اخبار و شایعات پیرامون Xbox Series X | S

176699
thet_rib.jpg


176713
176727
176728
176729
176737
176730
176731
176732
176736
176733
176714
-The Medium ساخته استودیوی لهستانی Bloober در ژانر ترسناک روانشناختی که برای XSX|S و PC در دست ساخت قرار دارد. لینک تاپیک بازی The Medium
-بازی Scorn که توسط Ebb Software برای PC و XSX|S در دست توسعه قرار دارد. لینک تاپیک Scorn
-بازی Call of the sea که در سبک ماجراجویی توسط Out of the blue games برای PC و XSX|S در دست توسعه قرار دارد.
-بازی The Ascent که توسط Neon Giant و در سبک اکشن نقش آفرینی سایبرپانکی برای XONE و XSX|S در دست ساخت قرار دارد. لینک تاپیک Scorn
-بازی Second Extinction که توسط Systemic Reaction و در سبک شوتر اول شخص برای XONE و XSX|S در دست ساخت قرار دارد.
-کمپین بازی Crossfire X که توسط رمدی برای PC و XSX|S در دست ساخت قرار دارد.
482d_tech.png

3me3_poweryourspecs.jpg

176712
-فناوری VRS که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به شکل بهینه‌ای از تمام قدرت Xbox Series X/S استفاده کنند. بجای آن که تمام سیکل‌های گرافیک را برای تک تک پیکسل‌های روی نمایشگر به کار گیرند، آنها می‌توانند روی بخش‌های خاصی از شخصیت‌های بازی یا اشیاء مهم محیط اولویت بندی کنند. این تکنیک اجازه می‌دهد تا شاهد فریم ریتی پایدار و وضوحی بالاتر باشیم که البته روی کیفیت نهایی تصاویر نیز تاثیر گذار نخواهد بود
-شتاب دهنده سخت افزاری DirectX Ray Tracing که به معنی نورپردازی نزدیک به واقعیت و بازتاب‌های دقیق به صورت real time خواهد بود.
-استفاده از پورت HDMI 2.1 که باعث حالت Low Latency و Variable Refresh Rate در کنسول جدید میشود
-همکاری با کمپانی Seagate برای عرضه هاردهای 1 ترابایتی SSD مخصوص این کنسول که مشابه با کارتریج ویژه سریX|S طراحی میشوند. کنسول این هارد اضافی را نیز به عنوان حافظه ی اصلی شناسایی میکند. این هارد ها، همزمان با کنسول های نسل بعد به بازار عرضه میشوند.
176709
132210

  • دارای D-Pad جدید و دکمه‌ی Share
  • استفاده از بلوتوث کم انرژی یا BTLE که در آن داده‌ها به صورت منقطع و محدود ارسال می‌شوند و در عوض مصرف کم انرژی از اولویت بالاتری برخوردار است
  • دارای کمترین Latency با استفاده از تکنولوژی DLI
  • قابلیت پشتیبانی از دستگاه های مختلفی مانند گوشی های هوشمند
  • قابلیت استفاده از پک های باطری قابل شارژ معرفی شده برای کنترلر های elite مایکرسافت
  • امکان به یادآوردم چند دستگاه مختلف (کنسول، کامپیوترهای خانگی یا گوشی های هوشمند) توسط کنترلر که میتولند باعث راحتی هرچه بیشتر جابجایی بدون نیاز به سیم بین آن ها شود.
  • وجود درگاه USB-C که به گیمر اجازه میدهد بدون نیاز به شارژ کنترلر و با اتصال آن به دستگاه، از آن استفاده کند.
  • اضافه کردن یک الگوی نقطه لمسی بر روی بامپر ها و تریگر ها که باعث بهبود احساس و عملکرد در هنگام بازی می شود
مقاله سایت بازی سنتر در مورد کنترلر Xbox Series X|S
176708
ویژگی های جدید

  • قابلیت quick resume برای اولین بار برای کنسول های نسل هشت معرفی شد که اجازه میداد در حین انجام بازی به داشبورد کنسول خود رفته و در هر زمان دلخواه، بازی را به سرعت ادامه داد. حال با گسترش این ویژگی امکان استفاده همزمان آن برای چند بازی وجود دارد.
  • تاثیر پویا ورودی یا DLI که میتواند ورودی را بدون تاخیر با چیزی که نمایش داده می‌شود همگام سازی کند تا شاهد کنترلی دقیق‌تر و پاسخگوتر باشیم.
  • ویژگی Smart Delivery که اجازه می دهد تا با تهیه یک نسخه از بازی، به سایر نسخه های بازی نیز بدون پرداخت هزینه اضافی، دسترسی داشت. این قابلیت به خصوص در صورتی که شایعات مربوط معرفی کنسول دوم مایکروسافت حقیقت داشته باشد، می تواند بسیار جالب باشد. گفتنیست گرچه تمام بازی های ساخته شده توسط استودیو های داخلی مایکروسافت از این ویژگی استفاده خواهند کرد، اما استفاده از آن توسط سایر توسعه دهندگان به انتخاب خود آن ها بستگی دارد. با اینحال CD Project Red اولین شرکتی بود که حمایت خود از این ویژگی را اعلام کرد. بر این اساس با تهیه نسخه نسل حاضر بازی بسیار مورد انتظار Cyberpunk 2077 ،بدون پراخت هزینه اضافی به نسخه بهبودیافته نسل بعد این بازی نیز دسترسی خواهید داشت.
سرویس Backward Compatibility

  • مایکروسافت پشتیبانی کنسول خود از سرویس بکوارد را تایید کرده است. برخلاف رقیب، سرویس بکوارد مایکروسافت، نه تنها شامل تمام بازی های نسل 8 میشود، بلکه در مجموع 616 بازی از نسل های شش و هفت نیز تحت این سرویس قرار میگیرند.
  • تکنیک بازسازی HDR سری اکس باعث میشود تا تمام بازی های اکس باکس اوریجینال و اکس باکس 360، به صورت اتوماتیک و بدون داشتن اثر منفی منفی روی پرفورمنس بازی، از این ویژگی بهره مند شوند.
  • بر اساس صحبت های جیسون رونالد، تیم بکوارد مایکروسافت، با اختراع تکنیک هایی جدید، امکان دوبرابر شدن نرخ فریم مجموعه مشخصی از بازی های بکوارد، روی XSX|S را فراهم کرده اند. به این صورت که برخی بازی های 30 فریم به 60، و برخی بازی های 60 به 120 فریم بر ثانیه ارتفا می یابند.
  • تایید شده است که قابلیت Quick Resume ، بر روی تمام عناوین نسل های گذشته اکس باکس هم قابل اجرا می باشد و منحصر به بازی های نسل آینده نمیشود.
176707
177104 177105 177106 177107 177108 177109 177110 177111 177112 177113 177114
177115


176706

nmas_poll.png
 

hamdi113540

کاربر سایت
Jan 25, 2010
2,478

یعنی اگه طراحی S اینجوری نباشه باید تعجب کرد !!!
با حذف درایو، کنسول قاعدتا باید از عرض کوچک بشه نه طول. دلیلش هم عملکرد موازی سخت افزار هست و طراحی موازی اونه. در ثانی با این فرض سیستم کولینگ باید عوض بشه چون ضعیف تر میشه(از عرض کوچیک میشه و قسمت بالایی کنسول و کلا فن پر کرده لذا فن تغییر میکنه) . در کل باید منتظر موند و دید چطور دیزاینش میکنن
 

Bax

کاربر سایت
Aug 16, 2009
1,235
نام
حمید

یعنی اگه طراحی S اینجوری نباشه باید تعجب کرد !!!
خیلی خوبه ، الان اینو اپل به عنوان mac mini معرفی کرده بود کلی همه تعریف می کردن ازش.
به نظر من خیلی طراحی عالی و فلت و مدرنی داره و از sxs هم بهتره تو دیزاین.
به شخصه تنها چیزی که از series s دوست دارم همین دیزاین اش هست ولی کاش معرفی نکن اش :D8->
یا قیمت رو تخیلی پایین بدن حداقل . یه چیز تومایه های نصف :p:D
عمرا :D
 
  • Like
Reactions: IMANOKA

richard92

کاربر سایت
Mar 7, 2010
508
Xbox_ShortBullets_JPG.0.jpg

Xbox Series X is a ‘beast’ compared to PS5, says ex-PlayStation dev

برای چندمین بار این دولوپر PlayStation تاکید کرد
XBOX SERIES X در مقابل PS5 هیولایی بیش نیست البته
Chris Grannell با 14 سال سابقه کاری برای Sony به گفته بعضی اساتید دشمن خونی PlayStation نیست و از PS5 هم به عنوان یک کنسول نسل بعد تعریف و تمجید کرده ولی اصل کلام و گفته که قدرت
XBOX SERIES X در مقابل PS5 مثل یک هیولاس


Xbox Series X is a ‘beast’ compared to PS5, says ex-PlayStation dev
 

Gartall

کاربر سایت
Nov 30, 2006
7,804
نام
فرخ
خدایی اون طراحی مدل s اگه روی مدل x بود خیلی بیشتر مورد توجه بود یعنی میتونستم بگم بهترین طراحی تاریخ خیلی با مزه و دوست داشتنی هست :D کاش همون طوری شکلش مربع میشد .
 
  • Like
Reactions: Hodor

vivaz360

کاربر سایت
Jul 4, 2011
663
نام
حسین
خدایی اون طراحی مدل s اگه روی مدل x بود خیلی بیشتر مورد توجه بود یعنی میتونستم بگم بهترین طراحی تاریخ خیلی با مزه و دوست داشتنی هست :D کاش همون طوری شکلش مربع میشد .
series s مگه معرفی شده؟!
همین جوریش هم series X خیلی جمع و جور و کامپکته کوچیکتر از این اصلا شدنی نیست.از مینی پی سی ها هم مینی تره!
بنظر من که طراحیش خیلی حرفه ایه و حس pro بودن رو قشنگ به گیمر میده
 
  • Like
Reactions: A-min and g4mer

Isildur

Rise and Shine Mr. Freeman
کاربر سایت
Dec 10, 2006
9,250
نام
امیرحسین
این طراحی S خیلی شبیه گیم کیوبه! به نظرم به جای اینکه X رو کوتاه کنند باید باریکش کنند تا به زبان طراحی One S شبیه بشه.

gamecube-konsole-weiss-controller-zubehoer.jpg
 
  • Like
Reactions: Z-fan and g4mer

The Fade

Winds Howling
کاربر سایت
Jul 6, 2011
1,434
نام
David
Welcome to The Next Generation of Xbox Console

zt1k_anguishedalienatedgreyhounddog-small.gif

مایکروسافت تا به کنون، از مشخصات سخت‌افزاری و شمایل کنسول نسل نهمی‌اش، یعنی Xbox Series X در چند مقطع مختلف رونمایی کرده است اما همه می‌دانیم که کمپین تبلیغاتی قرار بود از نمایشگاه E3 امسال آغاز شود؛ جایی که نه تنها کنسول، قیمت می‌خورد بلکه از بازی‌هایش هم پرده‌برداری می‌شود.
این برنامه اصلی بود منتهی، همان‌طور که در جریان هستید، به دلیل فراگیری ویروس کرونا، نمایشگاه E3 هم به سیاق بسیاری از لایو ایونت‌ها، لغو شد و فیل اسپنسر طی توئیتی، از برقرار بودن باقی برنامه‌های تیم Xbox خبر داد و ارائه جزئیات را به آینده‌ای نزدیک موکول کرد. کمی بعدتر، برخی از اینسایدرهای معتبر ادعا کردند که مایکروسافت در اندیشه تدارک کنفرانسی دیجیتالی برای ماه مِی (اردیبهشت و خرداد) پیش روست.
حتی این منبع ادعا کرده که کنفرانس دیجیتالی دیگری برای ماه ژوئن در راه است و برنامه به‌صورت کلی این است که در کنفرانس ماه می، تمرکز مایکروسافت روی کنسول و رونمایی از آن است. در کنفرانس دیگر، رونمایی از بازی‌ها و عناوین جدید تمرکز اصلی خواهد بود. ما در این تاپیک، در مورد این شایعات و انتظارات صحبت می‌کنیم.

پی‌نوشت: به محض رونمایی رسمی از اطلاعات ایونت، نام تاپیک آپدیت و زمان برگزاری اضافه خواهد شد.


dp9z_شایعه_ها.jpg


مقاله ویندوز سنترال به قلم جِز کوردن در مورد شایعات ایونت و لاکهارت:

آتش هایپ سری ایکس حسابی داغ است. (مترجم: یو دَمن رایت) با تمام مشخصاتی که از سخت‌افزار عرضه شده، حالا تمام توجه‌ها به سمت بازی‌ها، محتواها و خصوصاً ایکس‌باکس لاکهارت رفته‌ست. کنسولی که احتمالا به طرز قابل توجهی ضعیف‌تر اما ارزان‌تر است و Xbox Series S نام دارد.
شایعه‌های بسیاری در مورد ایونت‌ها و بازی‌های پیش روی وجود دارد و با خود فکر کردم که هر چیزی که شایعه‌شده، چیزی‌هایی که ما می‌دانیم را در قالب حدس‌هایی با دقت خوب جمع‌آوری کنم.

ایکس‌باکس لاکهارت یا به عبارتی سری اس

بر حسب برخی از اطلاعات اولیه‌مان در مورد لاکهارت و سری ایکس، ما انتظار داریم که لاکهارت چهار ترافلاپس قدرت پردازشی داشته باشد و مدخلی برای ورود به نسل بعد و جایگزینی موثر برای وان ایکس باشد. کل سیستم طوری طراحی شده که صرفه اقتصادی داشته باشد اما با این حال، جنبه‌هایی از نسل بعد را هم به نمایش می‌گذارد که روی کنسول‌های فعلی یافتنی نیست، بر فرض مثال سرعت بارگذاری پایین و احتمالا استفاده از ray-tracingـی محدود. ما هیچ ایده‌ای نداریم که لاکهارت از دستش چه چیزهایی بر می‌آید جز اینکه همان عدد جادویی «چهار ترافلاپس» را با خود به یدک می‌کشد. این مورد را هم در کنار مشخصات سری ایکس اطلاع دادیم که از قضا درست درآمد.
اخیرا، متوجه شدیم که لاکهارت به مرحله‌ای از ساخت رسیده است که کارمندان داخلی ایکس‌باکس می‌توانند آن را به خانه ببرند و آن را امتحان و ایرادیابی کنند. این زمان‌بندی حاکی از این است که برگذاری ایونت ماه می احتمالا درست است.
در اضافه به خبر بالا، یعنی رسیدن لاکهارت به مقطع آزمایش خانگی، ما مطلع شدیم که تیم ایکس‌باکس مشغول ساخت هدستی برای جایگزینی استریو هدست سال 2014ـش است. اگر در نظر بگیریم که این خبر درست است، هدست جدید بدون سیم خواهد و با کامپیوترهای شخصی، موبایل‌ها و خود ایکس‌باکس سازگاری خواهد داشت؛ احتمالا از طریق بلوتوث جداگانه یا سیگنال‌های بی‌سیم ایکس‌باکس.

از ایونت‌های بهاری مایکروسافت چه خبر؟

اینکه لاکهارت در ماه می رونمایی می‌شود، مشخص نیست اما با توجه به وضعیت آزمایشی بودنش و شایعه رونمایی مایکروسافت از دو سخت‌افزار در ماه می (یکی سرفیس و یکی ایکس‌باکس)، احتمالا همان می درست باشد. با لغو نمایشگاه E3 2020، به نظر می‌رسد که حالا دست مایکروسافت برای برگذاری ایونت‌ها، بازاریابی و تبلیغات بازتر است و حالا می‌توانند بین تاریخ‌های مختلف انتخاب کنند. بعضی از یوتیوبرهای ایکس‌باکس که سابقه خوبی هم دارند، گفته‌اند که آن ایونت دیجیتالی مورد ذکر مایکروسافت که قرار است جایگزین E3 باشد، در ماه می اتفاق می‌افتد.
ما به گوش‌مان رسیده که حتی مایکروسافت آماده می‌شود که چندتایی از بازی‌هایش را در ایونت می رونمایی کند. گنده‌ترین آن‌ها هم ریبوت فیبل به دست پلی‌گراند است که خب، آشکار به نظر می‌رسد اما از هیلو اینفینیت هم به سختی چیزی شنیده‌ایم؛ عنوانی که قرار است آخر امسال عرضه شود و این در حالی ست که اگر شرایط «کرونا» و «کار از خانه» را نادیده بگیریم.
حالا یا مراسمی شبیه اینساید ایکس‌باکس باشد یا فقط مجموعه‌ای از رونمایی تریلرها یا شاید هم برنامه‌ای تخصصی با دیجیتال فاندری، هنوز آشکار نیست ولی تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها.
مثل همیشه، شایعه‌ها را با کمی بدبینی نگاه کنید. نقشه‌ها می‌توانند عوض بشوند، خصوصا در این زمان آشوب‌زده ولی ما مطمئنیم که ایکس‌باکس فن‌ها می‌توانند انتظار چیزی را در اوایل ماه می داشته باشند.

توئیت Nibel در مورد ایونت احتمالی

شایعه – ایونت نسل بعدی ایکس‌باکس در ماه می اتفاق خواهد افتاد.
  • معرفی ایکس‌باکس لاکهارت (کنسول ارزان برای ورود به نسل 9)
  • لاکهارت 4 ترافلاپس خواهد داشت به همراه ویژگی‌های نسل بعدی به صورت محدود.
  • خبری از بازی‌های پیش رو می‌شنویم. (احتمالا هیلو، ریبوت فیبل)

توئیت Klobrille در مورد معرفی احتمالی لاکهارت

معرفی یک کنسول نسل بعدیِ شدیداً گران‌قیمت کاری ندارد. لاکهارت به عنوان کنسولی که بهترین قیمت را دارد، گفته درستی‌ست و خواهر کوچکه سری ایکس خواهد بود، دقیقا در زمانی که مردم به آزادی انتخاب نیاز دارند. وقتی که تیم ایکس‌باکس مشغول ساخت این کنسول شد، خبر نداشتند که دنیا با چه تغیراتی روبرو خواهد شد. با شکلی که اقتصاد در ماه‌های آینده به خودش خواهد گرفت، مردم تازه از کنسولی استقبال می‌کنند که زمینه ورود به نسل 9 را با کمترین قیمت، برای‌شان فراهم می‌کند.
تمام تکنولوژی‌هایی که نسل بعد را تعریف می‌کنند در لاکهارت تعبیه شده‌اند و با یک‌سری تغیرات روی GPU که بیشتر رزولوشن بازی‌ها را هدف گرفته‌ست. من می‌دانم که فن‌بوی‌ها چه واکنشی به کنسول نشان می‌دهند. (مترجم: مهم نیست.) من کاره‌ای نیستم. اما بحث‌های بچه‌گونه به کنار، من کاملا قانع شده‌ام که لاکهارت دلیلی‌ست که ایکس‌باکس سهم خود از بازار را پس می‌گیرد و رقابت سالم‌تری را خواهد داشت، نسبت به این نسل.
با همه این حرف‌ها، شما اگر از ایده لاکهارت خوشتان نمی‌آید، نصیحت ساده‌ای دارم برای شما: بی‌خیالش شوید. به عنوان یک گیمر هاردکور، خودم سری ایکس را انتخاب می‌کنم که «قدرتمندترین کنسول» نسل بعد است. به عنوان یک شخص منطقی، همیشه از آزادی انتخاب، استقبال می‌کنم.



xqsb_انتظارات.jpg


  1. انتظار اول: طبیعتا همگی انتظار داریم که قیمت سری ایکس، پرچم‌دار نسل بعدی کنسول‌های Xbox اعلام شود و چه رویدادی مناسب‌تر برای این کار؟ طبق گفته‌های اسپنسر در مصاحبه‌ اخیرش با IGN در برنامه آنلاکد، تیم ایکس‌باکس با توجه به رابطه نزدیکش با ساتیا نادلا، آزادی عمل بالایی در قیمت‌گذاری خواهد داشت و بارها اسپنسر خاطرنشان کرده که اشتباه مهلک‌شان در سال 2013 را بر مبنی بر سیاست قیمت‌گذاری‌شان، فراموش نکرده‌اند. در واقع برگ برنده سری ایکس، قیمتش خواهد بود.
    حالا دنیل احمد از اینسایدرهای معتبر، قیمت تمام شده تولیدی سری ایکس را بین 460 تا 520 دلار تخمین زده است که سوال‌ها را بیش از پیش می‌کند. چگونه ایکس‌باکس قرار است قیمت مناسبی داشته باشد؟

  2. انتظار دوم: رونمایی از سری اس با اسم رمز لاکهارت به نظر می‌رسد که دیگر در حد شایعه‌ای گذرا نباشد، قضیه جدی‌ست و تمرکز اصلی این کنسول، ارائه تجربه نسل بعدی با رزولوشن و فریم‌ریتی پایین‌تر است؛ غالبا برای افرادی که به تلویزیون‌های 4K دسترسی ندارند و به دنبال بهترین پرفورمنس نیستند.

  3. انتظار سوم: به علت رابطه ضعیف Xbox با ناشرین و سازندگان ژاپنی، بسیاری از بازی‌های ساخت ژاپن به پلتفرم‌های مایکروسافت پای نمی‌گذاشتند و از آن‌ها می‌توان به سری محبوب یاکوزا، پرسونا و نی‌یِر اشاره کرد. اسپنسر بارها گفته که در تلاش است تا رابطه‌اش را با استودیوهای ژاپنی گسترش بدهد و با عرضه یاکوزاها و فاینال فانتزی‌ها روی گیم‌پس قدم‌های ابتدایی را برداشت و قدم بعدی، عرضه گیم‌پس در ژاپن و کره‌جنوبی بود. قدم بعدی چیست؟ خرید استودیو در ژاپن؟ معرفی عنوانی انحصاری از استودیوهای ژاپنی؟ باید صبر کرد و دید.

  4. انتظار چهارم: گرچه همین الان، مایکروسافت با 15 استودیو خود، پکیج کاملی برای پوشش تمامی ژانرها و سبک‌ها را دارد و اما کاری‌ش نمی‌توان کرد و این هایپ لعنتی مدام ما را مجبور می‌کند که به رویاپردازی در مورد خرید استودیوهای دیگر، ادامه بدهیم. گرچه مت بوتی تلویحا گفته که از فاز خرید استودیو گذشته‌اند و به فاز بعدی، یعنی جذب نیروهای کارآمد رسیده‌اند.

  5. انتظار پنجم: اگر این یک ایونت سراسر نسل بعدی است، که هیچی اما احتمال اینکه مایکرو بازی‌های بزرگی را برای پیوستن به سرویس گیم‌پس رونمایی کند، کم نیست.

  6. انتظار ششم: تو رو جون مادرتون از این فرمت داغون یک ضرب World Premier بکشید بیرون.

  7. انتظار هفتم: دوباره ارجاع به مصاحبه با IGN. فیل اسپنسر از رابطه گسترده‌ترشان با استودیوهای تردپارتی سخن گفت و گفت که برای رونمایی از پروژه‌هایشان بی‌قرار است. انتظار داریم که از این بازی‌ها، رونمایی بشود.
84hn_بازی_ها.jpg


نکته: در این قسمت سعی دارم که از بازی هایی صحبت کنم که از پیش تولید عبور کرده‌اند و به مرحله ساخت رسیده‌اند یا دست کم، معرفی شده‌اند. ما همین الان می‌دانیم که بازی‌های بعدی آبسیدین، اینگزایل، کامپولژن و کوآلیشن در مراحل پیش‌تولید قرار دارد.
عناوینی هم مثل سایکوناتس 2 و ویست‌لند 3 هم تکلیف‌شان مشخص است.

پروژه‌های معرفی‌شده


zq6f_halo_infinite.jpg

با تمام جمع‌بندی‌ها، می‌توانیم به این نقطه مشترک برسیم که Halo 5 آن چیزی نبود که فن‌بیس گسترده هیلو از آن توقع داشتند و این مورد را 343 به خوبیِ خوب می‌داند؛ به همین خاطر، بانی راس که رئیس استودیوست با سران Xbox جلسه‌ای می‌گذارد و از شرایط و انتظارات صحبت می‌کند. بازی بزرگی مثل هیلو، نیاز به زمان بیشتری برای ساخت دارد، نیاز به نرم‌افزاری جدیدتر و بهینه‌تر دارد و مهم‌تر از همه، نیاز به افراد زبده‌ای دارد که میراث و هویت این سری را به خوبی درک کنند.
شواهد نشان می‌دهد که آن جلسه برای بانی راس و خواسته‌هایش ثمره خوبی داشته است. استودیو، موتوری جدید به نام Slipspace را توسعه داد، ساختمان استودیو عوض شد، ساعت‌های کاری از فشردگی قبل درآمدند و در نهایت، با کمک مت بوتی، مدیر تمام استودیوهای Xbox، افرادی با رزومه قوی‌تری برای ساخت هیلو بعدی استخدام شدند. از جمله «پُل کراکر»، نویسنده ارشد بازی بتمن آرکام‌سیتی و همین‌طور، «تروی مَشبورن»، طراح مبارزات بازی هورایزن زیرو داون.
اولین نمایش بازی، درست در E3 2018 بود. جایی که استودیو با نمایشی کوتاه به دنبال سه چیز بود: قدرت‌نمایی موتور جدید، بازگشت حال و هوای هنری اصلی سری هیلو و صد البته، رونمایی از خود بازی. هیلو اینفینیت از برخی جهات، شروعی دوباره به حساب می‌آید چون نه تنها حُکم ریبوتی ملایم برای سری را دارد بلکه قرار است به عنوان لانچ تایتلی برای نسل بعدی کنسول‌های خانگی Xbox عرضه شود؛ شانسی مجدد برای این برند.
با این اوصاف، عدم نمایش هیلو اینفینیت در رویداد پیشِ رو، دور از انتظار است.

احتمال نمایش: بالا

8lm4_hellblade.jpg

مورد نینجا تئوری، کمی عجیب‌تر از باقی استودیوهای اضافه شده به تیم Xbox است؛ با اینکه منحل نشدن استودیو تا الان جای تعجب دارد ولی با پول مایکروسافت، نینجا تئوری قصد دارد که به مقیاس بازی قبلی خود یعنی هل‌بلید وفادار بماند. شاید عرضه پروژه‌های AAA جمع و جور از لحاظ اقتصادی در نسل هشت صرفه‌ای نداشت و بسیاری از بازی‌سازان، بازی خود را با مودهای مختلف یا محتوای کاذب پُر می‌کردند تا مشتری به خیال خرج شصت دلار بیفتد اما الان شرایط کمی متفاوت است. حضور گیم‌پس، لزوم بازگشت پروژه‌های AAA جمع و جور را توجیه‌پذیر می‌کند.
نینجا تئوری از لحاظ تعداد اعضا، گسترش سه برابری داشته و به ساختمانی مناسب‌تر نقل مکان کرده‌اند. هم‌چنین، استودیویی اختصاصی برای ضبط حرکات موشن کپچر را هم تأسیس کرده‌اند. با این همه پیشرفت، تمام اعضا روی یک پروژه واحد کار نمی‌کنند، بلکه روی سه پروژه به صورت هم‌زمان. اولی، بلیدینگ اج بود که عرضه شد و معلوم نیست که تا کجا، نینجا قصد پشتیبانی از این محصول را دارد. دومی، عنوان هل‌بلید 2 است که در گیم آواردز پیشین معرفی شد تا چهره کنسول جدید مایکروسافت باشد. سومی، پروژه مارا است. لازم به ذکر است که هل‌بلید 2 به تازگی به مرحله تولید رسیده و احتمالا تا عرضه، فاصله زیادی دارد. امکان پایینی دارد که چند ماه بعد از معرفی، قصد رونمایی از محتوای بازی را داشته باشند.
پروژه مارا حتی در مرحله تولید هم نیست و از اسم فعلی‌اش یعنی «پروژه» می‌توان تشخیص داد که بیشتر از آن که معرفی‌اش برای مخاطبان بازی‌ها باشد، بیشتر برای بازی‌سازان است. بله، رونمایی بدین شکل باعث می‌شود که سازنده به راحتی رزومه‌های دریافتی را غربال کند و عضوگیری دقیق و مشخص بشود. احتمالا وقتی که بازی به مرحله تولید رسید، از اسم کامل آن رونمایی بشود.

احتمال نمایش: پایین

gwgm_everwild.jpg

اسپنسر می‌گوید که آن‌قدر عنوان در دست معرفی دارند که نمی‌داند کدام را از لیست خط بزند و به نظر می‌رسد که معرفی زودهنگام «اوروایلد» که احتمالا پروژه‌ای نسل بعدی است، برای فضا رسیدن به دیگر بازی‌ها در رویدادهای دیگر است. در حال حاضر، تمرکز اعضای Rare بر پشتیانی از عنوان متحول‌شده Sea of Thieves است و از آن‌جایی که فعلا اوروایلد در قدم‌های ابتدایی خود است، تعدادی حدود 40 تا 50 نفر از اعضای استودیو را به خود مشغول کرده است. به نظر نمی‌رسد که برای ارائه اطلاعات جدید، زمان مناسب فرا رسیده باشد.

احتمال نمایش: پایین


hhra_tell_my_why.jpg

بعید به نظر می‌رسد که این آخرین همکاری مایکروسافت با این استودیو فرانسوی باشد؛ در اصل، بازی‌های دونت‌ناد بسیار از جنس گیم‌پس است و TMY هم از این قاعده مستثنی نیست. چیز خاصی برای گفتن نیست جز اینکه به احتمال بالا، تاریخ عرضه این بازی در ایونت پیش رو، اعلام خواهد شد.

احتمال نمایش: بالا

03k_grounded.jpg

با اختصاص دادن یک برنامه Inside Xbox و مطلب اختصاصی گیم اینفورمر از این بازی، به نظر می‌رسد که همه چیز برای این بازی به خوبی پیش می‌رود و هدف هم این بوده که از طریق این پلتفرم‌ها، اطلاع‌رسانی شود و دیگر نیازی به استیج بزرگ‌تری نباشد. (یعنی در واقع دارم به خودم دلداری میدم.)

احتمال نمایش: پایین

پروژه‌های معرفی‌نشده

oyup_ti.jpg

هنوز دو سال نمی‌شود که استودیو اینیشیتو فعالیت رسمی خود را آغاز کرده ولی انتظارات از این استودیو بی‌نهایت بالاست؛ عمده دلیلش به این برمی‌گردد که اعضای فعال در این استودیو، همه در استودیوهای سابق خود، وزنه و نیروی مهمی بوده‌اند. در واقع ایده یک استودیو نخبه‌محور، سال‌هاست که با مایکروسافت است. ابتدا استودیویی را در ویکتوریا تأسیس کردند و روند عضوگیری به شدت کند بود. تصمیم گرفتند که این نقشه را در ونکوور و با استودیو مایکروسافت ونکوور (کوآلیشن فعلی) دنبال کنند که به دلایل نامشخصی، از این ایده دست کشیدند و عضوگیری ساده‌تری را برگزیدند.
حال مایکروسافت دوباره به این ایده برگشته و در شهر سانتامونیکای کالیفرنیا، اعضای نخبه و خبره را جذب می‌کند. تا زمان نوشتن این مطلب، تعداد اعضای مشغول به حدود 45 نفر می‌رسد و شایعات حاکی از این است که بازی اول‌شان با همکاری کوالیشن در دست ساخت است. هیچ اطلاعی از این عنوان در حال ساخت نداریم جز اینکه پروژه حتما AAA خواهد بود؛ البته پیش از این فیل اسپنسر شک و شبهاتی را در مورد این برانگیخته بود که پروژه آن‌ها، ریبوت یکی از بازی‌های محبوب Xbox خواهد بود. احتمالا پرفکت دارک ولی باید صبر کرد و دید.
این احتمال وجود دارد که با تریلری سینماتیک، از بازی رونمایی بشود تا روند عضوگیری سرعت بالاتری به خود بگیرد.

احتمال نمایش: 50-50

jdh1_pg_game.jpg

از حوالی سال 2017 بود که شایعاتی بالقوه به بیرون آمد که استودیوی پلی‌گراند، سازنده سری موفق فورزا هورایزن، تیم دومی تشکیل داده و مشغول عضوگیری برای عنوانی RPGست. شایعات می‌گفتند که این بازی هم انحصاری پلتفرم‌های مایکروسافت خواهد بود و احتمالا این بازی چیزی نباشد جز دنباله/ریبوت سری فیبل. دست آخر، در E3 2018، شخص فیل اسپنسر به صورت شفاهی تأیید کرد که استودیو پلی‌گراند مشغول به ساخت Action RPGـی شده است و بزودی اطلاعاتی از این بازی، به بیرون خواهد آمد.
تا امروز روز فقط این دو مورد تأیید شده که پلی‌گراند تیم دومی دارد و آن‌ها روی Action RPG کار می‌کنند. باقی چیزها هنوز مبهم باقی مانده ولیکن غالب اینسایدرها قبول دارند که این بازی ادامه/ریبوت فیبل است. شایعاتی هم از این دست به گوش می‌رسد که بازی با موتور آنریل در حال توسعه است و برخلاف سه نسخه قبلی، پلی‌گراند برخوردی واقع‌گرایانه و درام‌گونه‌تر با دنیای آلبیون دارد و خبری از مود مولتی‌پلیر نخواهد بود. باید صبر کرد و دید. به نظر زمانی مناسبی برای رونمایی بازی است و به گفته اینسایدرها، بازی احتمالا رونمایی خواهد شد.

احتمال نمایش: بالا

bsaw_next_forza.jpg

سنت عرضه سالیانه فورزاها در 2019 شکسته شد و این‌بار T10، وقتی بیش از دو سال در اختیار داشته تا موتوراسپورت بعدی را توسعه بدهد. اینکه بازی برای لانچ در نظر گرفته شده، جای شک است؛ خصوصا اینکه فیل اسپنسر در مصاحبه با رایان مک‌کافری، سردبیر IGN، خاطرنشان کرده که دیگر عنوانی را عرضه نمی‌کنند، مگر اینکه سازندگانش از کیفیت آن مطمئن باشند. با این حال برای نمایش قدرت سخت‌افزاری هم که شده، موتوراسپورت بعدی احتمالا رونمایی شود.

احتمال نمایش: بالا

در عین اینکه مایکروسافت برای لانج کنسول نسل بعدی خودش یعنی Xbox Series X آماده می‌شود، کمپانی برای جهشی جاه‌طلبانه در صنعت گیمینگ هم آماده است و این فقط محدود به کنسول نیست.

درست مثل معرفی سخت‌افزاری قدرتمند، آن‌ها در پی شروع طیفی از نوآوری‌هایند که بازتاب‌کننده تغییر عمیق در پروسه عرضه، فروش و تجربه کردن بازی‌هاست. منظور، سرویس‌های به صرفه و اقتصادی مثل گیم‌پس یا پروژه xCloud است.

همه این‌ها برای خودش خیلی‌ست ولی به نظر می‌رسد که ماهیت متناقضی داشته باشند. از یک طرف، مایکروسافت می‌خواهد به وسیله بازی‌های 60دلاری‌اش، کنسول و وسایل جانبی‌اش را بفروشد و از طرف دیگر، روی سرویسی نتفلیکس-استایل و پروژه‌ای ابری‌محور برای استریم بازی‌ها حساب باز کرده‌ست که در نهایت آدم را نسبت به خرید Xbox بی‌نیاز می‌کنند.

حتی با وجود Xbox All Access، مایکروسافت شیوه‌ای جدید برای خرید کنسول را به‌وجود آورده است. (مترجم: با این شیوه، شما کنسول فعلی را با کنسول جدید تاخت می‌زنید و مبلغی که باید سر بدهید را در اقساط دو ساله، پرداخت می‌کنید. پیش از این، برای خرید گوشی‌ها این شیوه رایج بود.)

در نوع خودش، سری ایکس نسبت به ایکس‌باکس وان، جهش سخت‌افزاری چشم‌گیری است اما در حین معرفی، فقط تمرکزش روی سریع‌تر بودن بازی‌ها و سرعت لود آن‌ها نبود. این نسل قرار است انقلابی باشد؛ آن هم در این زمینه که مردم چگونه بازی می‌کنند، نه اینکه چی بازی می‌کنند.

طی مصاحبه‌هایی با تحلیل‌گران برتر، ما تلاش کردیم که فکر مایکروسافت در مورد گیمینگ در ده سال آینده را بخوانیم و همین‌طور، آن‌ها چه‌جور دیدگاهی به سری ایکس دارند؛ نه فقط به عنوان یک کنسول جدید بلکه به عنوان جزیی از کلی بزرگ برای رسیدن به مدنظرهای کمپانی در صنعت گیمینگ.

بنا به چیزی که در این مصاحبه‌ها رد و بدل شد، برای ما آشکار شد که مایکروسافت سر نسل جدید، مجموعه‌ای از ریسک‌ها را انجام داده تا هم جایگاهش را در بازار سنتی کنسول‌ها تضمین کند و هم برای رقیب‌های جدیدترش مثل آمازون و گوگل که کلاود را به عنوان پلتفرم اصلی در نظر گرفته‌اند، آماده دفاع باشد.

مایکروسافت این را متوجه شده است که قدرت در داشتن طرفداران متعهد است و این دسته از افراد، فقط با بازی‌های چشم‌گیر جذب می‌شوند. ولی به موازات آن فهمیده که نسل جدیدی از بازی‌بازها هم در راه است که راحتی، آزادی عمل، ارتباطات و مهم‌تر از همه قدرت و وفاداری برای‌شان در ارجحیت است.

اینطوری در نظر بگیریم؛ با کنسول Xbox Series X، مایکروسافت قمار خود را برای آینده صنعت گیم بسته است.

نگرش اسپنسر

در مصاحبه‌های اخیر، فیل اسپنسر تقریباً سرنخ‌هایی می‌دهد که تفکرشان به چه نحو است. در پادکستی، سه نکته را ایراد می‌کند و این نکته‌ها قابل توجه‌اند؛ نه به این خاطر که منحصراً در مورد آینده است بلکه همه آن‌ها ذاتاً متغیرند.

پالیگان برای این مطلب، درخواست یک مصاحبه با اسپنسر یا بالارده‌ای‌ها را داد اما درخواست‌مان رد شد.

  • نقل مکان از دستگاه‌محوری
اسپنسر گفت که مایکروسافت می‌خواهد «بازی‌ها را از بند دستگاه‌ها آزاد کند» و برای اینکه مثالش را جا بیاندازد، محبوب‌ترین بازی‌های جهان را مثال زد. «وقتی شما بپرسید که روی کدام پلتفرم، فورتنایت را بازی کردی، جواب یک‌جورایی، بله است! همین ماینکرفت خودمان همه جا قابل بازی است.» اضافه می‌کند که بازی کردن در دستگاه‌های مختلف «چیزی است که ما در مایکروسافت، ساعت‌ها برای آن وقت گذاشته‌ایم.» یکی از دغدغه‌هایشان این بود که بازی‌ها غالبا از ابتدا برای کنترلرها ساخته می‌شوند. «مردم چطوری می‌توانند بازی‌های ایکس‌باکس را بازی کنند وقتی که نه ایکس‌باکس دارند یا پی‌سی؟ ما خیلی کار داریم در این قسمت و تمرکز ما فعلا روی همین است.»



  • تعهد ادامه‌دار به کنسول‌های خانگی
با وجود پذیرفتن آینده‌ای که در آن چنددستگاهی رایج است (بیشتر به لطف سرویس‌های ابری) مایکروسافت هم‌چنان برای فروش سخت‌افزار برنامه دارد. «من فکر می‌کنم که تا ده سال آینده یا بیشتر، به تلویزیون خانه‌ام کنسول وصل خواهم کرد. بازی کردن با تلویزیونم برای من بهترین راه خواهد بود اما گاهی اوقات من جلوی تلویزیونم نیست ... و اینجاست که کلاود وارد می‌شود.»

  • اعتقادی راسخ بر سرویس‌ها در کنار هشدارها
«گیم‌پس از لحاظ تجاری که امروزه کارآمد است و در آینده‌ها هم با رشدی که می‌کند، همین‌طور خواهد بود. شما برای کلیک کردن روی بازی بعدی، هیچی نمی‌خواهد پرداخت کنید.» اما معتقد هم نیست که آینده صنعت گیمینگ را سرویس‌ها رقم بزنند. «دید ما این‌گونه‌ست که فقط و فقط یک مدل تجاری مطلق وجود نداشته باشد.» اضافه می‌کند که صنعت گیم باید «چالاکی در کسب درآمد را بپذیرد.»

تحلیل‌گران و تصویر بزرگ‌تر

تحلیل‌گران به سرمایه‌گذاران مشاوره می‌دهند و اغلب مواقع، امکان دسترسی به اطلاعات سطح بالا در کمپانی‌ها را دارند. شرکت‌ها از این تحلیل‌گران به عنوان کاغذ پی‌اچ خود برای ایده‌های جدید و استراتژی‌های ریسکی استفاده می‌کنند. تحلیل‌گران با مدیر عامل شرکت‌ها، ناهار دوستانه می‌خورند و حرف‌های شفاهی‌شان با آن‌ها، موجب اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران می‌شود. اما خبرنگاران و افراد رسانه‌ای، به زحمت از این فرصت‌ها گیرشان می‌آید.

«مثل خیلی از کمپانی‌های صاحب کنسول، مایکروسافت فهمیده که محدودیتی وجود دارد در فروختن دستگاه نسبتاً گرونی که روی آن می‌شود (فقط) بازی کرد.» این گفته پیرس هاردینگ-رولز، مدیر شرکت تحلیل‌گری آمپر است. «بنابراین، آن‌ها استراتژی‌شان را از فروختن کنسول‌های بیشتر به فروختن محتوای بیشتر با استفاده از نام Xbox در غالب سرویس‌ها، تغییر داده‌اند. مردم می‌خواهند که به بازی‌ها دسترسی داشته باشند ولی نه الزاماً روی کنسول‌ها.»

مایکل پکتر، تحلیل‌گر ارشد در شرکت وِدبوش، حتی پیش‌بینی خیلی رُک‌تری دارد:« من فکر می‌کنم که جفت مایکروسافت و سونی تشخیص ‌می‌دهند که دوران جبرگرایی در بازار گیمینگ دارد به سر می‌رسد.»

ادامه می‌دهد :« سر جمع، کمپانی‌های فروشنده کنسول، 250 میلیون کنسول هر نسل می‌فروشند. این یعنی حدوداً 150 میلیون‌نفر در این بازار وجود دارند چون خیلی از این افراد، بیشتر از یک کنسول می‌خرند. در کنار این هم، شاید 100 میلیون گیمر PCباز داشته باشیم و این نهایت ظرفیت بازار است.»

پکتر، در سرویس‌ها و استریمینگ از طریق کلاود، پتانسیل زیادی برای رشد می‌بیند. اما این پتانسیل‌ها طبیعتاً رقبای دیگری را هم به بازار جذب می‌کند، من جمله گوگل و آمازون.

«سقف بازار صنعت استریمینگ به هر کسی که اینترنت دارد، محدود می‌شود. که با این اوصاف، 2.5 میلیارد نفر به آن دسترسی دارند. این شامل حال مادرتان هم می‌شود که اصلا بازی نمی‌کند اما این عدد شامل رفیق شما که با هم به مدرسه می‌روید و می‌خواهید Madden بازی کنید هم می‌شود. اما نه در حدی که برای آن یک کنسول بخرید، در حدی که حق اشتراک یک سرویس ابری را بدهید و بعد ... بوووم.»

پکتر می‌گوید که مایکروسافت «به طرز خارق‌العاده‌ای آماده است» چون که خودش دارای زیرساخت‌های کلاود است و همین‌طور می‌تواند تولید محتوا کند. (مترجم: 15 استودیو و ...)گوگل هم که الان کارش را با وجود شروع بد استادیا، آغاز کرده است. آمازون هم در راه است اما مایکروسافت یک رابطه مستقیمی با گیمر دارد. آن‌ها بازی‌هایی مثل هیلو دارند. همین‌طور در زمینه کلاود هم جزو بزرگ‌ترین‌ها در جهان‌اند.»

اد تامس، تحلیل‌گر گلوبال دیتا تکنولوژی هم نظری مشابه دارد :« مایکروسافت در حال جایگیری خودش برای رهبری مخاطب‌های چند دستگاهه‌ست. گیم‌پس و ایکس کلاود نشانه‌هایی از فهم آن‌ها هستند برای این نکته که ما وارد دنیایی می‌شویم که برای تجربه بازی‌های مشخص، نیازی به داشتن یک دستگاه نیست.»

وقتی که تامس از بازی‌های مشخص صحبت می‌کند، منظورش بازی‌های فرست‌پارتی‌ست که هویت برند را تعریف می‌کنند مثل هیلو، گیرز و فورتزا. در گذشته‌ای دور، این بازی‌ها، سیستم‌سلر شناخته می‌شدند که مردم را به مشتری‌های وفادار برند تبدیل می کردند و باعث می‌شدند که آن‌ها از باقی گزینه‌ها صرف نظر کنند. این همان مدل «تیغ صورت و تیغه‌هاست» که در آن کمپانی‌ها، سود‌شان را از بازی‌ها درمی‌آورند، روی کنسول‌هایی کم‌سود.

حتی نینتندو هم اجازه می‌دهد که برخی بازی‌هایش روی دستگاه‌های غیرِ نینتندویی ظاهر بشوند، مثل بازی‌های موبایل. اما مایکروسافت به دنبال اجرای این استراتژی است که کنسول جدیدی عرضه کند و در همان حین، بازاری را باز کند که بازی‌های باارزش روی پلتفرم‌های غیر مایکروسافتی قابل تجربه باشد.

این یک سوال تحریک برانگیز را پیش می‌کشد: اگر کلاود، آینده این صنعت است و مدل «تیغ صورت و تیغه‌ها» در حال محو شدن است، پس هدف کنسول چیست؟

تفکر هپروتی مایکروسافت

دستاوردهای مایکروسافت همیشه با هدف‌هایی که داشته، انطباق نداشته است. ایکس‌باکس اورجینال در سال 2001 به عنوان آخرین شانس PC خانگی جلوی پلی‌استیشن 2 سونی عرضه شد. هرچند، ایکس‌باکس موفقیت کلی بود اما موفقیت پلی‌استیشن 2 بسیار چشم‌گیرتر بود. گرچه، این پایان کار PCهای خانگی نبود و آن‌ها به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند.

در 2005، وقتی که مایکروسافت ظاهراً قبول داشت که کنسول‌ها قرار است به مرکز سرگرمی‌ها تبدیل شوند، کنسول X360 را به عنوان دریچه‌ای برای رسیدن به «یک میلیارد آدم»ـی که دنبال محتوا ساده و بازی‌های کژوال بودند، معرفی کرد! گرچه X360 بیشتر با موفقیت‌هایش در زمینه آنلاین گیمینگ شناخته می‌شود و نه آن هدف «یک میلیارد نفر» پلیر.

شاید ایکس‌باکس وان، فاحش‌ترین نمونه تفکر هپروتی مایکروسافت بود. کینکت با محوریت قرار گرفتن در هنگام عرضه، قرار بود سرآغاز تغییر عادت در خواسته مشتری‌ها باشد. منظور این است که ما با تکان دادن دست و بازو، کانال تلویزیون را تغییر می‌دادیم یا شاخ غول می‌شکستیم و پیتزا را به صورت آنلاین سفارش می‌دادیم. با ارتقای مقام اسپنسر بود که تازه کمپانی فهمید که باید اهدافی محتاطانه‌تر انتخاب کند.

هاردینگ-رولز در این مورد می‌گوید:« وقتی که مدیرها ابتکار عمل را در کمپانی‌های تکنولوژی به دست می‌گیرند، همیشه دنبال ایده‌های بزرگی برای آینده‌اند. آن‌ها دنبال ارزش‌گذاری در بازارند، آن هم در بلندمدت.»

با ایکس‌باکس سری ایکس، مایکروسافت یک مشکل کلی دارد: اگر آینده صنعت، بی‌پلتفرمی‌ست و کلاود و سرویس‌ها حرف اول و آخر را می‌زنند (یا شاید دیگر مدل‌های تجاری)، پس دیگه سازندگان کنسول، نمی‌توانند با این دستگاه معجزه‌های تکنولوژیک انجام بدهند.

اگر حرف‌های اسپنسر جدی گرفته بشود، ما قادر خواهیم بود که بازی‌های جدید فرست‌پارتی ایکس‌باکس را روی تلویزیون بازی کنیم، بدون اینکه نیازی به کنسول داشته باشیم یا می‌توانیم روی تبلت‌ها و تلفن‌ها هم تجربه کنیم. کمپانی‌ها می‌توانند یک کنسول به‌صرفه عرضه کنند، فقط برای اینکه با کلاود کار کند. همین دستگاه هم می‌تواند ایکس‌باکس نام بگیرد و همین‌طور هم، کاربران PC هم نرم‌افزار ایکس‌باکس را نصب کنند و اشتراک گیم‌پس را بخرند.

با این اوصاف، کنسول داشتن به طرز دراماتیکی از مرکز توجه به حاشیه هل داده می‌شود. می‌شود یک گزینه تجللی، نه نیاز مبرم.

تامس می‌گوید:« آن‌ها می‌خواهند هر دو طرف را داشته باشند. آن‌ها به این حقیقت تکیه کرده‌اند که مشتری‌ها، به دو دسته پیگیر و گذری تقسیم می‌شوند.»

افراد پیگیر همیشه خوشحال می‌شوند که برای بهترین تجربه، پول بیشتری خرج کنند، حتی اگر قابلیت‌های انحصاری چیز دیگری را از دست بدهند و سری ایکس، به حدی هم خوب هست که بشود به کلاود زیرچشمی نگاه کرد. (مترجم: منظورش اولویت اول با سری ایکس است.)

مایکل پکتر معتقد است که مایکروسافت با سری ایکس، جایگاه بهتری پیدا می‌کند. خصوصاً با کمک گیم‌پس که یک پکیج همه چیز تمامِ ماهیانه‌ست.

«میلیون‌ها از کاربران آیفون، وقتی که گوشی را می‌خرند، دنبال برنامه‌های اشتراکی ماهیانه‌اند و وقتی گوشی جدید می‌آید، سران اپل می‌دانند که مردم گوشی را خواهند خرید. (مترجم: با همان شیوه تاخت زدن و مبلغی را سر دادن به صورت قسطی) این دقیقا مدلی‌ست که مایکروسافت الان با ایکس‌باکس وان و All Access در حال انجامش است. من مطمئنم که برای سری ایکس هم چنین برنامه‌ای را اجرا می‌کنند تا مردم به خرید سرویس‌ها ترغیب شوند.»

یکی از نمایندگان مایکروسافت به پالیگان گفت که برنامه Xbox All Access با بازخورد گرفتن، ادامه پیدا می‌کند و در آینده به تکامل می‌رسد و آن مشتری‌ای که توانسته اقساط خود را در 18 ماه پرداخت کند، برای خرید سری ایکس هم به این روش، مورد صلاحیت قرار می‌گیرد.

در حقیقت، کلاود می‌تواند تبلیغی باشد برای خرید کنسول. تامس می‌گوید: «حتی اگر شما نیازی ندارید که کنسولی گران‌قیمت خریداری کنید و فقط با کلاود کار را پیش ببرید، شاید از این تجربه لذت ببرید و برای لذت بیشتر هم یک کنسول بخرید.»

وارد کلاود شوید

مایکروسافت، ایکس‌کلاود را وارد فاز آزمایش عمومی کرده است. یکی از نمایندگان مایکروسافت به ما گفت که «در حال توسعه است» و اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار نداد. در ژانویه، مدیر کل مایکروسافت، ساتیا نادلا گفت این فاز آزمایشی، محدود به چندهزار نفر است.

هاردینگ-رولز می‌گوید: «تغییری در صنعت گیم در راه است، در زمینه خرید سخت‌افزار و بازی کردن. در چند سال بعدی، خیلی از افراد با سرویس‌های کلاود گیمینگ راضی خواهند بود.»

«سرویس ابری یعنی اینکه نیازی نیست چند دلار پول بی‌زبان را خرج کنسول کنید.» تامس ادامه می‌دهد: «این سرویس، گیمرهای گذری را راضی می‌کند؛ همان‌هایی که به بازی‌ها علاقه دارند اما نه در اندازه ولخرجی. این گیمرها می‌دانند که هر موقع دیگر دل‌شان بازی نخواهد، اشتراک را لغو می‌کنند.»

اما همان‌طور که در لانچ مشکل‌دار استادیا دیدیم، کلاود حالا حالاها کار دارد؛ چه از لحاظ پذیرفتگی و چه از لحاظ تکنولوژی.

هاردینگ-رولز در این باب می‌گوید: «از جنبه تبلیغاتی، کلاود گیمینگ هنوز زیر سوال است. ما باید این نکته را به یاد داشته باشیم که کلاود هنوز امتحان خود را پس نداده است. عرضه کلاود خیلی خرج در بر دارد و به‌راحتی هم اجرا نمی‌شود. اگر شما مثل مایکروسافت، تکنولوژی‌اش را دارید، پس آشکارا راه‌هایی وجود دارد که هزینه‌هایش را پایین بیاورید: سرورها، سیستم کولینگ و ... . اما هم‌چنان راه انداختن سرور GPUدار کلی هزینه برمی‌دارد. خیلی بیشتر از راه‌اندازی سرور دانلود برای کنسول‌ها.»

پکتر در این مورد می‌گوید: «بعضی از دارندگان کنسول ایکس‌باکس به سمت استریمینگ خواهند رفت و مایکروسافت می‌خواهد که این قبیل مشتری‌ها را نگه دارد اما در عین حال، دلش می‌خواهد که گیمرهای هاردکور را هم نگه دارد. کسانی که برای بهترین تجربه خرج می‌کنند.»

تعهد مایکروسافت به کلاود خیلی جدی است. با برنامه Game Stack، مشخص شد که مایکروسافت به تردپارتی‌ها از طریق کلاود، کلی تکنولوژی وخدمات می‌رساند و از صف مشتری‌ها می‌شود به سونی اشاره کرد که طی توافق‌نامه‌ای، تصمیم به استفاده از تکنولوژی مایکروسافت در حیطه کلاود گرفته است.

هاردینگ-رولز: «ایکس‌کلاود، به دسترس افراد بیشتری درمی‌آید و از این طریق هم کسب درآمد می‌کند اما مایکروسافت با Game Stack برای خودش راهِ در رویی هم گذاشته است و به عنوان یک سازنده، شما می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید تا محتواهایتان را بسازید، عرضه کنید و بهبود ببخشید؛ در کنار اینکه مخاطب هم جذب می‌کنید. این راه در رو، حتی امکان فراهم ساختن، موقعیت‌های بزرگ‌تری برای مایکروسافت به همراه دارد.»

بهشت سرویس‌های اشتراکی

مدت طولانی‌ای می‌شود که بازی‌ها با قیمت 50 تا 60 دلار فروخته می‌شود و MMOها هم اشتراکی عرضه می‌شوند. بازی‌های موبایل هم از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای تغذیه می‌کنند. حتی خیلی از بازی‌های مِین‌استریم (جریان اصلی) هم نان خودشان را از محتوای دانلودی و لوت باکس و بسته‌های الحاقی درمی‌آورند.

در حین اینکه پلی‌استیشن پلاس و ایکس باکس لایو گلد، هسته اصلی متقاضی‌های سرویس‌های اشتراکی را نشان می‌دهند ولی کلاً صنعت گیمینگ به عنوان صنعتی معروف است که اقبال بالایی به مدل اشتراکی نشان نمی‌دهد. با وجود تلاش‌های تباه‌شده در طول این سال‌ها، اینجا نه خبری از نتفلیکس هست، نه دیزنی‌پلاس، نه اسپاتیفای، نه آدیِبل.

این بیشتر به ذات و تاریخچه صنعت گیم برمی‌گردد. استریم‌کردن بازی‌ها هم به طرز قابل توجهی با استریم موسیقی و ویدیوها فرق دارد. با این حال پذیرفته شده که این مُد‌ل‌های تجاری امتحان‌شان را پس داده‌اند و برای همین است که کمپانی سخت در تلاش‌اند تا بازی‌بازها را به سمت سرویس‌ها سوق بدهند.

در همین راستا، گیم‌پس تلاشی جاه‌طلبانه‌ست؛ بازی‌های فرست‌پارتی، تردپارتی‌های متنوع، ایندی‌های عجیب و غریب و یک مجموعه‌ای از بازی‌های کلاسیک و قدیمی‌تر، همگی در این سرویس پیشنهاد می‌شوند. برای دارندگان ایکس‌باکس وان، اشتراک گیم‌پس، ماهانه 10 دلار (یا اکانت التیمیت، 15 دلار) هزینه در بردارد که هنوز مایکروسافت آمار رسمی مشترکین را نمی‌دهد ولی می‌گوید که نسبت به گزارش مالی قبلی، دوبرابر شده است. (مترجم: در حقیقت، این مطلب قبل از گزارش جدید مایکروسافت نوشته شده است. مایکروسافت تعداد مشترکین را ده میلیون نفر اعلام کرده است.)

حین گفتگوی اسپنسر با تد پرایس (موسس اینسومنیاک گیمز) در پادکستی، او روی موردی مانور داد: «مردم بازی‌های جدیدتر را بیشتر بازی می‌کنند، برای ساعت‌های بیشتر. این یعنی چی؟ یعنی اینکه کمتر تلویزیون نگاه می‌کنند!» اساساً، سرویس‌هایی مثل گیم‌پس با نتفلیکس رقابت می‌کنند. این نگرش با گزارشی مالی که از سوی سازمان مشاوره‌ای جهانی دلویت عرضه شد، شکل گرفت؛ در این گزارش، اشاره شده که افراد نسل جدیدتر و متولد قرن 21، بیشتر برای سرویس‌های گیمینگ پول خرج می‌کنند تا سریال‌های تلویزیونی.

«مدل اشتراک سرویس، چیزی‌ست که آن‌ها مد نظر دارند.» این گفته هاردینگ رولز است: «داشتن استودیوهای فرست‌پارتی و عرضه در روز نخست هم که برای آن‌ها، آوانتاژ است. مایکروسافت از لحاظ اقتصادی برای این کار تواناست.»

«مایکروسافت در حال افزایش جمعیت پایه مشترکین است و این برای آن‌ها دست بالاتری‌ست نسبت به کمپانی‌هایی مثل آمازون.» پکتر ادامه می‌دهد: « آن‌ها دائم در حال پیشرفت‌اند. این دقیقا مشابه موقعی‌ست که فیسبوک جلوی گوگل پلاس سربلند شد. مادر شما در فیسبوک اکانت دارد، چرا جمع کند، برود روی گوگل پلاس؟»

آزمون و خطا

اسپنسر دوست دارد بگوید که هرچی آدم بیشتر بازی کنند، بهتر است؛ در واقع تمام ساعت‌هایی که بازی می‌کنند به پول کلان تبدیل می‌شود. حق با اوست، اما هنر اصلی جایی‌ست که مردم به این تغییر عادت‌ها ترغیب شوند، خصوصا به مدل‌های جدیدی که به ظهور می‌رسند.

در گذشته، مایکروسافت کنسول‌هایی را عرضه می‌کرد که با خود و بدش، نشان‌گر نگرش آن‌ها به مقوله گیمینگ و سرگرمی و تغییرات آن‌ها بود. اغلب اوقات اشتباه می‌کردند، اما دلیل نمی‌شود که کمپانی خود را برای تغییرهای آینده در موضع قدرت قرار ندهد.

اسپنسر آن‌قدر انسانیت دارد که بفهمد بعضی سوال‌ها، سوال می‌مانند: «من نمی‌خواهم طوری رفتار کنم که انگار پیش‌گویم و همه را در آینده‌ دیده‌ام.» این را به پرایس می‌گفت: «من هم مثل شما، مسافر این مسیرم.»

صادقانه‌ترین حرفش، این اعتراف است: «ما قطعا چیزهایی را امتحان خواهیم کرد که جواب نخواهند داد. من یک لیست بلندبالا از این چیزها دارم.»

منبع
____________________________________________________
آپدیت: مایکروسافت نه تنها یک یا دو، بلکه شوکیس های ماهانه ای را تا دم لانچ سری ایکس، معرفی کرد.

ما قرار است هر ماه از دنیای Xbox، شوکیس هایی را برگذار کنیم و اولین آن با شو 7 مِی شروع می شود. این شوکیس های ماهانه تا آخر سال ادامه پیدا می کند و راهی ست که شما را با نسل بعد مرتبط و درگیر کنیم. از جمله اخبار مربوط به سری ایکس، ایکس باکس گیم استودیوز، گیم پس و پروژه ایکس کلاود.

در ماه جولای، ما وقت بیشتری را به استودیوهای ایکس باکس اختصاص می دهیم. تعدادی از استودیوهای ما دنبال این هستند که اولین گیم پلی از بازی هایشان را نمایش بدهند. اطلاعاتی از آماده شدن آن ها برای بازی ساختن برای سری ایکس. ما نمی توانیم صبر کنیم تا دست پخت بر و بچ را به شما نشان بدهیم. (!)

- همون همیشگی: سری ایکس و هیلو اینفینیت با هم لانچ میشند.
- همه 15 استودیو دارند برای نسل بعد بازی می سازند؛ برای سری ایکس و گیم پس.
- بهترین بازی سازها از سرتاسر جهان مشغول ساخت بازی برای سری ایکس هستند که این تعطیلات عرضه میشه.
- بچه های PCباز خیالشون راحت: همه چیز توی لانچ برای پی سی هم میاد. از جمله هیلو اینفینیت، ویستلند 3، ماینکرفت دنجنز و صد البته مایکروسافت فلایت سیمولیتر.
- ما عناوین زیادی برای گیم پس داریم که روی پی سی و کنسول هست.
- ما ایکس کلاود را برای خیلی از کشورها گسترش دادیم و برنامه داریم که کنار سری ایکس، ایکس کلاود هم لانچ رسمی بشه.

تاپیک با اخبار جدید آپدیت خواهد شد.
 
Last edited by a moderator:

mobin.hb96

کاربر سایت
Feb 12, 2019
2,187
نام
مبین
مرسی داوود جان بابت این تاپیک خیلی کامل. :D
دیگه توییت اسپنسر هم حجت رو تمام کرد که به زودی اخبار بیشتری از بازی های لید پلتفرم نسل بعد میشنویم.
تاریخشم فک کنم تو هفته بعد مشخص کنن.
یعنی امیدوارم.
امیدوارم فقط نخوان تو inside xbox بازی هارو نشون بدن. یه ایونت شکیل تر بزارن...
و درنهایت امیدوارم غیر از هیلو و فورزا و احتمالا ریبوت فیبل که همه از الان مشخصن، بازی های دیگه ای هم معرفی شن.
به طور مشخص بازی ابسیدین یا اینیشیتیو.
 

The Fade

Winds Howling
کاربر سایت
Jul 6, 2011
1,434
نام
David

ترجمه توئیت

کاربری خطاب به اسپنسر:
سلام فیل! چه احساسی داری در مورد رویدادهای معرفی بازی و اطلاعات بیشتر از سری ایکس که در ادامه سال میاد؟ نقشه ها چطور پیش میره؟ قطعاً یه سری فن تشنه به اخبار این بیرون منتظرند!

جواب اسپنسر:
نقشه ها رو تا دم لانچ، دیروز مرور کردیم. تیم کارش درسته و به خوبی سازگار میشه. (منظورش شرایط کروناست) من تا حالا اینقدر هیجان زده نبودم در مورد نقشه های Xbox. ما صدای شما رو شنیدیم، شما شفافیت/اصالت می خواهید. ما برنامه داریم که حتما این شکلی باشیم. مرحله بعدی زیاد به صبر نیاز نداره. (در مورد بازی هاست.)
-------------------

حتما همون ماه مِی هست و احتمالا بیشتر از یک شوکیس داشته باشیم.
پی نوشت: دوستان شما حتما به اشتراک توئیت ها ادامه بدید. تا اونجا که بشه، من ترجمه میکنم. به هر حال خودم تو دوره نوجوانی زبان نمی دونستم (الان هم دست و پا شکسته) و خیلی از اخبار توی بازیسنتر رو نمی فهمیدم. :) شاید الان کاربرهای اینطوری داشته باشیم.

و راستی، ممنون از حرف های محبت آمیزتون دوستان. امیدوارم تاپیک سالم و پُرباری باشه.
 

mobin.hb96

کاربر سایت
Feb 12, 2019
2,187
نام
مبین
ترجمه توئیت

کاربری خطاب به اسپنسر:
سلام فیل! چه احساسی داری در مورد رویدادهای معرفی بازی و اطلاعات بیشتر از سری ایکس که در ادامه سال میاد؟ نقشه ها چطور پیش میره؟ قطعاً یه سری فن تشنه به اخبار این بیرون منتظرند!

جواب اسپنسر:
نقشه ها رو تا دم لانچ، دیروز مرور کردیم. تیم کارش درسته و به خوبی سازگار میشه. (منظورش شرایط کروناست) من تا حالا اینقدر هیجان زده نبودم در مورد نقشه های Xbox. ما صدای شما رو شنیدیم، شما شفافیت/اصالت می خواهید. ما برنامه داریم که حتما این شکلی باشیم. مرحله بعدی زیاد به صبر نیاز نداره. (در مورد بازی هاست.)
-------------------

حتما همون ماه مِی هست و احتمالا بیشتر از یک شوکیس داشته باشیم.
پی نوشت: دوستان شما حتما به اشتراک توئیت ها ادامه بدید. تا اونجا که بشه، من ترجمه میکنم. به هر حال خودم تو دوره نوجوانی زبان نمی دونستم (الان هم دست و پا شکسته) و خیلی از اخبار توی بازیسنتر رو نمی فهمیدم. :) شاید الان کاربرهای اینطوری داشته باشیم.

و راستی، ممنون از حرف های محبت آمیزتون دوستان. امیدوارم تاپیک سالم و پُرباری باشه.
راجب بازی ها به نظرم هایپی که همه برای بازی های فرست پارتی معرفی نشده دارن طبیعیه.
ولی هایپی که بازی های محصول استودیو های خارج تیم اکس باکس میتونن ایجاد کنن خیلی بیشتره چون واقعا تبدیل به سورپرایز میتونن بشن. حالا نمیدونم تا چه حد تو برنامه هست چنین بازی هایی. اسپنسر که یه حرفایی میزد راجبشون.

توییت بنجی:
138397

که میگه حجم تلاشی که در جهت توسعه عناوین AAA فرست پارتی هر دو طرف میشه تاثیرگذاره.
و میگه هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت سورپرایز ها و موارد دیوانه کننده ای برای رونمایی دارن و هر طرفی هستید، آماده باشید.
 
Last edited by a moderator:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر