Tehran Game Convention 2017؛ دریچه‌ای برای شناساندن صنعت گیم ایران

TCSCELL

8
کاربر سایت
diac_tgc-cover.jpg

کمتر از یک هفته تا Tehran Game Convention، نخسیتن همایش بین المللی بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد تجاری در ایران زمان باقی مانده است که با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و Game Connection، برگزار می‌شود و هدف آن ایجاد ارتباط میان بازیسازان ایرانی و سایر بازی سازان و ناشران در عرصه بین‌المللی است. صنعت بازی سازی در ایران بیش از یک دهه قدمت دارد و ما در این مدت شاهد عرضه صدها بازی مختلف در ژانرها و بر روی پلتفرم‌های مختلفی بوده‌ایم ولی این صنعت هیچ گاه آنگونه که باید و شاید مورد توجه مخاطبان و ناشرین در عرصه بین‌المللی قرار نگرفت. دست اندر کاران TGC امیدوارند این همایش بتواند استعدادها و پتانسیل واقعی این صنعت رو به رشد در ایران را، چه در عرصه فنی و چه از نظر بازار فروش، در عرصه بین المللی در معرض دید بیشتری قرار دهد که این موضوع، اهمیت TGC را دو چندان می‌کند.

ایران با بیشترین جمعیت استفاده کننده از اینترنت؛ بیشترین جمعیت جوان و دومین بازار بزرگ ویدیو گیم در خاورمیانه را داراست. همینطور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ویدیو گیم در منطقه نیز محسوب می‌شود. بیش از یک سوم از جمعیت ۲۳ میلیونی گیمرهای ایرانی را دختران تشکیل می‌دهند و متوسط زمانی که این افراد در روز صرف بازی کردن می‌کنند نزدیک به ۸۰ دقیقه است. درآمد بازار بازی‌های ویدیویی در ایران چیزی نزدیک به ۲۷۰ میلیون دلار در سال است که برای منطقه‌ای که ناشرین بازی‌هایشان را به طور رسمی در آن منتشر نمی‌کنند، رقم قابل توجهی است. همه این موارد، ایران را به یکی از هیجان انگیزترین بازارها برای فعالیت کمپانی‌های بزرگ دنیا تبدیل می‌کند. اهمیت همایش TGC اینجاست که می‌تواند به خوبی این پتانسیل نهفته را به جهانیان نشان دهد تا امیدوارانه، در آینده شاهد پیشرفت‌های چشمگیری هم در زمینه تولید و هم خدمات بهتر کمپانی‌های نام آشنای صنعت بازی در کشورمان باشیم.

در طی TGC 2017 که در تاریخ پانزدهم و شانزدهم تیر ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، بازی سازان داخلی و خارجی مختلفی حضور داشته و سمینارهایی را در زمینه‌های مختلف مانند طراحی بازی، روش‌های برنامه نویسی، طراحی هنری، اهمیت رسانه‌ها در مارکتینگ و شناساندن محصولات و تولیدات به مخاطبان و… ارایه خواهند داد.

در ادامه به معرفی تعدادی از افراد حاضر در TGC 2017 و انتظارهایی که می‌توان از آن‌ها داشت، خواهیم پرداخت.

Tehran Game Convention 2017؛ دریچه‌ای برای شناساندن صنعت گیم ایران - بازی سنتر
 
درسته

خلاقیت خیلی مهم هست، مثلا بازی Superhot، که خیلی هم سروصدا کرد و یکی از بهترینای سال پیش بود، بودجه ی خاصی نمیخواد درست کردن این مدل بازیا، کلا ایندی ها بودجه ی آنچنانی نمیخواد

حالا نمیخوام منکر ضعیف بودن پشتیبانی از بالا شم، و شخصا امید چندانی ندارم برا این صنعت تو ایران، ولی اگه میخوان پیشرفت کنن باید خلاقیت به خرج بدن و این همایش ها هم تاثیری ندارن وقتی که چیز درخوری برای نمایش وجود نداره.
مشکل ما از مدیریته
من داشتم یه خبر میخوندم ورزشگاه شیراز هنوز به 40 میلیارد بودجه نیاز داره فکر کنم بودجه کلیش از 100 میلیارد عبور کرده حالا این ورزشگاه ساخته بشه ،شیراز کلا یه تیم لیگ اولی داره(بحثم اصلا سیاسی نیست میدونم این پروژه احمد نژادی هست)
بجا اینا بیان این پولو یه سه میلیاردشو بدن ورزشگاه قبلی رو بازسازی کنن
یه پنج میلیارد بدن یه کمپ خوب برا شیراز بزنن که تیم ملی و بقیه و خود باشگاههاشون استفاه کنن بعد یه پنج میلیاردشو بدن به خود فجر و برق
یه کمیش رو هزینه کنن تو هر منطقه زمین چمن بزنن مردم برن توش بازی کنن بقیش هم بزارن برا تفریحات مردم (شهر بازی و ..) اینا هزینه کنن
الان بجا هزینه این همایش،این پولو میدادن به چند تا جوان که بازی سازن و ایده خوبی دارن چی میشد.
ما میخوایم یه شبه gta بزنیم کالاف بزنیم مکس پین بزنیم
کشوری مثل آلمان رفته زده تو شبیه ساز.تمرکزش رو گذاشته رو اونا.شبیه ساز هر چیزی رو میزنه.ولی هنوز سمت aa هم نیومده
شرکت cd project red بعد از 12 سال از تاسیسش اومده و ویچر 1 رو زد
همه شرکتها از پله اول شروع کردن نرفتن یه دفعه بپرن رو پله دهم.
که ما رفتیم همون اول سراغ عناوین شوتر برای مقایسه با کالاف
ما کم ایده نداریم تو شاهنامه و ....
ایده خوب خریدار داره
همونطور که لیمبو رو pc بیش از 4 میلیون فروخت همونطور که راکت لیگ فروخت
همونطور که استار سیتیزن تونست بیش از صد میلیون دلار کمک مالی جمع کنه
و ....
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی !!! رفته این نمایشگاه رو ببینه و گفته : در همین نمایشگاه شاهد مجموعه‌هایی بودم که بازی‌هایی با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم تولید کرده‌اند و حتما باید از بازی‌سازان کشور حمایت شود. :))

منم به آینده گیمینگ در ایران با توجه به این نوشتش دیگه خیلی خیلی امیدوار شدم و امیدوارم با قدرت هر چه بیشتر کمپانی های استکباری که باعث حجوم فرهنگ کثیف غربی میشوند جلو گیری شود و یک نسخه هدیه به تیم راکستار هم داده شود برای تست کردن بازی های پر قدرت ما !!! :))

اینا موضوع گیمنیگ رو هم رفتن بهش مسائل ایده ئولوژی خودشون رو مثل همه کار هاشون چبسوندن و فقط فکرشون همینه !

به آینده گیمینگ یه سری دوستان امیدوارن ( البته آرزو بر جوانان عیب نیست و منم خب امیدوارم و به امید خدا یه 1000 سال دیگه صنعت گیم در ایران راه میفته فقط 100 سال اولش سخته یکم ) البته منم به آینده صنعت اتومبیل سازی:)) و هوایپما سازی:)) هم امیدوارم !!! :)) کلا فقط امیدوارم :)) والا الان 34 سالمه ! نصف عمره رفت و فقط امیدوارم !! یه نصفه دیگه بره و برم زیر خاک اون وقت بازم امیدوارم !!! :D نسل های بعد ما هم میتونن امیدوار باشن !!! ~o)>:D<

تا در ایران موضوع خصوصی سازی ! و حمایت از سرمایه گذران خارجی و داخلی و ایجاد بستری امن و عالی برای ورود سرمایه گذاران داخلی و به خصوص خارجی حل نشه ( سیستم بانکی ما باید حل بشه ) قانون کپی رایت در ایران حل بشه و دخالت ندادن مسائل ایده ئولوژیک در تمامی بخش های این کشور حل بشه و ماجرای دلواپسان حل بشه و صد ها موضوع دیگه که نمیشه این جا گفت ( به همین مقدار هم زیادی صجبت کردم وخطر اخطار برای من نزدیک است :D ولی اشکال نداره و باید میگفتم باید بیشتر از این ها صحبت کرد و لی حیف به خاطر مسائل ممنوعیت و خط قرمز ها نمیشه باز صحبت کرد متاسفانه ) هیچ امیدی به آینده گیمینگ در ایران نیست .
 
آخرین ویرایش:
این جهت گیری رو همه کشورها دارن
آمریکا تو بازیهای مختلف روسیه و ایران رو مورد عنایت قرار داده
نمونه هاش خیلی هست مثال بارزش بتلفیلد
این که بازیهای زیادی به دنبال عرضه عقاید سیاسی،مذهبی،فرهنگی هستند شکی نیست
به دو دلیل ما بهشون اهمیت نمیدیم :
1.زبانمون خوب نیست
2.حوصلمون نمیکشه که nfo ها رو یا document های بازی رو بخونیم فقط تفنگو میگیریم بزن بریم
اما بحث اصلی اینه ما با بازیهای سطح پایینمون دنبال این کار هستیم
ولی اونها با تیمهای بزرگ و با شرکتهای نامی دنبال این کارند
تو بازیهای آمریکایی تروریست دار بیش از 99 درصد مسلمان و روس هستند
و در اغلب موارد اون مسلمونا ایرانی هستند
عزیز دل این که یچیزه واضحه وقتی ابزار باشه دولت ها استفاده میکنن ازش ولی تفاوت اینه اون دولت بستر ساخته و ازادی داده بشون تو چه سبکی کار کنن ضمن اینکه مگه چند درصده بازی هاشون اینطوره ؟
ولی کلا تعریف بازی خوب تو کشور ما از دید مسئولین بازیه که داستانش در مورد جنگ تحمیلی باشه
 
  • Like
Reactions: rahyarpaul
جالب اینه که امروز با هر کدوم از شرکت کننده های اونوری که صحبت میکردم از دیدن دولوپرهای ایرانی و بازی هاشون تعجب کرده بودن. از یونیتی تا مایکروسافت و... از دم میگفتن کیفیت بازی هاتون به طور عجیبی بالاس و اصلا انتظار همچین چیزی رو نداشتیم. حتی مثلا اپیک و خیلی از خبرگزاری ها توییت تریلر بازی ما که با آنریل هستو ریتوییت کردن.
اما کارشناس های بازیسنتر که عملا نه تجربه و تخصصی از بازیسازی و بازار ایران دارن و نه درکی از این موضوع، سال هاست میان این صحبت های تکراریشون رو سر هم میکنن که های ایران صنعت گیم نداره و....
همینکه GC میاد تو ایران و TGC برگزار میشه یعنی نتنها صنعت گیم تو ایران به طور جدی وجود داره بلکه مهم تر از باقی کشورهای منطقس. و در حال حاضر ناشرهای خیلی بزرگ زیادی هستن که هم دنبال ورود به ایرانن و هم خرید بازی از ما. خود ما از کلی ناشر پیشنهاد داشتیم. از لهستان گرفته تا چین.
 
جالب اینه که امروز با هر کدوم از شرکت کننده های اونوری که صحبت میکردم از دیدن دولوپرهای ایرانی و بازی هاشون تعجب کرده بودن. از یونیتی تا مایکروسافت و... از دم میگفتن کیفیت بازی هاتون به طور عجیبی بالاس و اصلا انتظار همچین چیزی رو نداشتیم. حتی مثلا اپیک و خیلی از خبرگزاری ها توییت تریلر بازی ما که با آنریل هستو ریتوییت کردن.
اما کارشناس های بازیسنتر که عملا نه تجربه و تخصصی از بازیسازی و بازار ایران دارن و نه درکی از این موضوع، سال هاست میان این صحبت های تکراریشون رو سر هم میکنن که های ایران صنعت گیم نداره و....
همینکه GC میاد تو ایران و TGC برگزار میشه یعنی نتنها صنعت گیم تو ایران به طور جدی وجود داره بلکه مهم تر از باقی کشورهای منطقس. و در حال حاضر ناشرهای خیلی بزرگ زیادی هستن که هم دنبال ورود به ایرانن و هم خرید بازی از ما. خود ما از کلی ناشر پیشنهاد داشتیم. از لهستان گرفته تا چین.
من بشخصه از شما تشکر می کنم که تو این فضا کار می کنید و امید دارم روز به روز هم موفق تر بشین و به این همایش هم کاملا مثبت نگاه میکنم. همین که تونسته به اونها ظرفیت ما رو نشون بده و محصولات و توانایی های ما رو ببینن عالیه و این یعنی همایش کار خودشو کرده(با وجود این همه سنگ اندازی متحجرها)

از نظر بعضی ها وقتی یه کشور صاحب صنعت بازیسازیه که حداقل یا یه tlou تحویل بده یا metro یا gta و ...... کمتر از این یعنی هیچ:D

اتفاقا همین که بتونیم بازیهای ایندی و حتی موبایل رو با خلاقیت و مهندسی بهتر کنیم و درصد قابل اعتنایی از بازار ایران رو بگیریم یعنی شروع یه موفقیت بزرگ..... .

راستی وقت کردین بیشتر از نمایشگاه بگین....درسته خود بازیسنتر اونجا هست و پوشش های مختلف رو خواهد داد ولی ارایه تجارب بازیسازای ایرانی برای من حداقل شنیدنی هست

.
 
جالب اینه که امروز با هر کدوم از شرکت کننده های اونوری که صحبت میکردم از دیدن دولوپرهای ایرانی و بازی هاشون تعجب کرده بودن. از یونیتی تا مایکروسافت و... از دم میگفتن کیفیت بازی هاتون به طور عجیبی بالاس و اصلا انتظار همچین چیزی رو نداشتیم. حتی مثلا اپیک و خیلی از خبرگزاری ها توییت تریلر بازی ما که با آنریل هستو ریتوییت کردن.
اما کارشناس های بازیسنتر که عملا نه تجربه و تخصصی از بازیسازی و بازار ایران دارن و نه درکی از این موضوع، سال هاست میان این صحبت های تکراریشون رو سر هم میکنن که های ایران صنعت گیم نداره و....
همینکه GC میاد تو ایران و TGC برگزار میشه یعنی نتنها صنعت گیم تو ایران به طور جدی وجود داره بلکه مهم تر از باقی کشورهای منطقس. و در حال حاضر ناشرهای خیلی بزرگ زیادی هستن که هم دنبال ورود به ایرانن و هم خرید بازی از ما. خود ما از کلی ناشر پیشنهاد داشتیم. از لهستان گرفته تا چین.

کل مشکل مملکت ما همین هست. تا دلت بخواد منتقد داریم. مشکلات خیلی هست و همیشه ناله کردن هم خوب نیست. البته به دلایل فراوانی ما در کشور بازی سازهای مستقل خوبی داریم ولی با این روندی که در کشور هست نمیشه حالا حالاها به صنعت برسیم ولی باید سعی بشه که این سازنده های مستقل تقویت بشن. نمونه کم نداریم مثل shadow blade و ارتش های فرازمینی و ...
 
جالب اینه که امروز با هر کدوم از شرکت کننده های اونوری که صحبت میکردم از دیدن دولوپرهای ایرانی و بازی هاشون تعجب کرده بودن. از یونیتی تا مایکروسافت و... از دم میگفتن کیفیت بازی هاتون به طور عجیبی بالاس و اصلا انتظار همچین چیزی رو نداشتیم. حتی مثلا اپیک و خیلی از خبرگزاری ها توییت تریلر بازی ما که با آنریل هستو ریتوییت کردن.
اما کارشناس های بازیسنتر که عملا نه تجربه و تخصصی از بازیسازی و بازار ایران دارن و نه درکی از این موضوع، سال هاست میان این صحبت های تکراریشون رو سر هم میکنن که های ایران صنعت گیم نداره و....
همینکه GC میاد تو ایران و TGC برگزار میشه یعنی نتنها صنعت گیم تو ایران به طور جدی وجود داره بلکه مهم تر از باقی کشورهای منطقس. و در حال حاضر ناشرهای خیلی بزرگ زیادی هستن که هم دنبال ورود به ایرانن و هم خرید بازی از ما. خود ما از کلی ناشر پیشنهاد داشتیم. از لهستان گرفته تا چین.
یه مقدار کم لطفیه،میزان سود فروش در ایران از فروش رو استیم بازیهای ما بهتر نباشه بدتر نیست
اولا انتقاد بد نیست،از بازیسازهای بزرگ و قدیمی هم انتقاد میشه چه برسه به بازیسازهای نوپای ما،انتقاد سازندست حتی از نوع تکراری،و تو صنعت گیم کارشناسها همون گیمرها هستند
ثانیا بحث مشخصه بازی تو هر سبک ساخته بشه با بازی تو همون سبک مقایسه میشه،نمیشه یه شوتر نسل هشت بره با پلنگ صورتی نسل چهار مقایسه بشه ،
و بعد بگیم عجب گرافیکی عجب انیمیشنی عجب گیم پلی ای همه چیش بیست از کالاف و بقیه شوترها هم بهتره
نتیجه حمایت کورکورانه میشه این:
http://steamspy.com/app/99400
http://steamspy.com/app/99410
http://steamspy.com/app/382420
متوسط میزان بازی گرشاسب 1 حدود 1 ساعت و 10 دقیقه گرشاسب 2 حدود 30 دقیقه و et armies حدود 2 ساعت و نیم بوده
عملا بازیبازا تمومشون نکردن تو یه کلام
و کلا 32 درصد خریداران گرشاسب 1 و 17 درصد گرشاسب 2 و 60 درصد et armies اونا رو بازی کردن
من نمیدونم امسال چی بوده و چی نبوده
ولی بحث صحبت تکراری این بوده ایده جدید باشه مثل لیمبو ،راکت لیگ،.....
نه یه تفنگ بدید دست یکی تم داستان هم مثل مکس پین بعد بگید باید مقایسه بشه با عناوین نسل چهار چون مشکل مالی داشتیم و عدم حمایت و ...
 
از نظر بعضی ها وقتی یه کشور صاحب صنعت بازیسازیه که حداقل یا یه tlou تحویل بده یا metro یا gta و ...... کمتر از این یعنی هیچ:D

دقیقا مشکل اینجاست که بسیاری از مخاطب ها یا صنعت گیم رو فقط برابر با ساختن بازی هایی مثل TLoU میدونن (در صورتی که عملا نه ما، بلکه جز معدود استدیوها و ناشرهای بزرگ نمیتونن چنین بازی هایی بسازن)، در صورتی که صنعت یعنی داشتن بازار. ایران هم یه بازار خیلی جدی برای گیم داره. همین الانش گردش مالی بازار بازی های داخلی یه رقم سرسام آوره و تازه باید در نظر گرفت بخش اعظم بازار داخلی اصطلاحا آنتاچبل یا بکره! و همین باعث شده مثلا THQ پاشه بیاد ایران غرفه بگیره و دنبال دولوپرها بگرده! مثلا امروز حدود یک ساعت با نماینده Unity صحبت میکردم، میگفت تو آسیا غیر از ژاپن و کره هیچ کشوری شرایط ایران و بازار شمارو نداره. و اکثرا نمیتونن بازی برای بازار داخلی بسازن اما تو ایران میشه اینجوری کار کرد و این نقطه قوت خیلی خوبی هست. و اینطور میگفت که ایران میتونه صادرات خیلی جدی گیم به آسیا داشته باشه.

راستی وقت کردین بیشتر از نمایشگاه بگین....درسته خود بازیسنتر اونجا هست و پوشش های مختلف رو خواهد داد ولی ارایه تجارب بازیسازای ایرانی برای من حداقل شنیدنی هست

نمایشگاه کلا خیلی خوب برگزار شد و بیشتر از تصور همه استقبال کردن ازش. چه ما و چه اونوریا. مثلا با مایک اکتن صحبت میکردم، انجین دیرکتور Insomniac، میگفت تو آمریکا کنفرانس های گیم نهایت با هزار نفر برگزار میه اما اینجا 1300 نفر (حداقل) امدن! و همینطور همه از کیفیت بازی ها سورپرایز شده بودن، خصوصا تیم یونیتی که خودشون میگفتن اصلا انتظار نداشتن تو ایران اینجوری این انجین رو بشناسن و باهاش کار کنن! مثلا خود ما یکی از پروژه هامون که نشون دادیم یه FPS برای PC بود که با UE4 ساخته میشه، هیچ کس باور نمیکرد یه تیم 12 نفره این رو ساخته. البته ایرادات خودمون رو هم داشتیم و کمک های زیادی بهمون کردن، اما در مجموع تونستیم همه رو تحت تاثیر قرار بدیم.

خصوصا یه کار دیگمون که یه شوتر ساید اسکرول دو بعدی هست، خیلی از پابلیشرها برای منتشر کردنش و سایر موارد اعلام آمادگی کردن، خصوصا دو تا ناشر لهستانی که یکیشون هم گزینه مد نظر خودمه.

o93_bns.jpg

مثلا گیم پلی همین بازی رو که نشون میدادم کلا کف کرده بودن که چطور همچین شوتر دوبعدی ساخته شده، چون نه تنها تو ایران بلکه کلا در دنیا هیچ کسی مکانیک های بازی مارو نتونسته تو یه بازی واقعا دو بعدی پیاده سازی کنه. و همه موافق بودن که میتونیم رو استیم و کنسول حضور موفقی داشته باشیم. حتی وزیر فرهنگ و فناوری و معاون هاشون هم که امدن دیدن همین نظر رو داشتن. اتفاقا اخبار ساعت 10 کانال سه هم نشون داد بازیو!:دی

ولی کلا تعریف بازی خوب تو کشور ما از دید مسئولین بازیه که داستانش در مورد جنگ تحمیلی باشه

نه آقا اینجوری هم نیست. وزیر فرهنگ امد خودش گفت بهترین بازی نمایشگاه همین Badass Naseredin Shah بود! بازی که شخصیت اصلیش ناصرالدین شاهه و تا قبل از معرفی خیلی ها مگفتن اصلا بخاطر اینکه یه شاه رو گذاشتم و حتی اسمش حتی نمیزارن نمایش بدیمش! ولی اصلا اینطور نبود!
 
من نمیدونم امسال چی بوده و چی نبوده

نکته اینه که گرشاسپ جزو اولین بازی های ایرانی بود که فن افزار ساخت، ایرادات خودش رو داشت و آقا تمومم شد رفت! نباید هنوزم اگه میخوایم بازی های داخلی رو بکوبیم به گرشاسپ فحش بدیم! مثلا همین فن افزاری که به قول خودت گرشاسپ رو ساخت و آشغال بود، بازی بعدیش Shadow Blade بود که فروش خیلی خوبی رو iOS داشت و بازی ماه اپ استور شد. روی Steam هم امد و برای PS4 هم منتشر شد! و بازی بعدیشون یعنی Children of Morta تو کیک استارتر 60 هزاردلار میخواست اما 100 هزار دلار جمع کرد، و به عنوان مثلا جناب یوشیدا، رییس استدیوهای جهانی سونی هم امد درباری بازی توییت کرد که چقدر خوبه و دوست داره حتما برای PS4 و Vita هم بیاد که خوب میاد!! یعنی اگه فن افزار 10 سال پیش رو بخاطر ساخت گرشاسپ (با یه موتور 200 دلاری که تازه فقط رندرور بود و باقی رو خودشون نوشتن) میکوبیم باید این رو هم در نظر بگیریم که الان بازی میسازن که رییس استدیوهای سونی میاد میگه دوست دارم برای پلتفرم های ما بیاد!

ولی بحث صحبت تکراری این بوده ایده جدید باشه مثل لیمبو ،راکت لیگ،.....

از این نظر هم کم کار خفن نداریم. به عنوان مثال امروز پاسکال لوبان میگفت "انگاره" بازی مهدی بهرامی که اتفاقا از بکس قدیمی همین سایتم هست، یکی از خلاقانه ترین بازی هایی هست که تو عمرش دیده. یا TV Tycoon که اتفاقا داورهای خارجی بهش جایزه هم دادن امشب. باورتون نمیشه همچین بازی خوبی رو یه تیم ایندی انستیتو ساخته باشن! یا امروز همه خاله قزی رو با ریمن مقایسه میکردن! بازی خفن و خلاقانه کم تو ایران نیست. مثل Inner Self که اتفاقا بازی مورد علاقه خودمم هست.
 
در این که تو ایران استعداد هست توش هیچ شکی نیست !! اگه من انتقادی کردم از سیستم موجود در ایران انتقاد کردم و اگه میشد بحث رو باز کرد این جا چیزایی مینوشتم که کسی حتی نتونه هیچ توجیهی براش داشته باشه !!! سر حرفم هستم و اون صحبت هایی کردم تازه خیلی صحبت های بسته و روتینی بود که کردم و ضع فاجعه تر از این حرفاست .

از ورودی دانشجویان سال 86 صنعتی شریف یعنی 10 نفر اول سال 86 صنعتی شریف الان 9 نفرشون دارن تو آمریکا کار میکنن !!! گرفتین چی شد ؟؟!! توضیح بیشتری بدم ؟؟!!! فرار مغز ها هم که دیگه خودتون میدونید تو جهان رتبه اول رو داریم !!!

من حرفم یه چیز دیگست وگرنه بیجا بکنم که بگم تو ایران استعداد وجود نداره !! ............... اتفاقا وجود داره !! خوب هم وجود داره و دم همشون هم گرم که تو این وضعیت نابسامان دارن کار میکنن !!! دستشون هم درد نکنه خداییش .

صحبت سر یه چیز دیگست !! شما دوستان عزیز ایرانی شک نکنین همین کسایی که تو این نمایشگاه بودن و کارشون درست بود همین شرکت های کار درست خارجی میرن دنبال گیم ساز های ایرانی و میبرنشون خارج و باید هم برن ! وقتی آینده بهتر و کار بهتر و امنیت شغلی و ..... بهتر دارن و هزار تا داستان دیگه معلومه که باید برن ......

به قول یه فردی تو ایران میگفت به درک که استعداد ها از ایران میرن .... برن به درک !!!

من حرفم سر یه چیز دیگست !!! وزیر ارشاد ؟؟؟ !!! هه هه .......... اینا سر و ته یه ..........

صحبت از به وجود اومدن صنعت گیم در ایران هستش و بازم میگم و خواهم گفت چنین چیزی در حال حاضر غیر ممکن هستش !! برای به وجود آوردن صنعت در یه کشوری باید هزاران هزار زیر ساختار ها ایجاد کرد و .........

ما یه کشور مصرف گرا هستیم و صنعت تو کشور ما کلا یه چیز بیگانه ای هستش .....

صحبتم از سیستمی کهنه و عقب مانده هستش که تو ایران داره مثل موریانه استعداد های این مملکت رو به فنا میده و یا اکثریتشون رو فراری میده !!

شما دوستان شک نکنین تو همین سال های آینده خیلی از این بازیسازان ایرانی پذیرش کار میگیرن و میرن اون ور آب !!! این خط و این نشون !!! اون وقت چی میمونه !!! بله ....... بازی هایی که از طرف حکومت پشتیبانی میشن و یه عده نون به نرخ روز خور ...... و داستان همچنان ادامه دارد و خواهد داشت !

خلاصه انتقادی هست از سیستم موجود هست و نه کسایی که دارن واقعا زحمت میکشن و بازی میسازن و اصلا من یکی انتظار ندارم الان بازی بسازیم در حد ویچر و از این صحبت ها .

دیگه توضیحات مختصرم رو دادم و کسی بخواد صحبت های من رو بگیره دیگه گرفته و اکسی هم بخواد خودش رو به کوچه علی چپ بزنه !!! خب بزنه !!! قرن هاست که کوچه علی چپ داریم زندگی میکنیم و اینم روش !!!
 
دقیقا مشکل اینجاست که بسیاری از مخاطب ها یا صنعت گیم رو فقط برابر با ساختن بازی هایی مثل TLoU میدونن (در صورتی که عملا نه ما، بلکه جز معدود استدیوها و ناشرهای بزرگ نمیتونن چنین بازی هایی بسازن)، در صورتی که صنعت یعنی داشتن بازار. ایران هم یه بازار خیلی جدی برای گیم داره. همین الانش گردش مالی بازار بازی های داخلی یه رقم سرسام آوره و تازه باید در نظر گرفت بخش اعظم بازار داخلی اصطلاحا آنتاچبل یا بکره! و همین باعث شده مثلا THQ پاشه بیاد ایران غرفه بگیره و دنبال دولوپرها بگرده! مثلا امروز حدود یک ساعت با نماینده Unity صحبت میکردم، میگفت تو آسیا غیر از ژاپن و کره هیچ کشوری شرایط ایران و بازار شمارو نداره. و اکثرا نمیتونن بازی برای بازار داخلی بسازن اما تو ایران میشه اینجوری کار کرد و این نقطه قوت خیلی خوبی هست. و اینطور میگفت که ایران میتونه صادرات خیلی جدی گیم به آسیا داشته باشه.



نمایشگاه کلا خیلی خوب برگزار شد و بیشتر از تصور همه استقبال کردن ازش. چه ما و چه اونوریا. مثلا با مایک اکتن صحبت میکردم، انجین دیرکتور Insomniac، میگفت تو آمریکا کنفرانس های گیم نهایت با هزار نفر برگزار میه اما اینجا 1300 نفر (حداقل) امدن! و همینطور همه از کیفیت بازی ها سورپرایز شده بودن، خصوصا تیم یونیتی که خودشون میگفتن اصلا انتظار نداشتن تو ایران اینجوری این انجین رو بشناسن و باهاش کار کنن! مثلا خود ما یکی از پروژه هامون که نشون دادیم یه FPS برای PC بود که با UE4 ساخته میشه، هیچ کس باور نمیکرد یه تیم 12 نفره این رو ساخته. البته ایرادات خودمون رو هم داشتیم و کمک های زیادی بهمون کردن، اما در مجموع تونستیم همه رو تحت تاثیر قرار بدیم.

خصوصا یه کار دیگمون که یه شوتر ساید اسکرول دو بعدی هست، خیلی از پابلیشرها برای منتشر کردنش و سایر موارد اعلام آمادگی کردن، خصوصا دو تا ناشر لهستانی که یکیشون هم گزینه مد نظر خودمه.

o93_bns.jpg

مثلا گیم پلی همین بازی رو که نشون میدادم کلا کف کرده بودن که چطور همچین شوتر دوبعدی ساخته شده، چون نه تنها تو ایران بلکه کلا در دنیا هیچ کسی مکانیک های بازی مارو نتونسته تو یه بازی واقعا دو بعدی پیاده سازی کنه. و همه موافق بودن که میتونیم رو استیم و کنسول حضور موفقی داشته باشیم. حتی وزیر فرهنگ و فناوری و معاون هاشون هم که امدن دیدن همین نظر رو داشتن. اتفاقا اخبار ساعت 10 کانال سه هم نشون داد بازیو!:D



نه آقا اینجوری هم نیست. وزیر فرهنگ امد خودش گفت بهترین بازی نمایشگاه همین Badass Naseredin Shah بود! بازی که شخصیت اصلیش ناصرالدین شاهه و تا قبل از معرفی خیلی ها مگفتن اصلا بخاطر اینکه یه شاه رو گذاشتم و حتی اسمش حتی نمیزارن نمایش بدیمش! ولی اصلا اینطور نبود!
ویدئویی چیزی از این Badass Naseredin Shah هست مشاهده کنیم ؟
 
  • Like
Reactions: JOKERACN7
مسئله نبودن استعداد و نبوغ بین ایرانیا نیست. مسئله همون محدودیت ها، نگرش ها و تحجر هایی هست که همه ازش مطلع هستیم و میدونیم که عامل جلوگیری از پیشرفت در تمام زمینه های موجود بوده.
الان همین بازی Badass که ساختید مطمئن باشید اگر مسئولین عزیز مطلع بشن که این کلمه از ترکیب دو کلمه Bad و AS8 ساخته شده نه تنها تشویقتون نمیکنن بلکه ممکنه جلوی انتشار رو هم بگیرن و براتون دردسر درست کنن. از اونجایی که بی سوادی یک سری از مسئولین هم به یک مبحث نهادینه در کشور نبدیل شده شما نمیتونید بهشون بفهمونید که بابا این کلمه اصلا ربطی به اون چیزی که تو ذهن شماست نداره.

مترجم کتاب As8holism نوشته بود که زمانی که میخواسته برای انتشار کتابش مجوز بگیره مسئول همون بنیاد بهش میگه آقا فکر کردید ما خریم؟نمیدونیم معنی کلمه As8 یعنی چی؟ عمراً به همچین چیز مبتذلی مجوز بدیم. حالا این کتاب به جرات میتونم بگم اگه توسط همه خونده بشه و بهش عمل بشه میتونه بدترین مشکلات دنیا رو حل کنه.
من خودمم رشتم مترجمیه میدونم عذاب آور تر از نگرفتن مجوز یه بی سوادی هست که نشسته اونجا و روی کاری که شما سالها زحمت کشیدی تا دانش مورد نیازش رو بدست بیاری نظارت میکنه و از روی بی سوادیش و عدم داشتن اطلاعات در اون زمینه خیلی راحت کارتون رو بی اعتبار میکنه. مثلا من داشتم یه Diary ترجمه میکردم کلمه beloved رو معشوقه ترجمه کردم یکی از همین برادران عزیز به عنوان یک نصیحت دوستانه گفت که این کلمه رو نامزد ترجمه کن که موفق تر بشی. بعد از اون کلا بیخیال ترجمش شدم و گذاشتمش کنار.

تو همین مببحث بازیسازی وجود شخصیت های زن توی بازیها مثل فیلم یا سریال فکر میکنم لازم باشه و نمیتونین همه بازیها رو با شخصیت های مرد بسازین. حالا این شخصیتای زن رو میخواید با چادر یا مقنعه بسازید؟

کلا این بحث خیلی گسترده تر از این حرفاست و ما حتی اجازه نداریم که اینجا بسطش بدیم وگرنه متوجه میشدید که چرا صنعت بازیسازی حداقل طبق موازین داخلی نمیتونه موفقیتی کسب کنه.
 
نکته اینه که گرشاسپ جزو اولین بازی های ایرانی بود که فن افزار ساخت، ایرادات خودش رو داشت و آقا تمومم شد رفت! نباید هنوزم اگه میخوایم بازی های داخلی رو بکوبیم به گرشاسپ فحش بدیم! مثلا همین فن افزاری که به قول خودت گرشاسپ رو ساخت و آشغال بود، بازی بعدیش Shadow Blade بود که فروش خیلی خوبی رو iOS داشت و بازی ماه اپ استور شد. روی Steam هم امد و برای PS4 هم منتشر شد! و بازی بعدیشون یعنی Children of Morta تو کیک استارتر 60 هزاردلار میخواست اما 100 هزار دلار جمع کرد، و به عنوان مثلا جناب یوشیدا، رییس استدیوهای جهانی سونی هم امد درباری بازی توییت کرد که چقدر خوبه و دوست داره حتما برای PS4 و Vita هم بیاد که خوب میاد!! یعنی اگه فن افزار 10 سال پیش رو بخاطر ساخت گرشاسپ (با یه موتور 200 دلاری که تازه فقط رندرور بود و باقی رو خودشون نوشتن) میکوبیم باید این رو هم در نظر بگیریم که الان بازی میسازن که رییس استدیوهای سونی میاد میگه دوست دارم برای پلتفرم های ما بیاد!



از این نظر هم کم کار خفن نداریم. به عنوان مثال امروز پاسکال لوبان میگفت "انگاره" بازی مهدی بهرامی که اتفاقا از بکس قدیمی همین سایتم هست، یکی از خلاقانه ترین بازی هایی هست که تو عمرش دیده. یا TV Tycoon که اتفاقا داورهای خارجی بهش جایزه هم دادن امشب. باورتون نمیشه همچین بازی خوبی رو یه تیم ایندی انستیتو ساخته باشن! یا امروز همه خاله قزی رو با ریمن مقایسه میکردن! بازی خفن و خلاقانه کم تو ایران نیست. مثل Inner Self که اتفاقا بازی مورد علاقه خودمم هست.

متاسفانه دیدها نسبت به بازی های ایرانی نه در داخل و نه درخارج اصلا مثبت نیس (البته خارج که کسی نمیشناسه)، دلیلش هم واضحه، بازی های فاجعه ای که در سال های قبل منتشر شده، من اتفاقا چندتاشونم خریدم به نشانه ی حمایت ولی واقعا داغون بودن، یکیش خلیج عدن بود مثلا، حالا کاری ندارم ، نکتم این که دید خوبی نسبت به بازی های ایرانی وجود نداره و بازتاب خاصی هم از بازی های آینده ای ک قراره بیاد وجود نداره.
حالا برای مثبت شدن فضا، نیاز به بازی های جدید و خلاقانه داریم، تو استیم یه عالمه بازی به فروش گذاشته میشه، ما میتونیم از همین جا خودمونو معرفی کنیم به دنیا، موبایل جای خودشو داره ولی اصل کاری استیم هست تا بازی اسم پیدا کنه و بعد بره رو کنسول ها.
نظر من اینه که ما باید با بازی هامون با آثارمون اول خودمون رو معرفی کنیم به دنیا، روی ساخت بازی هامون سرمایه گذاری کنیم، بعد در مراحل بعدی بریم سراغ همایش و اینا، الان شما میگید بله رییس استدیوهای سونی گفتن ک فلان، یا فلانی فلان حرفو زد، اینا خوبن برا روحیه ی تیم، ولی درنهایت مهم این که یک اثر خوب بیاد بیرون، مهم این که منتقدا از بازی خوب بگن، پلیرها از بازی خوب بگن،مهم این ک بازتاب در گستره ی جامعه ی گیمینگ صورت بپذیره، اینجوریه که واقعا پیشرفت صورت میگیره ... و کسیم نمیگه بیایید دلست آو آس بسازید، تو پست قبلیم گفتم بازی خلاقانه مثل سوپرهات کافیه برای شناخته شدن، الان ایندی ها خیلی محبوبن و منم خیلی بهشون علاقه دارم، بهترین زمانِ که از این فضا استفاده بشه

درنهایت، امیدوارم تمامی بازی هایی که گفتین و از جمله بازی تیم خودتون با موفقیت منتشر بشن، ریسپشن خوبی داشته باشن بین منتقدا و گیمرها و درنهایت صنعت گیم کشور هم رشد کنه، اطلاعاتی هم از بازی تیم خودتون قرار بدید ممنون میشم.

موفق باشید.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Romell

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or