سرخط خبرها

از این زاویه به قضیه نگاه کنید، نه اینکه مثلا اینا مثل اون یاروهایی هستن که یه زمان میگفتن شناسنامه برای اینه که غرب بدونه اسم ناموسه ما چیه، یا دوش رو ساختن که غسل ما خراب بشه و کلا نباید یجور جفتک انداختن متحجرانه علیه تکنولوژی تفسیرش کرد که در نهایت محطوم به شکسته. قوانین برای کنترل یه پدیده بسیار مهمه که هم کمک میکنه و به هم به همون اندازه آسیب میزنه به همه چیز.​
خب اینکاری که اینا کردن در حالی که نه مقدار استفادش مشخصه و نه هنوز قانونی برا عدم استفاده یا ندادن جایزه به دلیل هوش مصنوعی وجود داره فرقی با قضیه شناسنامه و دوش حموم نداره :D:D
نگرانی که این افراد رو واداشته به انجام همچین حرکاتی از جنس ترسیه که طبیعت هر تکنولوژیه جدیده و یه عده رو از ترس بیکار شدن نگران می کنه. کارشون از جنس شورش " لادایت ها" تو عصر صنعتی شدن انگلستان که افتادن به جون دستگاههای نساجی و از بین بردنش.:D

قانون گذاری هم وقتی تو این حوزه انجام خواهد شد که AI تسلط نسبی بر اوضاع پیدا کنه و خود مصرف کننده هاش بخوان نه مخالفاش، عین خودرو که وقتی براش قانون گذاری کردن ( قوانین راهنمایی و رانندگی) که اونقدر تو خیابونا زیاد شده بودن که مخالفاش از بین رفته بودن و خود استفاده کننده هاش خواستار قانون شدن.:D
اختراعیه که داره به مصرف کننده اش ضرر مستقیم وارد میکنه به خاطر رشد قارچی و استفاده بی رویه. این تکنولوژی وقتی هنوز در بعضی موارد از قابلیت preview صفحه تو سرچ گوگل ضعیف تره چرا باید با این قدرت و شدت بره تو پاچه همه؟ رویه ای که کمپانی ها الان پیش گرفتن مال حداقل ۵-۱۰ سال دیگه است نه الان. مثل اینه که اتوموبیل های زپرتی اولیه رو به زور بندازی زیر پای هر مرد و زن و بچه.​
ابتدای هر تکنولوژی تلفات زیاده:
یه عده یهو بیکار میشن، منابعی یهو نایاب میشه، یه عده شاید تلف بشن و ...... تا اون تکنولوژی رایج بشه و خود استفاده کننده ها براش چهارچوب بنویسن (کسایی که ازش استفاده نمی کنن و باهاش مخالفن درکی ازش ندارن که براش فانون هم بنویسن)

خلاصه که کاملا رویه طبیعی رو داریم طی میکنیم...​

.
 
آخرین ویرایش:
خب اینکاری که اینا کردن، یعنی گرفتن جایزه از بازی ex33 چون صرفا از هوش مصنوعی استفاده کرده در حالی که نه مقدار استفادش مهمه و نه فعلا قانونی برا عدم استفاده یا ندادن جایزه به دلیل هوش مصنوعی وجود داره فرقی با قضیه شناسنامه و دوش حموم نداره :D:D

مقصر در زمینه پس گرفتن جایزه ناشر این بازیه که از ابتدا دروغ گفته. این مراسم یه پالیسی مشخص داره، گفته ما بازی هایی که از هوش مصنوعیی در ساختش استفاده شده رو کاندید نمیکنیم. دلیلش هم مشخصه، چون Indie Game Award هست و بازی ایندی هم یعنی پروژه ای که توسط یه تیم کوچیک ساخته شده و قراره به خلاقیت و نوآوری اون آدم ها جایزه داده بشه نه کاری که AI کرده. تو پروژه AAA مشکلی نیست، چون AI میاد پروسه تولید رو ارزون تر و سریع تر میکنه. اما فلسفه یه پروژه ایندی از ابتدا متفاوته. فلسفه این مراسم هم یه چیز دیگه است، و گفتم میخواد کار آدم ها و خلاقیت و توانایی هاشون در ساخت یه چیز نوآورانه رو ارزیابی و تقدیر کنه نه دست آورد تکنولوژی رو. برای همین این پالیسی رو گذاشته. حالا ناشر این بازی چیکار کرده؟ اول به دروغ مدعی شده تو ساخت از AI استفاده نشده و امده جزو نامزدها، اما بعدا دیده کتمان بی فایده است و مجبور شده به اعتراف و طبیعیه که جایزه اش هم بخاطر این دروغ گفتن پس گرفته بشه. هیچ ربطی هم به تحجر و این حرف ها نداره.

مراد تو فرض کن یه استدیو هالیوودی بیاد تو ساخت یه فیلم بلاک باستر بزرگ و پر خرج از AI استفاده کنه، و پروسه تولید VFX هارو جلو بندازه، یا تو تولید صدا کمک کنه و ... این میشه استفاده از AI برای تسریع تولید یه چیز. حالا این حالت رو فرض کن که من بیام تو مسابقه فیلم کوتاه هنری یه چیزی رو بدم AI بسازه و بعد شرکتش بدم تو مسابقه. اینجا دقیقا هدف اینه که ببینن من چه استعدادی در کارگردانی و نویسندگی و دکوپاژ و تدوین و اینا دارم، و استفاده از AI یعنی چیت. جایزه هم بخوان بدن باید برن به AI جایزه بدن نه من. اینجا حد استفاده از AI هم اهمیت نداره. چون به هر صورت در یه پروژه کوچیک مهم اینه که همه کارو من کرده باشم. خیلی منطقیه این پالیسی.

به شدت هم باید باشه، بخصوص تو پروژه های ایندی، تا ملت نیان از فردا و بخصوص با پیشرفته شدن AI شروع کنن کلا یه پروژه رو با AI دست کنن، اونم بدون مشخص شدن اینکه AI برای ساخت از چه منابعی استفاده کرده، بعد به اسم پراپرتی خودشون بفروشنش! چون چیزی که توسط AI بخواد خلق بشه مالکیت فردی مشخصی هم نمیتونه داشته باشه.
 
مقصر در زمینه پس گرفتن جایزه ناشر این بازیه که از ابتدا دروغ گفته. این مراسم یه پالیسی مشخص داره، گفته ما بازی هایی که از هوش مصنوعیی در ساختش استفاده شده رو کاندید نمیکنیم. دلیلش هم مشخصه، چون Indie Game Award هست و بازی ایندی هم یعنی پروژه ای که توسط یه تیم کوچیک ساخته شده و قراره به خلاقیت و نوآوری اون آدم ها جایزه داده بشه نه کاری که AI کرده. تو پروژه AAA مشکلی نیست، چون AI میاد پروسه تولید رو ارزون تر و سریع تر میکنه. اما فلسفه یه پروژه ایندی از ابتدا متفاوته. فلسفه این مراسم هم یه چیز دیگه است، و گفتم میخواد کار آدم ها و خلاقیت و توانایی هاشون در ساخت یه چیز نوآورانه رو ارزیابی و تقدیر کنه نه دست آورد تکنولوژی رو. برای همین این پالیسی رو گذاشته. حالا ناشر این بازی چیکار کرده؟ اول به دروغ مدعی شده تو ساخت از AI استفاده نشده و امده جزو نامزدها، اما بعدا دیده کتمان بی فایده است و مجبور شده به اعتراف و طبیعیه که جایزه اش هم بخاطر این دروغ گفتن پس گرفته بشه. هیچ ربطی هم به تحجر و این حرف ها نداره.

مراد تو فرض کن یه استدیو هالیوودی بیاد تو ساخت یه فیلم بلاک باستر بزرگ و پر خرج از AI استفاده کنه، و پروسه تولید VFX هارو جلو بندازه، یا تو تولید صدا کمک کنه و ... این میشه استفاده از AI برای تسریع تولید یه چیز. حالا این حالت رو فرض کن که من بیام تو مسابقه فیلم کوتاه هنری یه چیزی رو بدم AI بسازه و بعد شرکتش بدم تو مسابقه. اینجا دقیقا هدف اینه که ببینن من چه استعدادی در کارگردانی و نویسندگی و دکوپاژ و تدوین و اینا دارم، و استفاده از AI یعنی چیت. جایزه هم بخوان بدن باید برن به AI جایزه بدن نه من. اینجا حد استفاده از AI هم اهمیت نداره. چون به هر صورت در یه پروژه کوچیک مهم اینه که همه کارو من کرده باشم. خیلی منطقیه این پالیسی.

به شدت هم باید باشه، بخصوص تو پروژه های ایندی، تا ملت نیان از فردا و بخصوص با پیشرفته شدن AI شروع کنن کلا یه پروژه رو با AI دست کنن، اونم بدون مشخص شدن اینکه AI برای ساخت از چه منابعی استفاده کرده، بعد به اسم پراپرتی خودشون بفروشنش! چون چیزی که توسط AI بخواد خلق بشه مالکیت فردی مشخصی هم نمیتونه داشته باشه.​
اگر تو پالیسیشون بوده باشه اونوقت حق با تو هست و کار درستی کردن، چون از قبل اطلاع ندادن و دروغ گفته دوولوپر بازی.

ولی تو بازار (خارج از بحث جایزه و.....) که معیار صرفا لذت بردن مخاطب هست بنظر من استفاده از AI حتی در حد و اندازه کارگردان و نویسنده بازی هم اگر رخ بده مشکلی نداره و اگر کیفیت خروجیش در حد بازی دست ساز :D (توسط انسان) باشه مشکلی نمی بینم من. چون مخاطبه که انتخاب میکنه با چی حال کنه و ازش لذت ببره
البته دست من و تو هم نیس که با نظر ما دنیا جلو بره و چون پول و راحتیه انسان تو این مسیره و تاریخ نشون داده هر تکنولوژی که این پارامترها رو داشته باشه برندس، دیر یا زود AI هم به همه مخالفینش چیره خواهد شد.

.​
 
آخرین ویرایش:
بذارید ته این ماجرا را بهتون بگم
هدف نهایی اَبَر شرکت ها طی سالهای آینده اینه که سخت افزار بطور کامل از دست مشتری خارج بشه و تمام پتانسیل و موجودی سخت افزاری کامل دست خودشون باشه . اگر فکر میکنید نیاز Ai به سخت افزار تمامی داره اشتباه فکر میکنید این ها تا ابد منابع سخت افزاری رو خواهند خورد. این تازه اولشه.
خب برای مصرف کننده چه اتفاقی میفته . خب شما در آینده مجبور هستید برای تجربه هر نوع محتوایی یک هزینه اشتراک بپردازید که بصورت ابری میتونید اون محتوا را تجربه کنید. حالا هر نوع محتوایی میخواد باشه. گیم باشه فیلم باشه حتی یک نرم افزار ساده word باشه تمام اینها رو ابری اجرا خواهید کرد و شما بصورت لوکال دیگه هیچ محتوایی را پردازش نخواهید کرد.
 
اگر تو پالیسیشون بوده باشه اونوقت حق با تو هست و کار درستی کردن، چون از قبل اطلاع ندادن و دروغ گفته دوولوپر بازی.

ولی تو بازار (خارج از بحث جایزه و.....) که معیار صرفا لذت بردن مخاطب هست بنظر من استفاده از AI حتی در حد و اندازه کارگردان و نویسنده بازی هم اگر رخ بده مشکلی نداره و اگر کیفیت خروجیش در حد بازی دست ساز :D (توسط انسان) باشه مشکلی نمی بینم من. چون مخاطبه که انتخاب میکنه با چی حال کنه و ازش لذت ببره
البته دست من و تو هم نیس که با نظر ما دنیا جلو بره و چون پول و راحتیه انسان تو این مسیره و تاریخ نشون داده هر تکنولوژی که این پارامترها رو داشته باشه برندس، دیر یا زود AI هم به همه مخالفینش چیره خواهد شد.

.​

دلیل شوت شدن همینه دیگه:دی شرط اینا اینه که از AI استفاده نکرده باشی که جلوی چیت رو بگیرن، ملت هی نیان با AI بازی بسازن و به دست آوردها و اسکیل های بزرگ برسن و بعد با یه نفر دیگه که از AI استفاده نکرده رفابت کنن و برنده بشن. خیلی منطقیه. برای همین شرط گذاشتن از AI استفاده نکنید، سندفال هم میگه هیچ استفاده ای نشده و نازمد میشه ولی بعدا اعتراف میکنن و در نتیجه بخاطر این دروغ گویی و تخلف میندازنشون بیرون. نه اینکه مثلا هیچ قانونی نبوده، جایزه رو دادن، اما بعد که فهمیدن از AI استفاده شده یهو فشاری شدن جایزه رو پس گرفتن:دی

برای ما AI مهم نیست. یعنی شاید اصلا متوجه هم نشیم. اما میگم این قوانین برای تعیین حد و مرز هست. و بعضا گذاشته میشن تا از دولوپرها حمایت کنن. این روزها یه سر به لینکداین بزنید، اکثر گیم دولوپرها تگ Open to Work دارن و شغل هاشون رو از دست دادن. متاسفانه کار جدید هم یحتمل پیدا نکنن و بسیاری از این ها، مخصوصا جونیورها و مید لول ها بیکار میمونن و باید بگردن دنبال شغل جدید. چون شرایط انقدر بده که حتا سینیورها هم مجبورن کارهای لول پایین رو قبول کنن و در نتیجه فرصت کاری از بین رفته. این قضیه به مرور بهتر هم نمیشه، برعکس بدتر میشه، چون AI پیشرفت میکنه. برای همین یه سریا سعی دارن استفاده از AI رو بیارن تو یه چهارچوب مشخص.

البته در خصوص Indie هم که به نظر من وضع مشخصه کامل. استفاده از AI برای ساخت یه بازی Indie مشخصا چیت کردنه. هرکی استفاده میکنه نوش جونش، درست کنه بفروشه و ... اما شرکت دادنش تو مسابقه ها و رقابت با باقی ایندی ها اصلا درست نیست. ارزشی هم نداره. چون هدف لذت مخاطب یا چیزهای این مدلی نیست. این کامپتیشن ها برای سنجش استعداد و خلاقیت آدم هاست نه توانایی AI و اینکه کی اکانت پریمیوم و دسترسی بیشتر به AI های مختلف داره و میتونه کانتنت های با کیفیت تری تولید کنه!
 
آخرین ویرایش:
البته در خصوص Indie هم که به نظر من وضع مشخصه کامل. استفاده از AI برای ساخت یه بازی Indie مشخصا چیت کردنه. هرکی استفاده میکنه نوش جونش، درست کنه بفروشه و ... اما شرکت دادنش تو مسابقه ها و رقابت با باقی ایندی ها اصلا درست نیست. ارزشی هم نداره. چون هدف لذت مخاطب یا چیزهای این مدلی نیست. این کامپتیشن ها برای سنجش استعداد و خلاقیت آدم هاست و توانایی AI و اینکه کی اکانت پریمیوم و دسترسی بیشتر به AI های مختلف داره و میتونه کانتنت های با کیفیت تری تولید کنه!
حالا ماکان من برعکس بر این باورم AI در گیم های ایندی هم میتونه خیلی کمک کننده باشه. مثلا یکی که میخواد تازه گیم سازی شروع کنه و آرتیست و پروگرمر هم نیست میتونه به کمک AI یه پروتوتایپ اولیه درست بکنه و ویژن مد نظرش رو پیاده سازی کنه. بعد بر اساس همون پروتوتایپ بره پروگرمر یا آرتیست مد نظرش رو پیدا کنه. بعدا همون پروگرمر هم میتونه برای سرعت بخشیدن به پروسه تولید از AI هم کمک بگیره یا توی بخش های خسته کننده ای مثل تست یا رفع باگ میشه از AI کمک گرفت و خیلی چیزهای دیگه. یعنی بیشتر اگه بهش به عنوان دستیاری برای سرعت بخشیدن به رویه تولید و کاهش بخشهای خسته کننده و فرسایشی نگاه کنیم اتفاقا میتونه خیلی موثر و مفید باشه. همین الان هم پروسه تولید بازی های ایندی مثل AAA ها رفته بالای 5 سال ( دیگه خودت بهتر میدونی:دی) و هزینه ها هم وحشتناک شده! یجوری باید این قضیه بهینه بشه و در حال حاضر یکی از ابزارهای کاربردی همین AI هستش و قطعا در آینده بیشتر هم ازش استفاده میشه چون حقیقتا چاره دیگه ای هم نیست:دی
 
حالا ماکان من برعکس بر این باورم AI در گیم های ایندی هم میتونه خیلی کمک کننده باشه. مثلا یکی که میخواد تازه گیم سازی شروع کنه و آرتیست و پروگرمر هم نیست میتونه به کمک AI یه پروتوتایپ اولیه درست بکنه و ویژن مد نظرش رو پیاده سازی کنه. بعد بر اساس همون پروتوتایپ بره پروگرمر یا آرتیست مد نظرش رو پیدا کنه. بعدا همون پروگرمر هم میتونه برای سرعت بخشیدن به پروسه تولید از AI هم کمک بگیره یا توی بخش های خسته کننده ای مثل تست یا رفع باگ میشه از AI کمک گرفت و خیلی چیزهای دیگه. یعنی بیشتر اگه بهش به عنوان دستیاری برای سرعت بخشیدن به رویه تولید و کاهش بخشهای خسته کننده و فرسایشی نگاه کنیم اتفاقا میتونه خیلی موثر و مفید باشه. همین الان هم پروسه تولید بازی های ایندی مثل AAA ها رفته بالای 5 سال ( دیگه خودت بهتر میدونی:دی) و هزینه ها هم وحشتناک شده! یجوری باید این قضیه بهینه بشه و در حال حاضر یکی از ابزارهای کاربردی همین AI هستش و قطعا در آینده بیشتر هم ازش استفاده میشه چون حقیقتا چاره دیگه ای هم نیست:دی
با این شدت رقابت و ورود چین و حجم پولی که تو این صنعته بنظرم بزودی تو خیلی از بازیای ایندی هم AI حضور فعال و همه جانبه ای خواهد داشت. حتی این مراسم هم که رفتم پالیسیشو چک کردم، با حضور AI مخالف نبوده فقط گفته قبلش اعلام کنید و حد و حدودش رو بگید که ما به عنوان داور ببینیم جایگزین خلاقیتتون شده یا نه:D
یعنی میخوام بگم خود این مراسم هم AI رو به رسمیت شناخته، بقیه بخش های صنعت بماند.

.
 
حالا ماکان من برعکس بر این باورم AI در گیم های ایندی هم میتونه خیلی کمک کننده باشه. مثلا یکی که میخواد تازه گیم سازی شروع کنه و آرتیست و پروگرمر هم نیست میتونه به کمک AI یه پروتوتایپ اولیه درست بکنه و ویژن مد نظرش رو پیاده سازی کنه. بعد بر اساس همون پروتوتایپ بره پروگرمر یا آرتیست مد نظرش رو پیدا کنه. بعدا همون پروگرمر هم میتونه برای سرعت بخشیدن به پروسه تولید از AI هم کمک بگیره یا توی بخش های خسته کننده ای مثل تست یا رفع باگ میشه از AI کمک گرفت و خیلی چیزهای دیگه. یعنی بیشتر اگه بهش به عنوان دستیاری برای سرعت بخشیدن به رویه تولید و کاهش بخشهای خسته کننده و فرسایشی نگاه کنیم اتفاقا میتونه خیلی موثر و مفید باشه. همین الان هم پروسه تولید بازی های ایندی مثل AAA ها رفته بالای 5 سال ( دیگه خودت بهتر میدونی:دی) و هزینه ها هم وحشتناک شده! یجوری باید این قضیه بهینه بشه و در حال حاضر یکی از ابزارهای کاربردی همین AI هستش و قطعا در آینده بیشتر هم ازش استفاده میشه چون حقیقتا چاره دیگه ای هم نیست:دی

سپی موافقم، من نمیگم اصلا AI چیز بدیه:دی برعکس هم خیلی کمک کننده است، هم اینکه بخصوص به تیم های کوچیک کمک میکنه سریع تر به پروتوتایپ های اولیه برسن، و کلا پروسه پری پروداکشن هر کاری رو به شدت سریع و کوتاه میکنه. مثلا تو آرت میشه خیلی راحت و سریع به Moodboard رسید، کانسپت های اولیه رو زد، Color Palatte رو در آورد، و بعد دید آیا جواب میده یا نه، در صورتی که تولید اینا به شدت گرون و زمان بره. تو انیمیشن و پروتوتایپ مکنیک ها هم همینقدر کاربردیه. کلا AI چیز خوبیه، نیاز به خیلی چیزهارو کم میکنه، پروسه تولید سریع میشه، ارزون تر میشه، و کلا طیف وسیع تری میتونن کار بکنن.

صحبت من درباری پالیسی ایندی گیم آوارد بود، چون تولید یه بحثه، اینکه حالا میخوای جایزه بدی یه بحث متفاوت. مثلا برای خود منم کسی که کامل همه چیزشو خودش تولید کرده کارش ارزشمندتر از کسی هست که با AI کانتنت هاشو ساخته. نه اینکه بگم بده، اما اگه بخوام جایزه بدم میدم به اونی که کامل کارش تولید شده توسط خودشه.

این مساله به نظرم همیشه بوده. همیشه هنر دست ارزشمندتر از یه کار تولید شده توسط ماشینه. نه اینکه ارزش کار ماشینی رو کتمان کنیم، اما هنر دستی به علت صرف زمان بیشتر، و دقت و ظرافت و خلاقیت خاص انسان ها گرون تر و شیک تره. مثل فرش. فرش ماشینی هیچ موقع به قیمت فرش دست بافت نمیرسه. هیچ موقع عین فرش دست بافت مبدل به کالای لوکس و هنری نمیشه. کسی فرش ماشینی رو نمیزاره موزه. یا نمیزنه به دیوار اتاقش. چرا؟ چون استدلال اینه که هرچیزی که توسط ماشین تولید بشه، دیگه یدونه نیست و میتونه تولید انبوه داشته باشه، پس ارزش تولیدش میاد پایین و بخصوص دیگه هنر محسوب نمیشه. چون هنر یه تعریف خاصی داره.

گیم هم به مثابه یه محصول خلاق انسانی، یا تو این جور مراسم ها به مثابه یه اثر هنری، همین شرایط رو داره. چیزی که توسط ماشین یا AI تولید میشه دیگه یونیک نیست. کلاژی از N تا چیز دیگه است که الگوریتم های AI سرهمش کردن. میتونه هم هزاران مدل و وری ایشن ازش موجود باشه، حتا بهتر. در نتیجه نمیتونه در این مدیوم ارزشی داشته باشه. اما این به معنای اینکه کاربردی نیست نمیتونه باشه. مثل همون مثال فرش ماشینی که اتفاقا به شدت هم کاربردیه و خیلی ها میتونن بخرن و از این حیث خیلی هم عالیه، اما میگم کسی هنر یا اثر لوکس محسوبش نمیکنه.
 
آخرین ویرایش:
سپی موافقم، من نمیگم اصلا AI چیز بدیه:دی برعکس هم خیلی کمک کننده است، هم اینکه بخصوص به تیم های کوچیک کمک میکنه سریع تر به پروتوتایپ های اولیه برسن، و کلا پروسه پری پروداکشن هر کاری رو به شدت سریع و کوتاه میکنه. مثلا تو آرت میشه خیلی راحت و سریع به Moodboard رسید، کانسپت های اولیه رو زد، Color Palatte رو در آورد، و بعد دید آیا جواب میده یا نه، در صورتی که تولید اینا به شدت گرون و زمان بره. تو انیمیشن و پروتوتایپ مکنیک ها هم همینقدر کاربردیه. کلا AI چیز خوبیه، نیاز به خیلی چیزهارو کم میکنه، پروسه تولید سریع میشه، ارزون تر میشه، و کلا طیف وسیع تری میتونن کار بکنن.

صحبت من درباری پالیسی ایندی گیم آوارد بود، چون تولید یه بحثه، اینکه حالا میخوای جایزه بدی یه بحث متفاوت. مثلا برای خود منم کسی که کامل همه چیزشو خودش تولید کرده کارش ارزشمندتر از کسی هست که با AI کانتنت هاشو ساخته. نه اینکه بگم بده، اما اگه بخوام جایزه بدم میدم به اونی که کامل کارش تولید شده توسط خودشه.

این مساله به نظرم همیشه بوده. همیشه هنر دست ارزشمندتر از یه کار تولید شده توسط ماشینه. نه اینکه ارزش کار ماشینی رو کتمان کنیم، اما هنر دستی به علت صرف زمان بیشتر، و دقت و ظرافت و خلاقیت خاص انسان ها گرون تر و شیک تره. مثل فرش. فرش ماشینی هیچ موقع به قیمت فرش دست بافت نمیرسه. هیچ موقع عین فرش دست بافت مبدل به کالای لوکس و هنری نمیشه. کسی فرش ماشینی رو نمیزاره موزه. یا نمیزنه به دیوار اتاقش. چرا؟ چون استدلال اینه که هرچیزی که توسط ماشین تولید بشه، دیگه یدونه نیست و میتونه تولید انبوه داشته باشه، پس ارزش تولیدش میاد پایین و بخصوص دیگه هنر محسوب نمیشه. چون هنر یه تعریف خاصی داره.

گیم هم به مثابه یه محصول خلاق انسانی، یا تو این جور مراسم ها به مثابه یه اثر هنری، همین شرایط رو داره. چیزی که توسط ماشین یا AI تولید میشه دیگه یونیک نیست. کلاژی از N تا چیز دیگه است که الگوریتم های AI سرهمش کردن. میتونه هم هزاران مدل و وری ایشن ازش موجود باشه، حتا بهتر. در نتیجه نمیتونه در این مدیوم ارزشی داشته باشه. اما این به معنای اینکه کاربردی نیست نمیتونه باشه. مثل همون مثال فرش ماشینی که اتفاقا به شدت هم کاربردیه و خیلی ها میتونن بخرن و از این حیث خیلی هم عالیه، اما میگم کسی هنر یا اثر لوکس محسوبش نمیکنه.
ببین این مواردی که میگی رو من در مورد پروسه خلاقه و آرتستیک کار کاملا قبول دارم! مثلا AI نمیتونه برات شخصیت پردازی کنه، روایت بصری نمیتونه انجام بده، انیمیشن خوب نمیتونه بده، نمیتونه گیم پلی و روایت رو روی هم سوار کنه و کلی مورد دیگه. اگه کسی در راستای این موارد از AI استفاده کنه نه تنها راحت لو میره کارش بلکه یه خروجی جنریک و بدون عمق و بی ارزش میده بیرون!
ولی مثلا اینکه در پروسه رفع باگ یا بهینه کردن کد برای کاهش مصرف منابع از AI استفاده بشه بنظرم هیچ منافاتی با ارزشمند بودن اون کار نداره. چون خیلی از این بخشها ذاتن هنری یا خلاقه نیستن و بیشتر مثل بیل زدن میمونن:دی همون پروگرمر هم وقتی AI یه بخشی از کارهای رفع باگش رو انجام بده، وقت بیشتری هم داره که بره ایده های گیم دیزاینی رو تست بزنه که AI نمیتونه از پسش بر بیاد. در کل میخوام بگم AI میتونه با کاهش فرایندهای فرسایشی به افزایش خلاقیت و ریسک پذیری هم کمک کنه!
 
منبع

جشنواره indie game awards جایزه بازی سال رو به دلیل رسوایی استفاده هوش مصنوعی از Clair Obscur: Expedition 33 پس گرفت و به بازی Blue Prince اهدا کرد.


بیانیه رسمی مراسم
مراسم Indie Game Awards موضع سخت‌گیرانه‌ای در مورد استفاده از هوش مصنوعی در طول فرآیند نامزدی و خود مراسم دارد. هنگام ارائه بازی برای بررسی، نمایندگان Sandfall Interactive تأیید کرده بودند که هیچ هوش مصنوعی در توسعه Clair Obscur: Expedition 33 استفاده نشده است.
با توجه به تأیید استفاده از هوش مصنوعی توسط Sandfall Interactive در روز نخست نمایش Indie Game Awards 2025، این موضوع باعث غیرمعتبر شدن نامزدی بازی می‌شود.


----
تنها یک روز بعد از برگزاری TGA 2025 و کسب ٩ جایزه توسط سندفال اینتراکتیو کاگردان این استودیو ادعای قبلی مبنی بر عدم استفاده از AI در ساخت بازی رو پس گرفت و اعتراف کرد در روند توسعه بازی از هوش مصنوعی خلاق استفاده شده.
باز دم سازنده‌ هه گرم اعتراف کرد.
در کل قوانین رقابت این بوده بازی AI استفاده نکرده باشه شرکت داده میشه
انقد دیگه بحث نداره:دی
به نظرم یه موقع هوش مصنوعی کمپلت جای نیروی انسانیم گرفت باز لازمه یه سری بازیها صفر تا صد توسط یه تیم انسانی ساخته شن و کار این جشنواره هم از این لحاظ درست هست.
ولیکن اینکه کامل از هوش مصنوعی استفاده نشه رو بشدت مخالفم، بعضی استدیوها مثل همین استدیوهای ژاپنی اتلوس و اسکوئر بازیهاشون درگیر Development Hell میشن و لازمه حتما ازش بهره بگیرن سریعتر کارها رو پیش ببرن، مثلا همین Metaphor کلی ساختش طول کشیده بود که یکم دیگه طول میکشید میفتاد ۲۰۲۵ عرضه ش و بقیه شو نمیگم دوستان ناراحت میشن:)) :دی (ناراحت نشید از حقایق عزیزان دل، چیزی نگفتم 😘)
بگذریم البته اینا (امثال کسایی که تو اتلوس و اسکوئر نشستن) انقد کله شقن باید پاشیم بریم ژاپن زورشون کنیم AI استفاده کنن:))
 
باز دم سازنده‌ هه گرم اعتراف کرد.
در کل قوانین رقابت این بوده بازی AI استفاده نکرده باشه شرکت داده میشه
انقد دیگه بحث نداره:دی
به نظرم یه موقع هوش مصنوعی کمپلت جای نیروی انسانیم گرفت باز لازمه یه سری بازیها صفر تا صد توسط یه تیم انسانی ساخته شن و کار این جشنواره هم از این لحاظ درست هست.
ولیکن اینکه کامل از هوش مصنوعی استفاده نشه رو بشدت مخالفم، بعضی استدیوها مثل همین استدیوهای ژاپنی اتلوس و اسکوئر بازیهاشون درگیر Development Hell میشن و لازمه حتما ازش بهره بگیرن سریعتر کارها رو پیش ببرن، مثلا همین Metaphor کلی ساختش طول کشیده بود که یکم دیگه طول میکشید میفتاد ۲۰۲۵ عرضه ش و بقیه شو نمیگم دوستان ناراحت میشن:)) :دی (ناراحت نشید از حقایق عزیزان دل، چیزی نگفتم 😘)
بگذریم البته اینا (امثال کسایی که تو اتلوس و اسکوئر نشستن) انقد کله شقن باید پاشیم بریم ژاپن زورشون کنیم AI استفاده کنن:))
اتفاقا اتلوس هم سابقه استفاده از AI رو داره
تقریبا تمام پورت اخیر P3P با استفاده از AI ساخته شده، تمام تکسچر ها و مدل ها و آیکون های بازی با AI اپسکیل شده بودن
 
چهار دقیقه گیم پلی از بازی War of the Worlds: Siberia که توسط استدیوی روسی 1C Game تو سبک اکشن-ماجراجویی سوم‌شخص داره ساخته میشه و واسه ریلیز تو سال 2027 روی PC در نظر گرفته شده :


بازی The War of the Worlds: Siberia یک پروژه‌ی جاه‌طلبانه و سینمایی در سبک اکشن-ماجراجویی سوم‌شخص است که توسط استودیو 1C Game Studios با بهره‌گیری از قدرت موتور Unity 6 در حال توسعه است و با الهام از رمان جاودانه «جنگ دنیاها» اثر اچ. جی. ولز، تهاجم مریخی‌ها را از زاویه‌ای کاملاً جدید و در بستر تاریخی سال ۱۸۹۶ در امپراتوری روسیه روایت می‌کند؛ جایی که با سقوط سن‌پترزبورگ و فروپاشی نظم اجتماعی، بازماندگان وحشت‌زده برای فرار از سه‌پایه‌های ویرانگر بیگانگان و گازهای سمی معروف به «دود سیاه»، به سمت شرق و پهنه‌ی بی‌انتهای سیبری می‌گریزند تا در میان سرمای کشنده و آشوب‌های داخلی روسیه تزاری، راهی برای بقا بیابند. این بازی که با تمرکز بر روایت داستانی عمیق و شخصیت‌محور طراحی شده، بازیکن را در دنیایی غرق می‌کند که در آن تضاد میان تکنولوژی فرازمینی و تسلیحات کلاسیک قرن نوزدهمی مانند تفنگ‌های گلنگدنی، هفت‌تیرهای قدیمی و تبرهای جنگی، چالش‌های سختی را رقم می‌زند؛ به طوری که گیم‌پلی ترکیبی از مبارزات واقع‌گرایانه، مخفی‌کاری‌های استرس‌زا برای عبور از سایه‌ی ماشین‌های جنگی مریخی و حل پازل‌های محیطی در اتمسفری سنگین و پسا-آخرالزمانی است. سازندگان در آخرین به‌روزرسانی‌های خود در سال ۲۰۲۵ تأکید کرده‌اند که بازی یک تجربه‌ی خطی و به‌شدت باکیفیت است که با بازسازی دقیق معماری و فرهنگ روسیه تزاری و ترکیب آن با عناصر علمی-تخیلی، سعی در خلق یکی از منحصربه‌فردترین اقتباس‌های این ژانر دارد؛ این عنوان که هم‌اکنون در فروشگاه استیم برای لیست انتظار (Wishlist) در دسترس است، با هدف عرضه در سال ۲۰۲۷ برای رایانه‌های شخصی (PC) مراحل نهایی تولید خود را طی می‌کند تا با ارائه جلوه‌های بصری خیره‌کننده و موسیقی متن حماسی، نبرد نابرابر بشریت در برابر مهاجمان کیهانی را در یخ‌بندان سیبری به تصویر بکشد.


گیم پلی و رنگ بندی بازی چقدر شبیه TLOU Part 2 !!



 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or