پایان یک حماسه؟

Boss

ناظم انجمن
Jul 7, 2006
3,646
درود







مقاله ای نسبتاً مختصر مِن باب آینده ی سری متال گیر سالید
اگر با داستان کلی سری متال گیر سالید آشنا نیستید، برای درک بهتر این مقاله ابتدا مقالات زیر را مطالعه و بعد این مقاله را بخوانید.


لینک مقالات مرتبط برای درک بهتر داستان متال گیر سالید:
لیست مقالات مرتبط با سری متال گیر سالید


فقط تصور کنید روز موعد فرا رسیده، Metal Gear Solid V: The Phantom Pain در دستان شماست! در حال بازگشت به خانه هستید تا با پلتفرم مورد نظر خود سر از راز به کما رفتن رئیس بزرگ سر در بیاورید و به انتظار چند ساله خود پایین دهید. اما اگر بدانید این آخرین نسخه ای ( از MGSـی که هیدئو کوجیما کارگردانی و نویسندگی اش را بر عهده دارد ) است که ساخته شده و دیگر نسخه ای از این فرانچایز را با کارگردانی هیدئو کوجیما تجربه نخواهید کرد. چه احساسی خواهید داشت؟ آیا باز هم علاقه ای به باز کردن پلمب بازی و به اتمام رساندن هر چه سریعتر آن خواهید داشت؟ یا نه با خود می گویید این هم از همان حرفهایی است که هیدئو کوجیما بعد از انتشار هر متال گیر سالیدی که می سازد میگوید؟
یک لحظه صبر کنید! اما .. اگر واقعیت داشته باشد چطور؟ باز هم می شود به عنوان یه شوخی مسخره و با یک خنده تمسخر آمیز به این بحث پایان داد؟
هیدئو کوجیما بعد ساخت هر کدام از نسخه های MGS در مصاحبه ای اعلام کرده که این آخرین متال گیری است که او خواهد ساخت که شاید تعداد این نقل قول ها از تعداد انگشتان یک دست هم بیشتر باشد! اما در این مقاله سعی داریم نشان بدهیم چرا باید اینبار حرفهای کوجیما را باید کمی جدی تر بگیریم و از آن به عنوان یک شوخی همیشگی یاد نکنیم.


نکته: در این مقاله به نکات و مسائلی می پردازیم که ثابت می کند MGSV آخرین نسخه از فرانچایز متال گیر سالید می باشد، حداقل آخرین نسخه ای که در بین سالهای زمانی سِری که از 1964 تا 2014 می باشد است. و تماماً حدسیات و احتمالات می باشد، ممکن است صحبت های اخیر کوجیما یک شوخی ساده مثل گذشته باشد و ممکن است اینطور نباشد، این مقاله تماماً نظرات شخصی نگارنده است و هیچ دلیلی برای قطعی بودن آنها نیست جز دلایلی که نگارنده فکر می کند نسخه پنجم این بازی آخرین نسخه ای است که هیدئو کوجیما در آن نقش اصلی را بازی می کند.




اگر ار لحاظ داستانی بخواهم دلیلی برای ساخته نشدن متال گیر جدیدی توسط کوجیما را برای شما بیاورم می توانم به پر شدن اصلی ترین خلاء داستان اشاره کنم. اما این خلاء چیست که در MGSV پر می شود؟. داستان متال گیر سالید خلاصه می شود در زندگی 3 برادر به نام های سالید اسنیک، لیکوئید اسنیک و سالیدوس به همراه پدرشان که به رئیس بزرگ معروف است. در هر کدام از نسخه های این بازی به یکی از این بردارها و یا پدرشان پرداخته می شود ( و در تمامی نسخه ها یک طرف ماجرا میهن پرستان قرار دارد، سالید اسنیک در تمامی نسخه هایی که به عنوان شخصیت اصلی حضور دارد دشمن همیشگی آنها و در برخی از نسخه ها دیگر برادرهای او به عنوان نمایند و یارو یاور آنها! )، زیاد به جزئیات نمی پردازیم، در MGS1 سالید اسنیک به عنوان شخصیت اصلی قابل بازی است و لیکوئید اسنیک ( برادرش ) به عنوان دشمن اصلی اش در بازی حضور دارد.
در MGS2 باز هم سالید اسنیک به عنوان شخصیت اصلی و اما اینبار دیگر برادرش سالیدوس را به عنوان دشمن اصلی اسنیک در بازی داریم. در MGS3 رئیس و شروع کل داستان سری را داریم که با مرگ The boss به پایان می رسد. در نسخه MGS4 که برعکس نسخه سوم پایانی بر کل داستان متال گیر سالید دارد و به طوری تمام قضایا و پرونده داستان بازی را می بندد ( حداقل داستان دشمنی رئیس و زیرو و همچنین میهن پرستان ). ما نسخه های دیگری هم از این بازی مثل MG و MG2 و همچنین MGS:Peace Walker و .. هم داریم که شاید در ریشه به فهم داستان کمک کند اما ما بنا را بر روی نسخه های شماره دار MGS گذاشتیم.


نتیجه گیری از صحبت های بالا به این شکل می شود. ما با نسخه سوم وارد دنیای متال گیر می شویم و با نسخه چهارم پرونده داستانی این بازی را می بندیم. اما این خلائی که ازش صحبت می شود کجاست؟ خب بگذارید به شما بگویم، اصلی ترین دشمن در فرانچایز MGS چه کسی بود؟، کسی که در انتهای MGS4 از دنیا رفت، Major Zero .. اصلی ترین دشمن بیگ باس کسی که به جز نسخه سوم در هیچ کدام از نسخه های متال گیر سالید او را ندیدیم ( به جز نسخه چهارم که آنها زمانی بود که او بر روی یک ویلچر و تنها مانند یک گیاه فقط زنده بود! )





بزرگنرین پروژه و اتفاق در داستان این سری چه بود ؟ مطمئناً اتفاقی که منجر به کمای 9 ساله رئیس و پس از آن سو استفاده از آن و به دنیا آمدن برادران اسنیک و پس از آن همه دنیا قصد نابودی بیگ باس را داشتند و تمام دنیا او را به چشم یک تروریسم می دیدند و حتی آنقدر دشمنی های دنیا با او زیاد شد که در نهایت توسط پسر خود کشته شد .. اما چرا؟ به نظر من مجموع اتفاقاتی که در بالا اشاره شد می تواند خلاء اصلی سری باشد که پتانسیل زیادی برای تصویر سازی دارد و فکر می کنم حق تک به تک فن های این سری باشد که این مسائل را در یک نسخه با کارگردانی هیدئو کوجیما به نظاره بشینند.


به نظر مهم ترین اتفاقات سری که دیدنشان برای ما واجب است اتفاقاتی است که بین دهه 70 تا اواخر دهه 80 میلادی رخ می دهد، اهمیت این دو دهه بسیار بالاتر از سال های است که فقط نقل قول های از شخصیت گوناگون در نسخه های دیگر شده و می شود گفت این تکه از داستان پازل این سری را کامل می کند و پرونده اش را می بندد.
این نسخه نه تنها کلید میانی کل داستان سری است بلکه می تواند تنها عنوانی باشد که هر چهار اسنیک سری ما را در خودش جای بدهد و پیشینه ای هر کدام از انها و اتفاقاتی که در ابتدا باعث شکل گیری مسیر زندگی آنها می شود را از نزدیک ببینیم، اولین دیدار بیگ باس با پسرانی که حتی از وجود آنها هم خبر نداشته است!
برای درک بهترین این موضوع به عکس زیر دقت کنید:





می بینید که کلیت داستان متال گیر از سال 1964 و نسخه سوم شروع میشود و در سال 2014 که نسخه چهارم بازی منتشر شد به پایان میرسد. تاکید ما در این تایم لاین زمانی متال گیر سالید بین سالهای 1975 ( شروع GZ ) و 1984 ( فانتوم پین ) می باشد، چرا که اصلی ترین مسائل و اتفاقات کل سری در این برهه زمانی رخ میدهد که به آنها در تصویر اشاره شده که البته این سه اتفاق و مسئله مهم ترین اتفاقات این برهه زمانی می باشد در حالی که مسائل دیگری هم باعث مهم تر شدن این دهه از اتفاقات سری متال گیر سالید می باشد، بگذارید راحت بگویم! شروع سری با اتفاقاتی بود که در ماموریت اسنیک ایتر افتاد و پول هنگفتی ( Philosophers Legacy ) به میهن پرستان رسید و بعد از آن آنها به شکلی زیرکانه سعی در گسترش قدرت خود داشتند، در این میان رئیس بزرگ هم درگیر بازی کثیف آنها می شود و میهن پرستان با استفاده از حیله و قدرت خود سالید اسنیک را بر علیه پدر خود برای کشتن او می شورانند و به ماموریتی که به مرگ پدر خود ختم می شود می فرستند، نسخه های بعدی سری هم تقریباً درگیری میان پسران رئیس بزرگ و در انتها بازیچه قرار گرفتن آنها توسط میهن پرستان است اما نسخه چهارم پایانی برای میهن پرستان و Zero است که با نابودی آنها پرونده میهن پرستان برای همیشه بسته و به پایان می رسد.


در اینجا ما شروع و پایان داستان را داریم اما تنها چیزی که باقی می ماند شروع درگیری رئیس بزرگ و زیرو است، اینطور به نظر می رسد که زیرو داستان های دروغ و به دور از واقعیت را برای بزرگ جلوه دادن رئیس بزرگ شایع می کند تا از این مسئله برای افزایش قدرت میهن پرستان استفاده کند، همین مسئله باعث درگیری شدید بین او و زیرو می شود، اما آیا همین توضیحات مختصر برای توجیح سالهای سال جنگ کافی است؟ مشخصاً خیر، پس چه بهتر در نسخه پنجم سری بزنیم به این مسئله، اتفاقاتی که در دهه 80 برای رئیس افتاد، مواجه شدن رئیس با پسرانش، آن هم در حالی که اصلاً از وجود آنها بی خبر است مواجه شدن او و زیرو به عنوان دشمن و راز زنده ماندن هر دوی آنها از این مهلکه، و یا درک این موضوع که چطور رئیس نتوانست پسران خودش را در کنار خودش نگه دارد؟ چرا تمام شخصیت های منفور و منفی در اولین نسخه متال گیر سالید از رئیس ( دهه 80 ) به عنوان یک مرد بزرگ یاد می کردند؟ و همگی مُرید به چون و چرا او بودند؟ او در مورد سالید اسنیک چه چیزی به آنها گفته بود؟ و در اولین دیدار چه چیزی را در سالید اسنیک جوان دیده بود که به مریدانش به خوبی از پسرش و مهارت هایش یاد می کرد؟ و ... هزاران هزاران سوالی که شاید جواب آنها را بدانیم اما دوست داریم آنها را کاملتر و به صورت واضح در موتور قدرتمند Fox Engine ببینیم و تجربه کنیم.




کوجیما 25 سال است که فکر ساخت این عنوان را در سر داشته، مثال سینمایی اش با جیمز کامرونی صدق کند که منتظر ماند تا تکنولوژی لازم را برای ساخت Avatar در اختیارش باشد! کوجیما بعد از 25 سال می تواند به آرزوی دیرینه خود پایان دهد و یک اختتامیه زیبا را به تصویر بکشد.
چندین سال پیش کوجیما در مورد ساخت سایلنت هیل و علاقه مدیرعامل کونامی برای ساخت این عنوان به دستان او صحبت کرده بود اما کمتر کسی فکر می کرد در کنار نسخه جدید متال گیر سالید کوجیما مشغول به ساخت نسخه جدید سایلنت هیل کند، این اتفاق می تواند یکی از دلایلی باشد که شاهد خداحافظی تلخ او با سری متال گیر سالید باشیم.
MGSV مطمئناً می تواند یک پایان پرافتخار را برای کوجیما به همراه بیاورد، با اینکه بازی در نیمه راه قرار داشت و کنسول های نسل هشتم معرفی شدند اما کوجیما حاضر به تاخیر چند ساله و بهینه کردن V برای کنسول های نسل هشتم شد تا هم فروش بالاتری داشته باشد و همچنین تمام جامعه گیمر بتوانند این پایان باشکوه را تجربه کنند.


برای یک پایان با شکوه باید چه کار کرد؟ چه کاری بهتر جمع کردن تمام شخصیت هایی که دوستشان دارید؟ Metal Gear Solid فراتر از یک بازی ساده کامپیوتری است، آنقدر فراتر که واژه ای برای وصف آن پیدا نمی کنم! اگر V پایانی بر این سری است، پس بهتر است خود را برای یک خداحافظی تلخ و دوست داشتنی آماده کنیم، پایانی دراماتیک،پایان یک حماسه ..










کپی با ذکر نویسنده و منبع بلامانع است
تهیه و تنظیم: امید درکه
 

Behrooz

کاربر سایت
Apr 14, 2006
3,009
دست گل امید. :d

برای نسخه بعدی برن یه دنیای مدرن با شخصیت جدید یا سالیدو دوباره برگردونن. بیگ باس دیگه بسه جان خودم. 8-| :d
 

( Layken )

عضو تحریریه
Nov 29, 2009
3,152
نام
حامد
چرا تمام شخصیت های منفور و منفی در اولین نسخه متال گیر سالید از رئیس ( دهه 80 ) به عنوان یک مرد بزرگ یاد می کردند؟ و همگی مُرید به چون و چرا او بودند؟ او در مورد سالید اسنیک چه چیزی به آنها گفته بود؟ و در اولین دیدار چه چیزی را در سالید اسنیک جوان دیده بود که به مریدانش به خوبی از پسرش و مهارت هایش یاد می کرد؟ و ... هزاران هزاران سوالی که شاید جواب آنها را بدانیم اما دوست داریم آنها را کاملتر و به صورت واضح در موتور قدرتمند Fox Engine ببینیم و تجربه کنیم.

دارم له له میزنم برای این قسمت ماجرا :d
 

BARDI YA

Herrscher of Flamescion
Gold User
Jul 23, 2011
3,825
نام
بردیا دلوشی
کلا متال گیر رو بزاریم کنار....
خود امید ، برای من حماسه شده....
فن متال گیری هست که هیچوقت دیگه مثلش پیدا نمیشه.....

عاشقتم امید....
^___^

دستت درد نکنه....

درباره ی متال گیر....
پایان ؟!
فکر نکنم ، حتی اگر با پسوند Solid اش تموم بشه فرنچایز Metal Gear حتما ادامه خواهد داشت....
حالا به هر نوعی....
~___~
 

virtual30t

کاربر سایت
Jul 5, 2007
1,124
نام
روشن
امید جان مثل همیشه عالی بود و لذت برم از خوندن مقاله ات.
واقعا صبر کردن واسه تجربه این بازی خیلی سخته. دوست دارم این 6 ماه هر طور شده سریعتر بگذره بره.
 

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
مرسی اقا امید
به نظره منم این اخرین نسخه ای هست که خوده کوجیما میسازه ولی اینکه کونامی دست از سره این ip بر میداره یا نه واقعا سوال بزرگی هست واقعا از یک ip که هر نسخه اش فروش چند میلیونی داره میذاره کنار تا یک پایان حماسی داشته باشه یا نه به سبک یوبیسافت رس ip رو در میاره بعدش میذارش کنار
 

yin-hei

کاربر سایت
Jan 22, 2015
30
ممنون بابت مقاله دوست عزیز ولی من یکی اصلا از بیگ باس خوشم نمیاد چون عاشق سالیدم و عاشق شخصیتایی هستم که با سالد در ارتباطن و از اونجایی که بیگ باس دشمنه سالیده در هر صورت انگیزه ای برا بازی کردن این نسخه ندارم با اینکه یکی از طرفدارای دو اتیشه متال گیرم و بهترین بازیه عمرمه اما فقط و فقط solid snake
 

immortals

کاربر سایت
Jan 24, 2012
230
نام
كاوه
تشکر ویژه به خاطر مقاله های بی نظیرتون.
هیجوقت این عنوان رو به چشم بازی نگاه نکردم،شاهکاری تکرار نشدنی...
کوجیما واقعیت کنونی رو در غالب یه سرگرمی؟! به نحوی استادانه به نمایش در آورده!
لحظه پایان tpp میتونه دردناک باشه!!!:|
 

Bond

کاربر سایت
Feb 28, 2012
63
نام
Mostafa
O|d Snake
سپاسگذارم بابت مقاله ی زیبا(مثلِ همیشه)
یادِ جمله ی کوجیما افتادم که "TPP" (پیش از معرفی) نامش "Project ogre" بود...که خب یکی از دلایلش همانا "OW" بودنش..اما حالا که مشخص شده "V" آخرین شاهکار "MGS" خواهد بود پس بی تردید شاهد شخصیت های بسیاری خواهیم بود که این هم می تونه باشه و ..
و این نکته را هم بگم که, به باورِ من "TPP" بهترین نسخه "MGS" خواهد بود چون, کوجیما بیشترین خطر را در این عنوان انجام داده و این خیلی مهمه برای اینکه, وظیفه ی یک آرتیست مدام خطر کردنِ و اگه اینکارو نکنه, این خطر وجود داره که در خودش تکرار بشه.. فقط یک نگاه به عناوین سالانه بیندازید که مدام در خود تکرار میشند و در حالِ پوسیدن هستند چون حرف تازه ای ندارند..
در چند روز گذشته "David Hayter" یک گفتگو داشته که نکته ی مشکوکش این بوده که از آقای "Yong" خواسته در باب "TPP" سوالی نپرسه!!
 

*Psycho*

کاربر سایت
Feb 26, 2009
263
مقاله خوبی بود، دست شما درد نکنه.
//
بنظر دوستان MGSV آیا میتونه اونقدر طولانی باشه که دربرگیرنده وقایع MG و MG2 از دید بیگ باس تا زمان کشته شدنش به دست سالید اسنیک باشه !؟
.
.
.
که اگر اینطور باشه یک پایان حماسی مثل MGS 3: Snake Eater ولی با موتور قدرتمند Fox Engine و در نسل هشتم رو شاهدش خواهیم بود!
 

Dr. Ariamax

کاربر سایت
Feb 1, 2012
2,452
نام
آریا
و بعد از این پایان با شکوه چیزی که میتونه ما رو به وجد بیاره یه آی پی جدید از کوجیما هست
یا حتی یه ریبوت داستانی برای متال گیر :D
 

Arima Kishou

Kuro no Shinigami
کاربر سایت
Jul 14, 2014
5,368
نام
محمد
امید جان دستت درد نکنه :bighug:
خیلی ممنون بخاطر مقالات بینظیرت :x

من خودم دوست ندارم سری متالگیر تموم بشه اما اگر کوجیما بتونه یک خداحافظی باشکوه با این سری بکنه و سری تو اوج تموم بشه.
حتی واسه من هم قابل قبول چون حداقل میدونم خاطرات خوشی که این سری برام ایجاد کرده هیچوقت از بین نمیره.
 

Boss

ناظم انجمن
Jul 7, 2006
3,646
نظر شخصی من اینه که اگه قرار واقعاً MGS ـی نسازه، یه بازی در مورد زندگی The Boss بسازه ( در یه مصاحبه ای هم چند سال پیش کوجیما اشاره کرد که علاقه داره یه بازی در مورد زندگی باس در زمان جنگ سرد بسازه ) و لازمم نیست حتماً mgS باشه می تونه فقط MG باشه و در انتهای بازی ختم بشه به آشنایی با بیگ باس حوان، قکر می کنم خیلی ایده خوبی که واقعاً دیدنش برای فن ها خیلی لدت بخش ِ، وگرنه به نظرم بهتر داستان سالید رو دیگه ادامه نده چون به نظر من داستان سالید و کلاً اسنیک ها در MGS4 به نحو احسنت تموم شد و کش دادنش به نظر من خوب نیست، یه جورایی تو اوج کار اسنیک ها هم با اون نسخه تمام شد. من واقعاً دوست دارم یه بازی با محوریت The Boss رو تجربه کنیم، خیلی خیلی ..

و اینکه شخصیت جدید؟ نمی دونم می تونم باهاش کنار بیام یانه، اصلا واسم قابل تصور نیست قرار باشه شخصیت اصلی MGS کسی جز اسنیک ها باشه، MGS2 که یکمکی رایدن بود همه می خواستن کوجیما رو از وسط نصف کنن حالا شما تصور کنید MGSـی بدون اسنیک ها ..

بنظر دوستان MGSV آیا میتونه اونقدر طولانی باشه که دربرگیرنده وقایع MG و MG2 از دید بیگ باس تا زمان کشته شدنش به دست سالید اسنیک باشه !؟

نه به طور کلی اما فکر می کنم صحنه ها و رخداد های مهم این دو بازه زمانی هم در MGSV باشند. و دلیلشم حضور دیوید هیتر ِ که یه جورایی مشخص در بازی حضور داره و اگه باشه هم مطمئناً برای حرف زدن روی صدای یه بچه ی 11 ساله نیست! در نتیجه احتمال فلش فوروارد زیادِ همونطور که فلش بک هم خواهیم داشت! و این یعنی حضور تمامی شخصیت ها در بازی با ترفند فلش بک/فوروارد
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر