Halo : Reach | Review

FrankinG

... Cortana
کاربر فعال
*به نام خالق هستی*

68084974659599463859319.jpg


HALO : REACH

Halo عنوانی که به ضغم بسیاری از گیمرها بهترین FPS دهه اخیر است و با نگاهی به امتیازات این بازی میتوان حقیقت را دریافت ، گیمی که شاید در کشور خودمان طرفداران زیادی نداشته باشد ولی این بار قضیه کاملا متفاوت است Bungie با تمام قوا آمده تا با ساختن دنیایی جدید برای همگان خداحافظی باشکوهی با سری Halo داشته باشد . دقیقا E3 سال گذشته بود که بانجی آخرین هیلو ـه در دست ساخت خود را به همگان نشان داد و در کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت ذکر شد با خرید ODST آن دسته از طرفدارن تشنه این سری میتوانند به تجربه نسخه MultiPlayer Beta بازی بپردازند ، باید گفت بعد از منتشر شدن چند روزه بتا در فروم های مختلف همگان از پیشرفت و نوآوری های بازی حرف میزدند و اینکه صبر برای نسخه اصلی واقعا دشوار است (شخصا آن زمان خیلی تمایل داشتم نسخه بتا را تجربه کنم ولی بدلیل مشکلات شخصی این امر میسر نشد) تا اینکه نزدیک زمان عرضه بازی شدیم و به ترتیب نسخه های Jtag , Free لیک شدند و ما نیز توانستیم این ابر بازی را تجربه کنیم ...

5 ـمین و آخرین ساخته FPS بانجی از دنیای هیلو به مانند ODST (گیمی که به شرح جنگاوری سربازن ODST میپرداخت) از داستان 3 گانه مسترچیف و یارانش جدا شده و به شرح وقایع ریچ و جنگ آن ها با کاوننت ها میپردازد جایی که ما با گروهی با نام مستعار Noble Team آشنا میشویم و در طول بازی داستان این اسپارتان های جنگاور را به پیش میرویم ، نکته قابل توجه بازی این است که در همان آغاز بازی متوانید به Customize کردن شخصیت خود بپردازید از رنگ زره نوبل 6 تا انتخاب کلاه دلخواه یا اضافات زره را میتوانید به دلخواه انتخاب کرده و وارد بازی شوید و همچین یکسری وسایل خریدنی نیز وجود دارد که با پیشروی در بازی و جمع امتیاز میتوانید برای کرکترتان انتخاب کنید ، Halo Reach را به نوعی میتوان به عنوان پیش زمینه ای برای 3 گانه چیف نام گذاری کرد ، بگذارید به طور مختصر و جداگانه به برسی بخش های مختلف بازی بپردازیم

150halo_reach1.jpg


| Story |

همان طور که گفته شد داستان بازی حول محور حمله کاوننت ها به سیاره Reach و ماموریت های Noble Team میپردازد ، گروهی که اعضای آن را Spartan ها تشکیل میدهند ( اسپاتان ها سربازانی بودند که از کودکی آن ها را از خانواده هایشان میربودند و برای اهداف UNSC آموزش های سخت و طاقت فرسایی میدیدند) این گروه تشکل شده از 6 اسپارتان کارکشته به نام های Carter , Kat , Jun , Emile , Jorge , Noble Six است که در میان این گروه فقط جورج تحت پروژه Spartan II آموزش دیده و بقیه اعضای گروه در بخش Spartan III به کار گرفته شده اند ، در Reach بازیباز کنترل Noble Six را بر عهده دارد و از دید او و بقیه گروه بازی به پیش میرود باید گفت داستان ریچ فوق العاده حماسی و دراماتیک ساخته شده جایی که که شما با شادی های گروه و غم هایشان در پی هدفی بزرگ پیش میروید و این داستان بازی است که هر لحظه شما رو بُهت زده میکند و با آن پایان فوق العاده اش جای هیچ گونی بحثی را نمیگذارد که داستان در ریچ بهترین و شگفت انگیزترین عنصر آن است باید گفت روند داستان به گونه ای است که احساسات شما را تحت تاثیر قرار میدهد به طوری که به دلیل بار احساسی بازی بارها اشک را بر گونه خود دیدم ریچ روند و پایان فوق العاده ای دارد و تا روزها بعد از پایان بازی Reach و اسپارتان ـهایش را از یاد نخواهید برد !

165halo_reach_trailer_wow.jpg


| Game Play |

در بخش گیم پلی ریچ عالی عمل میکند و با اطمینان اذعان میدارم بهترین گیم پلی بین بازیهای اول شخص را در ریچ تجربه کردم ، اولین چیزی که در بازی خود را نمایان میکند کنترل نرم و دقیق Noble Six است به گونه ای که دیگر مشکلی از بابت کنترل بازی به مانند دیگر گیم ها نخواهید داشت و با یک کنترل ایده آل و عام پسند رو به رو هستید تنوع اصلحه ها بین گروه نوبل و کاوننت ها بسیار خوب است و میتونید از انواع سلاح های معمول مثل نوعی کلت یا شاتگان تا اسلحه های پلاسمایی و سلاح شمشیر مانند الیت ها نهایت استفاده را بکنید ،ولی از بین آن ها بازی فقط اجازه استفاده همزمان 2 اسلحه را به بازیباز میدهد ، یکی از آیتم هایی که در بازی نیازش کاملا به چشم می آید نارنجک های دستی است به دلیل ازیاد کاونتت ها در محیط وجود این سلاح به غنیمتی برای بازیباز تبدیل شده است بارها در بازی سلامتی کرکترم به پایین ترین حد خود رسیده بود که نارنجک به دادم رسید در بازی 2 نوع نارنج دستی وجود دارد یک نوعش به صورت معمول است ولی دیگری خاصیت چسبندگی دارد و میتوان آن را پرتاب کردن به کاوننت ها چسباند و منفجرشان کرد ! یکی از دشمنان سرسخت بازی موجوداتی به نام Elite هستند الیت ها بسیار سریع و خطرناکند و با آن سلح شمشیر مانندشان با یک ضربه کار بازیباز را تمام میکنند اینجاست که آن نوع دوم نارنجک به کمک بازیباز می آید و شر الیت ها را از سرش کم میکند ! یکی دیگر از بخش هایی که شخصا بسیار منتظر آن بودم قابلیت هایی با نام Armor Ability نام دارد که به نوعی قدرتهای فرابشری Noble Six است از قابلیتهایی مثل Sprint که با استفاده از آن به سرعت بازیباز افزوده میشود تا Jetpack که به واسطه آن بازیباز میتواند تا مدت معینی در آسمان بماند یا Active Camo که باعث غیب شدن بازیباز از دید دشمن میشود همه و همه باعث پیشروی بر اثاث تاکتیک بازیباز میشود البته باید گفت که قابلیت های بیشتری نیز در بازی وجود دارد که این ها فقط بخشی از قابلیتهای زره نوبل 6 هستند ، همچنین بانجی یک بخش کوچک اما جذابی را در بازی قرار داده به نام Knife شاید بگویید که این بخش نایف چیز جدیدی نیست اما باید گفت این دوربین و انیمیشن این بخش کوچک است که به آن جذابیت میدهد وقتی کسی را نایف میکنید دوربین وارد حالت سوم شخص میشود و انیمیشن قشنگ ساخته شده برای این بخش کار را تکمیل میکند به طوری که در بازی سعی میکردم تا جایی که میشود دشمن را نایف کنم فقط به خاطر آن انیمیشن قشنگ ـش ! فکر میکنید تمام شده ؟ اشتباه حدس زدید هنوز یک بخش مانده جایی که بانجی برای تنوع بخشیدن به بازی وسایل نقلیه را وارد بازی میکند وسایلی مانند ماشین هلیکوپتر و نوعی سفینه کوچک که حدود نیم متر از زمین فاصله دارد و سرعت گرفتن با آن خیلی لذت بخش است ولی یک وسیله در بازی عالی کار شده و آن هم جت است که در Chapter ـی در فضا کنترل آن را بدست خواهید گرفت تا یکی از فراموش نشدنی ترین قسمت های بازی را تجربه کنید.

128halo_reach.jpg


| AI |

هوش مصنوعی در بازی بسیار خوب کار شده ولی آن بالانس کامل را ندارد اگر بخواهیم این قسمت را برسی کنیم باید گفت کاوننت ـها در مقابل گروه بازیباز واقعا برتری دارند زمانی نیست که آن ها از جنگ دست بردارند تا شما کارشان را بسازید مدام به لطف محیط وسیع بازی به این طرف و آن طرف میروند و کار بازیباز را دشوار میکنند هر لحظه از همه جای محیط بازی نهایت استفاده را میکنند و شما را گیج ، آسیب زدن به آن ها توسط نارنج های دستی به راستی مصیبتی است چون به فاصله آن که نارنجک را پرتاب کنید از اطراف آن دور میشودند ولی باید اذعان داشت این Elite ها و نوعی موجود گوریل مانند به نام Brute که تبر بر دست دارند هستند که بلای جان بازیباز میشوند فوق العاده است هوش مصنوعی آن ها طوری با سرعت قصد جان شما را میکنند که اگر نجنبید تنها با 1 ضربه کار شما را تمام میکنند ، این ها به کنار جان سخت ترین و پیله ترین دشمن بازی نوعی موجود بزرگ و سبز رنگ با نام Hunter هستند که پلاسما شلیک میکنند میزان صدمه پلاسمای آن ها به کنار کشتن ـشان دردسری است به طوری که تا تمام کردن کارشان تمام موهای خود را دانه دانه میکنید:dواقعا سر سخت هستند و برای کشتنشان حتما باید تاکتیک خاصی را به کار گیرید و گرنه اگر بخواهید Run&Gun بروید بی شک باید بازی را از چک پوینت آغاز کنید و این در حالیست که من بازی را در سطح Normal تمام کردم معلوم نیست که با چه خطری در بخش های بالاتر رو به رو هستید ، در بخشی هم که سوار بر وسایل نقلیه هستید خیلی کار مهمی پیش رو ندارید الا یک نوع سفینه بزرگ که پلاسماهای بزرگ و قدرتمندی را شلیک میکند و حتی با رد شدن از روی شما کارتان را خواهد ساخت ؛ اما هوش مصنوعی یاران خود که باید گفت خوب است اما بی عیب هم نیست برای مثال مشکل همراه نشدن با بازیباز در برخی مواقع یا کنترل بد ماشین توسط هوش مصنوعی حسابی شما را عصبانی خواهد کرد ولی در بقیه موارد میتوان روی آن ها حساب کرد.

138Halo_REACH_video_still.jpg


| Sound |

یکی از شاهکارهای Bungie در بخش موسیقی را میتوان در Reach یافت فقط کافیست همان اول که وارد بازی میشوید و صحنه هایی از سیاره ریچ پخش میشود به موسیقی حماسی آن بخش گوش فرا دهید تا دریابید با چه شاهکاری رو به رو هستید ، از بخش هایی که نیازمند موسیقی آرام و احساسی هستند تا جایی که در حال مبارزه هستید و به یک محرک نیاز دارید ، از بخش هایی که به نوعی حیرت آور و اسرار آمیز است تا جایی که آماده نبرد نهایی میشوید موسیقی همراه شماست و دقیقا آن حس بودن درآن موقعیت را به شما القاء میکند شما را به وجد می آورد باعث ناراحتی و گریه شما میشود و در نهایت حسی را در شما ایجاد میکند که وقتی یادی از بازی کنید خاطره آن نُت زیبا جلوی چشمانتان بیاید ؛ صداگذاری در ریچ بسیار عالی عمل کرده و هر شخص به جا و درست برای شخصیتش انتخاب شده صدای رگبار اصلحه اصلی نوبل 6 صدای پلاسماهای کاوننت ها عروج سفینه ها سرعت گرفتن جت ها و در نهایت صحبت الیت ها به زبان خودشان بسیار عالی کار شده و دنیایی فوق واقعی را برای بازیباز به نمایش در می آورد.

652Halo_reach.jpg


| Graphic |

Halo Reach در تمامی زمینه ها نسبت به گذشتگانش برتری دارد کمترین تغییری که میتوان از Halo 3 به Reach مثال زد HD 720p شدن بازی است ، اما چیزی که در همان اول کاملا مشهود است Draw Distance فوق العاده بالای بازیست به طوری که در تمام عمرم چشم انداز به این عظمت در هیچ گیمی ندیده ام و حالا وسعت بزرگ مراحل را هم اضافه کنید تا بفهمید بانجی چه معجونی برایتان تدارک دیده ، طراحی هنری چشم انداز های Reach واقعا بالاست به طوری که در Chapter پایانی و مرحله مربوط ـه در فضا محو آن طراحی هنری شده بودم و ترجیح میدادم قبل از شروع ماموریت یک دل سیر به اطراف و دوردست ها نگاه بیاندازم ، باید آن نورپردازی عالی به طوری که نور خورشید راه خود را از میان ابرها پیدا کرده و تاثیر همان نور بر روی سلاح بازیباز را تحسین کرد ، از افکت های سلاح پلاسمایی کاوننت ها و تاثیر آن بر روی سطوح مختلف هر چه بگویم کم است و این مسئله جایی برایم باز شد که سلاح یکی از الیت ها را برداشتم و با آن به دیوار ضربه زدم و چه قشنگ اثر آن مایع آبی رنگ سلاح روی دیوار نقش بست ، یکی دیگر از جذابیت های بازی منفجر کردن پایگاه ها یا و سایل نقلیه است ! درست خواندید بقدری افکت انفجار زیبا ساخته شده که شخصا هر شی قابل انفجاری را نابود میساختم تا فقط افکت آن را بنگرم مخصوصا در مرحله فضا که وقتی سفینه ای را منفجر کنید و سریعا از بین آن رد شده جذابیت زیبایی آن افکت را درک میکنید ، این بین ممکن است به عدم تعادل فریم در بازی بر بخورید باید گفت که Reach در مواقعی که بازی خیلی شلوغ میشود یا چند ثانیه اول کات سنس ها دچار افت فریم شده ولی زمان آن بسیار کوتاه است و مشکلی پیش نمی آورد جز Chapter ـه پایانی در اواخر بازی به دلیل سنگین شدن صحنه جنگ افت فریم مشاهده میشود که کمی مشکل ساز است البته کمی ! اما مسئله مهم بافت های بازیست که به ظاهر کمی نسبت به گیم های هم سطح خود پایین است ولی باید گفت آیا گیمی با چنین وسعت و سطح بافتی وجود دارد که بتواند با Reach مقابله کند؟!!بانجی سیاره ای به وجود آورده که بتوان آن را احساس کرد و نابودی تدریجی آن را به چشم دید ، کافیست به آسمان و زمین نگاه بیاندازید و ببینید همه جا در حال جنگ هستند بهتر است معجون بانجی را از بیرون ببینید تا به عظمت آن پی ببرید.

در پایان امیدوارم این نقد و برسی لیاقت وقتی را که برای آن گذاشته اید هر چند کم داشته باشد و هر کم و کاستی وجود دارد به لطف خودتان ببخشید.و یک نکته حائز اهمیت است و آن هم بخش آنلاین بازی است که دنیایی برای خودش است و در اسرع وقتی که به XBOX LIVE دسترسی پیدا کنم برایتان شرح خواهم داد

Remember Noble Team ... Remember Noble Six
Remember What Happened To Reach
Remember Reach


"موفق و پیروز باشید"




 
آخرین ویرایش:
واقعا این Hunter ها عظمتی بود:d
یه مرحله تو هیلو 3 بود که دو تا هانتر تو یه میدون میومدن دم بختت هیچ کاریشون هم نمی شد کرد :دی اما تو ریچ یهو 4 تا میان که هوش مصنوعیشون هم توپه :دی من فقط از دستشون در میرفتم :d
 
  • Like
Reactions: FrankinG
از غم و epic کار واقعا هر چی بگی کمه- من که الان بار چندمه که دارم میرم تمومش کنم،باز :(یجاهاییم:((

ای بابا ، من تازه داشتم سعی میکردم یادم بره:(:((

اون موجودات گوریل مانند اسمشون bruteـه و اونایی هم که پلاسما شلیک می کنند اسمشون hunterـه.

ممنون لطف کردی.

واقعا این Hunter ها عظمتی بود:d
یه مرحله تو هیلو 3 بود که دو تا هانتر تو یه میدون میومدن دم بختت هیچ کاریشون هم نمی شد کرد :دی اما تو ریچ یهو 4 تا میان که هوش مصنوعیشون هم توپه :دی من فقط از دستشون در میرفتم :d

اعصاب و روان واسه آدم نمیگذاشتند ، آدم روانی میشه تا بمیرن :|!
 
  • Like
Reactions: aliatlas
یک نکته ای رو یادم رفت بگم ، اونم در مورد فریم ریت بازی بود ...

این بین ممکن است به عدم تعادل فریم در بازی بر بخورید باید گفت که Reach در مواقعی که بازی خیلی شلوغ میشود یا چند ثانیه اول کات سنس ها دچار افت فریم شده ولی زمان آن بسیار کوتاه است و مشکلی پیش نمی آورد جز Chapter ـه پایانی در اواخر بازی به دلیل سنگین شدن صحنه جنگ افت فریم مشاهده میشود که کمی مشکل ساز است البته کمی !
 
دوستان فقط یه نکته ای بود برای من :دی تو این کات سنس ها یا حتی حرکت های اعضای تیم نوبل یه جورایی انگاری حرکت کشیده بود برا من نمی دونم چجوری توضیح بدم :دی انگاری مثلا حرکت های اعضای نوبل 24 فریم بود محیط 30 فریم :دی گرفتین ؟ :دی
 
داستان بازی که بینظیر وبد.اما مرحله ی ریچ خیلی خدا بود.قشنگ به آدم حس فضانوردی دست می داد!واقعا هیجان انگیز بود به نظرم بهترین مرحله اش بود.به خصوص بعدش که می ریم تو فضینه ها چون انگار جاذبه کمتر بیشتر می پریم بالا!
 
دوستان فقط یه نکته ای بود برای من :دی تو این کات سنس ها یا حتی حرکت های اعضای تیم نوبل یه جورایی انگاری حرکت کشیده بود برا من نمی دونم چجوری توضیح بدم :دی انگاری مثلا حرکت های اعضای نوبل 24 فریم بود محیط 30 فریم :دی گرفتین ؟ :دی

ها ؟:dیکم واضح تر بگو ببینم چی میگی:d

Review عاليي بود.ممنون

خواهش میکنم دوست عزیز.

داستان بازی که بینظیر وبد.اما مرحله ی ریچ خیلی خدا بود.قشنگ به آدم حس فضانوردی دست می داد!واقعا هیجان انگیز بود به نظرم بهترین مرحله اش بود.به خصوص بعدش که می ریم تو فضینه ها چون انگار جاذبه کمتر بیشتر می پریم بالا!

دقیقا ! مرحله فضا یکی از به یادماندنی ترین بخش های بازی بود ...
 
بابا این بدن شخصیت ها موقع حرکت های کمی سریع کش میومد
درست مثه این که عکس رو تو سرعت زیاد بگیری :d
فهمیدی ؟!:d

آهان این مثال عکس رو زدی گرفتم (:d) ، فردا میبینم بهت میگم مشکل از بازی ـه یا نسخه خودت.

الان دارم دوباره ریچ رو میرم ، دقت نکرده بودم از کمی بیشتر افت فریم داره !
 
الان دارم دوباره ریچ رو میرم ، دقت نکرده بودم از کمی بیشتر افت فریم داره !

گویا تو فقط میبینی:دی
نمیگم نداره ولی اون طور نیست که همه جای بازی باشه بعضی جاها هست که اصلا هم اذیت نمیکنه...
تنها جایی که من متوجه شدم همون اول بازی فقط جلوی اون هلیکوپتر یکیم موقعی که سوار تانک بودیم فقط !
 
گویا تو فقط میبینی:biggrin1:
نمیگم نداره ولی اون طور نیست که همه جای بازی باشه بعضی جاها هست که اصلا هم اذیت نمیکنه...
تنها جایی که من متوجه شدم همون اول بازی فقط جلوی اون هلیکوپتر یکیم موقعی که سوار تانک بودیم فقط !

اتفاقا امین دقیقا تو همین مرحله اول دیدم ، در صورتی که بار قبل مشکلی نبود ! و برعکس من سوار تانک بودم فریم بازی دقیقا ثابت بود !:d

پ.ن.امضا : Negative ... I Have The Gun :d
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or