اگه اسکیل باند رو به تنهایی و بدون شرایط پیرامونی بخوایم بررسی کنیم بله حق با شماست. مشکل اینجاست که وقتی میایم توی اشل بزرگتر نگاه میکنیم و میبینیم که کنسل شدنش با یه سری سیاستها و حرفهایی که اسپنسر میزنه همخونی داره اونوقت قضیه رنگ و بوی دیگه ای پیدا میکنه. همین چند هفته پیش بود که اسپنسر گفته بود دیگه بازیهای سینگل داستان - محوری مثل هورایزن و زلدا دست بالا رو ندارن و تمرکز گیمرها روی بخش آنلاین و سرویسای مرتبطه. این رو کنار کنسل شدن بازیهای سینگل ریز ودرشت مایکرو میزاریم. مولتی پلتفورم شدن استودیوهایی مثل رمدی رو هم نگاه میکنیم بعد یادمون میاد مشکل Halo 5 هم بخش داستانی بوده یواش یواش میبینیم مایکرو داره به سمت و سوی خاصی میره. مشخص مایکرو داره به سمت خدمات آنلاین میره و دوباره ساخت بازی روی کنسولش رو مثل سالهای آخر عمر 360 کلا به ثردپارتی ها سپرده. حالا اگه شما با این قضیه مشکلی نداری که خوب هیچی
اینی که ماکروسافت بیشتر به بازیهای مولتی محور و سونی به بازیهای سینگل محور اعتقاد داره را من رد نمیکنم چون واضحه و از بازیهای معرفی شده میشه فهمید.ولی خب سه تا بازی که کنسل شدن Fable Legend، Scalebound و Phantom Dust (این یکی هنوز قطعی مشخص نیست) یکیش سینگل محورف یکیش مولتی محور و احتمال سومی در صورت کنسل شدن یک حالت ترکیبی داشت. پس نمیشه گفت ماکروسافت حتما بازی های سینگل محور را کنسل میکنه یا کرده.
من خودم به شخصه نه صد درصد طرفدار سیاست سونی هستم در این مورد و نه سیاست ماکروسافت.به نظرم بازی کامل باید هم بخش داستانی خوب داشته باشه و هم مولتی.مثل Gears و Uncharted. حذف هرکدوم نشانه ضعف اون سازنده است.بازی سینگل محور خالص هرچه قدر هم عالی باشه معمولا بعد از یک یا نهایت دوبار بازی کردن کارکردش را از دست میده. بازی مولتی محور هم در صورت نبود زیرساخت های آنلاین خوب و یا عدم علاقه فرد به مولتی عملا بی مصرف میشه. به نظرم باید هردوتا شرکت یک تعادل ایجاد کنن در این زمینه.
در مورد ثردپارتی شدن ONE هم چندان موافق نیستم.ماکروسافت تقریبا از زمان عرضه ONE سالانه 4-5 تا بازی AAA انحصاری عرضه کرده.بینش هم معمولا یکی دوتا AA و بازی ایندی هم بوده.این آمار خیلی خوب نیست ولی تقریبا حد معمولی داره و حتی میبینیم که نینتندو هم سالانه تقریبا همین تعداد بازی انحصاری خودش عرضه میکنه.حتی در مورد سونی هم اگه امسال را فاکتور بگیریم و فقط بازی هایی که خودش میسازه و عرضه میکنه را در نظر بگیریم در این حدود بوده سالای قبل.
سونی امسال خوب عمل کرده که بیشتر به کمک انحصاری های Third Party هست.تازه عملکرد امسال سونی از حد معمول خیلی بهتر بوده و کمتر سالی اینجوری پیش میاد.مشکل اینه که فقط امسال را در نظر میگیرید در حالی باید نگاهی به آمار سه سال قبل هم داشته باشید.2014 ، 2015 و 2016 عملکرد کلی سونی (خودش) در حد همون ماکروسافت بود.