حتماً خیلیاتون اسم کمپانی Paradox Interactive رو نشنیدین، و خب طبیعتاً اسم بازیهاش رو هم نشنیدین؛ به دلایل نامعلومی این کمپانی به طور کامل تو ایران ناشناختست.
Paradox Interactive چیه؟
پارادوکس یه کمپانی نه چندان کوچیک سوئدیه که حوزهی اصلی فعالیتش بازیهای Grand Strategy تاریخیه. مخاطب بازیهای این شرکت جامعهی کوچیکتری از مخاطب بازیهایی مثل Total War و Civilization هستن، مخاطباش کسایین که به تاریخ علاقهمندن و میخوان تواناییهای استراتژیک خودشون رو تو حوزههای مختلف بسنجن. به طور کلی بازیهای پارادوکس شبیهساز تاریخ جایگزین هستن تا صرفاً یه بازی.
یعنی چی شبیهساز؟ چه فرقی با بازیهای استراتژیک شناختهشدهتر میکنن؟
- تو بازیهای پارادوکس شما تقریباً با یه نرمافزار مدیریتی طرف هستین، تعداد زیادی منو و گزینه و اسلایدر و چارت و نمودار وجود داره که برای کسی که اولین باره باهاشون روبرو میشه خیلی گیج کنندست.
- برخلاف اکثر بازیها شما میتونین همه کشورهایی که توبازی وجود دارن (که معمولاً میشه همه کشورهای دنیا) برای بازی انتخاب کنین، و معمولاً هر کشوری براساس تاریخ اتفاقات و مسائل مختص خودش رو داره.
- هدف مشخصی تو بازی وجود نداره و شما خودتون برای خودتون هدف گذاری میکنین، مثلاً تو Crusader Kings میتونین با امپراطوری بیزانس شروع کنین و هدفتون احیای امپراطوری روم و ترمیم جدایی بزرگ (جدایی کلیسای کاتولیک رومی و ارتدکس شرقی) باشه، یا میتونین با یه کاراکتر نورس شروع کنین و هدفتون رو تسخیر دنیا قرار بدین، بازی به شما نمیگه چیکار کنین، خودتونین که تصمیم میگیرین.
- یکی از مشخصههای بازیهای پارادوکس قابلیت Pause هست، یعنی در عین اینکه بازی در حالت Real-Time جلو میره، ازونجایی که شما نمیتونین مثل CPU تو کسری از ثانیه همهی جوانب بازی رو تحت نظر داشته باشین این امکان رو دارین که زمان رو نگه دارین، کاراتون رو انجام بدین و بعد ادامه بدین، به طور کلی وقتی دارین بازی میکنین همیشه شست دست چپتون رو اسپیسه! (که pause و play رو کنترل میکنه)
- نکتهی دیگه اینکه پچها و DLC ها تو بازیهای پارادوکس خیلی مهمن؛ وظیفه پچها فقط رفع باگ نیست، پارادوکس به سیستمی از بازیسازی اعتقاد داره که تو اون ساخت بازی بعد از عرضه ادامه پیدا میکنه، پچها تغییرات خیلی گندهای توی بازی ایجاد میکنن، برای نمونه بازی Europa Universalis IV که پارسال منتشر شد تا حالا حدود 20 تا پچ داشته و به ورژن 1.7 رسیده و بالکل با نسخه 1.0 بازی متفاوته، قسمتهای بزرگی از گیم پلی تغییر کرده و چیزهای خیلی زیادی به بازی اضافه شده و استراژیهایی تو نسخه های اولیه استفاده میشد الان تقریباً همشون بی استفادن.
- بازیهای پارادوکس قابلیت مادینگ خیلی خیلی بالایی دارن، بالای 90% فایلهای بازی فایلهای txt. معمولی هستن و به راحتی قابل فهم. علاوه برای تعداد زیادی ماد که برای این بازیها وجود داره، هرکسی میتونه بیشتر قسمتهای بازی رو به دلخواه خودش تغییر بده.
این تغییرات بر چه اساسی انجام میشن؟
Paradox Interactive چیه؟
پارادوکس یه کمپانی نه چندان کوچیک سوئدیه که حوزهی اصلی فعالیتش بازیهای Grand Strategy تاریخیه. مخاطب بازیهای این شرکت جامعهی کوچیکتری از مخاطب بازیهایی مثل Total War و Civilization هستن، مخاطباش کسایین که به تاریخ علاقهمندن و میخوان تواناییهای استراتژیک خودشون رو تو حوزههای مختلف بسنجن. به طور کلی بازیهای پارادوکس شبیهساز تاریخ جایگزین هستن تا صرفاً یه بازی.
یعنی چی شبیهساز؟ چه فرقی با بازیهای استراتژیک شناختهشدهتر میکنن؟
- تو بازیهای پارادوکس شما تقریباً با یه نرمافزار مدیریتی طرف هستین، تعداد زیادی منو و گزینه و اسلایدر و چارت و نمودار وجود داره که برای کسی که اولین باره باهاشون روبرو میشه خیلی گیج کنندست.
- برخلاف اکثر بازیها شما میتونین همه کشورهایی که توبازی وجود دارن (که معمولاً میشه همه کشورهای دنیا) برای بازی انتخاب کنین، و معمولاً هر کشوری براساس تاریخ اتفاقات و مسائل مختص خودش رو داره.
- هدف مشخصی تو بازی وجود نداره و شما خودتون برای خودتون هدف گذاری میکنین، مثلاً تو Crusader Kings میتونین با امپراطوری بیزانس شروع کنین و هدفتون احیای امپراطوری روم و ترمیم جدایی بزرگ (جدایی کلیسای کاتولیک رومی و ارتدکس شرقی) باشه، یا میتونین با یه کاراکتر نورس شروع کنین و هدفتون رو تسخیر دنیا قرار بدین، بازی به شما نمیگه چیکار کنین، خودتونین که تصمیم میگیرین.
- یکی از مشخصههای بازیهای پارادوکس قابلیت Pause هست، یعنی در عین اینکه بازی در حالت Real-Time جلو میره، ازونجایی که شما نمیتونین مثل CPU تو کسری از ثانیه همهی جوانب بازی رو تحت نظر داشته باشین این امکان رو دارین که زمان رو نگه دارین، کاراتون رو انجام بدین و بعد ادامه بدین، به طور کلی وقتی دارین بازی میکنین همیشه شست دست چپتون رو اسپیسه! (که pause و play رو کنترل میکنه)
- نکتهی دیگه اینکه پچها و DLC ها تو بازیهای پارادوکس خیلی مهمن؛ وظیفه پچها فقط رفع باگ نیست، پارادوکس به سیستمی از بازیسازی اعتقاد داره که تو اون ساخت بازی بعد از عرضه ادامه پیدا میکنه، پچها تغییرات خیلی گندهای توی بازی ایجاد میکنن، برای نمونه بازی Europa Universalis IV که پارسال منتشر شد تا حالا حدود 20 تا پچ داشته و به ورژن 1.7 رسیده و بالکل با نسخه 1.0 بازی متفاوته، قسمتهای بزرگی از گیم پلی تغییر کرده و چیزهای خیلی زیادی به بازی اضافه شده و استراژیهایی تو نسخه های اولیه استفاده میشد الان تقریباً همشون بی استفادن.
- بازیهای پارادوکس قابلیت مادینگ خیلی خیلی بالایی دارن، بالای 90% فایلهای بازی فایلهای txt. معمولی هستن و به راحتی قابل فهم. علاوه برای تعداد زیادی ماد که برای این بازیها وجود داره، هرکسی میتونه بیشتر قسمتهای بازی رو به دلخواه خودش تغییر بده.
این تغییرات بر چه اساسی انجام میشن؟
یکی از ویژگیهای پارادوکس ارتباط دائم دولوپرها با پلیرهاست، یه فروم خیلی گنده داره که همه ی دولوپرها با اکانت شخصی توش فعالن. مستقیماً با پلیرها صحبت میکنن، نظراشون و انتقاداشونو میشنون، فحش میخورن، بعضا فحش میدن و درنهایت تصمیم گیری میکنن.
اوکی، حالا بازی هاشون چیا هست؟
فرانشیزهای اصلی پارادوکس محدودهی زمانی سقوط امپراطوری روم غربی تا جنگ جهانی دوم رو شامل میشن، و ازونجایی که مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تو این رنج زمانی بارها تغییر کرده، پارادوکس این رنج رو به 4 قسمت تقسیم کرده و 4 تا فرانشیز اصلی عرضه میکنه:
Victoria
آخرین نسخهی عرضه شده: Victoria II
محدودهی زمانی: از 1836 (انقلاب تگزاس) تا 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی)
محدودهی جغرافیایی: تمام کرهی زمین
تمرکز این بازی روی انقلاب صنعتی، تفکرات جدید سیاسی ، تجارت و استعمار آفریقاست. تو این بازی شما به طور مستقیم با مردمتون سروکار دارین، هر کدوم از مردم تو هرنقطه از دنیا، با فاکتورهایی مثل ملیت، دین، شغل، طبقهی اقتصادی، وضعیت اقتصادی، عقاید سیاسی ، نیازها و سواد مشخص میشن و شما وظیفه حکومت کردن و راضی نگه داشتن اونا رو به عهده دارین.
تو مناطق مختلف کشورتون کارخونه میسازین که مستقیماً اولاً روی اقتصاد و ثانیاً روی بیکاری تأثیر مستقیم میذاره. محصولاتی که تولید میکنین وارد سیستم پیچیده ی تجارت میشن و درآمد شما رو به طور غیر مستقیم تعیین میکنن.
توی این بازی سیستم امتیاز دهی تأثیر بزرگی روی گیمپلی داره و کشورها به ابرقدرت، قدرت ثانویه، متمدن و نامتدن تقسیم میشن.
با وجود اینکه روابط خارجی بخش بزرگی از این بازیه، الزاماً بزرگ بودن ضامن موفقیت شما نیست و بارها دیدم که کشورهای کوچیکی مثل هلند، بلژیک و سوییس به ابرقدرت تبدیل شدن.
Hearts Of Iron
آخرین نسخهی عرضه شده: Hearts Of Iron III --- البته Heart Of Iron IV هم معرفی شده و فکر کنم 2015 عرضه میشه.
محدودهی زمانی: از 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی) تا 1948 (بحران محاصرهی برلین توسط شوروی که منجر به تاسیس ناتو شد)
تمرکز این بازی روی استراتژی جنگیه و برخلاف بقیهی بازیهای پارادوکس تیک زمانی ساعته و نه روز.
خودم این بازی رو بازی نکردم و نمیتونم توضیح زیادی دربارش بدم، ببخشین! میتونین اینجا بیشتر دربارش بخونین.
همین؟
نه، spin-off ها و عناوین دیگه هم وجود دارن، مثل Darkest Hour که براساس Hearts Of Iron II بود و جنگ سرد رو پوشش میداد. یا Europa Universalis Rome که مربوط به امپراطوری روم قبل از مسیحیت بود.
میشه این بازیها رو پشت سر هم بازی کرد؟
از همون اول که این بازیها عرضه شدن، کانورترهای غیر رسمی برای تبدیل سیوها و وارد کردنشون به فرانشیزهای بعدی وجود داشت و داره. اما با عرضهی Europa Universalis IV خود پارادوکس یه کانورتر برای Crusader Kings II به Europa Universalis IV به صورت رسمی عرضه کرد و انتظار میره که با عرضهی نسخههای بعدی برای بقیهی فرانشیزها هم این کار رو بکنه.
اگه انشام بد بود ببخشین، نویسنده نیستم، فقط میخواستم دوستانو با این بازیها آشنا کنم.
کپیبرداری با ذکر منبع اوکی میباشد!
سؤالی اگه بود در خدمتم.
اوکی، حالا بازی هاشون چیا هست؟
فرانشیزهای اصلی پارادوکس محدودهی زمانی سقوط امپراطوری روم غربی تا جنگ جهانی دوم رو شامل میشن، و ازونجایی که مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تو این رنج زمانی بارها تغییر کرده، پارادوکس این رنج رو به 4 قسمت تقسیم کرده و 4 تا فرانشیز اصلی عرضه میکنه:
Crusader Kings
آخرین نسخهی عرضه شده: Crusader Kings II
محدودهی زمانی: از 769 (آغاز فتوحات شارلمانی) تا 1453 (سقوط کنستانتینوپل/قسطنطنتیه/استانبول و پایان امپراطوری بیزانس/روم شرقی)
محدودهی جغرافیایی: اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و شبه قارهی هند.
با توجه به سیستم اجتماعی اون زمان، تمرکز Crusader Kings روی شخصیتهای درباری و روابط بین اون ها، سیستم فئودالی و مذهبه. شما تو شروع بازی یه کاراکتر رو انتخاب میکنین و تا زمانی که سلسلهی شما مقام حداقل کنت داره بازی ادامه پیدا میکنه. در طول بازی شما میجنگین، دفاع میکنین، ازدواج میکنین، میکشین، زندانی میکنین دسیسه چینی میکنین و خلاصه هرکاری میکنین که قدرتتون رو حفظ کنین. معمولاً تو این بازی هرچی مُلک کوچیکتری داشته باشین و خودتون رو درگیر سیاست خارجی نکنین راحتترین، مسائل درون درباری به اندازهی کافی وقتتون رو میگیره.
آخرین نسخهی عرضه شده: Crusader Kings II
محدودهی زمانی: از 769 (آغاز فتوحات شارلمانی) تا 1453 (سقوط کنستانتینوپل/قسطنطنتیه/استانبول و پایان امپراطوری بیزانس/روم شرقی)
محدودهی جغرافیایی: اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و شبه قارهی هند.
با توجه به سیستم اجتماعی اون زمان، تمرکز Crusader Kings روی شخصیتهای درباری و روابط بین اون ها، سیستم فئودالی و مذهبه. شما تو شروع بازی یه کاراکتر رو انتخاب میکنین و تا زمانی که سلسلهی شما مقام حداقل کنت داره بازی ادامه پیدا میکنه. در طول بازی شما میجنگین، دفاع میکنین، ازدواج میکنین، میکشین، زندانی میکنین دسیسه چینی میکنین و خلاصه هرکاری میکنین که قدرتتون رو حفظ کنین. معمولاً تو این بازی هرچی مُلک کوچیکتری داشته باشین و خودتون رو درگیر سیاست خارجی نکنین راحتترین، مسائل درون درباری به اندازهی کافی وقتتون رو میگیره.
Europa Univesalis
آخرین نسخهی عرضه شده: Europa Universalis IV
محدودهی زمانی: از 1444 (شکست ائتلاف مسیحی از ارتش عثمانی در نبرد وارنا) تا 1821 (مرگ ناپلئون)
محدودهی جغرافیایی: تمام کرهی زمین
تمرکز این بازی روی سیاست خارجی، کشورگشایی، استعمار (Colonization) و تجارته.
تو این بازی شما یه کشور رو انتخاب میکنین و تا جایی که کشور شما وجود داشته باشه بازی ادامه داره، به طور کلی این بازی شبیه بخش نوبتی سری Total War هست. هدف کلی شما توی این بازی گسترش مرزهاتون و پرکردن خزانتونه و این اهداف رو با تهدید، ارعاب، جنگ، اتحاد و دیپلماسی دنبال میکنین.
این بازی نسبت به بقیه ی بازیهای پارادوکس سادهتره و برای تازه کارها توصیه میشه.
آخرین نسخهی عرضه شده: Europa Universalis IV
محدودهی زمانی: از 1444 (شکست ائتلاف مسیحی از ارتش عثمانی در نبرد وارنا) تا 1821 (مرگ ناپلئون)
محدودهی جغرافیایی: تمام کرهی زمین
تمرکز این بازی روی سیاست خارجی، کشورگشایی، استعمار (Colonization) و تجارته.
تو این بازی شما یه کشور رو انتخاب میکنین و تا جایی که کشور شما وجود داشته باشه بازی ادامه داره، به طور کلی این بازی شبیه بخش نوبتی سری Total War هست. هدف کلی شما توی این بازی گسترش مرزهاتون و پرکردن خزانتونه و این اهداف رو با تهدید، ارعاب، جنگ، اتحاد و دیپلماسی دنبال میکنین.
این بازی نسبت به بقیه ی بازیهای پارادوکس سادهتره و برای تازه کارها توصیه میشه.
Victoria
آخرین نسخهی عرضه شده: Victoria II
محدودهی زمانی: از 1836 (انقلاب تگزاس) تا 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی)
محدودهی جغرافیایی: تمام کرهی زمین
تمرکز این بازی روی انقلاب صنعتی، تفکرات جدید سیاسی ، تجارت و استعمار آفریقاست. تو این بازی شما به طور مستقیم با مردمتون سروکار دارین، هر کدوم از مردم تو هرنقطه از دنیا، با فاکتورهایی مثل ملیت، دین، شغل، طبقهی اقتصادی، وضعیت اقتصادی، عقاید سیاسی ، نیازها و سواد مشخص میشن و شما وظیفه حکومت کردن و راضی نگه داشتن اونا رو به عهده دارین.
تو مناطق مختلف کشورتون کارخونه میسازین که مستقیماً اولاً روی اقتصاد و ثانیاً روی بیکاری تأثیر مستقیم میذاره. محصولاتی که تولید میکنین وارد سیستم پیچیده ی تجارت میشن و درآمد شما رو به طور غیر مستقیم تعیین میکنن.
توی این بازی سیستم امتیاز دهی تأثیر بزرگی روی گیمپلی داره و کشورها به ابرقدرت، قدرت ثانویه، متمدن و نامتدن تقسیم میشن.
با وجود اینکه روابط خارجی بخش بزرگی از این بازیه، الزاماً بزرگ بودن ضامن موفقیت شما نیست و بارها دیدم که کشورهای کوچیکی مثل هلند، بلژیک و سوییس به ابرقدرت تبدیل شدن.
Hearts Of Iron
آخرین نسخهی عرضه شده: Hearts Of Iron III --- البته Heart Of Iron IV هم معرفی شده و فکر کنم 2015 عرضه میشه.
محدودهی زمانی: از 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی) تا 1948 (بحران محاصرهی برلین توسط شوروی که منجر به تاسیس ناتو شد)
تمرکز این بازی روی استراتژی جنگیه و برخلاف بقیهی بازیهای پارادوکس تیک زمانی ساعته و نه روز.
خودم این بازی رو بازی نکردم و نمیتونم توضیح زیادی دربارش بدم، ببخشین! میتونین اینجا بیشتر دربارش بخونین.
همین؟
نه، spin-off ها و عناوین دیگه هم وجود دارن، مثل Darkest Hour که براساس Hearts Of Iron II بود و جنگ سرد رو پوشش میداد. یا Europa Universalis Rome که مربوط به امپراطوری روم قبل از مسیحیت بود.
میشه این بازیها رو پشت سر هم بازی کرد؟
از همون اول که این بازیها عرضه شدن، کانورترهای غیر رسمی برای تبدیل سیوها و وارد کردنشون به فرانشیزهای بعدی وجود داشت و داره. اما با عرضهی Europa Universalis IV خود پارادوکس یه کانورتر برای Crusader Kings II به Europa Universalis IV به صورت رسمی عرضه کرد و انتظار میره که با عرضهی نسخههای بعدی برای بقیهی فرانشیزها هم این کار رو بکنه.
اگه انشام بد بود ببخشین، نویسنده نیستم، فقط میخواستم دوستانو با این بازیها آشنا کنم.
کپیبرداری با ذکر منبع اوکی میباشد!
سؤالی اگه بود در خدمتم.
Last edited by a moderator: