Resident Evil 4 HD
Resident Evil 4 که عکس العمل های قوی ای در میان هواداران خود برانگیخته بود، توانسته قسمتی باشد که تغییرات را در پیوستگی بازی رقم زده است. شینجی میکامی، سازنده ی بازی، بناهای قدیمی را رها کرده و به سوی محیط های بازتر روی آورده است. او برای دمیدن روح تازه ای به بازی خود برای دومین بار، همه چیز را موشکافانه بررسی کرده است. نتیجه حیرت آور بود و برای همیشه ژانر survival-horror را تحت تاثیر قرار داد. آیا این برای ما دلیلی کافی است تا آن را به صورت 720p پیشنهاد کنیم؟ پاسخ مثبت است.
دلیل اینکه Resident Evil 4 تا این حد معروف است سناریوی آن نیست. درست است، ما در آن با قهرمان Resident Evil 2، لئون اس کندی، مواجه هستیم که از جانب رئیس جمهور ایالات متحده برای یافتن دختر ربوده شده اش رهسپار اسپانیا شده است. اما سوای آن، چیز خاصی دست ما را نمی گیرد. این داستان معمولی لااقل این شایستگی را دارد که المان هایی را که در بازی های قبل غایب بوده اند، به همراه داشته باشد. اول از همه، جو بازی التقاطی تر و خصوصا اروپایی تر از قبل شده است. تاثیرات سینماتوگرافیگ نیز واضح هستند که به ما این اجازه را می دهد تا مثلا با دشمنانی بسیار متنوع تر و هیولاهایی که تشابه زیادی با غول های ارباب حلقه ها دارند، مواجه شویم. در درجه ی دوم، ما در طی قسمت اعظمی از بازی باید مراقب دخترکی کم هوش باشیم که همانطور که می دانید، چیز جالبی نیست. هرچند اشلی به هر حال علی رغم حماقت ها، جاهایی هم به درد می خورد. در واقع، این بانو این شایستگی را دارد که تاثیرات استرس را تشدید کند از آنجایی که شما باید اکثرا مراقب او باشید که تا به دست اولین که کسی که از راه می رسد، ربوده نشود. با وجود این، پس از ازسر گذراندن دو آدم ربایی، همه چیز چنان اغراق آمیز جلوه می کند که ما پیش از آنکه به دنبال او برویم، آن دختر را در یکی از کانتینرهای زباله ای که تقریبا در همه جای بازی برای نظافت محله پیدا می شود رها می کنیم. در هر حال، حضور این دخترک برای گذر از برخی درها یا به راه انداختن برخی مکانیسم ها ضروری به نظر می رسد.
برتری واقعی این اثر در عین حال، در دقت و موشکافی در میزانسن و ریتم پرتحرک آن که کمتر زمان مرده ای دارد، قرار می گیرد. اگرهم ما در چند تله ی رفت و برگشتی بازی بیافتیم، این موارد بسیار نادر خواهد بود. به این ترتیب حاصل کار نیز موثرتر است همچنان که صحنه های پرطرفدار با سرعتی باورنکردنی در پی هم قرار می گیرند. همچنین، میکامی در حالی که فرم و گیم پلی بازی را صیقل می دهد، به ساگای خود حیات مجددی واقعی داده که بسیار لازم به نظر می رسید از آنجا که این سری بازی نیاز به خونی تازه برای دوام خود داشت. با در کنارهم قرار دادن نوآوری های جدید خرید و فروش سلاح، ارتقای آنها، صحنه های Quick-time Event بدون اینکه زاویه ی دید جدید برای بازی کردن فراموش بشود، Resident Evil 4 با درخشش خاصی نسبت به شماره های پیشین خود، خود نمایی می کند. چه خوشمان بیاید و چه نه، نمی توان منکر این قضیه شد که نتیجه ی کار تاثیری شگرفی را در زمان خود برجای گذاشت. هرچند، می توان از خود پرسید که آیا ایده ی این اقتباس موفقیت آمیز بوده یا خیر؟ از نگاه Capcom که شکی نیست، اما از نگاه بازی کنندگان چطور؟
شفاف و خلاصه، اگر شما این بازی را روی Gamecube، PS2 یا Wii دارید، دلیل خاصی مشاهده نمی شود که شما را به سمت خرید این عنوان روی PS3 و Xbox 360 هدایت کند، از آنجا که کار انجام شده توسط گروه ژاپنی در پرداخت بافت ها و گذار به 720p خلاصه می شود. از آنجا که این شیوه ی انتقال صرفا به موارد کمی محدود می شود، ما اینجا ازینکه همانند Resident Evil 5 دارای کنترل نوع دوم نیست تاسف می خوریم. اما همچنان باید از نرمی و روانی بازی لذت برد، هرچند که با استانداردهای حاضر همانند Deadspace فاصله ی زیادی دارد. همچنین باید گفت که ورژن HD بازی Resident Evil 4، با 20 ساعت گیم پلی، سناریوی Ada، با عنوان Separate Ways، را نیز در خود دارد، که قبلا تنها روی PS2 قابل دسترسی بود. درنهایت، به غیر از رنگینگ آنلاین، به عاشقان تروفی این را متذکر شویم که امکان باز کردن 12 مورد آن وجود دارد. البته این مقدار با توجه به محتوای دست نخورده ی آن کم است، اما اگر این جزئیات را در کنار اندکی بیش از 20 یورو هزینه ی بازی قرار دهیم، می بینیم که برای ما یک بازی بزرگ، که نشانگرزمان خود است، یک ساگا و میلیون ها طرفدار آن در سراسر دنیا باقی می ماند.
----------------------------
منبع
نوشته شده: 20 سپتامبر 2011
ترجمه شده: 22 سپتامبر 2011
Resident Evil 4 که عکس العمل های قوی ای در میان هواداران خود برانگیخته بود، توانسته قسمتی باشد که تغییرات را در پیوستگی بازی رقم زده است. شینجی میکامی، سازنده ی بازی، بناهای قدیمی را رها کرده و به سوی محیط های بازتر روی آورده است. او برای دمیدن روح تازه ای به بازی خود برای دومین بار، همه چیز را موشکافانه بررسی کرده است. نتیجه حیرت آور بود و برای همیشه ژانر survival-horror را تحت تاثیر قرار داد. آیا این برای ما دلیلی کافی است تا آن را به صورت 720p پیشنهاد کنیم؟ پاسخ مثبت است.
دلیل اینکه Resident Evil 4 تا این حد معروف است سناریوی آن نیست. درست است، ما در آن با قهرمان Resident Evil 2، لئون اس کندی، مواجه هستیم که از جانب رئیس جمهور ایالات متحده برای یافتن دختر ربوده شده اش رهسپار اسپانیا شده است. اما سوای آن، چیز خاصی دست ما را نمی گیرد. این داستان معمولی لااقل این شایستگی را دارد که المان هایی را که در بازی های قبل غایب بوده اند، به همراه داشته باشد. اول از همه، جو بازی التقاطی تر و خصوصا اروپایی تر از قبل شده است. تاثیرات سینماتوگرافیگ نیز واضح هستند که به ما این اجازه را می دهد تا مثلا با دشمنانی بسیار متنوع تر و هیولاهایی که تشابه زیادی با غول های ارباب حلقه ها دارند، مواجه شویم. در درجه ی دوم، ما در طی قسمت اعظمی از بازی باید مراقب دخترکی کم هوش باشیم که همانطور که می دانید، چیز جالبی نیست. هرچند اشلی به هر حال علی رغم حماقت ها، جاهایی هم به درد می خورد. در واقع، این بانو این شایستگی را دارد که تاثیرات استرس را تشدید کند از آنجایی که شما باید اکثرا مراقب او باشید که تا به دست اولین که کسی که از راه می رسد، ربوده نشود. با وجود این، پس از ازسر گذراندن دو آدم ربایی، همه چیز چنان اغراق آمیز جلوه می کند که ما پیش از آنکه به دنبال او برویم، آن دختر را در یکی از کانتینرهای زباله ای که تقریبا در همه جای بازی برای نظافت محله پیدا می شود رها می کنیم. در هر حال، حضور این دخترک برای گذر از برخی درها یا به راه انداختن برخی مکانیسم ها ضروری به نظر می رسد.
برتری واقعی این اثر در عین حال، در دقت و موشکافی در میزانسن و ریتم پرتحرک آن که کمتر زمان مرده ای دارد، قرار می گیرد. اگرهم ما در چند تله ی رفت و برگشتی بازی بیافتیم، این موارد بسیار نادر خواهد بود. به این ترتیب حاصل کار نیز موثرتر است همچنان که صحنه های پرطرفدار با سرعتی باورنکردنی در پی هم قرار می گیرند. همچنین، میکامی در حالی که فرم و گیم پلی بازی را صیقل می دهد، به ساگای خود حیات مجددی واقعی داده که بسیار لازم به نظر می رسید از آنجا که این سری بازی نیاز به خونی تازه برای دوام خود داشت. با در کنارهم قرار دادن نوآوری های جدید خرید و فروش سلاح، ارتقای آنها، صحنه های Quick-time Event بدون اینکه زاویه ی دید جدید برای بازی کردن فراموش بشود، Resident Evil 4 با درخشش خاصی نسبت به شماره های پیشین خود، خود نمایی می کند. چه خوشمان بیاید و چه نه، نمی توان منکر این قضیه شد که نتیجه ی کار تاثیری شگرفی را در زمان خود برجای گذاشت. هرچند، می توان از خود پرسید که آیا ایده ی این اقتباس موفقیت آمیز بوده یا خیر؟ از نگاه Capcom که شکی نیست، اما از نگاه بازی کنندگان چطور؟
شفاف و خلاصه، اگر شما این بازی را روی Gamecube، PS2 یا Wii دارید، دلیل خاصی مشاهده نمی شود که شما را به سمت خرید این عنوان روی PS3 و Xbox 360 هدایت کند، از آنجا که کار انجام شده توسط گروه ژاپنی در پرداخت بافت ها و گذار به 720p خلاصه می شود. از آنجا که این شیوه ی انتقال صرفا به موارد کمی محدود می شود، ما اینجا ازینکه همانند Resident Evil 5 دارای کنترل نوع دوم نیست تاسف می خوریم. اما همچنان باید از نرمی و روانی بازی لذت برد، هرچند که با استانداردهای حاضر همانند Deadspace فاصله ی زیادی دارد. همچنین باید گفت که ورژن HD بازی Resident Evil 4، با 20 ساعت گیم پلی، سناریوی Ada، با عنوان Separate Ways، را نیز در خود دارد، که قبلا تنها روی PS2 قابل دسترسی بود. درنهایت، به غیر از رنگینگ آنلاین، به عاشقان تروفی این را متذکر شویم که امکان باز کردن 12 مورد آن وجود دارد. البته این مقدار با توجه به محتوای دست نخورده ی آن کم است، اما اگر این جزئیات را در کنار اندکی بیش از 20 یورو هزینه ی بازی قرار دهیم، می بینیم که برای ما یک بازی بزرگ، که نشانگرزمان خود است، یک ساگا و میلیون ها طرفدار آن در سراسر دنیا باقی می ماند.
----------------------------
منبع
نوشته شده: 20 سپتامبر 2011
ترجمه شده: 22 سپتامبر 2011
آخرین ویرایش: