Atelier Iris 4

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,184
نام
ماکان
هنگامی که شرکت Nipon Ichi Saft عنوان Disgaea را منتشر کرد , ژانر Strategy-RPG را که بعد از FFTactic به کما رفته بود به نوعی متحول کرد و آن را از ورطه نابودی نجات داد.

NIS همواره برای اینکه نشان دهد موفقیت Disgaea تصادفی نبوده عنوان های مختلفی را در این ژانر مانند Makai Kingdam و Phantom Brave منتشر کرده که همه آنها کم و بیش شباهت های بسیار زیادی با عنوان قبلی یعنی Disgaea داشته اند.اما NIS خود را محدود به سبک Disgaea نکرده و هم زمان با ساخت Makai Kingdom برنامه های ساخت یک شش گانه جدید متفاوت را ریخته و به این ترتیب با همکاری شرکت Gust شش گانه Atelier Iris را برای کنسول PS2 خلق کرد.

در Atelier Iris Eternal Mana بر خلاف کارهای قبلی NIS که شخصیت ها همگی یا شیطان بودند یا پیپین , داستان در مورد کیمیاگران است.سال ها قبل شهری بسیار بزرگ در آسمان به نام Avenbery وجود داشت که ساکنین این شهر دارای قدرت مقدسی به نام Mana بودند.تمامی مردمان این شهر کیمیاگر بودند به این معنی که توانایی ترکیب مواد یا خالص سازی آنها را داشتند و از این قدرت خود برای حفض صلح در سرزمین خود استفاده میکردند.اما مانند اکثر بازی های مشابه! این صلح دوام نیاورد و شهر آونبری توسط نیروی ناشناخته ای مورد حمله قرار گرفت و به این ترتیب تمام کیمیاگران کشته شدند و نیروی مقدس مانا از دست رس مردم پنهان ماند.

چند سال بعد از این واقعه کودکی در سرزمین آونبری متولد شد که دارای نیروی مانا و استعداد کیمیاگری بود.نام این کودک Kleing بود.کلین برای احیای دوباره سرزمین خود بازگرداندن نیروی مانا به مردم تصمیم گرفت که به همراه دوستان خود به دنبال نهایت کیمیاگری و افسانه "کارگاه رنگین کمان" (Atelier Iris ) دست به سفری دور و دراز بزند....

داستان در AI مانند اکثر بازی های JRPG به "پیدا کردن جادویی خاص" و در نتیجه "نجات زمین" منحصر میشود.



با اینکه AI از لحاظ داستانی حرفی برای گفتن نداشت اما از لحاظ گیم پلی و سیستم جادو ها و آیتم ها نو آوری های بسیار زیادی داشت. در AI با توجه به اینکه شخصیت ها کیمیاگر هستند و توانایی ترکیب مواد را دارند , بیشتر آیتم ها از ترکیب آیتم های پایه در بازی بدست می آید به طوری که با ترکیب این مواد بیش از 300 آیتم خاص قابل ساخت بود که در زمان خود رقم کاملا قابل توجهی بود.

از دیگر مواردی که AI را از بازی های مشابه خود بهتر جلوه میداد , موسیقی زیبا این بازی بود که از کارهای مشترک آقایان Daisuke Achiwa و Ken Nakagawa و Akira Tsuchiya بود.موسیقی شروع بازی با نام "White Night Imagination " از زیبا ترین قطعات موسیی در کل بازی های رایانه ای است که قابل مقایسه با آهنگ "Pain" اثر Yasunori Mitsuda در بازی Xenosaga است.

AI با تمام ضعف های خود و کلیشه هایی که گریبانگیرش بود توانست به موفقیت بزرگی برسد و به یکی دیگر از عنوان های بزرگ NIS و Gust تبدیل شود.

با توجه به موفقیت نسخه اول , NIS در سال بعد AI 2 را (که در واقع قسمت دوم از این شش گانه است) را با نام کامل Atelier Iris The Azoth Of Destiny روانه بازار کرد.

داستان در AI2 بر خلاف AI کمتر دچار کلیشه بود و افزودن المان های جدید داستان را در AI2 بسیار جذاب تر کرده بود.

داستان در AI2 سال ها قبل از ماجرای AI و ماجراهای Kleing اتفاق می افتد.Eden نام سرزمین جادویی معلق در آسمان است که مردمان آن دارای قدرت Mana هستند.در این سرزمین دو دوست یتیم با هم زندگی میکنند که از کودکی در کنار یکدیگر بزرگ شده اند و بین آنها روابط عاطفی عمیقی وجود دارد.Viese نام دختری جوان است که مانند همه افراد سرزمینش کیمیا گر است.Felt نام پسر جوانی است که به کیمیاگری علاقه ای ندارد و علاقه مند به مبارزات و شمشیر زنی است و از زندگی کسالت بار کیمیاگران خسته شده است.اما...(این اما در همه بازی های JRPG وجود دارد!) اما یک روز با یک زلزله مرموز آرامش سرزمین Eden به هم میریزد و باعث میشود که بخش هایی از سرزمین Eden ناپدید شود.

نگهبان سرزمین و نماد کیمیاگران قدیمی سرزمین Eden شمشیر سخن گویی!! به نام Azure Azoth است که از دوستان فلت به شمار میرود.این شمشیر سخن گو! بعد از اتفاق افتادن این حادثه مرموز با فلت صحبت میکند و او را ترقیب میکند که با گزشتن از دروازه اسرار آمیز به دنیا Belkhyde که یک دنیا ناشناخته است برود و به راز نابودی سرزمینشان پی ببرد.

دوست محبوب فلت یعنی ویسز هم تصمیم میگیرد که برای کمک به مردم در سرزمین خود بماند ولی برای اینکه آن دو همچنان به یاد یکدیگر بمانند حلقه ای را به فلت میدهد که مشابه آن را خود نیز در دست دارد.این حلقه قدرت این را دارد که قلب و روح این دو دوست را در دنیا های مختلف نیز با هم در ارتباط نگه دارد. به این ترتیب فلت سفر خود را به دنیای Belkhyde آغاز میکند....

محیط در AI2 بسیار رنگارنگ و زیبا طراحی شده بود و با اینکه تمامی شخصیت ها به صورت 2D بودند , گرافیک بازی آنچنان قدیمی و از رده خارج احساس نمی شد.در AI 2 برای روایت داستان از انیمه های بسیار زیبایی استفاده شده بود که جذابیت AI2 را دوچندان میکرد.



دوبله و صدا گزاری و موسیقی در AI2 در حد بسیار بالایی قرار داشت و به لطف آقای Daisuke Achiwa کیفیت موسیقی های ارکستری در حد بسیار بالایی قرار داشت.

داستانی زیبا و جدید با نوآوری های جالب به همراه درون مایه های طنز , طراحی مراحل شاد و بسیار زیبا به همراه موسیقی بسیار زیبا باعث شد که AI2 به اثری نسبتا متفاوت و موفق تبدیل شود و توانست نظر مثبت اکثر طرفداران RPG های ژاپنی را به خود جلب کند.

با توجه به موفقیت AI2 ساخت شماره بعدی آن نیز به سرعت کلید خورد و AI3 با نام کامل Atelier Iris Gand Phantasm روانه بازار شد.

بر خلاف AI2 که از هر لحاظ نسبت به AI بهتر بود , AI3 نسبت به AI2 دچار افت شده بود.

داستان AI3 در مورد Edge مبارزی بداخلاق و Iris دختر کیمیاگری است که برای نابود کردن هیولا ها در دنیای Alterworld با یک سازمان خلاف کاران و مزدوران هکاری میکنند.Iris یک کتاب قدیمی دارد که اگر Iris هفت سنگ جادویی (7 گوی بلورین اژدها رو که یادتون نرفته!!) را پیدا کند میتواند از ترکیب آنها با کتاب , هر آرزویی را که دارد برآورده بکند.طبیعتا پیدا کردن 7 سنگ جادویی انگیزه قهرمانان ما برای راهی شدن به سفری طولانی و پر خطر هست!

بر خلاف داستان AI2 که ابهامات زیادی برای گیمر ها بوجود می اورد , تنها نکته مرموز داستان در AI3 که باید به دست گیمر رمز گشایی شود ارتباط اسم Iris با Iris افسانه ای است!!

انصافی داستانی از این تکراری تر و کسل کننده تر دیده اید؟



موسیقی در AI3 کماکان ترکیب ساز های برقی با قطعات ارکستری و ساز های سنتی ژاپن مثل فلوت است که با اینکه در کل اثری جالب و سرگرم کننده است اما به زیبایی موسیقی در AI2 نیست.

از نوآوری های AI3 تغییرات آشنایی در سبک مبارزات بازی بود به این ترتیب که مبارزات دیگر مانند قبل حالت تصادفی نداشتند و به صورت انتخابی در امده بودند.این تغییر با اینکه آزادی عمل بیشتری به گیمر ها میداد اما باعث میشد که عملا از جذابیت گشت و گذار ها در بازی کاسته شود.

سیستم خلق آیتم ها و کیمیاگری توسط Iris که از ارکان اصلی این بازی به شمار میرود کماکان در بازی حظور داشته و گیمر ها میتوانند هزاران آیتم مختلف را با توجه به دستورالعمل های Iris خلق کنند.

در مجموع AI3 با اینکه اثری نسبتا موفق بود , اما نتوانست موفقیت سمت های قبلی خود را تکرار کند و صرفا برای طرفداران قدیمی مجموعه لذت بخش بود.

و اما AI4 ...

پیشتر گفته شد که سری AI یک شش گانه است که تا کنون سه قسمت از آن برای کنسول PS2 منتشر شده است و شرکت NIS که روابط خوبی با شرکت Sony دارد و به تازگی عنوان Makai Senki Disgaea 3 را در ژاپن برای PS3 منتشر کرد (نسخه انگلیسی بازی نیز بزودی برای PS3 منتشر خواهد شد) قصد دارد جدید ترین عنوان از سری AI را برای کنسول PS3 روانه بازار کند.

آقای Haru Akenaga رئیس شرکت NIS اعلام کرده است که "AI4 اولین قسمت از شش گانه AI که در نسل جدید و برای کنسول PS3 ساخته میشود . پروژه AI4 تقریبا همزمان با Disgaea 3 کلید خورده است و در سال آینده برای کنسول PS3 منشر خواهد شد."

داستان در AI4 به طور مستقیم سعی میکند که به افسانه Atelier Iris بپردازد.داستان در سرزمین Regalzine اتفاق می افتد و زمان سلطه پادشاه Slaith می پردازد.در AI4 سرزمین های Esvior کاماکان در قلمرو پادشاه Slaith قرار دارد.

در سرزمین Regalzine سه قاره وجود دارد که با قدرت Mana بوجود آمده اند.اما یک قدرت مرموز باعث از بین رفتن نیروی Mana میشود و باعث میشود که این قاره ها در خطر نابودی قرار بگیرند.قهرمان داستان (که نامش هنوز مشخص نیست) ما نیز برای کشف نوع این نیروی مرموز راهی سفر مخاطره انگیز خود میشود....

از داستان بازی اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی با توجه به همین اطلاعات اندک میتوان گفت که داستان در AI4 بسیار بهتر از AI3 می باشد .

اولین تغییری که در AI4 به چشم می آید , 3D شدن محیط ها و شخصیت هاست!بلاخره با ورود به نسل جدید شرکت Gust تصمیم گرفته است که گرافیک AI را از حالت 2D به حالت 3D تغییر دهد.البته هنوز هیچ تصویری از داخل بازی منتشر نشده است ولی با توجه به شاره های قبلی این عنوان میتوان حدث زد که گرافیک AI4 بر خلاف MSD3 که گرافیکی از رده خارج و متشکل از رنگ های مرده داشت , دارای محیط های سه بعدی پرجزئیات و رنگارنگ خواهد بود.

گفته شده است که سیستم گیم پلی AI4 ترکیبی از سیستم مبارزات AI2 و AI3 می باشد.به این ترتیب که به احتمال زیاد سیستم مبارزات انتخابی کماکان در بازی حظور دارد.همیشه اکشن مبارزات در AI بسیار سریع و تند و نزدیک به عنوانی چون SO بوده , در AI4 نیز قول داده شده که مبارزات حتی سریع تر و لذت بخش تر از عنوان های قبلی باشد.شکل پیشرفته تری از سیستم Burst که باعث میشد قدرت ضربات افزایش یابد هنوز هم در بازی حظور دارد و باعث میشود که تنوع ضربات در بازی به شدت بالا برود.

سیستم کیمیاگری و خلق اشیاء (Item Synthesize ) و خلق عناصر (Mana Synyhesize ) کماکان در بازی حظور دارند با این تفاوت که نسبت به عنوان های قبلی بسیار ساده تر و از لحاظ تعداد بسیار بیشتر شده اند.این ساده شده به این صورت است که شما برای سنتز کردن دیگر احتیاجی به این ندارید که Mana ها سلامتی کامل داشته باشند و بعد از ساخت یک شئی به راحتی میتوانید آن را با هر عنصری که خواستید ترکیب کرده و ماده دلخواه خود را بسازید.

سازندگان قول داده اند که در AI4 مشگل Artonelico یا همان سادگی بیش از اندازه بازی را حل کرده و بازی را هم برای افراد تازه کار و هم برای طرفداران قدیمی مجموعه جذاب و لذت بخش بکنند.

موسیقی بازی نیز کماکان توسط آقای Achiwa ساخته میشود و میتوان از AI4 نیز انتظار قطعات موسیقی زیبا را داشت.

در مجموع AI4 بازی زیبایی به نظر میرسد که راه برادران بزرگتر خیش را ادامه میدهد.اگر شما هم از ان دسته از افرادی هستید که به کیمیاگری و ترکیب مواد خلق عناصر جدید علاقه دارید , بدون شک AI4 عنوانی است که میتواند تا ساعت ها شما را سرگرم کند.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,184
نام
ماکان
در مورد AI دوستان هی سوال میپرسن که این سری رو کنسول های قدیمی هم وجود داشته یا نه؟

باید بگم که سری Atelier Iris با PS2 معرفی شد و Atelier های قبلی 7 تا بودن که از کنسول های 16 بیتی تا کنسول های 32 بیتی حظور داشتن.این عنوان ها اینا بودن:

· Atelier Marie
· Atelier Elie
· Atelier Lilie
· Atelier Judie
· Atelier Marie & Elie
· Atelier Viorate: Alchemist of Gramnad 2
· Atelier Marie, Elie, and Anise
 

THE THUNDER

کاربر سایت
Jul 9, 2008
311
نام
JRPG Fan Guardian
والا من خودم هر سه تا شمارشو دارم.
یک و به خصوص دو ش خیلی باحال بودن اما با سه زیاد حال نکردم. ولش کردم نصفه...
امیدوارم 3d شدن بازی لطمه ای بهش نزنه... :-"
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر