سازنده Prey: سیستم امتیازدهی متاکریتیک سازندگان رو تشویق می‌کنه که بازی‌های بی‌خطر و خسته‌کننده بسازن.

Farh@d

کاربر سایت
3708694_metacritic.jpg

بی‌شک سایت متاکریتیک و میانگین امتیازات بازی‌هایی که در این سایت ثبت می‌شوند، تأثیر بسزایی در جامعه گیمرها و سازندگان دارد. در همین راستا آقای
Raphaël Colantonio بازی‌ساز فرانسوی که کارهایی چون Prey و Dishonored در کارنامه خود دارد، سیستم امتیاز دهی در متا را به چالش کشید. وی معتقد است که سیستم امتیازدهی متاکریتیک به بازی‌های ایمن و بدون ریسک امتیازات بالاتری می‌دهد، حتی اگر این بازی‌ها خسته‌کننده باشند. در مقابل، بازی‌هایی که ریسک بیشتری می‌کنند و ممکن است در ابتدا کمی ناقص باشند، امتیازات پایین‌تری می‌گیرند.
متن اصلی سخنان وی:

سیستم امتیازدهی متاکریتیک سازندگان رو تشویق می‌کنه که بازی‌های بی‌خطر و خسته‌کننده بسازن.
تا وقتی که یه بازی موقع عرضه کاملا صیقلی باشه، مطمئنا نمره 80 رو می‌گیره، مهم نیست چقدر بازی خسته‌کننده باشه.
در همین حین، بازی استاکر 2 به خاطر اینکه موقع عرضه کمی ناقص بود، نمره 73 گرفت.
این خیلی ناعادلانه و گمراه کننده‌ست...
 
اینم برمیگرده به گیمر جماعت که بازی رو پیش‌خرید نکنن! خیلی سادس. سر همین استاکر ۲ هم دیدیم که پیش‌خرید کردنش اشتباه بود. سایبرپانک هم شاید بشه گفت تنها موردی بود که به اون شکل گسترده نقدارو مهندسی کردن و به یوتیوبرها هم صندلی و اکشن فیگور و ... دادن که دروغ بگن و ملت رو وادار کنن به خرید بازی که نمونه‌ی بارزش YongYea بود. ساده‌ترین کار همون پیش‌خرید نکردن بازیاس.
نقد ها رو مهندسی کردن که کلیپ باگ های بازیشون روز اول وایرال نشه، منتقد ها رو شستشوی مغزی ندادن که اون همه باگ و ایراد رو نادیده بگیرن و جوری امتیاز بالا بدن که نقد های پورت فاجعه کنسولی عملا تو متاکریتیک حساب نشه
 
  • Like
Reactions: Arima Kishou
بحث "اشغال" خطاب کردن بازی شد، حقیقتا من واقعا برام سخته که به یک بازی بگم "اشغال"

اخرین بار (شایدم اولین بار) هم یادمه فقط به استودیو سازنده کنکورد گفتم "زباله ساز" و قبل این، واقعا یادم نمیاد به بازی ی گفته باشم اشغال؛ همون کنکورد هم بارها تاکید کردم که به نظرم گیم پلی خوبی داره؛

دلیلشم خیلی ساده است؛ چون به معنای واقعی عاشق "بازی" هستم؛ برای همین وقعا برام سخته که حتی به چیزی مثل راید تو هل هم بگم اشغال، یه جورایی شبیه اینکه به "هیچ" غذایی نمیگم اشغال؛ چون شاید یک غذا بی کیفیت باشه؛ مونده باشه؛ اما اشغال؟؟؟ به نظرم هیچ "غذا"یی اشغال نیست... هرچند سلیقه و ذائقه من نباشه... (بماند که تقریبا "همه" غذاهارو دوست دارم حتی کرفس هم اب و خورشت و مرغش رو میخورم :D خود کرفسشم میخورم با اینکه سلیقه ام نیست)

حالا فکر کنید، تو همین فروم؛ وقتی میبینم ملت بر اساس سلیقه؛ به سولزلایک؛ ار پی جی بتزدایی؛ اکشن ادونچر هورایزن مانند، و حتی جهان باز های "یوبی" میگن اشغال، چه حسی پیدا میکنم؛

دروغ چرا، وقتی یکی به ساخته فرام سافور یا بتزدا میگه اشغال، اولش بهم برمیخوره؛ در درجه بعد نسبت به عشق و شناخت اون شخص نسبت به "بازی" تردید پیدا میکنم و از اعتبارش به شدت کم میشه...

واقعا چطور ملت دلشون میاد به یک "بازی" که حداقل استاندارد رو داره (چه برسه به سولزلایک یا بتزدا یا حتی یوبی) بگن اشغال؟ : l هرچند واضحه که خیلی وقت ها اسلنگ هست، ولی خب؛ هروقت "اشغال" خطاب کردن یک غذا عادی شه، اشغال خطاب کردن یک "بازی" هم برام عادی میشه...

تا جایی که بشه قضاوتی فکر نمیکنم که بگم هرکی میگه "اشغال" گیمر نیست و فولان (چون مطمئن هستم خیلی هاشون گیمر حرفه ای هستند) اما خب، واقعا و حقیقتا رو مخم و حتی احساساتم میره وقتی یکی به یک چیزی مثل سولز، ریترنال، فال اوت؛ حتی فارکرای های جدید و امثالهم میگه "اشغال" (همگی بار ها تو همین فروم اتفاق افتاده فکت)

خلاصه ترین حالت که همچین نظراتی، خود شخص رو زیر سوال میبره به نظرم؛ چون اون "بازی" هرگز با یک نظر اشتباه، زیر سوال نمیره... بازی میتونه بی کیفیت باشه؛ ولی اشغال نه... حداقل 99 درصد بازی ها...
 
با حذف امتیاز و متا کاملا موافقم و فقط آخر سال یه بازی سال انتخاب کنن تموم شه بره.ولی با یه شرط اونم اینکه همه بازیها بدون استثنا ۲ ساعت اولشون رو بتونی رایگان بازی کنی بدون پرداخت هزینه.دقیقا همین کاری که سونی رو اشتراک پرمیومش انجام میده ولی پولیه
 
  • Like
Reactions: He!n3ger
سایبرپانک با متای 86
View attachment 357799
نمیدونم چرا اینقدر اصرار دارین با تبلیغات مثل نقد برخورد کنین
اونو دلیلیش رو همه می‌دونن ، تیم سی دی پروجکشن رسما با ارسال سیستم های اند و تجهیزات جانبی همراه بازی، نمرات رو خریدن ... یه لکه سیاهی تو نقد گیمینگ بود
 
حرفش درسته ولی برای اثباتش از بدترین بازی ممکن مثال زد.
استاکر 2 در حال حاضر یه بازی خراب و پر از باگ هست و متای 73 کاملا برازنده اش هست.​
امتیازات استیم و بررسی‌های سایت معتبر دقیقا خلاف نظر شما رو ثابت میکنه
ضمنا ورژنی که دست منتقدا بود اون اپدیت بزرگ ۱۲۰ گیگی رو نداشت...
 
من خودم تا مدت ها اینجوری بودم که بازی با متای بالای ۸۵ رو بازی خوب، متای ۹۰ به بالا رو شاهکار میدیدم.
بازی ای هم اگه زیر ۸۵ بود کلا به حساب نمیاوردمش.
اگرم یه بازی بازی میکردم که متاش بین ۷۰ تا ۸۲ اینا بود، ناخودآگاه میخواستم به خودم بقبولونم که واقعا بازی خوبی نیست. یا حداقل نباید خیلی ازش لذت برد!
یه بازی مثل Sackboy که نه فروش خوبی داشت، نه متای خوبی گرفت رو من اصلا نگاهشم نکرده بودم و فقط با دیدن متاش کلا بیخیالش شدم.
چن وقت پیش یکی از بچه ها توی همین فروم یه لینک یوتیوب از یه قسمت بازی داد که من دیدم واقعا کیف کردم. خلاقیت توی گیم پلی و موزیکال بودن بخش پلتفرمرش واقعا جالب بود و باعث شده من به فکر خرید و تجربش بیوفتم.

اگه متا معیارتون باشه، خیلی از بازیای خوب رو از دست میدین.

حالا شاید یه سری بازیا متاشون ۳۰ یا ۴۰ یا ۵۰ باشه. اونا واقعا مشکل دارن. ولی بین ۷۰ تا ۱۰۰ همگی ارزش تجربه دارن و شاید مثلا اونی که ۷۵ هست خیلی بیشتر بشه ازش لذت برد تا اونی که مثلا ۹۰ هست.
بازیای ۹۰ به بالا میشه گفت که همیشه تقریبا یه فرمول رو دنبال میکنن. این که یه فرمول رو دنبال میکنن به معنای بد بودنشون نیست. این فرمول احتمالا موفقه که دنبال میکنن و عموم مردم خوششون میاد ولی خلاقیت ندارن توشون دیگه.

حالا یه سری از منتقدا دیگه متر و معیارشون میشه همین بازیای روتین و بدون خلاقیت و اکثر بازیای دیگه رو هم با همین استاندارد نقد میکنن و هر بازی از این فرمول پیروی نکنه نمره کمی بهش میدن.
 
غير از موارد خاصى به طور كلى من تا حالا نديدم بازى متاش و كيفيتش در نهايت فرق خاصى بكنن.

به طور كلى بازى با متاى بالاى ٧٥ يعنى خوبه.
حتی میانگین نمرات پایینتر هم داریم که میشه گفت حتی شاهکار هستن.
مثل Alpha Protocol که 63 گرفت و یا Nier اصلی که 67 گرفت.
Mad Max که 69 شد و...

حتما این بازیها ایراد دارن که چنین میانگینی میگیرن (مخصوصا یکی مثل آلفاپروتوکل) ولی اسیر همین سیستم امتیازدهی متا شدن که تر و خشک رو با هم میسوزونه.
این همه نوآوری و جذابیتهای گیم پلی که آبسیدین با آلفاپروتوکل آورد اصلا کجای این نمره نموداره؟

واقعا خیلی از بازیها اینطوری ناجوانمردانه سوختن و بدتر از اون کلی از پلیرها از جمله خودمون به واسطه همین نمره ها از چندکیلومتری این بازیها حتی رد هم نشدیم.
 
متا هنوزم بهترینه، شاید با فرمول موفق شده بازی بسازی و نمرات خیلس خوبی هم بگیره، اما هیچوقت قرار نیست تحسین خاصی رو دریافت کنه، هربازی که با نمرات بالا تحسین های عجیب غریبی دریافت می کنه، قطعا کلی حرفا برا خودش داره!

مشکلی که این عزیزان دارند، چیزی هست که تو سینما هم وجود داره، میگن فیلم فراتر از یک ایده خوب حرکت نمی کنه، ما بازی های نمرات ضعیف داریم که یک ایده جدید دارن، ولی خودمون رو فریب ندیم بازی صرفا همون ایده خام هست، اینا میان یک بازی که پولیش نشده و هزار تا مشکل داره رو میگن به خاطر صرفا یک ایده جدید به چشم شاهکار ببینید، که اصلا اینطوری نمیشه جلورفت:دی در نهایت اون پکیج نهایی مورد قضاوت قرار میگیره، شما اون ایده جدیدت رو تکامل بده، پایه های بازیت قوی باشه، در حد کافی پولیش شده باشه، هم متا تحویلت می گیره، هم به خاطر اون نوآوری آخر سال کلی جایزه درو می کنی
 
حتی میانگین نمرات پایینتر هم داریم که میشه گفت حتی شاهکار هستن.
مثل Alpha Protocol که 63 گرفت و یا Nier اصلی که 67 گرفت.
Mad Max که 69 شد و...

حتما این بازیها ایراد دارن که چنین میانگینی میگیرن (مخصوصا یکی مثل آلفاپروتوکل) ولی اسیر همین سیستم امتیازدهی متا شدن که تر و خشک رو با هم میسوزونه.
این همه نوآوری و جذابیتهای گیم پلی که آبسیدین با آلفاپروتوکل آورد اصلا کجای این نمره نموداره؟

واقعا خیلی از بازیها اینطوری ناجوانمردانه سوختن و بدتر از اون کلی از پلیرها از جمله خودمون به واسطه همین نمره ها از چندکیلومتری این بازیها حتی رد هم نشدیم.
باورم نمیشه مد مکس متاش 69 شده باشه!! الان گفتی رفتم دوباره نگاه کردم!! من با بازیش خیلی بیشتر حال کردم تا فیلمش در صورتی که عاشق فیوری رود هم هستم. هنوز انفجارهایی به خفنی مد مکس ندیدم.

ساخته خود رافائل یعنی prey 2017 هم خیلی خوب بود. ایستگاه فضایی به خفنی تالوس 1 هم ندیدم :D دی ال سی مونکرش prey یجورایی الهام بخش دث لوپ هم بود. چقدر هوشمندانه ساخته شده بودن این بازیا.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or