سازنده Prey: سیستم امتیازدهی متاکریتیک سازندگان رو تشویق می‌کنه که بازی‌های بی‌خطر و خسته‌کننده بسازن.

Farh@d

کاربر سایت
3708694_metacritic.jpg

بی‌شک سایت متاکریتیک و میانگین امتیازات بازی‌هایی که در این سایت ثبت می‌شوند، تأثیر بسزایی در جامعه گیمرها و سازندگان دارد. در همین راستا آقای
Raphaël Colantonio بازی‌ساز فرانسوی که کارهایی چون Prey و Dishonored در کارنامه خود دارد، سیستم امتیاز دهی در متا را به چالش کشید. وی معتقد است که سیستم امتیازدهی متاکریتیک به بازی‌های ایمن و بدون ریسک امتیازات بالاتری می‌دهد، حتی اگر این بازی‌ها خسته‌کننده باشند. در مقابل، بازی‌هایی که ریسک بیشتری می‌کنند و ممکن است در ابتدا کمی ناقص باشند، امتیازات پایین‌تری می‌گیرند.
متن اصلی سخنان وی:

سیستم امتیازدهی متاکریتیک سازندگان رو تشویق می‌کنه که بازی‌های بی‌خطر و خسته‌کننده بسازن.
تا وقتی که یه بازی موقع عرضه کاملا صیقلی باشه، مطمئنا نمره 80 رو می‌گیره، مهم نیست چقدر بازی خسته‌کننده باشه.
در همین حین، بازی استاکر 2 به خاطر اینکه موقع عرضه کمی ناقص بود، نمره 73 گرفت.
این خیلی ناعادلانه و گمراه کننده‌ست...
 
حرفش کاملا درسته اصلا یکی از اصلی ترین دلایلی که کل صنعت گیم شد اوپن ورلد همین متا بود چون هر زباله ای جهان باز باشه نزدیک به ۰ متاش بیاد زیر ۸۰ و با اندکی تلاش راحت میره بالا ۸۵ و فروش فضایی
 
فقط دلم برای اون دوران تنگ شده که نمیدونستیم متا چیه
اگه جلد بازی قشنگ بود بازیش هم خوب بود
اصلا بازی بد برامون تعریف نشده بود و ذهنیت غالب این بود که همه دارن اینو بازی میکنن و خدا رو شکر که منم میتونم بازی کنم:دی
 
سازنده غلط میکنه بازی رو که مخاطب براش پول کامل میده ناقص عرضه کنه.مخاطب بتا تستر نیست که پول یه بازی کامل رو ازش بگیری محتوای ناقص و پر از باگ و مشکلات فنی رو عرضه کنی این اسمش ریسک نیست کم کاریه ریسک با اون کاملا فرق میکنه
 
امتیاز دهی رو که نمیشه تعطیل کرد ، تکیه به متا و ارزشگذاری بازیها رو هم نمیشه از ذهن ناشرها و پلیرها حذف کرد.
ولی من فکر کنم باید یه سیستمی برای متاکریتیک طراحی کنن که نمرات بازیها تو بازه های سه ماه ، شش ماه و یکسال از انتشار بازی حتما باید به روز بشن.
و اگه نمره ای به روز نشه خود به خود از متا حذف بشه.

چون واقعا سیستم فعلی حق خیلی از بازیها رو خورده.
مثلا بخوام از پلی استیشن مثال بزنم میتونم به GT Sport اشاره کنم که 75 گرفت ولی تو عرض یکسال به راحتی خودش رو رسوند به بالای 85.
ولی GT 7 همون اول با کلی مشکل و تقریبا ناقص منتشر شد ، اونهم بر پایه GT Sport و نوآوری عجیب و غریبی براش نیاوردن ولی نمره رو 87 گرفت!
چونکه در مقایسه با Sport یه کمپین داشت که تونست نظر منتقدها رو جذب کنه.
نمیگم GT7 نباید این نمره رو میگرفت ولی انصاف نیست که نوآوریهای نسخه Sport به همین راحتی قربانی تعداد کم پیست یا ماشین و... بشه و اونها دیده نشن.

کسی که منصف باشه و با سبک ریسینگ آشنا باشه به راحتی میتونه ببینه که ریسک بالاتر ، گیم پلی انقلابی رو پولی فونی با نسخه Sport به پلیرها عرضه کرد.
همه چی از صفر ساخته شد ، سیستم جدید مولتی پلیر رنکد با رده بندی پلیرها ، مسابقات روزانه و... برای اولین بار به کنسولها اومد.

ولی چون چندتا پیست کم داشت ، کمپین نداشت و... به راحتی بهش 75 دادن.

از این دست بازیها خیلی داریم که تو انتشار پر و بالشون سوخته ولی در ادامه به راحتی 10 نمره خودشون رو کشیدن بالا ولی متا همون مونده.

واقعا این حالتی که متا الان داره منصفانه نیست و اصلا نباید برای ارزشگذاری بازیها ازش استفاده بشه.
 
آخرین ویرایش:
چرت و پرت و بهونه های احمقانه، رسما تمام این مدت بازیهایی متای بالای ۹۰ گرفتن که یا جاه‌طلبانه بودن یا پر از نو اوری...
بازی پولیش شده و بی عیب و ایراد حداقل استانداردی هست که سازنده باید رعایت کنه
 
خود گیمرام مقصرن البته. خیلی وقتا بازی ۸۰ هم باشه میگن زباله. اگه بین ۷۵ و ۸۰ بشه که فحش حساب میشه دیگه. در نهایت اگه بازی خوب و کامل و سرگرم کننده تحویل بدن، میتونه با استقبال گیمرها مواجه بشه حتی اگر متای بالایی نداشته باشه. ولی خب مثال استاکر ۲ خیلی منطقی نیست. بازی به هر دلیلی پر از مشکلات فنی و هوش مصنوعی و باگه. وظیفه‌ی منتقدم اینه که مشکلات رو بگه. نمیشه بگه بازی خوبیه و یه سری مشکلات داره که تا ۶ ماه دیگه حل میشن پس ۹ میدیم.
 
بازی رو ناقص عرضه کنی بعد بگی‌‌ ریسک کردم و نوآوری و از این حرفا ؟
اتفاقا بنظرم سیستم امتیازدهی تا حد زیادی موفق و نزدیک به واقعیت بوده.
اینکه تو بازه های چند ماهه تا یکسال امتیاز بدن هم قشنگ دست سازنده رو برای انتشار بازیهای پر از باگ و پولیش نشده باز میذاره .
در چنین شرایطی حق ناشرهای درجه یکی مثل راکستار و نایتی و امثالهم هم ضایع میشه و ارزش کارشون نادیده گرفته میشه چون تا بحال حتی یک بازی پولیش نشده بیرون ندادن .
 
البته اشکال بیشتر از منتقداس که خب بازی رو با فیلم اکثرا اشتباه گرفتن و فراستی وار نقد می کنن :D
به شدت هم سوگیری و قصد و غرض زیاد شده تو نقد ها و 80% بازی های بالای 90 تو نسل هفت یا حتی اوایل نسل 8 رو منتقد های فعلی اگه دوباره نقد کنن بالای 90 نمیگیرن...
در مجموع بنده که ارزش نمره متا برام به سطح فضله رسیده و صرفا اگه دنبال بازی باشم ازش برای ترتیب چک کردن بازی ها استفاده می کنم به این شکل که نمره های بالاتر رو اول چک می کنم ببینم چطورن و همین طور می رم پایین و غیر از اون برام فاقد اهمیت و استفاده س...
 
نوآوری و خلاقیت و ریسک پذیری، هیچ منافاتی نداره با انتشار یه بازی خوب و پولیش شده و گرفتن نمرات قابل قبول و جلب نظر منتقد ها.
مثال هم کم نیست. از دارک سولز گرفته تا های فای راش. از آرکهام اسایلم تا سایکوناتس. از لست تا استرو بات.
نمیگم متا مطلقا بدون ایراده. ولی مجوعا مثبت و لازم هست. منِ مصرف کننده قبل از خرید بازی باید بدونم که بابت چه محصولی دارم پول پرداخت میکنم. دیگه بحث 1000 تومن پول سی دی بازی نیست که شما با فراغ بال بتونی همه چیز رو خودت امتحان کنی.
 
  • Like
Reactions: MrElectricWizard
بازی به هر دلیلی پر از مشکلات فنی و هوش مصنوعی و باگه. وظیفه‌ی منتقدم اینه که مشکلات رو بگه. نمیشه بگه بازی خوبیه و یه سری مشکلات داره که تا ۶ ماه دیگه حل میشن پس ۹ میدیم.
سایبرپانک با متای 86
kekw-emote.gif
نمیدونم چرا اینقدر اصرار دارین با تبلیغات مثل نقد برخورد کنین
 
سایبرپانک با متای 86
View attachment 357799
نمیدونم چرا اینقدر اصرار دارین با تبلیغات مثل نقد برخورد کنین

اینم برمیگرده به گیمر جماعت که بازی رو پیش‌خرید نکنن! خیلی سادس. سر همین استاکر ۲ هم دیدیم که پیش‌خرید کردنش اشتباه بود. سایبرپانک هم شاید بشه گفت تنها موردی بود که به اون شکل گسترده نقدارو مهندسی کردن و به یوتیوبرها هم صندلی و اکشن فیگور و ... دادن که دروغ بگن و ملت رو وادار کنن به خرید بازی که نمونه‌ی بارزش YongYea بود. ساده‌ترین کار همون پیش‌خرید نکردن بازیاس.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

  • Top
    رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
    اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
    or