بر فراز جاده ها | نقد و بررسی Asphalt 8 : Airborne

siavashgg

کاربر سایت
Dec 20, 2009
194
نام
سهراب
نام بازی : Asphalt 8: Airborne
تاریخ انتشار : Aug 22, 2013
قیمت بازی : 0.99$
کمپانی منتشر کننده : Gameloft
سبک بازی : Racing
پلتفرم ها : iOS - Android



60583832550583929775.jpg



مقدمه:


شاید بتوان آسفالت را موفق ترین و قدیمی ترین سری شرکت Gameloft نام نهاد. این مجموعه که چند سالی است که برای پلتفرم های همراه عرضه می شود ، توانسته است محبوبیت بسیاری را در میان کاربران بدست آورد.
عموما حفظ کردن کلیت یک عنوان و همچنین ادامه دادن آن کار بسیار سختی است و استدیو های زیادی از پس انجام دادن آن بر نمی آیند. همچنین یک مشکل دیگر هم سر راه انان است : تاکید بر نکات کلیدی یک عنوان محبوب در طی سال های متوالی، بسیاری را آزار می دهد، زیرا با وجود صبر کردن به مدت یک سال، دارند عنوانی را تجربه می کنند که فقط یکسری پیشرفت های محدود در زمینه ی جلوه های بصری و کیفیت تکسچر ها داشته است و چیز بیشتری نسبت به نسخه ی قبلی اش ارائه نمی دهد.

71219761498861757788.jpg

همانطور که می دانید،در اوایل ماه June بود که تصاویری از این عنوان و همچنین Brothers in Arms 3 توسط گیملافت منتشر شد و این توسعه دهنده ی فرانسوی، نام اصلی این بازی را از Asphalt 8 : Infinity در نهایت به Asphalt 8: Airborne تغییر داد. باتوجه به دو (الی 3) تریلر اصلی بازی که قبل از انتشار رسمی ،منتشر شدند، می توانستیم حدس بزنیم که بیشتر تمرکز گیملافت بر روی معنا دادن به کلمه ی airborne و پیشرفت موتور فیزیک بازی خلاصه شده است. اکنون، می توان با نگاهی عمیق بیان کرد که کدام یک از اهداف گیملافت به درستی در A8 پیاده شده، و کدام یک خیر .

اینک بر فراز جاده ها!

واقعا ادامه دادن یک سری کار سختی است، آن هم به گونه ای که همگان راضی باشند. ایده ی کلی A8، آن هم فقط با 0.99$ ؟
John Riccitiello، یکی از کارکنان EA در مصاحبه با Polygon ، نظر خود را راجع به افزایش گرافیک در پلتفرم های همراه بیان کرد.
او بیان کرد که در زمان فعالیت خود در EA، تا الان از بسیاری از توسعه دهندگان بازی های موبایل شنیده است که هدف اصلی آن ها از ساخت بازی های موبایل، آوردن گرافیک کنسولی بر روی موبایل بوده است. او گفت اگر این هدف ،هدف اصلی برای فروش بازی های یک شرکت باشد، یک اشتباه بزرگ است.


37844744692865090811.jpg

به هر حال فعلا چنین ذهنیت هایی نیز وجود دارد و همه مثل گیملافت فکر نمی کنند. البته همانطور که شنیدید، در اینجا گفته شده اگر آوردن گرافیک کنسولی، ”هدف اصلی” شرکت سازنده باشد این یک اشتباه بزرگ است.

27144810623033302352.jpg

آوردن گرافیک (نسبتا) کنسولی بر روی دیوایس های همراه (پلتفرم های همراه) به همراه سیاست های F2p و یا این نحوه ی قیمت گزاری ( 99c و یا 6-7 دلار) آینده ی درخشانی دارد؟ جوابش را در آینده نزدیک می یابید، اما بررسی کردن عناوینی نظیر A8 ، شما را به پاسختان نزدیک تر می کند.

69809519543915908634.jpg

همان طور که از نام airborne پیداست، در طی بازی بیشتر از همه چیز بر روی پرش های بلند و بر خورد تاکید شده است، به صورتی که اگر در نسخه ی هفتم مثلا یک پنجم بازی را در حال پریدن با سرعت دیوانه وار بودید،در اینجا تقریبا چهار پنچم هسته ی اصلی گیم پلی بر فراز جاده ها روایت می شود و از این جهت کاملا متفاوت است با آن چیزی که در نسخه های قبل شاهدش بودیم. از لحاظ جذابیت باید اعتراف کرد که جذابیت این نسخه نسبت به نسخه های قبلی، به مراتب بهتر شده است، اما نه بر روی هر اسمارتفون و تبلتی. تقریبا بیشتر اسمارتفون ها و تبلت ها قادر نیستند فریم ریت مناسبی از این بازی ارائه بدهند و اینجاست که سخت افزار اسمارتفون ها و تبلت های High end روز به کمک شما می آید. ضمن اینکه بازی دارای افکت های گرافیکی مختلفی است که عدم وجود یکی از این افکت ها ممکن است تجربه ی کلی شما از بازی را دگرگون کند. تجربه A8 بر روی هر دیوایسی می تواند متفاوت باشد، زیرا فریم ریت در بازی های ریسینگ به خصوص ژانر arcade racer بسیار مهم است و تقریبا 90% جذابیت بازی به فریم ریت ثابت ( سریع و روان بودن بازی) است.در صورتی که نتوانید فریم ریت خوبی از بازی بگیرید،قطعا از تجربه ی آن لذت نخواهید برد.


مانور گیملافت بر روی هوا



Airborne : همین عنوان ساده قرار است تا کلی المان جدید به بازی اضافه کند تا افزون بر پیشرفت های گرافیکی در نسخه ی هشتم، گیملافت تجربه ای نو ارائه دهد. در واقع همان “فرار از تکراری شدن روند گیم پلی”.
اصولا عناوین ریسینگ arcade بر روی سرعت زیاد تاکید زیادی دارند. آسفالت هم نمونه ی بارزش. اما اگر المان های جدید به آن اضافه نمی شد، A8 توسط بسیاری یک نسخه ی به روز رسانی شده A7 نامیده می شد.

78788714734365284448.jpg

بزرگترین تغییر اصلی این بازی همان حرکت ماشین ها بر فراز جاده ها می باشد. اگر دقت کرده باشید یکسری سطح شیب دار در جاده ها قرار داده شده است و همین سکو های پرتاب بیشتر از همه باعث شده تا گیملافت نام نسخه ی هشتم آسفالت را Airborne بگذارد. نمی توان گفت این ایده کاملا موفق است یا شکست خورده، اما تغییرات بنیادی را در هسته گیم پلی ایجاد کرده است.

01680142568872554783.jpg

در طول بازی می توانید به دو نوع مختلف barrel roll و flat spin به ایفای نقش بپردازید.
در حالت barrel roll شما باید از یک ارتفاع ماشین خود را برانید. این امر موجب معلق ماندن خودرو در هوا خواهد شد و بسته به میزان ارتفاع و حتی زاویه پرش حرکاتی انجام خواهد شد و به شما امتیاز تعلق می گیرد. اما در حالت flat spin باید هم زمان با پرش از یک سکو drift نیز انجام دهید.



63665596423822583312.jpg


به مانند گذشته، بر اساس حرکات in-game ، شما می توانید امتیازاتی کسب کنید. از پرش های بلند در هوا گرفته تا حرکاتی عجیب و دیوانه وار. همه ی این موارد می تواند مقداری اندک به جمع آوری پول در بازی به شما کمک کند اما مهم تر از آن بدست آوردن nitro در طول بازی است.
جمع آوری و نحوه استفاده کردن از nitro ،کلید موفقیت در Asphalt 8 می باشد. این مورد همچنین یکی از المان های مهم گیم پلی است که آن را لذت بخش می کند و تجربه ی عالی ای را ارائه می دهد. این المان تنها با افزایش شتاب همراه نیست، بلکه با وجود effects های ویژه ای چهره ی جاده و محیط اطراف به طرز قابل قبولی تغییر می کند. در ضمن، graphics engine بازی کارش را بسیار خوب انجام داده است، زیرا در آن حس سرعت به خوبی منتقل می شود و این یک نکته ی اساسی برای بازی هایی محسوب می شود که پیشرفتشان بر اساس fast gameplay است.

03423799694988629050.jpg

در طی بازی کاربر می تواند به صورت تک نفره یا چند نفره به بازی بپردازد. برای حالت چند نفره استفاده از شبکه اینترنت و ترجیحا Wi-Fi مورد نیاز است.


49426960341638255022.jpg


در طول هر مسابقه می توانید تا حداکثر پنج ستاره را دریافت کنید. سه ستاره اول مربوط به جایگاه کسب شده در آن مسابقه می گردد که به ترتیب رده اول ، دوم و سوم ستاره بیشتری دریافت خواهید کرد. دو ستاره دیگر مربوط به انجام حرکات خاصی مثل پرش ها و یا سالم ماندن خودرو در طول مسابقه می گردد. با انجام دادن هر یک از این حرکت ها یک ستاره به شما تعلق می گیرد.
البته لازم نیست هر پنج ستاره یک مسابقه را بدست آورید. به طور مثال کافی است در طی بازی نفر اول از خط پایان عبور کنید تا سه ستاره را کسب نمایید. پس از آن می توانید دوباره آن مرحله را بازی کنید ولی این بازی هدف شما اول شدن نیست بلکه نیاز به انجام حرکات خاص دارد. سه ستاره ای که در قبل کسب کرده اید ذخیره خواهند شد و در صورت دست یابی به ستاره های جدید ، آنها نیز به موارد قبلی افزوده می گردند. حتی اگر نفر اول تا سوم نیز در طول بازی نشوید باز هم می توانید دو ستاره مخصوص را دریافت کنید.


03068902616396224111.jpg


البته بردن مسابقات و گرفتن ستاره ها همانند گفتنش چندان آسان نیست. بیشتر بازی های اتومبیل رانی از ابتدا به انتها سطح بازی را افزایش می دهند. اما سازندگان تصمیم گرفته اند در نسخه جدید از همان ابتدا و فصل اول مراحل سخت را پیش روی بازیکن قرار دهند. این امر به نوعی تغییر چارچوب هایی است که تاکنون در این سبک از بازی ها شاهد بوده ایم و به نحوی نوعی نوآوری محسوب می گردد.


35012653923555453452.jpg


به طور کلی باید گفت که Airborne بازی چندان آسانی نیست و مطابق با راه و روش نسخه های قبلی ساخته نشده است. در همان فصل اول بازی با مراحلی مواجه خواهید شد که باید چندین و چند بار تکرار شوند تا موفق به کسب تمامی ستاره ها شوید. البته شاید برخی از کاربران این مقدار از سختی بازی را بی دلیل بدانند و به همین دلیل تمایلی برای ادامه نداشته باشند.
در طول بازی متوجه خواهید شد که برنده شدن در یک مسابقه فقط به سرعت و دقت بیشتر محدود نمی شود. اگر چه خودرو های جدیدتر و گران قیمت تر ، امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند اما گاهی اوقات مشاهده می کنید که باز هم موفق به برنده شدن نمی شوید. دلیل آن استفاده رقبای شما از میان بر های موجود در طول مسیر است.


47354674889041782570.jpg


البته در بسیاری از موارد باخت بازیکن کمی مشکوک به نظر می رسد. ممکن است که همه خودرو های موجود در مسابقه یکسان باشند اما خودرو هایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می شوند به طور عجیبی سرعت بیشتری دارند. به همین دلیل در همان چند ثانیه اول بازی فاصله بسیار بیشتری از شما خواهند گرفت و تقریبا دیدن آنها حتی بر روی نقشه نیز غیر ممکن می شود.
بنا بر دلایلی که در قسمت بالا ذکر کردیم ، ممکن است مسابقات تک نفره کمی کسل کننده شوند. در این حالت مسابقات چند نفره حال و هوای بهتری دارند. زیرا تمامی خودرو ها در یک نوع و رده یکسان به همراه بازیکن های حقیقی کنترل می شوند. در این حالت شرایط بازی کمی عادلانه تر می شود و بردن بازیکن به مهارت بیشتر خود بستگی خواهد داشت.


09706499364268038878.jpg

چیز دیگری که تجربه ی A8 را لذت بخش تر می کند، ماشین های لایسنس شده هستند. 47 عدد ماشین لایسنس شده که 80 درصد آن ها جدید می باشد و با هدف رقابتی سخت در A8 وجود دارند.


00995060065076879823.jpg

برند های معروفی نظیر Tesla, Audi, Ferrari, Lamborghini,Bugatti و… همگی با جزئیاتی مناسبی طراحی شده اند و در کلاس های مختلفی دسته بندی شده اند. ( البته طبق معمول شاهد برند پورشه در بازی نیستید زیرا حق لایسنس این برند از ان کمپانی رغیب یعنی EA است. ) کنترل بازی نیز نسبت به قبل واقعی تر شده است و تغییر مسیر روان تر از گذشته شده است. همچنین drift ها لذت بخش تر از گذشته می باشند. تصادف هایی که با برخورد سریع نیز صورت می گیرد، به لطف موتور فیزیک جدید بهبود یافته است اما برای تکامل هنوز جای کار دارد.


83423386530356292290.jpg

در برخورد ها و تصادف ها و همچنین پرش ها،تیکه های خرد شده از ماشین ها به چشم می خورد که یک افکت به رزو رسانی شده در A8 محسوب می شود و تا حد زیادی در بهبود گرافیک نیز نقش داشته است.
هشت season که به طور کلی شامل 180 مسابقه می شود،می تواند به مدت زیادی شما را سرگرم کند.خوشبختانه تنوع مراحل با جاده های مختلف (ونیز، گویان فرانسه، ایسلند، صحرای نوادا، Tokyo ،London و…) نیز تا حدودی بیشتر شده است .
افزایش تعداد لوکیشان ها و مراحل و خارج شدن از تکراری شدن روند گیم پلی تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که روش عرضه این گونه عناوین تغییر یابد. یعنی آنقدر حجمش زیاد شود که در بر گیرنده ی یک یا چند شهر (لوکیشن) کامل باشد.(یا به عبارتی یک محیط open world)


45398780580925179376.jpg

بسیاری از نکاتی که در بخش مسابقات A7 وجود داشت، در این نسخه نیز وجود دارد.از جمله knock یا همان کوبیدن یک تعداد مشخص از ماشین ها ، و یا اینکه در یک زمان مشخص شده ماشین هایی از دور مسابقه کنار می روند و شما در رتبه های اول تا سوم باقی می مانید.هم چنین مسابقات one-on-one که در آن دو نفر مسابقه می دهند نیز وجود دارد.


25466055326700525484.jpg

البته بخش جدید و جذابی با نام Infection به بازی اضافه شده که مکانیسم ان به این صورت است که نفر اخر بعد از چند ثانیه شمارش معکوس Infected (الوده) میشود. ( البته راه دیگری برای الوده شدن نیز وجود دارد بدین شکل که کافیست ماشین الوده شده با ماشین شما برخوردی داشته باشد در این صورت ماشین شما نیز الوده میشود.) وقتی که الوده شدید افکت رنگ ماشین سبز میشود و در این حالت شخص الوده دارای نیترو بی نهایت با محدودیت زمانی میشود! به طوری که شخص مورد نظر به مدت 35 ثانیه مهلت دارد تا از این نیترو استفاده کند و در پایان این 35 ثانیه ماشین wreck یا تخریب میشود که به اصطلاح ماشین از حالت الوده خارج و درمان میشود. البته با knock یا همان کوبیدن ماشین ها در این حالت بسته به ماشین knock شده ( برای ماشین های infected مدت 5 ثانیه و برای ماشین های الوده نشده مدت 10 ثانیه) میتوانید زمان استفاده از این حالت را افزایش دهید. در اخر نیز نفر اول تا سوم برنده ی مسابقه هستند.


79001734908089158271.jpg

music و soundtrack های لایسنس شده نیز حس و حال بازی را تا حد زیادی عوض می کند. از جمله soundtrack های بازی که لایسنس شده اند، میتوان Bloc Party ، Mutemath و The Crystal Method را نام برد. صدای موتور ماشین ها نیز با توجه به نوعشان و با توجه به کلاسشان تفاوت های زیادی دارد.


99795777435880611784.jpg

سخن پایانی

قطعا A8 با فرانچایز استدیو Criterion، یعنی سری Burnout، شباهت های زیادی دارد، اما از نظر فنی با این سری فاصله های زیادی دارد. اینکه این فاصله در سال های آینده چقدر خواهد بود، سوالیست که گیملافت در سال های آینده باید پاسخگوی آن باشد. البته علاوه بر گیملافت، تا حد زیادی سخت افزار اسمارتفون ها و تبلت ها (که طرفداران شرکت های مختلف به آن می نازند!) نیز در سال آینده به کمک توسعه دهندگان خواهد آمد. اما در نهایت باز هم این ناشر های بزرگ هستند که می توانند با خدمت گرفتن استدیو های مختلف بهترین خروجی را بگیرند. اما یک سوال: با $0.99 چقدر می توان مانور داد؟!



نکات مثبت:

campaign طولانی
مولتی پلیر با امکانات کامل
پیشرفت قابل توجه گرافیک فنی بازی نسبت به نسخه های قبلی
ماشین های لایسنس شده پر تعداد و همچنین soundtrack های لایسنس شده مناسب با بازی
اضافه شدن حالت های پرش barrel roll و flat spin که تجربه ای متفاوت نسبت به عنوان قبل رغم زده.
اضافه شدن مد جدید infection

نکات منفی:

وجود تکسچر های بی کیفیت در بعضی مناطق و استقاده از تکسچر های تکراری ازاردهنده
روند تهاجمی و خشونت امیز بازی
مسابقه های تکراری
وجود باگ های پر تعداد گرافیکی
فریم ریت نامناسب در دیوایس های نه چندان قوی



نمره نهایی:

8.2


دوستان عزیز تمامی اسکرین شات ها اختصاصی بوده و هیچ جای نت پیدا نمیشه چون خودم از بازی گرفتم و اپلود کردم.(دیوایسی که اسکرین شات گرفتم : iPad 4 )
منابع:
IGN , Touch Arcade
 
  • Like
Reactions: ehsanservat

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر