به کوهستان قدم بگذار (پیش نمایش Steep)

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
gc35_11-24-2016_5-30-51_pm.jpg

به کوهستان قدم بگذار
«لحظه ای که گام هایم از زمین جدا می شود، جهان پیش چشمانم ناپدید می گردد. این هیجان خالص است، همان چیزی که برای آن زنده ام» لوک آیکینز​


در یک هوای سرد نگاه کردن به بیرون پنجره از پشت میز کار و غرق شدن در وسعت کوهستان از یک طرف و گشت و گذار و دیدن شوق مردم در به اشتراک گذاشتن تجربیات هیجان انگیز ورزش های کوهستانی در فضای اینترنت از سوی دیگر، جرقه ای بود برای افراد استودیو Ubisoft Annecy تا به فکر ساخت عنوانی با این مضمون برآیند؛ عنوانی که امروز با نام Steep می شناسیم.

در طی همایش E3 سال 2016 و دقیقا زمانی که خیلیها منتظر معرفی یک عنوان جدید و پر زرق و برق یا ادامه یکی از سریهای بزرگ شرکت Ubisoft بودند Steep معرفی شد و این نمایش همچون وزش بادی سرد از تب هیجان طرفداران کاست و بسیاری بدون توجه به اینکه خود بازی چه در چنته دارد نا امید گشتند. اما نوآوری و پرکردن خلا چندین ساله چنین بازی هایی از چشمان سایتها و منتقدین دور نماند و «استیپ» موفق به دریافت چندین جایزه برای نمایش خود شد.

طبق سنت چندساله Ubisoft «استیپ» هم از Open World بودن مستثنی نیست. بازی به ورزش های کوهستانی در کوه های آلپ می پردازد. فعالیت هایی که در این بازی می توانید به آن ها بپردازید شامل Ski – Snowboard – Wingsuit – Paraglide می باشد و همچنین کوه های آلپ را با وسعتی چشم گیر زیر پاهایتان قرار می دهد تا به هر صورت که دوست دارید لحظات خود را در آن بسازید و ثبت کنید. منوی انتخاب هریک از این ورزش ها به سادگی تعویض اسلحه در بازی های شوتر طراحی شده، به نوعی که تنها کافیست حرکت خود را متوقف کنید و نوع فعالیت خود را تغییر دهید.

از ابتدای بازی و تنها پس از پایان بخش آموزشی مختصر، شما آزاد هستید به هرکجا که می خواهید قدم بگذارید و به جست و جو و کشفیات خود بپردازید و هیچ گونه محدودیتی برای شما وجود ندارد. در طی این طبیعت گردی به نقاطی به نام Drop Zone بر میخورید که اگر مستقیما از آن عبور کنید بازی آن را برای شما فعال خواهد کرد و اگر از فاصله ای نزدیک آن گذر کنید، به شما پیامی مبنی بر نزدیک بودن Drop Zone داده می شود که می توانید توسط دوربین دو چشمی خود منطقه را پیدا کنید. هر Drop Zone علاوه بر اینکه خاصیت Fast Travel را برای شما آزاد می کند ممکن است یک یا چندین مسابقه و Challenge را نیز شامل شود.

6ppv_11-24-2016_5-31-16_pm.jpg


چلنج ها به چند نوع تقسیم می شوند که شامل طی کردن مسیری طی زمان خاص، انجام حرکات نمایشی برای کسب امتیاز بیشتر، مسابقه با سایرین و ... می باشد. با انجام این چلنج ها علاوه بر امتیاز، Reward هایی که جنبه ظاهری دارند و برای شخصی سازی شخصیت خود می توانید از آن ها استفاده کنید به شما اهدا می شود. هم چنین امتیازی بر اساس نوع فعالیت به شما اختصاص داده می شود که مهارتتان در شاخه های مختلف را نشان می دهد. این نوع امتیازات در حالتی که به گشت و گذار می پردازید نیز در نظر گرفته شده و فقط مختص به چلنج ها نخواهد بود.

نوع دیگری از فعالیت ها با نام Mountain Story شناخته می شوند، در این حالت به شما ماموریت های خاصی داده می شود و طی انجام آن ها پیام هایی از زبان کوهستان برایتان نقل می شود که محتوای گوناگونی را در بر می گیرند. همچنین در بازی از برندهای معروفی همچون Redbull ،Salamon و GoPro استفاده شده که علاوه بر آیتمهای شخصی سازی اختصاصی، چلنج های مختص به خود را نیز دارند که با هیجان بیشتری نسبت به چلنج های عادی دنبال می شوند. برای مثال یکی از Challenge های سالامون، طی کردن مسافتی طولانی در بازی بدون وجود هیچ گونه راهنمایی است، مسیری که شما را از صخره های بلند به وسط جنگل کشانده و گم شدن در این مسیر امری طبیعی جلوه می کند.


ew97_11-24-2016_5-36-18_pm.jpg


یک کوهستان بزرگ به یک نقشه خوب نیز نیاز دارد و این همان جاییست که Mountain View به کمکتان می آید. در این حالت که کل کوهستان به صورت 3 بعدی نمایش داده می شود. شما می توانید تمامی اطلاعات لازم را در آن مشاهده نموده و به نقاط کلیدی یا چلنج ها Fast Travel کنید، نقاط کشف نشده را علامت گذاری کرده و به دنبال آن بروید ، آخرین مسیر طی شده توسط خود را ببینید و اگر به نظرتان جالب بود آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و سایرین را به چالش بکشانید. و علاوه بر تمام موارد فوق با استفاده از این حالت سایر بازیکنان حاضر در سرورتان را به صورت زنده دنبال کنید.


hjhk_11-24-2016_5-37-37_pm.jpg


اولین ورزشی که احتمالا بیشتر وقت خود را با آن سپری خواهید کرد Snowboard است. کنترل بازی مابین شبیه سازی و Arcade در نظر گرفته شده است. سیستمی به نام G-Force بر روی شما و حرکات شما تاثیر می گذارد و به نوعی تعادل شما را نشان می دهد. بازی در این بخش خوب عمل می کند و تجربه ای لذت بخش دارد، اما مشکل آن زمانی نمایان می شود که بخواهید از حرکات نمایشی استفاده کنید، به گفته بعضی از سایت ها کنترل در این قسمت کمی سخت شده و گاهی کاملا از دست بازیکن خارج می شود. گاهی با اینکه پرش موفقی را داشتید اما شخصیت شما در هوا کنترل خود را از دست می دهد و تنها کاری که از شما بر میآید این است که منتظر نحوه فرود او به زمین باشید، شاید بتوانید به راه خود ادامه دهید. نحوه اصولی پرش از روی موانع وجود ندارد و ممکن است مشکلاتی را برای زنجیره حرکات شما ایجاد کند. اما با وجود همه موارد بیان شده این قسمت لذت بخش بوده و می تواند با اندکی تغییر به درستی عمل کند.

بعد از Snowboard به قسمتی که سرعت و هیجان بالایی دارد یعنی Wingsuit می رسیم. در این حالت شخصیت شما لباسی مانند سنجاب های پرنده بر تن می کند و می توانید از ارتفاعات با سرعتی زیاد به سمت پایین شیرجه بزنید. چالش های بازی در این حالت به مهارت و سرعت عمل و دقت زیادی نیاز دارد و حتی اشتباهات کوچک می تواند باعث برخورد با صخره ها یا زمین و موانع باشد. همچنین بعضی مواقع نقطه شروع این چالش ها از بالن هایی با ارتفاع بالا است که با شیرجه ای به سمت زمین شروع می شوند، هیجان و سرعتی که در این حالت به بازیکن دست می دهد بسیار خوب و مثال زدنیست.

مورد بعد Ski است که از لحاظ کنترل شباهت های بسیاری به Snowboard دارد، اما مشکلاتی که در آن وجود دارد باعث می شود از آن کمتر از Snowboard استفاده کنید و آن لذت و روانی گیم پلی را برای شما نداشته باشد.

در آخر هم به Paraglide می رسیم، فعالیتی که نه تنها نسبت به موارد قبل بسیار کند است بلکه کنترلی عجیب نیز دارد. البته این بخش برای لذت بردن از مناظر بسیار خوب به نظر می رسد.

و البته در پایان، به پیاده روی می رسیم که به عنوان گزینه ای در منوی انتخاب فعالیت ها وجود دارد، از این حالت می توانید برای گشت و گذار استفاده کنید، به نقاطی که توسط سایر ورزش ها قابل دسترسی نیستند برسید و از همه مهمتر از مناظر زیبا لذت ببرید حتی اگر راه رفتن بر روی شیب های غیر ممکن مضحک و خنده دار به نظر برسد.

از آنجایی که یکی از اولین شعارها و اهداف بازی، همراهی با سایرین و به اشتراک گذاری تجربیات و لحظات بوده است؛ شما در هر منطقه از بازی که باشید می توانید پلیرهایی را که همزمان با شما در آن منطقه هستند دیده و تنها با یک دکمه به هم ملحق شوید و به ماجراجویی بپردازید. ضمنا می توانید مسیر طی شده خود را از Replay مجدد مشاهده کنید و از کارهای خود عکس و فیلم تهیه کنید و به اشتراک بگذارید و یا اگر می خواهید این مسیر را با دیگران به اشتراک بگذارید و آن ها را به چالش دعوت کنید. با این حال هیچ توضیحی برای این فعالیت ها داده نشده است، هم تیم شدن با سایرین چه مزایایی دارد؟ به اشتراک گذاشتن مسیر چطور؟ و اصلا چگونه سایرین می توانند در آن شرکت کنند. در بتاهایی که تا کنون در آن ها شرکت کرده ام هیچ توضیح واضحی در این موارد داده نشده و امیدوارم در انتشار نسخه اصلی به این مسائل نیز پرداخته شود.

qen3_11-24-2016_5-38-59_pm.jpg


از توضیحات گیم پلی بازی که بگذریم به طراحی و گرافیک و صداگذاری بازی می رسیم، جایی که باید به تحسین سازندگان پرداخت. چرخه ی شبانه روزی که حتی در کنترل کامل بازیکن قرار می گیرد، کوهستانی که با دقت زیادی طراحی شده و مهمترین بخش های آلپ را در بر می گیرد، مسیرهایی ساختگی که برای حرکات نمایشی و دیوانه وار طراحی شده اند در کنار برفی که کل محیط را سفید پوش کرده است جلوه و آرامشی خاص به محیط می بخشد. کوچکترین حرکات شما روی برف تاثیر گذارند، ردپای شما تا مدت زیادی بر روی برف می ماند و صحنه ای زیبا از مسیر طی شده توسط شما خلق می کند. صدای قدم گذاشتن بر روی برف، آوای حیوانات و پرنده هایی که حتی حضور خارجی ندارند در زیر نور خورشید که به آهستگی در حال طلوع است تجربه ای به یاد ماندنی رقم خواهد زد. موزیک بازی هم شما را در همه حال همراهی خواهد کرد، موزیک های آرام و دلنواز برای گشت و گذار و موزیک هایی با ضرب آهنگ تند و هیجان انگیز برای فعالیت های سریع شما در نظر گرفته شده است. انیمیشن های بازی بسیار نرم و طبیعی کار شده اند و همچنین دیالوگ های اندکی در حین انجام حرکات نمایشی و سایر موقعیت های خاص از زبان شخصیت بازی بیان می شود که از تنهایی شما می کاهد و گاهی اوقات جنبه طنز نیز به خود می گیرد.

دوربین بازی از چند حالت بهره می برد. نمای اصلی بازی سوم شخص است که در حین مسابقات کنترل چرخش آن به وسیله خود بازی صورت می گیرد و جز در مواردی اندک، به خوبی عمل نموده و مشکلی برای بازیکن ایجاد نمی کند. البته می توانید حالت کنترل آزاد را نیز فعال کنید که از لحاظ زاویه دید برای انجام مسابقات مناسب نیست. اما در کنار این موارد که حضور آن ها در بازی ها معمول هستند، سازندگان با همکاری GoPro نمایی جدید از بازی را ارائه دادند، نمایی مشابه دید دوربین های ورزشی این شرکت که در این حالت زاویه بازی از دید دوربینی است که بالای سر او وصل شده و تمامی حرکات سر شخصیت را منتقل می کند. با وجود هیجان بالایی که در این نما وجود دارد، کنترل کردن شخصیت به دلیل لرزش ها و تکان های شدید خیلی سخت خواهد بود. دید اول شخص به صورت معمول نیز در بازی وجود دارد. هیجان و سرعت زیاد این نوع مسابقات وسوسه تجربه بازی با VR را نیز زیاد می کند، هرچند تا کنون پشتیبانی از آن تایید نشده اما احتمال اضافه شدن این قابلیت در آینده دور از ذهن نیست.

x7vs_11-24-2016_5-39-15_pm.jpg


پیشروی در بازی علاوه بر دسترسی به مسابقات بیشتر و حرفه ای تر، به باز کردن آیتم های شخصی سازی نیز می انجامد. آیتم هایی که از روی مدل های واقعی، برند های معتبر و در مواردی با شکلک هایی که جنبه طنز دارند ساخته شده اند. شخصی سازی در نسخه بتا به این گونه بود که چند شخصیت با جنسیت و هیکل های متفاوت از قبل آماده شده و به شما قابلیت تغییر در تمامی قسمت های لباس آن ها مانند کلاه، عینک، ژاکت، شلوار و کفش و غیره را می داد. آیتم های شخصی سازی تعداد قابل توجهی بودند که با صرف اندکی وقت می توانستید شخصیتی منحصر به فرد بسازید.

سازندگان بازی علاوه بر نقشه آلپ که در زمان انتشار به صورت کامل در دسترس است، قول اضافه کردن کوه های آلاسکا را نیز داده اند و در این مورد از عبارت «آلاسکا به همراه فعالیت های جدید» استفاده کرده اند. اما هنوز اطلاعات دقیقی در این مورد منتشر نشده است. همچنین Season Pass بازی اشاره به 2 نقشه جدید می کند که طبق شایعات، شامل کوه های نروژ و چین است. شاید اضافه کردن نقشه های جدید ایده ی جالبی باشد، اما بزرگتر کردن نقشه بدون افزودن فعالیت های جدید چندان جالب به نظر نمی رسد چرا که نقشه ی آلپ برای فعالیت های کنونی به اندازه کافی بزرگ است.

با توجه با تجربه بتا، «استیپ» حتی در بهترین موارد هم می تواند دچار مشکلاتی باشد که موجب تعجب بازیکنان می شود!! شاید بعضی از این مشکلات تا زمان انتشار حل شوند و بخشی از آن ها با آپدیت های آتی رفع گردد. با این حال بر اساس تجربیات شخصی جالب است به برخی از این موارد اشاره گردد.

اولین موردی که شاید خیلی ها را از خرید بازی منصرف نماید قیمت 60 دلاری بازی است. بر طبق نظر بسیاری از مردم این قیمت فراتر از محتوایی است که بازی قرار است ارائه دهد.

دومین مورد بحث یکنواختی بازی است، برای عاشقان این سبک، شاید «استیپ» گزینه ای وسوسه بر انگیز باشد، اما برای کسانی که علاوه بر ورزش به دنبال ماجراجویی هستند ممکن است بازی بعد از مدتی کسالت آور شود. محیط زیبای بازی با وجود وسعت بسیار خالی از حیات و پویایی است و بازیکن خود را در دنیای بزرگ کاملا تنها و درمانده می بیند.

چلنج های بازی و رکورد زدن در آن ها لذت بخش است. اما نیاز به وجود صحنه های اتفاقی و هیجان انگیز و به یاد ماندنی مانند بهمن یا عبور گله بزهای وحشی از میان مسیر مسابقه و مواردی مشابه کاملا محسوس است.

فقدان فعالیت های دیگری همچون Snowmobile و Hill climb نیز حس می شود و امید است که در آینده و با آپدیت ها به بازی اضافه شوند.

مشکلات ریز و درشت دیگری نیز در بازی وجود دارند که ذکر همه آن ها از حوصله این متن خارج است.

Steep در تاریخ 2 دسامبر سال 2016 برای پلتفرم های PC – PS4 – X1 عرضه می شود.



 
آخرین ویرایش:

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
به بهانه نزدیک شدن به عرضه بازی Steep تصمیم گرفتم یک پیش نمایش رو تهیه کنم که حاصل تجربیات خودم از سه فاز آلفا و بتا تا الان و هم چنین نظرات بعضی از سایت ها و پلیرها در فضای اینترنت هست. دلیل اینکه این مطلب رو در بخش اخبار ارسال کردم این بود که سعی کردم کلیات بازی و اخبار منتشر شده تا الان رو پوشش بدم.

توی ادیتور فروم جایی رو برای هم تراز کردن متن پیدا نکردم، اگر وجود داره، محلش رو بهم بگید ممنون می شم.

امیدوارم متن خوب بوده باشه و همچنین اطلاعات لازم رو در بر گرفته باشه. اگر اشکالی هم هست ممنون می شم اطلاع بدید.

تشکر از وقتی که گذاشتید:x
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر