اکوسیستم مایکروسافت و تحولی بزرگ در صنعت بازی‌سازی

آیا اکوسیستم مایکروسافت موفق خواهد شد؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    121

Democracy

Stay hungry. Stay foolish.
کاربر سایت
مایکروسافت در حال ورود به عرصه جدیدی در دنیای بازی‌های کامپیوتری است. عرصه‌ای که نه‌تنها برای آن‌ها بلکه برای تمام صنعت بازی‌سازی گامی بزرگ خواهد بود. ازاین‌جهت برای مایکروسافت گامی بزرگ تلقی می‌شود که در صورت پیروزی موفقیت عظیمی را در بخش سرگرمی‌ها به دست خواهد آورد و در صورت شکست احتمال نابودی بخش سرگرمی‌های آن‌ها وجود؛ اما برای صنعت بازی‌سازی این اتفاق در صورت موفق شدن، رویداد بزرگی خواهد بود. رویدادی که تمام صنعت بازی‌سازی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در این نوشتار سعی بر آن است که به تحلیل این موضوع و تبعات آن از جوانب مختلف بپردازیم.
960-65a99bb7a3115fdede20da98b08a370f-can-microsoft-corporation-evolve-to-become-the-perfect-ecosystem.jpg

در ابتدا بهتر از به بخش نرم‌افزاری بپردازیم. مایکروسافت در حال یکپارچه‌سازی تمام پلتفرم‌های خود به‌عنوان یک پلتفرم ویندوزی است که مبتنی بر ویندوز 10 بوده و تمام دستگاه‌های مختلف مثل XBOX، کامپیوتر شخصی، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بتوانند با عنوانی واحد به نام پلتفرم ویندوز شناخته شوند. پلتفرم ویندوز که از آن با عنوان Universal Windows Platform یا UWP خواهیم شناخت، دارای برنامه‌های کاربردی یکپارچه‌ای نیز خواهند بود که به آن‌ها Universal Windows Applications یا به‌طور مختصر UWA گفته می‌شود. به نظر می‌رسد در این سیستم جدید شما کافی است بر روی هر یک از انواع پلتفرم ویندوزی مذکور، محتوای خاصی را خریداری کنید و در این صورت می‌توانید آن محتوای مذکور را در صورت وجود و بدون پرداخت هزینه اضافی برای دستگاه دیگرتان استفاده کنید. این دقیقاً کاری است که مایکروسافت برای عنوان Quantum Break به‌صورت آزمایش انجام داده و می‌توان QB را به‌عنوان اولین UWA مایکروسافت قلمداد کرد. چالشی که در این بخش پیش روی مایکروسافت است، رقابت با Valve و پایگاه داده بسیار عظیم Steam است. چراکه مایکروسافت در راستای سیاست‌های یکپارچه‌سازی خود می‌خواهد از فروشگاه ویندوز به‌عنوان مرکز خرید محتوای UWP استفاده کند. در مورد عناوین انحصاری مایکروسافت مانند QB یا Gears of War چالشی وجود ندارد ولی وقتی بحث به تولیدات 3[SUP]rd[/SUP] party می‌رسد موضوع کمی متفاوت خواهد بود و اینجاست که مایکروسافت وارد رقابت با Steam خواهد شد. رقابتی که اگر با هوشمندی همراه نباشد نتیجه فاجعه باری همانند Games For Windows Live برای مایکروسافت به ارمغان خواهد آورد.
steam-machine-teardown-top-off-640x353.jpg

اما مهم‌ترین و نوآورانه‌ترین اقدام مایکروسافت برای عرضه UWP تولید کنسول بازی قابل ارتقاء است. شاید بزرگ‌ترین چالشی که کنسول‌های بازی و خریداران همواره با آن درگیر بوده‌اند نبود قابلیت ارتقاء آن است. کنسول بازی یک تجهیز الکترونیکی فشرده است که کاملاً برای بازی بهینه شده و می‌توان با کمترین هزینه و نیاز سخت‌افزاری بهترین کیفیت ممکن را ارائه دهد. حال اگر این کنسول بازی قابل ارتقاء باشد و بتوان آن‌ها با سخت‌افزار جدید و بهینه مخصوص همان کنسول ارتقاء داد کاری بسیار بزرگ انجام خواهد شد. کاری که مایکروسافت می‌خواهد آن‌ها برای اولین بار انجام دهد. تصورش را بکنید که به‌جای خرید کنسول جدیدی مثل PS4 یا XBOX One همان کنسول قبلی خود را ارتقاء داده بودید و اکنون می‌توانستید تمام بازی‌های قبلی خود را رو کنسول ارتقاءیافته استفاده کنید و از تجربه بازی‌های جدید لذت ببرید. این ایده واقعاً نوآورانه و بسیار بزرگ است و در صورت موفقیت صنعت بازی را دگرگون خواهد کرد. چراکه با کمترین هزینه ممکن سخت‌افزار کنسول بازی شما به‌روز شده و البته مانند قبل بهینه است و می‌تواند تا مدت‌ها در کنارتان باشد.
phil_spencer_windows-10-640x0.jpg

«فیل اسپنسر» در مورد قابلیت ارتقاء سخت‌افزاری کنسول‌ها صحبت‌هایی داشته که در ادامه فقط به نکات مهم آن اشاره خواهیم کرد. وی با بیان این مورد که دنیای فن‌آوری روزبه‌روز در حالت پیشرفت و نوآوری است به نکته مهم اشاره می‌کند که کنسول‌های بازی در ابتدای یک نسل با سخت‌افزاری بسته تولیدشده و تا انتهای همان نسل که فقط چند سال طول می‌کشد با همان سخت‌افزار کار خواهند کرد درصورتی‌که دیگر محصولات روزبه‌روز بهتر و بهتر خواهند شد؛ اما داستان این نیست و کنسول‌های بازی می‌توانند از این پیشرفت‌های نوآورانه بهره‌مند باشند و به نظر او این موضوعی مهم‌ترین چیزی است که تاکنون در هیچ کنسول بازی دیده نشده است. درصورتی‌که UWP و UWA مایکروسافت و همچنین این ایده بسیار جالب با موفقیت روبرو شود در آینده شاهد کنسول‌های بازی خواهیم بود که نه‌تنها می‌توانند بازی‌های جدید را به بهترین شکل ممکت اجرا کنند بلکه می‌توانند همانند کامپیوتر شخصی به پایگاه دادهای عظیم از بازی‌های قدیمی نیز دسترسی داشته باشند. این گام بزرگ همان‌طور که «اسپنسر» نیز به آن اشاره می‌کند به ما این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از دست دادن آرشیو بازی‌های قبلی خودمان به‌راحتی و با ارتقاء سخت‌افزار به نسل جدیدی کوچ کنیم و این گامی بسیار بزرگ و نوآورانه در صنعت بازی‌های کامپیوتری خواهد بود.
msft.PNG

اکوسیستم مایکروسافت و قابلیت ارتقاء سخت‌افزاری آن گام بسیار بزرگی در پیشرفت صنعت بازی‌سازی است. این نوآوری می‌تواند به تحولی عظیم به‌خصوص در بخش سخت‌افزار کنسول‌های بازی منجر شود و رؤیای بسیاری از گیمرها را به حقیقت تبدیل کند. تجربه عناوین زیبا و انحصاری یک کنسول و صرف هزینه‌ای اندک و تجربه عناوین زیبای دوران گذشته. کاری که اگر با موفقیت انجام شود کارستان خواهد بود.

====================

منابعی که به طور آزاد از آنها در این نوشتار استفاده شده است

Microsoft to unify PC and Xbox One platforms, ending fixed console hardware | Technology | The Guardian

Phil Spencer signals Xbox One hardware upgrades | Polygon

The Head of Xbox Wants to Make Upgradable Consoles | Digital Trends
 
آخرین ویرایش:
«فیل اسپنسر» در مورد قابلیت ارتقاء سخت‌افزاری کنسول‌ها صحبت‌هایی داشته که در ادامه فقط به نکات مهم آن اشاره خواهیم کرد. وی با بیان این مورد که دنیای فن‌آوری روزبه‌روز در حالت پیشرفت و نوآوری است به نکته مهم اشاره می‌کند که کنسول‌های بازی در ابتدای یک نسل با سخت‌افزاری بسته تولیدشده و تا انتهای همان نسل که فقط چند سال طول می‌کشد با همان سخت‌افزار کار خواهند کرد درصورتی‌که دیگر محصولات روزبه‌روز بهتر و بهتر خواهند شد؛ اما داستان این نیست و کنسول‌های بازی می‌توانند از این پیشرفت‌های نوآورانه بهره‌مند باشند و به نظر او این موضوعی مهم‌ترین چیزی است که تاکنون در هیچ کنسول بازی دیده نشده است. درصورتی‌که UWP و UWA مایکروسافت و همچنین این ایده بسیار جالب با موفقیت روبرو شود در آینده شاهد کنسول‌های بازی خواهیم بود که نه‌تنها می‌توانند بازی‌های جدید را به بهترین شکل ممکت اجرا کنند بلکه می‌توانند همانند کامپیوتر شخصی به پایگاه دادهای عظیم از بازی‌های قدیمی نیز دسترسی داشته باشند.


والا استيم ماشين و حتي خود PC قبلا اينكارو كردن اگه قرار باشه كنسول هم اينطور باشه اصلا چه نيازي به خريد كنسول هست همون PC رو ميخريم ديگه هر موقع هم خواستيم ارتقا ميديم. اين اسپنسر حال كرده چرخ رو دوباره اختراع كنه:d
 
والا استيم ماشين و حتي خود PC قبلا اينكارو كردن اگه قرار باشه كنسول هم اينطور باشه اصلا چه نيازي به خريد كنسول هست همون PC رو ميخريم ديگه هر موقع هم خواستيم ارتقا ميديم. اين اسپنسر حال كرده چرخ رو دوباره اختراع كنه:d

اینجا بحث انحصاریها هم پیش میاد که قرار هست از انحصاری XBOX تبدیل بشه به انحصاری UWP که خب استیم فاقد این بخش هست . مسئله دوم اینه که ماشین استیم کنسول نیست و اینا میخوان کنسول قابل ارتقاء بسازن نه PC
 
آخرین ویرایش:
من خودم به شخصه نمیدونم دقیقا آینده این حرکت چی میتونه باشه.کلا حرکت بسیار ریسکی هست.البته ارتقا سخت افزار رو قبلا با Sega CD,Sega 32X تجربه کردیم که چندان موفق نبودن منتهی اینجا به نظر میاد برنامه خیلی کلان تر هستش.طبیعی هم هست چون شرکت پشتش Microsoft یکی از بزرگترین شرکت های جهان است.

اگه بتون یک سیستم واقعا یکپارچه خلق کنن با قابلیت Cross-Buy و Cross-Play و.... که بشه همه جا به پروفایلمون فارغ ار پلتفرم دسترسی داشته باشیم قطعا میتونه انقلابی برای خودش باشه.منتهی باید نشست و دید.این E3 به نظرم خیلی دیدنی خواهد بود.
 
ویندوز استور تا وقتی که Mod Support و قابلیت تنظیم V-Sync و یه قسمت مخصوص بازی های PC که هیچ چیز دیگه ای توش نیست رو نداشته باشه به هیچ جایی نمی رسه. یعنی امیدوارم نرسه که خیلی برای PC Gaming بد میشه.
 
Last edited by a moderator:
اگه اینکار انجام بشه و کنسولا رو ارتقا بدن یکی بساط پایرت خوری کلا برچیده میشه یکی اینکه مرز بین پی سی و کنسول خیلی کم میشه.بخاطر این تصمیم سونی هم مجبور به تغییر در سیاستاش در مورد کنسول بعدیش میشه!
شما فکر کنید سال 2019 کنسولای نسل نهم معرفی بشن.سونی بگه کنسول ما تا 7 سال دیگه همینه مایکروسافت بگه 2 سال دیگه ارتقا میدیم اونم اختیاری واسه هرکی میخواد با گرافیک بالاتر بازی کنه:dخوب ملت میرن سمت کنسول مایکروسافت
اصلا این کار مایکروسافت کلا صنعت گیم رو متحول میکنه
 
اما مهم‌ترین و نوآورانه‌ترین اقدام مایکروسافت برای عرضه UWP تولید کنسول بازی قابل ارتقاء است. شاید بزرگ‌ترین چالشی که کنسول‌های بازی و خریداران همواره با آن درگیر بوده‌اند نبود قابلیت ارتقاء آن است. کنسول بازی یک تجهیز الکترونیکی فشرده است که کاملاً برای بازی بهینه شده و می‌توان با کمترین هزینه و نیاز سخت‌افزاری بهترین کیفیت ممکن را ارائه دهد. حال اگر این کنسول بازی قابل ارتقاء باشد و بتوان آن‌ها با سخت‌افزار جدید و بهینه مخصوص همان کنسول ارتقاء داد کاری بسیار بزرگ انجام خواهد شد. کاری که مایکروسافت می‌خواهد آن‌ها برای اولین بار انجام دهد.
این دقیقا چطوریه؟ یعنی میریم قطعه جدید میخریم میزنیم به کنسول؟:دی
یا قدرت نامحدود کلادِ خودمون؟:دی
من خودم به شخصه نمیدونم دقیقا آینده این حرکت چی میتونه باشه.کلا حرکت بسیار ریسکی هست.البته ارتقا سخت افزار رو قبلا با Sega CD,Sega 32X تجربه کردیم که چندان موفق نبودن منتهی اینجا به نظر میاد برنامه خیلی کلان تر هستش.طبیعی هم هست چون شرکت پشتش Microsoft یکی از بزرگترین شرکت های جهان است.
ناموفق بودن منظورتون از لحاظ فروشه دیگه؟
چون من بعدها گرافیک بازیهای Sega 32X رو دیدم افسوس خوردم چرا تو زمان خودش که سگا داشتم از وجود چنین چیزی باخبر نبودم:دی
 
آخرین ویرایش:
ویندوز استور تا وقتی که Mod Support و قابلیت تنظیم V-Sync و یه قسمت مخصوص بازی های PC که هیچ چیز دیگه ای توش نیست رو نداشته باشه به هیچ جایی نمی رسه. یعنی امیدوارم نرسه که خیلی برای PC Gaming بد میشه.

البته اقای Mike Ybarra از مایکروسافت گفتند تمام این مشکلات بهش اگاه هستند در حال بر طرف کردنشون هستند.
 
این داستان ارتقاء که از Xbox one گذشته ولی برای نسل بعد فکر بدی نیست هرچند قبلا هم به صورت محدود امتحان شده مثلا سگا قابلیت ارتقا به 32X داشت یا Sega Saturn قابلیت ارتقاء Ram داشت ولی کمپتیبیلیتی ای که تکنولوژی ویندوز 10 ایجاد کرده (مثل دوئال جی پی یو بین انویدیا و ای ام دی) میتونه ایده کنسولهای ماژولار رو تقویت کنه.
 
ممون از مطلب و زیبا و کاملتون
و ممنون از وقتی که گذاشتید و این مقاله نوشتید

بنظر خودم این راه یه راه طولانیه و به این زودیا نتیجه نمیده و سال ها زمان میبره
یادمه سال ها پیش هم با pc بازی میکردم هم ps2 داشتم , بازی نید فور اسپید داشتم بازی میکردم
رو pc م که میشه گفت سخت افزارش چندین برابر ps2 قدرت داشت , اما این بازی تو هم لودینگ خیلی زیادی داشت و ....... ( حتی در کیس باز کرده بودم پنکه گذاشتم با دور آخر که لود بازی ها کمتر میشد ) هر روزم در حال ارتقا کارت گرافیک و ....... بودم
اما همون بازی روی ps2 خیلی راحت کار میکرد بدون مشکل لودینگ بالا و ........ ----
مزیت بازی رو کنسول نسبت به pc : بدون دردسر نصب چند دیسک بازی , بدون نیاز به نصب چنتا درایور , بدون نیاز به فضا خالی روی هارد دیسک داشتن , بدون ارور ها هنگام نصب بازی یا احرا بازی و .......

اون زمان بود که علاقه ام به کنسول چند برابر شد

خیلی از گیمر ها که کنسول دارند همین نظر منو دارند , و بخاطر اینکه کنسول تو یه نسل نیاز به دستکاری , ارتقا و ...... نداره و راحت میشه برای سال ها بازی ها رو بدون مشکل بازی کرد
همین ps2 که سال 2000 لانچ شد تا اواخر سال 2013 تولید شد , کلی بازی مطرح و زیبا برای سال ها میتمادی میتونستید روش بازی کنید , بدون نگرانی از اینکه باید کارت گرافیکشو عوض کرد باید ............

ارتقا سخت افزاری کنسول ایده جالبیه , ولی مرز ها بین کنسول و pc بر میداره , و کنسول باز ها میفتن تو چرخه بی انتها خرید لوازم و قطعات جدید کنسول , همینطوری که الان pc هر روز آپدیت میشه و کلی هزینه بره
فرض کنید کنسول دارید , کنسول نسل حاظر بعد بگن برای اجرا فلان بازی که قراره منتشر کنیم حتما رم و cpu کنسول ارتقا بدید و ....................
 
آخرین ویرایش:
این داستان ارتقاء که از Xbox one گذشته ولی برای نسل بعد فکر بدی نیست هرچند قبلا هم به صورت محدود امتحان شده مثلا سگا قابلیت ارتقا به 32X داشت یا Sega Saturn قابلیت ارتقاء Ram داشت ولی کمپتیبیلیتی ای که تکنولوژی ویندوز 10 ایجاد کرده (مثل دوئال جی پی یو بین انویدیا و ای ام دی) میتونه ایده کنسولهای ماژولار رو تقویت کنه.

من بیشتر فکر میکنم منظور از ارتقاء تولید یک سخت افزار جدید هست تا فقط اضافه کردن یک قطعه سخت افزاری جدید به کنسول و ... . اگر منظورش این بود میگفت کنسول ماژولار تولید میکنیم. اما چنین چیزی نگفته.

هر چند باز هم میتونن کاری رو که برای Surface Book کردن (جدا کردن CPU&iGPU از dGPU) با Xbox One هم انجام بدن. یعنی این ایده چیزی هست که الان توی یکی از محصولات مایکروسافت عملاً بکارگیری شده و جواب هم داده. شاید مثلاً یک سال بعد دلشون خواست dGPUـیی که توی SB بکار گرفتن رو تقویت کنن و ... اینطوری شما مجبور نیستی تمام دستگاه رو دوباره بخری و ... . همین کار رو میتونن با اعمال یسری تغییرات برای XB1 یا هر کنسول دیگه‌ای ویندوزی‌ای انجام بدن.

یا اینکه میتونن چند مدل کنسول رو به طور همزمان داشته باشن. ولی فعلآً فکر میکنم تمرکزشون رو بذارن برای هر چه بیشتر آماده کردن UWP برای یک چنین تغییراتی و وقتی به جای مناسبی رسیدن میتونن این سیاست رو هم عملی کنن که فکر میکنم نهایتاً 1-2 سال دیگه بستر انجام این کار آماده شده باشه و تا اون موقع احتمالاً نسل هشتم هم به انتهای خودش رسیده و یا در آستانه تمام شدن هست (سال 2018-2019).
 
اینجا بحث انحصاریها هم پیش میاد که قرار هست از انحصاری XBOX تبدیل بشه به انحصاری UWP که خب استیم فاقد این بخش هست . مسئله دوم اینه که ماشین استیم کنسول نیست و اینا میخوان کنسول قابل ارتقاء بسازن نه PC

عذر ميخوام نريمان ولي فكر ميكنم اينا همه بازي با كلماته. منو ياد ماكاروني با آرد سمولينا ميندازه.:d ميان تبليغات ميكنن يه اسم عجيب غريب رو محصولشون ميزارن ولي در نهايت همون چيزي رو دستت ميدن كه هميشه ميدادن. كنسول يعني پلتفورم بسته يعني يكي ميخري چند سال استفاده ميكني يعني بازي ساز ميدونه دقيقا براي كي و براي چه سخت افزاري بازي ميسازه اگر شما اومدي يه سخت افزاري ارائه دادي كه هر سال آپگريد شد ديگه اسمش كنسول نيست ميشه استيم ماشين يا PC يا ويندوز ماشين. من كاري به موفقيت يا عدم موفقيتش ندارم.

در ضمن استيم هم انحصاري هاي خودش رو داره شما فكر ميكني الان همه استيم رو ول ميكنن هجوم ميارن روي پلتفورم مايكروسافت؟؟؟؟ حالا تا اين بياد جا بيفته بين پي سي گيمرا شناخته بشه خيلي طول ميكشه


--------------------------------------------------------

سياست مايكروسافت خيلي ظريفه واقعا. اول موفقيت پلي استبيشن باعث شد اينا Xbox رو بسازن حالا كه نتونستن سوني رو پايين بكشن به اين نتيجه رسيدن كه راه رفتن طاووس رو كه ياد نگرفتن هيچي راه رفتن خودشونم يادشون رفته ديدن خونه ي خودشون پي سي افتاده دست استيم حالا ميخوان برن شاخ استيمو بشكونن. كلا مايكروسافت سياستش اينه ببينه كجا كي تو چي موفق شده بره همونجا فرو كنه
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or