هـــر آنــچه که در بــاره Wii U بـاید بدانید + مشخصات سخت افزاری

نظر شما در باره کنسول WII U چیست ؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    100

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
بــه نــام خــدا

لطفا قبل ازخواندن متن اصلی چند خط زیر را بخوانید :


تمامی مشخصات ذکر شده دراین مقاله بر اساس منابع معتبری همچون VG247 ، EUROGAMER ، GAMEINFORMER ، WIKIPEDIA ، AMD و سایتهای وابسته به NINTENDO ژاپن نوشته شده است . برخی ازاعداد و مشخصات هنوز به صورت رمسی تایید و یا تکذیب نشده اند و لذا تمامی مقایسه های انجام گرفته طبق اعداد فرضی با توجه به شایعات و ترجمه از منابع ذکر شده است و نگارنده هیچ گونه مقایسه یا اعدادی را ننوشته .


نکته مهم 1 :
در صورت ذکر شدن اطلاعات و مشخصات سخت افزاری ، مشخصات موجود نیز اصلاح خواهند شد .

نکته مهم 2 :
به غیر از برخی اعداد از جمله سرعت کلاک حافظه CPU / GPU ، تعداد هسته ها ، pipeline ها و ... تمامی اعداد و مشخصات ، همان محصول نهایی WII U هستند که قراراست به بازارهای جهانی عرضه شوند .



مقدمه :

آنونس تبلیغاتی کنسول Wii U در مراسم E3 2011 به نمایش در آمد که نشان از موفقیت این کنسول نسبت به WII داشت که البته بعد از اعتراضات و بازخوردهایی منفی برای بازیبینی بیشتر تاریخ انتشارش به تعویق افتاد و سر انجام تاریخ رسمی شیپ کنسول در جهان به شرح جدول 2 اعلام شد .

Wii U اولین کنسول FULL HD شرکت نینتندو است که از رزولوشن 1080P پشتیبانی میکند و قدرتی بیشتر از رقیبان هم نسل خود در زمان انتشارش دارد . همچنین این کنسول برای اولین بار از دیسک هایی با لیزر ابی موسوم به Blu-ray با ظرفیت 25 GB و همچنین دیسک های کنسول WII پشتیبانی میکند . از دیگر نقاط قوت این کنسول میتوان به پشتیبانی از تمامی accessories ها ( یا لوازم جانبی ) ساخته شده توسط نینتندو اشاره کرد . طبق اعلام نینتندو برخی از این accessories ها به صورت Wii U bundles ( باندل ) عرضه خواهند شد و برخی دیگر از این accessories تحت سیستم عامل کنسول WIIU کار میکنند و پردازش انها هم جدا از CPU این کنسول است .
wii-u-models1.jpg


توسعه :



توسعه کنسول Wii U از تاریخ 2008 در نینتندو ژاپن شروع شد . جایی که طراحی و توسعه یک کنسول قدرتمند با ویژگی های ابتکاری جدید و قابلیتهای کنترلی بهینه شده در دست اجرا بود . بعد از مدتی انها توانستند کنترلری تبلت مانند را بسازند که اولین ابتکار انها در کنسول جدید برای موفقیت بود . علی رغم اینکه نام تجاری جدید این کنسول همانند قبلی بود . اما دیگر هدف انها هم کنسولی سازگار با کنسول قبلی بود ، تا جایی که بتواند از لوازم جانبی های ساخته شده قبلی هم بهره ببرند .

کنسول WII U در 2 نسخه استاندارد (Basic) با رنگ سفید و کنسول نسخه ویژه (Premium) با رنگ مشکی براق عرضه شده اند که نسخه ویژه دارای 32 GB حافظه ذخیره سازی است و نسخه استاندارد از 8 GB حافظه برای ذخیره اطلاعات استفاده میکند . همچنین همرا ه هر 2 کنسول ، کنترلر اصلی کنسول Wii U به همراه یک دسته اصلی با قابلیت های لمسی قرار دارد . درون جعبه مدل DELUXE یک دیسک Nintendo Land هم است و بسته ی BASIC یا دستگاه معمولی دیسک Nintendo Land ندارد. یکی از قابلیت های Wii U اجرای بازی های Wii است . البته این کنسول Wii Remote کنسول Wii هم ساپورت می کند که تعداد بازیکنان را از چهار به پنج بازیکن ارتقا داده است . این 2 کنسول ازلحاظ سخت افزاری تفاوتی با هم ندارند و صرفا تفاوت آنها میزان حافظه ذخیره اطلاعات وبرخی ملزومات مختلف است . کنسول WII U به مراتب از PlayStation 3 "Super Slim" کوچک تر است اما به هوشمندی آن نیست ..


مشخصات GPU کنسول Wii U : :

GPU کنسول Wii U توسط شرکت AMD طراحی و ساخته شده و طراحی اون بر اساس معماری کارت های سری Radeon HD است . کارت گرافیک موجود در دستگاه WIIU در حال حاضر در کنسولهای نسل فعلی هم استفاده میشود و AMD/ATI برای بار سوم است که ، کارت های گرافیک مخصوص کنسول بازی تولید میکند . بر اساس گزارشات مختلف ، معماری پایه این کارت HD 5000 هست که شامل کارت های مخصوص رده گیم سال 2009 میشود . البته این کارت دقیقا همان کارت نیست و ، ویژگی های فنی زیادی برای بیشتر شدن قدرت پردازشی ان اضافه شده . کنسول Wii U از سری AMD 7 برای واحد پردازش گرافیکی (GPU) استفاده میکند. سرعت و pipelines اعلام نشده اما میدانیم که از ویژگی DirectX 10 و shader 4 پشتیبانی می کند. همچنین eDRAM به شیوه مهندسی مشابه Wii در تراشه های سفارشی GPU این کنسول جاسازی شده است. نکته بسیار مهم در رابطه با WII U این است که از DX10 پشتیبانی میکند و این درحالی است که کنسول X720 با پشتیبانی از DirectX11 عرضه خواهد شد . این موضع بدین معناست که بازیهایی که با موتور UE4 ساخته میشوند ، به هیچ عنوان بر روی WII U اجرا نخواهند شد ! زیرا موتور UE4 بر پایه DirectX11 نوشته شده و برای اجرا شدن نیز به DirectX11 نیاز دارد . پس قید بازیهای ساخته شده با این موتور را باید زد !




  • مشخصاتی که از طرف AMD/ATI اعلام شده به شرح زیر است :
  • طراحی معماری گرافیک بر اساس کارت های سری Radeon HD 5000 از سری “Evergreen” ( همیشه سبز ) .
  • تکنولوژی ساخت 40nm که در راندمان کاری و کاهش مصرف برق تاثیر بسیار زیادی دارد .
  • پشتیبانی از تکنولوژی GDDR5 برای بورد گرافیکی ( که احتمالا با CPU به اشتراک گذاشته خواهد شد ) .
  • تعداد عملیات سایه زنی یکپارچه به صورت همزمان : 400 تا ( شایعه )
  • معماری سایه زنی یکپارچه .
  • پهنای باند رابط گرافیکی : 75 GB/S
  • طراحی پاور کم مصرف : 50W TDP
  • پشتیبانی تصویر : Full 1080p ، 60 فریم در ثانیه .
  • AMD Radeon با 32MB eDRAM به صورت آنبورد .



همچنین بر اساس منابع مختلف GPU کنسول Wii U درسال 2010 توسعه پیدا کرده . AMD این چیپ ویژه گرافیکی را برای نینتندو بر اساس معماری Radeon HD 5000 طراحی کرده است که در فرانس کاری 550 MHz کار میکند و اشاره شده که فقط ویژگی هایی جدید را به همان چیپ قدیمی اضافه کرده .







قدرت و کارایی GPU Wii U :

مطمئنا مشخصات بالا قابل مقایسه با چیپ های گرافیکی نسل جدید AMD نیست . چیپ هایی که حتی میتوانند تا 2000 شیدر یکپارچه ( unified shaders ) در ان واحد را انجام دهند و این حداقل مشخصات ممکن برای یک کنسول است . با توجا به قیمت ، قدرت و مسائل مربوط به منابع مختلف GPU کنسول WII U قادر به پردازش 400 شیدر یکپارچه ( unified shaders ) در ان واحد با ویژگی های مختلف است .

با این حال این Wii U GPU چندین بار سریعتر از GPU به کار رفته درکنسول X360 و PS3 میباشد . GPU کنسول های X360 و PS3 تنها قدر به پردازش همزمان 48 شیدر یکپارچه ( unified shaders ) هستند و این یعنی اینکه GPU کنسول WII U حدود 3.5 برابر از GPU های کنسول های X360 و PS3 قویتر است . البته طبق شایعات GPU کنسول WIIU شامل یک eDRAM رم (32 MB) میباشد که به صورت داخلی جاسازی شده و جدا از حافظه اصلی سیستم فعالیت میکند . البته این رم به عنوان بافر GPU عمل میکند و به صورت کمکی برای دیگر قابلیتهای جانبی GPU به کار گرفته شده . ( در واقع میتوان گفت این کنسول قابل مقایسه با نسل فعلی است و کمی قوی تر از ان است ) .



مشخصات کلی Wii U CPU :

CPU کنسول Wii U توسط شرکت IBM و بر اساس تکنولوژی اخرین PowerPC ها یعنی معماری POWER7 طراحی و ساخته شده . این پردازنده از اخرین تکنولوژی های معماری POWER7 شامل : multi-threading و power saving controls طراحی و ساخته شده . ( که اولی دستوراتی مخصوص برای پردازش چند رشته ای و همزمان الگوریتم های پیچیده ریاضی است و دومی هم مخصوص بهینه سازی جریان برق و کنترل ذخیره ان است ) . قابل ذکر است که مبنای معماری پایه CPU کنسول WIIU از پردازنده های PowerPC سری 7 ، مدل "IBM 710 Express" است که جزء قدرتمند ترین و قویترین سری پردازنده های سرور شرکت IBM به حساب میاید .

سرعت CPU کنسول WIIU برای توسعه دهندگانی که dev kits کنسول را در اختیار دارند 3 GHz تخمین زده شده که هر کدام از آنها 1.24 GHz سرعت پردازشی دارند . طبق گزارشات منابع مختلف این سرعت ممکن است متغیر باشد و دیل اینکه سرعت CPU با dev kits به عدد 3 GHz میرسد نیز همین موضوع میباشد .



  • CPU 3 هسته ای با 2 MB کش L3 اشتراکی .
  • سرعت 3 GHz clock .
  • Multi-threading ( پرازش چند رشته ای ) : 4 پردازش در هر هسته و 16 پردازش در کل . ( شایعه )
  • فناوری ساخت : 45 nm.
  • طراحی مخصوص برای ذخیره برق و استقاده کامل از قدرت های موجود .
  • 256 KB کش L2 غیر اشتراکی برای هر هسته .
  • معماری IBM سیلیکون با فناوری (SOI) .
  • سازگار با ریزپردازنده های کنسولهای قبلی نینتندو : Broadway و Gekko
  • رابط 32-bit .
  • 64-bit ممیز شناور ( 2 × 32-bit SIMD ) که اغلب تک زوج اند.
  • اندازه ویفر ( کیت سبز رنگی که تراشه روی آن ساخته میشود ): 5.2 mm × 6.3 mm = 32.76 mm2


صحبت هابیک منبع ناشناس در رابطه با CPU :
" ما یک GPU برای بازیهای قدرتمند داریم که باعث رقابت قوی با دیگر رقبا میشود ( احتمالا منظورش نسل فعلیه ) و ما توانستیم پشتیبانی از معماری shader آن را مدرن کنیم . در مورد CPU باید بگویم که محدودیتی نداریم ، اما ممکن است در بعضی بازیها ضعیف ظاهر شود. با این حال GPU قدرتمندی داریم که با 2GB رم بسیار سریع پشتیبانی میشود و حداقل انتظار داریم در بازی های چند پلتفرمی بهترین ، بر روی Wii U باشد حتی اگر گاهی اوقات این تفاوت بزرگ نباشد " .
" در جایی دیگر عداه ای از سازندگان در مورد پردازندهبه این نکته اشاره کرده اند که سرعت CPU از سرعت CPU دو کنسول PS3 و x360 کمتر است ! و دلیل آن هم اختصاص 4 پهنای باند به Gamepad های WII U است که بار پردازشی اضافی کنسول را زیاد کرده و به مقدار زیادی از Buffer سیستم استفاده میکند که مشکلی جدی در طراحی این کنسول است " .

CPU کنسول WIIU قادر به پردازش همزمان 16 الگوریتم همزمان است در حالی که X360 قادر به پردازش تنها 6 الگوریتم ( یا کار ) همزمان است که از این حیث پرازنده WIIU تقریبا 1.5 برابر قویتر از پردازنده کنسول X360 است . حتی این پردازنده زمانی که به صورت انحصاری برایش کد نویسی شود قدرتی بیشتر از پردازش موجود را میتواند به اجرا در بیاورد . پردازنده اصلی کنسول WIIU در مرکز اصلی شرکت IBM در نیویورک امریکا ساخته شده و ما بقی در کشور چین مونتاژ میشوند تا به مراکز فروش سراسر دنیا ارسال شوند . ( ترکیب RAM با GPU این معنا را می دهد که بازی های Wii U این قابلیت را دارند تا از بازی های PS3 و ۳۶۰ پیشی بگیرند. در واقع با توجه به گفته های یک منبع بازی های این کنسول" نسخه ای بهتر از همان نسخه بر روی کنسولهای فعلی است ! " است . )

Wii U اولین کنسول نینتندو است که از گرافیکهای سطح بالا پشتیبانی میکند و قادربه تولید خروجی ویدئو تا 1080p است و دارای 2GB حافظه اختصاصی است که البته نصف مقداری از این حافظه به فعالیت های سیستم عامل اختصاص یافته . ( درکنسول های نسل فعلی هیچ بازی ای به صورت واقعی 1080P نمیباشد ، درواقع بازیها بارزولشن پایین تر رندر میشوند تا به صورت 1080P نمایش داده شوند . ) یکی ازدلایل استفاده از دیسک های مخصوص 25 GB همین مورد است . زیرا این دیسک از رزولشن استاندارد 1080P پشتیبانی میکند ، در صورتی که DVD های معمولی ازرزولشن 480X720 بیشتر پشتیبانی نمیکنند .


91

تفاوت تصایر از چپ به راس بر روی WII راست و WII U چپ با کیفیت 1080P و در وسط WII U با کیفیت 720P .


قدرت و کارایی مشخصات CPU WII U :

CPU کنسول WIIU که بر مبنای IBM Power750 طراحی و ساخته شده قادر به پردازش حداکثر 33 GFLOPS بار پردازشی برای هر هسته با تمامی کش های در دستری و با سرعت کامل است که خروجی حدکاثری 260 GFLOPS در ثانیه را برای این کنسول فراهم میکند. معماری CPU کنسول WIIU بر پایه معماری IBM Power7 است . طراحی این CPU طوری است که بیشترین کارایی آن در هر هسته ، با استفاده از مقدار کامل cache در هر ساعت 33 گیگا فلاپ هست. بیشترین کارایی هر CPU هم به صورت مجموع 260 GFLOPS میباشد. اگرچه این قضیه با تنظیمات 8 هسته‌ای و 4 گیگاهرتز انجام میشود ولی درواقع CPU کنسول Wii U میتواند ، خروجی ای معادل ، حدودا 50 گیگا فلاپ را با 4 هسته 3 GHz داشته باشد . بدین صورت CPU کنسول Wii U تقریبا بر 20 برابر سریع تر از WII و 2 برابر قویتر از پردازنده PlayStation 3 و 2.5 برابر قویتر از چیپ Xbox 360 است .


بالا : GPU و پایین : چیپ CPU

معماري power7 كه بهينه شده نسل هاي قبل IBM هست بر اساس معماري POWER هستن كه از جنس RISC ISA ها هستن كه به علت تعداد كم و بهره وري تعداد ISA اين پردازنده ها سرعت بسيار بالاتري نسبت به CISC هايي مثل X86 type ISA ها دارن و ميتونن با كم بودن حجم Microcode هاي front end بسيار موثرتر و سريعتر براي بازي ها كه ISA حجيم نياز ندارن عمل كن.

نگاهی به معماری z/Architecture در CPU WII U :

CPU WIIU از یک معماری جدید با اسم رمز (Espresso) استفاده میکند . این معماری توسط IBM طراحی و ساخته شده است و به صورت سیلیکون 45 نانومتری تولید میشود . تراشه Espresso همراه با یک GPU از AMD در MCM و در منطقه Renesas به تولید رسیده است . از این معماری اولین بار در E3 2011 نام برده شد و در November 2012 به صورت رسمی به تولید انبوه رسید . هدف IBM و Nintendo طراحی یک ریزپردازنده جدید بود که ازطرفی مصرف برق بسیارپایینی داشته باشد و ازطرفی قدرتبالایی در پردازش چند رشته ای داشته باشد و سر انجام اینهدف تولید CPU جدید کنسول WII U با معماری Power Architecture بود . این پردازنده از3 هسته در یک تراشه استفاده میکند . ( البته طبق برخی ازشایعات WII U دارای 2 چیپ و 6 هسته میباشد که هنوز تایید نشده ) . در این معماری GPU و CPU در یک بستر واحد قرار میگیرند و به عنوان یک ماژول چند تراشه (MCM) ، برای کاهش پیچیدگی و افزایش سرعت تراشه ها و بیشتر برای کاهش مصرف برق ، کاهش هزینه و فضای موردنیاز طراحی و ساخته است . این 2 تراشه توسط MCM در ژاپن مونتاژ میشود . خود Espresso نیز توسط IBM در 300 MM شرق East Fishkill, NY ، با استفاده از فناوری 45 نانومتر و تکنولوژی SOI-technology و( DRAM (eDRAM
برای کش سیستم عامل ساخته شده است . البته هکرها هنوز هیچ گونه اطلاعات از CPU این کنسول مانند نام ، سایز و سرعت آن منتشر نکرده اند .

CPU کنسول WII U از معماری جدیدی موسوم به z/Architecture استفاده میکند که میبتنی بر همان POWER PC هاست . معماری z/Architecture به صورت خلاصه به صورت ESA و با فرمت (ESAME) خوانده میشود که به معماری 64-bit پردازنده های مرکزی IBM اشاره دارد . اولین سیستم مبتنی بر این معماری اواخر سال 2000 معرفی شد که یکی از مدل های سری 900I بود . پس از آن معماری z/Architecture شامل z800, z990, z890, System z9, System z10, zEnterprise 196 و zEnterprise 114 بود . معماری z/Architecture کاملا سازگار با معماری های قبلی 32-bit از جمله 32-bit-data/31-bit-addressing architecture ESA/390 و پیشینیان خود از جمله 32-bit-data/24-bit-addressing System/360 است .

wii-u-cpu.jpg

معماری CPU

wii-u-cpu.jpg

CPU کنسول WII U

z/OS یک سیستم عامل مخصوص به زبان اسمبلی و بر پایه معماری z/Architecture که در کنسو WII U به عنوان زبان اسمبلی به کار گرفته شده است . اکثر سیستم عامل ها از جمله z/OS ، به طور کلی ، کد ها را به صورت محدود از اولین ( 2GB (31 bits ها استفاده میکردند که هر کدام به دلیل محدودیت های معماری از فضای آدرس دهی مجازی کمتری استفاده میکردند . به همین دلیل سیستم عامل جدید z/OS که با جاوا اسکریپت نوشته شده یک استثنا محسوب میشود . z/OS از فضای آدرس دهی مجازی بیش از 2GB و به صورت چند گانه استفاده میکند و اجازه استفاده بیش از 2GB دستور پردازشی همزمان را میدهد . به همین دلیل کنسول WII U از معماری z/Architecture استفادهمیکند تا بتواند از آدرس دهی 64-bit استفاده کند و برای این کار کنسول WII U از نسخه مخصوص 64-bit ورژنی از Linux استفاده میکند که z/OS اجازه کد نویسی در محدوده پردازش 64-bit را میدهد . دلیل دیگر استفاده ازمعماری z/Architecture پشتیبانی از چند سیستم عامل به صورت همزمان و برنامه های کاربردی متفاوت است ، حتی اگر با حالت های مختلف آدرس دهی شده باشند . این معماری به تولید کنندگان بازی این اجازه را میدهد تا مد آدرس دهی دلخواه خود را هر طور که مایلند انتخاب کنند .


مشخصات کلی دستگاه Wii U :

به صورت کلی کنسول WIIU دارای یک CPU 4 هسته با فرکانس 3 GHz و ( در برخی منابع 3 هسته 3 GHz میباشد ) . تمامی این هسته ها با فناوری 45 نانومتری و بر اساس PowerPC طراحی و ساخته شده اند و خیلی شبیه چیپ Xbox 360 هستند . از ویژگی های CPU هم میتوان به 2 MB cache که 1 MB برای هر 2 هسته است که به صورت کلی هر هسته 512 KB کش اشتراکی استفاده میکند . همچنین اعلام شده است که Wii U دارای 768 MB DRAM بوده که بین CPU و GPU به اشتراک گذاشته می شود و این که دارای GPU 40nm ای است که از تکنولوژی ATI بهره می برد . طبق اطلاعاتی تایید نشده کنسول Wii U دارای 2 GB RAM است ( که البته این رم های به دلیل معماری انحصاری ساخت کنسول بسیار قویتر و کاراتر از رم های 2 GB کامپیتورهای امروزی هستند . ) که 1 GB آن مخصوص بازی است و 1 GB دیگر هم بهص ورت اشتراکی بین CPU و GPU کنسول مورد استفاده قرار میگیرد و البته از همین رم هم برای نرم افزار های سیستم استفاده خواهد شد . همچنین 512 MB رم جداگانه دیگر هم ( طبق شایعات ) ، بر روی بحافظه flash و به صورت انحصاری برای سیستم عامل در نظر گرفته شده . فناوری ساخت رم های WIIU هم GDDR4 است .

این کنسول از پردازش پایه 64 بیت استفاده میکند و دارای یک واحد پردازنده ARM با فرکانس 262 MHZ نیز میباشد .







جدول ترتیبی تمامی معماریهای IBM .

دورهتوضیحات
POWER
بهینه سازی عملکرد پیشرفته دستورات RISC.
معماری پایه . طراحی شده به وسیله شرکت IBM .

مقاله اصلی : IBM POWER
PowerPC


عملکرد قدرت محاسباتی. A 32/64-bit

دستوراتی کاملا هماهنگ با نسخه قبلی + عناصرجدید
طراحی توسطAIM alliance و Apple و IBM و Motorola .

مقاله اصلی: PowerPC
PowerPC-ASسری یشرفته PowerPC با اسم رمز" امازون " 64-bit خالص و بر اساس PowerPC

شامل عناصر و دستورات POWER2 به صورت ویژه . این پردازنده در خانواده سری RS64 وپردازنده های جیدتر از ان هم به کار گرفته شدند .

. مقاله اصلی : RS64
POWERnسری N به صورت کلی از سری 1 تا 7 را در بر میگیرد . سری A از میکروپردازنده های high-end ساخته شده توسط IBM که به صورت ترکیبی در POWER, PowerPC, PowerPC-AS مورد استفاده قرار گرفتند را شامل میشود . این سری پردازنده ها شامل دستورات کاملا هماهنگ با نسخه های قبلی بودند .

مقاله اصلی: POWER1, POWER2, POWER3, POWER4, POWER5, POWER6 و POWER7
Cellمعماری جدید باند پهن یا به اختصار (CBEA) ، یک میکرو پردازنده بسیار قدرتمند که به وسیله IBM طراحی و ساخته شد .

شرکت های Sony و Toshiba هم بخشی از طراحان این معماری بودند .

مقاله اصلی : Cell microprocessor
Power Architectureدر واقعی اصطلاحی است که شرکت IBM از ان در رده بندیمحصولات تحت سرور استفاده میکند که شامل تمامی معماری های CPU بالا و همینطور معماری CELL و نرمافزارهای مبتنی بر ان toolchain و لوازم مختلف برای کاربر نهایی است .
Power ISAیک سری دستورات جدید و کاملا هماهنگ شده با نسخه های قبلی معماری POWER و PowerPC در پردازنده های جدیداست . این دستورات توسط IBM و Freescale الگوریتم نویسی ، طراحی و اجرا میشوند .


جدول 1

wii-u-mobo.jpg

نمایی از مادربورد WII U ( که میشود EDRAM ها و حافظه های پر سرعت NAND را دید )



RAM ( رم کنسول ) :

2 GB به صورت کلی : 1 GB م خصوص بازی و 1GB مخصوص ن رم افزارهای سیستم . البته شایعات موجود حکایت از تست 2 نوع رم برای کنسول به مقدار 768 MB تا 1GB دارند . که البته 768 MB به دلیل اعتراض بازی سازان منتفی شده .

Storage ( حافظه ) :

حافظه اصلی سیتم : 8GB ، مدل لوکس و 32GB مدل استاندارد است . حافظه داخلی به صورت flash memory و قابل ارتقا از طریق کارت SD و hard disk drives با پورت USB . کنسول Wii U شامل طبقه بندی پروت ها و درگاه هایی جدید است که شامل USB ports, SD card slot و اتصال HDMI است. این کنسول با داشتن flash memory برای ذخیره save بازیها ، اجازه ذخیر ه save بازیها در دیگر ابزار ها مثل USB drives و SD cards را هم داده که پیشرفت خوبی نسبت به نسخه قبلی این کنسول است .

disc drive ( درایور دستگاه ) :

درایو دیسک نوری سازگار با 12 cm " به صورت طراحی اختصاص با چگالی بالا " با ظرفیت 25 GB در هر لایه .

پورت های موجود بر روی WII U :

اسلات خروجی : پشتیبانی از اسلات کارت حافظه SDHC و SD memory . دارای 4 پور USB 2.0 . 2 تا جلو و 2 تا عقب .
خروجی تصویر : پورت AV چندگانه و پشتبانی از خروجی HDMI 1.4 .
دارای مرورگر اینترنتی : با موتور NetFront® Browser NX v2.1
رابط کاربری : Mozilla/5.0 (Nintendo WiiU) AppleWebKit/534.52 (KHTML, like Gecko) NX/{Version No} NintendoBrowser/{Version No}.US
پروتکل ها قابل پشتیبانی شبکه : HTTP1.0/HTTP1.1/SSL3.0/TLS1.0/TLS1.1/TLS1.2.
استانداردهای وبگردی : HTML4.01/HTML5/XHTML1.1/CSS1/CSS2.1/CSS3. (partial functionality) DOM1-3/ECMAScript.

XMLHttpRequest/canvas/Video/Web Storage (partial functionality) Web Messaging/Server-Sent Events/Device Orientation/WOFF/SVG

استاندارد های صورتی و تصویری مورد پشتیبانی توسط WII U :

استاندارد تصاویر : 980px ، 1080 ، 720 ،
فرمت قابل پشتیبانی : (MP4, M3U8+TS ( HTTPLiveStreaming
کدک های ویدئویی قابل پخشدردستگاه : H.264 - MPEG-4 AVC Video
کدهای قابل پشتیبانی صدا در دستگاه : AAC - ISO/IEC 14496-3 MPEG-4 AAC


قابلیتهای فنی کنترلر WII U :



  • دارای سه محور شتاب سنج پیشرفته ، سه محور ژیروسکوپ و سنسورهایی وابسته به زمین ( ژیروسکوپ سنسوری مخصوص است که کارش محاسبه میزان تعادل یک شیئ نامتعادل است )
  • اسپیکر استریو و میکروفن
  • قابلیت کنترل صدا
  • دوربین جلو ( مخصوص ارتباط تصویری )
  • نوار سنسور پیشرفته IR
  • فرستنده و گیرنده مادون قرمز ( بخشی از ویژگی های کنترلی برای تلویزیون )
  • فیش هدفون
  • 6.2 اینچ (15.7 سانتی متر) مقاومت صفحه لمسی با ابعاد استاندارد 16:09
  • D-pad به همراه 2 آنالوگ
  • قلم نوری
  • Select, Start, TV Control, Home و Power buttons
  • A/B/X/Y face buttons, L/R bumper buttons and ZL/ZR trigger buttons
  • قابلیت لرزش ( سرو صدا )
  • کنترلر همگام سازی
  • ارتباط بی سیم دسته با کنسول از طریق پروتکل IEEE 802.11n با فرکانس 5 GHz
  • NFC ( یک تکنولوژی ارتباطی مخصوص موبایل است ) که مخفف Near field communication میباشد .
  • کانکتور مخصوص برای لوازم اضافی خارجی



  • صفحه آنامورفیک با پشتیبانی از استاندارد 4:3 و 16:9 با قابلیت پشتیبانی از رزولشن های 720p, 576i,1080p, 1080i, (فقط پال ), 480p, 480i,
  • چند خروجی AV ، پورت composite video و YPBPR component video, S-Vide o ( فقط کنسولهای NTSC ) و RGB SCART (مخصوص اروپا) و D-Terminal (مخصوص ژاپن) .
  • HDMI 1.4 با پشتیبانی ازتصاویر stereoscopic 3D


wii-u-gamepad-controller.jpg


گیم پد لمسی WII U



نکته : WII U کاملا هماهنگ با کنترلرهای Wii Remote Plus, Wii Nunchuk, Classic Controller, و Wii Balance Board میباشد .

لوازم جانبی مخصوص گیم پد :

wii-u-gamepad-accessories.jpg


نسخه اولیه گیم پد ونسخه فعلی :

wii-u-gamepad-old-vs-new.jpg



کنترلر دوم WII U :
wii-u-pro-controller.jpg



با Gamepad می توان به صورت فیزیکی بازی کرد. مثلا در بازی ZombiU شما میتوانید از Gamepad به عنوان یک دوربین ، رادار ، نقشه بازی و دستگاه رمز گشایی و .. استفاده کنید . Gamepad صفحه لمسی WII U را میتوانید به صورت جداگانه هم خریداری کنید .


مشخصات چیپ صدای WII U :


  • چند خروجی صدای AV ، 6 پورت خروجی صدای دیجیتال PCM و یک خروجی صدا ازطریق رابط HDMI . برای تولید صدای کنسول WIIU از یک پردازنده 120 MHz اختصاصی ، برای پردازش صدا استفاده شده که از 6 کانال صوتی پشتیبانی میکند . از این 6 کانال هم 2 کانلا به صورت اختصاصی برای کنترولر در نظر گرفته شده است .



NINTENDO

گیم پد (راست) کنسول (چپ)
Nintendo
تولیدکنندهFoxconn, Mitsumi, Nintendo
نوعکنسول بازیهای ویدئویی
نسلنسل هشتم
تاریخ عرضه رسمی کنسول درنقاط مختلف جهان[SUP]NA[/SUP]یکشنبه 28 آبان 1391
[SUP]EU[/SUP] جمعه 10 آذر 1391
[SUP]AU[/SUP] جمعه 10 آذر 1391
[SUP]JP[/SUP] شنبه 18 آذر 1391
قیمت
( در مناطق جهانی مختلف )
استاندارد : US$299.99, £249.99, 299.99, ¥26,250, AU$349.95, NZ$469.95
ویژه : US$349.99, £299.99, €349.99, ¥31,500, AU$429.95, NZ$569.95
تعداد بازیهای اماده زمان عرضه15 تا 20 عدد
رسانه دیسک های با فرمت مخصوص و شبیه به BLURAY : سایز 12 cm و GB 25
پشتیبانی از دیسک های :12 c
m
پردازندهIBM Power معماری- پایه چند هسته ای
حافظه های قابل پشتیبانیاستفاده از flash memory به عنوان هارد اصلی
پشتیبانی از
SD card, SDHC Card
USB برای دیگر دستگاه ها
استاندارد پخش تصاویر و خروجی های موجود
کارت گرافیکAMD Radeon- طراحی پایه GPU
صدا
فرمتهای خروجی صدا





  • [*=center]A/V-Multi
    • Analog stereo



    HDMI





    همچنین پشتیبانی از صدای 6 کاناله
خروجی کنترلرWii U GamePad, Wii U Pro Controller, Wii Remote Plus, Wii Nunchuk, Wii Balance Board
درگاه خروجیHDMI 1.4 output, Video-out, Sensor-bar port
4 × USB 2.0
سرویس های انلاین
( دانلود از شبکه مخصوص )
Nintendo Network
Miiverse
GameCube, N64, NEs, SNES
پشتیبانی انلاین
WiFi 802.11 b/g/n
سازگارباWii
جد
(نسل قبل )
Wii
سیستم عاملسیستم عامل انحصاری که بر پایه معماری و دستور العمل های پردازنده های ARM ساخته شده
ابزارهای موجود در بسته بندی Wii U کنسول, Wii U کنترلر تبلت , قلم کنترلر , 2 کابل HDMI component و S-video and composite کابل, نوار سنسور, کابل شارژ USB برای کنترلر
سورسبــازیــسنتــر

جدول 2


Nintendo eShop


همانطور که از نامش پیداست همانند شبکه های XBOXLIVE و PSN است . در این شبکه قادربه خرید تمامی محتوا های تولید شده دیجیتال مخصوص نینتندو هستید . eSHOPE شما را قادربه بازی های multiplayer ، دیدن ویدئو و ... نیز میکند . این سیستم جایگزین سیستم قبلی فروشگاه Wii خواهد شد ولی دوستان و اکانت های موجوداز بین نرفته وبه سیستم جدید منتقل خواهندشد . eSHOPE اول به صورت انحصاری برای 3DS ساخته شد و بعد نینتندو تصمیم به انتقال آن برای WII U گرفت . مهمترین قابلیت های eSHOPE به شرح زیر است :

- game demos - (دمو بازی ها) .
- HD videos - (فیلم های HD) .
- HD images - (عکس های HD) .
- videos and images can be viewed on the GamePad - (دیدن فیلم ها و عکس ها در گیمپد کنسول Wii U) .
- see how players rated the game - (دیدن متیاز کاربران به بازی) .
- check Miiverse comments related to the game - (دیدن نظرات کاربران) .
- downloadable content can be purchased in the store while software is running - (وقتی درحال کار با یک نرم افزار یا بازی هستید می توان به اینترنت رفته و خرید هم کنید) .
- search information based on details like classification and other keywords - (جست و جو مشخصات کاربری خود بر اساس طبقه) .
- rankings of some sort - (مرتب ردن بر اساس نمره) .
- functions similarly to 3DS eShop - (شباهت به eShop کنسول ۳DS) .


Miiverse



Miiverse
شبکه اجتماعی جدید Wii U با سیستمی یکپارچه و جدید است . Miiverse به صورت مستقیم ازطریق منوی Wii U در دسترس است . همچنین این شبکه قابلیت یکپارچه سازی با بازی های این کنسول را دارد و در هر زمان و در بین بازی هم قابل دسترس است . کاربران با این شبکه حین بازی میتوانند با هم چت کنند و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند . نینتندو اعلام کرده که این شبکه از تمامی فناوری های روز وب پشتیبانی میکند و کاربران آن میتوانند به راحتی ازطریق کامپیوتر های شخصی ، موبایل ، تبلت و 3DS به آن دسترسی داشته باشند . با این حال در زمان انتشار رسمی WII U قابلیت اتصال به Miiverse با دیگر دستگاه ها وجود خواهد داشت .


Wii U Internet Browser




مرورگر اینترنتی مخصوص WII U است که تمامی فناوری های روز از جمله HTML 5 پشتیبانی میکند . کاربران میتوانندبا استفاده از گیم پد خود به مرور اینترنت پردازند و یا اینکه از طریق تلویزیون و با گیم پد آن را کنترل کنند . این مرورگر شامل افزونه بسیار جالبی است . مثلا حین انجام بازی بازیباز میتواند صفحه وب را از دسته WII U بر روی تلویزیون به اشتراک بگذارد .



Nintendo TVii




تلویزیون نینتندو . همانطور که ازنامش پیداست وظیفه به اشراک گذاری جدیدترین مالتی مدیا های جهانی را دارد . نینتندو برای این کار قرار دادی را با شبکه های Netflix, Hulu Plus, Amazon Instant Video, و YouTube برای آوردن این شبکه ها در نینتندو TVII به امضا رسانده . ابتکار نینتندو در اینجا گیم پد بینظیرش است . هنگامی که در حال تماشای محتوایی ویدئویی باشید میتوانید بنا به دلایلی ، از جمله قطع برق ، نیاز خانواده به دیدن دیگر شبکه ها و ... ویدئو را ازتلوزیون به گیم پد منتقل کرده و ادامه محتوای ویدئویی را بر روی گیم پد خود مشاهده کنید . حتی زمانی که دستگاه WII U خاموش است باز هم قادر به دین محتواهای ویدئویی موجود درشبکه TVII خواهید بود و میتوانید آنها را به اشتراک بگذارید ، اطلاعات کسب کنید یا آنها رابخرید . TVii در واقع یک شبکه رایگان است ( آنطور که در منابع مختلف آمده ، یا حداقل بخشی ازآن رایگان اسات ) که به کاربران اجازه جستجو به دنبال محتوای مورد علاقه خود در شبکه های Netflix, Hulu Plus, Amazon Instant Video, و YouTube را میدهد .

نکته بسیار جالب این شبکه آن است که کاربران آن میتوانند با استفاده از گیم پد خود به جستجوی اطلاعات فرعی فیلم درحال پخش در Wikipedia, IMDb بپردازند . مثلا اطلاعات ارائه شده بر روی گیم پد شامل پیش نمایش بازیها ، تریلر ، بررسی بازی ، تصاویر بازی ها است که به صورت آنی به روز میشود و حتی بازیباز از طریق گیم پد میتواند به اطلاعات روز برنامه های ورزشی و ساعات پخش بازیهای فوتبال بپردازد و آنها را دنبال کند و سپس نظرات خود را در شبکه های مختلف مثل Miiverse, Facebook و Twitter به اشتراک بگذارد .


منوهای WII U :




پشتیبانی Wii U از 3D :

نینتندو تایید کرده که ممکن است کنسول Wii U از بازیهای 3D هم پشتیبانی کنه . کنسول WII U اساسا قابلیت پشتیبانی و پخش محتوای 3D را دارد وبه همیندلیل نینتندو اعلام کرده شاید به ارائه محتوای 3D برای WIIU بپردازد . بازیهای 3D نیاز به 2 برابر میزان نرخ فریم بر ثانیه دارند برای ارائه تصویری صاف دارند . از نظر پخش 3D و دستورالعمل ها ، کنسول WII U بسیار شبیه به PlayStation 3 است وبههمین دلیل پشتیبانی از 3D در آینده نزدیک بسیار محتمل به نظر میرسد . این در حالی است که X360 هم از 3D پشتیبانی میکند .

پشتیبانی از فناوری NFC :


کنسول WII U از فناوری NFC هم به صورتکامل پشتیبانی میکند . NFC مخفف ( Near Field Communications ) است و تراشهای مخصوص است که کنسول را قادر به تعامل با دیگر دستگاه هایی میکند که ازاین تراشه استفاده میکنند . در این فناوری هر دستگاه WII U شامل یک نام خاص ( تگ مخصوص ) میشود و زمانی فعال میشود که به فاصله چند سانتی متری دیگر دستگاه های حاوی تراشه NFC برسد . مثلا شما میخواهید یک فیلم یا بازی خریاری کنید و پول نقد همراه خودندارید . میتوانید از WII U یا گیم پد آن به عنوان کارت عابر بانک برای خرید از شبکه های مختلف نینتندو و یا فروشگاه های مخصوص آن استفاده کنید . همچنین با این فناوری به راحتی و بدون استفاده از هیچ کابلی قادر به تبادل اطلاعات بین WII U با تبلت ، گوشی های هوشمند و هردستگاه دیگری که از این تراشه استفاده میکند خواهید بود . نکته قابل ذکر اینجاست که در صورت دزدیده شدن WIIU با استفاده از تگ مجود درون تراشه دستگاه ، میتوانیدبه راحتی دستگاه را ردیابی کنید .

samsung-nfc.jpg

تراشه NFC که به اندازه یک دانه برنج است !

از اعضای فعال پشتیبانی از این فناوری که محصولات مرتبط با آن را تولید میکند میتواند به نوکیا، سونی، ویزا، امریکن اکسپرس، پی پال، گوگل، HTC، فیلیپس، سامسونگ و ... اشاره کرد . NFC یک پوشش استاندارد برای اطلاعات در حال تبادل و ارتباطات دستگاه ها با یکدیگر به وجود می آورد و این موضوع بر اساس فرکانس های رادیویی (RFID) از جمله ISO/IEC 14443 و FeliCa صورت می گیرد.
nfc-battery.jpg

آنتن NFC

Radio-frequency identification یا (RFID) چیست؟


یک نوع سیستم ارتباط بدون سیم یا بدون تماس است که میدانهای الکترومغناطیسی با فرکانس های رادیویی برای انتقال اطلاعات از تگ های متصل به یک شی یا یک محیط، به منظور شناسایی و ردیابی آن به صورت خودکار انجام می گیرد. از کاربرد های بی نظیر این فناوری میتوان به نکات زیر اشاره کرد :

برای مثال کارخانه های ماشین سازی این برچسب ها را به اتومبیل های موجود در خط تولید یا مونتاژ متصل می کنند تا به مرور زمان از پیشرفت در تولید ماشین مورد نظر از کوچکترین قطعه سوار شده بر روی ماشین تا بزرگترین قطعه نصب شده، مهندسان را در خط تولید مطلع کنند. در کشورهای پیشرفته از این فناوری در نگهداری و محافظت از دام ها و حیوانات خانگی، و خود افراد را در تزریق واکسن در یک بازه ی زمانی خاص مطلع می کند. همچنین در صنایع داروسازی برای طبقه بندی داروها مورد استفاده قرار می گیرد. حتی می توان برچسب های (RFID) در بدن انسان کار گذاشت تا فرد از تمام جزئیات بدن خود از جمله کارکرد ضربان قلب، قند خون، فشارخون و سیستم دستگاه عصبی بدن مغز و نخاغ آگاه شود.

nfc-antenna.gif


ISO/IEC 14443 چیست؟

یک استاندارد بین المللی برای شناسایی ابزارهای کنار یکدیگر و همچنین پردازش پروتوکل ها برای انتقال اطلاعات صورت می گیرد. این استاندارد توسط سه شرکت به نام های نوکیا، فیلیپس و سونی در سال ۲۰۰۴ میلادی توسعه داده شد.

FeliCa چیست؟

یک سیستم هوشمند ارتباط بدون تماس در زیر مجموعه ی (RFID) است که در کارت های پول الکترونیکی استفاده می شود. این سیستم توسط یک شرکت ژاپنی توسعه داده شده و در زمان نگارش این متن از این فناوری که بخشی از NFC را تشکیل می دهد در کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور، ژاپن و ایالات متحده امریکا مورد استفاده قرار می گیرد.


یکی از مشکلات اصلی کنسول WII U قاب براق آن است که جای اثر انگشت به راحتی روی آن میماند و صد البته دسته هایی که بعداز چند ساعت بازی کردن باعث خارش دست بازیباز میشوند . یکی دیگر از مشکلات این دستگاه صدای نه چندان مطلوب درایو نوری دستگاه است که مقداری ناراحت کننده است . بهترین نسخه این کنسول مطمئنا نسخه ویژه با رنگ مشکی است و پیشنهاد ما به همه خرید همین نسخه میباشد تا از مشکلات احتمالی کمبود فضای ذخیره سازی و دیگر موارد به دور باشید .



عکسهای باز شدن دستگاه : ( برای دیدن عکسها در منبع روی عکس کلیک کنید )




نتیجه گیری :

- خوب حال اجازه دهید ببینیم که قیمت WII U شما چه چیزهای دیگری را میتوانید بخرید !؟


شما میتوانید با قیمت نسخه ویژه Wii U یک تبلت iPad Mini خریدو با قیمت نسخه معمولی WII U یا BASIC هم میتوانید یک iPod Touch 5G بخرید . اینکه کدام را بخرید به خود شما بستگی دارد . اما WII U بهتر است .همه چب بستگی به شما دارد . چون باید با WII های با کیفیت پایین خداحافظی کنیم ، زیرا از این به بعد با کنسولی HD سرو کارداریم . طبق اطلاعات و اخبار قطعی 720 Xbox به راحتی به سازندگان این اجازه را میدهد که به صورت استاندارد DirectX11 را از PC به کنسول منتقل کنند. Wii U از DX10 پشتیبانی میکند و اجازه دهید که پردازنده را فراموش نکنیم.موتور گرافیکی نسل جدید آنریل انجین ۴ نیز که در نمایشگاه E3 2012 معرفی شد،برای اجرا شدن به D11 احتیاج دارد.این یعنی کنسول های نسل بعدی سونی و مایکروسافت،قدرت اجرای این موتور را خواهند داشت اما کنسول WII U این توانایی را نخواهد داشت. حالا میتوانید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید WII U بخرید ؟ یا خیر ؟!



کپی برداری ازاین مطلب بدون ذکر نام http://forum.bazicenter.com به هیچ عنوان مجاز نمیباشد .
این مقاله با انتشار اطلاعات جدید به روز خواهدشد .



نویسنده و مترجم : hosseinbrusli
منبع : بازی سنتر
 
آخرین ویرایش:

RattleSnake

کاربر سایت
Dec 24, 2009
5,481
نام
مهدی
2 گیگ حافظه که رسما تایید شده. هیچ بازی سازی هم از حافظ کنسول شکایت نکرده. اولین بازی HD و 3D این کنسول همnew super mario bros . U بوده.
 

ortegoli

کاربر سایت
Oct 31, 2008
5,391
نام
مهدی یوسفی اصیل
حسین آقا دستت درد نکنه واقعا کامل و جامع بود اما نکته ای که هست اینه که Wii U از اجرای فیلم های بلوری پشتیبانی نمیکنه و دیسک هی اونم یک سری دیسک های 25 گیگی هست که طبق گفته ی نینتندو ساخت شرکت پاناسونیک هستش
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
در ضمن wii u از بلوری پشتیبانی نمی کنه بلکه دیسک های مخصوص wii u هست که 25 گیگ هست

حسین آقا دستت درد نکنه واقعا کامل و جامع بود اما نکته ای که هست اینه که Wii U از اجرای فیلم های بلوری پشتیبانی نمیکنه و دیسک هی اونم یک سری دیسک های 25 گیگی هست که طبق گفته ی نینتندو ساخت شرکت پاناسونیک هستش


ولی تاجایی که من تو منابع مختلف خوندم . این دیسک های بلو ری هایی هستند که دارا فرمت فایل مخصوص هستند . x720 ای که میخواد بیاد هم بلوری داره . اما با فرمت مخصوص خود مایکروسافت که فقط محتوای خودش روپخش میکنه . wii u هم از همچین دیسکی استفاده میکنه و قطعا قابلیت پخش فیلم های بلو ری رو با یک اپدیت اضافه میکنن .

البته اگه بلوی ری نباشه احتمالا همون hd دیسک های مایکروسافته که قابلیت 25 گیگ رو دارن که مطمئنا از این دیسک های منسوخ شده x360 هم استفاده نمیکنه . چون نمیصرفه براشون .
 

Spider-Mαn

کاربر سایت
Sep 4, 2012
4,004
ولی تاجایی که من تو منابع مختلف خوندم . این دیسک های بلو ری هایی هستند که دارا فرمت فایل مخصوص هستند . x720 ای که میخواد بیاد هم بلوری داره . اما با فرمت مخصوص خود مایکروسافت که فقط محتوای خودش روپخش میکنه . wii u هم از همچین دیسکی استفاده میکنه و قطعا قابلیت پخش فیلم های بلو ری رو با یک اپدیت اضافه میکنن .

البته اگه بلوی ری نباشه احتمالا همون hd دیسک های مایکروسافته که قابلیت 25 گیگ رو دارن که مطمئنا از این دیسک های منسوخ شده x360 هم استفاده نمیکنه . چون نمیصرفه براشون .
نه داداش شما درستش کن اگر کسی اشتباه گرفت من حلش می کنم نینتندو از دیسک مخصوص استفاده کرده
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
نه داداش شما درستش کن اگر کسی اشتباه گرفت من حلش می کنم نینتندو از دیسک مخصوص استفاده کرده

حرفه های شماو اون دوستوم کاملا تاییدمیشه . اشتباه ترجمه شده بود که اصلاح شد .

در واقعا ازدیسکهای مخصوص و بافرمت خاصی استفاده میکنه که در حالت تک لایه شبیه به دیسکهایBLU-RAY هستن .
 

RattleSnake

کاربر سایت
Dec 24, 2009
5,481
نام
مهدی
Main unit: CPU: IBM Power Architecture-based multi-core processor GPU: AMD Radeon GPU with 32MB onboard eDRAM RAM: 2GB, consisting of four Hynix DDR3-1600 modules Storage: 8GB and 32GB configurations available Optical Drive: Panasonic 25GB, with Wii DVD back-compat Ports: 2x USB, SD card slot, sensor bar output, AV multi-out, HDMI Video Output: 480p, 720p, 1080i, 1080p
 
آخرین ویرایش:

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
Main unit: CPU: IBM Power Architecture-based multi-core processor GPU: AMD Radeon GPU with 32MB onboard eDRAM RAM: 2GB, consisting of four Hynix DDR3-1600 modules Storage: 8GB and 32GB configurations available Optical Drive: Panasonic 25GB, with Wii DVD back-compat Ports: 2x USB, SD card slot, sensor bar output, AV multi-out, HDMI Video Output: 480p, 720p, 1080i, 1080p

Main article: Espresso microprocessor


  • GPU: AMD Radeon High Definition[SUP][5][/SUP] processor codenamed "Latte" with an eDRAM cache built onto the die[SUP][83][/SUP] reportedly clocked at 550 MHz.[SUP][82[/SUP]

شما مقاله رو کامل خوندین ؟! تمامی موارد ذکر شدن !!
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر