ارتقای گرافیک بازی های نینتندو 64
اجرای بازی های نینتندو 64 با شبیه ساز سالهاست که مرسوم هستش. بازیهای زیبای نینتندو 64 هنوز که هنوزه لذت بخش و محبوب هستند. با اینحال با پیشرفت تکنولوژی ارتقای گرافیک بازیها نیاز به اجرای بازیهای زیبای قدیمی در سطح گرافیک بالاتر رو ایجاد کرده. از این رو توسعه دهندگان خلاق و علاقه مند به این بازی ها همیشه در صدد بهبود گرافیک بازی های این کنسول بوده اند و در نتیجه فایل ها و پلاگین هایی تهیه کرده اند که این امر رو میسر کرده یعنی اجرای بازی های نینتندو 64 با گرافیکی زیباتر و جزییات تصویر بیشتر!
[/URL][/IMG]
اجرای بازی ها با این روش هم روی کامپیوتر و هم روی گوشی و تبلت های اندروید امکان پذیر هستش (روی اندروید ساده تر هم هستش). اگر قصد اجرای بازیها با این روش روی اندروید رو دارید فقط کافیست شبیه ساز زیر رو دانلود و روی گوشی یا تبلت نصب کنید و بعد فایل ارتقای بافت گرافیکی بازی مورد نظر رو طبق آموزش قسمت "انتقال فایل های ارتقای بافت گرافیکی" برای اندروید انتقال بدین:
http://www.emuparadise.me/emulators/files/user/N64oid_v2.7-1187.rar
دانلود فایلهای مورد نیاز برای کامپیوتر
قبل از هر کاری ابتدا فایل های زیر رو دانلود کنید:
شبیه ساز Project64 1.6
Glide64 Final
Rice’s Video Plugin
MS C++ 2013 x86 Re-distributable Package
و فایل های ارتقای بافت گرافیکی بازی که در پست های بعدی معرفی خواهند شد نیز باید برای هر بازی جداگانه دانلود شوند.
تنظیم شبیه ساز و استفاده از فایلهای دانلود شده
ابتدا شبیه ساز Project64 1.6 رو نصب کنید. محلی که شبیه ساز رو نصب کردید یعنی فولدر این شبیه ساز، پایگاه اصلی برای فایلهای بعدی هستش. سپس فایل Glide64 Final رو از حالت فشرده خارج کنید. با این کار چندین پوشه به دست میاد (البته فقط با 2پوشه Plugin و Wrapper کار داریم) که باید به این ترتیب عمل کنید:
1.همه فایلهای موجود در پوشه Plugin رو کپی کرده و توی پوشه Plugin موجود در فولدر اصلی شبیه ساز بریزید.
2.فایل glide3x.dll موجود در پوشه Wrapper رو کپی کرده و در فولدر اصلی شبیه ساز بریزید.
حالا فایل فشرده RiceVideo 0.4.4 رو از جالت فشرده خارج کنید. فایل به دست آمده یعنی RiceVideo.dll رو کپی کرده و توی پوشه Plugin موجود در فولدر اصلی شبیه ساز بریزید. همچنین فایل MS C++ 2013 x86 Re-distributable Package رو که احتمالا به اسم vcredist_x86 دانلود شده رو هم نصب کنید.
انتقال فایل های ارتقای بافت گرافیکی
در کامپیوتر:
در این مرحله توی پوشه Plugin موجود در فولدر اصلی شبیه ساز یه فولدر به اسم hires_texture بسازید. فایل های ارتقای بافت
گرافیکی اکثرا به صورت فشرده هستند گه پس از خارج شدن از حالت فشرده باید فولدری به اسم بازی به دست بیاد که خودش شامل فولدرهای بیشتر و انواع فایل ها هستش. شما باید همون فولدر اصلی به دست آمده که به اسم بازی مورد نظرتون هستش رو درون فولدر hires_texture قرار بدین.
در اندروید:
برای گوشی یا تبلت اندروید شما باید گوشی رو به کامپیوتر متصل کنید و بعد عینا مانند توضیح داده شده برای شبیه ساز کامپیوتر فولدر به دست آمده رو درون فولدر hires_texture قرار بدین. محل فولدر hires_texture در محیط اصلی اس دی کارت اندروید و درون فولدر n64oid. هستش.
تنظیم شبیه ساز و اجرای بازی در حالت کیفیت بالای تصویری
شبیه ساز رو اجرا کنید. در پنجره اصلی شبیه ساز روی تب Options کلیک کرده و سپس گزینه Settings رو انتخاب کنید. در پنجره
بعدی که باز خواهد شد در قسمت Video [graphics] plugin باید پلاگین Glide64 Final رو انتخاب و پنجره رو OK کنید.
پس از بسته شده این پنجره دوباره در پنجره اصلی شبیه ساز روی تب Options گلیک کرده و این بار گزینه Configure Graphics Plugin رو انتخاب کنید. یک پنجره جدید برای تنظیم پلاگین تصویری باز خواهد شد. سمت چپ این پنجره در بخش OpenGL settings با استفاده از گزینه Full screen resolution گزینه دلخواه خود با توجه به مانیتور یا تلویزیون متصل به کامپیوتر رو انتخاب کنید. در قسمت پایین این پنجره جدید در بخش other هر دو گزینه Show advanced emulation option و Show texture enhancement options رو تیک دار کنید (فعال کنید) و در آخر با کلیک روی تب OK پنجره رو ببندید.
حالا دوباره در پنجره اصلی شبیه ساز روی تب Options کلیک کرده و این بار گزینه Configure Graphics Plugin رو انتخاب کنید. می بینید که بالای پنجره تنظیم پلاگین تصویری 2 تب دیگر اضافه شده. روی تب Texture enhancement کلیک کنید. در این قسمت سمت راست در بخش Hi-resolution textures گزینه روبروی Format رو بگذارید روی Rice format و سپس گزینه Texture dumping/editing mode رو تیک دار کنید. همچنین گزینه های زیر همین گزینه ها یعنی Compress texture cache و Apply texture compression رو هم تیک دار کنید. پنجره رو OK کرده و ببیندید.
در آخر در پنجره اصلی شبیه ساز روی تب File کلیک کرده و گزینه Open ROM رو انتخاب و بازی مورد نظر رو انتخاب کنید. در صورتی که مراحل رو درست اجرا کرده باشید پنجره شبیه ساز مشکی شده و فایل های ارتقای گرافیکی لود خواهند شد (نوشته های سفید رنگ وسط پنجره). اینکار ممکن است برای اولین بار برای هر بازی قدری وقت بگیره ولی در دفعات بعدی به سرعت وارد بازی خواهید شد. از اجرای بازی در حالت گرافیکی بالا لذت ببرید!
نکته: اگر در همان ابتدای اجرای بازی شبیه ساز با مشکل روبرو شد و اخطار بسته شدن شبیه ساز رو دریافت کردید فایل زیر رو دانلود کنید و پس از خارج کردن از حالت فشرده فایل به دست آمده یعنی GlideHQ.dll رو داخل پوشه Plugin در فولدر شبیه ساز بریزید. این فایل جایگزین فایلی با همین نام در این پوشه باید بشه.
FixedGlideHQ
اجرای بازی های نینتندو 64 با شبیه ساز سالهاست که مرسوم هستش. بازیهای زیبای نینتندو 64 هنوز که هنوزه لذت بخش و محبوب هستند. با اینحال با پیشرفت تکنولوژی ارتقای گرافیک بازیها نیاز به اجرای بازیهای زیبای قدیمی در سطح گرافیک بالاتر رو ایجاد کرده. از این رو توسعه دهندگان خلاق و علاقه مند به این بازی ها همیشه در صدد بهبود گرافیک بازی های این کنسول بوده اند و در نتیجه فایل ها و پلاگین هایی تهیه کرده اند که این امر رو میسر کرده یعنی اجرای بازی های نینتندو 64 با گرافیکی زیباتر و جزییات تصویر بیشتر!

اجرای بازی ها با این روش هم روی کامپیوتر و هم روی گوشی و تبلت های اندروید امکان پذیر هستش (روی اندروید ساده تر هم هستش). اگر قصد اجرای بازیها با این روش روی اندروید رو دارید فقط کافیست شبیه ساز زیر رو دانلود و روی گوشی یا تبلت نصب کنید و بعد فایل ارتقای بافت گرافیکی بازی مورد نظر رو طبق آموزش قسمت "انتقال فایل های ارتقای بافت گرافیکی" برای اندروید انتقال بدین:
http://www.emuparadise.me/emulators/files/user/N64oid_v2.7-1187.rar
دانلود فایلهای مورد نیاز برای کامپیوتر
قبل از هر کاری ابتدا فایل های زیر رو دانلود کنید:
شبیه ساز Project64 1.6
Glide64 Final
Rice’s Video Plugin
MS C++ 2013 x86 Re-distributable Package
و فایل های ارتقای بافت گرافیکی بازی که در پست های بعدی معرفی خواهند شد نیز باید برای هر بازی جداگانه دانلود شوند.
تنظیم شبیه ساز و استفاده از فایلهای دانلود شده
ابتدا شبیه ساز Project64 1.6 رو نصب کنید. محلی که شبیه ساز رو نصب کردید یعنی فولدر این شبیه ساز، پایگاه اصلی برای فایلهای بعدی هستش. سپس فایل Glide64 Final رو از حالت فشرده خارج کنید. با این کار چندین پوشه به دست میاد (البته فقط با 2پوشه Plugin و Wrapper کار داریم) که باید به این ترتیب عمل کنید:
1.همه فایلهای موجود در پوشه Plugin رو کپی کرده و توی پوشه Plugin موجود در فولدر اصلی شبیه ساز بریزید.
2.فایل glide3x.dll موجود در پوشه Wrapper رو کپی کرده و در فولدر اصلی شبیه ساز بریزید.
حالا فایل فشرده RiceVideo 0.4.4 رو از جالت فشرده خارج کنید. فایل به دست آمده یعنی RiceVideo.dll رو کپی کرده و توی پوشه Plugin موجود در فولدر اصلی شبیه ساز بریزید. همچنین فایل MS C++ 2013 x86 Re-distributable Package رو که احتمالا به اسم vcredist_x86 دانلود شده رو هم نصب کنید.
انتقال فایل های ارتقای بافت گرافیکی
در کامپیوتر:
در این مرحله توی پوشه Plugin موجود در فولدر اصلی شبیه ساز یه فولدر به اسم hires_texture بسازید. فایل های ارتقای بافت
گرافیکی اکثرا به صورت فشرده هستند گه پس از خارج شدن از حالت فشرده باید فولدری به اسم بازی به دست بیاد که خودش شامل فولدرهای بیشتر و انواع فایل ها هستش. شما باید همون فولدر اصلی به دست آمده که به اسم بازی مورد نظرتون هستش رو درون فولدر hires_texture قرار بدین.
در اندروید:
برای گوشی یا تبلت اندروید شما باید گوشی رو به کامپیوتر متصل کنید و بعد عینا مانند توضیح داده شده برای شبیه ساز کامپیوتر فولدر به دست آمده رو درون فولدر hires_texture قرار بدین. محل فولدر hires_texture در محیط اصلی اس دی کارت اندروید و درون فولدر n64oid. هستش.
تنظیم شبیه ساز و اجرای بازی در حالت کیفیت بالای تصویری
شبیه ساز رو اجرا کنید. در پنجره اصلی شبیه ساز روی تب Options کلیک کرده و سپس گزینه Settings رو انتخاب کنید. در پنجره
بعدی که باز خواهد شد در قسمت Video [graphics] plugin باید پلاگین Glide64 Final رو انتخاب و پنجره رو OK کنید.
پس از بسته شده این پنجره دوباره در پنجره اصلی شبیه ساز روی تب Options گلیک کرده و این بار گزینه Configure Graphics Plugin رو انتخاب کنید. یک پنجره جدید برای تنظیم پلاگین تصویری باز خواهد شد. سمت چپ این پنجره در بخش OpenGL settings با استفاده از گزینه Full screen resolution گزینه دلخواه خود با توجه به مانیتور یا تلویزیون متصل به کامپیوتر رو انتخاب کنید. در قسمت پایین این پنجره جدید در بخش other هر دو گزینه Show advanced emulation option و Show texture enhancement options رو تیک دار کنید (فعال کنید) و در آخر با کلیک روی تب OK پنجره رو ببندید.
حالا دوباره در پنجره اصلی شبیه ساز روی تب Options کلیک کرده و این بار گزینه Configure Graphics Plugin رو انتخاب کنید. می بینید که بالای پنجره تنظیم پلاگین تصویری 2 تب دیگر اضافه شده. روی تب Texture enhancement کلیک کنید. در این قسمت سمت راست در بخش Hi-resolution textures گزینه روبروی Format رو بگذارید روی Rice format و سپس گزینه Texture dumping/editing mode رو تیک دار کنید. همچنین گزینه های زیر همین گزینه ها یعنی Compress texture cache و Apply texture compression رو هم تیک دار کنید. پنجره رو OK کرده و ببیندید.
در آخر در پنجره اصلی شبیه ساز روی تب File کلیک کرده و گزینه Open ROM رو انتخاب و بازی مورد نظر رو انتخاب کنید. در صورتی که مراحل رو درست اجرا کرده باشید پنجره شبیه ساز مشکی شده و فایل های ارتقای گرافیکی لود خواهند شد (نوشته های سفید رنگ وسط پنجره). اینکار ممکن است برای اولین بار برای هر بازی قدری وقت بگیره ولی در دفعات بعدی به سرعت وارد بازی خواهید شد. از اجرای بازی در حالت گرافیکی بالا لذت ببرید!
نکته: اگر در همان ابتدای اجرای بازی شبیه ساز با مشکل روبرو شد و اخطار بسته شدن شبیه ساز رو دریافت کردید فایل زیر رو دانلود کنید و پس از خارج کردن از حالت فشرده فایل به دست آمده یعنی GlideHQ.dll رو داخل پوشه Plugin در فولدر شبیه ساز بریزید. این فایل جایگزین فایلی با همین نام در این پوشه باید بشه.
FixedGlideHQ
آخرین ویرایش: