شایعه تام هندرسون: Gears of War E-Day بودجه 400 میلیون دلاری داشته است

kourooshkabir25

کاربر سایت
1781371283911.png


تام هندرسون، خبرنگار و اینسایدر صنعت بازی، مدعی شده که بودجه بازی Gears of War: E-Day به رقم بسیار بالایی رسیده است:

«بودجه Gears of War: E-Day دیوانه‌وار است. شنیده‌ام که از ۴۰۰ میلیون دلار هم بیشتر شده است.»

 
آخرین ویرایش:
من نميدونم واقعا چرا هنوز به خودتون آدرس غلط ميدين.
بازى انحصارى روى ايكس باكس نميفروشه فقط و فقط هم به يه دليل: گيم پس!
تا اين بساطو يا جمع نكنن يا اصلاح نكنن وضع همينه.
ويديو گيم مثل فيلم سرويسى نميتونه بشه و سود بده.
حتى همون فيلم هم اكران سينماييش تموم شد و فروش گيشه رو كرد بعد مياد رو سرويساى پخش فيلم.

واقعا اگه دوس داريد اين تحليلاتون درست در بياد؛ از همين سايت خودمون و خودتون شروع كنيد و بازيو با گيم پس نگيرين و فول پرايس بخرين :D
جالبه این بحث از ۲۰۱۶ که گیم‌پس معرفی شد ادامه داره 😆 :دی فروش اشتراک گیم‌پس خودش یه مدل تجاری هست که باعث سودآوری میشه. ولی مایکروسافت به دلایل مختلف نتونست کنسول زیادی بفروشه، برای همین افتاد تو دور ضرر :دی حالا اینکه چرا نتونست کنسول بفروشه هم بخش زیادی به مدیریت مایکروسافت برمی‌گرده که در مجموع هم از نظر تعداد بازی AAA و هم بازی با کیفیت بالا، عملکرد جالبی نداشتن. فروش بالاتر کنسول یعنی سودآوری در تمام زمینه‌ها، علی‌الخصوص گیم‌پس.
 
من نمیدونم این چه مقاومتیه میکنید که بگید فروش روی xbox خوبه ، گیمپس عالیه و همه آمارا دروغه وقتی خود “ نادلا “ اومده گفته درامد یوتوب از بازی های Xbox از خود Xbox بیشتره ! این از فحش هم بدتره :D
در حالی که اگر playstation نبود سونی برشکست میشد میفرت کنار توشیبا و پاناسونیک ، نادلا میاد میگه ۲۵ ساله با یارانه داریم xbox سرپا نگه میداریم :D
 
جالبه این بحث از ۲۰۱۶ که گیم‌پس معرفی شد ادامه داره 😆 :دی فروش اشتراک گیم‌پس خودش یه مدل تجاری هست که باعث سودآوری میشه. ولی مایکروسافت به دلایل مختلف نتونست کنسول زیادی بفروشه، برای همین افتاد تو دور ضرر :دی حالا اینکه چرا نتونست کنسول بفروشه هم بخش زیادی به مدیریت مایکروسافت برمی‌گرده که در مجموع هم از نظر تعداد بازی AAA و هم بازی با کیفیت بالا، عملکرد جالبی نداشتن. فروش بالاتر کنسول یعنی سودآوری در تمام زمینه‌ها، علی‌الخصوص گیم‌پس.

كسى نگفت مدل تجارى نيست ولى مدل تجارى شكست خورده اييه كه اول همه تو هدف اوليش يعنى جذب مخاطب پلتفرم ناموفق بود و در ادامشم داره ضرراى ديگه ميزنه.
وا بديد ترو خدا :D

جالبه این بحث از ۲۰۱۶ که گیم‌پس معرفی شد ادامه داره 😆 :دی فروش اشتراک گیم‌پس خودش یه مدل تجاری هست که باعث سودآوری میشه. ولی مایکروسافت به دلایل مختلف نتونست کنسول زیادی بفروشه، برای همین افتاد تو دور ضرر :دی حالا اینکه چرا نتونست کنسول بفروشه هم بخش زیادی به مدیریت مایکروسافت برمی‌گرده که در مجموع هم از نظر تعداد بازی AAA و هم بازی با کیفیت بالا، عملکرد جالبی نداشتن. فروش بالاتر کنسول یعنی سودآوری در تمام زمینه‌ها، علی‌الخصوص گیم‌پس.

كسى نگفت مدل تجارى نيست ولى مدل تجارى شكست خورده اييه در نوع خودش كه اول همه تو هدف اوليش يعنى جذب مخاطب پلتفرم ناموفق بود و در ادامشم داره ضرراى ديگه ميزنه.
ايده سرويس محور واسه گيم اونم اينجورى جواب نميده.
وا بديد ترو خدا :D
 
آخرین ویرایش:
كسى نگفت مدل تجارى نيست ولى مدل تجارى شكست خورده اييه كه اول همه تو هدف اوليش يعنى جذب مخاطب پلتفرم ناموفق بود و در ادامشم داره ضرراى ديگه ميزنه.
وا بديد ترو خدا :D
خب این رو که همه می‌دونن 😆 ولی انگار غیر مستقیم داری میگی ملت به خاطر گیم‌پس، کنسول نمی‌خرن!! مایکروسافت تو درجه اول باید انحصاری خوب بسازه تا بتونه کنسول بفروشه، یعنی اصلا گیم‌پس رو بزاریم کنار، مایکروسافت تو جذب مخاطب شکست خورده. حالا این وسط گیم‌پس یه حق انتخاب اضافی هست، جالبه چند تا مدیر اومدن و رفتن و ده بار کل تصمیمات رو عوض کردن ولی تنها چیزی که سر جاش مونده همین گیم‌پس هست :دی

آمار فروش بازی‌های ایکس‌باکس که مسلما خوب نیست و چیز واضحی هم هست. حالا وضعیت کیفی کلی و وجود گیم‌پس هم به کنار، کلا ۳۵-۳۰ میلیون کنسول شاید فروخته باشن و رو این تعداد کنسول معلومه فروش زیادی نمیشه داشت. ولی به نظر میاد دوستان هنوز معتقدن FH5 کلا ۹۰۰ هزار تا فروش داشته و استارفیلد روی X1 بیشتر از Xbox Series فروخته و طبق همین هم نظر میدن 😆
 
آخرین ویرایش:
خواهشا خودتونو گول نزنید(همونطور که زمان متریک گول زدید و بعدش هم زمان پیامبر اسپسنر با معجزه اکوسیستمش :D)
تا وقتی گیم پس هست، بازیهایی مثه گیرز نیاز به عرضه روی PS5 دارن. چون بازی گیرز اگر کیفیت مطلوبی در حد سه گانه داشته باشه نزدیک 2..3 میلیون نسخه رو PS میفروشه و کلی پول بی دردسر شیرین به جیب مایکروسافت واریز میکنه
مایکروسافت باید برا کل لایبرری بازیهای سینگل پرهزینش بین این دو گزینه تصمیم بگیره: گیم پس یا انحصاری.
راه دیگه ای نیس. اگر وضعیت مایکرو هم همینطور بمونه و فکر جدیدی نکنن، بنظرم بعد 1 سال بازی رو PS5 عرضه خواهد شد​

.
یک سال هم به نظرم خوش‌بینانس مگر تغییر ساختاری.
 
خب این رو که همه می‌دونن 😆 ولی انگار غیر مستقیم داری میگی ملت به خاطر گیم‌پس، کنسول نمی‌خرن!! مایکروسافت تو درجه اول باید انحصاری خوب بسازه تا بتونه کنسول بفروشه، یعنی اصلا گیم‌پس رو بزاریم کنار، مایکروسافت تو جذب مخاطب شکست خورده. حالا این وسط گیم‌پس یه حق انتخاب اضافی هست، جالبه چند تا مدیر اومدن و رفتن و ده بار کل تصمیمات رو عوض کردن ولی تنها چیزی که سر جاش مونده همین گیم‌پس هست :دی

آمار فروش بازی‌های ایکس‌باکس که مسلما خوب نیست و چیز واضحی هم هست. حالا وضعیت کیفی کلی و وجود گیم‌پس هم به کنار، کلا ۳۵-۳۰ میلیون کنسول شاید فروخته باشن و رو این تعداد کنسول معلومه فروش زیادی نمیشه داشت. ولی به نظر میاد دوستان هنوز معتقدن FH5 کلا ۹۰۰ هزار تا فروش داشته و استارفیلد روی X1 بیشتر از Xbox Series فروخته و طبق همین هم نظر میدن 😆
ما بر اساس اینکه نادلا گفته درامد یوتوب از xbox از خود xbox بیشتره نظر میدیم .

پ:ن : اگر هنوز متوجه نشدی اون دوتا عکس برای دو زمان مختلف هستن برای همین اولی ۳۰k استارفیلد بیشتر فروخته .
 
ما بر اساس اینکه نادلا گفته درامد یوتوب از xbox از خود xbox بیشتره نظر میدیم .

پ:ن : اگر هنوز متوجه نشدی اون دوتا عکس برای دو زمان مختلف هستن برای همین اولی ۳۰k استارفیلد بیشتر فروخته .
اولش گفتی بالایی X1 + Series هست، الان میگی دو دوره مختلفه 😆 ببین فارغ از هر گونه کل‌کل و فن بازی، اگر جدا فکر می‌کنی که FH5 و Starfield روی ایکس‌باکس به ترتیب ۹۰۰ هزار و ۸۰ هزار نسخه فروش داشتن بدون که داری اشتباه می‌زنی :دی ۸۰ هزار تا آخه؟ واقعا؟ خودت خنده‌ات نمی‌گیره؟! 😆 :دی حداقل لینک مطلب رو بزار ببینیم قضیه چی هست.
 
خواهشا خودتونو گول نزنید(همونطور که زمان متریک گول زدید و بعدش هم زمان پیامبر اسپسنر با معجزه اکوسیستمش :D)
تا وقتی گیم پس هست، بازیهایی مثه گیرز نیاز به عرضه روی PS5 دارن. چون بازی گیرز اگر کیفیت مطلوبی در حد سه گانه داشته باشه نزدیک 2..3 میلیون نسخه رو PS میفروشه و کلی پول بی دردسر شیرین به جیب مایکروسافت واریز میکنه
مایکروسافت باید برا کل لایبرری بازیهای سینگل پرهزینش بین این دو گزینه تصمیم بگیره: گیم پس یا انحصاری.
راه دیگه ای نیس. اگر وضعیت مایکرو هم همینطور بمونه و فکر جدیدی نکنن، بنظرم بعد 1 سال بازی رو PS5 عرضه خواهد شد​

.
نه خوب عرضه رو PS5 صرفا مشکل رو مقطعی حل میکنه
این کار نه مخاطب گیم پس رو زیاد میکنه و نه Xbox
صرفا به فروش گیرز کمک میکنه

اگر مایکرو بخواد بقیه چیزا رو بریزه دور (نه فقط کنسول، حتی گیم‌پس)، آره مولتی شدن کامل درسته
ولی اگر هنوز دنبال مخاطب برای xbox و گیم پسن، باید انحصاری رو نگه دارن
مشکل فروش هم باید اونجا بین خودشون حل کنند، راه حلش بیرون نیست:-"


برام سواله شما بازی میکنین که لذت ببرین؟ یا بازی میکنین بخاطر اعداد و ارقام؟!
این قضیه ۴۰۰ میلیون چه اهمیتی داره و چه ربطی به من و شما داره وقتی تنها مسئله مهم اینه که گیرز برگشته به ریشه هاش و یه تجربه ناب و خفن قراره در انتظارمون باشه. میخواین بشینین مرحله به مرحله به در و دیوار و تکسچر نگاه کنین و چرتکه بندازین که اینجا n دلاره اونجا n دلار؟!
جنگ کنسولی یه زمانی سر کیفیت و تنوع IPها و خود بازیا بود. چه ۴۰ دلار چه ۴۰۰ میلیون دلار! مهم خود بازی قرار نیست باشه؟ اینکه قراره بعدش چی بشه به ما چه!اونم عنوانی که هنوز عرضه نشده. ۳ میلیارد سونی داد به بانجی بعد الان ماراتن که ول معطله دستینیم تا آخر ماه به خاطرات می پیونده! چرا سر ۳ میلیارد بعد گند چندماه اخیر بانجی/سونی چرتکه نمیندازین؟!:D
حالا اینجا بحث بازییه که به من ربطی نداره هیچ...:-"
ولی آمار و ارقام وقتی بحث بازی مورد علاقه م بلشه خیلیم مهمه:-"
اگر فروش بازیی که دوست دارم زیاد باشه، پس احتمالش هست شماره ی بعدیی بگیره و یا نسخه ی بعد بر اساس میزان فروشش ممکنه گسترده تر بشه و ...
بدم باشه زانوی غم بغل میگیرم که بازیم قراره بمیره:(

الان مثلا آمار دیدن تریلرهای اسپایرو شدیدا نوید یه فردش خوب میده، پس فروش خوب باعث میشه کراش یا اسپایرو بعدی هم ببینیم...
فقط امیدوارم فروشش رو PS زیاد باشه که اگر هوس انحصاری کردنش داشتن بگن نه اوضاع خیط میشه...و باز مولتی بدنش:p
 
اینکه پلیر های پلی استیشن از عدم عرضه gears و بقیه بازی ها احتمالی مثل tes vi و همینایی که معرفی شدن و ممکنه باز نسخه ps5 شون کنسل بشه نگرانن قابل درکه اما اینم در نظر بگیرین که پلیر های xbox هم دوست داشتن spider man ها رو بازی کنن یا x men و کلی بازی های دیگه که با قرار داد های سونی یا واسش منتشر نشدن یا بعد از گذشت‌ کلی زمان منتشر شدن
اکتیویژن بیلیزارد ، بتسدا و کلی ناشر و استودیو های دیگه رو هم مایکروسافت خرید و باید هر لحظه برای انحصاری شدن بازی هاش اماده بود از نسل بعد
البته من طرفدار انحصاری گری نیستم و امیدوارم بجز تعدادی از بازی ها که شناسنامه اون کنسول هستن بقیه واسه همه پلتفرم ها بیاد
 
اتفاقا مهمه در مورد چیزی مثل دخل و خرج مایکروسافت و ایکس باکس تو این مواقع صحبت کنیم

چون کاملا با ادامه پیدا کردن فرنچایز های مورد علاقه مون رابطه مستقیم داره این موارد

ولی به نظرم این که برای جور کردن دخل و خرج لازمه یه بازی core و هسته ای هویت برند رو بدیم رو پلتفرم رقیب تا بفروشه، به نظرم خیلی بحث مفصل تریه و در کل خیلی راه حل با اثر کوتاه مدته و بلند مدت هیچ چیزی رو حل نمی کنه که بدتر هم می کنه
 
كسى نگفت مدل تجارى نيست ولى مدل تجارى شكست خورده اييه در نوع خودش كه اول همه تو هدف اوليش يعنى جذب مخاطب پلتفرم ناموفق بود و در ادامشم داره ضرراى ديگه ميزنه.
ايده سرويس محور واسه گيم اونم اينجورى جواب نميده.
وا بديد ترو خدا :D

مشکل بزرگ گیم پس اینه که بیزنس مادلش بر اساس توهم چیده شده نه منطق بازار و مایکروسافت امد با اعتقاد بسیار زیاد یه قمار خیلی سنگین و گرون رو یه چیز بی سر و ته کرد. مثل ساختن یه قصر بزرگ رو یه زمین شیشه ای و خوب این قصر زیر فشار و بزرگی خودش فرو ریخت و متلاشی شد.

فلسفه این سرویس چیه؟ تا میشه IP بزرگ رو به واسطه قدرت مالی مایکروسافت تصاحب کنی، بعدی همشون رو بزاری رو یه سرویس آنلاین، از گیمرها بخوای شکل سنتی بازی کردن رو کنار بزارن، حق مالکیتشون رو هم همینطور، و بعد رو پلتفرم های مختلف با این سرویس و به شکل اشتراکی بازی کنن. برای اینکه خیلی جذاب و دندون گیر باشه هم تا تونست استدیو و ناشر خرید عناوین درجه یکشون رو ریخت تو این سرویس و تا تونست بزرگ و گرونش کرد، اما دیگه با خودش نگفت این سرویس زمانی سود ده میشه که به قول شاون لیدن (؟) 500 میلیون یوزر داشته باشه. و آیا مایکروسافت و برند Xbox، یعنی کسایی که به قول خودشون از بین سه رقیب چهارم هستن، توان و ظرفیت این کارو دارن؟ آیا میتونن این همه یوزر بگیرن؟

شاید این کارو اگه سونی یا نینتندو میکرد موفق تر بود، ولی مایکروسافت به وضوح توان این کارو نداشت. کما اینکه چون نتونست به شکل سنتی رقابت کنه اصلا گیم پس رو راه انداخت. خواست با صرف پول زمین بازی رو تغییر بده و بزنه زیر میز که نشد. و شکست بدی هم خورد. بعد برای جبران این ضررهای هنگفت دست به اشتباه های بدتر زد، مثل مالتی پلتفرم شدن که باعث مرگ Xbox به عنوان یه پلتفرم و حرکت به سمت صرفا ناشر بودنه.

ولی انگار غیر مستقیم داری میگی ملت به خاطر گیم‌پس، کنسول نمی‌خرن!!

محمد میتونی بگی خوب به چه دلیل نمیخرن؟ جدا برام سواله بدونم تحلیل تو چیه.

مایکروسافت روی کاغذ قوی ترین کنسول رو داره (به 20 ترافلاپ و قیاس با فرغون اورکلاکی اشاره نکنیم دیگه)، کلی هم که محتوا انحصاری داره. در این حد که یه سری ژانرهارو رسما و شرعا مونوپولی کرده اصلا. تبلیغات هم که دیگه تا دلت بخواد داشته. پس چرا بازم کنسولش رو نمیخرن؟ دلیل این عدم تمایل به نظر تو چیه که از نسل قبل که خودش فاجعه بود هم فاجعه تر شد؟

مایکروسافت تو درجه اول باید انحصاری خوب بسازه تا بتونه کنسول بفروشه، یعنی اصلا گیم‌پس رو بزاریم کنار، مایکروسافت تو جذب مخاطب شکست خورده. حالا این وسط گیم‌پس یه حق انتخاب اضافی هست،

اشتباه تو به نظر من اینجاست. گیم پس یه چیز اضافه نیست و نمیشه بزاریمش کنار، چون از نظر مایکروسافت یه چیز اضافه نیست. برعکس ستون اصلی بیزنسه! من چطور میتونم گیم پس رو یه آپشن در نظر بگیرم، وقتی مایکروسافت بیزنس مدلش رو از فروش کنسول و درآمد زایی از طریق رویلیتی تغییر داده به فروختن اشتراک؟ چطور میشه یه چیز اضافه پنداشتش وقتی تمام تبلیغات مایکروسافت معطوف به گیم پسه؟ و وقتی همه تبلیغش برای بازی ها عرضه روز اول رو این سرویسه؟

ایده گیم پس به شکل ذاتی علیه پلتفرم خاص و کنسول فروختنه. این خیلی ساده است. مایکروسافت متوجه میشه نمیتونه تو کنسول فروختن با سونی و نینتندو رقابت کنه، پس رو میاره به تغییر دادن مدل بیزنسش. و بعد میره سراغ یه سرویس. این سرویس هم بخصوص با این ابعاد و بزرگی که داره، زمانی سود ده میشه که یوزر خیلی زیاد داشته باشه. یوزر خیلی زیاد هم از خرید کنسول بدست نمیاد! پس باید رو بیاره به PC و کلا شعار This is an Xbox، یعنی دیگه قرار نیست تمرکز رو کنسول باشه و با هر پلتفرمی که هستی میتونی به این سرویس دست رسی داشته باشی و بازی کنی. خوب با این تفاسیر ملت چرا باید پول بدن کنسول بخرن؟ به فرض که بخوان بازی کنن یا اصلا رو استیم یا PS5 میرن و در غیر این صورت یه سرویس اشتراکی گیم پس میگیرن، بازی میکنن و تمام!

گیم پس علیه فروش بازی ها و علیه فروش کنسوله. اصلا کارش همینه. یعنی بنا شده تا فراتر از این محدودیت ها یوزر جذب کنه و قایت نگاهش هم اینه که ملت بتونن اصلا بدون هیچی با کلاد و رو تلویزیون هم بازی کنن. برای همین براش نه فروش بازی اهمیت داره و نه فروش کنسول. صفر بشن هم میگه به جهنم. اما به شرطی که یوزر بگیره! یعنی اگه E-Day و Fable و جمیع بازی های مایکروسافت 100 هزار نسخه هم نفروشن، باعث فروش ده تا دونه کنسول هم نشن، اما یوزر گیم پس رو ببرن بالا یعنی به خواسته و درآمدش رسیده. و مشکل مایکروسافت اینجاست که گیم پس رو راه انداخت، همه چیز رو قربانی کرد، پلتفرمش رو کشت، اما یوزر هم نتونست بگیره و گیم پس به اهدافش نرسید. در نتیجه قمارش از دست رفت و همه چیز رو با هم داد رفت!

الانم مایکروسافت چرا به صرافت بازسازی بیزنس گیم افتاده؟ چون همون تیم ساده لوحی که فکر میکرد با ریختن یه عالم بازی تو یه سرویس میتونه یه شبه دنیای کنسول گیمینگ رو تغییر بده، متصور بود خریدن یه عالم استیدو و ناشر و مدیریتشون کار راحتیه و تا تونست فله ای خرید کرد. حالا به صرافت تامین نقدگی برای پرداخت حقوق ها و هزینه سرسام آور تولید این همهههه بازی افتاده، در شرایطی که سرویسش هم پول براش تولید نمیکنه. در نتیجه باید هرچی از اکتیویژن در میاره رو بریزه تو حلق یه سری بازی بی خاصیت دیگه. این میشه که تا جای ممکن نیرو اخراج میکنه، استدیو میبنده، بازی کنسل میکنه، اشتراک رو میبره بالا و حتی مالتی پلتفرم هم میشه و باز با این حال به ثبات نمیرسه و از تبلیغات یوتوب بیشتر پول در میاره تا این همه خدم و حشم!

به هر صورت همه چیز واضحه. اینکه خواست مایکروسافت چی بود، چرا نتونست با سونی و نینتندو رقابت کنه، و چرا به همین دلیل کنسول رو بیخیال شد و رفت سمت سرویسی که اونم از بیخ و بن رو توهم بنا شده بود و شکست هم آینده محتومش.
 
مشکل بزرگ گیم پس اینه که بیزنس مادلش بر اساس توهم چیده شده نه منطق بازار و مایکروسافت امد با اعتقاد بسیار زیاد یه قمار خیلی سنگین و گرون رو یه چیز بی سر و ته کرد. مثل ساختن یه قصر بزرگ رو یه زمین شیشه ای و خوب این قصر زیر فشار و بزرگی خودش فرو ریخت و متلاشی شد.

فلسفه این سرویس چیه؟ تا میشه IP بزرگ رو به واسطه قدرت مالی مایکروسافت تصاحب کنی، بعدی همشون رو بزاری رو یه سرویس آنلاین، از گیمرها بخوای شکل سنتی بازی کردن رو کنار بزارن، حق مالکیتشون رو هم همینطور، و بعد رو پلتفرم های مختلف با این سرویس و به شکل اشتراکی بازی کنن. برای اینکه خیلی جذاب و دندون گیر باشه هم تا تونست استدیو و ناشر خرید عناوین درجه یکشون رو ریخت تو این سرویس و تا تونست بزرگ و گرونش کرد، اما دیگه با خودش نگفت این سرویس زمانی سود ده میشه که به قول شاون لیدن (؟) 500 میلیون یوزر داشته باشه. و آیا مایکروسافت و برند Xbox، یعنی کسایی که به قول خودشون از بین سه رقیب چهارم هستن، توان و ظرفیت این کارو دارن؟ آیا میتونن این همه یوزر بگیرن؟

شاید این کارو اگه سونی یا نینتندو میکرد موفق تر بود، ولی مایکروسافت به وضوح توان این کارو نداشت. کما اینکه چون نتونست به شکل سنتی رقابت کنه اصلا گیم پس رو راه انداخت. خواست با صرف پول زمین بازی رو تغییر بده و بزنه زیر میز که نشد. و شکست بدی هم خورد. بعد برای جبران این ضررهای هنگفت دست به اشتباه های بدتر زد، مثل مالتی پلتفرم شدن که باعث مرگ Xbox به عنوان یه پلتفرم و حرکت به سمت صرفا ناشر بودنه.



محمد میتونی بگی خوب به چه دلیل نمیخرن؟ جدا برام سواله بدونم تحلیل تو چیه.

مایکروسافت روی کاغذ قوی ترین کنسول رو داره (به 20 ترافلاپ و قیاس با فرغون اورکلاکی اشاره نکنیم دیگه)، کلی هم که محتوا انحصاری داره. در این حد که یه سری ژانرهارو رسما و شرعا مونوپولی کرده اصلا. تبلیغات هم که دیگه تا دلت بخواد داشته. پس چرا بازم کنسولش رو نمیخرن؟ دلیل این عدم تمایل به نظر تو چیه که از نسل قبل که خودش فاجعه بود هم فاجعه تر شد؟



اشتباه تو به نظر من اینجاست. گیم پس یه چیز اضافه نیست و نمیشه بزاریمش کنار، چون از نظر مایکروسافت یه چیز اضافه نیست. برعکس ستون اصلی بیزنسه! من چطور میتونم گیم پس رو یه آپشن در نظر بگیرم، وقتی مایکروسافت بیزنس مدلش رو از فروش کنسول و درآمد زایی از طریق رویلیتی تغییر داده به فروختن اشتراک؟ چطور میشه یه چیز اضافه پنداشتش وقتی تمام تبلیغات مایکروسافت معطوف به گیم پسه؟ و وقتی همه تبلیغش برای بازی ها عرضه روز اول رو این سرویسه؟

ایده گیم پس به شکل ذاتی علیه پلتفرم خاص و کنسول فروختنه. این خیلی ساده است. مایکروسافت متوجه میشه نمیتونه تو کنسول فروختن با سونی و نینتندو رقابت کنه، پس رو میاره به تغییر دادن مدل بیزنسش. و بعد میره سراغ یه سرویس. این سرویس هم بخصوص با این ابعاد و بزرگی که داره، زمانی سود ده میشه که یوزر خیلی زیاد داشته باشه. یوزر خیلی زیاد هم از خرید کنسول بدست نمیاد! پس باید رو بیاره به PC و کلا شعار This is an Xbox، یعنی دیگه قرار نیست تمرکز رو کنسول باشه و با هر پلتفرمی که هستی میتونی به این سرویس دست رسی داشته باشی و بازی کنی. خوب با این تفاسیر ملت چرا باید پول بدن کنسول بخرن؟ به فرض که بخوان بازی کنن یا اصلا رو استیم یا PS5 میرن و در غیر این صورت یه سرویس اشتراکی گیم پس میگیرن، بازی میکنن و تمام!

گیم پس علیه فروش بازی ها و علیه فروش کنسوله. اصلا کارش همینه. یعنی بنا شده تا فراتر از این محدودیت ها یوزر جذب کنه و قایت نگاهش هم اینه که ملت بتونن اصلا بدون هیچی با کلاد و رو تلویزیون هم بازی کنن. برای همین براش نه فروش بازی اهمیت داره و نه فروش کنسول. صفر بشن هم میگه به جهنم. اما به شرطی که یوزر بگیره! یعنی اگه E-Day و Fable و جمیع بازی های مایکروسافت 100 هزار نسخه هم نفروشن، باعث فروش ده تا دونه کنسول هم نشن، اما یوزر گیم پس رو ببرن بالا یعنی به خواسته و درآمدش رسیده. و مشکل مایکروسافت اینجاست که گیم پس رو راه انداخت، همه چیز رو قربانی کرد، پلتفرمش رو کشت، اما یوزر هم نتونست بگیره و گیم پس به اهدافش نرسید. در نتیجه قمارش از دست رفت و همه چیز رو با هم داد رفت!

الانم مایکروسافت چرا به صرافت بازسازی بیزنس گیم افتاده؟ چون همون تیم ساده لوحی که فکر میکرد با ریختن یه عالم بازی تو یه سرویس میتونه یه شبه دنیای کنسول گیمینگ رو تغییر بده، متصور بود خریدن یه عالم استیدو و ناشر و مدیریتشون کار راحتیه و تا تونست فله ای خرید کرد. حالا به صرافت تامین نقدگی برای پرداخت حقوق ها و هزینه سرسام آور تولید این همهههه بازی افتاده، در شرایطی که سرویسش هم پول براش تولید نمیکنه. در نتیجه باید هرچی از اکتیویژن در میاره رو بریزه تو حلق یه سری بازی بی خاصیت دیگه. این میشه که تا جای ممکن نیرو اخراج میکنه، استدیو میبنده، بازی کنسل میکنه، اشتراک رو میبره بالا و حتی مالتی پلتفرم هم میشه و باز با این حال به ثبات نمیرسه و از تبلیغات یوتوب بیشتر پول در میاره تا این همه خدم و حشم!

به هر صورت همه چیز واضحه. اینکه خواست مایکروسافت چی بود، چرا نتونست با سونی و نینتندو رقابت کنه، و چرا به همین دلیل کنسول رو بیخیال شد و رفت سمت سرویسی که اونم از بیخ و بن رو توهم بنا شده بود و شکست هم آینده محتومش.
چقدر طولانی نوشتی ماکان 😆 :دی البته کامل خوندم ولی دیگه حوصله بحث طولانی نیست حقیقتا :دی خیلی خلاصه بگم، مایکروسافت بازی سیستم سلر آنچنانی نداره دیگه.
بازی خفن = فروش کنسول = فروش گیم‌پس = سوددهی
بازی خفن هم منظورم یه چیزی مثل Halo 3 یا Gears 2 هست که متای ۹۴ گرفتن و کلی پلیر رو مجاب به خرید کنسول کردن. گیم‌پس که یک هویت مستقل نیست، سرویسی شامل تعدادی بازی هست، به تنهایی باعث فروش کنسول نمیشه، عامل جذب مخاطب هست ولی همش بستگی به بازی‌هایی داره که روش عرضه میشن. وقتی فرست‌پارتی خفن روش عرضه نشه کسی به خاطرش کنسول نمی‌خره. حتی وقتی بازی خفن روش عرضه بشه که روی بقیه پلتفرم‌ها هست، کسی نمیاد پلتفرم اصلی خودش رو ول کنه و به خاطر گیم‌پس و اون بازی، ایکس‌باکس بخره. چکیده کلام اینکه ایکس‌باکس فقط با انحصاری‌های خفن می‌تونه دوباره حرفی برای گفتن داشته باشه. کل این نسل Forza Horizon عالی بود، حتی Halo Infinite هم با وجود اینکه خیلی از اوجش دور هست رو هم حساب کنیم، بقیه بازی‌ها عموما خوب بودن ولی شاهکار و سیستم سلر؟! یه خیر گنده :D تازه همین FH هم در ادامه از انحصار خارج شد!
 
برام سواله شما بازی میکنین که لذت ببرین؟ یا بازی میکنین بخاطر اعداد و ارقام؟!
این قضیه ۴۰۰ میلیون چه اهمیتی داره و چه ربطی به من و شما داره وقتی تنها مسئله مهم اینه که گیرز برگشته به ریشه هاش و یه تجربه ناب و خفن قراره در انتظارمون باشه. میخواین بشینین مرحله به مرحله به در و دیوار و تکسچر نگاه کنین و چرتکه بندازین که اینجا n دلاره اونجا n دلار؟!
جنگ کنسولی یه زمانی سر کیفیت و تنوع IPها و خود بازیا بود. چه ۴۰ دلار چه ۴۰۰ میلیون دلار! مهم خود بازی قرار نیست باشه؟ اینکه قراره بعدش چی بشه به ما چه!اونم عنوانی که هنوز عرضه نشده. ۳ میلیارد سونی داد به بانجی بعد الان ماراتن که ول معطله دستینیم تا آخر ماه به خاطرات می پیونده! چرا سر ۳ میلیارد بعد گند چندماه اخیر بانجی/سونی چرتکه نمیندازین؟!:D
وقتی که بازی انحصاری میشه، بجای حل مسأله و راهی برای بازی کردنش، میوفتن دنبال عدد رو رقم و سود آور نبودنش! :D

حالا فردا یدفعه معلوم میشه بودجه Fable حدود 700 میلیون دلار بوده ولی میگن نه خیلی خوبه چون برای پلی استیشن عرضه میشه
 
خب این رو که همه می‌دونن 😆 ولی انگار غیر مستقیم داری میگی ملت به خاطر گیم‌پس، کنسول نمی‌خرن!! مایکروسافت تو درجه اول باید انحصاری خوب بسازه تا بتونه کنسول بفروشه، یعنی اصلا گیم‌پس رو بزاریم کنار، مایکروسافت تو جذب مخاطب شکست خورده. حالا این وسط گیم‌پس یه حق انتخاب اضافی هست، جالبه چند تا مدیر اومدن و رفتن و ده بار کل تصمیمات رو عوض کردن ولی تنها چیزی که سر جاش مونده همین گیم‌پس هست :دی

آمار فروش بازی‌های ایکس‌باکس که مسلما خوب نیست و چیز واضحی هم هست. حالا وضعیت کیفی کلی و وجود گیم‌پس هم به کنار، کلا ۳۵-۳۰ میلیون کنسول شاید فروخته باشن و رو این تعداد کنسول معلومه فروش زیادی نمیشه داشت. ولی به نظر میاد دوستان هنوز معتقدن FH5 کلا ۹۰۰ هزار تا فروش داشته و استارفیلد روی X1 بیشتر از Xbox Series فروخته و طبق همین هم نظر میدن 😆

گيم پس واسه شده حكايت همين چيزاى ٩٠٪؜ غنى شده مملكت خودمون كه بودنش دردسره ولى انقد پول تو چاهش ريخته شده و هويت كل مجموعه بهش چسبيده كه نميشه رهاش كرد :D

ببين خيلى مساله ساده س،مايكروسافت تو بدترين نسل ممكن به شكل بدى قافيه رو باخت يعنى نسل هشتمى كه عملا كنسولا از صرفا يه وسيله بازى تبديل شدن به هويت گيمينگ مخاطب.
در ادامش نسل ٩ رو هم با سياستاى غلط بعدى خراب كرد و اوضاع از كنترل خارج شد.
مايكروسافت كى گفته بازى كنسول سلر نداره؟ فقط هم پنجره فرصتشو خراب كرد و هم اون بازيا رو به چرخه باطلى كشوند.
همون فورزا و هيلو و گيرز نسل ٧ مگه كنسول سلر نبودن؟

الانم گيم پس نه باعث شد سهم جديدى از بازار چه سخت افزار چه نرم افزار براش بياد نه حتى اجازه ميده تو همين سهم فعلى خودش فروش نرم افزارى درستى داشته باشه اونم دفيقت در زمينه بازياى خود كمپانى مادر.

همين ٣٠-٣٥ مليون كنسول مطمعن باش حداقل ٨٠ درصد كاربراش بازياى خود مايكروسافت گيمينگ رو نميخرن و رو سرويس بازى ميكنن.
خب اينو شما بياى با انحصارى كنسولى كردن بازيات تركيب كنى ميشه اوج مصيبت :D


شاید این کارو اگه سونی یا نینتندو میکرد موفق تر بود، ولی مایکروسافت به وضوح توان این کارو نداشت.

بخدا اونام اين كارو ميكردن فايده نداشت.
سونى خودشو پاره كنه ١٠٠-١٢٠ مليون كاربر كنسول داره بازم جوابگو نيست واسه توجيه اقتصادى.
اين مدل سرويس تو ويديو گيم حداقل الان جواب نميده.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or