وقتی که مایکروسافت DX12 رو معرفی کرد ما متوجه شدیم که بسیاری از سخت افزارهای کنونی مثل GPU ـهای سری DX11 ساخت انویدیا و GPU ـهای ساخته شده بر اساس معماری GCN توسط AMD قادر به پشتیبانی از API جدید مایکروسافت هستن اما این همه ماجرا نیست!
DX12 فقط دسترسی سطح پایین به سخت افزار رو فراهم نمیکنه به گفته Tony Tamasi از انویدیا دسترسی سطح پایین به سخت افزارهای قدیمی تر مثل DX11 فقط یکی از قابلیتهای DX12 هست که به واسطه اون در GPU ـهای قدیمی (نسل فعلی) بهبود کارایی ایجاد میشه در کنار اون DX 12 ویژگیهای جدیدی هم ارائه میکنه که برای استفاده از اونها به سخت افزارهای جدید نیاز هست و مایکروسافت تو جلسه معرفی DX12 فقط بعضی از اونها رو معرفی کرده و تعداد زیادی قابلیت دیگه هم در راه هستن. به عبارتی برای پشتیبانی کامل از DX12 و استفاده از همه قابلیتهای اون نیاز به سخت افزارهای جدید هست
. Tony Tamasi در جای دیگه ای میگه :
"دسترسی سطح پایین به سخت افزار یکی از قابلیتهای بزرگی هست که DX12 اون رو فراهم میکنه و بسیاری از ما قادر به چیدن میوه های اون در نسل فعلی GPU ـها خواهیم بود"
تا به این لحظه مایکروسافت تنها دو قابلیت جدید در DX12 معرفی کرده که نیازمند سخت افزارهای جدید هستن: یکی Blend modeـهای جدید و دیگری که به اون Conservative Rasterization میگن (برای اطلاعات بیشتر اینجا رو مطالعه کنید: GPU Gems - Chapter 42. Conservative Rasterization ) که میتونه به حذف اشیاء و تشخیص ضربه کمک کنه. که البته هیچ کدوم از اونها خیلی چشمگیر به نظر نمیرسن.اما همانطور که Tamasi اشاره کرد اینها ممکنه فقط نوک کوه یخ باشن که از آب بیرون زده و باید منتظر اطلاعات بیشتر از مایکروسافت در آینده باشیم.
DirectX 12 will also add new features for next-gen GPUs - The Tech Report
DX12 شامل یک سری قابلیتها میشه:
1. دسترسی سطح پایین به سخت افزار برای کد نویسی که استفاده از اون بستگی به سازنده بازی داره و اجباری نیست.
2. کم کردن CPU Overhead و از بین بردن گلوگاههای نرم افزاری و بالا بردن راندمان GPU که نتیجه مثبتی برای همه PCـهای سازگار با DX12 داره (بین 20 تا 50 درصد و در بعضی سناریوها تا 200 تا 400 درصد)
3. یک سری قابلیتهای جدید در رندرینگ که احتیاج به سخت افزارهای جدید داره (Feature Level ـهای جدید برای GPU ـهای نسل بعد)
از این قابلیتها دوتای اول رو کارتهای قدیمی که با DX12 سازگاری دارن میتونن پشتیبانی کنن.
کارتهایی که دو قابلیت اول DX12 رو پشتیبانی میکنن:
nVidia
Geforce 400
به جز 405
Geforce 400M
Geforce 500
Geforce 500M
Geforce 600
Geforce 600M
Geforce 700
Geforce 700M
Geforce 800M
AMD
سری HD7000 فقط مدلهای:
HD 77xx - 79xx
HD 77xxM-79xxM
سری HD800 شامل همه مدلها به جز:
HD8xxxG
HD8xxxD
سری R7 و R9 شامل:
R7 240 و R7 240 به بالا و کلیه مدلهای سری R9
کارتهایی که از DX 12 در حد Feature Level (سخت افزاری) پشتیبانی میکنن:
nVidia
Geforce GTX960/970/980
AMD
کل کارتها با معماری GCN 1.1 / GCN 1.2
تنها کارتی که تا این لحظه FL 12_1 رو ساپورت میکنه (Full DX12) سری GTX9xx انویدیا هست.
-----
تذکر : توجه داشته باشید که این تاپیک فقط برای صحبت و تبادل نظر درباره قابلیت های DX12 ایجاد شده و از هرگونه بحث PC VS Console یا Console VS Console به شدت پرهیز کنید ( مدیریت بازی سنتر )
Last edited by a moderator: