[FONT="]SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation[/FONT]
[FONT="]
[/FONT]
یکی از بازی هایی که روی کنسول PlayStation 2 معرفی و عرضه شد سری پرطرفدار و جذاب SOCOM بود. این سری بازی به واسطه داشتن نوع گیم پلی واقع گرایانه و داشتن مودهای آنلاین متنوع و کاملا بلنس به سرعت تبدیل به یک بازی پر طرفدار میان طرفداران کنسول PS2 شد و در موفقیت این کنسول نقش قابل توجهی را داشت.
این بازی در چهار شماره برای کنسول PS2 و سه شماره برای PSP عرضه شد و اعتبار زیادی برای استدیوی Zipper Interactive بدست آورد. سبک واقع گرایانه، گیم پلی جذاب، تنوع در سلاح ها داشتن بخش تکنفره جذاب و بخش آنلاین عالی همواره از ویژگی های این سری بوده است.
این سری بازی همانطور که از نامش پیداست بیشتر مربوط به نیروی ویژه نیروی دریایی آمریکا یعنی SEAL ها میشود. SEAL از عبارات Land، Sea و Air گرفته شده است که به آن معنی است که این نیروها تعلیم دیده برای انجام هرگونه عملیات از طریق دریا، هوا و زمین هستند. این نیروها به منظور انجام عملیات در میادین نا متعارف جنگی، نجات گروگان و عملیاتهای ضد تروریستی تعلیم دیدهاند و نیز در عملیاتهای مشترک با نیروهای ویژه فرانسه و انگستان همکاری نزدیکی دارند.
بعداز کسب موفقیتهای زیاد برای کنسول PS2 – این سری بازی ها همچنان پرطرفدارترین بازی های شبکه آنلاین سونی هستند – Zipper این بار عنوان محبوب و پرطرفدار خود را برای عرضه روی کنسول PS3 آماده میکند. این بازی منحصرا برای بازی بصورت آنلاین در نظر گرفته شده و دارای بخش تک نفره نیست. در SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation شما بعداز ساختن کاراکتر خود میتوانید به یکی از نیروهای ویژه از میان SEALS (USA)، SAS (UK)، PRIMa (Fr)، UOE (Spain) و KSK (Germany) ملحق شوید. این بازی در مودهای 16 و 32 نفره به صورت آنلاین قابل بازی خواهد بود و هرشخص یک کاراکتر نیروی ویژه (Special Forces) و یک کاراکتر مزدور (Mercenary) دارد و هر یک از این کاراکترها را میتواند جداگانه Customize نماید.
پیشرفت در این بازی بسیار قابل توجه بوده و تنها به داشتن گرافیک بالا خلاصه نمیشود. انجین بازی از نو نوشته شده و تمام انیمیشنها از نو طراحی شده اند. علاوه بر آن بازی از یک موتور فیزیک بسیار خوب بهره میبرد به طوری که همه چیز را به واقعیت نزدیکتر مینماید. برای مثال تمام تجهیزاتی که یک کاراکتر به همراه دارد دارای وزن هستند و در طول بازی اگر از آنها کم شود وزن کاراکتر نیز پایینتر آمده و به حرکت سریعتر بازیکن در بازی کمک میکند. حتی آرمور (زره) های مختلف وزن های متفاوتی دارند و قابلیت های آنها باهم متفاوت است. نکته جالب دیگری که درباره فیزیک بازی میتوان گفت این است که وقتی شما نارنجکی را پرتاب میکنید از فرود آمادن تا ایستادن آن بستگی به سطحی دارد که نارنجک روی آن فرود میآید، اگر این نارنجک روی سطحی کج فرود آید روی آن قل میخورد و این شامل تمام آبجکتهای داخل بازی است.
در ساخت کاراکتر هیچ کاربری نسبت به سایرین برتری یا محدودیت نداشته و از ابتدا تمامی بازیکنان به تمامی اسلحه ها و کاموها و .. دسترسی دارند. Seth Luisi از طراحان بازی در این باره میگوید: "ما نمیخواستیم بازیکنان محدودیتی یا مزیتی نسبت به سایرین در هنگام شروع بازی داشته باشند. ما میخواستیم همه چیز عادلانه و مساوی باشد تا اگر بازیکنی بود که مدتی بعداز عرضه بازی خواست به جمع بازیکنان SOCOM ملحق شود و حتی ممکن است آن بازیکن از همان ابتدا بازیکن خوبی باشد، محدودیت در انتخاب اسلحه و تجهیزات اشتیاق او را برای مبارزه از بین ببرد."
از امکانات منحصر به فرد دیگر در بازی امکان Voice میباشد. در بازی میکروفنشما همیشه باز است. اما مراقب باشید که اگر فریاد بزنید و یا بلند صحبت کنید دشمن ممکن است صدای شما را شنید و جایتان لو برود. این ویژگی جذاب به منظور القا حس شدید حضور در میدان نبرد در بازی قرار داده شده. پس مراقب باشید که دشمن در کمین است و صدایتان در بازی به گونهای پخش خواهد شد که گویی کاراکترتان حرف میزند و آن سیستم قدیمی داشتن وویس در بازی ها دیگر معنی ندارد.
SOCOM همیشه یک اکشن تاکتیکی سوم شخص بوده و برای جذب بازیکنان جدید در این شماره حالت Over the Shoulder Camera نیز در کنار حالت کلاسیک سوم شخص قرار داده شده.
یکی دیگر از ویژگیهای جالب در بازی استفاده مبتکرانه تیم از قابلیت Motion Sensing در بازی است. در بیشتر بازی های امروز برای شلیک از پشت سنگر (دیوار، یا هرچیزی که بتوان پشت آن قایم شد) نیاز به استفاده از دکمه های اضافه هستیم. اما در SOCOM این قابلیت در قالبی پویا با استفاده از حسگرهای SIXAXIS صورت میگیرد و بستگی به حالت نگهداشتن دسته در دستان بازیکن دارد که به او اجازه میدهد بدون کوچکترین عمل اضافه و یا استفاده از کلیدهای جهتدار (D-Pad) از پشت سنگر نشانهگیری و شلیک نماید.
نظر بیشتر وب سایتهای معتبر در زمینه بازی نسبت به این بازی مثبت است و آنهایی که مانند Giant Bomb، GameSpot و ... توانستند در E3 آنرا تجربه کنند از آن به عنوان عنوانی که میتواند PSN را به مکانی شلوغ و پرهیاهو مبدل کند یاد کردهاند.
از نکات مثبت این سری همواره Community و تعامل و ارتباط نزدیک بین طرفداران و سازندگان بازی بوده است. سازندگان بازی خود را جزوی جدا و یا بالاتر از بازیکنان نمیدانند و معتقدند تعامل با طرفداران و استفاده از نظرات آنها همیشه در بهبود سری SOCOM موثر بوده است و این دستاوردی است که هرگز از دست نخواهیم داد.
در SOCOM: Confrontation هر کاربر یک پروفایل در وب سایت SOCOM.com خواهد داشت و تمام امتیازات و دستاوردهای وی در پروفایلش در این سایت ثبت خواهد شد. لوییسی در اینباره اینطور میگوید: "اکانت SOCOM همان اکانت PSN شما خواهد و تمام عملکرد شما در صفحه شخصیات در SOCOM.com ثبت خواهد شد به این ترتیب اگر شما میتوانید در کل کلهایتان با سایرین مدرک مستندی داشته باشید."
بعداز تشکیل کلن هر یا عضویت در یک کلن، هر کلن تنها میتواند به عضویت یک نیروی ویژه دربیاید و میتواند آرم مخصوص به خود را داشته باشد. و هر کلن لیدربوردی دارد که عملکرد کلن و اعضای آن از آنجا قابل دیدن خواهد بود.
این بازی 14 اکتبر عرضه خواهد شد و هم اکنون در مرحله Closed Beta testing به سر میبرد و Open Beta Test آن نیز از ابتدای سپتامبر برای کسانی که از GameStop بازی را پیشخرید کردهاند و یا اپیزود ماه جون Qore را خریده باشند و یا مشترک یک سال Qore شده باشند شروع خواهد شد.
SOCOM: Confrontation در سه نوع باندل متفاوت قابل تهیه است. باندل اول SOCOM: Confrontation بر روی Blu-Ray به همراه یک هدست بلوتوث جدید و قابل استفاده با گوشیهای تلفن همراه که قیمت این باندل 60 دلار تعیین شده، باندل دوم بدون هدست به قیمت 40 دلار و باندل سوم یا در حقیقت نسخه دریافت دیجیتال از PSN که آن هم به قیمت 40 دلار خواهد بود.
تهیه و تنظیم: وینبلید دارکفیلد (Gwynbleidd Darkfield)
خطر!: هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر منبع و نام نویسنده موستوجب نفرین هولناک Darkfield's Black Curse میباشد!