هیچ شوتر داستانی فروش شگفت انگیز دیگه نداره! باید مولتی دلچسبی داشته باشی! اون گیمپلی کیلزون، هرچند برا بخش کمپین فوق العاده بود، ولی برا بخش مولتی اصلا جوابگو نبود(می دونم الان می گن ما که راضی بودیم
راضی بودید چون شما پلیر کمپین بودید و فن سری، نه اینکه مولتی خوب باشه کلی پلیر از خارج کامیونیتی جذب کنه!)
کیلزون بخواد ساخته بشه، باید ساختار گیمپلی و گانپلیش از پایه ریبوت بشه که در این صورت دیگه اون کیلزون همیشگی نیست، صرفا یک بازی هست که اسم کیلزون رو یدک می کشه!
اصلا بخوان کیلزون بسازن، کی بسازه؟!
خوده گوریلا تو مستند میگه، ما از بعد از KZ2 دنبال ساخت نیو ip بودیم، فرسایشو تو تیم می دیدیم، با اکراه رفتیم به سراغ ساخت KZ3 و بعضی ها ناراحت بودن و دیدیم که واقعا نسخه سه هرچقدر خوب، ولی با اون نسخه دوم، فاصله داشت، و می گفت بعد از اینکه نسخه سوم تموم شد، که آماده بودیم برا نیو ip، که وقتی دستور یک نسخه دیگه اومد، جو استدیو به شدت بهم ریخت.
متاسفانه کیلزون اصلا تو خوده گوریلا محبوب نبود، می گن ما تیمو جمع کردیم حتی، پرسیدیم نیو ip یا کیلزون؟، از کل استدیو، فقط یک نفر ساخت کیلزون رو می خواست! کل تیم دیگه خسته شده بودن!
انتقادا به هورایزن هست، ولی وقتی خوده گوریلا تمایلی نداره، سونی بده کی بسازه؟! هرکی بسازه قطعا با ایده های خودش خواهد ساخت!
اینا اونقدر از این ip خسته بودن، مشخص هست با کراهت ساخت KZ:SF رو جلو بردن!/
سونی هیچوقت کیلزون رو ول نکرد، از بعد از KZ2 که گوریلا دنبال نیو ip بود، سه نسخه دیگه رو هم با فشار خودش ساختشو جلو برد! ولی وقتی خوده استدیو نمی خواست، و اینکه سه نسخه اصلی فروش کافی نداشتن! چیکار می کردن؟!
سونی هم یک ناشری مثل بقیه هست
بی خود تقدس بخشی بهش شده بود!
لیست ip های
کپکام یوبی اسکوئر تیک تو و... رو ببینید، تمرکز رو چند عنوان خاص هست، کنارش هر نسل یکی دو بازی جدید+چند ریمستر یا ریمیک و یکی دو نسخه از فرنچایز های قدیمی
یا اصلا بریم تو پلتفرم هولدر ها، مایکی که لازم به گفتن نیست، چقدر ip داره
همین نینتندو هم که خیلی خیلی به ظاهر به فرنچایز هاش اهمیت میده، باز خوده نینتندو هم تمرکز اصلیش رو فرنچایز های پر فروشش+ریمیک و ریمستر+ هر نسل سه چهار بازی که تضمین فروش ندارن ولی باز عرضه می کنن، که تو همین مقیاس، ریسک پذیری رو خوده سونی و مایکی هم انجام می دن!
اصلا بحث سهامدار بودن، یا شرکت پرستی نیست، که خوده من کلی ایراد به ساختار سونی دارم
ولی نه تنها صنعت گیم، سایر بخشای اینترتیمنت هم همینه، وقتی این مسائل رو درک کنیم، دیگه بعدا نه تو ذوقمون می خوره، نه باعث خلق ناراحتی میشه، زندگی همینه، همه چیزم در نهایت به سرمایه وابسته هست
.
.
.
یک نکته ای هم خارج از این بحث بگم
مقیاس موفقیت یک محصول باید تناسب با بزرگی برند اون کمپانی داشته باشه! وگرنه رضایت مدیران رو بدست نمیاره!
مثلا یک ناشر کوچک، با فروش یک بازیش که به یک میلیون رسیده، کلی جشن می گیره و کلی برنامه برای آینده سری می چینن
ولی همون بازی، با همون بودجه، به همون فروش با همون سود برسه، ولی اینبار زیرمجموعه یک ابرکمپانی بسیار بزرگ باشه، یک شکست حساب می شه، در بهترین حالت اگه مشکلی برای اون استدیو بوجود نیاد، صرفا اون مجموعه دیگه چراغ سبز نمی گیره!!!!
این موضوع رو به هر مجموعه و ناشر با عناوینش وصل کنیم، می فهمیم چرا کمپانی های بزرگ از فروش یک سری عناوینشون می نالن، ولی کمپانی های کوچیک دائما در حال جشن با فروش های بسیار کمترن!
شاید کیلزون، دست یک ناشر مستقل ارزون بود، کاملا برای ادامه اش دلایل کافی وجود می داشت، ولی در مقایس سونی و گوریلا دیگه هیچ دلیلی وجود نداره!