آخرین ویرایش:
متای بازیای قبلیشون:این استودیو تو کل کارنامش یک بازی AAA که نمره خیلی تاپی بگیره نیست همه عملکردش همین دور و ور 80 هست
خودم فکر میکردم حدود 83 و 84 بگیره البته اینکه بازی انحصار ماکرووسافت هست رو لحاظ نکردم
انریل ۵ قدیمی نیست تا جایی که میدونم ٬ اتفاقا گرافیک زیبایی داره واقعا٬ اما صورت ها خوب در نیومده اصلاابسیدین نمونه بارز استدیویی هست که اصلا نمیخواد از استاندارد نسل ۷ فراتر بره. انجین قدیمی- گیم دیزاین قدیمی. کلا به جز قابلیت انتخابی که بهت میده عملا یه ورژن بدتر نیووگاس رو دارن ریسایکل میکنن متاسفانه. اسکوپ و اسکیل بازیاشون هم عملا همونه و ریسک پذیری عملا صفر.
داستان و دیالوگ خوبه اما بازی واقعا از نظرهای دیگه میشه گفت منسوخ یا out dated هست اگرچه میتونه تجربه سرگرم کننده و خوبی باشه اگه نخوای به بازی سخت بگیری.دوستان من نقدهارو وقت نکردم بخونم.داستان و دیالوگ های بازی اوضاعش چطوره؟
همه حرفهات درسته ولی انصافا هیچوقت به عنوان رقیب الدرسکرولز معرفی نشد.عنوان Avowed تو شوکیس 2020 معرفی شد به عنوان رقیب الدر! عنوانی که شاید جاه طلبانه ترین پروژه ابسیدین که حداقل 4 5 سال تحت ساخت، زیر نظر تمام و کمال مایکروسافت بود و الان متاش با این مدیریت رسیده زیر 80!
منم این رو قبلا جایی نوشتم که آبسیدین واقعا پتانسیل این رو دارن که عنوانی رو بسازن که نه بتسدا و نه کس دیگه ای بتونه رقیبش باشه ولی شکل اقتصادی استودیو طوری بسته شده که روی پروژه هایی بین AA و AAA تمرکز کنن اونهم چندتا به طور همزمان.ای کاش ابسیدین یکمی تعداد بازیهای همزمانی که توسعه میده رو کم میکرد، تا بتونیم یه جهشی تو بازیهاشون ببینیم. هر بازیشون باید یه چیزایی کم داشته باشه....
جالبه چون حداقل چیزایی که من دیدم دقیقا برعکسه.داستان و دیالوگ خوبه اما بازی واقعا از نظرهای دیگه میشه گفت منسوخ یا out dated هست اگرچه میتونه تجربه سرگرم کننده و خوبی باشه اگه نخوای به بازی سخت بگیری.
اتفاقا 80 به خودی خود نمرهی بدی نیست، ولی یه نگاه به سابقهی استودیو که بندازیم میبینیم Avowed واقعا نا امید کننده ظاهر شد.این استودیو تو کل کارنامش یک بازی AAA که نمره خیلی تاپی بگیره نیست همه عملکردش همین دور و ور 80 هست
خودم فکر میکردم حدود 83 و 84 بگیره البته اینکه بازی انحصار ماکرووسافت هست رو لحاظ نکردم
اکثر بازیهای که گذاشتی AAA نیستاتفاقا 80 به خودی خود نمرهی بدی نیست، ولی یه نگاه به سابقهی استودیو که بندازیم میبینیم Avowed واقعا نا امید کننده ظاهر شد.
Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords 86
Neverwinter Nights 2 82
Alpha Protocol 63
Fallout: New Vegas 84
Dungeon Siege III 72
South Park: The Stick of Truth 85
Pillars of Eternity 89
Tyranny 80
Pillars of Eternity II: Deadfire 88
The Outer Worlds 85
Grounded 83
Pentiment 86
البته من سابقهی تجربه بازیای Obsidian رو نداشتم و برای اولین بار میخواستم یه عنوانشون رو بازی کنم. ولی یوتوب رو که دیدم هم برا فن بیسش معمولی ظاهر شده هم من که به عنوان یه عامل خارجی میخواستم وارد بشمدیگه اونقدر هیجان ندارم.
ببین من خودم چون RPG ژانر یک مورد علاقه هامه با کارای ابسیدین زندگی کردم. منتهی زمانی که استودیو خریداری شد، یه جماعتی که میدونیم همیشه هدفشون چیه و چقدر تاکسیک هستن، اومدن گفتن ای وای الدر کوشته شد و Avowed جایگزین برحق الدره و حتی میتونه متای اسکایریمو هم رد کنه. صفحات اول تاپیکشو برو بخون شما تا وضعیت این جماعت دستت بیاد. حالا که Avowed زیر ۸۰ شده و طبیعتا ناامید کننده ظاهر شدن، همون جماعت میان میگن نه اینا همیشه دور و بر ۸۰ سیر میکردن. آدم فروش تر از اینا نمیشه پیدا کرد.همه حرفهات درسته ولی انصافا هیچوقت به عنوان رقیب الدرسکرولز معرفی نشد.
ماها خودمون با اون تریلر خیلی هایپ شدیم و کلی فانتزی برای خودمون درست کردیم و لقب TESکیلر بهش دادیم که خب مثل باقی بازیهایی که از این لقبها بهشون میدیم آخرش توزرد از آب در اومد.
من یک مثال میزن انیمیشن دویدن رو ببینین شاید اگر همچین چیزی رو روی 360 میدیدم اوکی بود اما تو سال 2025 نه. بازی به شدت janky هست این خودش گویای همه چیز هست حالا این دوست عزیز یه نتیجه رسیده موومنت روونه برای من عجیبه ولی خوب حتما خوشش اومده.جالبه چون حداقل چیزایی که من دیدم دقیقا برعکسه.
میگن کامبت فانه حداقل تا اواسط گیم، گیمپلی و موومنت خیلی روونه، اکسپلوریشن خوبه اما مشکل داستان و کرکتراش هست، همینطور Lore جذابیت لازم رو نداره.
چیزایی که Obsidian همیشه توش پیشتاز بوده!
من نظرات اینو معمولا قبول دارم چون چنلش خیلی حول محور بتزدا و آبسیدین و بازیای اون سبکی میچرخه.
میگه اولین بازی تاریخ Obsidian بود که بعد تموم کردنش گفتم فقط "خوب" بود!
حتی با Outer worlds که خیلی مخالف داره هم کلی حال کرده بود، اینجا میگه شخصیتا بشدت فراموش شدنین.
واقعا ضد حاله Obsidian ـی که تو این ضمینه ها استاد بوده الان اینطوری بشه!
خب خودت حتما بهتر میدونی که یه عده کلا بیس اونها رو روی ماله بستن مگه اینکه خلافش ثابت بشه.ببین من خودم چون RPG ژانر یک مورد علاقه هامه با کارای ابسیدین زندگی کردم. منتهی زمانی که استودیو خریداری شد، یه جماعتی که میدونیم همیشه هدفشون چیه و چقدر تاکسیک هستن، اومدن گفتن ای وای الدر کوشته شد و Avowed جایگزین برحق الدره و حتی میتونه متای اسکایریمو هم رد کنه. صفحات اول تاپیکشو برو بخون شما تا وضعیت این جماعت دستت بیاد. حالا که Avowed زیر ۸۰ شده و طبیعتا ناامید کننده ظاهر شدن، همون جماعت میان میگن نه اینا همیشه دور و بر ۸۰ سیر میکردن. آدم فروش تر از اینا نمیشه پیدا کرد.
من مخاطبم این دسته و رفتارهای سمیشون بود. من خودم از خدامه اسکیل کاری اینا وسیعتر بشه تا از حد و حدود AA بیان بیرون و الانم شدیدا مشتاقم بازی لانچ بشه خودم تست کنم ولی مسئله ناراحت کننده اینه که اینا بودجه گرفتن و خریده شدن که از ۸۵ و ۸۸ برسن به ۷۰ و خورده ای؟ چرا بلای بتزدا و آرکین آستین حالا باید سر اینا بیاد؟! اینا چندین سال بود بازی زیر ۸۰ نداشتن و الان بخاطر مدیریت مزخرف مایکروسافت باید فدای گیم پس بشن؟ باید شاهد از بین رفتن چندتا استودیو مورد علاقه دیگمون توسط این مدیریت باشیم؟!
سازنده هاش چپ و راست میگفتن بازی در سطح اسکایریمههمه حرفهات درسته ولی انصافا هیچوقت به عنوان رقیب الدرسکرولز معرفی نشد.
ماها خودمون با اون تریلر خیلی هایپ شدیم و کلی فانتزی برای خودمون درست کردیم و لقب TESکیلر بهش دادیم که خب مثل باقی بازیهایی که از این لقبها بهشون میدیم آخرش توزرد از آب در اومد.
==================
حالا بچه ها رو نمیدونم چه انتظاری داشتن ولی به نظرم این نمره برای بازی خوبه و بهش میاد.
اگه انتظاری غیر از این داشتین احتمالا نمایشها و گیم پلی ها رو دنبال نمیکردین.
بازی کاملا داد میزد که یه چیزی بین 80 تا 83 یا 4 نهایتا میشه.
تازه اگه از لحاظ کیفی مشکلی نداشته باشه.
منم این رو قبلا جایی نوشتم که آبسیدین واقعا پتانسیل این رو دارن که عنوانی رو بسازن که نه بتسدا و نه کس دیگه ای بتونه رقیبش باشه ولی شکل اقتصادی استودیو طوری بسته شده که روی پروژه هایی بین AA و AAA تمرکز کنن اونهم چندتا به طور همزمان.
امیدم اینه که بعد OW 2 دیگه واقعا سوییچ کنن روی یه بازی بزرگ و از تمام پتانسیل استودیو استفاده کنن.
دیگه یه استودیو با 300-200 نفر آدم حالا هر چقدر هم برون سپاری کنن نمیشه که بتونن روی دوتا پروژه AAA اونهم همزمان کار کنن.
قطعا هر دو بازی ضربه میخورن و بخشهایی از اونها حتما استاندارد AAA رو نخواهد داشت.
مطمئنا با دونستن این موضوع این شکل از بازیسازی رو انتخاب کردن که برای استودیو کار میکنه ولی خب چیزی دست ماها رو به عنوان گیمر نمیگیره.
ماها بازی بزرگ میخوایم با جزییات و عمق زیاد تو جای جای بازی ، این بازی های جمع و جور کفاف نمیده.
فانتزیم اینه که بعد OW2 یه پروژه بزرگ و پرهزینه تر بدن دست Sawyer + کل استودیو که تضمینی روش شرط ببندیم.
البته اگه خودش واقعا بخواد دوباره بازی بسازه.
فکر نکنم بعد کاری که لارین و استودیوهای دیگه با CRPG کردن استودیویی پیدا بشه که بخواد بگه تو این سبک هزینه زیاد کردن ریسک داره.
کجا همچین چیزی گفتن؟سازنده هاش چپ و راست میگفتن بازی در سطح اسکایریمه