راهنمای خرید مانیتور برای بازی کردن با XBOX 360:
برای نمایش جرئیات کامل بازی های XBOX 360 به یک نمایشگر با رزولوشن بالا احتیاج داریم. از آنجا که تلویزیون های معمولی رزولوشن پایینی دارند و تلویزیون های HD نسبتا گران قیمت هستند و همچنین به اندازه مانیتورها برای استفاده با کامپیوتر مطلوب نیستند ، کاربران می توانند با تهیه مانیتور مناسب ، هم در هزینه صرفه جویی کرده و هم از کنسول استفاده کامل را ببرند.
اولین و مهمترین مشکلی که در انتخاب مانیتور برای کنسول پیش می آید ، پیدا کردن مانیتور با نسبت تصویر (Aspect Ratio) مناسب است که من سعی می کنم در رابطه با این مساله یه سری توضیحات بدم:
● انواع نسبت تصویر موجود در مانیتور ها:
● عملکرد XBOX 360 در نسبت تصویر های مختلف:
در مانیتور های LCD قابلیت جابه جایی و تغییر تعداد پیکسل ها وجود ندارد.بنابراین پیکسل ها در بزرگترین رزولوشن قابل نمایش توسط دستگاه (رزولوشن Native) در جای خود ثابت هستند ، نه تکان می خورند و نه کم و زیاد می شوند!. مشکل در اینجا اینست که اگر خروجی ما (کامپیوتر یا کنسول) رزولوشنی پایین تر از این حد داشته باشد -حتی یک پیکسل- مانیتور آن را می کشد تا به اندازه رزولوشن نیتیو در آورد. بعنوان مثال ، اگر شما رزولوشن یک مانیتور CRT را از 1280x1024 به 640x480 تغییر دهید ، تعداد پیکسل ها نصف می شود و تعداد باقیمانده از هم فاصله می گیرند تا تصویر اندازه کل مانیتور شود ؛ در این حالت جزئیات تصویر کم می شود ولی کیفیت دست نخورده باقی می ماند. ولی اگر همین عمل را در یک مانیتور LCD انجام دهید ،پیکسل ها تکان نمیخورند و مانیتور با کشیدن تصویر دریافتی به اندازه مورد نظر ، به کیفیت تصویر لطمه می زند.
پس اگر قصد خرید مانیتور دارید ، حتما توجه کنید که بزرگترین(بیشترین) رزولوشن قابل نمایش مانیتور شما ، دقیقا در لیست رزولوشن های پشتیبانی شده در XBOX 360 باشد.
●لیست رزولوشن های پشتیبانی شده توسط XBOX 360 :
در نسبت تصویر 4:3 :
640x480
1024x768
1280x1024
(رزولوشن 1600x1200 پشتیبانی نشده.)
در نسبت تصویر 16:9
848x480
1280x720
1360x768
1920x1080
(رزولوشن های 1600x900 و 1366x768 پشتیبانی نشده اند)
در نسبت تصویر 16:10
1440x900
1680x1050
(رزولوشن 1920x1200 پشتیبانی نشده)
راهنمای استفاده از مانیتور برای بازی کردن با XBOX 360:
●کابل ها و تبدیل های مورد نیاز :
نسبت به کابلها و پورت های پشتیبانی شده توسط مانیتور شما ، چند حالت می تواند پیش بیاید که راهنمای استفاده از مانیتور در هرکدام از این شرایط نوشته شده:
عکس یک کابل VGA
همچنین می توانید صدا را از کابل HD/AV یا Composite موجود در جعبه بگیرید ، اما قسمتی که به کنسول متصل می شود در این دو کابل خیلی قطور است و در کنار HDMI با هم در کنسول جا نمی شوند ، بنابر این مجبورید به قطر کابل HDMI ، پلاستیک کابل مورد نظر خود را ببرید تا در کنار هم متصل شوند. (این کار در برخی موارد باعث هنگ دستگاه شده.)
همچنین اگر کابل HDMI ندارید ، می توانید بجای خرید کابل و تبدیل ، یک کابل HDMI-to-DVI بخرید.
برای صدا گرفتن ، باید کابل مخصوص خروجی صدای X360 را تهیه کنید (XBOX 360 Audio Adapter)
همچنین می توانید صدا را از کابل HD/AV یا Composite موجود در جعبه بگیرید ، اما قسمتی که به کنسول متصل می شود در این دو کابل خیلی قطور است و در کنار HDMI با هم در کنسول جا نمی شوند ، بنابر این مجبورید به قطر کابل HDMI ، پلاستیک کابل مورد نظر خود را ببرید تا در کنار هم متصل شوند. (این کار در برخی موارد باعث هنگ دستگاه شده.)
موفق باشید.
First Post Topic
برای نمایش جرئیات کامل بازی های XBOX 360 به یک نمایشگر با رزولوشن بالا احتیاج داریم. از آنجا که تلویزیون های معمولی رزولوشن پایینی دارند و تلویزیون های HD نسبتا گران قیمت هستند و همچنین به اندازه مانیتورها برای استفاده با کامپیوتر مطلوب نیستند ، کاربران می توانند با تهیه مانیتور مناسب ، هم در هزینه صرفه جویی کرده و هم از کنسول استفاده کامل را ببرند.
اولین و مهمترین مشکلی که در انتخاب مانیتور برای کنسول پیش می آید ، پیدا کردن مانیتور با نسبت تصویر (Aspect Ratio) مناسب است که من سعی می کنم در رابطه با این مساله یه سری توضیحات بدم:
● انواع نسبت تصویر موجود در مانیتور ها:
- نسبت تصویر معمولی 4:3 : این نسبت تصویر بیشتر در نمایشگر های CRT (لامپ تصویری) و مانیتور های LCD قدیمی دیده می شود.بین نسبت تصویرهای استاندارد بیشترین شباهت به شکل "مربع" را دارد و در حال حاضر خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد.
- تصویر عریض (Wide) با نسبت 16:9 : نسبت تصویر استاندارد برای مشاهده محتوای HD و بازی های این نسل. تمامی HDTV ها از این نسبت استفاده می کنند و کلیه رزولوشن های HD بر اساس این نسبت هستند و جدیدا شرکت های مانیتور سازی بیشتر به این نسبت تصویر روی آورده اند.*بهترین گزینه*
- تصویر عریض (Wide) با نسبت 16:10 : تا مدتی قبل اکثر مانیتورها بر اساس این نسبت تصویر ساخته می شدند. بیشتر برای کار با کامپیوتر مناسب است و نسبت به تصویر 16:9 مقداری بلند تر است و در هنگام تماشای محتوای HD در این نوع مانیتور ها ، دو نوار سیاه نسبتا باریک در بالا و پایین صفحه پدید می آیند ، یا به اندازه آن دو نوار ، تصویر کشیده می شود.
● عملکرد XBOX 360 در نسبت تصویر های مختلف:
- نسبت تصویر 4:3 : کنسول X360 به دو صورت از این نوع تصویر پشتیبانی می کند: Letterbox شده و یا Full Screen
در حالت Letterbox شده ، دو نوار مشکی در بالا و پایین صفحه ظاهر می شوند و بازی ، نسبت تصویر اصلی خود یعنی 16:9 را حفظ می کند و نسبت به عرض مانیتور ، کوچک می شود.(مانیتور سمت راست در عکس اول)
در حالت Full Screen بازی بصورت تمام صفحه اجرا می شود. (تعدادی از بازیها ، این حالت را ساپورت نمی کنند.) - تصویر عریض 16:9 :از آنجایی که این نسبت تصویر ، استاندارد بازیهای XBOX 360 و فیلمهای HD است ، بازیها در این حالت ، بصورت تمام صفحه اجرا می شوند. (مانیتور وسط در عکس اول)
- تصویر عریض 16:10 : کنسول XBOX 360 تا قبل از عرضه NXE (نرم افزار جدید کنسول) ، نسبت به این نوع تصویر هیچگونه پشتیبانی نداشت. بنابراین کاربران مجبور بودند بازیها را در رزولوشن های با نسبت 16:9 اجرا کنند که در این حالت تصویر کشیده می شد. بعد از عرضه NXE ، دو رزولوشن با این نسبت تصویر به لیست رزولوشن های قابل استفاده کنسول اضافه شدند. ولی فقط بصورت Letterbox شده ، یعنی بالا و پایین تصویر دو نوار نسبتا کوچک مشکی مشاهده می شود. (مانیتور چپ در عکس اول)
در مانیتور های LCD قابلیت جابه جایی و تغییر تعداد پیکسل ها وجود ندارد.بنابراین پیکسل ها در بزرگترین رزولوشن قابل نمایش توسط دستگاه (رزولوشن Native) در جای خود ثابت هستند ، نه تکان می خورند و نه کم و زیاد می شوند!. مشکل در اینجا اینست که اگر خروجی ما (کامپیوتر یا کنسول) رزولوشنی پایین تر از این حد داشته باشد -حتی یک پیکسل- مانیتور آن را می کشد تا به اندازه رزولوشن نیتیو در آورد. بعنوان مثال ، اگر شما رزولوشن یک مانیتور CRT را از 1280x1024 به 640x480 تغییر دهید ، تعداد پیکسل ها نصف می شود و تعداد باقیمانده از هم فاصله می گیرند تا تصویر اندازه کل مانیتور شود ؛ در این حالت جزئیات تصویر کم می شود ولی کیفیت دست نخورده باقی می ماند. ولی اگر همین عمل را در یک مانیتور LCD انجام دهید ،پیکسل ها تکان نمیخورند و مانیتور با کشیدن تصویر دریافتی به اندازه مورد نظر ، به کیفیت تصویر لطمه می زند.
پس اگر قصد خرید مانیتور دارید ، حتما توجه کنید که بزرگترین(بیشترین) رزولوشن قابل نمایش مانیتور شما ، دقیقا در لیست رزولوشن های پشتیبانی شده در XBOX 360 باشد.
●لیست رزولوشن های پشتیبانی شده توسط XBOX 360 :
در نسبت تصویر 4:3 :
640x480
1024x768
1280x1024
(رزولوشن 1600x1200 پشتیبانی نشده.)
در نسبت تصویر 16:9
848x480
1280x720
1360x768
1920x1080
(رزولوشن های 1600x900 و 1366x768 پشتیبانی نشده اند)
در نسبت تصویر 16:10
1440x900
1680x1050
(رزولوشن 1920x1200 پشتیبانی نشده)
راهنمای استفاده از مانیتور برای بازی کردن با XBOX 360:
●کابل ها و تبدیل های مورد نیاز :
نسبت به کابلها و پورت های پشتیبانی شده توسط مانیتور شما ، چند حالت می تواند پیش بیاید که راهنمای استفاده از مانیتور در هرکدام از این شرایط نوشته شده:
- مانیتور شما فقط یک کابل VGA دارد که از مانیتور جدا نمی شود:
- مانیتور شما فقط یک کابل VGA دارد که از مانیتور جدا می شود.
عکس یک کابل VGA
- مانیتور شما پورت HDMI و خروجی صدا دارد.
- مانیتور شما پورت HDMI دارد ولی خروجی صدا ندارد.
همچنین می توانید صدا را از کابل HD/AV یا Composite موجود در جعبه بگیرید ، اما قسمتی که به کنسول متصل می شود در این دو کابل خیلی قطور است و در کنار HDMI با هم در کنسول جا نمی شوند ، بنابر این مجبورید به قطر کابل HDMI ، پلاستیک کابل مورد نظر خود را ببرید تا در کنار هم متصل شوند. (این کار در برخی موارد باعث هنگ دستگاه شده.)
- مانیتور شما پورت DVI داردیا هردوی DVI و VGA را دارد ولی میخواهید از DVI استفاده کنید.
همچنین اگر کابل HDMI ندارید ، می توانید بجای خرید کابل و تبدیل ، یک کابل HDMI-to-DVI بخرید.
برای صدا گرفتن ، باید کابل مخصوص خروجی صدای X360 را تهیه کنید (XBOX 360 Audio Adapter)
همچنین می توانید صدا را از کابل HD/AV یا Composite موجود در جعبه بگیرید ، اما قسمتی که به کنسول متصل می شود در این دو کابل خیلی قطور است و در کنار HDMI با هم در کنسول جا نمی شوند ، بنابر این مجبورید به قطر کابل HDMI ، پلاستیک کابل مورد نظر خود را ببرید تا در کنار هم متصل شوند. (این کار در برخی موارد باعث هنگ دستگاه شده.)
موفق باشید.
First Post Topic
همونطور که میدونید رزلوشن Xbox 360 روی مانیتور از 640.480 شروع میشه تا 1360.768 .اکثر ماها هم امکان دسترسی به Hd-tv یا یک مانیتور Wide Screen نداریم ، از طرفی هم اکثر بازی های X360 به صورت Wide نمایش داده میشه مگر اینکه در رزلوشن 640.480 بخواهیم بازی کنیم ، البته Wide Screen بودن بازی های X360 یه مزیتی که داره اینه که ما از سمت کنار تصویر (چپ و راست تصویر) فضای بیشتری را خواهیم داشت نسبت به بازی های Pc . قبلا یه توضیحی دادم و دوباره میگم که ما با تغییر دادن Potision میتونیم مقدار کادر سیاه رنگ بالا و پایین تصویر (scope) را کم کنید ، البته با این کار تصویر ما کشیده خواهد شد پس لازم هستش که از کنار (چپ و راست) هم تصویر را بکشیم در نتیجه مقدار میدان دید ما در بازی تقریبا میشه در حد و اندازه های بازی های Pc ... ، موضوع دیگه ای که میخوام بگم استفاده ی بهینه از تنظیمات هستش، پس شما هر رزلوشنی را که انتخاب میکنید میتونید در 2 حالت Wide و Normal قرار بدید ، در حالت Normal کارد سیاه رنگ را خواهید داشت
ولی در حالت Wide Screen اون کادر سیاه نخواد بود ولی در عوض تصویر شما کشیده میشود. چیزی که میخوام بگم اینه که بهترین انتخاب شما Wide Screen هستش اینجا یه سوال پیش میاد که نمیشه با تصویر کشیده بازی کرد که ؟ درسته ولی با انتخاب Wide Screen (که صفحه کشیده میشود) میتونید خودتون با تغییر در Position مانیتور تصویر را هماهنگ کنید و کادر سیاه را خودتون درست کنید! در نتیجه تصویر به در ابعاد عادیه خودش قرار میگیره
سوال دیگه که پیش میاد اینه که خوب چه فرقی داره در نهایت اون کادر سیاه وجود داره ؟
درسته کادر سیاه در 2 حالت وجود داره ولی در حالت قبلی (normal) مقدار زیادی از Pixel های تصویر وقف کادر میشد ، چون که اون کادر جزوی از خروجیه دستگاه بوده
ولی درحالت Wide Screen (که شما کادر را به وجود آوردید) تمام Pixel ها جزوی از تصویر هستند و هیچ پیکسلی ضایع نمیشه ، این روش کاملا تست شده و میتونم بگم مقدار شفافیت تصویر تا 2 برابر میشه !
من خودم رزلوشن 1360.768 را پیشنهاد میکنم که خودتون هم کادر را براش درست کنید که اتفاقا این رزلوشن ,تنها حالت Wide Screen را داره این بهترین رزلوشنی هستش که میتونید انتخاب کنید دلیلش هم بعدا میگم
امیدوارم متوجه شده باشید اگر در این مورد سوالی داشتید توی همین تاپیک مطرح کنید
ببخشید یه تاپیک جدا زدم ولی حیفم اومد خیلی از کسانی که از Xbox 360 استفاده میکنند اینا ندونند
ولی در حالت Wide Screen اون کادر سیاه نخواد بود ولی در عوض تصویر شما کشیده میشود. چیزی که میخوام بگم اینه که بهترین انتخاب شما Wide Screen هستش اینجا یه سوال پیش میاد که نمیشه با تصویر کشیده بازی کرد که ؟ درسته ولی با انتخاب Wide Screen (که صفحه کشیده میشود) میتونید خودتون با تغییر در Position مانیتور تصویر را هماهنگ کنید و کادر سیاه را خودتون درست کنید! در نتیجه تصویر به در ابعاد عادیه خودش قرار میگیره
سوال دیگه که پیش میاد اینه که خوب چه فرقی داره در نهایت اون کادر سیاه وجود داره ؟
درسته کادر سیاه در 2 حالت وجود داره ولی در حالت قبلی (normal) مقدار زیادی از Pixel های تصویر وقف کادر میشد ، چون که اون کادر جزوی از خروجیه دستگاه بوده
ولی درحالت Wide Screen (که شما کادر را به وجود آوردید) تمام Pixel ها جزوی از تصویر هستند و هیچ پیکسلی ضایع نمیشه ، این روش کاملا تست شده و میتونم بگم مقدار شفافیت تصویر تا 2 برابر میشه !
من خودم رزلوشن 1360.768 را پیشنهاد میکنم که خودتون هم کادر را براش درست کنید که اتفاقا این رزلوشن ,تنها حالت Wide Screen را داره این بهترین رزلوشنی هستش که میتونید انتخاب کنید دلیلش هم بعدا میگم
امیدوارم متوجه شده باشید اگر در این مورد سوالی داشتید توی همین تاپیک مطرح کنید
ببخشید یه تاپیک جدا زدم ولی حیفم اومد خیلی از کسانی که از Xbox 360 استفاده میکنند اینا ندونند
Last edited by a moderator: