به نام خالق يكتا
بي شك همگي با سري تيكن و يا حتي يك نسخه از آن آشنايي داريد و حداقل يكبار بازي كرده ايد و طعم شيرين آن را چشيده ايد.
من خودم به شخصه اولين بار كه با كنسول پلي استيشن آشنا شدم كه ما مي گفتيم سوني يك!و اولين بازي كه كردم بازي تيكن بود يادش بخير حدود 9 يا 10 سال پيش بود الان كه دارم اين متنو مي نويسم اون دوران داره تو ذهنم مرور مي شه و ياد خاطراتي مي افتم كه بعضي شيرين و بعضي شايد در آن زمان تلخ بودند ولي حالا هم شيرين هستند!من اصلاً نمي دانم چه سريه چون اولين بار كه با كنسول سگا آشنا شدم بازي مورتال كمبت 2 بود!كه اونم حدود 14 سال پيش بود يعني وقتي كه 5 يا 6 سال بيشتر نداشتم!يادش بخير.
ديگر بدون مقدمه چيني و گزافه گويي به بحث اصلي تايپيك مي پردازم.
اول از همه دو مورد را در باره ي تيكن روشن كنم تا شما در هنگام خواندن متن بهتر بتوانيد مسائل را درك كنيد و متعجب نشويد!:
1-تيكن از لحاظ داستان بسيار غني بوده و اونطوري كه فكر مي كنين (مثل خودم)نيست كه فقط داستان در يكي دو خط خلاصه بشه و داستان بسيار غنيه و از همه مهمتراينكه نكات بسيار ريز و ضريفي هم دارد كه من پس از نوشتن اين متون به انها پي بردم كه كشف اين نكات را به عهده خودتان مي گذرام البته به اين دليل كه اين نكات ممكن است حاشيه در پي داشته باشد از گفتن آنها صرف نظر مي كنم.همچنين داستان داراي ابهاماتي مي باشد كه اين ابهامات با خواندن دلايل كاركترها براي حضور در تيكن رفع خواهد شد بله دلايل آنان كه در نوع خود بي نظير هستند و حتي بسيار جالب تر و غني تر از داستان اصلي!كه اين نشان از شخصيت پردازي عالي بازي است كه موجب تعجب همگان مي شود!
2- من اين متن ها را با حس نوشتم و از شما هم مي خواهم كه با حس بخوانيد و از سريع خواندن اجتناب كنيد تا به بعضي مسائل پي ببريد و هم كمي در شما حس بودن در سري تيكن را القاء كند!
در متن افت و خيز ها و بذله گويي ها زياد هست و اين باعث مي شود كه شما هم خسته نشويد و با اشتياق متن را دنبال كنيد . اميدوارم كه شوخي هايي كه اكثراً در قالب پرانتز بيان شده را به حساب دلقك بازي و مسخره بازي نگذاريد.
پ.ن2:در آخرين پست منتظر سوپرايز باشيد!
اين شما و اين هم سري TEKKEN:
سري تيكن
سازنده : Namco
ناشر : Namco
پلتفرمهاي انتشار يافته :
Arcade, PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox 360, Game Boy Advance, PlayStation Portable, Dreamcast.
نسخه ها و زمان انتشار آنها :
Tekken 1994 – 1995 *** Tekken 2 1995 – 1996*** Tekken 3 1997 – 1998*** Tekken Tag Tournament Tekken 4 2001 – 2002***Tekken 5 2004 - 2005
Tekken 5: Dark Resurrection 2005 – 2006 ***Tekken 6 2007 – 2008
Tekken 6: Bloodline Rebellion 2008 – 2009 ***Tekken 7 2009 - 2010
سبك بازي : Fighting
Mode : Single player, multiplayer
بازي TEKKEN به زبان ژاپني (鉄拳,) با نام ديگر (Iron Fist)مجموعه اي از بازي هاي در سبك مبارزه اي مي باشد كه توسط كمپاني نامكو(NOMKO ) در ابتدا براي آركيد و سپس براي كنسول هاي PlayStation, PlayStation 2, و PlayStation Portable, PlayStation 3, وXbox 360, WonderSwan وGame Boy Advance. ساخته و انتشار يافت.
بازي تيكن اولين بازي سه بعدي ساخته شده در سبك مبارزه اي مي باشد و توانست دو سال بعد قبل از رقيب سر سخت خود يعني Virtua Fighter به رتبه ي دوم دست يابد. و نامكو پس از اين شروع به ساخت نسخه هايي ديگر از اين سبك و سري كرد كه نتيجه ي آن شش عنوان ديگر مي باشد كه اين شش عنوان به شريح زير است :
Tekken 2.Tekken 3. Tekken Tag Tournament . Tekken 4 . Tekken 5 . Tekken 6 .
دو نسخه ي تيكن 5 و تيكن چهار به روز رساني و آپديت شده اند و با نام Tekken 5: Dark Resurrection و Tekken 6: Bloodline Rebellion به ترتيب بعد از هم عرضه شده اند. سری تکن همچنین شامل Tekken Advanceدر سال ۲۰۰۱ برای Game Boy ادونس منتشر شده بود. نسخهٔ ارتقا داده شدهٔ تکن ۵ با نام تکن: قیام تاریک نیز در ژاپن و آمریکا در تابستان ۲۰۰۶ برای پلی استیشن همراه "PSP" منتشر شده است.
پس از آن نامكو ديگر ساير عنوان ها را براي گيم بوي عرضه نكرد .و اين سري را انحصاري براي كنسول پلي استيشن منتشر نمود ولي بعد ها طي اتفاقاتي كه رخ داد براي چند پلتفرم ديگر هم منتشر ساخت كه اينجا جاي بحثش نيست.ناموكو يك نگارش جديد از تيكن 5 را براي كنسول دستي PSP با نام Tekken 5: Dark Resurrection منتشر نمود اين نسخه در تابستان 2006 در ايالات متحده و ژاپن منتشر شد و در اروپا در 15 سپتامبر همان سال منتشر شد.همچنين بازي تيكن كارت هم براي پلتفرم Wonderswan منتشر شد.
شما در بازي كاركتر دلخواهتان را كه در يك صف و با نظم قرار گرفته اند انتخاب مي نماييد و با هوش مصنوعي و يا فردي ديگر به مبارزه ي تن به تن مي پردازيد شما مي توانيد يك كاركتر را براي سرگرمي و يا تمام كردن بازي هر وقت كه خواستيد انتخاب نماييد و در اين مورد آزاد هستيد.
در بازي اصلي نام مكاني كه شما در آن به مبارزه با حريف مقابل مي پردازيد در گوشه راست پايين صفحه قابل مشاهده است اين مكان ها غير واقعي هستند و هيچ يك حتي از مكان واقعي هم اقتباس نشده و زاده ي تفكرات سازنده است!
بازي تيكن از نظر مبارزات تن به تن با ساير بازي هاي از اين سبك و به عبارتي فايتينگ فرق دارد و معمولاً يك دكمه مخصوص ضربات دست (چپ و راست هر دو با هم ) و يك دكمه مخصوص ضربات پا و يكي ديگر براي دفاع ولي در بازي تيكن براي ضربات چپ و راست دكمه اي جداگانه طراحي شده بود و هر كدام اختصاص به يك عضو بدن داشت و به اين ترتيب شما به راحتي و البته با زيركي مي توانستيد حمله ي حريف را دفع نماييد و ضربه اي كاري به او بزنيد .ساير بازي هاي فايتينگ مانند Street Fighter حملات به سرعت انجام مي شد و گيمر چندان ضربات زده شده را به خوبي مشاهده نمي كرد ولي در بازي تيكن اين گونه نبود ضربات نرم تر و روانتر و آهسته تر نه اينكه از سرعت بازي بكاهد و موجب آزار گيمر شود بلكه ضربات با ريتم خاصي زده مي شود و مانند بازي مورتال كمبت نبود كه ضربات تركيبي و پشت سر هم زده شود و در يك آن حدود 10 ضربه رد و بدل شود!
در بازي تيكن بسيار ضربات به واقعيت نزديك هستند و مانند اين است كه فيلمي رزمي ولي بدون جلوه هاي ويژه را تماشا مي كنيم به حدي ضربات دقيق كار شده اند كه حتي مي توان از اين ضربات براي آموزش در هنر هاي رزمي استفاده نمود! و به گونه اي روي ضربات كاركترها كار شده كه مي توان با چند حركتي كه مي زند سبك ورشي او را تشخيص بدهيم همچنين هر فايتري با سبك مخصوص خود مبارزه مي كند و ضربه اي كه ميان دو كاركتر مشابه باشد وجود ندارد مگر اينكه آن دو مبارز در يك ورزش و رشته هنر هاي رزمي را فرا گرفته باشند اين مورد هم در استريت فاير مشاهده مي شد ولي در بازي كمبت اين گونه نبود و به جرأت مي گم كه ضربات پا ها مخصوصاً يته پرنده ها در تمامي كاركترها مشابه بودند و هيچ يك نسبت به ديگر تمايزي نداشت.
براي نمونه كاركتر پائول بسيار خوب كار شده بود و اگر شخصي كه كمي با فنون رزمي آشنا باشد و نحوه ي گرفتن هاي پائون و استيل او را ببيند سريعاً حدس مي زند كه فردي جودو كار است.
همچنين در ضربات Marshall Law و پسر او Forest Law تقريباً از تمامي فنون استفاده شده بود و استيل او و رقص پاي او ما را به ياد استاد بزرگ يعني بروسلي مي اندازد و اين نشان مي دهد كه او جيت كاندو كار است و حركات او كاملاً از روي ضربات واقعي ساخته شده كه برتري اين سري را ثابت مي كند و حرفي را براي انتقاد از لحاظ اجراي تكنيك كاركترها باقي نمي گذارد.
همچنين كاركترها ي Lei Wulong وCraig Marduk از روي حركات استاد هنر هاي بدل كاري يعني جكي جان اقتباس شده و همچنين از ساير شخصيت هايي كه در ورزش هاي رزمي صاحب نام هستند استفاده شده كه اين شخصيت ها عبارت اند از : Bill Goldberg و Nathan Jones و Bob Sapp .
همچنين به گفته ي خود نامكو اين ضربات هيچ يك ذهني ترسيم نشده اند بلكه تمامي ضربات به دقت از روي حركات واقعي در رشته هاي رزمي مختلف اقتباس شده اند.
در اين سري چند كاركتر ثابت بود ه اند و در همه سري ها باقي مانده اند كه اين كاركترها عبارت اند از Paul Phoenix, Nina Williams, Yoshimitsu و Heihachi Mishima كه همگي اين شخصيت ها را مي شناسيد و شايد كاركتر مورد علاقه ي شما هم يكي از اين ها باشد!
تعداد حركاتي كه اين دو كاركتر(Heihachi ø Yoshimitsu) دارند از تمامي كاركترها بيشتر است.
در بازي تيكن يك تغيير اساسي با ساير بازي هاي در سبك فايتر دارد آن هم اين است كه شما نمي توانيد چيزي به سمت حريف خود پرتاب كنيد و مثلاً مانند سري كمبت و استريت فاير هر كاركتر نمي تواند به طرف مقابل خود از دست ها و يا پاهايش آتش و يا برق پرتاب نمايد و اين مورد در دو بازي نامبرده خيلي هم خوب كار شده به گونه اي كه هر شخصيت نوعي بمب و يا تانك مخصوص به خودش را دارد يكي آتيشي كه پرت مي كند مانند اژدها يكي مانند مار يك با استفاده از طنابي مخصوص حريف را به سمت خود مي كشد و به او ضربه مي زند يكي با يخ حريف خود را منجمد مي كند (شكلك ساب زيرو!)و از اين قبيل موارد كه اگه اسم ببرم يك طومار بلند بالايي خواهد شد و به همين تعداد بسنده مي كنم.البته اين ها به عنوان نقص محسوب نمي شوند ولي باعث مي شوند كه بازي از واقعيت فاصله بگيرد و حس واقعي رزم را آنطور كه بايد به گيمر القاء كنند فاصله مي گيرد.
تيكن چهار نسبت به تيكن 3 فرقي اساسي داشت و آن هم اين بود كه گيمر آزاد بود كه به هر طرف كه مي خواهد برود و ميزان فاصله گيري محدوديتي نداشت و مي توانست حتي از اجسامي كه در بازي استفاده شده اند كمك بگيرد .
بازي تيكن 5 با نقاط قوت دو بازي تيكن 3 و تيكن چهار برگشت و يك بازي به ياد ماندني را عرضه كرد و شكستي كه تيكن 4 خورده بود را جبران نمايد و نام خود را بار ديگر جاودانه و دست نيافتني بكند.
همچنين نسخه اي از تيكن بين تيكن 4 و تيكن 3 با نام Tekken Tag Tournament عرضه شد كه به هيچ يك از داستان اين سري ربطي نداشت و اصلاً داستاني نداشت! گيم پلي اين نسخه كاملاً مانند نسخه ي سوم بود و نور پردازي و گرافيك بازي افزايش پيدا كرده بود و هيچ شباهتي با نسخه ي دوم اين سري نداشت همچنين همه كاركترها در دسترس و هم افزايش يافته بودند.
در تيكن به تصوير كشيدن كاركترها تحسين برانگيز و بسيار در خور توجه است و هر كدام استعدادي ديدني و استيل تماشايي دارند كاركترها هر يك مي توانند با استعدادي كه دارند حريف را با ضربات قوي و پيش بيني شده مانند باريدن تگرگ مورد آماج ضربات خود قرار بدهند بعضي از كاركترها همچنين علاوه بر داشتن مهارت در هنر هاي رزمي به خصوص داراي قدرت هاي فوق بشري هستند مانند كاركتر Devil و Roger Jr كه هر يك قدرت هاي مافوق طبيعي داشتند و البته طرفداران زيادي هم داشتند.
همچنين در اين سري شخصيت پردازي بسيار بسيار عالي كار شده و هر كاركتر براي خود دليلي براي حضور در مسابقات دارد و همينطوري و بدون هيچ گونه برنامه ريزي وارد بازي نشده بلكه هر يك براي هدفي مشخص و البته جذاب براي ما دارد كه به تمامي آنها خواهيم پرداخت.
هنگامي كه شما با يك كاركتر بازي را تمام كنيد و اين تمام كردن به معناي پيروزي بر بيگ باس مي باشد كه در نسخه ي يك با هي هاچي در دومين نسخه كازويا در سومين نسخه هي هاچي و...
هنگامي كه شما غول آخر بازي را شكست داديد سرنوشت آن فرد را خواهيد ديد و مي بينيد كه هر يك به چه دليل وارد اين مسابقه شده البته هر كاركتر امكان دارد كه داراي چند سرنوشت باشد.
ولي بيشتر داستان به صورت محوري و چند شخصيت روايت مي شود و اساس داستان بازي اصلي را شكل مي دهند كه اين افراد همگي از خانواده مي شيما هستند كه شامل هي هاچي ؛ كازويا ؛ جين كازاما و اين اواخر بيشتر جين پاچي اين افراد ميزبان مسابقات مشت آهنين هستند و سايرين بنا به دعوت آنها به اين مسابقات مي آيند!
كوتاه از كاركترهاي تيكن و استفاده ي آنها در فيلمها و بازي ها :
پس از مدتي فيلمي بر اساس اين بازي با نام Kuen sun (a.k.a. The Avenging Fist) ساخته شد كه تنها در مورد اين فيلم مي توانم بگويم كه چيزي جز مزخرف نداشت!
البته خبري از فيلمي جديدتر رسيده كه بر مبناي اين خبر گفته مي شود كه بر روي اين فيلم بهتر كار مي شود ولي من كه چشمم آب نمي خوره!
همچنين پس از مدتي كتابي با عنوان Tekken Forever كه يك كتاب كميك و خنده دار است كه بيشتر بر روي خانواده ي كازويا و ساير شخصيت هاي ناشناخته Tekken Tag Tournament تمركز كرده و در سال 2001 منتشر شد و تنها همان يكبار منتشر شد و به تجديد چاپ مجدد نكشيد چون طرفداران بسيار استقبال كردند!(افعال معكوس!)
همچنين يك فكاهي نويس دانماركي از كاركتر Eddy Gordo يك فكاهي مي سازد .
از كاور تيكن 3 در فيلم Room 401 پوستري ديده مي شود كه بر روي ديوار نصب شده.
همچنين يك انيمه براي بازي تيكن ساخته شده و در يك فيلم(Drillbit Taylor) هم از كاركترهاي اصلي تيكن براي مبارزه با يك قلدر استفاده شده است.همچنين نينا ويليامز كاركتر اصلي بازي Death By Degrees مي باشد .
نظر بزرگان در مورد اين سري :
Ed Boon خالق سري به ياد ماندني مورتال كمبات طي مصاحبه اي با GameDaily مي گويد كه بهترين بازي مبارزه اي كه تا كنون كرده سري تيكن بوده!
ولي در عوض Tomonobu Itagaki سازنده ي Dead or Alive حسابي بر روح اين سري رحمت مي فرستد و آنرا مورد عنايت خود قرار مي دهد و مي گويد كه اين سري يك كثافت بيش نيست!
هنگامي كه از او در مورد تيكن 6 پرسيده شد فرمود كه من نمي فهمم كه شما از چه چيزي حرف مي زنيد؟!
همچنين سگا و نامكو به ساخت يك بازي ما بين تيكن و Virtua Fighter ابراز علاقه و اميدواردي كرده اند!