همه چیز در مورد Project Scorpio [اطلاعات کامل در پست اول]

Donger Reborn

کاربر سایت
Mar 21, 2017
1,414
014_xbox-project-scorpio-logo.jpg

در کنفرانس E3 2016، مایکروسافت از جدیدترین عضو خانواده Xbox، با نام فنی Project Scorpio رونمایی کرد.

به گفته مایکروسافت، این کنسول قویترین کنسول ساخته شده در تاریخ بوده و قرار است به هنگام تعطیلات آخر سال 2017 عرضه شود. مایکروسافت با این کنسول قول گیمینگ با کیفیت 4K و تجربه گرافیکی بالا در واقعیت مجازی، بدون قربانی کردن کیفیت اجرایی بازی‌ها را داده است.

هر سه کنسول Xbox One ،Xbox One S و Project Scorpio همگی با یکدیگر تطبیق داشته و تمامی بازی‌ها و وسایل جانبی کنسول Xbox One بر روی هر سه محصول قابل استفاده خواهند بود.

در تاریخ 6/4/2017، دیجیتال فاندری وابسته به یوروگیمر، به صورت رسمی از مشخصات سخت افزاری Project Scorpio پرده برداری کرد

مشخصات کلی سخت افزار:
مشخصات کلی سخت افزاری کنسول به صورت زیر است:

SoC اصلی کنسول که شامل پردازنده اصلی و پردازه گرافیکی می شود، همانند قبل با همکاری AMD طراحی شده و توسط TSMC با معماری 16nm FinFET ساخته می شود و شامل 7 میلیارد ترانزیستور و 40 واحد پردازشی سفارشی سازی شده از نوع Radeon می باشد

از این SoC با عنوان Scorpio Engine یاد می شود.
اندازه سطح این SoC، برابر 360 میلی متر مربع است.

پردازنده اصلی - CPU:
بر خلاف شایعات، این کنسول از معماری پردازنده های Ryzen استفاده نکرده و کماکان از معماری Jaguar که در کنسول های Xbox One,Xbox One S,PS4, PS4 Slim و PS4 Pro استفاده می شود، استفاده می کند. البته با توجه به بازه زمانی، از همان ابتدا بعید به نظر می رسید که پردازنده های Ryzen آماده قرار گیری درون Project Scorpio باشند.
مایکروسافت معتقد است که استفاده نکردن از Ryzen نگرانی ای برای آن ها نبوده و آن ها به هرچه که که در پردازنده Project Scorpio می خواستند، با سفارشی کردن پردازنده رسیده اند.
پردازنده به طور کامل توسط مایکروسافت سفارشی سازی شده و دارای 8 هسته پردازشی می باشد که با فرکانس 2.3Ghz کار می کنند.
در واقع پردازنده کنسول، نسخه Upclock شده پردازنده Xbox One می باشد.
هشت هسته پردازشی در دو کلاستر به همراه 4 مگابایت کش لایه 2 قرار دارند تا در کنار کارایی حداکثری، کنسول جدید به طور کامل از نسل قبلی خود یعنی Xbox One و Xbox One S پشتیبانی کند.
پردازنده خود وظایف اصلی را به عهده دارد و پردازش های متفرقه بر عهده پردازنده های جانبی می باشد که درون SoC تعبیه شده اند.
در نهایت پردازنده مورد استفاده، 31% سریعتر از پردازنده Xbox One عمل می کند و به لطف سفازشی سازی، تاخیر آن نیز کمتر شده است.

پردازنده گرافیکی - GPU:
پردازنده گرافیکی، 40 واحد محاسباتی Radeon می باشد که سفارشی سازی شده اند و این پردازنده گرافیکی با فرکانس کاری 1172Mhz کار می کند. فرکانس کاری این پردازنده گرافیکی فقط 94Mhz از بالاترین فرکانس کاری پردازنده گرافیکی RX480 کمتر است در حالی که RX480 تعداد 36 واحد پردازشی دارد.
پردازنده گرافیکی توان پردازشی 6 ترافلاپ را داراست که 4.6 برابر کنسول Xbox One می باشد.
مایکروسافت می گوید که در Project Scorpio به Direct3D 12 مهاجرت و این مهاجرت باعث ارتباط فوق العاده بهینه بین بازی و پردازنده گرافیکی می شود. از دیدگاه مایکروسافت استفاده از D3D12 یک برد بزرگ برای هر دو مایکروسافت و توسعه دهندگان است چرا که طبق گفته های توسعه دهندگان،آن ها تواسنته اند میزان بار پردازشی CPU برای Rendering را به نصف کاهش دهند.
به گفته مایکروسافت، بخش قابل توحهی از پردازش CPU مربوط به دستور به GPU برای ترسیم خروجی به هدر می رود که این مقدار می تواند بین صد ها تا هزارات دستور پردازشی باشد و این مقدار در Project Scorpio به 11 دستور برای ترسیم و 9 دستور برای تغییر وضعیت کاهش پیدا کرده است.
همچنین مایکروسافت از AMD Detal Colour Compression (DCC) برای ذخیره بخشی از اطلاعات گرافیکی درون رم استفاده می کند که باعث ذخیره پهنای باند و حجم مصرفی حافظه می شود.

حافظه اصلی - RAM:
در ابتدا باید گفت که ESRAM درون کنسول به طور کامل حذف شده است.
مایکروسافت مدعی است که با توجه به پهنای باندی که حافظه کنسول در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد، دیگر نیازی به ESRAM نیست.
حافظه 32 مگابایتی ESRAM اکنون به صورت یک حافظه مجازی و به صورت فیزیکی آدرس دهی می شود تا بازی های قدیمی ای که از آن استفاده می کنند، در اجرا با مشکل مواجه نشوند
حافظه اصلی کنسول از نوع GDDR5 می باشد و بر خلاف شایعات، کنسول از حافظه GDDR5X استفاده نمی کند.
در مجموع کنسول شامل 12 گیگابایت رم می شود که میان پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی مشترک بوده و با اینترفیس 384 بیتی پهنای باند 326GB/s را فراهم می آورند. حافظه ها در 12 کانال 32 بیتی کار می کنند و فرکانس کاری هر واحد 6.8Ghz می باشد. به عبارتی حافظه اصلی کنسول پهنای باند 1.6 برابری را نسبت به ESRAM کنسول Xbox One در اختیار سازندگان قرار می دهد. به گفته مایکروسافت، این پهنای باند، نیاز پدازنده گرافیکی را برای اجرای بازی ها با رزولوشن 4K به صورت Native به صورت کامل برطرف می سازد.
8 گیگابایت از حافظه در اختیار توسعه دهندگان است و 4 گیگابایت آن برای خود کنسول رزرو شده است، در مقایسه با Xbox One این کنسول 1 گیگابایت رم رزرو شده بیشتری دارد و مایکروسافت دلیل آن را اجرا کردن داشبورد و سیستم عامل بر روی رزولوشن 4K به صورت Native می داند.

هارد - HDD:
هارد کنسول، یک هارد 2.5 اینچی با ظرفیت 1 ترابایت می باشد که 50% پهنای باند بیشتری به نسبت هارد کنسول Xbox One دارد.
هارد کنسول در قسمتی قرار می گیرد که شامل لرزه گیر است.

سیستم صوتی:
Project Scorpio علاوه بر سخت افزاری پردازشی، در زمینه صوت نیز خود نمایی می کند.
پردازنده صوتی Xbox One به Project Scorpio کوچ کرده و ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده است.
پردازنده صوتی از صدای 7.1 کاناله پشتیبانی می کند و پشتیبانی از آخرین تکنولوژی Dolby با نام Dolby Atmos بزای گیمینگ و هدفون نیز به آن اضافه شده است. همچنین فرمت صوتی ابداعی توسط تیم هولولنز با نام HRTF نیز توسط پردازنده صوتی پشتیبانی می شود.

سیستم تهویه:
با توجه به فرکانس کاری پردازنده گرافیکی، کنسول نیاز به یک سیستم تهویه بسیار قوی برای خنک سازی دارد.
مدل سیستم تهویه، هیت سینک محفظه بخار است. این مدل تهویه در کارت گرافیک های High End همانند GTX 1080 و GTX 1080 Ti مورد استفاده قرار می گیرد.
در کنسول از شریان های لوله های مسی استفاده شده که درون آن ها خلاء بوده و محتوی آب مقطر می باشند. گرما جذب آب شده و بعد از تبخیر، آب به باله های هیت سینک می رود و در آنجا با از دست دادن گرما مجددا به آب مایع تبدیل می شود.
برای خنک سازی هیت سینک از یک فن با طراحی سفارشی که از طراحی فن گریز از مرکز اقتباس شده است، استفاده شده است.

سیستم تغذیه:
منبع تغذیه کنسول به صورت داخلی بوده و یک منبع تغذیه واحد (بدین معنی که هر دو ولتاژ 220 و 110 ولت را پشتیبانی می کند) با توان 245 وات برای کنسول تعبیه شده است.

درایو نوری:
درایو نوری کنسول، Ultra HD Blu-ray Drive می باشد.
این درایو از لحاظ ساختار در واقع همان درایو درون Xbox One S می باشد که تغییرات جزئی برای قرار گیری درون کنسول داشته است.

پورت های دستگاه:
در بخش پشتی دستگاه، چینش پورت ها همانند Xbox One S می باشد. دلیل چینش پورت ها همانند Xbox One S، مهاجرت راحت کاربرانی که در حال حاضر از Xbox One S استفاده می کنند و کابل های خود را بر اساس آن چینش کرده اند، به Project Scorpio می باشد.
فیش برق دستگاه از نوع figure-eigth می باشد (همانند فیش برق PS4)، پورت کینکت همانند Xbox One S در کنسول وجود ندارد و باید از آداپتور USB برای اتصال کینکت استفاده کرد، ورودی HDMI کماکان وجود دارد.
همچنین پورت خروجی HDMI 2.1 برای پشتیبانی از رزولوشن 4K با فریم ریت 60، قابلیت HDR و گستره طیف رنگ وسیع بر روی کنسول تعبیه شده است.

طراحی و ساخت کنسول:
طراحی نهایی کنسول که با نام ID شناخته می شود، در E3 به صورت نهایی نمایش پیدا می کند.
در طراحی کنسول از روش طراحی ماژولار استفاده شده است. همچنین تکنیک های تولید پیشرفته باعث شده اند تا بتوان از فضا، حداکثر استفاده را برد.
در ساخت کنسول، از روشی به نام Hovis Method استفاده شده است. در این روش مادربورد هر کنسول به صورت مجزا با توجه به پردازنده ای که بر روی آن قرار گرفته است به صورت دقیق کالبیره می شود تا حداکثر کارایی را فراهم آورد.
مایکروسافت برای رسیدن به کارایی حداکثری و تولید گرمای حداقلی، هر جیپ را به صورت دقیق ولتاژ دهی می کند.
به جای استفاده از یک پروفایل تنظیم برای برد همه قطعات، هر پردازنده بعد از تولید یک پروفایل مصرفی منحصر به فرد دارد که برد کنسول بر اساس آن تنظیم می شود.

پشتیبانی از نسل های پیشین:
Project Scorpio به صورت کامل از بازی های Xbox One, Xbox One S و Xbox 360 پشتیبانی می کند.
تمامی لوازم جانبی Xbox One نیز بر روی Project Scorpio پشتیبانی می شوند.

Project Scorpio در عمل:
به گفته مایکروسافت، هر بازی ای که با رزولوشن 900P به بالا بر روی کنسول Xbox One اجرا می شود، توانایی اجرا شدن به صورت 4K Native با HDR و طیف رنگ وسیع، بدون تاثیر بر فریم ریت، بر روی Project Scorpio را دارد.
استادیو Turn10، سازنده عنوان Forza Motosport در مدت 2 روز انجین Forza را بر روی Project Scorpio پورت کردند. عنوان Forza Motosport با تنظیمات گرافیکی ای مشابه Xbox One فقط با استفاده از بین 60 تا 70 درصد GPU، به صورت 4K Native با فریم ریت 60 فریم بر ثانیه به صورت ثابت بر روی Project Scorpio به اجرا در آمد در حالی که این عنوان 90% پردازنده گرافیکی را بر روی Xbox One برای اجرا در رزولوشن 1080P استفاده می کند. با تغییر تنظیمات گرافیکی به بالاترین حد این مقدار به 88% رسید.

علاوه بر عناوین جدید، تمامی قدرت کنسول در اختیار عنوان قدیمی و بازی های Xbox 360 نیز هست تا این بازی ها نیز فریم دهی حداکثری و بدون screen tearing داشته باشند.
عناوینی همانند Doom, Halo 5,... که از رزولوشن متغییر استفاده می کنند، با بالاترین رزولوشن قابل احرا بر روی Project Scorpio به اجرا در می آیند.
تمامی بازی های Xbox One و Xbox 360 بر روی Project Scorpio اجرا می شوند با 16x AF (anisotropic filtering) به اجرا در می آیند.
لودینگ بازی های Xbox One و Xbox 360 سریع تر شده است و مقدار رم باقی مانده در زمان اجرای بازی ها به کش کردن IO های تکراری اختصتص میابد تا سرعت هرچه بیشتر را فراهم کند.

کنسول از AMD media block بهره می برد. بخش DVR آپدیت شده و اکنون قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K با کدک HEVC به همراه HDR را داراست. همچنین ویژگی ای با نام retroactive screen capture نیز به کنسول اضافه شده که با نمایش فریم به فریم فیلم گیم پلی ذخیره شده، امکان عکس گرفتن از بهترین صحنه را فراهم می آورد.

Project Scorpio قابلیت پشتیبانی از Freesync را نیز داراست و این کنسول از Freesync 2 پتشیبانی می کند تا با استفاده از آن، screen tearing در بازی ها به صفر برسد.
Project Scorpio در رزولوشن 1080P:
مایکروسافت اعلام کرده که فارق از رزولوشن صفحه نمایش، بهبود های Project Scorpio در تمامی رزولوشن ها در دسترس است حتی در رزولوشن 1080P.
در زمان اجرای بازی بر روی یک صفحه نمایش با رزولوشن 1080P، شما دو حالت را برای اجرا دارید که یکی باعث افزایش پرفورمنس بازی می شود و دیگری با supersample کردن تصویر 4k به 1080p (تمامی Texture ها به صورت 4k رندر شده و سپس supersample می شوند.) تصویری فوق العاده به نمایش می گذارد، و تصویر خروجی به صورتی است که انگار AA(anti-aliasing) حداکثری را داراست. این کار را خود کنسول انجام داده و نیازی به پیاده سازی از سمت توسعه دهنده نیست.

وجه تمایز Project Scorpio با PC:
مایکروسافت می گوید که کامپایلر سایه زن آن ها برای استفاده در Project Scorpio بسیار بهینه تر از نمونه مورد استفاده در PC است.
همچنین API آن ها برای دسترسی مستقیم به سخت افزار و گستره های مختص کنسول پردازنده های گرافیکی، باعث برتری یک سخت افزار ثابت می شود.
در نهایت نرم افزار بهینه سازی آن ها با نام PIX(Performance Investigator for Xbox)، ابزاری برای بهینه سازی بازی ها بر روی کنسول می باشد، بهینه سازی موردیست که با توجه به سخت افزارهای مختلف PC، به راحتی به دست نمی آید.

قیمت Project Scorpio:
قیمت این کنسول رسما اعلام نشده اما Digital Foundry قیمت آن را 499$ می داند.
 
آخرین ویرایش:

KRATUS

کاربر سایت
Aug 17, 2008
360
نام
Ashkan
کمبود لایو بلاگینگ تو اینجور مواقع بشدت احساس میشه.
از BC بعنوان یکی از قدیمیترین سایتهای گیم خیلی انتطار میره.
شرمنده بخاط آف تاپیک
 

veryhigh

کاربر سایت
Jan 8, 2009
3,991
نام
احمد
کمبود لایو بلاگینگ تو اینجور مواقع بشدت احساس میشه.
از BC بعنوان یکی از قدیمیترین سایتهای گیم خیلی انتطار میره.
شرمنده بخاط آف تاپیک

سر در صفحه انجمن ها یه آرم ایکس باکس گذاشته و کنارش نوشته "در لایوبلاگ نوشتاری بازی سنتر از کنفرانس مایکروسافت با ما همراه باشید."
 
  • Like
Reactions: KRATUS

robb stark

کاربر سایت
May 3, 2013
2,845
نام
ایلیا
حداقل کاری که سونی و مایکروسافت میتونن بکنن اینه بیان از ما بابت بتاتستر بودن کنسولاشون تشکر کنن!
تستایی که چندصددلار خرج برداشت تا اینا نسل 8 واقعی رو عرضه کنن!کلاه برداری تو روز روشن
 

ULTIMATE TEAM

True Online Gaming
کاربر سایت
Aug 25, 2010
14,426
نام
مصطفی682سابق
لعنت به كنسول ضعيفي كه باعث شد شاهد كنسولهاي بين نسلي باشيم خب وقتي اونا توي فكر كنسول جديد بودن سوني كه نميتونست دست رو دست بذاره اونم بايد حركتي ميزد و كنسول بين نسلي ميساخت
 

ヽ(。_°)ノ

Death may be my only freedom
کاربر سایت
Feb 4, 2013
3,406
نام
EsmaiL
لعنت به كنسول ضعيفي كه باعث شد شاهد كنسولهاي بين نسلي باشيم خب وقتي اونا توي فكر كنسول جديد بودن سوني كه نميتونست دست رو دست بذاره اونم بايد حركتي ميزد و كنسول بين نسلي ميساخت
OK. فکر کنم البته
 

wii baz

کاربر سایت
Dec 20, 2015
732
لعنت به كنسول ضعيفي كه باعث شد شاهد كنسولهاي بين نسلي باشيم خب وقتي اونا توي فكر كنسول جديد بودن سوني كه نميتونست دست رو دست بذاره اونم بايد حركتي ميزد و كنسول بين نسلي ميساخت

دوست عزیز هیچ شرکتی قصد نداشته بیاد توی یک نسل 2 مدل کنسول با قدرت های مختلف بده و وقتی دیدن کیفیت داره فدا میشه و یه سری ها هم ناراضی هستن اومدن این کارو کردن و اون زمان هم هیچ کارت گرافیکی نمیتونست 6 ترافلاپس قدرت بده که اینا استفاده کنن!

نکته بعدی اینه که به فرض آخرین گرافیک موجود توی بازار رو هم میزاشتن رو کنسول قیمت تمام شده کنسول سر به فلک میکشید و شما باید 900-1000 دلار پول میدادی و اون موقع میومدی میگفتی اینا چه فکری با خودشون کردن کنسول 1000 دلاری دادن!

الان هم که میبینی این اتفاق افتاده به خاطر اینه که تکنولوژی پیشرفت کرده و مخصوصا همین کارت گرافیک جدید AMD یعنی RX 480 که قدرتش بالای 5.5 ترافلاپس هست
حالا این کارت گرافیک برای PC قیمتش فقط 199 دلاره و احتمال 90 درصد هم همین کارت توی کنسول اسکورپیو استفاده شده
پس عوامل مختلفی باید دست به دست هم بدن تا شما بتونی یه کنسول قدرتمند با قیمت قابل قبول داشته باشی
 

Dr.Trax

کاربر سایت
Jul 12, 2008
2,054
Xbox One ،Xbox One S و پروژه Scorpio همگی با یکدیگر تطبیق داشته و تمامی بازی‌ها و وسایل جانبی کنسول «Xbox One» بر روی هر سه محصول قابل استفاده خواهند بود.

چه یهو سونی و مایکروسافت تصمیم می گیرن یک کار مشابه رو همزمان با هم انجام بدن! :-j
بابا، دم جفت پول پرستتون گرم! :-bd
 

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
این جریان فلسفه کنسول و اینکه طرف تازه میلیون تومان خرج کرده دیگه داره کاملا بیمزه میشه !
اقا ما هم مثل شما کنسول خریدیم و 1 و خورده ای پول دادیم ولی بعد از بازی کردن QB ردش کردم رفت برای خرید کنسول اسلیم اینم میگیرم و بعدش ردش میکنم میره حالا شما انتظار دارید تو عرض 4 سال و 5 سال 500 هزار تومان اضافه از جیب مبارکتون برای خرید کنسول نسل بعد خرج نکنید مشکل من و بقیه نیست . این مقدار پول لزوم نداره این همه خودتون را به در و دیوار بکوبید .
 

aiat_gamer

کاربر سایت
Mar 7, 2008
4,321
نام
ayat
حداقل کاری که سونی و مایکروسافت میتونن بکنن اینه بیان از ما بابت بتاتستر بودن کنسولاشون تشکر کنن!
تستایی که چندصددلار خرج برداشت تا اینا نسل 8 واقعی رو عرضه کنن!کلاه برداری تو روز روشن
بالاخره همیشه باید پیشرفت و تغییر باشه. شاید این قدم بعدی در دنیای کنسول ها باشه. اینو خیلی گفتم ولی واقعا به نظر میاد این درخواست خیلی ها باشه که بتونن به کنسول قوی تر دست داشته باشن. نیومدن که بگن بازی ها جدا میاد (حداقل در حال حاضر). اگر قضیه فقط سیستم 4k باشه خوب اون به درد کسی می خوره تو اون فاز باشه من که اصلا tv ندارم واسم فرقی نداره. الان این حرکت رو زدن، بازار مشخص می کنه، اگر طرفدار داشته باشه خوب میشه روال عادی و ادامه پیدا می کنه. اگر نه هم مثل Motion control fad میشه بعد از یه نسل می پوکه. مهم اینه که من و شما با فکر و معقول بدون جو گیری پولمون رو خرج کنیم و انتخاب درست کنیم نریم تو هایپ.
همیشه یادتون باشه، درخواست و بازار مشخص میکنه این نوآوری و تغییرات. با توجه به چیزی که من دیدم خیلی هم موفق خواهد بود این حرکت.

این جریان فلسفه کنسول و اینکه طرف تازه میلیون تومان خرج کرده دیگه داره کاملا بیمزه میشه !
اقا ما هم مثل شما کنسول خریدیم و 1 و خورده ای پول دادیم ولی بعد از بازی کردن QB ردش کردم رفت برای خرید کنسول اسلیم اینم میگیرم و بعدش ردش میکنم میره حالا شما انتظار دارید تو عرض 4 سال و 5 سال 500 هزار تومان اضافه از جیب مبارکتون برای خرید کنسول نسل بعد خرج نکنید مشکل من و بقیه نیست . این مقدار پول لزوم نداره این همه خودتون را به در و دیوار بکوبید .

خدایی قبل از اینجور پست دادن می خونی چی نوشتی؟ الان این لحن از بالا حرف زدن یعنی چی؟ تو زندگیت تونستی خودت رو بذاری جای کسی که باهاش مخالفی ببینی از دید اون قضیه چیه؟ من به شخصه مشکل خاصی با این حرکت ندارم ولی هیچ وقت نمیام با این لحن اونم در مورد مثایل مالی به کسی بپرونم. می دونی کسانی هستن که واسشون 500 هزار تا کلی پوله و برای خرجش باید کلی برنامه زیری کنن؟ این جمله ات که "این مقدار پول لزوم نداره این همه خودتون را به در و دیوار بکوبید" واقعا زشت و نامودبانه بود. ایشالا واست پیش نیاد ولی دوست دارم فکر کنی اگر از نظر مالی دستت تنگ بود و یکی این رو بهت گفت چه احساسی بهت دست میده. البته معمولا کسانی که پولدارن کلا این شکلی می شن، مثل اون ماری انتوانت که در جواب اینکه ملت گشنه ان نون ندارن بخورن گفت برن کیک بخورن.
 
آخرین ویرایش:

HIGH VOLTAGE

Gold User
Dec 2, 2011
1,527
نام
علی
خدایی قبل از اینجور پست دادن می خونی چی نوشتی؟ الان این لحن از بالا حرف زدن یعنی چی؟ تو زندگیت تونستی خودت رو بذاری جای کسی که باهاش مخالفی ببینی از دید اون قضیه چیه؟ من به شخصه مشکل خاصی با این حرکت ندارم ولی هیچ وقت نمیام با این لحن اونم در مورد مثایل مالی به کسی بپرونم. می دونی کسانی هستن که واسشون 500 هزار تا کلی پوله و برای خرجش باید کلی برنامه زیری کنن؟ این جمله ات که "این مقدار پول لزوم نداره این همه خودتون را به در و دیوار بکوبید" واقعا زشت و نامودبانه بود. ایشالا واست پیش نیاد ولی دوست دارم فکر کنی اگر از نظر مالی دستت تنگ بود و یکی این رو بهت گفت چه احساسی بهت دست میده. البته معمولا کسانی که پولدارن کلا این شکلی می شن، مثل اون ماری انتوانت که در جواب اینکه ملت گشنه ان نون ندارن بخورن گفت برن کیک بخورن.

بحث از بالا نگاه کردن نیست.

بحث اینه که همین افرادی که عجز و لابه میکنن N تومن برای لباس و کیف و کفش و موبایل خودشون و دوست دخترشون هزینه میکنن اونوقت سر تفریح گرون قیمتی مثل گیم که میان تازه یادشون میفته پول ندارن.

همه که قرار نیست همه چیز رو تجربه کنن.

بازم میگم :

گیم تفریح ارزونی نیست.

کی میخوایم اینو یاد بگیریم خدا داند.
 
  • Like
Reactions: Gartall

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
خدایی قبل از اینجور پست دادن می خونی چی نوشتی؟ الان این لحن از بالا حرف زدن یعنی چی؟ تو زندگیت تونستی خودت رو بذاری جای کسی که باهاش مخالفی ببینی از دید اون قضیه چیه؟ من به شخصه مشکل خاصی با این حرکت ندارم ولی هیچ وقت نمیام با این لحن اونم در مورد مثایل مالی به کسی بپرونم. می دونی کسانی هستن که واسشون 500 هزار تا کلی پوله و برای خرجش باید کلی برنامه زیری کنن؟ این جمله ات که "این مقدار پول لزوم نداره این همه خودتون را به در و دیوار بکوبید" واقعا زشت و نامودبانه بود. ایشالا واست پیش نیاد ولی دوست دارم فکر کنی اگر از نظر مالی دستت تنگ بود و یکی این رو بهت گفت چه احساسی بهت دست میده. البته معمولا کسانی که پولدارن کلا این شکلی می شن، مثل اون ماری انتوانت که در جواب اینکه ملت گشنه ان نون ندارن بخورن گفت برن کیک بخورن.
خیلی ببخشید اولا من جسارتی نکردم دوم اینکه تو این نسل کنسولها فکر نکنم کسی به صورت نداری کنسول بخره مخصوصا با بازی های اورجینال و قیمتهای بالاش کسی که حساب کتاب اینکارها را کرده پس حتما پولش را داره . اگرم نداره پس لابد به خاطر دکور خریدش ؟!
حرف من خیلی ساده و خلاصه بود این بود که شما ضرری که فکر میکنید را نمی کنید کنسول را خریدی یک میلیون بعد میفروش کم و کمش نصف قیمت به مشتری . منظور من به هیچ جا نمی ره بلکه مستقیم میگم کسی که میخواد بازی کنه بعد 5 سال یا 3 سال 500 هزار تومان یا بیشتر ضرر کردن واقعا چیزی نیست .
مشکل ما تو فلسفه چی بودن کنسول یا پول خرج کردن نیست بلکه تمام مشکلات برمی گرده به تعصبی که روی کنسولی که داریم و براش افتخار میکنیم که گذاشتیم کنار tv و هر روز نگاه میکنی میگی به به و چه چه ! و نمیخوای ازش دل بکنی . اگه این نوع تفکر را بزارید کنار و قبول کنی که هر 4سال کنسول عوض میکنی دیگه این ناراحتی ها پیش نمیاد و راحت میتونی باهاش کنار بیای .

بازم میگم به کسی هم برخورد ربطی به من نداره 1 ملیون حتی بیشتر بخوای تو 4 سال خرج کنی واقعا هیچی نیست کافیه به دوروبرت نگاه کنی که همین میلیون ها تومان داره خرج چیزهای الکی میشه حالا نخوای مقداری پول اضافه به بزرگترین سرگرمی خودت تو چند سال خرج کنی بهتره دوربر کنسول نگردی .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر