سال پيش بود كه Eidos اعلام كرد Eidos Montreal مشغول ساخت نسخه سوم از سري بازي هاي محبوب Deus Ex است. در آن زمان حرف هاي زيادي مبني بر شكست Deus Ex زده ميشد. بسياري عقيده داشتند نبود سازندگان اصلي پشت اين بازي باعث از بين رفتن تمام المانهاي مثبت آن مي شود. اما Deus Ex: Human Revolution با نمايش قوي خود نشان داد كه يك عنوان قوي در زمينه داستان و گيم پلي است.
دو ماه پيش مصاحبه اي با Eidos Montreal داشتم كه بنا بر دلايلي عرضه آن روي سايت تاخير خورد. همچنين هم اكنون اطلاعات جديدي از بازي عرضه شده كه سوال ها بيشتري را براي ما ايجاد مي كند، براي همين در آينده بازهم مصاحبه اي با Eidos در مورد Deus Ex: Human Revolution خواهيم داشت.
مصاحبه زير با Kyle Stallock تهيه كننده اجرايي بازي انجام شده.
فكر مي كنم Deus Ex: Human Revolution بزرگترين بازي Eidos Montreal است و Deus Ex هم يكي از محبوب ترين سري بازي هاي صنعت بازي است. آيا فشاري مبني بر ساخت يك Prequel براي اين بازي حس كرده ايد؟
همه ما بزرگترين طرفداران بازي اصلي هستيم، در خيلي از زمينه ها ما هم مثل طرفداران بوديم. اين خيلي براي ما مهم است تا به هسته اصلي بازي كه باعث موفقيت نسخه قبل شد احترام بگذاريم. همچنين ما مي دانستيم كه بايد المانهاي جديدي را اضافه كنيم تا تجربه اي خوب براي طرفداران قديمي بياوريم. مراحل جديد و بسيار هيجاني خلق كرديم كه سورپرايزهاي زيادي براي كساني كه تازه با دنياي DX آشنا شده اند به همراه دارد. در نهايت بايد بگويم اين خيلي خوب و هيجاني است و در كل فشار خوبي است.
بسياري ميگفتند كه Crystal Engine براي بازي مثل Deus Ex خوب نيست، ولي حالا ميبينيم كه اين موتور خيلي خوب بازي را ساپورت كرده و گرافيك بسياري ديدني را شاهد هستيم. فكر كنم Crystal Engine را دوباره سازي كرده ايد . درست مي گويم ؟
ما اين موتور را به اين خاطر انتخاب كرديم چون موتور داخلي Eidos است و داراي نكاتي بسيار قوي براي بازي سازي است. در حقيقت به تازگي در مرحله Conception كار ما به راحتي مي توانيد مكانيزم هاي گيم پلي را امتحان كنيم . در كل بازي تنها با تكنولوژي پيش نمي رود، بلكه ما به جهت گيري هاي هنري هم نياز داريم.ما در Eidos Montreal به عنوان يك شركت تازه كار نمي خواستيم يك تا دو سال فقط براي ساخت موتور صرف كنيم؛ خوشبختانه به طور مستقيم با برنامه نويس هاي Crystal Dynamics كار مي كنيم تا از نهايت قدرت اين موتور استفاده كنيم.
همچنين ما ارتقاء هاي زيادي براي متناسب كردن موتور با Deus Ex:Human Revolution انجام داديم تا وجه هنري بازي همانند گيم پلي بي نظير آن خوب باشد. يكي از بزرگترين نكاتي كه طرفداران قديمي خيلي بايد از آن خوششان بيايد اين است كه Engine در اجراي محيط هاي بزرگ خيلي خوب كار مي كند و شما محيط هاي بزرگتر و بازتري نسبت به Invisible Wars خواهيد ديد و البته Loading هاي خيلي كمي هم در اين زمينه وجود دارد.
داستان هميشه نقش بزرگي در Deus Ex داشته. فكر مي كنم اين شماره داستان خيلي بهتر از گذشته است. مي توانيد كمي در مورد آن صحبت كنيد؟
جهان در سال 2027 سير مي كند. رشد جمعيت زياد است و نزاع و كشش بين انسانها بسيار زياد شده، نزاعي كه بر سر داشتن و يا نداشتن اتفاق افتاده. عرصه اختراعات بزرگ و تجهيزات پيشرفته است و البته عرصه شورش و توطئه. شما در نقش Adam Jensen، يك نيروي امنيتي شخصي هستيد كه براي يكي از بزرگترين شركت هاي Biotechnology كار مي كنيد. شما به عنوان محافظ اطلاعات و تحقيقات اين شركت كار مي كنيد تا اين كه روزي همه چيز تغيير مي كند. اين بار وطيفه شما كنترل كردن بازار ، تكنولوژي هاي با ارزش، مردم ، تكامل انسان و كنترل حقيقت و دروغ است.
Adam Jensen يك متخصص است كه براي بررسي كردن نيازهاي دفاعي امريكا در زمينه آزمايشات بايوتكنولوژي انتخاب شده. Adam گذشته بسيار غني از لحاظ داستاني دارد و به زودي به يكي از مهم ترين عوامل بحران جهاني تبديل مي شود.
Adam يك بار تقريبا كشته شده و براي زنده ماندن بهينه شده است. او به پيشرفته ترين تجهيزات مجهز شده، تجهيزاتي كه بسياري از آنها نظامي است. چرا او به اين شكل در آمده و چرا زندگيش نجات داده شده ؟ آيا اين ارتقاء چيزي بود كه Adam براي آن آماده بود ؟ آيا اصلا آن را طلب كرده بود ؟ و چه كسي او را به اين شكل در آورده ؟
آيا بازهم همانند گذشته اشارات مذهبي در اين بازي وجود دارد ؟
ما از بسياري از منابع الهام گرفته ايم. يكي از آنها افسانه هاي يونان و ايكاروس بود. اين مسائل چيزي نيست كه در ظاهر بازي ببينيد و بايد با استفاده از اشارات آنها را در ميان داستان متوجه شويد.
Deus Ex: Human Revolution بيشتر يك Action است يا RPG ؟ المانهاي RPG چگونه در بازي كار مي كنند ؟
Deus Ex:Human Revolution تركيبي از RPG و FPS است. هسته اصلي اين است كه بگذاريم بازيكن هر طور كه مي خواهد بازي كند و جنبه هاي شخصي خود را به شخصيت اصلي بدهد .
چهار روش در گيم پلي وجود دارد:
دو نكته اصلي در گيم پلي مبارزه و مخفي كاري است. مي توانيد مستقيم جلو رفته و يا به طور مخفيانه پيش برويد. ما مي خواستيم بگذاريم بازيكن هر طوري كه دوست دارد پيش رود .
در كنار گيم پلي اصلي دو قسمت جانبي براي هك كردن و ارتباط برقرار كردن با ساير كركترها وجود دارد. شما مي توانيد مهارت ها و فرصت هاي خود را ارتقاء دهيد. مثلا با ارتقاء فرصت ها مي توانيد راه هاي جديدي پيدا كنيد و راه حل هاي جديدي براي مشكلات بدهيد و اطلاعات مفيد زيادي به دست آوريد و كارهاي ديگر.
Square Enix روي سكانسهاي از پيش رندر شده كار مي كند. چه تعداد از اين صحنه ها در بازي وجود دارد ؟ آيا طولاني و سينمايي كار خواهند شد ، چيزي شبيه به سري بازي هاي Metal Gear Solid ؟
هيچ CGI اي در بازي نيست، تمام آنها Cut-Scene هاي In-Game هستند. بعضي قسمت هاي مهم داستان بايد در مدت زمان بيشتري روايت شوند ولي بيشتر آنها كوتاه هستند.
كار كردن با Square Enix چطور است ؟
خيلي خوب است. ما يك سال و نيم قبل از آمدن آنها مشغول ساخت بازي بوديم و پس از آمدن، خيلي ما را حمايت كردند و هيچ وقت دخالتي در مرحله ساخت بازي نكردند. همانطور كه مشاهده كرديد كاري كه آنها با CGI كردند فوق العاده بود.
براي كساني كه تا به حال هيچ يك از Deus Ex ها را بازي نكرده اند، آيا داستان واضح خواهد بود و يا اينكه بايد بازي هاي قبل را انجام داده باشند تا Human Revolution را درك كنند ؟
در ابتدا ما مي خواستيم يك شروعي تازه براي اين Franchise خلق كنيم و يك بازي منحصر به فرد بسازيم. از طرفي شما لازم نيست حتما يكي از طرفداران قديمي Deus Ex باشيد تا از اين بازي لذت ببريد. ما شخصيت هاي اصلي جديدي داريم كه در حين ماجراجويي با آنها آشنا مي شويم.
در عرضه زماني Deus Ex اصلي تاريخي بود كه مردم mechanically-augmented قبل از nano-augmented ها به وجود آمدن. تفاوت اين دو در اين است كه nano-augmented ها نامرئي هستند ولي mechanically-augmented ها نه. ما فكر كرديم اين موضوع بسيار جالبي براي گيم پلي (مشاهده ارتقاء و تكامل شخصيت اصلي) و جنبه Moral بازي (مشاهده ثمرات و خطرهاي مردمي كه خود را ارتقاء مي دهند) است.
يكي از مهم ترين جنبه هاي داستان اين است كه درگيري ميان مردم ارتقاء يافته و ارتقاء نيافته را نشان مي دهد. در اين داستان بعضي مردم مخالف با تكامل هستند و باور دارند اين موضوع غيرطبيعي است و علم هيچ گاه نبايد به جاي خدا نقش آفريني كند. از طرفي مردمي وجود دارند كه مي گويند كه اين تكامل طبيعي نژاد بشريت است و هيچ دليلي مبني بر انجام ندادن آن و ارتقاء زندگي وجود ندارد. خود بازي قطعا اين ديدگاه هاي متفاوت را بازتاب خواهد كرد و شما اين مغايرت ها را خواهيد ديد.
پس از شنيدن اين كه بازي در شهرهاي مختلف اتفاق مي افتد خيلي شوكه شدم. اين موضوع باعث مي شود بازي خيلي متنوع باشد. آيا مي توانيم به هر شهري كه دوست داريم سفر كنيم؟ چه تفاوتي بين آنها است ؟
شما شهرهاي گوناگوني را در حين بازي كردن مشاهده خواهيد كرد ولي سفر كردن به اين شهر ها بر مبناي بازي پيش مي رود و به وقتش وارد آنها مي شويد و وقتي كه در يك شهر هستيد هر كاري كه بخواهيد مي توانيد انجام دهيد.
در مورد تفاوت بايد بگويم هر شهر به طور متفاوتي توسط تكنولوژي دگرگون شده. مثلا ديترويت كه به يك خرابه تبديل شده ولي اميد زندگي دوباره در آن هست. ساير شهر ها به طور متفاوت تري دگرگون شده اند و در حين بازي كردن آنها را خواهيد ديد؛ ولي به طور كلي augmentation technology تاثير مهيبي روي دنياي امروزي ما گذاشته.
خيلي ممنون به خاطر وقتي كه به ما داديد.
خواهش مي كنم.
دو ماه پيش مصاحبه اي با Eidos Montreal داشتم كه بنا بر دلايلي عرضه آن روي سايت تاخير خورد. همچنين هم اكنون اطلاعات جديدي از بازي عرضه شده كه سوال ها بيشتري را براي ما ايجاد مي كند، براي همين در آينده بازهم مصاحبه اي با Eidos در مورد Deus Ex: Human Revolution خواهيم داشت.
مصاحبه زير با Kyle Stallock تهيه كننده اجرايي بازي انجام شده.
فكر مي كنم Deus Ex: Human Revolution بزرگترين بازي Eidos Montreal است و Deus Ex هم يكي از محبوب ترين سري بازي هاي صنعت بازي است. آيا فشاري مبني بر ساخت يك Prequel براي اين بازي حس كرده ايد؟
همه ما بزرگترين طرفداران بازي اصلي هستيم، در خيلي از زمينه ها ما هم مثل طرفداران بوديم. اين خيلي براي ما مهم است تا به هسته اصلي بازي كه باعث موفقيت نسخه قبل شد احترام بگذاريم. همچنين ما مي دانستيم كه بايد المانهاي جديدي را اضافه كنيم تا تجربه اي خوب براي طرفداران قديمي بياوريم. مراحل جديد و بسيار هيجاني خلق كرديم كه سورپرايزهاي زيادي براي كساني كه تازه با دنياي DX آشنا شده اند به همراه دارد. در نهايت بايد بگويم اين خيلي خوب و هيجاني است و در كل فشار خوبي است.
بسياري ميگفتند كه Crystal Engine براي بازي مثل Deus Ex خوب نيست، ولي حالا ميبينيم كه اين موتور خيلي خوب بازي را ساپورت كرده و گرافيك بسياري ديدني را شاهد هستيم. فكر كنم Crystal Engine را دوباره سازي كرده ايد . درست مي گويم ؟
ما اين موتور را به اين خاطر انتخاب كرديم چون موتور داخلي Eidos است و داراي نكاتي بسيار قوي براي بازي سازي است. در حقيقت به تازگي در مرحله Conception كار ما به راحتي مي توانيد مكانيزم هاي گيم پلي را امتحان كنيم . در كل بازي تنها با تكنولوژي پيش نمي رود، بلكه ما به جهت گيري هاي هنري هم نياز داريم.ما در Eidos Montreal به عنوان يك شركت تازه كار نمي خواستيم يك تا دو سال فقط براي ساخت موتور صرف كنيم؛ خوشبختانه به طور مستقيم با برنامه نويس هاي Crystal Dynamics كار مي كنيم تا از نهايت قدرت اين موتور استفاده كنيم.
همچنين ما ارتقاء هاي زيادي براي متناسب كردن موتور با Deus Ex:Human Revolution انجام داديم تا وجه هنري بازي همانند گيم پلي بي نظير آن خوب باشد. يكي از بزرگترين نكاتي كه طرفداران قديمي خيلي بايد از آن خوششان بيايد اين است كه Engine در اجراي محيط هاي بزرگ خيلي خوب كار مي كند و شما محيط هاي بزرگتر و بازتري نسبت به Invisible Wars خواهيد ديد و البته Loading هاي خيلي كمي هم در اين زمينه وجود دارد.
داستان هميشه نقش بزرگي در Deus Ex داشته. فكر مي كنم اين شماره داستان خيلي بهتر از گذشته است. مي توانيد كمي در مورد آن صحبت كنيد؟
جهان در سال 2027 سير مي كند. رشد جمعيت زياد است و نزاع و كشش بين انسانها بسيار زياد شده، نزاعي كه بر سر داشتن و يا نداشتن اتفاق افتاده. عرصه اختراعات بزرگ و تجهيزات پيشرفته است و البته عرصه شورش و توطئه. شما در نقش Adam Jensen، يك نيروي امنيتي شخصي هستيد كه براي يكي از بزرگترين شركت هاي Biotechnology كار مي كنيد. شما به عنوان محافظ اطلاعات و تحقيقات اين شركت كار مي كنيد تا اين كه روزي همه چيز تغيير مي كند. اين بار وطيفه شما كنترل كردن بازار ، تكنولوژي هاي با ارزش، مردم ، تكامل انسان و كنترل حقيقت و دروغ است.
Adam Jensen يك متخصص است كه براي بررسي كردن نيازهاي دفاعي امريكا در زمينه آزمايشات بايوتكنولوژي انتخاب شده. Adam گذشته بسيار غني از لحاظ داستاني دارد و به زودي به يكي از مهم ترين عوامل بحران جهاني تبديل مي شود.
Adam يك بار تقريبا كشته شده و براي زنده ماندن بهينه شده است. او به پيشرفته ترين تجهيزات مجهز شده، تجهيزاتي كه بسياري از آنها نظامي است. چرا او به اين شكل در آمده و چرا زندگيش نجات داده شده ؟ آيا اين ارتقاء چيزي بود كه Adam براي آن آماده بود ؟ آيا اصلا آن را طلب كرده بود ؟ و چه كسي او را به اين شكل در آورده ؟
آيا بازهم همانند گذشته اشارات مذهبي در اين بازي وجود دارد ؟
ما از بسياري از منابع الهام گرفته ايم. يكي از آنها افسانه هاي يونان و ايكاروس بود. اين مسائل چيزي نيست كه در ظاهر بازي ببينيد و بايد با استفاده از اشارات آنها را در ميان داستان متوجه شويد.
Deus Ex: Human Revolution بيشتر يك Action است يا RPG ؟ المانهاي RPG چگونه در بازي كار مي كنند ؟
Deus Ex:Human Revolution تركيبي از RPG و FPS است. هسته اصلي اين است كه بگذاريم بازيكن هر طور كه مي خواهد بازي كند و جنبه هاي شخصي خود را به شخصيت اصلي بدهد .
چهار روش در گيم پلي وجود دارد:
دو نكته اصلي در گيم پلي مبارزه و مخفي كاري است. مي توانيد مستقيم جلو رفته و يا به طور مخفيانه پيش برويد. ما مي خواستيم بگذاريم بازيكن هر طوري كه دوست دارد پيش رود .
در كنار گيم پلي اصلي دو قسمت جانبي براي هك كردن و ارتباط برقرار كردن با ساير كركترها وجود دارد. شما مي توانيد مهارت ها و فرصت هاي خود را ارتقاء دهيد. مثلا با ارتقاء فرصت ها مي توانيد راه هاي جديدي پيدا كنيد و راه حل هاي جديدي براي مشكلات بدهيد و اطلاعات مفيد زيادي به دست آوريد و كارهاي ديگر.
Square Enix روي سكانسهاي از پيش رندر شده كار مي كند. چه تعداد از اين صحنه ها در بازي وجود دارد ؟ آيا طولاني و سينمايي كار خواهند شد ، چيزي شبيه به سري بازي هاي Metal Gear Solid ؟
هيچ CGI اي در بازي نيست، تمام آنها Cut-Scene هاي In-Game هستند. بعضي قسمت هاي مهم داستان بايد در مدت زمان بيشتري روايت شوند ولي بيشتر آنها كوتاه هستند.
كار كردن با Square Enix چطور است ؟
خيلي خوب است. ما يك سال و نيم قبل از آمدن آنها مشغول ساخت بازي بوديم و پس از آمدن، خيلي ما را حمايت كردند و هيچ وقت دخالتي در مرحله ساخت بازي نكردند. همانطور كه مشاهده كرديد كاري كه آنها با CGI كردند فوق العاده بود.
براي كساني كه تا به حال هيچ يك از Deus Ex ها را بازي نكرده اند، آيا داستان واضح خواهد بود و يا اينكه بايد بازي هاي قبل را انجام داده باشند تا Human Revolution را درك كنند ؟
در ابتدا ما مي خواستيم يك شروعي تازه براي اين Franchise خلق كنيم و يك بازي منحصر به فرد بسازيم. از طرفي شما لازم نيست حتما يكي از طرفداران قديمي Deus Ex باشيد تا از اين بازي لذت ببريد. ما شخصيت هاي اصلي جديدي داريم كه در حين ماجراجويي با آنها آشنا مي شويم.
در عرضه زماني Deus Ex اصلي تاريخي بود كه مردم mechanically-augmented قبل از nano-augmented ها به وجود آمدن. تفاوت اين دو در اين است كه nano-augmented ها نامرئي هستند ولي mechanically-augmented ها نه. ما فكر كرديم اين موضوع بسيار جالبي براي گيم پلي (مشاهده ارتقاء و تكامل شخصيت اصلي) و جنبه Moral بازي (مشاهده ثمرات و خطرهاي مردمي كه خود را ارتقاء مي دهند) است.
يكي از مهم ترين جنبه هاي داستان اين است كه درگيري ميان مردم ارتقاء يافته و ارتقاء نيافته را نشان مي دهد. در اين داستان بعضي مردم مخالف با تكامل هستند و باور دارند اين موضوع غيرطبيعي است و علم هيچ گاه نبايد به جاي خدا نقش آفريني كند. از طرفي مردمي وجود دارند كه مي گويند كه اين تكامل طبيعي نژاد بشريت است و هيچ دليلي مبني بر انجام ندادن آن و ارتقاء زندگي وجود ندارد. خود بازي قطعا اين ديدگاه هاي متفاوت را بازتاب خواهد كرد و شما اين مغايرت ها را خواهيد ديد.
پس از شنيدن اين كه بازي در شهرهاي مختلف اتفاق مي افتد خيلي شوكه شدم. اين موضوع باعث مي شود بازي خيلي متنوع باشد. آيا مي توانيم به هر شهري كه دوست داريم سفر كنيم؟ چه تفاوتي بين آنها است ؟
شما شهرهاي گوناگوني را در حين بازي كردن مشاهده خواهيد كرد ولي سفر كردن به اين شهر ها بر مبناي بازي پيش مي رود و به وقتش وارد آنها مي شويد و وقتي كه در يك شهر هستيد هر كاري كه بخواهيد مي توانيد انجام دهيد.
در مورد تفاوت بايد بگويم هر شهر به طور متفاوتي توسط تكنولوژي دگرگون شده. مثلا ديترويت كه به يك خرابه تبديل شده ولي اميد زندگي دوباره در آن هست. ساير شهر ها به طور متفاوت تري دگرگون شده اند و در حين بازي كردن آنها را خواهيد ديد؛ ولي به طور كلي augmentation technology تاثير مهيبي روي دنياي امروزي ما گذاشته.
خيلي ممنون به خاطر وقتي كه به ما داديد.
خواهش مي كنم.
آخرین ویرایش: