Call of Duty Modern Warfare 2 با سر و صدای زیاد بالاخره منتشر شد و هرچند گیمرهای کنسولدار خیلی خوشحال به نظر میرسن، اما کامیونیتی پیسی چندان که چه عرض کنم، اصلا از این بازی راضی نیست. نکته فاجعهبار اینه که نه تنها کسایی که بازی رو دزدیدن، بلکه کسایی که نسخه اصلی بازی رو دارند با مشکلات عجیب و غریبی روبرو هستند و چیزی که قضیه رو بدتر میکنه عدم پاسخگویی IW به این مشکلاته (توصیه میکنم سری به انجمنهای IW بزنید!)
لیست زیر مجموعه نسبتا کاملی از مشکلات Modern Warfare 2ست که به لطف دوستان ما در این سایت درست شده و نسبتا کاملم هست.
الف) مشکلات نصب
1- نخواندن دیویدی
بازی در دو دیویدی عرضه شده است اما گزارشهای متعددی در مورد خوانده و اجرا نشدن دیویدی دوم بازی اعلام شده است. در این صورت تنها راهی که مسئولین IW به شما توصیه خواهند کرد تعویض درایو یا دانلود بازی از استیم است.
2- استیم اجباری
استفاده از استیم اجباریست. حتی کسی که بازی را بصورت دیویدی خرید کرده است برای استفاده از آپدیتها، پچها و... باید از استیم استفاده کنید.
3- مشکل با ویندوز 7 64-bit
گزارشات متعددی از مشکل اجرا نشدن یا بد اجرا شدن بازی روی ویندوز 7 موجود است
4- فایلهای ناقص
با توجه به ضعیف بودن پروسه نصب بازی، در بسیاری از موارد در میان حالت تکنفره بازی و در تک و توک مواردی در حالت مالتیپلیر با یک پیغام مبنی بر اینکه فایل مورد نیاز برای ادامه بازی موجود نیست کرش میکند.
5- پچهای بیحاصل
اعتراض اکثریت گیمرها به این بوده است که پچهای ارائه شده صرفا جهت دهنکجی به هکرها بوده و نه تنها جز از کار انداختن کرکها کاری نمیکنند، که به مشکلات بازی افزودهاند
ب) ثبات (Stability) بازی
1- فریز شدن بازی
بازی در موارد متعدد و بدون دلیل خاصی فریز میشود. زمان این فریزها از 5 ثانیه تا 1 دقیقه گزارش شده است.
2- نوشتههای غیرقابل خواندن
بدون شرح !
3- کرش کردن بازی
بازی بهدلایل متفاوتی بارها و بارها کرش میکند. یکی از کاربران باذوق یک مونتاژ جالب از این کرشها تهیه کرده است. (مشاهده ویدئو)
4- مشکلات با صفحه بازی
صفحه بازی بدون هیچ دلیلی شروع به فلش زدن یا لغزیدن میکند.
5- مشکل با Crossfire
در کارتهایی ATI که از Crossfire استفاده میکنند در صورت استفاده از Thermal Scope فریمریت بازی بشدت کاهش مییابد.
6- تنظیمات رزولوشن
تنها در صوتی که در cfg بازی تغییراتی ایجاد کنید میتوانید رزولوشن بازی را تنظیم کنید، ضمنا حتی در صورت تنظیم رزولوشن ممکن است بازی کرش کند.
ج) مشکلات عمومی
1- قیمت بازی
بازی برای نسخه پیسی 10 دلار از همه بازیها با همین کیفیت گرانتر هستند. همچنین گیمرهای استرالیایی مجبورند برای این بازی 90 دلار بپردازند !!
2- پشتیبانی ضعیف
بهطور قطع همه میگویند که پاسخگویی IW به این مشکلات صفر بوده است. حتی گفته میشود که خجالتآورترین پاسخ تاریخ پشتیبانی بازیهای رایانهای در مورد این مشکلات توسط اعضای IW داده شده است
3- nViDIA SLI
بله، بازی از SLI پشتیبانی نمیکند. یعنی اگر شما تمام سرمایهتان را برای خریدن سه کارت گرافیک SLI استفاده کردهاید، الان فقط از یکی از آنها میتوانید استفاده میکنید.
4- Command Console درکار نیست
این بازی هیچ CC رسمی ندارد، هرچند هکرها توانستهاند این امکان را برای ما به ارمغان بیاورند. این یعنی شما هیچ کنترلی روی بازی ندارید
5- Field Of Vision/Field Of View
در شرایط عادی FoV روی 65 درجه تنظیم شده است. این FoV برای شرایطی است که بازیکن دور از صفحه نمایش نشسته باشد (یعنی سازندگان حتی به خود زحمت درست پورت کردن بازی از روی کنسول را ندادهاند!!!) بنابراین 65 درجه برای پیسیگیمرها که فاصله کمی از صفحه نمایش دارند زجرآور خواهد بود. FoV نیز تنها از طریق cfg قابلتغییر است و با این وجود نیز میتوان آن را به بیشتر از 75 تغییر داد، چراکه باعث بههم ریختن دوربینها، هدفگیری و... میشود
6- تک پروفایل بودن بازی
اگر اعضای خانواده یا حتی خود شما بخواهید با یک پروفایل دیگر بازی کنید، باید دوباره بازی را بخرید!
7- ذخیره نشدن پروفایل
بر خلاف گفته سازنده بازی که گفته بودند پروفایل شما روی Steam Cloud ثبت میشود، با از تغییر سیستم عامل پروفایل شما نیز از بین میرود و هکرها هم توانستهاند دسترسی به درجات بالا را امکانپذیر کردهاند: یعنی اطلاعات شما روی سیستم ذخیره میشود نه روی Steam Cloud
8- هیچ مودی در کار نیست
با نبودن ابزار مود سازی، یعنی هیچ حالت ساخته کاربری در اختیار هیچکس نخواهد بود، مگر اینکه سازنده این مود بخواهد موتور بازی را هک کند !
9- خم شدن در کار نیست
در نسخههای پیشین شما میتوانستید (به صورت پیشفرض) با کلیدهای E و Q به راست و چپ خم شوید و بدون در معرض خطر دادن جانتان بجنگید، این امکان در MWII وجود ندارد.
بخش بعدی: مالتیپلیر
د) مشکلات مالتیپلیر
1- نبود سرور اختصاصی (Dedicated)
اولین و مهمترین مشکل حالت مالتیپلیر بازی نبود سرورهای اختصاصی و استفاده از IWNet است و این یعنی شما سرور دلخواهی نخواهید داشت تا بتوانید بر اساس اختیار خود در سروری با مود مورد نظرتان و یا افرادی که میدانید در آن سرور خواهد بود بازی کنید؛ و متعاقبا یعنی امکان مرور و انتخاب بین سرورها وجود ندارد
2- سیستم Matchmaking
در نبود سرور اختصاصی، بازی از یک سیستم Matchmaking بهره میبرد که عملا هیچ اختیاری برای بازیکن باقی نمیگذارد. بازیکن بهصورت اتفاقی به یک سرور هدایت میشود. شما اختیاری در مورد همبازیهایتان ندارید مگر به یک بازی خصوصی دعوت شوید. این سیستم اینگونه عمل میکند که مثلا اگر شما بخواهید TDM بازی کنید، شما و 11 نفر دیگر را که چنین خواستهای دارد در یک بازی قرار میدهد
3- اتصال Peer to Peer
با این روش، بازیکنی که بهترین کانکشن را داشته باشد به عنوان هاست انتخاب خواهد شد که تبعات زیر را به همراه خواهد داشت:
3.1- کانکشن میزبان بازی
تمام بازی به کانکشن او بستگی دارد، و مطمئنا اینترنت خانگی معمولی نمیتواند بهراحتی میزبان 11 نفر باشد، بنابراین بازیکنان دچار لگ و تاخیر خواهند شد
3.2- تعداد بازیکنان
ایجاد یک بازی بستگی به تعداد بازیکنان دارد، اگر یک بازی به حد نصاب نرسد تشکیل نخواهد شد. بنابراین اگر کسی در حوزه منطقهای شما مشغول بازی نباشد سیستم بدون توجه به سرعتتان، شما را به یک بازی در یک منطقه دیگر خواهد برد.
3.3- حالت بازی
همچنین ایجاد یک بازی به متقاضیان انجام آن بستگی دارد، اگر شما بخواهید TDM بازی کنید و دیگر افراد منطقه شما نه، برای شما جایی برای بازی وجود نخواهد داشت !
4- نوار پینگ
بر خلاف رسم معمول، این بازی بهجای نمایش عدد دقیق پینگ از یک سیستم نهچندان قوی و غیرقابل قبول تحت عنوان نوار پینگ استفاده میکند. نواری که کنار نام شما وجود دارد با چهار درجه مشخص شده است و بالاترین درجه بهترین پینگ است. نکته جالب اینجاست که آخرین نوار برای پینگ زیر 150 تنظیم شده است، یعنی اگر در یک بازی مثلا در یک کشور خارجی که پینگهای همه 20-30 است، اگر شما پینگ 149 داشته باشید پینگتان بهعنوان یک پینگ عالی شناخته میشود !!
هرچند به لطف هکرها این سیستم کمی بهبود یافته است و البته، با تغییر در cfg میتوان به پینگ عددی دست یافت.
5- کم بودن انتخابها
شما تنها میتواند با شرایط پیشفرض IWNet بازی کنید، یعنی هیچ قوانین دلخواهی در کار نیست
6- عدم وجود امکان انتخاب نقشه
سیستم بهطور دلخواه یک نقشه برای بازی انتخاب میکند، شما تنها میتوانید با رای دادن به یک نقشه دلخواه دیگر بروید
7- انتقال میزبانی
اگر میزبان بازی، بازی را ترک کند و یا شرایط او برای میزبانی توسط سیستم ضعیف شناخته شود، با وقفهای معمولا چند دقیقهای میزبانی بازی به شخص دیگری که بعد از او بهترین شرایط را دارد انتقال مییابد (حتی اگر وضعیف او خیلی ضعیفتر از میزبان اول باشد) و اگر به هر دلیلی این فرآیند به مشکل بخورد بازی کاملا قطع میشود.
8- پیوستن ناخواسته به یک بازی
اگر به هر دلیلی یک بازی را ترک کنید و دوباره بخواهید بازی کنید، در اکثر مواقع دوباره به همان بازی فرستاده میشوید
9- عدم وجود قابلیت کیک
با نبودن ادمین روی بازی، عملا هیچ نظارتی روی بازی نیست. شما تنها میتوانید بازیکن خاطی (مثلا یک کمپر) را با رای گیری بیرون کنید، علاوه بر این تضمینی وجود ندارد که او دوباره به بازی نپیوندد ( به بخش د-8 مراجعه کنید)
10- سیستم دوستان پر از باگ
سیستم دوستان و Party بازی پر از باگ و اشکالات اساسی است طوریکه تورنمت رسمی بازی بخاطر مشکل در دعوت کردن از بازیکنان به یک فضاحت تبدیل شد
بخش بعدی: مشکلات جانبی مالتیپلیر
لیست زیر مجموعه نسبتا کاملی از مشکلات Modern Warfare 2ست که به لطف دوستان ما در این سایت درست شده و نسبتا کاملم هست.
الف) مشکلات نصب
1- نخواندن دیویدی
بازی در دو دیویدی عرضه شده است اما گزارشهای متعددی در مورد خوانده و اجرا نشدن دیویدی دوم بازی اعلام شده است. در این صورت تنها راهی که مسئولین IW به شما توصیه خواهند کرد تعویض درایو یا دانلود بازی از استیم است.
2- استیم اجباری
استفاده از استیم اجباریست. حتی کسی که بازی را بصورت دیویدی خرید کرده است برای استفاده از آپدیتها، پچها و... باید از استیم استفاده کنید.
3- مشکل با ویندوز 7 64-bit
گزارشات متعددی از مشکل اجرا نشدن یا بد اجرا شدن بازی روی ویندوز 7 موجود است
4- فایلهای ناقص
با توجه به ضعیف بودن پروسه نصب بازی، در بسیاری از موارد در میان حالت تکنفره بازی و در تک و توک مواردی در حالت مالتیپلیر با یک پیغام مبنی بر اینکه فایل مورد نیاز برای ادامه بازی موجود نیست کرش میکند.
5- پچهای بیحاصل
اعتراض اکثریت گیمرها به این بوده است که پچهای ارائه شده صرفا جهت دهنکجی به هکرها بوده و نه تنها جز از کار انداختن کرکها کاری نمیکنند، که به مشکلات بازی افزودهاند
ب) ثبات (Stability) بازی
1- فریز شدن بازی
بازی در موارد متعدد و بدون دلیل خاصی فریز میشود. زمان این فریزها از 5 ثانیه تا 1 دقیقه گزارش شده است.
2- نوشتههای غیرقابل خواندن
بدون شرح !
3- کرش کردن بازی
بازی بهدلایل متفاوتی بارها و بارها کرش میکند. یکی از کاربران باذوق یک مونتاژ جالب از این کرشها تهیه کرده است. (مشاهده ویدئو)
4- مشکلات با صفحه بازی
صفحه بازی بدون هیچ دلیلی شروع به فلش زدن یا لغزیدن میکند.
5- مشکل با Crossfire
در کارتهایی ATI که از Crossfire استفاده میکنند در صورت استفاده از Thermal Scope فریمریت بازی بشدت کاهش مییابد.
6- تنظیمات رزولوشن
تنها در صوتی که در cfg بازی تغییراتی ایجاد کنید میتوانید رزولوشن بازی را تنظیم کنید، ضمنا حتی در صورت تنظیم رزولوشن ممکن است بازی کرش کند.
ج) مشکلات عمومی
1- قیمت بازی
بازی برای نسخه پیسی 10 دلار از همه بازیها با همین کیفیت گرانتر هستند. همچنین گیمرهای استرالیایی مجبورند برای این بازی 90 دلار بپردازند !!
2- پشتیبانی ضعیف
بهطور قطع همه میگویند که پاسخگویی IW به این مشکلات صفر بوده است. حتی گفته میشود که خجالتآورترین پاسخ تاریخ پشتیبانی بازیهای رایانهای در مورد این مشکلات توسط اعضای IW داده شده است
3- nViDIA SLI
بله، بازی از SLI پشتیبانی نمیکند. یعنی اگر شما تمام سرمایهتان را برای خریدن سه کارت گرافیک SLI استفاده کردهاید، الان فقط از یکی از آنها میتوانید استفاده میکنید.
4- Command Console درکار نیست
این بازی هیچ CC رسمی ندارد، هرچند هکرها توانستهاند این امکان را برای ما به ارمغان بیاورند. این یعنی شما هیچ کنترلی روی بازی ندارید
5- Field Of Vision/Field Of View
در شرایط عادی FoV روی 65 درجه تنظیم شده است. این FoV برای شرایطی است که بازیکن دور از صفحه نمایش نشسته باشد (یعنی سازندگان حتی به خود زحمت درست پورت کردن بازی از روی کنسول را ندادهاند!!!) بنابراین 65 درجه برای پیسیگیمرها که فاصله کمی از صفحه نمایش دارند زجرآور خواهد بود. FoV نیز تنها از طریق cfg قابلتغییر است و با این وجود نیز میتوان آن را به بیشتر از 75 تغییر داد، چراکه باعث بههم ریختن دوربینها، هدفگیری و... میشود
6- تک پروفایل بودن بازی
اگر اعضای خانواده یا حتی خود شما بخواهید با یک پروفایل دیگر بازی کنید، باید دوباره بازی را بخرید!
7- ذخیره نشدن پروفایل
بر خلاف گفته سازنده بازی که گفته بودند پروفایل شما روی Steam Cloud ثبت میشود، با از تغییر سیستم عامل پروفایل شما نیز از بین میرود و هکرها هم توانستهاند دسترسی به درجات بالا را امکانپذیر کردهاند: یعنی اطلاعات شما روی سیستم ذخیره میشود نه روی Steam Cloud
8- هیچ مودی در کار نیست
با نبودن ابزار مود سازی، یعنی هیچ حالت ساخته کاربری در اختیار هیچکس نخواهد بود، مگر اینکه سازنده این مود بخواهد موتور بازی را هک کند !
9- خم شدن در کار نیست
در نسخههای پیشین شما میتوانستید (به صورت پیشفرض) با کلیدهای E و Q به راست و چپ خم شوید و بدون در معرض خطر دادن جانتان بجنگید، این امکان در MWII وجود ندارد.
بخش بعدی: مالتیپلیر
د) مشکلات مالتیپلیر
1- نبود سرور اختصاصی (Dedicated)
اولین و مهمترین مشکل حالت مالتیپلیر بازی نبود سرورهای اختصاصی و استفاده از IWNet است و این یعنی شما سرور دلخواهی نخواهید داشت تا بتوانید بر اساس اختیار خود در سروری با مود مورد نظرتان و یا افرادی که میدانید در آن سرور خواهد بود بازی کنید؛ و متعاقبا یعنی امکان مرور و انتخاب بین سرورها وجود ندارد
2- سیستم Matchmaking
در نبود سرور اختصاصی، بازی از یک سیستم Matchmaking بهره میبرد که عملا هیچ اختیاری برای بازیکن باقی نمیگذارد. بازیکن بهصورت اتفاقی به یک سرور هدایت میشود. شما اختیاری در مورد همبازیهایتان ندارید مگر به یک بازی خصوصی دعوت شوید. این سیستم اینگونه عمل میکند که مثلا اگر شما بخواهید TDM بازی کنید، شما و 11 نفر دیگر را که چنین خواستهای دارد در یک بازی قرار میدهد
3- اتصال Peer to Peer
با این روش، بازیکنی که بهترین کانکشن را داشته باشد به عنوان هاست انتخاب خواهد شد که تبعات زیر را به همراه خواهد داشت:
3.1- کانکشن میزبان بازی
تمام بازی به کانکشن او بستگی دارد، و مطمئنا اینترنت خانگی معمولی نمیتواند بهراحتی میزبان 11 نفر باشد، بنابراین بازیکنان دچار لگ و تاخیر خواهند شد
3.2- تعداد بازیکنان
ایجاد یک بازی بستگی به تعداد بازیکنان دارد، اگر یک بازی به حد نصاب نرسد تشکیل نخواهد شد. بنابراین اگر کسی در حوزه منطقهای شما مشغول بازی نباشد سیستم بدون توجه به سرعتتان، شما را به یک بازی در یک منطقه دیگر خواهد برد.
3.3- حالت بازی
همچنین ایجاد یک بازی به متقاضیان انجام آن بستگی دارد، اگر شما بخواهید TDM بازی کنید و دیگر افراد منطقه شما نه، برای شما جایی برای بازی وجود نخواهد داشت !
4- نوار پینگ
بر خلاف رسم معمول، این بازی بهجای نمایش عدد دقیق پینگ از یک سیستم نهچندان قوی و غیرقابل قبول تحت عنوان نوار پینگ استفاده میکند. نواری که کنار نام شما وجود دارد با چهار درجه مشخص شده است و بالاترین درجه بهترین پینگ است. نکته جالب اینجاست که آخرین نوار برای پینگ زیر 150 تنظیم شده است، یعنی اگر در یک بازی مثلا در یک کشور خارجی که پینگهای همه 20-30 است، اگر شما پینگ 149 داشته باشید پینگتان بهعنوان یک پینگ عالی شناخته میشود !!
هرچند به لطف هکرها این سیستم کمی بهبود یافته است و البته، با تغییر در cfg میتوان به پینگ عددی دست یافت.
5- کم بودن انتخابها
شما تنها میتواند با شرایط پیشفرض IWNet بازی کنید، یعنی هیچ قوانین دلخواهی در کار نیست
6- عدم وجود امکان انتخاب نقشه
سیستم بهطور دلخواه یک نقشه برای بازی انتخاب میکند، شما تنها میتوانید با رای دادن به یک نقشه دلخواه دیگر بروید
7- انتقال میزبانی
اگر میزبان بازی، بازی را ترک کند و یا شرایط او برای میزبانی توسط سیستم ضعیف شناخته شود، با وقفهای معمولا چند دقیقهای میزبانی بازی به شخص دیگری که بعد از او بهترین شرایط را دارد انتقال مییابد (حتی اگر وضعیف او خیلی ضعیفتر از میزبان اول باشد) و اگر به هر دلیلی این فرآیند به مشکل بخورد بازی کاملا قطع میشود.
8- پیوستن ناخواسته به یک بازی
اگر به هر دلیلی یک بازی را ترک کنید و دوباره بخواهید بازی کنید، در اکثر مواقع دوباره به همان بازی فرستاده میشوید
9- عدم وجود قابلیت کیک
با نبودن ادمین روی بازی، عملا هیچ نظارتی روی بازی نیست. شما تنها میتوانید بازیکن خاطی (مثلا یک کمپر) را با رای گیری بیرون کنید، علاوه بر این تضمینی وجود ندارد که او دوباره به بازی نپیوندد ( به بخش د-8 مراجعه کنید)
10- سیستم دوستان پر از باگ
سیستم دوستان و Party بازی پر از باگ و اشکالات اساسی است طوریکه تورنمت رسمی بازی بخاطر مشکل در دعوت کردن از بازیکنان به یک فضاحت تبدیل شد
بخش بعدی: مشکلات جانبی مالتیپلیر
Last edited by a moderator: