گمشده در میان ریل های جادویی

ehsanservat

کاربر سایت
cover_large.jpg


Publisher: Nintendo

Developer: Nintendo EAD

Genre: Action, Adventure

Tags: Swords, Trains

Players: 4

Release Date: 7th Dec 2009

Series: Legend Of Zelda

بعد از چیزی حدود 2 سال از اولین زلدا دومین عنوان از سری The Legend of Zelda برای کنسول دستی فوق محبوب DS عرضه شد و طبق معمول این نینتدو است که توانسته باز هم طرفداران عناوین خود را راضی نگه داشته و عنوانی در حد این سری بر روی DS عرضه کند. (ST Spirit ) از جهات مختلفی همانند عنوان قبلی از این سری یعنی Phantom Hourglass است. عنوانی که به صورت کاملاً دقیق وجامع توانست از تمامی امکانات موجود بر روی DS استفاده و کاری کند که تمام دارندگان این کنسول به فکر این بیافتند که این عنوان را حداقل برای یک بار هم که شده امتحان کنند. عنوانی که شاید تنها در موارد خاصی همچون طولانی بودن ، سیستم Dungeonها و... نتوانسته بود نظر طرفداران Hardcore این سری را جلب کند و در دیگر قسمت ها کاملاً موفق عمل کرده بود. این بار ST آمده است تا نه تنها این ضعف های جزیی را بر طرف کند بلکه با بهتر نمودن تمامی المان ها و نکات مثبت عنوان قبلی به یکی از بهترین عناوین این سری تبدیل شود.

داستان ST در چیزی حدود100 سال بعد از وقایع نسخه قبلی یعنی PH رخ می دهد. لینک عنوان قبلی اکنون پیر شده و یکی از نوادگان او با ظاهری جدید قصد دارد تا دنیا را از شر شیطان بزرگی به نام مالادوس (Malladus) راحت کند. در ابتدای بازی توضیح داده می شود که در گذشته شیطانی به نام مالادوس تصمیم به ویرانی سرزمین بازی می گیرد. به همین خاطر نیروهای خوبی از بهشت آمده و تصمیم به مبارزه با این شیطان بزرگ می گیرند. آن ها در این نبرد پیروز می شوند. اما در انتها این قدرت را ندارند که مالادوس را به طول کامل از بین ببرند به همین خاطر تصمیم می گیرند که او در اعماق زمین زندانی کنند و کاری کنند که دیگر قادر به انجام یک چنین کارهای نباشد.


نیروهای خوبی بعد از انجام این کار برجی را بر روی این محل می سازند. که به Tower of Spirits معروف می شود. سال ها از این داستان گذشته و Link جوان که دراین عنوان یک رانند لوکوموتیو است تصمیم به این می گیرد که به Hyrule Castle رفته و در آنجا مدرک مخصوص متخصصان لوکومیتورانی را از پرینسس Zelda بگیرد.


جالب است بدانید که این پرینسس زلدا موجود در ST یکی از نوادگان Tera در عنوان قبلی است.


بعد از انجام این مراسم زلدا به لینک نوشته ای را می دهد که در آن ذکر شده که لینک بدون این که کسی متوجه شود به اتاقی مخفی در قلعه برود.


در آنجا لینک با زلدا رو به رو می شود. زلدا از ناپدید شدن Spirit Track ها در سرتاسر سرزمین نگران است و فکر می کند که این نقشه ای است از سوی صدراعظم Cole در حال اجرا است. این دو به کمک یکدیگر از قلعه خارج می شوند. تصمیم می گیرند که به سمت Tower of Spirits بروند تا در مسیر به یکباره ریل ها ناپدید شده و لوکوموتیو از مسیر خارج می شود. بعد از این که این دو به همراه آلفونزو (Alfonzo) مربی لینک به هوش می آیند می بینند که ابرهای سیاهی تمام فضای بالای برج را فرا گرفته و در همین زمان است که صدراعظم Cole از راه رسیده و ظاهر شیطانی خود را به لینک و زلدا نشان می دهد. او توضیح می دهد که قصد دارد تا مالادوس را دوباره بیدار و آزاد کند. برای انجام این کار Cole از راه رسیده و ظاهر شیطانی خود را به لینک و زلدا نشان می دهد. او توضیح می دهد که قصد دارد تا مالاوس را دوباره بیدار و آزاد کند. برای انجام این کار Cole به بدن زلدا نیاز دارد، به همین منظور او زلدا را می دزد و روح او را از بدنش خارج می کند.


بعد از این ماجرا و درگیری لینک و آلفونزوبا Byrn دست راست Cole ایندو به شدت زخمی شده و بیهوش می شوند. مدتی از این ماجرا گذشته و لینک در Hyrule Clastle بهوش می آید و ماجرا را با دیگران در میان می گذارد اما کیس باور نمی کند. روح پرینسس زلدا که از بدنش خارج شده به قلعه بازگشته و متوجه این مسئله می شود که کسی به جز لینک نمی تواند او را ببنید و صدایش را بشنود. این دو به برج بازگشته و می بینندکه برج به 5 قسمت تقسیم شده که یکی از آن ها بر روی زمینه باقی مانده و 4 قسمت دیگر در هوا معلق هستند. آن ها در برج با یک لوکوموتیوران پیر و هوشمند به نام Anjean رو به رو می شوند. او توضیح می دهد که یکی از دوستان قدیمی لینک و زلدای 100 سال پیش است و راه حل این مشکل را می داند.


Anjean به این دو می گوید که برای جلوگیری از نقشه Cole هرچه زودتر باید در بدن پرینسس را برگردانند اما برای این کار باید تمامی راه های محو شده را دوباره پدیدار کنند.


این کار نیز توسط یک سری نقشه انجام می شود که اگر لینک آن ها را پیدا کند می تواند تمامی راه های موجود در سرزمین را دوباره برگردانده و به مقابله با Cole برود.


4527b.jpg



داستان ST به خوبی شروع می شود و با جزییات کافی ادامه پیدا می کند. عاملی که باعث می شود اکثر بازیباز ها به خاطر دانستن آخر داستان هم که شده این عنوان را ادامه بدهند. البته لازم به ذکر است که از جذابیت داستان در میانه بازی به خاطر نحوه پرداخت آن کم می شود و این گیم پلی است که به عنوان یک عامل دیگر باعث به وجود آمدن کشش در بازیباز می شود از پایان حماسی و زیبای داستان نیز نمی توان صرفه نظر کرد که یکی دیگر از نکات مثبت بازی به حساب می آید و تمامی خواسته های یک طرفدار واقعی این سری را برآورده می کند.

همان طور که در متن اشاره شد در ابتدای بازی زلدا به صورت روحی درمی آید که تنها لینک قادر به دیدن او هست. همین مسئله باعث می شود که زلدا در تمام طول بازی همراه لینک باشد و او را در بعضی مراحل حتی کمک کند. این مراحل که اکثراً در برج قرار دارند به این صورت هستند که زلدا می تواند وارد جسم یک Phantom شود. بعد از این کار کنترل زلدا نیز برعهده بازیباز قرار می گیرد به این صورت که وی می تواند با انتخاب ایکون زلدا در پایین صفحه او را انتخاب کرده و مسیری را برای حرکت زلدا تعیین کند. همین المان ساده خود باعث شده تا معماها ، پازل ها و مبارزه های متنوعی در بازی ایجاد شود. Phantom ها قادر به این هستند که در مقال شعله آتش ایستادگی کنند یا این که می توانند جسم بزرگی را حمل کنند.


با استفاده از همین قابلیت لینک می تواند پشت زلدا سوار شده و از موانع خاصی عبور کند. یا در بخش های دیگر بعضی از پازل ها و معماهای بازی حتماً باید به صورت دو نفره انجام بشوند که در این حالت بازیباز باید با انتخاب مسیر مناسب برای زلدا وی را هدایت کند. البته در ادامه Phantom های متفاوت از یکدیگر نیز وارد بازی می شوند که هر کدام دارای قابلیت هایی هستند که از دیگری تفاوت دارند و بازیباز باید با ترکیب و استفاده از دیگر نکات اضافه شده به کلیت گیم پلی بازی می توان به اسلحه و تجهیزات جدید لینک اشاره کرد که در گیم پلی بازی نقش به سزایی را ایفا می کنند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که وسایل قدیمی لینک مانند بومرنگ و بمب ها در این شماره هم وجود دارند و در ادامه بازی لینک می تواند از آن ها استفاده کند. اما اصلی ترین و جدیدترین وسیله موجود در بازی یک فلوت جادویی است که هم در قسمت های جانبی بازی و هم در بخش های اصلی و کلیدی بازی نقش خود را ایفا می کند.


بازیباز می تواند با حرکت این فلوت در دو جهت به وسیله قابلیت لمسی DS و با فوت کردن در میکروفون این کنسول را فلوت استفاده و صداهای مختلفی را ایجاد کند. در طول بازی نت های جدیدی توسط عوامل مختلفی به لینک آموزش داده می شوند که به وسیله آن ها لینک می تواند کارهایی از قبیل مشخص کردن صندوقچه های موجود در هر صحنه یا پر کردن صندوقچه های موجود در هر صحنه یا پر کردن نوار سلامتی خود را انجام دهد. البته درمواقع مشخصی از بازی نیز باید با استفاده از این فلوت و دنبال کردن یک ریتم خاص قسمت های اصلی داستان را شکل بدهید. همان طور که می بینید کلیت گیم پلی بازی در بخش هایی که لینک به صورت پیاده حرکت کرده و در Dungeon ها، روستاها و جاهای دیگر به دنبال اهداف خود است تفاوت چندانی به جز موارد جزیی با عنوان قبلی بر روی DS ندارد و بازیبازیهایی که نسخه قبلی را بازی کرده باشند به راحتی می توانند بعد از چند دقیقه با تمام بخش های گیم پلی بازی درحالت Exploring آشنا بشوند. اما اصلی ترین تفاوت ST با PH در قسمت هایی است که بازیباز باید میان دو نقطه اصلی در نقشه بازی جا به جا شود. همان طور که می دانید در PH این کار توسط کشتی ای انجام می گرفت که توسط بازیباز کنترل می شد، اما در این شماره دیگر خبری از کشتی نیست و بازیباز به جای آن می تواند از یک لوکوموتیو استفاده کند. همین مسئله باعث شده تا تغییراتی در مکانیزم این بخش به وجود بیاد و صد البته نکات ضعف و قوتی نیز به وجود بیایند.


از نکات قوت این بخش که دچار تغییر شده می توان به سریع تر شدن این جا به جایی ها اشاره کرد که مسلماً باعث شده تا بازیباز بیشتر وقت خود را صرف قسمت اصلی بازی بکند تا در میان روستاها و دیگر نقاط سرگردان باشد . اما نقطه ضعف اصلی بخش راندن لوکوموتیو در تکراری شدن آن و نبود جذابیت لازم است که باعث شود بازیباز در تمام طول بازی از آن لذت ببرد. زمانی که لینک سوار بر لوکوموتیو می شود می تواند سرعت آن را تغییر داده و از یک سری امکانات دیگر که در طول بازی به لوکوموتیو اضافه می شوند بهره ببرد. به طور مثال در همان ابتدای بازی بازیباز می تواند سوت لوکوموتیو را کشیده و حیواناتی را که در مسیر وی قرار دارند. فراری دهد ، یا در ادامه یک توپ هم به لوکوموتیو اضافه می شود که بازیباز می تواند با استفاده از آن بعضی از دشمن های موجود در اطراف ریل ها را از بین ببرد. البته به جز این موارد یک سری لوکوموتیو شیطانی نیزدر مسیر ها حرکت می کنند که بازیباز به شدت باید از آن ها دور شود تا بتواند به مسیر خودش ادامه دهد . در غیر این صورت باید منظر منفجر شدن وسیله نقلیه خودتان بمانید.


large.jpg


یکی از نکاتی که در کنار آسان کردن بازی باعث خسته کننده شدن این قسمت نیز شده وجود مکانیزمی است که طی آن بازیباز در ابتدای حرکت خود را تعیین می کند.


بعد از انجام این کار زمانی که بازیباز به یک دو راهی می رسد لوکوموتیو به صورت اتوماتیک مسیر پیش فرض را دنبال می کند و این خود باعث می شود که بازیباز در کنترل بازی هیچ نقشی نداشته باشد. تنها کافیست که در ابتدای حرکت سرعت را در بالاترین حد ممکن قرار داده و در بعضی مواقع چند ضربه بر روی LCD کنسول بزنید که دشمن هایتان از بین بروند. شاید در نگاه اول این کار باعث راحتی و پیچیده نشدن بازی شود اما بعد از چند بار امتحان آن بازیباز کاملاً خسته شده و سعی می کند این لحظات که می توانست سرگرم کننده باشد را سریعتر بگذراند.


از این قسمت اصلی گیم پلی بازی که بگذریم با بخشی برای بازی کردن به و صورت چند نفره از طریق Wi-Fi رو به رو هستیم که در آن نیز پسرفته هایی دیده می شود. بازیبازها در این قسمت باید در یک نقشه به جمع کردن جواهر بپردازند و هرکسی که بیشتر از دیگران جواهر کسب کند برنده بازی است. در این بخش همانند گذشته بازیبازها می توانند با مواردی از جمله بمب، تله و Phantom ها حریف خود را از بازی خارج کنند.


نکته قابل بحث در این بخش این است که برخلاف PH در ST دیگر آن عمق واستراتژی موجود دیده نمی شود و بازی در قسمت Batte Mode بیشتر به جنبه های سرگرم کننده گرایش پیدا کرده است . از مواردی که باعث این ضعف شده اند می توان به نبود قابلیت استفاده از شمشیر به صورت رو در رو و نبود امکان کنترل مستقیم Phantom ها اشاره کرد که باعث شده از پیچیدگی ها و صد البته جذابیت عنوان قبلی کاسته شده و تنها به جنبه های سرگرم کننده دقت شود.


یکی دیگر از بخش های موجود در بازی Tag Mode است. در این قسمت دو بازیباز می توانند با یکدیگر تبادل کنند و اشیایی را که دوست دارند گرفته و در مقابل اشیایی را به بازیباز دیگر بدهند. در این قسمت هر بازیباز می تواند 3 شی یا موارد دیگر را انتخاب کرده و این تبادل را انجام دهد. از نکات مثبت Tag Mode می توان به قابلیت تبادل Upgrade ها اشاره کرد که به بازیباز این اجازه را می دهد که با تجهیزات پیشرفته تر دوستان خود به بازی ادامه دهد.


در کل گیم پلی ST همانند PH سرگرم کننده و جذاب است. علاوه بر این مشاهده این هستیم که مواردی در گیم پلی بازی اضافه شده اندکه طرفداران واقعی این سری خواهان آن بوده اند. از جمله این موارد می توان به سیستم گردش در Dungron ها و دیگر مناطق اشاره کرد که نسبت به گذشته روان تر وسرگرم کننده تر طراحی شده اند. البته در این میان نمی توان از Boss های بزرگ و جذاب بازی نیز صرف نظر کرد که خود باعث شده اند بازیباز هرچه بیشتر درگیر این عنوان شده و از آن لذت ببرد. هرچند ضعف هایی در بخش چند نفره TS دیده می شود اما این ضعف هایی در بخش چند نفره TS دیده می شود اما این ضعف ها آنچنان بزرگ و قابل لمس نیستند که دیگر بخش های گیم پلی بازی را تحت شعاع قرار دهند.


یکی از نقاط قوت PH مسلماً گرافیک آن بود که نه تنها از لحاظ فنی بلکه از لحاظ هنری نیز در سطح بالایی قرار داشت. TS نیز هرچند در این زمینه پیشرفت آنچنان زیادی به خود ندیده اما در بعضی قسمت ها شاهد بهبود خوبی بوده که باعث شده دیگر شاهد ضعف های کوچکی نیز در آن نباشیم. مدل های شخصیت ها در این نسخه از تعداد بیشتری چند ضلعی تشکیل شده اند که خود عاملی بوده تا در مورد شخصیت ها دیگر شاهد لبه های تیز نباشیم. بیشتر شدن Draw Distant نیز یکی دیگر از پیشرفت های این نسخه است. در بعضی صحنه های سینمایی به خوبی شاهد این هستیم که برج و قلعه موجود در بازی با اینکه فاصله زیادی با بازیباز دارند اما با جزییات قابل قبولی به نمایش درمی آیند. همین طور زمانی که سوار بر لوکوموتیو هستید می توانید شاهد بعضی ساختمان ها یا روستاها در دور دست باشید.


البته در همین بخش لوکوموتیورانی ممکن است در بعضی بخش لوکوموتیو رانی ممکن است در بعضی مواقع شاهد ظاهر شدن بعضی Object ها باشیم که عموماً در قسمت برفی نقشه بازی رخ می دهند. در هر صورت با وجود تمامی این مسائل به جرأت می توان گفت که طراحی دود و ابر در TS بزرگترین نقطه قوت آن است.


زمانی که لوکوموتیو لینک شروع به حرکت می کند بازیباز کاملاً می تواند احساس کند که دود خارج شده از قسمت پایین لوکوموتیو دارای حجم است. همین مسئله در زمان حرکت نیز صدق می کند و دود خارج شده از بالای لوکوموتیو نیز دارای حجم و تاثیرپذیری مستقیمی ازحرکت لوکوموتیو است.


large.jpg



هرچند TS نسبت به عنوانی قبلی ازاین سری بر روی DS یعنی PH پیشرفت چشم گیری از لحاظ گرافیکی نداشته اما هنوز هم زیبا و تأثیر گذار است. جزییات کافی در تمامی نقاط بازی با رنگ بندی کاملاً هماهنگ باعث شده تا جو مناسبی ایجاد شود. که بازیباز کاملاً احساس کند که در محیط های بازی حضور دارد. با تمام این توضیحات حتی اگر TS هیچگونه پیشرفتی را نیز در این زمینه به خود نمی دید باز هم زیبا و دیدنی بود و هیچ حرفی را برای گفتن باقی نمی گذاشت.


مطمئناً اگر عناوین قبلی از این سری را در گذشته بازی کرده باشید با موسیقی های حماسی و جذاب آن ها آشنا هستید.


موسیقی همواره در سری Legend of Zelda یکی از نکات اساسی بازی به شمار می رفته و این عنوان نیز از این قائده مستثنا نیست. استفاده از قطعه های قدیمی موجود در عناوین قبلی در این سری خود می تواند تنها عاملی باشد که هر طرفداری از موسیقی های پخش شده در بازی لذت ببرد.


البته از یاد نبرید که این عنوان تنها از موسیقی های قدیمی این سری استفاده نکرده بلکه خود دارای قطعه های چوبی است که به ارزش های این عنوان در بخش صدا گذاری و موسیقی می افزاید. یکی دیگر از نقاط قوت موسیقی های TS مربوط به هماهنگ بودن آن ها با جو و محیط بازی است.


به طور مثال زمانی که در منطقه برفی بازی حرکت می کنید موسیقی هایی پخش می شود که کاملاً حس تنها بودن را به بازیباز منتقل می کند اما در مواقعی که در قسمت های سرسبز بازی حرکت می کنید شاهد این مسئله هستید که موسیقی هایی با تم شاد پخش می شوند که خود باعث می شوند که بازیبازی کاملاً در بازی غوطه ور شده و از ادامه دادن به آن لذت ببرد. علاوه بر وجود موسیقی های مناسب تیم صدا گذاری بازی نیز وظیفه خود را در طراحی این بخش به خوبی انجام داده است.


افکت های استفاده شده دارای کیفیت مناسب و خوبی هستند و به درستی در مواقع لازم پخش می شوند. از نکات جالب در PS می توان به استفاده کردن تیم صداگذاری بازی از کلیت افکت های قدمی این سری یاد کرد که حسی خوب را به بازیباز منتقل می کنند.


یکی از موارد صداگذاری بازی مربوط به فلوت موجود در بازی می شود که به خوبی طراحی شده و این اجازه را به بازیباز می دهد که هر نتی را با این فلوت اجرا کرده و تفاوت های موجود بین آن ها را احساس کند. در کل تیم صداگذاری و موسیقی بازی به خوبی از پس وظایف خود برآمده است و تمامی موارد موجود در این بخش را به بهترین شکل ممکن طراحی کرده است.


در کل ST را می توان ادامه ای خوب و مناسب برای نسخه قبلی این سری بر روی DS یعنی PH به شمار آورد که توانسته تمامی المان های آن عنوان را به خوبی در گیم پلی خود پیاده سازی کرده و نکات جدید و مثبتی را به آن اضافه کند.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or