بی اهمیت بازیسازان نسبت به گیمر

amirmt

کاربر سایت
Mar 31, 2016
44
شاید چند سالی هست که ما تو صنعت گیم اثری نداشتیم که بتونیم آن را شاهکار بنامیم ، منظور از شاهکار این نیست که بازی را شروع کنیم و درپایان هم بگیم عجب بازی خوبی بود ، بلکه به معنای دقیق شاهکار برسیم ،حالا این معنای دقیق چیست به برسی آن هم می پردازیم.

در طول این چند سال دیدیم که بعضی از شرکت های اسم و رسم دار واقعا منت بر سر ما گذاشتن و هر سال بازی قبلی را کپی کرده و با عوض کردن چندتا سلاح و مکان جدید تر آن را به خورد ما داده اند،هر سال از سطح زمین دور شده و به فضا رفته اند. کاری به مولتی پلیر بازی نداریم که حالا خوب بود یا بد ، موضوع اصلی سر داستان و گیم پلی بازی است که خوب واقعا کلمه ی افتضاح منصفانه ترین کلمه است.

فکر میکنم خوده بازی ساز هم باورش شده که نمی تواند بازی خوب بسازد،برای مثال شرکت «اکتیویژن» (activision) همراه با معرفی Call of Duty: Infinite Warfare نسخه باز سازی شده Call of Duty: Modern Warfare هم معرفی کرد که حداقل گیمر ها برای خرید نسخه باز سازی شده Modern warfare نسخه جدید این بازی را هم بخرند.(جالبه که شرکت اجازه خرید تکی نسخه باز سازی شده را نداده و حتما باید مبلغی بالغ بر 80 دلار پراداخت شود)

وقتی خوب به ماجرا نگاه میکنیم به یه نکته خیلی بزرگ میرسیم، که دارند سر ما را شیره می میمالند وفقط هدف از ساخت نسخه جدید بازی ،به جیب زدن پول گیمر هاست.

خدا روشکر از آن طرف هم یکی دارد به صدای مشتری گوش میکند و آن چیزی را که گیمر می خواهد می سازد.

همین اول هم بگم که نمی خوام فن بازی در بیارم و بگم این خوبه و این بد ، همه چیز از باز خورد ها درYou Tube

معلومه و نیازی به گفتن نیست.

بازی Battlefield 1 اینطور که در نمایشگاه E3 خود نمایی کرد و نشان داد که ظاهرا دست پر است و به طرفداران خود اهمیت می دهد.آن چیزی که ما در E3 دیدیم ، انتخاب جنگ جهانی اول بهترین کار شرکت EA بود و به ما ثابت کرد که در طراحی محیط بازی کم و کاستی وجود نخواهد داشت.

کاری با این کارا نداریم و امیدواریم که امسال سال خوبی باشه و بازی سازان به اشتباهات خود پی ببرند.

بالا تر گفتم یه بازی شاهکار صرفا یه گرافیک خوب و فقط با گفتن wow شاهکار نمیشه و چیز های دیگری هم لازم دارد که با برسی یه بازی شاهکار به آن ها می پردازیم.

شاید بتونم بگویم که بازی Blood borne یه شاهکار به تمام معنا بود ، وقتی برای اولین بار وارد بازی شدیم دسته را کنار گذاشتیم و در افق محو شدیم ولی دیدیم نمی شود آن محیط تاریک و مرگبار را به حال خود ول کرد،اون بوی خون هر لحظه مارا به فکر فرو میبرد که کی میخواهد این شهر را از پلیدی و کثافت نجات دهد و این طور می شد که ما وارد دنیایی پر از ترس میشدیم.

bloodborne.png

وقتی با اولین باس فایت بازی (cleric beast)رو به رو میشدیم و موسیقی بسیار حماسی و زیبای بازی پخش می شد انگار برای شکست دادن باس فایت که یک قدرت به کمک ما می آید،طراحی محیط بازی بسیار زیباست جوری که واقعا با ما صحبت می کنند و میگویند که چه بلایی سر شهر و مردم آمده است.
bloodborne-cleric-beast-wallpaper-fc83717794b8b9484c797d5374fe8e42.jpg


یکی از کار های بسیار خوب و جالب استاد میازاکی این بود که به خود گیمر اجازه می داد برای فهمیدن داستان بازی خود کند و کاو کند و خود بفهمد که چه اتفاقی افتاده است . طراحی باس فایت ها بی نظیر است و واقعا بازی یک شاهکار مثال زدنی شده است.

. طراحی بسیار زیبای شهر بازی و باس فایت ها

. یکسان نبودن هوش مصنوعی

. داستان سرایی بسیار جالب و زیبا

. موسیقی بسیار زیبا و حماسی و عجین شده با بازی

. پایان های مختلف بازی

. گیم پلی بسیار روان و گیرا (البته برای کسانی که سری سولز را بازی کرده باشند وگرنه در اوایل بازی یکم سخت و پیچیده است و بعد دستتون میاد )
این نکاتی بود که این بازی داشت و حداقل تمام بازی هایی که می توان بر چسب شاهکار را بر روی آن ها زد دارند.

انتخاب این بازی به این علت نیست که فقط این بازی خوب است و بقیه بد، به این دلیل بو که یک Ip جدید بود و مانند آن نبود .

به یک نکته از سری بازی متالگیر سالید اشاره می کنم که دیگه تو صنعت گیم یک هست و به شاهکار بودنش شکی نیست، بازی قشنگ مارو درگیر داستان میکند و مارا در داستان گم میکند . همراه با موسیقی خوب بازی یک حس وجود مارو پر از نفرت و عشق، میهن پرستی و حس انجام وظیفه ، انتقام و بخشش و خیلی دیگر از چیز ها که باعث شده این اثر را نه تنها شاهکار بلکه یک اثر ماورایی بنامیم.
Metal-Gear-Solid-Peace-Walker13505497848rn2pYPVZa.png

بعد از برسی این ها به یه نکته پی می بریم که بعضی از سازنده ها برای رسیدن به پول تمام خاطرات یک گیمر رو از بین برده و واقعا دید مارو نسبت به خودشون بد کرده اند.
امیدواریم که شرکت ها به راه راست هدایت شوند و از خر شیطون بیایند پایین و یکم هم شده به گیمر ها اهمیت بدهند و ما بتونیم دوباره اثر های به یاد ماندنی مانند skyrim، Last of us ، batman و خیلی از بازی های شاهکار دیگر را دوباره تجربه کنیم.

امیدوارم خوشتون اومده باشه و با من هم عقیده باشد .

اگر مطلب زیاد خوب نبود به بزرگی خودتون ببخشید این اولین کار من بود . خوش حال میشم که اگر اشکالی بود و نظری دارید بگید.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر