آپدیت 2023، 15 Jul
-----------------------------
با سلام خدمت دوستان عزیز،
امروز کنسول بسیار محبوب نینتندو که ما ایرانی ها به اسم میکرو میشناختیمش 40 ساله شد.
این کنسول در تاریخ 15 جولای 1983 (24 تیر 1362) در ژاپن به اسم Famicom عرضه شد و دوسال بعد از همه گیر شدن این کنسول در دنیا در سال 1985 درآمریکا هم به اسم Nintendo Entertainment System یا NES به بازارها عرضه شد.
به عقیده بسیاری از افراد، فامیکام مهمترین کنسولی هست که نینتندو تا به حال منتشر کرده، این کنسول نه تنها آینده نینتندو، بلکه صنعت کنسولهای خانگی رو تغییر داد. از فامیکام بعنوان آغازگر عصر رنسانس در کنسولهای خانگی یاد میکنند. عصری که منجر به پیدایش کنسولهایی مثل پلیاستیشن، جنسیس و ایکس باکس شد.
این کنسول دقیقا در سالی در ژاپن به بازار اومد که در آمریکا صنعت بازی های ویدیویی دچار یک بحران اقتصادی بزرگ شده بود که گریبان کومودر 64 و آتاری های هشت بیتی رو گرفته بود. بزرگی این بحران به حدی بود که در سال 1983 درآمد کل سالیانه بازیها در آمریکا حدود 3.2 میلیارد دلار بود که در سال 1985 این مقدار فقط به 100 میلیون دلار رسید.
دلیلش هم ساده بود : وجود تعداد زیادی سیستم برای بازی کردن در اوایل دهه 80 مثله Vectrex،Atari 2600-5200 ، Odyssey II ، Intellvision و ... بدنبال اینها هم فراوانی بازیهای بی کیفیت در بازار موج میزد.
البته عامل اصلی به گردن سازنده های دوتا بازی بی کیفیت بود "PAC MAN و .E.T.E.T" که خود سازنده ها سود کردن اما ناشر بدبخت بازی که آتاری باشه در این سال 563 میلیون دلار ضرر کرد. PAC MAN که از 12 میلیون نسخه ایی که آتاری منتشر کرده بود 7 میلیون کارتریج بیشتر نفروخت و ایی تی هم از 5 میلیون نسخه منتشر شده تقریبا همش برگشت خورد.
در همین شرایط یک کنسول 8 بیتی با 24 کیلوبایت حافظه (که با کارتریج به 40 کیلوبایت ارتقا پیدا میکرد) و کنترلر جذابش به بازار میاد که نوع سخت افزارش یکجور جهش بود و باعث رشد در بوجود اومدن عنوان های Third party با کیفیت شد. بازیهایی مثل دانکی کانگ، زلدا، ماریو، فاینال فانتزی، کسلوانیا و بازی محبوب همهمون کنترا که نفسی تازه و حیاتی به صنعت گیم دادند. نینتندو رفته رفته روی فرهنگ مردم تاثیر گذاشت تا گیمینگ رو بعنوان یک سرگرمی کاملا پسندیده قبول کنن و بازی کردن رو متعلق به همه بدونن. البته فامیکام فقط روی فرهنگ مردم موثر نبود بلکه با ایجاد رقابت داخل سازمانی برای خلق عناوین سرگرم کننده و باکیفیت، نابغههایی مثل پروفسور Masayuki Uemura (عکس بالا) طراح کنسول فامیکام و خالق Ray Gun، شیگرو میاموتو (خالق ماریو، دانکی کانگ، زلدا و ...)، مهندس گونپی یوکوی (طراح گیم بوی و تهیه کننده متروید) و کیجی اینافونه (خالق مگامن و استریت فایتر اورجینال) به صنعت گیم معرفی کرد.
تمام این اتفاقات حاصل تفکرات مردی بنام هیروشی یامائوچی (2013-1927) بود که از او بعنوان مهمترین و ترسناکترین رئیس یک کمپانی ویدیو گیم یاد میکنند.
یامائوچی در طی 53 سال ریاست بلامنازع، نینتندو رو از یک شرکت اسباب بازی سازی به یک شرکت مولتی میلیارد دلاری تبدیل کرد. تولید یک کنسول خانگی ارزون و قابل دسترس برای همه با سخت افزاری که بازی ساختن براش آسون باشه و همچنین توسعه بازیهای ترد پارتی، از ایدههای ارزشمندی بود که او به صنعت معرفی کرد.
امکانش خیلی کم هست که گیمری تو بازیسنتر باشه ولی تابحال با تفنگ اردک شکار نکرده باشه. از فوتبالش که همش با شوتی که تبدیل به ماهی میشد گل میخوردیم. از کنترایی که هیچوقت تمومش نکردیم اما بازی کردنش لذتی داشت که هنوز هم از بیاد آوردنش چندبرابر لذت میبریم.
خاطرات گیمرها از این کنسول زیاد و قشنگه حتی اگه فوت کردن گردوخاک کارتریج برای اجرا شدن بازی بوده باشه.
تولدش مبارک.
-----------------------------
با سلام خدمت دوستان عزیز،
امروز کنسول بسیار محبوب نینتندو که ما ایرانی ها به اسم میکرو میشناختیمش 40 ساله شد.
هرچند اسم میکرو برای فامیکام یا NES اشتباه هست درواقع میکرو خودش یه کنسول کره ایی هست که بر پایه استانداردهای NES عرضه شد ولی خوب تو ایران میکرو صداش میزنیم دیگه حالا اشتباه باشه فدای سر همهمون.
این کنسول در تاریخ 15 جولای 1983 (24 تیر 1362) در ژاپن به اسم Famicom عرضه شد و دوسال بعد از همه گیر شدن این کنسول در دنیا در سال 1985 درآمریکا هم به اسم Nintendo Entertainment System یا NES به بازارها عرضه شد.
به عقیده بسیاری از افراد، فامیکام مهمترین کنسولی هست که نینتندو تا به حال منتشر کرده، این کنسول نه تنها آینده نینتندو، بلکه صنعت کنسولهای خانگی رو تغییر داد. از فامیکام بعنوان آغازگر عصر رنسانس در کنسولهای خانگی یاد میکنند. عصری که منجر به پیدایش کنسولهایی مثل پلیاستیشن، جنسیس و ایکس باکس شد.
این کنسول دقیقا در سالی در ژاپن به بازار اومد که در آمریکا صنعت بازی های ویدیویی دچار یک بحران اقتصادی بزرگ شده بود که گریبان کومودر 64 و آتاری های هشت بیتی رو گرفته بود. بزرگی این بحران به حدی بود که در سال 1983 درآمد کل سالیانه بازیها در آمریکا حدود 3.2 میلیارد دلار بود که در سال 1985 این مقدار فقط به 100 میلیون دلار رسید.
دلیلش هم ساده بود : وجود تعداد زیادی سیستم برای بازی کردن در اوایل دهه 80 مثله Vectrex،Atari 2600-5200 ، Odyssey II ، Intellvision و ... بدنبال اینها هم فراوانی بازیهای بی کیفیت در بازار موج میزد.
البته عامل اصلی به گردن سازنده های دوتا بازی بی کیفیت بود "PAC MAN و .E.T.E.T" که خود سازنده ها سود کردن اما ناشر بدبخت بازی که آتاری باشه در این سال 563 میلیون دلار ضرر کرد. PAC MAN که از 12 میلیون نسخه ایی که آتاری منتشر کرده بود 7 میلیون کارتریج بیشتر نفروخت و ایی تی هم از 5 میلیون نسخه منتشر شده تقریبا همش برگشت خورد.
در همین شرایط یک کنسول 8 بیتی با 24 کیلوبایت حافظه (که با کارتریج به 40 کیلوبایت ارتقا پیدا میکرد) و کنترلر جذابش به بازار میاد که نوع سخت افزارش یکجور جهش بود و باعث رشد در بوجود اومدن عنوان های Third party با کیفیت شد. بازیهایی مثل دانکی کانگ، زلدا، ماریو، فاینال فانتزی، کسلوانیا و بازی محبوب همهمون کنترا که نفسی تازه و حیاتی به صنعت گیم دادند. نینتندو رفته رفته روی فرهنگ مردم تاثیر گذاشت تا گیمینگ رو بعنوان یک سرگرمی کاملا پسندیده قبول کنن و بازی کردن رو متعلق به همه بدونن. البته فامیکام فقط روی فرهنگ مردم موثر نبود بلکه با ایجاد رقابت داخل سازمانی برای خلق عناوین سرگرم کننده و باکیفیت، نابغههایی مثل پروفسور Masayuki Uemura (عکس بالا) طراح کنسول فامیکام و خالق Ray Gun، شیگرو میاموتو (خالق ماریو، دانکی کانگ، زلدا و ...)، مهندس گونپی یوکوی (طراح گیم بوی و تهیه کننده متروید) و کیجی اینافونه (خالق مگامن و استریت فایتر اورجینال) به صنعت گیم معرفی کرد.
تمام این اتفاقات حاصل تفکرات مردی بنام هیروشی یامائوچی (2013-1927) بود که از او بعنوان مهمترین و ترسناکترین رئیس یک کمپانی ویدیو گیم یاد میکنند.
یامائوچی در طی 53 سال ریاست بلامنازع، نینتندو رو از یک شرکت اسباب بازی سازی به یک شرکت مولتی میلیارد دلاری تبدیل کرد. تولید یک کنسول خانگی ارزون و قابل دسترس برای همه با سخت افزاری که بازی ساختن براش آسون باشه و همچنین توسعه بازیهای ترد پارتی، از ایدههای ارزشمندی بود که او به صنعت معرفی کرد.
امکانش خیلی کم هست که گیمری تو بازیسنتر باشه ولی تابحال با تفنگ اردک شکار نکرده باشه. از فوتبالش که همش با شوتی که تبدیل به ماهی میشد گل میخوردیم. از کنترایی که هیچوقت تمومش نکردیم اما بازی کردنش لذتی داشت که هنوز هم از بیاد آوردنش چندبرابر لذت میبریم.
خاطرات گیمرها از این کنسول زیاد و قشنگه حتی اگه فوت کردن گردوخاک کارتریج برای اجرا شدن بازی بوده باشه.
تولدش مبارک.
آخرین ویرایش: