هست که ارزش تجربه رو پلی استیشن رو ارتقا ببخشیم، یعنی پاسخ ان "اگر" با این "با این حال" کاملا مشخص شده،

همین یعنی اتمام پورت سینگل پلیر ها رو پی سی تا زمانی که این رویکرد تغییر کنه.... که به نظرم میره برای اخرای نسل 10.

پل های پشت سر رو خراب نمیکنند تا اگر اخر نسل بعد شرایط طوری شد که دوباره خواستند طی چند موج بازی های جا مانده رو رو پی سی پورت کنند یا رویکرد جدیدی پیش بگیرند که بازی ها بعد یک مدت انحصاری کنسول، رو پی سی هم بیاد،، کامیونیتی مخاطب پلی استیشن رو پی سی از الان یک رودمپ کلی داشته باشه و کاملا جدا نشه، بنابراین به نظرم رو اومدن بازی های سینگل در 5 10 سال اینده حساب نکنید، و اگر علاقه دارید بازی های پلی استیشن یا مولتی پلتفرم های انحصاری زمانی کنسول مثل گرند دفت اتو رو در دوران اصلی خودش بازی کنید، پلی استیشن بخرید. دقیقا هدفشون همین هست. تقویت پلی استیشن.
 
  • Like
Reactions: dark souls
بعضی از بازی هاشو من وقتی دانلودها رو چک میکردم متوجه میشدم برای pc عرضه شده. مثل وصله ناجور برخورد میکنه با عرضه هاش رو pc، اگر بازاریابی بهتری انجام بشه مسلما تو فروش هم تاثیر مثبتشو نشون میده.
البته که تاخیر چند ماهه هم مزید بر علت هست، اگر میخواد بهترین خروجی رو بگیره بهتره تو این سیاست تجدید نظر کنه اگر نه که نهایتا خودش پشیمون میشه چون با این رویه بازخورد خوبی نمیگیره.
 
دلیلش ساده است چون کنسول همیشه الویت اصلی و پلتفرم مادره راکستاره و حالا حالاها هم قرار نیست تغییر کنه طبق گفته های مدیرعامل شرکت take two
موش بخوره شما رو
"پلتفرم مادر راکستار" :))

اون پیر زنو چ ب گیم زدن
 
  • Smile
Reactions: omid0
من شخصا منکرِ برخی از انتقادات درست و به‌جایی که به سونی بابت عرضه بازی‌هاش روی PC میشه، نیستم ولی با کمال احترام، این رو هم باید در نظر بگیریم که کلا جامعه PCگیمرها رو خیلی سخت میشه راضی کرد؛ همیشه نوعِ خاصی از غرور و خودبرتربینی بین فن‌بیس پلتفرم PC وجود داشته و اصرار عجیبی دارن که خودشون رو نسبت به بازی‌های انحصاری کنسولی بی‌تفاوت نشون بدن؛ بارها دیدم که وقتی خبرهایی از این دست منتشر میشه، واکنش دوستانِ PCگیمر، چه در ایران و چه در خارج، عباراتی مثل "چه بهتر"، "به دَرَک"، "ارزونیِ خودشون"، "حالا مگه چه تحفه‌ایه" و ... است :D

مثلا من انتقاد بابت عرضه دیرتر (ولو خیلی دیرتر) انحصاری‌های پلی‌استیشن روی PC رو وارد نمی‌دونم؛ چرا؟ چون سونی خیرِ سرش پلتفرم‌هولدر هستش و طبیعیه که دغدغه اول و آخرش باید فروش کنسولِ خودش باشه. این وسط هم اگه بازی‌هاش رو روی PC عرضه می‌کنه، به خاطر احساس دِین یا علاقه نسبت به پلتفرم PC نیست، بلکه می‌خواد سود بیشتری به جیب بزنه که البته منفعتش به PCگیمرهایی که حاضر نیستن کنسول بخرن هم خواهد رسید.

خوابیدن هایپِ یه بازی رو هم متوجه نمیشم؛ مگه ارزشِ یک اثر هنری، تاریخ انقضا داره؟! قبول دارم که تجربه بازی‌ها همزمان با عرضه جهانی، حال و هوای متفاوت و خوبی داره ولی چندان هم مسئله حیاتی و ضروری‌ای نیست! بازی باکیفیتی که قبلا تجربه نشده، به هنگامِ تجربه اولیه، همیشه حسِ تازگی میده. من معتقدم که یک بازیِ خوب، مستقل از زمان عرضه‌اش، همیشه یک بازی خوبه. بماند که فاصله انتشار بازی‌های پلی‌استیشن روی PC اونقدرها زیاد نیست که بگیم، گرافیک یا مکانیک‌های گیم‌پلی این بازی‌ها، قدیمی و تاریخ‌مصرف‌گذشته شده.
 
حالا سونی لایو سرویس تو دست توسعه اصلا چی داره که بخواد برای بقیه پلتفرما بیاد؟
داشته باشه ام به شخصه بعید میدونم آش دهن سوزی از توشون بیرون بیاد٬ اینکاره نیستن ٬ Helldivers هم یه استثنا بود به نظرم.
 
  • Like
Reactions: Sobhan_23
جامعه PCگیمرها رو خیلی سخت میشه راضی کرد؛

به نظرم بحث راضی نشدن این جامعه نیست، بحث مدل عرضه است. سونی میاد یه بازی رو با تاخیر رو PC میده، اونم بدون هیچ تبلیغی و روز اول هم کرک شده رفته. اینجوری نمیشه به فروش زیاد دل بست. یا باید با تبلیغ زیاد همون روز اول بده و کلا یه اکوسیستم جذاب رو PC بسازه، که در این صورت کنسولش از بین میره، یا کلا بیخیال بشه که بهترین گزینه همین بیخیال شدنه.

سونی باید برعکس سفت بچسبه به کنسولش و اتفاقا یه بیزنس کاملا جدای از PC بسازه که تحت هیچ شرایطی از بین نره و جامعه هدف خودش رو نگه داره. اینکه میخوان نسل بعد کنسول دستی بدن هم خیلی خیلی حرکت خوبیه. به قول نیشینو باید با لایف استایل تازه مردم انطباق پیدا کنن، بخصوص تو بازار ژاپن که یعنی کنسول دستی یا هیبرید.
 
آخرین ویرایش:
کاشکی جای کپی کردن این سیاست مزخرف مایکرو که تهش شکست بود، ساخت کنترلرهای حرکتی با Move شروع کرده بود ادامه میداد، اون چون کپی از نینتندو بود الان به جایی میرسید کلی آی پی فان و ریل شوتر همه پسند الان داشت
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or