ورود
ثبت نام
صفحه اصلی
اخبار بازی
بررسی بازی
حقایق بازیها
داستان بازی
بررسی سخت افزار
برنامههای ویدیویی
انجمنها
نوشتههای جدید
پرمخاطبها
جستجوی انجمنها
جدیدترینها
ارسالهای جدید
آخرین فعالیتها
کاربران
کاربران آنلاین
جستجو
جستجو فقط عنوان ها
توسط:
جستجو فقط عنوان ها
توسط:
ورود
ثبت نام
جستجو
جستجو فقط عنوان ها
توسط:
جستجو فقط عنوان ها
توسط:
Menu
Install the app
Install
فراخوان عضویت در تحریریه بازیسنتر | برای ثبت درخواست کلیک کنید
صفحه اصلی
انجمنها
گفتگو درباره بازیها و صنعت بازیهای ویدیویی
اخبار بازیها
از کنترلر PS5 به صورت رسمی رونمایی شد
ارسال پاسخ
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
متن گفتگو
<blockquote data-quote="dark spartan" data-source="post: 4735466" data-attributes="member: 128688"><p>اینو از یکی از کامنت های کاربران سایت همسایه در مورد فناوری بازخورد لمسی کپی کردم.سازنده های بازی های مولتی پلتفرم رو نمیدونم ولی فرست پرتی های سونی میتونن چیز های خارق العاده ای خلق بکنن</p><p>"بذارید یه توضیحاتی بدم</p><p>اگه میخواید دقیق متوجه بشید که هپتیک لمسی چی هست، اول باید سیستم لرزش قدیمی (هپتیک مکانیکی یا جنبشی) رو بشناسید. در دسته های معمولی از 2 یا چند موتور چرخشی استفاده میشه که هر کردوم وزن و اندازه متفاوتی دارند. بسته به شرایط هر کدوم از موتورها ممکنه روشن یا خاموش بشن و چرخش و وزن هر نیمکره از هر موتور باعث انرژی جنبشی و لرزش میشه. یکی از این موتورها میتونه لرزش ضعیف ایجاد کنه، یکی دیگه لرزش قویتر. و اگه با هم روشن بشن قویترین لرزش ممکن رو ایجاد میکنن. این نوع فناوری کمی محدود هست و نهایتا بین 3 تا ده پونزده درجه میتونه قدرت لرزش متغیر داشته باشه که برای مخاطب چندان تفاوتی هم ایجاد نمیکنه. و تاخیر و مدت زمان لرزش هم بسته به سرعت چرخش و توان موتورها داره.</p><p>اما فناوری هپتیک لمسی که در برخی گوشیهای پرچمدار مثل گوشیهای اپل و در دسته دوالسنس سونی استفاده میشه، دیگه از موتورهای جنبشی استفاده نمیکنه. بلکه از یک فناوری استفاده میکنه به نام voice Electromagnetic coil actuator یا به عبارتی محرک سیم پیچ الکترومغناطیسی صوتی.. این سیم پیچ و قطعه مغناطیسی بسته به اینکه actuator چقدر نیرو و ولتاژ دریافت میکنه میتونن لرزش ایجاد کنن..این باعث میشه که خیلی خیلی خیلی سریعتر و دقیقتر از موتورهای مکانیکی عمل کنند. علاوه بر این فرکانس لرزشها هم یک حالت پیوسته پیدا میکنن نه گسسته و هر مقدار از لرزش در هر لحظه ممکن میشه! یعنی محدودیت تنوع لرزشها از بین میره ، مثل شیوه عملکرد یک اسپیکر، فقط با دامنه رِنج کمتر. این یعنی توسعه دهنده ها میتونن یک لرزش شبیه به موج که کم و زیاد میشه در هپتیک لمسی ایجاد کنن که برای پوست دست شما در واقع حس امواج صوتی رو میده که دارید لمسش میکنید..یعنی این حرکت و لرزش دسته یا انرژی جنبشی موتور نیست که به پوست دست شما منتقل میشه، بلکه ویبره امواج صوتی در مولکولهای هوا هست که توهم لمس رو برا شما بوجود میاره. به همین دلیل بسته به فرکانس این امواج و با توجه به منغیر بودن و میزان شدتشون، توسعه دهنده ها میتونن حس یک بافت رو برای پوست دست شما شبیه سازی کنند که به نظر من واقعا یه پدیده جالب هست در گیمینگ.. البته قبلا HTC با دستکشهایی که همراه VRش ارائه داده تا حدودی این قابلیت رو بکار برده، ولی اینکه سونی تصمیم گرفته این فناوری رو در دسته تعبیه کنه جالبه..از طرف دیگه اسپیکر داخلی دوالسنس این بار قرار هست که عملکرد خیلی بهتری ارائه بده که ترکیب خود صدا با امواج لرزشی اون که به دستتون منتقل میشه خیلی شگفت انگیز هست..در کل به زبون ساده بخوام براتون بگم، اگر شما دسته دوالسنس رو در دستتون بگیرید و چشمهاتون رو ببندید ، با توجه به امواجی که به پوست دستتون برخورد میکنه ، میتونید با دقت بالایی تکسچر درون بازی رو حدس بزنید، مثلا اینکه اون تکسچر یک سطح زبر هست یا یک سطح صیقل. و حتی میزان شدت زبر بودنش..اما یه چیز دیگه که لازمه بدونید اینه که تریگرهای تطبیق پذیر بحثشون جداست و سیستمشون از این هپتیک صوتی مُنفک است.. من دقیق اطلاع ندارم که چطور قرار هست در برابر فشردن دکمه مقاومت نشون بده که برا ما سختتر یا راحتتر بشه فشار دادنش..حدس من اینه از یک مگنت داخل تریگر و یک قطعه الکترومغناطیسی تعبیه شده در بدنه استفاده میکنن که قابلیت polarity دافعه ای اون ها باعث repel شدنشون میشه که در مقابل فشار انگشت ما مقاومت متغیر نشون بده...ادغام این تریگرها با هپتیک لمسی صوتی و صدای اسپیکر داخلی (و حتی تاچ پد) بشدت جالب در میاد و اگر سونی بتونه این 3 فناوری رو با کیفیت خوب در دسته دوالسنس پیاده سازی کنه، باید بگم که با یک پدیده جالب در گیمینگ طرف هستیم... به عنوان یک سناریو تصور کنید! در بازی یک اره برقی برمیدارید، صدای اره از اسپیکر بیرون میاد و هپتیک لمسی هم لرزش اون رو به دستتون منتقل میکنه و تریگر R2 هم در حین گذشتن از پوست و گوشت دشمن فشار دادنش راحت هست و وقتی که به استخونش رسیدین یه لحظه مقاومتش زیاد میشه و مجبورید بیشتر فشار بدید و بعد یهو رها میشه و میبینید که دست هیولا قطع شده.. به نظر من که واقعا باحال هست!! فقط امیدوارم با وجود این فناوریها دسته قیمت زیادی نداشته باشه."</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dark spartan, post: 4735466, member: 128688"] اینو از یکی از کامنت های کاربران سایت همسایه در مورد فناوری بازخورد لمسی کپی کردم.سازنده های بازی های مولتی پلتفرم رو نمیدونم ولی فرست پرتی های سونی میتونن چیز های خارق العاده ای خلق بکنن "بذارید یه توضیحاتی بدم اگه میخواید دقیق متوجه بشید که هپتیک لمسی چی هست، اول باید سیستم لرزش قدیمی (هپتیک مکانیکی یا جنبشی) رو بشناسید. در دسته های معمولی از 2 یا چند موتور چرخشی استفاده میشه که هر کردوم وزن و اندازه متفاوتی دارند. بسته به شرایط هر کدوم از موتورها ممکنه روشن یا خاموش بشن و چرخش و وزن هر نیمکره از هر موتور باعث انرژی جنبشی و لرزش میشه. یکی از این موتورها میتونه لرزش ضعیف ایجاد کنه، یکی دیگه لرزش قویتر. و اگه با هم روشن بشن قویترین لرزش ممکن رو ایجاد میکنن. این نوع فناوری کمی محدود هست و نهایتا بین 3 تا ده پونزده درجه میتونه قدرت لرزش متغیر داشته باشه که برای مخاطب چندان تفاوتی هم ایجاد نمیکنه. و تاخیر و مدت زمان لرزش هم بسته به سرعت چرخش و توان موتورها داره. اما فناوری هپتیک لمسی که در برخی گوشیهای پرچمدار مثل گوشیهای اپل و در دسته دوالسنس سونی استفاده میشه، دیگه از موتورهای جنبشی استفاده نمیکنه. بلکه از یک فناوری استفاده میکنه به نام voice Electromagnetic coil actuator یا به عبارتی محرک سیم پیچ الکترومغناطیسی صوتی.. این سیم پیچ و قطعه مغناطیسی بسته به اینکه actuator چقدر نیرو و ولتاژ دریافت میکنه میتونن لرزش ایجاد کنن..این باعث میشه که خیلی خیلی خیلی سریعتر و دقیقتر از موتورهای مکانیکی عمل کنند. علاوه بر این فرکانس لرزشها هم یک حالت پیوسته پیدا میکنن نه گسسته و هر مقدار از لرزش در هر لحظه ممکن میشه! یعنی محدودیت تنوع لرزشها از بین میره ، مثل شیوه عملکرد یک اسپیکر، فقط با دامنه رِنج کمتر. این یعنی توسعه دهنده ها میتونن یک لرزش شبیه به موج که کم و زیاد میشه در هپتیک لمسی ایجاد کنن که برای پوست دست شما در واقع حس امواج صوتی رو میده که دارید لمسش میکنید..یعنی این حرکت و لرزش دسته یا انرژی جنبشی موتور نیست که به پوست دست شما منتقل میشه، بلکه ویبره امواج صوتی در مولکولهای هوا هست که توهم لمس رو برا شما بوجود میاره. به همین دلیل بسته به فرکانس این امواج و با توجه به منغیر بودن و میزان شدتشون، توسعه دهنده ها میتونن حس یک بافت رو برای پوست دست شما شبیه سازی کنند که به نظر من واقعا یه پدیده جالب هست در گیمینگ.. البته قبلا HTC با دستکشهایی که همراه VRش ارائه داده تا حدودی این قابلیت رو بکار برده، ولی اینکه سونی تصمیم گرفته این فناوری رو در دسته تعبیه کنه جالبه..از طرف دیگه اسپیکر داخلی دوالسنس این بار قرار هست که عملکرد خیلی بهتری ارائه بده که ترکیب خود صدا با امواج لرزشی اون که به دستتون منتقل میشه خیلی شگفت انگیز هست..در کل به زبون ساده بخوام براتون بگم، اگر شما دسته دوالسنس رو در دستتون بگیرید و چشمهاتون رو ببندید ، با توجه به امواجی که به پوست دستتون برخورد میکنه ، میتونید با دقت بالایی تکسچر درون بازی رو حدس بزنید، مثلا اینکه اون تکسچر یک سطح زبر هست یا یک سطح صیقل. و حتی میزان شدت زبر بودنش..اما یه چیز دیگه که لازمه بدونید اینه که تریگرهای تطبیق پذیر بحثشون جداست و سیستمشون از این هپتیک صوتی مُنفک است.. من دقیق اطلاع ندارم که چطور قرار هست در برابر فشردن دکمه مقاومت نشون بده که برا ما سختتر یا راحتتر بشه فشار دادنش..حدس من اینه از یک مگنت داخل تریگر و یک قطعه الکترومغناطیسی تعبیه شده در بدنه استفاده میکنن که قابلیت polarity دافعه ای اون ها باعث repel شدنشون میشه که در مقابل فشار انگشت ما مقاومت متغیر نشون بده...ادغام این تریگرها با هپتیک لمسی صوتی و صدای اسپیکر داخلی (و حتی تاچ پد) بشدت جالب در میاد و اگر سونی بتونه این 3 فناوری رو با کیفیت خوب در دسته دوالسنس پیاده سازی کنه، باید بگم که با یک پدیده جالب در گیمینگ طرف هستیم... به عنوان یک سناریو تصور کنید! در بازی یک اره برقی برمیدارید، صدای اره از اسپیکر بیرون میاد و هپتیک لمسی هم لرزش اون رو به دستتون منتقل میکنه و تریگر R2 هم در حین گذشتن از پوست و گوشت دشمن فشار دادنش راحت هست و وقتی که به استخونش رسیدین یه لحظه مقاومتش زیاد میشه و مجبورید بیشتر فشار بدید و بعد یهو رها میشه و میبینید که دست هیولا قطع شده.. به نظر من که واقعا باحال هست!! فقط امیدوارم با وجود این فناوریها دسته قیمت زیادی نداشته باشه." [/QUOTE]
Insert quotes…
Verification
پایتخت ایران
ارسال نوشته
صفحه اصلی
انجمنها
گفتگو درباره بازیها و صنعت بازیهای ویدیویی
اخبار بازیها
از کنترلر PS5 به صورت رسمی رونمایی شد
Top
نام کاربری یا ایمیل
رمز عبور
نمایش
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
مرا به خاطر بسپار
ورود
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی
همین حالا ثبت نام کن
or ثبتنام سریع از طریق سرویسهای زیر
Twitter
Google
Microsoft