Project Mopheus و معرفی ویژگی های آن! ( هدست واقعه افزوده سونی برای PS4 )
بعد از ماه ها شایعه و خبرهای گوناگون، بلاخره سونی هدست Visual Reality خود را برای Playstation 4 معرفی کرد.
هدست واقعیت افزوده توسط رئیس استودیوهای جهانی سونی، شوهی یوشیدا در GCD 2014 معرفی و به معرض عموم قرار گرفت. او جدیدترین محصول شرکت سونی را با نام Project Mopheus به حضار معرفی و همچنین این موضوع را که این پروژه از سال 2010 شروع شده را نیز عنوان کرد. نام این پروژه (Morpheus) نیز به معنی خدای تخیلات و این دست چیزهاست که یک تجربه ی خیالی را فراهم میکند!
همچنین طرحی که میبینید، محصول نهایی نیست و ممکن است با تغییراتی در آینده روبرو شود ولی تا به اینجای کار، محصول طوری ساخته شده که برای استفاده های طولانی مدت مناسب باشد. این هدست را میتوان از روی هر نوع عینکی مثل عینک های طبی پوشید.
آقای ریچارد مارکس هم که توی پروژه هایی با ناسا همکاری داشته، روی صحنه اومده و 6 مورد از ویژگی های مورد علاقشو توی این هدست به این صورت معرفی کرده: Sight, Sound, Tracking, Control, Ease of Use and Content
( بینایی - صدا - دنبال کردن - کنترل - سادگی در استفاده - محتوا)
بینایی به رزولوشن بالا، فریم ریت بالا و چیزهای دیگر نیازمند است. بنابراین قدرت PS4 برای رندر و تولید دنیای مجازی به کمک هدست خواهد آمد. صدا نیز از دیگر نیازهاییست که هر چه بیشتر حس واقعی بودن به شما دست پیدا کند... و سونی یکی از بهترین طراح ها در زمینه صدا و صوت در جهان است!
دنبال کردن با چشم به واقعیت افزوده کمک میکند تا یک تئاتر را در سر خود راه اندازی کنید! تکنولوژیه دوربین و Move نیز در این هدست مورد استفاده قرار گرفته اند تا به این مهم کمک کنند. کنترل نیز به اندازه ی هر چیز دیگری مهم است و اینجاست که دوالشوک 4 و همچنین چراغ LED روی آن برای کنترل هر چه بهتر به این پروژه کمک میکنند.
و حالا نباید کاربر برای داشتن همه ی اینها سختی ای بکشد! باید بتواند هدست را برداشته، به راحتی بر روی سر خو گذاشته و مشغول استفاده از آن شود!
محتوایی که قرار است بر روی این پروژه ایفای نقش کند نیز نباید فقط از سوی خود سونی صورت بگیرد! برای فراگیرتر شدن این محصول و تکنولوژی، بازی سازان و استودیوهای خارجی نیز پا به این پروژه گذاشته اند! از جمله آنها میتوان به این چند اشاره کرد: Unity, Havok, Wwise, Gigantic, Autodesk Gameware, Criware, DDD, Silicon Studio, Epic Games, Bitsquid and Crytek
مارکس همچنین این را نیز روشن کرد که قرار نیست این هدست فقط برای بازی های اول شخص مورد استفاده قرار بگیرند، بلکه بازی های سوم شخص نیز در خیلی از موارد میتوانند از این تکنولوژی بهره ببرند.
همچنین به نکاتی نیز اشاره شد که در این پروژه مهم هستند:
- باید لتنسی در پایین ترین حد باشد
- رزولوشن بالا باشد
- هماهنگی بالا باشد
- تصاویر به بهترین شکل رندر شوند
- صدای سه بعدی مهادله را کامل میکند!
بازی های در سبک رانندگی میتوانند استفاده های بسیار خوبی از این تکنولوژی در جهات مختلف داشته باشند.
حال شاید فکر کنید که این تکنولوژی اجتماعی نخواهد شد! ولی سونی این موضوع را حل کرده! در هر دو مورد... هم در بخش مولتی پلیر و هم در بخش آنلاین! شما حتی میتوانید توصیر بازی رو به راحتی بر روی تلویزیون به نمایش در بیاورید تا دیگران ببینند که شما مشغول چه کاری درون هدست هستید و بازی شما را تماشا کنند.
devkit های حال حاظر از نمایشگر 5 اینچی از نوع LCD برخوردارند و رزولوشن آنها نیز 1080p. همچنین میدان دید 90 درجه ای نیز وجود دارد. دنبال کردن با چشم نیز قابلیت چرخش و تغییر سر را به صورت 360 درجه پشتیبانی میکند. ژیروسکوپ داخلی نیز درون هدست قرار گرفته و درگاه های USB و HDMI نیز بر روی آن تعبیه شده تا از طریق آنها به PS4 متصل شود.
True spatial sound (صدای سه بعدی) هم یکی دیگه از ویژگی های هدست است که دقیقا مثل گوش انسان شبیه سازی شده، یعنی جهت صدا و فاصله به خوبی قابل تشخیص است!
دمو هایی فعلی که قرار است امروز توسط مجلات و خبرنگاران تست شوند شامل بازی های Thief، EVE Valkyrie، The Castle و The Deep میشوند.
منبع
--------
خبرهایی نیز از کاربران خوش سابقه و با نفوذ هم درز کرده که بازی های زیر در حال استفاده از این تکنولوژی در هستند.
بازیِ در دست ساخت سانتامونیکا
بازیِ در دست ساخت مدیا مولکول
گرنتوریسمو 7
چند بازیه دیگر از استدیو های ژاپنی
و در نهایت درایوکلاب! شاید دلیل تاخیر درایوکلاب همین موضوع باشد!
اگر این خبر درست باشد، باید منتظر ورود درخشاناین محصول به بازار باشیم چرا که استدیوهای مهم سونی مشغول کار با این محصول هستند!
منبع