گزارش پروژه‌ای که هرگز به پایان نرسید؛ ماجرای لغو The Last of Us Online از زبان یوشیدا!

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
1000008074.jpg


در مقطعی، سونی بیش از ۱۰ بازی لایو سرویس در دست ساخت داشت که قصد داشت تا مارس ۲۰۲۶ منتشر کند.ولی بسیاری از آنان به دلایل مختلف کنسل شده‌اند. یکی از این عناوین، The Last of Us Online بود که بعدها با نام Factions شناخته شد. با این حال، یوشیدا که اخیراً پلی‌استیشن را ترک کرده است، توانست این بازی را قبل از لغو شدن تجربه کند. او در مصاحبه‌ای با Sacred Symbols+ (به نقل از Push Square) گفت:

«بازی را انجام دادم و عالی بود.»

یوشیدا توضیح میدهد که استودیوی Bungie، سازنده بازی Destiny، برای کمک به توسعه این پروژه به کار گرفته شد، اما طبق گزارش‌ها، این تیم نگرانی‌هایی در مورد توانایی بازی در حفظ مشارکت بازیکنان برای مدت طولانی داشت.

او افزود:
«ایده ساخت The Last of Us Online از طرف ناتی داگ مطرح شد و آن‌ها واقعاً می‌خواستند این بازی را بسازند. اما بانجی برای آنها توضیح داد که ساخت یک بازی لایو سرویس چه چیزی را می‌طلبد، و ناتی داگ متوجه شد و گفت: 'اوه، ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم! اگر این کار را انجام دهیم، دیگر نمی‌توانیم بازی Intergalactic: The Heretic Prophet را بسازیم.' بنابراین این یک اشتباه در برنامه‌ریزی بود.»

یوشیدا درباره روند توسعه بازی‌های لایو سرویس در سونی توضیح داد که هیچ استودیویی مجبور به ورود به این سبک نشده است.

«طبق تجربه من، زمانی که استودیوها می‌بینند شرکت روی یک هدف بزرگ تمرکز دارد، آنها فکر می‌کنند که همراه شدن با این مسیر، شانس تأیید و پشتیبانی پروژه‌شان را افزایش می‌دهد. این‌طور نیست که [مدیر پلی‌استیشن استودیوز، هِرمِن هالست] به تیم‌ها بگوید که باید بازی لایو سرویس بسازند. این موضوع معمولاً به صورت متقابل شکل می‌گیرد.»

در آخر یوشیدا درباره این اتفاقات فقط گفت: «بله، واقعا افتضاحه.»​
 
زمانی که استودیوها می‌بینند شرکت روی یک هدف بزرگ تمرکز دارد، آنها فکر می‌کنند که همراه شدن با این مسیر، شانس تأیید و پشتیبانی پروژه‌شان را افزایش می‌دهد.
به نظرم یوشیدا غیر مستقیم اصل قضیه رو اینجا گفته.
اره هیچ اجباری نبود منتها احتمالا نه هیچ پروژه دیگه ای گرین لایت میگرفته نه بودجه درستی واسه ایده هاشون در نظر میگرفتن مگر اینکه لایو سرویس بسازن.
حتما نباید مستقیم بیان به استدیو دستور بدن که :D اونام کارمندن نمیان سر امنیت شغلی و درامدشون ریسک کنن. گفتن همون لایو سرویس بسازیم لاقل تعطیلمون نمیکنن.
 
با تفسیر های شخصی لزوما نمیشه برداشت درستی داشت، چون همه چیز بی نهایت تفسیر پذیر هست، حداقل باید به شواهد پایبند باشیم...

چیزی که بار ها خودمون دیدم فهمیدیم و از همه منابع هم شنیده و درک شد این بود که: یک روندی بود از اوایل نسل قبل که مولتی پلیر های انلاین حالت همیشگی و مادام پیدا کردند و لایو سرویس شناخته شدند،

سونی در رقابت با غول بی شاخ و دمی که همین نسل فقط حدود 80 90 بیلیون استودیو و ناشر به خودش اضافه کرده، از موفقیت این روند به عنوان الگویی برای ساخت یک بازار جدید و گسترش پلی استیشن بهره گرفت، همینم شد اشتیاق و امیدواری به ساخت بازی های لایو سرویس در هم مدیران سونی هم استودیو ها هم حتی گیمر ها،

همه با این روند همراه بودند، همین جا بعضی از عزیزانی که الان معمای حل شده رو میبینند و به سونی فحش میدند، اون زمان دقیقا عین مدیران سونی، دقیقا عین دولوپر های پلی استیشن، اشتیاق و امید داشتند که سونی بتونه تبدیل بشه به بهترین سازنده لایو سرویس ها، و در کنار بهترین سازنده بازی های سینگل پلیر گیم پلی و روایت محور، بهترین در لایو سرویس هم بشه..

حتی صحبت این بود که فقط ار پی جی مونده تا سونی به شکل قوی بهش وارد شه... یعنی این فکت هست که هم سونی، هم پلی استیشن استودیوز، هم گیمر ها از این روند استثقبال میکردند، حداقل اکثریت گیمر ها...

حالا سونی با وارد شدن، تجربه کسب کردن، شکست خوردن، ازمون و خطا، عین ما در یک سولزبورن و روبروی باس و محیطش، یاد گرفته که چه نکاتی رو رعایت کنه، توازن رو در شناخت استودیو های لایو سرویس ساز در نظر بگیره، توان و استعداد رو بیشتر مدنظر قرار بده، و خیلی چیز هایی که طبیعتا من و ما نمیتونیم غیبگویی کنیم،

سونی اگه وارد این مسیر نمیشد، هیچ وقت یاد نمیگرفت چطوری توازن رو بین بازی ها رعایت کنه، سونی اگر وارد صنعت نمیشد اصلا هیچی یاد نمیگرفت!!! تجربیات و اشتباهات اخیر سونی، در امتداد همکاری با نینتندو و بعد ساخت پلی استیشن و ورود جدی به صنعت بازی ها هست،

وضعیت اخیر، همون، دقیقا، همون فرمی هست که پلی استیشن رو پدید اورد، حالا یک موقع همیشه همه چیز بر وفق مراده، یک موقع دوران پی اس تری میشه و کلی مشکل، یک موقع هم دوران پی اس 5 و کلی تجربه، نهایتا اما سونی با بازی کردن، با زدن باس، با کسب تجربه، با لول اپ شدن، ادامه میده و بهترین حالت رو حفظ میکنه،

خوشحال باشیم تمام این شرایط همراه شد با موفقیت عالی پلی استیشن، که اینم از هوا نیومده، از نسل قبل تریگر نشده فقط!!! و همین موفقیت هم حاصل مدیریت روزانه سونی هست...
 
یوشیدا درباره روند توسعه بازی‌های لایو سرویس در سونی توضیح داد که هیچ استودیویی مجبور به ورود به این سبک نشده است.
ای بابا چرا برعکس اینو نگفت جناب اسمارت علی بیاد باز مثل همیشه به جیم رایان فحش بده ;;)
 
  • Smile
Reactions: SiminSecret
به نظرم یوشیدا غیر مستقیم اصل قضیه رو اینجا گفته.
اره هیچ اجباری نبود منتها احتمالا نه هیچ پروژه دیگه ای گرین لایت میگرفته نه بودجه درستی واسه ایده هاشون در نظر میگرفتن مگر اینکه لایو سرویس بسازن.
حتما نباید مستقیم بیان به استدیو دستور بدن که :D اونام کارمندن نمیان سر امنیت شغلی و درامدشون ریسک کنن. گفتن همون لایو سرویس بسازیم لاقل تعطیلمون نمیکنن.

اتفاقا گراب هم توی پادکستش چند وقت پیش دقیقا همینو تایید کرد :D. وقتی قبل از شروع نسل از بالا بگن پورتفولیوی ما دیفالتش لایوسرویسه (مگر خلافش رو ثابت کنید)، هیچ لید یا کارگردانی نمیاد برای خودش وقت بزاره ایده‌پردازی کنه، ریسرچ انجام بده و به مرحله پیچ برسونه تا هالست باز نکرده پس بفرسته:D
به‌این ترتیب SIE هیچ پروژه سینگل پلیری رو جلوی انظار ۱۳هزار نفر کارمند کمپانی "رد" یا "لغو" نکرده، الانم که توتوکی از توکیو تیم پاکسازی فرستاده که این فاجعه رو کنترل کنن، میگن زورشون که نکردیم بسازن، خود استودیوها میخواستن :D
بعدش هم گراب میگفت چیزی که از جو استودیوها در حال حاضر شنیده اینه که بعد کنسلی کنکورd و بند و بلوپوینت، هیچ تیمی نمیدونه که اهداف فعلی مدیریت چیه و اصن چه‌مدل پیچی باید سرهم کنن که بتونن گرین‌لایت بگیرن. البته واضحه که هر چی الان استارت بخوره یا میره واسه لانچ پی‌اس ۶ یا در بهترین حالت بین‌نسلی :D
فقط باید امیدوار باشیم نیشینو از همین اول تکلیفش با خودش معلوم باشه، بتونه استدیوها رو هم از این پیچی که توش گیر کردن عبور بده...
 
نه ببین بانجی با شلاق افتاده بوده به جون صغیر و کبیر ناتی داگ که یا چیزی که اینا میخواستن باید ساخته میشد یا هیچکس از در استودیو زنده بیرون نمیرفت!
چه کارشناسایی که فکت صادر نکردن بانجی شیطان رجیم دخالت کرده تو ساخت بازی و حق نفس کشیدنم از اعضای استودیو گرفته بوده!
لایو سرویس موفق ساختن یعنی فدا شدن تمام و کمال استودیو برای زنده نگه داشتن اون بازی! چیزی که قطعا نه ناتی داگ از پسش برمیومد و نه طرفداراش میخواستن. همون بهتر که کنسل شد و برگشتن به روتین همیشگی تا با Intergalactic یه شاهکار دیگه تحویل بدن.
مطمئنی داستان همین بود .‌‌ تا اونجا که یادمه عده زیادی اینجا بحث رو بردن سر کیفیت بازی و گندی که ناتی داگ سر بازی زده و بانجی ورود کرده و این بازی اشغالی که اینها ساختن رو تایید نکرده و بالا دستی ها هم مجبور شدن بازی رو کنسل کنن ....

یه چیز انگار اینجا اشتباه جا افتاده و بعضی ها بد برداشت کردن.. تو بیانیه نیومده که بازی مشکل داشت یا ضعیف بود ... یا در حد وجهه ناتی داگ نبود ... گفتن اگه عرضه میشد ... چند سال ناتی داگ رو اسیر خودش میکرد ... و اعضای ناتی داگ دوست دارن بازی های تک نفره داستان محور بسازن ....
الان باید گفت چرا حاکم بزرگ و نمایندش بانجی این قضیه رو ندیدن و فکری به حالش نکردن ...

نمی‌دونم چرا و به چه دلیل ولی باز هم حق با من بود
.......
اون فرضیه و تحلیل شخصی هم که به مطلب اضافه شده که هیچ استودیویی به اجبار وارد گس نشده .خیلی جالبه ... یک دفعه تمام ۱۵-۱۶ استودیویی سونی به صورت خود جوش تصمیم گرفتن گس بسازن ... مثلا بند استودیو هم خودش تصمیم گرفت دیزگان دو رو کنسل کنه و کارگردانش رو اخراج کنه تا گس بسازه ... و چون خود استودیو ها گند زدن تو گس سازی و ابعاد و شرایط این قضیه رو درک نکردن عذر اون اقاهه رو خواستن 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Finally, Yoshida said if he were still the boss of PlayStation Studios, he "would've tried to resist" the push into live-service. He went on to joke, "Maybe that's one of the reasons they removed me from the first-party!"

همین یوشیدا یک ما پیش گفته بود که اگه تو سمتش مونده بود جلوی این سیاست ها گس سونی مقاومت میکرد ،، به همین خاطر هم کنارش زدن ... بعد نمی‌دونم این حرف ها از کجا اومدن
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: gamer1998y
بهترین اتفاق ممکن افتاد ناتی داگ فقط و فقط باید بازی افلاین بسازه اصلا میومدن و فرضا یه چیزی بهتر از فورتنایت میساختن رسما تموم میشد ناتی داگ کلاسیک و تا ابد باید مینشستیم لست انلاین بازی میکردیم یا هر 10 سال یه بازی داستانی میدادن عین راکستار
ولی با وضع فعلی از نسل بعد باز راحت هر نسل 2 3 تا بازی داستانی خفن میتونن عرضه کنن
 
یوشیدا یه جا گفته هیچ استودیویی مجبور به ساخت بازی گس نبوده و یه جا دیگه میگه بازیهای گس راحت‌تر گرین لایت می‌گرفتن که عملا به معنی همون تشویق به ساخت بازی گس هست. من فکر میکنم بعد چندتا مصاحبه اخیرش یکم گوشش رو گرفتن که دیگه اونطوری ضد تیم جیم رایان حرف نزنه.
 
یوشیدا یه جا گفته هیچ استودیویی مجبور به ساخت بازی گس نبوده و یه جا دیگه میگه بازیهای گس راحت‌تر گرین لایت می‌گرفتن که عملا به معنی همون تشویق به ساخت بازی گس هست. من فکر میکنم بعد چندتا مصاحبه اخیرش یکم گوشش رو گرفتن که دیگه اونطوری ضد تیم جیم رایان حرف نزنه.
این تیکه که اضافه شده به بحث چرته و این گس سازی درست زمانی این اتفاق می افته که جیمبو میگه ما میخوایم تا ۲۰۲۶ دوازده تا بازی گس عرضه کنیم......

ولی اگه حتی بگیم این دقیقا درسته و همین اتفاقا افتاده !!! بعد الان سوال پیش میاد بهو استودیو ها علاقه مند بودن گس بسازن .. نه یکی نه دو تا نه سه تا .. همشون با هم
بعد هیچکسم اونجا نبود بگه مثلا ۵ تا استودیو ما دارن گس میسازن ، شما یه چیز دیگه بسازید! نه عقل و امکانات مالی و انسانی و شرایط بازار یابی اجازه نمیده این تعداد گس رو با هم توسعه بدیم ؟

همچین چیزی بیشتر اون مدیریت سابق رو احمق و بی تدبیر و برنامه جلوه میده ....
حداقل اگه روی همون داستان تاکید کنیم که با تصمیم خودشون و برنامه و نقشه ای حساب شده داشتن پیش میرفتن که خوب مشکلاتی پیش اومد و کارها و توسعه بازیها مثل کنکورد درست پیش نرفت دفاع بهتری برای dumb and dumber هست
 
آخرین ویرایش:
خوب مگر قرار بوده حتما لایو سرویس ده ساله بسازی!؟!؟

شونصد تا بازی هست میاد یه برچسب قیمت هم میخوره فروخته میشه یکی دو سال پشتیبانی میشه بعدش هم عملا فقط سرورهاش روشن میمونه!

اقا شما بازی رو می فروختی ۴۰ ۵۰ اصلا ۶۰ دلار بعد هم ملت بازی میکردن و تموم شد رفت
حالا الا بلا باید لایو سرویس ده ساله میبود؟
آنچارتد و last of us همون اول مود مولتی داشتن که خیلیم عالی بودن اتفاقن ٬ نیازی نبود به سرمایه گذاری بلند مدت رو لایو سرویس تا همه چی به فنا بره اینطوری
 
همین یوشیدا یک ما پیش گفته بود که اگه تو سمتش مونده بود جلوی این سیاست ها گس سونی مقاومت میکرد ،، به همین خاطر هم کنارش زدن ... بعد نمی‌دونم این حرف ها از کجا اومدن
از نظر من یوشیدا با این مصاحبه ها و نحوه داستان تعریف کردن هاش در حال تهطیر سازی خودش هست. بلاخره عمری در سونی و پلی استیشن بوده و از دید من انتظار بهتری داشته از مدیریت.

زمان Demon Souls خودش در تیم مدیریتی بوده و داستان هم هست که از مخالفان بازی بوده. بعد الان میگه ما دوست داشتیم ادامه این بازی رو بسازیم اما سونی نگذاشت.

یه شو‌ ای راه انداخته مثل شومن مایکروسافت.
 
آنچارتد و last of us همون اول مود مولتی داشتن که خیلیم عالی بودن اتفاقن ٬ نیازی نبود به سرمایه گذاری بلند مدت رو لایو سرویس تا همه چی به فنا بره اینطوری
دقیق منم همینو میگم!
دیگه طرف بتلفیلد یا cod میسازه پول هم میگیره، بتل پس هم میفروشه، محتوای خاص به درد بخوری هم عرضه نمیکنه بعد یک سال هم بازی رو با کلی مشکل ول میکنه میره
حالا اینا نمیدونم چه استانداردی یا فکری داشتن بازی تکمیل رو ول کردن که کسی پشتیبانی نمیتونه بکنه
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or