مشخصات سخت افزاری Xbox Series X به صورت رسمی منتشر شد!

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
Sep 7, 2011
7,767
نام
Bahram
شرکت مایکروسافت صبح امروز به صورت رسمی مشخصات کنسول نسل بعدی خود با نام Xbox Series X را معرفی کرد.


مایکروسافت در طول کنفرانس E3 سال ۲۰۱۹ بود که برای اولین بار کنسول نسل بعدی از خانواده Xbox را با اسم رمز «Project Scarlet» معرفی کرد. در آن زمان تنها یک تیزر کوتاه از کنسول جدید منتشر شد و در ادامه فیل اسپنر مدیر عامل بخش Xbox شرکت مایکروسافت تایید کرد که جزیئات بیشتری از کنسول جدید در طول ماه های بعد منتشر خواهد شد. هر چند در کنار معرفی کنسول، شاهد یک معرفی مهم دیگر هم بودیم. در آن زمان اعلام شد که عنوان Halo Infinite همراه با عرضه کنسول جدید عرضه خواهد شد. بعد از آن تیم Xbox به صورت کامل به سکوت خبری رفت تا تنها شاهد شنیدن شایعات مختلف در خصوص نام کنسول جدید و جزئیات سخت افزاری آن باشیم.

هر چند این سکوت خیلی طول نکشید و درست شش ماه بعد شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت تا برای اولین‌بار در تاریخ این شرکت از طراحی ضاهری و نام کنسول جدید در طول مراسم The Game Awards پرده بردارد. مراسمی که تا آن روز بیشتر میزبان عناوین دو شرکت نیتندو و سونی بود و معرفی کنسول جدید Xbox به نحوی بمب خبری آن مراسم به حساب می‌آمد. مایکروسافت اعلام کرد کنسول جدید Xbox Series X نام خواهد داشت و شاهد عرضه آن در تعطیلات پایانی سال ۲۰۲۰ خواهیم بود. همچنین طراحی کنسول هم به نمایش درآمد. اما باز هم خبری از اطلاعات سخت افزاری کنسول جدید نبود و مایکروسافت تنها به استفاده از جمله قوی‌ترین کنسول بسنده کرد.


در نهایت در تاریخ ۲۴ ماه فبریه و در خبری غیر منتظره این شرکت اطلاعات سخت افزاری و جزئیات کنسول جدید را به صورت رسمی منتشر کرد. اطلاعاتی که از مدت‌ها قبل شایعاتی درباره آن وجود داشت و امروز مایکروسافت به صورت کامل به این شایعات پایان داد.

Xbox_ShortBullets_JPG.0.jpg


کنسول Xbox Series X دارای GPU با قدرت ۱۲ ترافلاپس خواهد بود. در مقایسه با کنسول Xbox One X، این کنسول دارای دو برابر قدرت بیشتری است و در مقایسه با کنسول Xbox One از قدرت هشت برابر بیشتر بهره می‌برد. این مقادیر موجود در کارت گرافیکی کنسول جدید، آن را بالاتر از هر کارت گرافیکی میان رده دو شرکت Nvidia و AMD قرار می‌دهد و یک جهش فوق العاده در بخش سخت افزاری کنسول‌ها به شمار می‌آید. به عبارت دیگر قدرت سخت افزاری کارت گرافیک کنسول Xbox Series X تنها به مقدار ناچیزی از قویترین کارت گرافیک دو شرکت AMD و Nvidia ضعیف تر است.

  • GeForce RTX 2080 Ti (Turing TU102)—13.45 TFLOPs
  • Radeon RX Vega 64 (Vega 10)—12.66 TFLOPs
  • Xbox Series X (Navi - RDNA 2)—12 TFLOPs
  • GeForce RTX 2080 Super (Turing TU104)—11.15 TFLOPs
  • Radeon RX Vega 56 (Vega 10)—10.54 TFLOPs
  • GeForce RTX 2080 (Turing TU104)—10.07 TFLOPs
  • Radeon RX 5700 XT (Navi 10)—9.754 TFLOPs
  • GeForce RTX 2070 Super (Turing TU104)—9.062 TFLOPs
  • Radeon RX 5700 (Navi 10 XL)—7.949 TFLOPs
  • GeForce RTX 2070 (Turing TU106)—7.465 TFLOPs
  • GeForce RTX 2060 Super (Turing TU106)—7.181 TFLOPs
  • GeForce RTX 2060 (Turing TU106)—6.451 TFLOPs
فیل اسپنسر در خصوص قدرت سخت افزاری کنسول Xbox Series X گفت:

«Xbox Series X یک جهش در ابعاد و اندازه‌های یک نسل در زمینه پردازش و قدرت گرافیک ارائه خواهد داد. تکنولژی جدید باعث خلق دنیا‌ های بزرگ و پیچیده تر در بازی‌ها، نرخ فریم بیشتر و ارائه تجربه‌ای خواهد بود که تاکنون در هیچ‌ کنسولی شاهد آن نبوده‌ایم.»

Xbox Series X شامل یک پردازنده سفارشی مبتنی بر معماری AMD Zen 2 و Radeon RDNA 2 خواهد بود. همچنین طبق گفته اسپنسر ، مایکروسافت از NVMe SSD در Xbox Series X استفاده می کند که باعث کاهش زمان بارگزاری بازی‌ها به شکل محسوسی خواهد بود. کنسول جدید از رزولوشن 8K و نرخ فریم ۱۲۰ فریم در ثانیه برای اجرای بازی‌ها پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت می‌گوید با شرکت‌های سازنده TV ها و HDMI همکاری کرده‌است تا بتواند حالت Low Latency و Variable Refresh Rate را در کنسول جدید با استفاده از پورت HDMI 2.1 استفاده کند. مایکروسافت همچنین دوباره تایید کرد که Xbox Series X از قابلیت ray tracing و سایه گذاری متغیر بهره می‌برد.


کنسول جدید از قابلیت quick resume هم بهره می‌برد. این قابلیت که برای اولین بار در کنسول‌های Xbox One و PS4 از آن استفاده شد به بازیکنان اجازه می‌داد که بدون خارج شدن از بازی بتوانند کنسول خود را خاموش کنند و دوباره که به سراغ کنسول رفتند، از همان نقطه‌ای که بازی خود را متوقف کرده بودند به ادامه بازی بپردازند. همچنین قادر بودند تا بدون نیاز به اجرای دوباره بازی‌ها به داشبورد کنسول رفته و هر وقت که خواستند دوباره به ادامه بازی خود بپردازند. حال به لطف تکنولوژی جدید این قابلیت پیشرفت کرده و بازیکنان قادر خواهند تا همزمان برای اجرا و ادامه چند بازی مختلف از آن استفاده کنند.

مایکروسافت به صورت کامل از قابلیت backward compatibility بر روی Xbox Series X پشتیبانی خواهد کرد و به وسیله این قابلیت بازی‌های کنسول‌های Xbox Original، Xbox 360 و Xbox One بر روی کنسول جدید اجرا خواهد شد. البته در کنار backward compatibility کنسول جدید از قابلیت Smart Delivery هم بهره می‌برد. بدین صورت شما با خرید نسخه Xbox One یک عنوان به صورت رایگان نسخه Xbox Series X مربوط به همان بازی را با توجه به قدرت سخت افزاری کنسول جدید در اختیار خواهید داشت. به عنوان مثال هم اکنون با خرید نسخه Xbox One بازی Cyberpunk 2077 در آینده به نسخه Xbox Series X آن هم به صورت رایگان دسترسی خواهید داشت.

در نهایت مایکروسافت قول داده است تا در ماه‌های آتی اطلاعات بیشتری را از کنسول جدید خود به اشتراک بگذارد. با توجه به نزدیک بودن دو کنفرانس Game Developers در ماه آینده و E3 در تابستان امسال انتظار می‌رود که در طول این کنفرانس‌ها اطلاعات بیشتری از Xbox Series X منتشر شود.

*backward compatibility تنها شامل عناوینی خواهد بود که شرکت مایکروسافت از آن‌ها پشتیبانی کند.
* استفاده از قابلیت Smart Delivery به ناشران بستگی دارد، اما مایکروسافت به صورت کامل برای عناوین خود از آن پشتیبانی می‌کند.

منبع
 
آخرین ویرایش:

Yukimura

کاربر سایت
Aug 15, 2013
1,094
کنسولای نسل قبلی ک یادتونه میگفتن در حد میانرده های pc اونروزا هم نبود .ps4 با 7770 مقایسه میشد و اینجا تفاوت خیلی زیادی با قبل داریم امیدوارم سونی هم در همین حدودا باشه یا بهتر .من ک خودم قیمت برام خیلی مهمه ولی دوست ندارم ببینم ps5 به خاطر 100-150 دلار عقب بمونه
 

capitanrayan

ابیلیتی سلیمان از من گرفته شده
کاربر سایت
Jun 23, 2007
8,490
امیدوارم قیمتا رو کم بدن و بفکر سود از فروش مدیا و اکانت‌ها و ... باشن. اولش که انحصاری نمیدن. یه اینستال بیس قوی ایجاد کنن و سودش رو از فروش مدیا در بیارن. امیدوارم وارم سیاست‌شون به نفع ما باشه :(

واقعا ۶۰۰ دلار خطرناکه -_-
 
  • Like
Reactions: g4mer

Yukimura

کاربر سایت
Aug 15, 2013
1,094
احتمالا ک روی سود از فروش کنسول تمرکز نکردن چون خوده اون گرافیک 2080 قیمتش کم نیست حالا اینا از 2080 هم جلو زدن . ولی واسه کسی که بتونه بخره خیلی میصرفه . اگه پرفورمنسش واقعا در حد 2080 باشه ک خیلی غوله
 

Soheil

Set Free The Devil Inside
کاربر سایت
Sep 5, 2006
4,645
نام
سهيل
XBSX فعلا قوی ترین GPU سری AMD را داره. قدرت خام اش شاید از VEGA 64 خیلی محدود، کم تر باشه ولی بازده اش خیلی خیلی بیشتر و بهتره. با GTX 2080 باید هد تو هد مقایسه بشن ولی فکر کنم از اونم بهتر باشه.

در زمان عرضه درسته به احتمال زیاد نسل جدید کارت گرافیک های nVIDIA و AMD میان و XSX و PS5 قدرتمندترین نخواهند بود ولی خب به شدت High-END خواهند بود و دیگه مثل این نسل نیست که اول کار کنسول نصف قدرت کارت گرافیک روز را هم نداشته باشه.

تازه کنارش SSD و CPU رایزن هم اضافه میشه.نسل هشت cpu فور و وان جلوی سی پی یو روز PC رسما شوخی بودن. تقریبا در حد CPU نسل هفت بودن.

حالا تصور کنید با این کنسول های پایه ضعیف این نسل گرافیک هایی مثل RDR2, Horizon, Forza Horizon 4 , TLOU2 ساخته شده. نسل بعد واقعا CG Like خواهیم گرفت.
 

gamer123456

کاربر سایت
Feb 27, 2019
355
من حدس میزنم مایکروسافت قیمت 500 دلاری میزنه و به همین دلیل هم 200 دلار تخفیف روی One X در نظر گرفته
فقط تنها نگرانی که دارم اینه که بحث ارتقا SSD به چه شکلی خواهد بود ، چون هارد اکسترنال فکر نکنم نسل بعد قابل استفاده باشه و احتمالا 1 ترابایت حافظه هم در دراز مدت آزار دهنده میشه
 
  • Like
Reactions: Love Console

Sobhan_23

کاربر سایت
May 31, 2009
4,162
نام
سبحان
از جهش به ۱۲ ترافلاپ واقعا راضیم و به نظرم باعث ارتقا ساخت بازی ها در زمینه گرافیک و فریم ریت میشه
فقط امیدوارم کنسول سونی هم همین حدود ۱۲ قدرت داشته باشه که رقابت قشنگی و برابری رو ببینیم نه مثل نسل قبل تقریبا یه طرفه
 

sepehr_100

کاربر سایت
Mar 16, 2017
111
$599 باشه مایکروسافت بازی رو باخته و اگه اون کنسولش 200 دلار ارزونتر باشه پس تفاوت زیادی در قدرت خواهند داشت ، در هر صورت اون میشه کنسول پایه و بالای 70% فروش رو به خودش اختصاص میده و هیچ شرکت ثرد پارتی نمیاد از 0 همزمان برای دو نسخه از کنسول یه شرکت بازی بسازه.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,184
نام
ماکان
اگه 13.2TFبرای Ps5صحت داشته باشه باید بریم روی ۵۰۰ دلار به بالا

بهتر. کنسول 400 دلاری میشه یه آشغالی مثل PS4 و X1 که عملا PS3.5 و X360/2 بودن. 500 دلار قیمت معقولی برای همچین سخت افزاری هست و این 100 دلار بیشتر حتی برای ما ایرانی ها هم رقم غیر قابل پرداختی نیست و بالاخره میشه یجوری از پسش برامد، چه برسه به خارج از ایران.
 

KnightX

کاربر سایت
Oct 24, 2008
365
حاجی پشمام

اگه 13.2TFبرای Ps5صحت داشته باشه باید بریم روی ۵۰۰ دلار به بالا
مطمئن باش اگه پی اس 12.1 ترافلاپسم بود الان دهن مایکروسافتو با ترول سرویس کرده بود چه برسه 13.2
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر