Trivia Center - نکات جالب بازی ها

Dinosaur

Loyal Member
سلام !
اين تاپيک رو خيلي وقت بود ميخواستم بزنم ولي حسش نبود ! :دی تاپيک کلاً اختصاص داره به نکات جالب و چيزهايي که ممکنه خيلي هامون در مورد بازي هاي معروف ندونيم. بازي هايي که بارها انجامشون داديم ولي از مسائل حاشيه اي و چيزهاي جالب پيرامون اون ها خبر نداريم. به اصطلاح Trivia های بازی ها رو قراره اینجا قرار بدیم. تاپيک رو قرار نيست فقط من آپديت کنم و یه کار دسته جمعی هست ، یعنی هرکدوم از دوستان ميتونن اطلاعات جالبي که دارن رو اينجا قرار بدن. :دی
فقط لطفاً به اين نکات توجه کنين :
1. اين تاپيک براي کل کل و بحث هاي VS نيست. پس لطفاً چيزهايي مثل "آيا ميدونستين بازي X اومده فلان چيزش رو از بازي Y تقليد کرده؟" و ... ننويسين. توي بحث ها هم احترام همديگه رو نگه دارين.
2. اگه نکته اي از بازي اي ميخواين بگين ، حتماً چیزی باشه که بشه بهش استناد کرد و با خلاقيت خودتون ايجاد نشده باشه ! :دی نه اينکه منبع رو اينجا بذارين ، ولي طوري هم نباشه که مثلاً بگين "توي فلان مرحله بازي X ميشه عکس علي دايي رو روي ديوار ديد." يعني چيزي که ميگين قابل استناد باشه.

موفق باشين !
 
  • Like
Reactions: Kamran.54
لیست بازی ها :

A
Alan Wake + +
Assassin's Creed III
Assassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed Rogue

B
Bastion
Batman: Arkham City + + +
Batman: Arkham Origins+ + +

Beyond: Two Souls
Battlefield 4 + +
Bayonetta

BioShock: Infinite
Borderlands 2 + +
+ +
Brutal Legend + + +

C
Call of Duty Series + +

Call of Duty 4: Modern Warfare
Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops II
Counter-Strike: Global Offensive + +

D
Darksiders II
Deadlight
Deus Ex: Human Revolution + + +

DmC: Devil May Cry + + +
Devil May Cry 3
Doom Series+ + +
Dota 2
Dragon Age: Origins
Duke Nukem 3D: Atomic Edition
Dust: An Elysian Tail + +

F
Far Cry 3 + +
Far Cry 3: Blood Dragon


G
God of War
Grand Theft Auto III
Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto IV
Grand Theft Auto V
God of War III
Google Chrome
Guacamelee

H
Halo Series + + +
Halo 3
Hell Yeah! Wrath Of The Dead Rabbit
Heavy Rain
Hitman Series
Hitman: Absolution+ + + + + +
Hitman: Blood Money + +

Hitman: Contracts

I
Indigo Prophecy

Infamous: Second Son + +

J
Journey


M
Mario Series + +
Max Payne Series
Metal Gear Rising: Revengeance + +
Metal Gear Solid Series +
Metal Gear Solid
Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes + +
Metro: Last Light
Mortal Kombat 4
Mortal Kombat: Armageddon

Mortal Kombat 2011 + +
Murdered: Soul Suspect

N
Need for Speed: Rivals

P
Portal 2 + +

Persona 4

Q
Quake II
Quake III Arena

R
Red Dead Redemption

Resident Evil 2
Resident Evil 4

S
Saints Row: The Third
Saints Row IV + +
Silent Hill 2

Silent Hill 3
Silent Hill 4: The Room
Silent Hill: Downpour
Sly Cooper: Thieves in Time
Sniper Elite V2
Street Fighter X Tekken + +
Super Street Fighter IV

T
The Binding of Isaac
The Elder Scrolls V: Skyrim + +
The Incredible Adventures of Van Helsing
The Last of Us
The Witcher 2
The Wolf Among Us

U
Uncharted: Drake`s Fortune
Unreal Tournament

W
Watch Dogs + +
WarCraft III + + +

Y
Yakuza 4

====================

نکات جالب در مورد Achievement ها و Trophy های بازی ها :


Devil May Cry HD Collection
DmC: Devil May Cry
Forza Horizon + +
God of War: Ghost of Sparta
God of War: Ascension
Grand Theft Auto IV
Hitman: Absolution

Prince of Persia: The Forgotten Sands
Uncharted 3: Drake`s Deception





 
آخرین ویرایش:
خب اولين بازي رو Super Mario Bros انتخاب کردم که ميشه گفت يکي از محبوب ترين و معروف ترين بازي ها توي همه دنيا و البته بين ما ايراني ها هست و حقش هست بازی اول تاپیک باشه ! :biggrin1:
تا حالا به طراحي روي کارتريج بازي دقت کردين ؟ عکسي که روي کارتريج قرار داره ، صحنه مرگ Mario رو نشون ميده ! :biggrin1: يعني دقيقاً جايي که داره توي مواد مذاب مي افته و البته يه آتيش هم از سر ناچاري شليک کرده !! :(

asfxzv.jpg


Yoshi ، دايناسور محبوب سري بازي هاي Mario اولين بار قرار بوده توي Super Mario Bros حضور داشته باشه. ولي سخت افزار کنسول NES (همون میکرو خودمون) اجازه اين کار رو نميداده و براي همين Yoshi به کنسول بعدي نينتندو يعني SNES و بازي Super Mario World منتقل شد.
طراحي اوليه Yoshi هم در نوع خودش جالب بوده !

zxvx.jpg


خيلي از بخش هاي ظاهري و قيافه Mario به خاطر محدوديت هاي سخت افزاري NES به اين شکل طراحي شد. مثلاً براي اينکه طراحي مو در NES خيلي جالب از آب در نمي اومده ، براي Mario کلاه گذاشتن ! :دي يا سيبيل Mario براي اين بوده که حالت بيني اون بهتر مشخص بشه ! حتي نوع لباسش که حلقه داره هم براي اين بوده که حرکت دست هاش رو بشه راحت تر ديد.

Bowser ، دشمن معروف Mario در ابتدا قرار بود يه Ox (نوعي گاو) باشه ! Miyamoto طراحي اون رو به انيماتور بازي ميده و انيماتور بازي هم طرح رو اشتباهاً به شکل يک لاک پشت تصور ميکنه !!! بعداً هر دو به ايده مشترکي ميرسن و Bowser به شکل کنوني خودش درمياد. خيلي ها هنوز فکر ميکنن Bowser يک اژدها هست در حالي که اون يک لاک پشته.

sasd.jpg


شخصيت محبوب Mario در بيش از 200 بازي کامپيوتري حضور داشته ، از سبک Platformer دو بعدي و سه بعدي تا Racing و RPG و ... ، همچنين نقش هاي مختلفي رو تا حالا ايفا کرده که ميشه از بين اون ها به دکتر ، گلف باز و ... اشاره کرد.
 
این روزها بحث در مورد Halo خیلی داغ هست و یه سری نکات جالب در مورد این سری بازی محبوب ! :دی شاید کمتر بازی معروفی باشه که مسیری شبیه Halo رو طی کرده و تغییراتی به این شدت توی مراحل ساختش داشته.

Halo در ابتدا سبک استراتژی (RTS) داشت ولی بعداً به سوم شخص (TPS) تغییر پیدا کرد و البته قرار بود در مواردی مثل استفاده از اسنایپر به حالت FPS وارد بشه. در کنار این ها قرار بوده وقتی از وسایل نقلیه استفاده میشه ، شخصی که تیراندازی میکنه در حالت FPS این کار رو انجام بده.

نام بازی از اول Halo خالی بود ولی مایکروسافت ترجیح داد پسوندی هم داشته باشه تا بهتر خودش رو نشون بده و در بازارهایی مثل ژاپن هم مخاطب بیشتری جذب کنه ! :دی برای همین عنوان Combat Evolved به اون اضافه شد. البته Bungie از این کار راضی نبود و حتی هنوز هم وقتی به سایت رسمی این استودیو سر می زنیم ، تنها با عبارت Halo روبرو میشیم نه Halo: Combat Evolved.

این بازی اولین بار توسط یکی از معروف ترین شخصیت های این روزها معرفی شد. یعنی مرحوم استیو جابز ! :دی استیو جابز در جریان MacWorld Expo 1999 بازی رو نمایش داد و قرار بود Halo مسیر دیگه ای رو طی کنه. ولی مایکروسافت با دیدن پتانسیلی که این بازی داره ، Bungie رو تحت مالکیت خودش درآورد و یکی از محبوب ترین سری بازی های تاریخ رو تحت کنسول Xbox منتشر کرد.
برای دیدن ویدئوی MacWorld Expo 1999 که اولین تریلر Halo هم محسوب میشه ، میتونین عبارت Steve Jobs introducing Halo رو سرچ کنین.



تعدادی از اسلحه های نسخه های بعدی Halo قرار بوده در ابتدا توی اولین نسخه وجود داشته باشه ، ولی به علت کمبود وقت و رسیدن بازی به زمان عرضه Xbox از بازی حذف شدن.

کُدی که روی تانک های Scorpion در بازی Halo دیده میشه ، تاریخ تولد Marcus Lehto هست ! :دی این کد به صورت 030569 هست ، یعنی 5 مارس 1969 که میشه تاریخ تولد یکی از تأثیرگذارترین افراد در ساخت Halo.

حتماً میدونین که در صحنه پایانی اولین نسخه بازی ، Master Chief کلاهخود خودش رو درمیاره. اکثر افرادی که Halo رو برای اولین بار تموم میکنن ، منتظر دیدن صورت Master Chief هستن ولی چیزی گیرشون نمیاد ! توی نسخه PC با یه سری دستکاری توی بازی میشه اون صحنه رو از زاویه نزدیک دید ، ولی فکر میکنین سازنده های بازی چه صورتی برای Chief طراحی کردن ؟! :دی یه کلاهخود دیگه زیر کلاهخود اصلی !!!
برای دیدن ویدئوی مربوطه میتونین عبارت Master Chief takes off his helmet رو سرچ کنین.



Cortana از ابتدا قرار بوده لهجه بریتیش داشته باشه و حتی دیالوگ هایی با حال و هوای این لهجه و طرز بیان هم نوشته شده بود. ولی در نهایت با انتخاب خانم Jen Taylor به عنوان صداگذار این نقش ، لهجه اون آمریکایی شد.

Halo قرار بود تغییرات آب و هوایی هم داشته باشه ! ولی بعدها این مورد کنسل شد. طراحی هایی از موجودات اولیه Halo و سایر تصاویر که مربوط به سال 2000 هستن :

afsadgdsa.jpg


در ابتدا قرار بود به جای عبارت Arbiter در Halo از کلمه Dervish استفاده بشه ، یعنی همون درویش خودمون ! :دی ولی به خاطر مشکلات احتمالی که این اسم به وجود می آورد ، از این کار منصرف شدن.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Ƥ.s.Y.c.H.o
به به :d ! من چند تا نکته بگم تا فضا الوده بشه :d !

اول اینکه تا کی می خوای اون پ خ لامصبت رو ببندی :d کارت داشتیم !

دوم اینکه به نظرم بهتره یه دسته بندی حروف الفبا هم تو پست اول بذاری . چون اگر تعداد پست ها و داتاسن ها خیلی زیاد بشه ، دیگه نمیشه اینها رو خوند .

سوم اینکه چرا اینقدر دیر !؟ :d کلی چیز و نکته مخفی و .... تو بازیها دیدم که هممه رو یادم رفت ! :d

---------- نوشته در 02:19 PM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 02:13 PM ارسال شده بود ----------


تنها چیزی که الان یادم مونده اینه :


نکته اول : میدونستید که بازیهای بزرگی مثل Halo و Call OF Duty کل گیم پلی و ساختار بازیشون رو از روی Quake و Doom استاد جان کارمک ساختن ! :d
حتی غول بزرگی مثل Dead Space هم از روی بازی Doom الگو برداری کرده .


==========================


نکته دوم : اینکه میدونستید امسال سال ســـه گـــانه ها بود ؟


Crysis 3
Max Payne 3
Medal OF Honor 3
Dead Space 3
Ninja Giden 3

و چند تا بازی دیگه که تو ذهنم نیست ! و یا میخواد بیاد :

Rinbow Six Vegas 3

و ....
 
این هم یک سری موارد درباره مکس پین :

- طراحی چهره ی مکس پین از روی نویسنده بازی سم لیک الهام گرفته شده است. همین طور سم لیک در بعضی از کمیک های بازی به عنوان مکس بازی کرده.
maxpayne1_3.jpg

- کمیک هائی که در بازی نمایش میدادن همگی یا واقعی هستند یا توسط موتور خود بازی و از درون خود بازی گرفته شدن و هیچ کدوم توسط دست طراحی نشدن.
Max-Payne-2.jpg

- تعداد کل قتل هائی که در مکس پین صورت میگیرد 662 تاست که یکی از اونها در رویای مکس پین صورت میگیره در نتیجه میشه 661 . . .
- ساخت بازی سه سال قبل از عرضه ی آن شروع شد و برای اولین بار در E3 1998 به نمایش در آمد.
- Marty Howe طراح مراحل مکس پین یکی از علاقمندان به فیلم های جان وو بود و اون بسیاری از فیلم های جان وو رو تماشا کرده بود و بعضی از ایده های ساخت مراحل مکس پین رو از آنها بدست آورده بود.
- بازی در سال 2001 اتفاق می افتد اما با یک فلش بک به 22 آگوست 1998 ( فکر کنم تاریخ شروع ساخت بازی بوده ).
- طراحی مرحله مرگ Alex Balder در آن زمان یکی از سخت ترین کارها برای Remedy به شمار میرفت، طراحی کات سین هم برای رمدی کار آسونی نبود. اونها از زاویه های مختلفی این مسئله رو بررسی کردن تا در نهایت با پیشنهاد یکی از سازندگان مرگ Alex Balder رو از دور شاهدش خواهیم بود ( کمی مثل Léon: The Professional ).
- در ابتدا قرار بود مرگ همسر مکس پین به شکل یک کات سین روایت بشه اما سازنده ها چیزائی که میخواستن رو به دلیل نبود امکانات لازم در زمان ساخت نتونستن پیاده کنند. اما به دلیل اینکه صداگذاری صحنه های بسیار خوب شده مکس فقط به صدای جیغ های زنش به هنگام مرگ گوش میکنه و بسیاری از صدا ها هنوز در بازی هستند اما استفاده نشدن.
- در نسخه ی ای که هنوز ویرایش های نهائی صورت نگرفته بود مکس از طریق اخبار که توسط یک رادیو پخش میشود متوجه مرگ Alex می شود اما در نسخه ی نهایی برای غافل گیر کردن بازیکن این قسمت از بازی حذف شد.
- پلاک ماشین ولادیمیر وودکا بود :دی.
- این هم شایعه است اما خوندش خالی از لطف نیست :
سازنده ها اول قصد داشتن در میان مراحل از کات سین هائی استفاده کنند اما در نهایت به دلیل تکنولوژی زمان و همینطور مشکلاتی که برایشون بوجود اومد و نمیتونستن افکت هائی که میخوان رو دقیقن بوجود بیارن از این کار منصرف شدن و با یک ایده به کمیک رو آوردن. در اصل یکی از جذاب ترین بخش هایی که در مکس پین شاهد اون بودیم تنها به دلیل کمبود امکانات بوجود اومده بود ( اینو چند وقت پیش منباب مسئله ی وجود کات سین توی مکس پین 3 توسط یک نفر یک جا خوندم الان هرچی میگردم لینکش نیست، برای همین میگم شاید شایعه باشه. ).
- در دومین نسخه به جای استفاده از چهره ی سم لیک از چهره ی Timothy Gibbs استفاده می شود.
- اولین دیالوگی که مونا تو مکس پین 2 به مکس میگه دقیقن یکی از آخرین دیالوگ هایی به شمار میره که در نسخه ی قبلی به مکس پین گفته بود ( باید بیخیال اینجوری ملاقات کردن بشیم ).
- مکس پین قرار بود در ابتدا فقط یک نسخه باشه و سازنده های بازی هیچ برنامه برای ادامه دادن اون نداشتن اما در آخرین مراحل ساخت بازی، یکی از سازندگان پیشنهاد این مسئله رو میکنه اگر یک زمانی بخوان داستان رو ادامه بدن چی؟ در اون زمان تیم سازنده تصمیم میگیره مرگ مونارو جوری نمایش بده که راهی برای ادامه داستان در صورت نیاز وجود داشته باشه.
- بر خلاف تصور بسیاری از طرفداران بازی راک استار در سومین نسخه از چهره ی James McCaffrey برای طراحی صورت مکس پین کمک میگیره.

و خیلی موار دیگه تو مراحل بازی :|.
- و اینم بگم، تو دو نسخه ی اول بازی که وسط رمدی ساخته شده، تو تک تک مراحل پر است از اتفاقات جالب مثلن تو یک مرحله توی مکس پین 2 یکی از سیدی های POTF رو توی خونه مکس پین میبینیم، گروهی که آهنگ پایانی بازی رو به اسم Late goodbye خوندن.
- یا مثلن در یکی دیگه از مراحل بازی توی مکس پین 2 یک سایتی روی یکی از پوستر ها هست که اگر برید تو اون سایت بر میگرده تو سایت خود مکس پین 2 . . .
خلاصه تو بازی چه مکس پین 1 و چه مکس پین 2 کلی از این اتفاقان جذاب هست. بعد در مکس پین 3 عمرن چیز هائی مثل این پیدا کنید. اما خب آخرش باز یه عده میگفتن وای - - مکس پین 3 عالی بود آی چرا گیر میدید بازی ای که هیچ بوئی از مکس پین نبرده :|.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Ƥ.s.Y.c.H.o
چیزهای جالبی در مورد سری Doom ، بازی ای که حق بزرگی به گردن ژانر FPS داره :

دو تا از محبوب ترین اسلحه های بازی Doom یعنی اره برقی (Chainsaw) و شاتگان دو لول (Super Shotgun) ، با الهام از سری فیلم های معروف Evil Dead توی بازی قرار داده شدن.

در آخرین مرحله از Doom II ، با غول آخر بازی روبرو میشین که به Icon of Sin معروف هست. یه کله بز شیطانی که باید به سوراخی که روی اون وجود داره ، با Rocket Launcher شلیک کنین ! حالا این شلیک ها به کجا میرسه ؟! به کله بریده شده John Romero روی یه سیخ !!! جناب John Romero یکی از سازنده های بازی بوده و کله ایشون یه جورایی غول آخر محسوب میشه که شلیک ها به اونجا منتهی میشه و البته در حالت عادی قابل دیدن نیست ! :دی باید با رمز معروف idclip که اجازه عبور از دیوارها رو به بازیکن میده ، از اون دیوار رد بشین تا ایشون رو ببینین ! :دی



معروف ترین اسلحه سری بازی های Doom اسمش BFG هست. همین اسمی که روی کالکشن جدید بازی هم دیده میشه. این اسم مخفف عبارت Big F*cking Gun هست !! :دی به همین سادگی ، به همین خوشمزگی !

اگه Doom های کلاسیک رو بازی کرده باشین ، مطمئناً موسیقی های بسیار زیبای اون ها رو هیچ وقت فراموش نمی کنین. جالبه بدونین بعضی از موسیقی های اون نسخه ها از روی کارهای بندهای بزرگی مثل AC/DC , Pantera , Slayer , Black Sabbath , Metallica و Alice in Chains برداشته شده.

در بازی Doom II دو نقشه مخفی وجود داره که بازیکن رو وارد محیط بازی Wolfenestein 3D (یکی از بازی های id Software) میکنه و میتونین مراحل اول و نهم اون بازی رو با تغییراتی توی Doom II تجربه کنین.
همچنین از بازی Commander Keen (یکی دیگه از ساخته های id Software) هم در Doom II یک Easter Egg جالب وجود داره.



اسم شخصیت خبیث Doom 3 دکتر Betruger هست. Betruger در زبان آلمانی یعنی متقلب ! استودیوی id Software هم از اونجایی که به شدت از آدم های Cheater و افرادی که فضای بازی های مولتی پلیر رو خراب میکنن متنفر بوده ، اسم ایشون رو Betruger گذاشت ! :دی

لحظاتی قبل از مواجه شدن با غول آخر Doom 3 ، میتونین لوگوی id Software رو روی یکی از دیوارها ببینین. اگه روش کلیک کنین ، به id PDA میرسین و با متن تشکر اعضای id Software بابت تجربه بازی ای که ساختن مواجه میشین.

در فیلم Doom که سال 2005 اکران شد و مثل اکثر فیلم-بازی ها چیز زیاد جالبی نبود ، به بعضی از سازنده های سری بازی های Doom اشارات جالبی شده. در این فیلم دکتر Todd Carmack و دکتر Willits رو می بینیم که اشاره ای به Todd Hollenshead , John Carmack و Tim Willits هستن.
 
  • Like
Reactions: Ƥ.s.Y.c.H.o
دستت درد نکنه آریا جان، تاپیک جالبی هست. فقط واسه ی Doom یه چیزی بگم، BFG مخفف Bio Force Gun هستش:d، البته Big F u c k i n g Gun هم تعبیره جالبی هست که اگه اشتباه نکنم توی فیلم Doom که بعد از عرضه ی نسخه ی 3 اومد و Rock قهرمان کشتی کج سال های پیش در نقش Sarg ایفای نقش میکرد این عبارت رو راجع به BFG به کار برد:d.
در مورد بقیه ی توضیحات هم راجع به Doom باید بگم که فوق العاده بود;) اون قسمت که راجع به Betruger نوشتی خیلی واسم جالب بود، اینا عجب چیزهایی رو توی بازی هاشون بهش دقت میکنن. این اسم به معنی متقلب حتی توی خود بازی هم معنا داره، Betruger در حقیقت همون شیطان یا فوق بشر یا.... هستش که خودش رو بین انسان ها جا زده و به دنبال نابودی نسل بشر هست.
حالا توی بازی Quake 2 هم یه قسمتی هست که یه رمزی رو اگه باز کنید یه پوستر بزرگ از لوگوی Doom روی دیوار نصبه، که کنارش عکس جان کارمک هست که به ماشین فراری خودش تکیه زده:d و کمی اونطرفترش هم کله ی خود کارمک هست که توی یه شیشه داخل مواد شیمیایی نگه داری میشه و میتونید شیشه رو بشکنید و کلش رو بردارید.
کله ی بزی هم که به عنوان Boss نهایی Doom 2 وجود داره در حقیقت اشاره به بز بافومت داره . یکی از نمادهایی که شیطان پرستان برای شیطان از اون استفاده میکنن بز هستش که id شاید برای نمایش اهریمن و نیروهای شیطانی توی Doom 2 از این نماد به عنوان Boss نهایی یا اهریمن استفاده کرده تا شما اونو (اهریمن) نابود کنید. البته توی نسخه ی 3 و اکسپنشن ROE هم روی خیلی از کتیبه هایی که کاوشگران از اعماق مریخ پیدا کردن هم دیده میشه که بازم نماد بافومت یا شیطان هستن.
 
دستت درد نکنه آریا جان، تاپیک جالبی هست. فقط واسه ی Doom یه چیزی بگم، BFG مخفف Bio Force Gun هستش:d، البته Big F u c k i n g Gun هم تعبیره جالبی هست که اگه اشتباه نکنم توی فیلم Doom که بعد از عرضه ی نسخه ی 3 اومد و Rock قهرمان کشتی کج سال های پیش در نقش Sarg ایفای نقش میکرد این عبارت رو راجع به BFG به کار برد:d.
در مورد بقیه ی توضیحات هم راجع به Doom باید بگم که فوق العاده بود;) اون قسمت که راجع به Betruger نوشتی خیلی واسم جالب بود، اینا عجب چیزهایی رو توی بازی هاشون بهش دقت میکنن. این اسم به معنی متقلب حتی توی خود بازی هم معنا داره، Betruger در حقیقت همون شیطان یا فوق بشر یا.... هستش که خودش رو بین انسان ها جا زده و به دنبال نابودی نسل بشر هست.
حالا توی بازی Quake 2 هم یه قسمتی هست که یه رمزی رو اگه باز کنید یه پوستر بزرگ از لوگوی Doom روی دیوار نصبه، که کنارش عکس جان کارمک هست که به ماشین فراری خودش تکیه زده:d و کمی اونطرفترش هم کله ی خود کارمک هست که توی یه شیشه داخل مواد شیمیایی نگه داری میشه و میتونید شیشه رو بشکنید و کلش رو بردارید.
کله ی بزی هم که به عنوان Boss نهایی Doom 2 وجود داره در حقیقت اشاره به بز بافومت داره . یکی از نمادهایی که شیطان پرستان برای شیطان از اون استفاده میکنن بز هستش که id شاید برای نمایش اهریمن و نیروهای شیطانی توی Doom 2 از این نماد به عنوان Boss نهایی یا اهریمن استفاده کرده تا شما اونو (اهریمن) نابود کنید. البته توی نسخه ی 3 و اکسپنشن ROE هم روی خیلی از کتیبه هایی که کاوشگران از اعماق مریخ پیدا کردن هم دیده میشه که بازم نماد بافومت یا شیطان هستن.
ممنون از توضیحات. :دی اون قضایای Quake 2 هم خیلی جالب بود !!
این BFG رو آخه قبل از فیلم Doom هم من شنیده بودم ! :دی کلاً مثل اینکه خود سازنده های بازی هم حرف های ضد و نقیضی در موردش زدن. مثلاً توی ویکی پدیا این طور نوشته :
The BFG 9000 is a fictional weapon found in the video game series Doom. The abbreviation BFG stands for "Big F*cking Gun" as described in Tom Hall's original Doom design document and in the user manual of Doom II: Hell on Earth. Another name, according to the motion picture, is "Bio Force Gun" (although in the movie itself, "Big ****ing Gun" is spoken as it comes into view). In the Quake II manual it says it stands for "Big, uh, freakin’ gun".

یعنی یه جا Tom Hall که روی Doom هم کار کرده گفته Big F*cking Gun هست ، یه جای دیگه در کنار فیلمش گفتن Bio Force Gun و حتی توی Quake II Manual نوشته شده Big Freaking Gun !!! :دی ولی هرچی هست ، واقعاً یکی از جالب ترین و پرقدرت ترین اسلحه های بازی های کامپیوتری هست !
 
ممنون از توضیحات. :دی اون قضایای Quake 2 هم خیلی جالب بود !!
این BFG رو آخه قبل از فیلم Doom هم من شنیده بودم ! :دی کلاً مثل اینکه خود سازنده های بازی هم حرف های ضد و نقیضی در موردش زدن. مثلاً توی ویکی پدیا این طور نوشته :
The BFG 9000 is a fictional weapon found in the video game series Doom. The abbreviation BFG stands for "Big F*cking Gun" as described in Tom Hall's original Doom design document and in the user manual of Doom II: Hell on Earth. Another name, according to the motion picture, is "Bio Force Gun" (although in the movie itself, "Big ****ing Gun" is spoken as it comes into view). In the Quake II manual it says it stands for "Big, uh, freakin’ gun".

یعنی یه جا Tom Hall که روی Doom هم کار کرده گفته Big F*cking Gun هست ، یه جای دیگه در کنار فیلمش گفتن Bio Force Gun و حتی توی Quake II Manual نوشته شده Big Freaking Gun !!! :دی ولی هرچی هست ، واقعاً یکی از جالب ترین و پرقدرت ترین اسلحه های بازی های کامپیوتری هست !
آره نقل قول ها زیاده واسه ی اسم این اسلحه، همون Big F... Gun خیلی تعبیره جالبیه خداییش:d واقعا نوع شلیکش و شعاعی رو که پوشش میده و قدرتش رو اگه در نظر بگیری همین اصطلاح عالیه واسش:d.
 
Hitman Series

کف وخون قاطی کنید

bateson610.jpg



عمو 47 :d . چند تا نکته که در تو پست های بالایی جا مونده رو بگم .

" David Bateson " کسی که بازیگر و صدا گذاری شخصیت اصلی مامور 47 است . او نقش اصلی مامور 47 را درسال 2000 . و در عنوانی با اسم رمز " Hitman: Codename 47 " پذیرفت . کاراکتر شخصیت اصلی سری " Hitman " از روی او ساخته شد و او به جای مامور 47 صحبت میکند .
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Ƥ.s.Y.c.H.o
سلام به همگی
چند نکته ی جالب از بازی سایلنت هیل 2
- داستان سایلنت هیل 2 که در سال 2001 بر روی کنسول PS2 منتشر شد با کارگردانی Takayoshi Sato براساس کتاب جنایات و مکافات Crime and Punishment
ساخته و پرداخته شد و سپس سناریو اصلی بازی توسط دو تن از اعضای خبره ی تیم سایلنت یعنی Owaku و Sato نوشته شد.

- در سال 2001 در لیستی که IGN برای برترین بازی های سال معرفی کرده بود سایلنت هیل 2 توانست رتبه 20 م را به خود اختصاص دهد.

- در هنگام ذخیره بازی تصویری تار و به رنگ قرمز از جیمز ساندرلند بر روی صفحه مشاهده می شود. رنگ قرمز می تواند نماد قتل و خشونت در وی و این تار و نامفهوم بودن عکس نیز نشانه ی آن است که جیمز دید درستی نسبت به خود، گذشته و اعمالش نداشته و ندارد.

- دسته ای طرفداران بازی بر این باورند که وجود جسد مری در صندوق عقب اتومبیل شخصی جیمز بر اساس کتاب خاطرات گمشده امری است که واقعا در داستان اتفاق افتاده و این نشان می دهد که پایان مدنظر سازندگان in water بوده است. با این همه وقتی از Masahiro Ito در این مورد سوال شد او ابراز کرد که بر این باور است که جسد مری نه در صندوق عقب اتومبیل بلکه در صندلی عقب ماشین او قرار داشته است. از Ito پرسیده می شود، پس چطور جیمز به وجود جسد مری در صندلی عقب اتومبیل پی نبرد؟ Ito در پاسخ به این سوال گفت که " جیمز حافظه قتل مری را در ذهنش سرکوب کرده بوده "

- نام خانوادگی جیمز یعنی Sunderland از چندین بخش تشکیل شده که بعد روانی وی را به خوبی توضیح می دهد. Sund به معنای شکستن یا خرد کردن و Land به معنای سرزمین که به وجود شخص جیمز بر می گردد، سرزمین خرد شده یا شکسته ی ذهن جیمز.

- در آپارتمان WoodSide در یکی از اتاق ها جسد مردی را مشاهده می کنیم که مقابل تلویزیون شکسته و تمامی وجودش به خون آغشته شده است. کارگردان هنری بازی Masahi Tsuboyama می گوید. طراحی جسد این مرد دقیقا از روی James انجام شده و نشان می دهد که جسد مردی که در آپارتمان توسط جیمز کشف می شود در حقیقت خود جیمز است و یک راست زایده ی تخیلات وی می باشد.

- در آپارتمان Blue Creek در اتاق 209، صدای زمزمه ای را می شنویم که می گوید " See my dead wife come home , do some laundry, do some..." این مسئله شاید افکار جیمز را پس به قتل رساندن همسرش نمایش می دهد. با این همه مترجم ژاپنی Jeremy Blaustein می گوید که به هنگام ضبط صدا، احتمالا این صدا مربوط به یکی از صداپیشگان است که با خودش صحبت می کرده و در استودیوی ژاپنی زمانی که در این مورد سوال شد آنها پاسخ دادند که چنین بخشی در سناریو بازی نوشته نشده بوده!!!

- در بیمارستان BrookHaven اسم سه بیمار به چشم می خورد به نام های : Jack Davis, Joseph Barkin و Joshua Lewis که هر سه اینها اسمشان با حرف J آغاز می شود درست مثل James. در حقیقت Jack نماد آن بخش از وجود جیمز است که نا امید از زندگی و به دنبال خودکشی است . Joseph آن بخش از وجود جیمز که احساس گناه برای قتل مری را دارد به تصویر می کشد و Joshua نیز نماد خشونت در وجود جیمز و بخش خود آزاری وی است .

- در سایلنت هیل 3، Douglas به مردی اشاره می کند که برای یافتن همسرش به سایلنت هیل رفت و هیچگاه پیدا نشد، این می تواند اشاره به پایان in water در سایلنت هیل 2 باشد.

- صدای جیغ مری در ویدئوی قتل وی توسط جیمز به دلایل نامعلوم از آخرین ورژن منتشر شده بازی حذف شده است.

- نام خانوادگی مری و الکس ( در سایلنت هیل: بازگشت به خانه ) هر دو شپرد است . وقتی از Tomm Hulett در این باره سوال شد، وی پاسخ داد که همه ی این ها یک تصادف بوده است و ارتباطی بین این دو کاراکتر وجود ندارد.

- خیلی از طرفداران بازی بر این معتقدند که مری در بیمارستان Brookhaven بستری بوده است ولی Masahiro ito اظهار کرد که این کاملا اشتباه است . طبق رابطه ی Rachel و Frank Sunderland در سایلنت هیل 4 به نظر می رسد که مری در بیمارستان St. Jerome's Hospital بستری بوده است.

-به نظر می رسد که طراحی ماریا بر اساس لباس و طراحی Christina Aguilera بعد از بردن جایزه بهترین خواننده سال در مراسم انتخاب نوجوانان در سال 1999 باشد.

- همیشه دسته ای از پروانه های رنگی در اطراف ماریا در حال گردش هستند و یک خالکوبی پروانه هم در قسمت پایینی شکم ماریا وجود دارد. در بسیاری از فرهنگها پروانه نماد تولد دوباره ست که این می تواند اشاره به تولد دوباره ماریا در قالب مری باشد. در آخرین مبارزه جیمز با باس آخر بازی مری/ ماریا، وی با دسته ای پروانه های سیاه و سفید به جیمز حمله می کند که این نیز نماد مرگ در بسیاری از فرهنگهاست.

- در سایلنت هیل 3، هدر میسون در کلاب نایت هون، پوستر زنی با موهای مشکی بلند را پیدا می کند که روی آن نوشته " The Return of Lady Maria" این ماریا احتمالا همان ماریای نسخه ی دوم بازی است و اشاره به وجود واقعی وی به عنوان رقصنده در کلوپ نایت هون بوده است. Takayoshi Sato در این باره می گوید: این همان ماریاست اما در نسخه ی دوم موهایش را کوتاه کرده و به رنگ بلوند در آورده، از ریشه ی موهای مشکی او در بازی نیز می توان فهمید که رنگ بلوند رنگ واقعی موهایش نیست. "

- در سناریو Born from a Wish، ماریا وقتی وارد اتاق کودکی می شود نا خودآگاه می گوید: لارا تدی خرسه رو دوست داره" در بیمارستان بروکهاون، جیمز لارا را می بیند که با یک خرس عروسکی بازی می کند.

- لارا نیز مثل شریل میسون علاقه ی زیادی به کشیدن نقاشی به خصوص خرس و گربه دارد .

- به نظر می آید که رفتار و حرکات لارا تا حدی به یکی از مجسمه های سنگی که در هتل باید روی جعبه ی موسقی قرار داده شود نزدیک است. پری دریایی ، کسی که علی رغم چیزهایی که می داند حرفی نمی زند، درست مثل لارا که علی رغم داسته های بسیارش در مورد مری به جیمز چیزی نمی گوید، اما باز هم می خواهد خوشحال باشد. لارا این حقیقت که مری کشته شده را به سختی می پذیرد و به دنبال مری می گردد.

-در اتاق 109، در آپارتمان ووساید جایی که جیمز بار دیگر با آنجلا برخورد می کند، دو در وجود دارد، یکی قدیمی و آغشته به گرد و خاک تیره و تار، یکی سفید و تمیز. احتمالا این دو در نماد راه به بهشت و جهنم است یا کودکی و بزرگسالی( از آنجایی که یک خرس عروسکی کنار در سفید و روشن قرار گرفته) این ممکن است تمایل آنجلا برای سرکوب خاطرات تیره و تاریک کودکیش را برای داشتن آینده ای روشن و پاک نشان دهد. آنجلا در اتاق با درب سفید است.

- سکه ی زندانی که در آپارتمان وودساید پیدا می شود، تصویر یک زن بر روی آن است که تا حدی می تواند با آنجلا ارتباط داشته باشد. زن روی سکه متمایل به سمت چپ است و چشمانش را بسته است. اینکه واقعا این تصویر، عکسی از آنجلا بر روی سکه س نامعلوم است. گذشته از عکس زن روی سکه، این احتمال وجود دارد که منظور سازندگان از زن زندانی روی سکه همان آنجلا باشد، با این دلیل که ما سکه را در اتاقی پیدا می کنیم که آنجلا احتمالا توسط پدرش در آنجلا زندانی شده و تصمیم به خودکشی دارد.

- در اتاق 109 نیز، تصویری از یک خانواده ی 4 نفره به چشم می خورد. عکس بین دخترک مو بلوند و مردی که در عکس هست پاره شد این نشان می دهد که در کودکی آنجلا تحت اذیت و آزار پدرش بوده و برای همین از شدت نفرت این عکس را پاره کرده است .

- در راه پله ی سوزان، دو جسد خونین پیچیده شده در ملافه به چشم می خورد. احتمال می رود این دو جسد نمادی از بدن پدر و برادر آنجلا باشد.

- در مکالمه ای در راه پله بین جیمز و آنجلا انجام می شود، جیمز رو به آنجلا می گوید : اینجا مثل جهنم سوزان است" آنجلا در پاسخ می گوید : تو هم می بینی؟ برای من همیشه این گونه ست" این می تواند نشان دهنده ی این مفهوم باشد که دنیای دیگر آنجلا همیشه سوزان و آتشین بوده یا شاید هم اشاره به زندگی کودکی او دارد که مثل زندگی در جهنم عذاب آور بوده است.

- در ابتدای بازی صحنه ای آنحلا مشاهده می شود که در حال دویدن است. این نیز نشان دهنده ی آن است که آنجلا از دست پدرش فرار می کرده یا به سمت سایلنت هیل فرار می کرده است.

- سازندگان سن آنجلا در بازی را چیزی بین 16-17 سال بیان کرده اند اما صدا پیشه ی بازی و مدل وی از آنچه سازندگان مشخص کرده اند بزرگتر می زند. به همین دلیل سن وی را قبل از انتشار بازی 19 سال اعلام کردند.

- مرگ آنجلا هیچگاه در بازی نشان داده یا اشاره نشد. با این همه Ito اعلام کرد که او کمی قبل از پایان داستان جیمز در بازی می مرد اما جیمز هیچگاه مرگ او را به یاد نمی آورد.

- نام خانوادگی Eddie لهستانی است. در بازی اعلام شده که وی در اصل اهل لهستان است.

- در ابتدای بازی Eddie در اتومبیل وانتی نشسته و نقشه ای را می خواند سپس لارا به وی لگدی می زند. به نظر می رسد لارا به همراه ادی به شهر آمده است.

- ادی تنها کاراکتر در سایلنت هیل 2 ست که بدون هیچ حس گناهی در شهر قدم می زند و نهایتا به دست جیمز کشته می شود.

- مشخص نشده که به چشم ادی سایلنت هیل چگونه شهری بوده اما در ملاقات آخر ادی با جیمز، این مسئله تا حدی مشخص می شود که ادی تمام شهر را به شکل یخبندان و سرد میدیده و این دقیقا خلاف دید آنجلا به شهر است .


-----------
تاپیک بسیار عالیست


---------- نوشته در 09:38 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 09:33 AM ارسال شده بود ----------

ای وای من الان نگاه کردم دیدم S تو لیست نیست، یعنی پست رو حذف کنم ؟
 
Devil May Cry 3

یه سری نکات جالب در مورد داستان، شخصیت ها، اسلحه ها و باس های بازی Devil May Cry 3! :دی

شرمنده دوستان اگه کمه! :دی

توی Cutscene های اول هر مرحله، شماره ی اون مرحله نمایش داده میشه. برای مثال تو مرحله ی 9، وقتی به گلوله های اسلحه ی Lady دقت کنین، عدد 9 رو می بینین. یا تو مرحله ی اول، رو جعبه ی پیتزایی که دانته داره می خوره نوشته: 1.

DMC 3 تنها بازی سری هست که میشه دو نفره بازیش کرد! بله!:دی دو جا در بازی میشه دو نفره بازی کرد. یکی موقع مبارز با آرکام، که با کنترلر دوم میشه ورجیل رو کنترل کرد، و دومی با استفاده از استایل Doppelganger که باز هم با کنترلر دوم می تونین کپی دانته رو کنترل کنین.

همونطور که می دونین این سری الهامات زیادی از کتاب کمدی الهی اثر "دانته آلیگیری" شاعر ایتالیایی گرفته. توی DMC هم این الهامات وجود داره. علاوه بر اسم دانته و ورجیل، اسم Lady هم از این کتاب گرفته شده. در واقع اسم واقعی لیدی "Mary" هست که از مریم مقدس در این کتاب گرفته شده.


توی کتاب کمدی الهی، دانته و ورجیل در مرحله ی سوم جهنم با سربروس (سگ سه سر جهنم) مواجه میشن. توی DMC3 هم دانته در مرحله ی سوم با سربروس مبارزه می کنه.
در آخرین لحظه های ساخت و عرضه ی بازی، میله ی وسط اتاق دانته از سبز به قرمز تغییر رنگ داد. :دی
بیشتر میان پرده های بازی Real Time بودن. به جز چند تا که از پیش رندر شده بودن. مثل صحنه ی بیرون اومدن قصر Temen Ni Gru یا وقتی هر چهار تا کاراکتر بازی برای اولین بار با هم مواجه می شن در مرحله ی 13.


Rebellion
اگه به شمشیر دانته (Rebellion) دقت کنین می بینین که جمجمه هایی که در دو طرفش قرار داره با هم فرق می کنه. یه طرف انسان یه طرف شیطان. این به دو رگه بودن دانته اشاره می کنه.
Rebellion جزو معدو اسلحه هایی هست که توی سری DMC بیشتر از یک نفر ازش استفاده کرده. (دانته، ورجیل، اسپاردا) اسلحه های بعدی هم یاماتو، Force Edge و Ebony (که توسط ورجیل در مرحله ی19استفاده میشه) و Kalina Ann راکت لانچر Lady.



Beowulf & Geryon
Beowulf اسم یه اسطوره ی انگلیسیه و Geryon هم اسم یه هیولا توی کمدی الهی. البته به نظر می رسه که جای این دوتا از نظر ظاهری با هم عوض شده! :دی توصیفی که از Geryon توی کمدی الهی شده بیشتر به Beowulf نزدیکه. Geryon در کمدی الهی نشان خشونت بود و بدن اژدها، دم عقرب، صورت یک انسان راستگو و دستان یک شیر رو داشت. البته احتمال داره ظاهر Beowulf از دشمن اصلی Beowulf تو اسوره ها یعنی Grendel گرفته شده باشه. توی اسطوره ها، Beuwolf دو تا دست Grendel رو قطع می کنه و به عنوان یادگاری (:دی) نگه می داره. توی DMC3 هم ورجیل دستان Beowulf رو قطع می کنه و باهاش به جنگ برادرش میره! :دی
امکان داره طراحی Beowulf از یک موجود اساطیری سومری گرفته شده باشه به نام Pazuzu. این موجود بدن انسان، سر سگ، دم عقرب دو تا بال و پاهای عقاب داشته. :دی


Nevan
:دی :دی :دی

Nevan اسم یکی از اسطوره های ایرلندیه. توی اساطیر ایرلندی Nevan یک قدیس با درجه ی متوسط و رو به پایینه! :دی معنی لغویش هم میشه "مقدس کوچک" و به دو صورت "نوان" ( همونطوری که نوشته میشه) و "نوین" (Nevin) تلفظ میشه. :دی

Nevan اولین باس زن کل سری DMC ـه! بعد از Nevan، لیدی در مرحله ی 16 DMC3 و Echidna در بازی DMC4 تنها باس های زن سری DMC هستن. البته Poison تو DmC هم زنه انگار! :| :دی
صداپیشه Nevan خانم Mary Elizabeth McGlynn هست که سرپرست صداپیشگان بازی هم بوده.

Agni & Rudra
در هندویسم Agni خدای آتش و Rudra خدای طوفانه.


Kalina Ann

Kalina Ann توی انیمه ی DMC هم هست، اما اونجا سر نیزه نداره. :| :( :دی

معمولا توی میان پرده ها اسلحه ای به جز Rebellion تو دستای دانته نیست، اما دانته دو بار تو میان پرده های بازی Kalina Ann رو تو دستاش داره.


Yamato
طرحی که روی دسته ی یاماتو وجود داره، همون طرحیه که روی دست شیطانی نرو در DMC4 وجود داره.
یاماتو تو فرهنگ ژاپنی معانی متفاوتی داره. برای مثال یاماتو نام یک قوم ژاپنیه که در قسمت های خاصی از ژاپن زندگی می کردن. همچنین Yamato-Damashii نام دوره ای خاص در تاریخ ژاپنه که ژاپن تحت فرمانروایی امپراطوری بوده. البته یاماتو اسم یک کشتی جنگی ژاپنی هم بوده. کلا معانی بسیار زیادی داره این کلمه! :دی



فعلا همین! :دی ایشالا بعدا هم مزاحم میشیم! :دی
 
آخرین ویرایش:
Hitman: Contracts -- The Hidden Ghost

واقعا تاپیک عالی هست و ایشاله پربار.

راستش این پست رو جای دیگه هم داده بودم ولی دیدم جای اصلیش تو این تاپیکه و باز هم اینجا نقلش میکنم :

Hitman: Contracts -- The Hidden Ghost


(برای راحتی کاربران عزیز سایت، ویدیوی مربوطه در سایت آپارات آپلود شده تا بدون مشکل شیلتر بتوانید آنهارا مشاهده کنید)

hitman_easteregg1.jpg



سری بازی های Hitman بخاطر جذابیت بالا، آزادی عمل مثال زدنی و البته خشونت موجود در بازی، طرفداران زیادی دارد. یک بازی در سبک "اکشن، مخفی کاری" با چاشنی واقعیت!

در مرحله "Traditions of the Trade"، در بازی Hitman: Contracts، به همان هتلی بروید که یک دستگاه در آن پیدا میکنید و یه سری آدم شیک پوش رو میکشید. در طول این ماموریت شما به دری خواهید رسید، مانند شکل زیر:

hitman_easteregg2.jpg

این در بسته اس. اما اگه شما وقتی که کسی اونجا نیست بتونید قفل رو باز کنید، وارد یه محل مخفی در هتل خواهید شد.
وقتی وارد شدید، به سرعت به اطراف نگاه بندازید و اگه تیزبین باشید، شیء عجیبی را خواهید دید که ازمیان دیوار می گذرد (در ویدیویی که گذاشتم، دقیقا قبل از صحبت با پلیس نگهبان، روح را مشاهده خواهید کرد که داخل دیوار میشود)

hitman_easteregg3.jpg

این تصویر برای بهتر دیده شدن، با کنتراست بالا ویرایش شده
زمان در ویدیو: ثانیه 44

از اینجا دوراه دارید: یا وانمود کنید هیچ اتفاقی نیفتاده و به اصطلاح، "شتر دیدی، ندیدی!"
یا راهتون رو ادامه بدید و ببینید اون چی بود که توی بازی Hitman و وسط اینهمه قتل و آدمکشی یهو ظاهر شد!​
اگه ادامه بدید، به افسر نگهبان اتاق خواهید رسید و بهتون خواهد گفت که یه اتفاق وحشتناک افتاده. خون و اجساد کشته شده در وسط اتاق پخش شده اند

hitman_easteregg4.jpg

با اون چاقوی رو دیوار، آیا این فقط یه حادثه آشپزیه؟!

به داخل دستشویی بروید و به داخل آینه نگاه کنید و .....

hitman_easteregg5.jpg



... و روح در آینه دستشویی ظاهر می شود. در واقع میشه گفت این روح، یک موجود چشم چران است که فقط در دستشویی منتظر طعمه هایش می ماند و منتظر می ماند تا طعمه هایش .... :d


hitman_easteregg6.jpg


این روح هیچ ارتباطی با داستان بازی ندارد، در ضمن هیچ "اچیومنتی" هم با پیدا کردن این روح دریافت نخواهید کرد.
تو این بازی معمولا اتفاقات دارای پیش زمینه ای هست یا اینکه عوامل انجام آن حادثه آشکار هستند، اما در مورد این هتل خونین باید بگوئیم هیج جیزی ازش آشکار نیست و قاتلی که این قتلهای خونین رو انجام داده، کاملا ناشناس است!
اما نکته جالب اینکه برخلاف همه روحها، شما میتونید این روح رو بکشید! اونم دوبار! (زمان در ویوید: 1 دقیقه و 21 ثانیه)​
تمام مواردی که در این پست گفته شد، در این ویدیو قابل دیدن هست

ویدیوی "دیدن روح در بازی Hitman: Contracts" در سایت آپارات

---------- نوشته در 06:13 PM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 05:45 PM ارسال شده بود ----------
 
  • Like
Reactions: Ƥ.s.Y.c.H.o

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or