Thimbleweed Park - آخرین نفسهای بازمانده‌های اشاره و کلیک

ThroughWinter

کاربر سایت
Feb 10, 2017
100
3214181-thimbleweedpark-reyes-coroner.png


Thimbleweed Park بازی اشاره و کلیک که توسط دو عضو سابق LucasArts، استودیویی که دوران طلایی بازیهای اشاره و کلیک دهه 90 میلادی را رقم زد، بنام های Ron Gilbert و Gary Winnick توسط یک پروژه‌ی Kickstarter در سال 2014 کلید خورد و مارچ 2017 عرضه شد.

هدف پروژه Kickstarter رسیدن به $375,000 بود که در نهایت $626,250 از طرف 15,623 نفر جمع‌آوری شد. طبق انتظاری که میرفت بازی از نویسندگی و داستان خوبی بهره میبرد اما همزمان به ما نشان میدهد که چرا بازیهای اشاره و کلیک با قواعد دست‌و‌پاگیرشان رفته رفته به گوشه ای پَرت در صنعت گیم رانده شدند.

داستان با یک قتل در شهر کوچک Thimbleweed Park (پارک گُل‌بند‌انگشتی) و دو مامور FBI به پرونده رسیدگی میکنند. Delores Edmund و فامیلش برای خواندن وصیتنامه عمویشان جمع شده اند. دلقکی به نام Ransome نفرین شده و نمیتواند آرایش دلقکی‌اش را پاک کند. و در یک هتل Franklin بیدار میشود و می بینید که مرده است اما یادش نمیاید که چگونه...

در ابتدا ممکن است به شدت یاد Twin Peaks بیافتید اما هرچه بیشتر در بازی جلوتر بروید بیشتر شبیه یک کمدی ماوراءالطبیعه خواهد بود تا یک تعلیق راونشناسی و سورئال. در کنار داستان اصلی در جای جای بازی شاهد ادای دین سازندگان به ژانر اشاره و کلیک و اکثر بازیهای قدیمی این ژانر هستیم. حتی در بازی یک کاراکتر وجود دارد که هدف اصلی اش پیدا کردن شغلی نویسندگی در یک کمپانی مشابه LucasArts است! همینطور بار کمدی و مسخرگی Thimbleweed Park را تقریبا به کارتون هایی مثل South Park نزدیک است.

طبق انتظار ده ها و ده ها پازل چالش برانگیز برای هواداران در نظر گرفته شده. پازل هایی که قدرت تصور و تخیل قوی را می طلبند. اما طبق مشکل همیشگی بازیهای اشاره و کلیک، پازل ها از هیچ خط سیر منطق (logic) مشخصی پیروی نمیکنند و سردرگمی بازیباز را به همراه خواهند داشت. دنیای شبه-open-world حتی باعث سرگیجه بیشتر میشود. آیتمهای زیادی همزمان در سر راه شما سبز میشوند بدون اینکه بدانید کدام به کدام پازل ربط دارند. این بار حل کردن شانسی و سعی و خطای بازی را بالا برده است. اگر در حین بازی با کسالت و حالت تهوع روبرو شدید تعجب نکنید. شاید بهترین راه بجای سروکله زدن با پازلها کلیک کردن رو دکمه Exit باشد! همه تلاش این بازی زدن پُلی به گذشته ها و خاطراتش است اما مشکلات آنرا هم با خود آورده است. Thimbleweed Park به موج جدید بازیهای Adventure مثل The Walking Dead و Life Is Strange بی اعتنای کامل است. و اینکه چگونه این بازیها توانستند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند در صورتی که کمتر کسی از پازلهای نامتعارف اشاره و کلیک های کلاسیک سردرمی آورد.

شاید سازندگان بجای سماجت روی ایده های گذشته باید یاد بگیرند که تاریخ مصرف بعضی از اِلِمان ها گذشته است! سوال اینجاست چند نفر سمت Thimbleweed Park خواهند رفت و حتی چند درصد از آنها میتوانند بازی را تمام کنند؟

Maniac_Mansion.png

بازی Maniac Mansion منتشرشده در سال 1987 برای Commodore 6. این بازی که با موتور بازیسازی SCUMM ساخته شد از پیشگامان ژانر اشاره و کلیک میباشد. میتواند دید که Thimberweed Park در واقع ادای دین سازندگان به بازی تاریخ مصرف گذشته خودشان یعنی Maniac Mansion میباشد!​
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر