آخرین ویرایش:
بنظرم بزرگ ترین معضل فعلی مایکروسافت شخص اسپنسر هست...
این یارو رو بندازن بیرون نصف مشکلات بخش گیمینگ مایکروسافت حل میشه
من جزو اون دسته از کسانی هستم که بشدت با کنار کشیدن مایکی از بخش توسعه کنسول (فیزیکی) و نبود انحصاری روی پلتفرمش مخالفم
رقابته که باعث میشه پیشرفت بوجود بیاد. همین الانش سونی از روی شکم سیری اومد 5 پرو رو با قیمت بالایی عرضه کرد، اگر مایکی عملکرد بهتری میداشت و فروش هر دو کنسول در یک میانه نزدیک دنبال میشد این اتفاق میوفتاد؟ قطعاً نه، سونی سعی میکرد قیمت رو رقابتی تر بده
جالب تر اینکه مایکی هم گفت اوکی ما هم قیمت کنسول های عادیمون رو میکشیم بالا![]()
در کل این صنعت داره به سمت شخماتیکی حرکت میکنه. بازی های آنلاین محور رسما دارن جولان میدن، تمایل سازنده ها به ساخت ریمیک و ریمستر (از سر ک!@ گشادی) و خیلی چیزای دیگه واقعا حال بهم زن شده... اوج گیمینگ بنظرم نسل 7 بود و تمام
بعدش فقط شد تکرار و تکرار و تکرار
ماکان جان سر World Premiere بازی اینوینسیبل وقتی World F*****g Premiere گفت، گفتم الان ببین چی معرفی میشه!با World Premier و عرض خسته نباشید به همه بابت بحث و تحلیلهای جذاب بعد از نمایش.
هیچی فقط خواستم با World Premier یه جمله ساخته باشم
اسپنسر برای ما دروغ گو و دو رو هست، برای مایکروسافت کسی که اکس باکس رو نجات داد.حالا من به بود یا نبود اسپسنر کاری ندارم، ولی هدف هر شرکتی کسب حداکثر سود از روش هاییه که بلده. نه گرم نگهداشتن رقابت و ....(این مساله برای مصرف کننده مهم هست نه خود شرکت)
مایکرو چون دید تو رقابت سخت افزاری نمیتونه پیروز بشه شیفت کرد به رقابت نرم افزاری و الان تونسته سود قابل توجهی بکنه و بنظرم همین برای سران مایکروسافت کافی هست.
در نتیجه وضعیت فعلی اسپسنر و بخش گیمینگ از دید سران مایکروسافت معضل نیس بلکه فرصتهولی از دید گیمرها آره شاید معضل به حساب بیاد که اونم برا صاحبان بیزینس پشیزی اهمیت نداره متاسفانه یا خوشبختانه
.
بعد معامله اکتیویژن بلیزارد نقش و قدرت اسپنسر و سارا باند بشدت کم شد و الان حرف آخر رو نادلا و امی هود مدیر کل مالی میزننبنظرم بزرگ ترین معضل فعلی مایکروسافت شخص اسپنسر هست...
این یارو رو بندازن بیرون نصف مشکلات بخش گیمینگ مایکروسافت حل میشه
من جزو اون دسته از کسانی هستم که بشدت با کنار کشیدن مایکی از بخش توسعه کنسول (فیزیکی) و نبود انحصاری روی پلتفرمش مخالفم
رقابته که باعث میشه پیشرفت بوجود بیاد. همین الانش سونی از روی شکم سیری اومد 5 پرو رو با قیمت بالایی عرضه کرد، اگر مایکی عملکرد بهتری میداشت و فروش هر دو کنسول در یک میانه نزدیک دنبال میشد این اتفاق میوفتاد؟ قطعاً نه، سونی سعی میکرد قیمت رو رقابتی تر بده
جالب تر اینکه مایکی هم گفت اوکی ما هم قیمت کنسول های عادیمون رو میکشیم بالا![]()
در کل این صنعت داره به سمت شخماتیکی حرکت میکنه. بازی های آنلاین محور رسما دارن جولان میدن، تمایل سازنده ها به ساخت ریمیک و ریمستر (از سر ک!@ گشادی) و خیلی چیزای دیگه واقعا حال بهم زن شده... اوج گیمینگ بنظرم نسل 7 بود و تمام
بعدش فقط شد تکرار و تکرار و تکرار
والا تا جایی که ما داریم میبینیم تو این چند سال جز گیم پس، کار مفید دیگه ای نکرد... یه مارکت و برند گنده رو داره به قهقرا میبره. اون همه شرکت خریدنا و کنده گوزی ها و ... آخرش میاد جلو دوربین میگه ما جنگ کنسولی رو باختیم. شما هر چقدر کار مثبت میخوای نام ببر، اما همین یه جمله "جنگ کنسولی رو باختیم" یعنی این آقا کارش رو درست انجام نداده.اتفاقا فیل اسپنسر به نظرم خیلی کارای مثبتی کرده. اینکه نسل ۷ تکرار نشدنی که غیر قابل انکاره، ولی صنعت به صورت کلی رو به رشد هست حتی با همون بازی های آنلاین محور و ریمیک ها و ریمستر ها.
بله دقیقاً... آخه دیدن بعد اون همه استودیو خریدن هنوز نمیتونن رقابت کنن دیگه اگر نادلا هم نبود، هر کسی دیگه هم جای اینا میبود میگفتن همون بخش نرم افزاریمون رو ادامه بدیم سنگین تریمبعد معامله اکتیویژن بلیزارد نقش و قدرت اسپنسر و سارا باند بشدت کم شد و الان حرف آخر رو نادلا و امی هود مدیر کل مالی میزنن
من همچنان معتقدم که گیم پس مال نسل بعد مایکروسافت خواهد بودهیچ خطری نداره! سونی الان به جایگاهی رسیده که هایپ خرید بتزدا و اکتیویژن و nتا استودیو دیگه و هایپ اومدن چندتا COD برای گیم پس نه تنها تکونش نداد که همچنان داره فروش فضایی کنسول و بازیاشو میکنه و اب از اب تکون نمیخوره.
اگه خطری داشت این یکی ۲سال هایپ خریدای مایکروسافت و اومدن COD دی وان برای اولین بار روی گیم پس خودشو نشون میداد.
تنها چیزی که سونی رو تهدید میکنه عدم برقراری ارتباط با فنها، نبود شوکیس، لغو و کنسلی کیلویی بازیاش و گدابازی سر فرو کردن ریسمتر و ریمیکای دوزاریه. فنا تا یه جایی هی هیچی نمیگن و حمایت میکنن از یجایی به بعد همون بلای اول نسل ۷ و خود بزرگ بینی سرش میاد که مخاطباش ریزش کردن.
مایکروسافتم کلا مسیرشو عوض کرده و چیزی تا ناشر مولتی پلتفرم شدنش نمونده. اگه میتونست تهدیدی برای سونی باشه که همچنان رقابت میکرد نه اینکه گیرز و فورتزا و بازیای دیگشو مولتی پلتفرم کنه. صرفا با گیم پس راه ارزون قیمت برای تجربه بازیاش گذاشته که ضرریم داشته باشه برای خودشه و من نوعی اهمیتی برام نداره چقدر سود کنه یا نکنه یا عرضه بازیاش براش ضرر داشته باشه. مهم اینه مفتی دارم هرسال کلی بازی میگیرم و پولمو سیو میکنم روی کنسول دیگم بازیای مورد علاقمو میخرم. چیزی که برای سونیم نفع داره چون من نوعی هنوز مخاطبشم و هزینه میکنم براش.
مایکروسافت الان فوکوسش روی گسترش گیم پس هست و از خداشه کنسولهای سنتی کلا برن کنار و کلود گیمینگ جاشو بگیره و کلا سیاست الانش اینه همینجور ادامه بده تا کلود گیمینگ شدن نسل ولی خوشبختانه از سخت افزار نمیخواد کنار بره شاید چون بالای ۶۵٪ کاربران گیم پس روی کنسول هاش هستنوالا تا جایی که ما داریم میبینیم تو این چند سال جز گیم پس، کار مفید دیگه ای نکرد... یه مارکت و برند گنده رو داره به قهقرا میبره. اون همه شرکت خریدنا و کنده گوزی ها و ... آخرش میاد جلو دوربین میگه ما جنگ کنسولی رو باختیم. شما هر چقدر کار مثبت میخوای نام ببر، اما همین یه جمله "جنگ کنسولی رو باختیم" یعنی این آقا کارش رو درست انجام نداده.
راجع به بازی های ریمیک و ریمستر هم شیرش رو کشیدن رسماً، البته این بخش صحبتم با کل صنعت بود و تمام سازنده ها...
بله دقیقاً... آخه دیدن بعد اون همه استودیو خریدن هنوز نمیتونن رقابت کنن دیگه اگر نادلا هم نبود، هر کسی دیگه هم جای اینا میبود میگفتن همون بخش نرم افزاریمون رو ادامه بدیم سنگین تریم
من تمام حرفم اینکه حیفه این برند سخت افزاری که دهه ها تو رقابت بوده یهو نابود بشه. رقابت بیشتر = سود بیشتر. ولی مثل اینکه دیگه مایکروسافت تصمیمش رو گرفته کلا ناشر بمونه و از درامد بازی ها لذت ببره. (همون اکتیویژن با COD کلی براش سود دهی داره)
منم برای چند ثانیه همینطور.ماکان جان سر World Premiere بازی اینوینسیبل وقتی World Fucking Premiere گفت، گفتم الان ببین چی معرفی میشه!
فقط خواستم بگم یعنی واقعا Pillars هارو بازی نکردی؟ضمن احترام به سلیقه دوستانی که خوششون اومد نمایش با سلیقه من اشغال بود.
کلی بازی AA ولی یه AAA درست و حسابی و جدی که به سلیقه من بخوره نداشت.
ابسیدین که برای من حکم اورریتد ترین استدیو رو داره طبق معمول یکی دیگه از بساز بندازهاش رو نشون داد. یادم نمیاد اخرین بازیشون که واقعا تموم کردم چی بود فکر کنم نیو وگاس.
یه سری بازیها هم بودن که دوستان اینجا رو برام یاداور میشد از جمله میت بوی سه بعدی که بلافاصله یاد اریا افتادمیا اون بازی دختره رنگی که یاد یکی دیگه از دوستان که اسم نمیبرم
اکثر بازیها هم این فکر رو به ذهنم میاورد که به چی فکر کردن که ایده ساختن همچین چیز داغونی به ذهنشون رسیده.
نبود پرفکت دارک نا امید کننده بود. امیدی از اول به بودن TES نداشتم و حتی سال بعد هم احتمالا نیست. ولی دو مورد در کامنتها برام جالب بود.
یکی اینکه هنوز تعدادی به فیبل امید دارن. به نظر من فیبل هم اخرش یه چیزی در حد hellblade از اب درمیاد. الکی هایپ شده. هیچ امیدی بهش ندارم. اونهایی که در ذهنشون از فیبل یه ویچر یا اسکایریم یا چیزی در این مایه ها ساختن سر قبری گریه میکنید که مرده ای توش نیست.
دوم اینکه ملت شاکین که کال او دیوتی در حدی نیست که بخواد به عنوان حس ختام برنامه باشه که کاملا موافقم. تا قبل از انلاین شدن و شیردوشی میتونست سورپرایز خوبی باشه ولی الان اهمیت زیادی نداره.
تنها بازی که اگر الان دم دستم بود تست میکردم سولو لولینگ بود که این هم بخاطر اینکه مانهواش رو خوندم و همیشه دوست داشتم تبدیل به گیم بشه.
در کل 4/10 و این 4 هم بخاطر اینکه بعضی سلیقه ها (غیر از سلیقه من) رو پوشش میداد وگرنه اگر فقط خودم رو در نظر بگیرم 1/10
بازی کردم تموم نکردم.منم برای چند ثانیه همینطور.
View attachment 384235
فقط خواستم بگم یعنی واقعا Pillars هارو بازی نکردی؟
انصافا؟
========
حتما سر فرصت یه وقت خالی کن و این دوتا جواهر رو تجربه کن.
بعد آپدیتها دیگه از اون باگها ندارن.بازی کردم تموم نکردم.
مثل بقیه بازیهای ابسیدین دراپ شد.
اگر اشتباه نکنم یکیش بازی به باگ خورد و حس دوباره رفتن نبود ولی کلا از ابسیدین خوشم نمیاد و اخرین بازی که تموم کردم همون نیووگاس بود.
حالا اون موقع که جوانی بود الان دیگه اصلا حسش نیست.
الان فقط حس دو چیز هست یا تریپل A های درست و حسابی با پروداکشن ولیوی بالا مثل داینگ لایت یا ویچر یا Tes یا یاکوزا و این دسته بازیها که شروع نشده میدونم خوشم میاد
دوم ایندی گیمهای باحال و خاص مثل dredge یا supraland یا terraria
بازیهای متوسط تکراری که نه واقعا ایندی درست و حسابی هستن و نه به سطح AAA های درست حسابی میرسن حال نمیدن مثل اکثر بازیهای ابسیدین
مایکروسافت قراره همین کار رو کنه و از اونجایی که بر پایه ویندوزه نمیشه اسمش رو کنسول گذاشت مثل هندهلدی که معرفی کرد و دقیقا خود pc هیعنی رو کنسول ماکرو میشهgod of war بازی کرد؟ من فکر کنم سونی واقعا دیگه چیزی واسه پی سی ریلیز نکنه. حتی ماکرو میتونه رو کنسول نسل بعدش هم ویندوز بیاره و استیم ساپورت کنه و بازی سونی و... و دوباره همین داستان پیش بیاد.
Obsidian سالی دو سه تا بازی متوسط میده بهتر از اینه که بعضی استودیو ها ده سال ملتی رو معطل میکنن. بازی جون دارمن داشتم نمایش رو زنده میدیدم وسطش رفتم بستم گذاشتم کنار، چون خیلی خیلی راحت میشد تشخیص داد که من و خیلیای دیگه، مدت ها هست که از جامعه هدف مایکروسافت رفتیم کنار.
کل مراسم هاشون شده گیمایی که رو گیم پس هم کسی بازیشون نمیکنه (همون مفتش گرونه) و اون وسطا یه سری corporate Bullshit میان میگن که اره ما بازی هامون برا تمام سلیقه هاست، تهوع آوره.
اینکه یه استدویی مثل ابسیدین داره ۳ تا بازی میسازه همزمان یعنی اینکه ۳ تاش بدرد نمیخوره، بازی جون دار نمیسازن دیگه.
دوستانی هم که پرسیدن چرا مراسم ها زنده نیست داخل سالن اینه که کسایی که میرفتن این مراسم ها، گیمر های کژوال "we make games for everyone" نیستن، کسایی مثل منو شمان که اگه رفته بودن اونجا انقدر فحش میدادن مراسم کنسل میشد، در نتیجه از ترس ما تحتشون هست.
خلاصه که نمایش ۱/۱۰ اگه نشه صفر داد.

