کنسل کردن Doom 4 تصمیم درستی بود

TCSCELL

8
کاربر سایت
Dec 5, 2007
17,779
نام
سینا
doom-540x323.jpg

قبل از ساخته شدن Doomـی که امروز آن را به عنوان یک ریبوت می‌شناسیم، یک عنوان Doom 4 نیز وجود داشت که هرگز روشنی روز را به خود ندید! در ادامه با بازی‌سنتر همراه باشید.
معاون رییس Bethesda آقای Pete Hines در خصوص کنسل شدن Doom 4 صحبت‌های جالبی داشت که با هم می‌خوانیم.
«در پروسه ساخت Doom 4 ما به نقطه‌ای رسیدیم که پیش خود گفتیم این بازی به اهدافی که باید برسد، نخواهد رسید و این فقط ما نبودیم بلکه کارکنان id نیز نزد ما آمدند و گفتند که اینطور نیست که بازی خوب یا حتی معمولی نباشد، فقط این بازی، Doom نیست. این بازی با چیزی که ما فکر می‌کنیم Doom باید باشد، فرق می‌کند.»
وی ادامه داد: «اینگونه هم نبود که ما از این اتفاق خوشحال باشیم. ما در واقع یک بازی را کنسل کردیم. بازی که افراد زیادی ساعت‌ها و روزها روی آن وقت گذاشته بودند و ما هم مبلغ زیادی روی آن هزینه کرده بودیم ولی سرانجام آن را کنسل کرده و از نو شروع کردیم.»
آقای Hines افزود که تصمیم کنسل کردن بازی چیزی نبود که به سادگی گرفته شده باشد. ایشان در این خصوص اظهار داشت: «ما یک کمپانی هستیم که باید به کارکنان خود حقوق بدهیم و چراغ‌ها را روشن نگه داریم. پس اینگونه نیست که ما از کنار این مسائل به سادگی عبور کنیم. ساخت بازی کار سختی است ولی بعضی مواقع این اتفاق ]کنسل شدن بازی[ می‌افتد.»
در مستندی که در خصوص Doom تهیه شده، Doom 4 از نظر رویه‌ای که در پیش گرفته بود با سری Call of Duty مقایسه شده است؛ این بازی خیلی بیشتر سینمایی و داستان محور بود که نهایتا تیم ساخت بازی به این نتیجه رسید که Doom باید با این سبک بازی‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد. آقای Hines ریبوت Doom را عنوانی سریع، بسیار خشن و منحصر بفرد توصیف کرد که بازار این روزهای سبک شوتر، اگر صادقانه بخواهیم به آن نگاه کنیم، خیلی به این بازی احتیاج داشت.

در زیر تصاویری از عنوان کنسل شده Doom 4 را مشاهده می کنید:
jtis_doom-4-cancelled-footage.png

g4rr_giphy_(1).gif

7of_giphy.gif


منبع
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
این تصاویر اتمسفر جالبی دارن. کاش اسم بازی رو عوض میکردن و با یه اسم دیگه ادامه میدادن :D دووم هم که دوباره ساختن :D
واقعا خیلی دوست داشتم این نسخه رو هم میدیدم دقیقا:D، ولی خب تحت یه اسم و تایتل دیگه. DOOM کامیونیتی و فرهنگی داره که تغییر و تحول رو خیلی سخت برمیتابه، نسخه 3 با وجود تمام زیبایی ای که داشت ولی از جهت مدرن شدن بازی و حال و هوای اون و فاصله گرفتن از سبک گیم پلی نسخه های کلاسیک باعث نارضایتی طرفدارای این فرنچایز شد. من البته شخصا تغییرات DOOM 3 رو خیلی خیلی عالی میدیدم چون کاملا وفادار به روح بازی و حال و هواش بود فقط نوع و ساختار گیم پلیش خیلی دستخوش تغییر شده بود:D. ولی خب DOOM جدید استاندارهای یه بازی شوتر اولد اسکول کلاسیک رو دوباره پایه ریزی کرد و نشون داد که DOOM چجور چیزی بوده و چطور میتونه باشه و هنوزم عناصری داره که کاملا تاتثیرگذاره و معادلات رو تغییر میده.
در هر حال کامبک فوق العاده ای بود برای یکی از افسانه های تاریخ صنعت گیم و واقعا موفقیت آمیز و خوشحال کننده بود، جوایز خیلی خوب یهم گرفته که مبارکش باشه:D.
این id اینارو ول کنه بره اون Darkness رو که 18 ماه روش کار کرد و کنسلش کرد رو دوباره بسازه که شخصا عجیب با کانسپتش حال کردم، ولی خب صد حیف....
 

SoRoS

کاربر سایت
Apr 10, 2012
151
ولی از حق نگذیرم کانسپت جالبی داشته، خودشون هم بارها گفتن که بازی خیلی خوبی بوده
اگر میشد اینو بعنوان یه IP جدید میدادن بیرون یا با یه سری روتوش به اسم RAGE 2 میدادن خیلی عالی میشد.
البته خدا رو شکر ID از وقتی توسط BETHESDA خریده شده روند بازی سازیش سریعتر شده
اونا تو دهه ابتدایی قرن 21 فقط یه بازی DOOM3 داشتن ولی تو این دهه 2011 عنوان RAGE رو داشتن و 2016 هم که DOOM رو دادن(که الیته در اصل قرار بود 2014 ریلیز شه).
الان هم که دارن QUAKE انلاین رو میدن(که ای کاش یه QUAKE تو مایه های QUAKE اورجینال یا II میدادن).
امیدوارم یه روزی RAGE II رو هم ببنینم. خداییش اگر مشکلات تکنیکیشو کنار بذاریم بازی خوبی بود. همین DOOM4 خیلی میتونست به اسم RAGE II عرضه شه. . . . 8->
 

WCW

کاربر سایت
Nov 5, 2007
4,810
نام
کثافت
هم ناشر خوبی هستن هم با بتسدا بازی های خوبی دارن میدن بیرون فعلا این نسل جز پرکارترینا بودن این گانسپتم قشنگ یک تقلید محض از اون مرحله اتمی MW1 هست همه چیش شبیه اونه اگه میخواستن به اسم Doom بدتن هیچی .
 

Sorcerer 17

کاربر سایت
May 30, 2015
353
نام
Masoud
امیدوارم یه روزی RAGE II رو هم ببنینم. خداییش اگر مشکلات تکنیکیشو کنار بذاریم بازی خوبی بود. همین DOOM4 خیلی میتونست به اسم RAGE II عرضه شه. . . . 8->

خیلی جالبه بعضیا به یه تقلید بسیار Low Quality از Borderlands میگن بازی خوبی بود :))
 

SoRoS

کاربر سایت
Apr 10, 2012
151
خیلی جالبه بعضیا به یه تقلید بسیار Low Quality از Borderlands میگن بازی خوبی بود :))
الان وجه شبه اين دوتا بازی چیه؟!
چون دوتاشون تو بیابونن و RAGE بعد BORDERLANDS اومده یعنی ازش اسکی رفته؟!
میدونی اصن RAGE چه سالی معرفی شد؟ 2007 و بوردرلندز 2009 اومد بعد چه شکلی اینا از بوردزلندز اسکی رفتن؟!!
ریج اکشن هستش و بوردر لندز ACTION-RPG
شوتینگی که ریج داشت واقعا مثال زدنی بود. بازی مشکلات تکنیکی زیادی داشت و لی واقعا یه جاهاییش اینقدر خوب بود که تنه به تنهی HALF-LIFE 2 میزد.
حالا چون شما حال نکردی دلیل نمیشه بعضیا(مثل شخص بنده) نگیم بازی خوب بوده.
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
الان وجه شبه اين دوتا بازی چیه؟!
چون دوتاشون تو بیابونن و RAGE بعد BORDERLANDS اومده یعنی ازش اسکی رفته؟!
میدونی اصن RAGE چه سالی معرفی شد؟ 2007 و بوردرلندز 2009 اومد بعد چه شکلی اینا از بوردزلندز اسکی رفتن؟!!
ریج اکشن هستش و بوردر لندز ACTION-RPG
شوتینگی که ریج داشت واقعا مثال زدنی بود. بازی مشکلات تکنیکی زیادی داشت و لی واقعا یه جاهاییش اینقدر خوب بود که تنه به تنهی HALF-LIFE 2 میزد.
حالا چون شما حال نکردی دلیل نمیشه بعضیا(مثل شخص بنده) نگیم بازی خوب بوده.
دقیقا ، نمیفهمم اونایی که میگن RAGE از BORDERLANDS تقلید کرده فازشون چیه؟ اون موقعی که B اصلا وجود خارجی نداشت Rage معرفی شد ، درسته که دوبازی شباهت به هم دارن از لحاظ ظاهری ولی کلا دو دنیای متفاوت هستن، پس اینکه کی از روی کی تقلید کرده صحبت درستی نیست ( ضمن اینکه اگه قرار باشه بحث تقلید وسط کشیده بشه Borderlands هست که از روی Rage تقلید کرده).
Rage بازیه بدون مشکلی نبود به هیچج وجه، انجین بازی با اینکه گرافیک خیلی زیبایی رو در کنار فریم دهی عالی ارائه میداد ولی مشکلات فراوانی هم داشت مخصوصا برای PC گیمرا که عملا خیلی هاشون نتونستن بازی رو انجام بدن اوایل انتشار . داستان بازی کلیشه ای بود ولی خود داستان به اون اندازه مشکل نداشت ( همیشه کلیشه ها چیزای بدی نیستن، داستان Rage هم جذاب و جالب بود برای من اتفاقا )، مشکل اصلی نحوه روایت اون بود که خیلی ضعیف اینکارو انجام داده بودن متاسفانه، اما.... بازی در کنار نقاط ضعفش نقاط فوق العاده درخشانی داشت که حتی توی این نسل هم هنوز جزو برتری هاش توی بازی های هم سبکش و کلا صنعت ویدئو گیم محسوب میشه. AI بازی هنوز توی این نسل هم بازی ای هم ترازش نیست، و اگه بخوام بهتر بگم شخصا تنها بازی ای که از لحاظ هوش مصنوعی توی این ژانر برتر از RAGE تجربه کردم F.E.A.R 1 بوده، بقیه بازی ها زیر این دوتا بازی قرار میگیرن. انیمیشن ها بی نظیر بود، طوری ساخته بودن که توی نبردها گاهی با شلیک به دشمنا صحنه هایی میدیدی که مدهوش میشدی. شوتینگ و آرسنال بازی جزو کامل ترین ها و بی نقص ترین ها توی ژانر شوتر محسوب میشه، اینقدر دستت بازه و آزادی عمل داری برای کشتن دشمنا که هیچ دو مبارزه ای شبیه به هم نیستن، .واقعا وقتی مثلا این بازی رو میزاری کنار COD میفهمی یه بازی FPS واقعی یعنی چی. بخش Racing بازی که یه تجربه کاملا فان و فراموش نشدنی بود، خیلی لذت بخش بود. در کل گیم پلی بازی اینقدر عالی بود که دقیقا یه جاهایی اونو هم تراز Half life قرار میداد. ولی خب نقص های بازی هم خیلی چشمگیر بودن و نمیشد به آسونی ازشون گذشت. Rage چوب بلندپروازی ها و هایپ وسیعش رو خورد، مشکلات بازی مثل لود تکسچر و پارگی تصویر و... دامن گیر بازی شد، روایت داستان بازی هم تعطیل بود، وگرنه میتونست جزو بهترین شوترهای نسل باشه انصافا.
در ضمن سبک و سیاق Rage و Borderlands کلا با هم متفاوته، Rage بیشتر یه بازیه shooter با بعضی عناصر محدود RPG بود، در حالی که بوردرلندز کلا یه عنوان role playing محسوب میشه و ، هسته Rage شوتر و هسته Borderlands رو Role playing تشکیل میده که خیلی متفاوتشون میکنه.
 
آخرین ویرایش:

Destruction

The Death Fleet Descends
Loyal Member
Jun 12, 2010
8,152
نام
Blue Shadow
به یه نکته‌ای هم اشاره کنم که وقتی‌ دو تا بازی AAA با فاصله زمانی‌ حتی سه سال با هم دیگه میان، امکان نداره از همدیگه تقلید کرده باشن. هر چه قدر هم به هم شبیه بود باشن. بازی‌های AAA هر کدوم فقط نزدیک دو سال تو مرحله پیش‌ساخت قرار میگیرن. :D بازی‌های اینچنینی شدیدا تحت تاثیر فیلم‌هایی‌ مثل Mad max و The boy and his dog هستن در واقع فضای Post apocalyptic بازی‌های ویدئو‌ای از اون فیلم‌ها الهام گرفته شده. خیلی‌ عادی هست که‌Settingهای مشابه، به هم دیگه شبیه باشن.
ریج هم به نظرم بازی خیلی‌ خوبی بود. اگه اون مشکلات فنی رو نداشت می‌تونست جزو بازی‌های موفق زمان خودش بشه. اگه دوباره ساخته بشه من خوشحال میشم. با توجه به اینکه ID در حال حاضر یکی‌ از خفن‌ترین انجین‌های صنعت رو هم تو دستش داره و بعید هست که دوباره اون مشکلات رو ببینیم.
 

SoRoS

کاربر سایت
Apr 10, 2012
151
دقیقا AI بازی هنوز توی این نسل هم بازی ای هم ترازش نیست، و اگه بخوام بهتر بگم شخصا تنها بازی ای که از لحاظ هوش مصنوعی توی این ژانر برتر از RAGE تجربه کردم F.E.A.R 1 بوده، بقیه بازی ها زیر این دوتا بازی قرار میگیرن. انیمیشن ها بی نظیر نبود، طوری ساخته بودن که توی نبردها گاهی با شلیک به دشمنا صحنه هایی میدیدی که مدهوش میشدی.

با همه حرفات کاملا موافقم علی الخصوص این دو مورد ،یعنی هوش مصنوعی و انیمیشنای بازی عالی بودن. تو این دو مورد RAGE از همه شوترا جلوتر بود و هنوز هم مثلش نیومده.
جا خالی که به تیرها میدادن عجیب غریب بود . . . . . =P~^:)^
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر