مقدمه
شاید قبل از این که درباره این بازی چیزی دانسته باشید خیال میکردید که این بازی سری جدیدی از gta است که در قدیم اتفاق می افتد ام پس از مدتی راکستار کمی درباره بازی اطلاعاتی را منتشر کرد که معلوم شد این بازی gta نیست.اما به همین راحتی نخواهید توانست که از این بازی دل بکنید.خب دلایل زیادی را میتوان برای این کار نام برد اولین دلیل این است که این بازی را راکستار خواهد ساخت و از دلایل دیگر به معروف بودن این شرکت میتوان اشاره کرد که بازی هایی چون Red Dead Redemption و مکس پین را خلق کرده است.پس برای این عنوان هم باید انتظار کشید تا شاهکار جدید راکستار را از نزدیک دید.اما نمیتوان از رقیب های این بازی هم گذشت کرد.همانطور که می دانید امسال سال بازی های رایانه ای است و شرکت ها و بازی ها رقابت سختی را برای پرفروش شدن و برتر شدن در بین مردم دارند.اما بیشتر گیمر ها هم از سبک open-world خوششان می آید پس راکستار می تواند به این عنوانش امیدوار باشد.
Team Bondi از توسئه دهندگان این بازی خواهد البته نمی توان گفت که یکی از توسئه دهندگان این بازی چون که این بازی فقط یک توسئه دهنده و ناشر دارد که آن هم راکستار و Team Bondi است.از لحاظ سبک open-world هم اگر بخواهیم صحبت کنیم هیچ شرکتی نمیتواند با راکستار از لحاظ این سبک رقابت داشته باشد.شاید هم شما در مدتی پیش رقیب های سختی چون 2k games را برای این شرکت مشاهده کرده باشید که با عنوان بزرگی چون مافیا 2 آمد اما باز هم نتوانست که با راکستار رقابت داشته باشد.سری جی تی ای هم که همیشه توانسته عنوان ((پرفروشترین)) را به خود بدهد.درباره Red Dead Redemption همانطور که میدانید این بازی به عنوان برترین بازی سال 2010 بود و فروشی فوق العاده را داشت.این بازی در ابتدا در سال 2004 توسط Team Bondi معرفی شده بود که خود این شرکت گفته بود که این بازی قرار است فقط برای ps3 منتشر شود و برای xbox یا pc منتشر نخواهد شد.اما پس از مدتی این شرکت با جلسه هایی که با اعضای شرکت انجام داد تصمیم گرفت که این بازی را برای xbox 360 هم منتشر کند.البته تائید شدن این عنوان برای xbox 360 4 سال به طول انجامید تا تائید شد.
داستان بازی
داستان درباره یک جوان کم سن و سال به نام Cole Phelps است(بازیگر معروفی به نام Aaron Stat) که با توجه با جوانی اش یک عجوبه است.او در طول جنگ جهانی دوم مدال های بسیاری را گرفته و دشمنان زیادی را نابود کرده است.حال پس از چند سال او مشغول به کار پلیسی است و یک پلیس بسیار خشن و سخت گیر است.اگر توجه کرده باشید تمام عنوان های راکستار درباره یک شخص خرابکار بوده است اما اینبار داستان درباره یک شخص پلیس است و میتوان تغیراتی که راکستار به سیستم خود داده است را به خوبی مشاهده کرد.راکستار برای این که به داستان بازی لذت ببخشد از پرونده های واقعی آن زمان استفاده کرده است یعنی این که شما در طول مراحل بازی پرونده های واقعی آن زمان را باید مورد بررسی قرار دهید.اما مشکلات آن زمان را نمیتوان به همین راحتی رها کرد.همانطور که میدانید در دهه 40 پلیس های آمریکا از کثیف ترین پلیس های جهان به شمار می آمدند و بسیار قمار باز بودند و به خاطر رشوه های بسیار کلان حاضر بودند که پرونده های جنایی را بفروشند.
پس این دوران را میتوان یکی از بدترین زمان ها برای نیروی LAPD دانست.اما همانطور که گفتیم Cole بسار در کارش دقیق و سخت گیر است.پس به هر نحف ممکن در طول بازی سعی می کند که جلوی این پلیس های رشوه گیر را بگیرد و در صورتی که نتواند حتی آنان را بکشد و نابود کند.کول در طول بازی باید پرونده هایی که در رابطه با جنایت های وحشتناک و بسیار فجیه است را مورد بررسی قرار بدهد.او باید با این کار به نتیجه های مربوط به پرونده برسد و بالاخره از راز پرونده هایش رمزگشایی کند.ابته برای این که شما دست خالی نباشید ابزاری را در اختیار خواهید داشت تا بتوانید راحتر به جستجو بپردازید و خرابکاران را دستگیر کنید.برخی از قسمت های بازی را میتوان به صورت نوشته به تصویر کشاند.همانند متن زیر:
فیلیپس با همکارش مشغول رسدگی به یک قتل هستند.قتل در یک پارکینگ سر باز رخ داده است.در پارکینگ یک ماشین که در آن پر از خون است دیده میشود که این ماشین برای شخصی به نام Hoga است.او دیروز یک خوک زنده را از یک مغازه خریداری کرده است.فیلیپس مشغول تفکر است که Hoga کیست و برای چه دیروز خوکی زنده را خرده است.داستان به جا هایی عجیب کشیده میشود.فیلیپس به جای این که به فکر گم شدن جنازه باشد به خوکی که گم شئه است فکر میکند که چرا این خوک گم شده؟.این ها بخش هایی از مراحلیست که شما در پیش خواهید داشت.همانطور که می بینید سازنده سعی بر این داشته که داستان ار به تصویر بکشاند.
گرافیک و نورپردازی
بحث گرافیک بازی بسیار گسترده است و یکی از دلایلی میتواند باشد که بازی را موفق خواهد گرداند.استفاده از موتور ویژه راکستار در بازی یعنی RAGE بازی را فوق العاده از این لحاظ قوی جلوه داده.یکی از مسائل دیگر گرافیکی بازی بازسازی دوباره لوس آنجلس میباشد که این کا فوق العاده سخت است.در ساخت بازی هرکس وظیفه خود را بر گردن دارد.این بخش به عهده شخصی به نام Wood است واو وظیفه طراحی دوباره شهر را خواهد داشت.به گفته او لوس آنجلس بسیار بزرگتر از شهر هایی میباشد که در بازی هایی همچون جی تی ای طراحی شده.در جی تی ای شما در اکثر ساختمان ها نمی توانستید بروید و فقط به صورت نما بودند اما در این بازی بیشتر ساختمان ها باز خواهند بود و شما به راحتی میتواند به درون آن ها پا بگزارید.البته این کار به همین راحتی نبود.آنها با تحقیقات بسیاری تصاویری بسیار زیاد را از محیط لوس آنجلس جمع کرده و بعد از آن مشغول طراحی شهر شدند.در این کار ها بسیار هزینه شده است.حتی بسیاری از چهره های معروف هالیود در آن زمان هم بطور خیلی دقیق طراحی شده است.شاید شنیده باشید که در شهر بزرگ لوس آنجلس بزرگراه ها و اتوبان های زیادی وجود دارد.اما اگر به تصاویر و کتاب های قدیمی مراجعه کنید میبینید که در آن سال ها هیچ اتوبان و بزرگراهی وجود تداشت و تمام شهر پر از خیابان بود.پس این کار هم جزوی از بخش گسترده گرافیکی بازی است.نکته ای جالب دیگر هم وجود دارد و آن این است که شما در خیابان ها آدم های تکراری را نمی توانید مشاهده کنید.یعنی این که مثل بازی gta که بیشتر شخصیت هایش تکراری هستند در این بازی هیچ کدام تکراری نخواهند بود.به گفته wood بیش از 300 آدم در بازی استفاده شده است که باعث میشود در خیابان ها و در طول مراحلی که باید طی کنید با شخصیت تکراری برخور نکنید.
طراحی شخصیت ها
در این قسمت هم wood و همکارانش تمام سعی خود را کرده اند.استفاده کردن از تکنولوژی موشن اسکن در طبیعی کردن صورت بازیگران بسیار موئثر بوده است.شاید دلتان بخواهد که بدانید این تکنلوژی چگونه است.در این تکنلوژی تمام حرکت های شخصیت ضبط میشوند و باعث میشوند تا برای ضبط کردن حرکات بازیگران از هزار حلقه سنسور استفاده نشود.البته در بیشتر بازی های فعلی از تکنلوژی های قدیمی استفاده میشود.البته موشن اسکن فقط برای ساخت انیمیشن های صورت کاربرد دارد.موشن اسکن بسیار پیچیده است و در حالت پیچیدگی اش میتواند صورت های اشخاص را بسیار طبیعی بسازد و بازی را همانند یک فیلم سینمایی بسازد نه همانند یک عنوان بسیار مسخره که بیشتر حالت کارتونی دارد نه پیچیده.یک مسئله جالب دیگر در این نوع طراحی وجود دارد و آن این است که وقتی میخواهند از صورت بازیگر عکس برداری کنند و حرکات او را ضبط نمایند از 32 دوربین استفاده میشود.این کار باعث خواهد شد که حتی یک ثانیه از حرکات شخصیت هم از دست دوربین ها ازدست نرود.در این رابطه راکستار تریلری را به نمایش در آورد که بخش ها را به طور خیلی دقیق نشان می داد.اولیور بائو در رابطه با این موضوع گفته است که ما از بازیگران سینمایی با استفاده از موشن اسکن تصویربرداری کرده ایم تا بتوانیم این شخصیت ها را بررسی کنیم.
او همچنین در ادامه گفته است که ما تمام سعی خود را کرده ایم تا شخصیت ها را به طور واقعی جلوه دهیم.در موشن اسکن از 32 دوربین HD استفاده میشود و حرکاتی که بازیگران انجام میدهند در 30 فریم ضبط خوهد شد.هیچ نوع تکنلوژی به جز موشن اسکن نمی تواند از سر بازیگر فیلمبرداری کند.منبع های نور در فیلمبرداری قابل تغییر هستند و این اجازه را به کارگردان خواهند داد که صحنه ها را هر جور که دلش میخواهد طرح کند.در گریم کردن شخصیت ها بسیار کار انجام شده است ولی به خاطر این که از 32 دوربین استفاده شده است این کار هم بدون هیچ ضحمتی انجام میشود.
صداگذاری(موسیقی)
بخش صداگذاری را میتوان یکی از بخش های اصلی دیگر بازی دانست.بیش از 50 ساعت دیالوگ در بازی استفاده شده است.علاوه بر آن بسیار تنوع در این بخش وجود داشته تا بازیکن بتواند بیشترین تغیر را نسبت به دیگر عنوان های هم سبک این بازی مشاهده کند.تکنولوژی موشن اسکن طوری است که کوچکترین جملات را از بازیگران ضبط کنند و جالبتر این جاست که هیچ جمله ی تکراری ظبت نشده است.موسیقی های بازی بسیار زیبا هستند.مثلا وقتی یک مرحله را پشت سر می گزارید آهنگ آن مرحله کاملا با موضوع بازی ربظ خواهد داشت و همینطور بسیار تنوع در این کار وجود خواهد داشت
بخش اصلی(گیم پلی)
بخش گیم پلی را باید بخش اصلی بازی نامید.هوش مصنوعی بازی فوق العاده قوی خواهد بود.اگر یادتان باشد گفتیم که شما برای این که کارتان را راحت تر بکنید وسایلی را نیز در اختیار دارید.از این وسایل میتوان دفترچه یادداشتی را نام برد که هنگامی که به محل جرم اعضام میشوید میتوانید به وسیله آن مواردی را که مشکوک میرسند یادداشت کنید و بعد از این که از آن مکان برگشتید مواردی را که یادداشت کردید بررسی کنید.این دفترچه یادداشت به شما در ضمینه پیدا کردن مجرم خیلی کمک خواهد کرد و در بعضی اوقات ممکن است که حتی مجرم را با شواهدی که نوشتید دستگیر کرده و به سزای عملش برسانید.
به جز دفترچه یادداشت می توان دوربینی که در اختیار شماست اشاره کرد.این دوربین هم در به دست آوردن شواهد به شما خیلی کمک میکند.مثلا هنگامی که تکه هایی از وسایل قربانی یا مجرم را پیدا میکنید می توانید از آن عکس گرفته و به محل کار خود ببرید و به این وسیله فکر خود و کمک دستیارش مجرم را شناسایی کند.گاهی هم این مجرمان به خاطر این که رد گم کنند جسد های قربانیانشان را نابود یا مقفود میکنند اما باز هم شما می توانید به وسیله این دوربین و یا دفترچه یادداشت خود وحتی فکر خود پرده از راز آن ها بگشایید و دستشان را رو کنید.گاهی هم ممکن است که با مجرمان درگیر شوید و کار را به فراتر از یک اکتشاف بکشانید.شما می توانید برای خلاص شدن از دست مجرمان آن ها را به وسیلله اسلحه هایی که در اختیار دارید بکشید.این کار در مواقعی حتی صبر و حوصله آدم را ازبین میبرد اما حسی شما را مجبور به ادامه بازی میکند.
شک کردن به افراد
شما می توانید برای این که ردی از سرنخ های مجرمان پیداکنید به هر چیز و یا هر مکان شک کنید.این کار باعث می شود تا راحت تر بتوانید مکان ها و مجرمان را از هم تشخیص دهید.گاهی ممکن است با همین شک کردن یک مجرم را که در خیابان ها مشغول گشتن است شناسایی کرده و او را دستگیر کنید.اما این افراد همینطور یک جا نمی ایستند تا آن ها را به راحتی دستگیر کنید.گاهی در بازی تعقیب و گریز های بزرگی را به وجود می آورند و شما را تا مکان هایی عجیب میکشند اما شما نباید خود را تسلیم آن ها کنید و به هر نحفی آن ها را دستگیر کنید.گاهی هم با تیر اندازی سعی میکنند جلی شما را بگیرند که دیگر راه خود را ادامه ندهید و از دنبال کردن آن ها بائیستید.به جز شخصیت ها گاهی مکان هایی هم هستند که مشکوک میرسند.برای مثال ممکن است شما از مکانی در حال عبور باشید که زیر آن یک جسد دفن شده باشد یا یک مدرک جرم که می تواند به شما در پیدا کردن مجرم بسیار کمک کند.مکان هایی هم وجود دارند که شاید در آن ها مجرمین مشغول کشتن افراد یا مشغول خلافی دیگر باشند که شما می توانید به آن ها شک کرده و بعد از مدتی آن ها را دستگیر کنید.مثال:هنگامی که به یک کافه می روید و در کافه افرادی مشکوک را مشاهده میکنید که در محلی از آن کافه هستند پس از نزدیک شدن به آن ها مطمئن می شوید که مشغول خلاف هستند یا نقشه یک خرابکاری را طرح میکنند.در همان لحضه می توانید مچ آن ها را گرفته و نقشه هایشان را نقش بر آب کنید.بخش جستجو کردن را می توان یکی از بخش های اساسی گیم پلی دانست.همینطور می توان یکی راه هایی دانست تا راحت تر به مجرمان و قربانیانی که مقفود شده اند برسید.
بازجویی از مضنون
پس از این که یک فرد یا یک گروه را دستگیر کردید و به اداره پلیس بردید میتوانید او را به محل بازجویی برده و پس از آماده شدن از او بازجویی کنید.نکته های بسیار جالبی در مورد بازجویی وجود دارد.مثلا این که شما وقتی از مجرم بازجویی میکنید و قتی که به شما دروغ بگوید میتوانید از حرکات چشم ها و دهانش بفهمید و سریعا او را تنبیح کنید.می توانید از کلک های پلیسی استفاده کنید مثلا این که به او بگویید که اگر با ما همکاری کنی تو را آزاد می کنیم یا با گیج کردن او ,او را وادار به حرف زدن کرده و پس از آن حرف های او را در دفترچه یادداشتتان بنویسید.بعضی وقت ها حتی مجبور میشوید که مضنون را تحدید به مرگ کنید یا این که با یک کلمه او را بترسانید مانند مثال:اگر حرف نزنی اعدام خواهید شد.جرمت را ده برابر خواهیم کرد و....با همین کار ها باید از بازجویی هایتان نتیجه مثبت بگیرید.گاهی هم می توانید به مجرمان اعتماد مثبت داشته باشید و پس از آن با او کنار بیاید و حتی مجرم را آزاد کرده و به طور پنهانی او را دنبال نموده تا مدارک لازم جهت دستگیری گروه های مجرمان را جمع آوری کنید و پس از آن کل گروه را به طور یکجا دستگیر کنید.در هنگام بازجویی ها شما باید تمام جملاتی که مجرم میگوید را یادداشت کنید تا بتوانید از حرف های او رمز گشایی کنید.گاهی هم به جای این که شما مجرمان را گیج کنید آن ها شما را گیج میکنند پس باید همانطور که گفتیم حواستان را هنگام بازجویی بسیار جمع کنید.
بازجویی از افراد عادی
شما علاوه بر مجرمان میتوانید افرادی را که در صحنه های جرم بوده اند یا این که در آن مکان ها هستند مورد بازجویی قرار دهید و به وسیله گفتگو با آن ها مدارکی را نیز به دست می آورید.مثلا میتوانید به آن ها بگوییددیشب شما کسی را در این اطراف ندیدید که پرسه بزند؟
آخرین نفری که از آن پارکینگ خارج شد چه کسی بود یا این که چه شکلی بود؟
به وسیله همین سوال ها می توانید از مردم عادی پرسجو کنید و جواب هایی را از آن ها دریافت کنید.گاهی این جواب ها ممکن است باعث یکجا پیدا شدن مجرمان شود و مکانی را که در آن پنهان شده اند بیابید.در این بازجویی ا گاهی ممکن است حتی به خود مجرم بر بخورید وبعد از این که شما مطمئن شدید که او مجرم است او را دستگیر کنید و به زندان ببرید.در جواب دادن افراد به سوال های شما باید بسیار دقت کنید تا بتوانید از موضوع آگاه شده و مسئله را روشن کنید.مثال:
سوال:شما همیشه جلوی این پارکینگ ایستاده اید؟
جواب:بله من معمولا تمامی ماشین هایی که از جلوی این پارکینگ رد میشوند را میبینم.
این بخش به علاوه سختی هایش لذت های جالبی را نیز دارا است.شما با این کار خود را میتوانید یک کارآگاه پلیس فرض کنید.
مصاحبه ها
اخیرا سایت IGN مصاحبه ای با سازندگان بازی انجام داد که من متنی از مصاحبه را برایتان آماده کردم.(باتشکر از سایت پردیس گیم درباره این قسمت)
IGN:من خیلی عاشق فیلم Film-Noir هستم.خیلی شاد میشوم که میبینم شرکت راکستار و Team Bondi مشغول ساخت بازی در سبک این فیلم هستند.آیا در این بازی به فیلم های noir اشاره شده است.
مکنامارا:بله بسیار قطعات فیلم های noir در این بازی وجود دارد.کسانی که طرفدار واقعی این سبک هستند میتوانند بفهمند که این بازی ها از فیلم هایی که جنبه ادبی دارند سرچشمه میگیرد.ما از Naked City و فیلم هایی مثل Detour تا Noirهای مدرن مثل Chinatown یا L.A. Confidential الهامات زیادی گرفتیم. در ماه آینده لیست بزرگ منابع الهام خود را خواهیم گفت.
IGN:نویسنده ای که در L.A. NOIRE بازی را نوشته است چه کسی بوده است.تریلری که پخش کردید فوق العاده شبیه یکی از کار های James Ellroy بوده.
مکنامارا:من از دو نویسنده خیلی خوشم می آید.جیمز الروی و جیمز لی بروک.ما در این بازی تلاش بر این داریم که داستان را به نوشته های این دو نویسنده بکشانیم.
IGN:را های بازی بسیار زیاد است.آیا در طول بازی میتوانیم برای حل پرونده ها پاداش دهیم؟
باررا:شما هدفتان بر این خواهد بود که سطح کارآگاهی خود را افزایش دهید تا بتوانید مقام خود را بالا ببرید.را های زیادی برای حل پرونده ها وجود دارند اما در بعضی از این راه ها ممکن است شما موفق نشوید.پس بهتر است که از یک را برای حل آن ها استفاده کنید.اما این هم نمیتواند یک راه حل باشد.شما در هنگامی که با یک مضنون صحبت میکنید باید بیشترین اطلاعات را از او دریافت کنید.
IGN:بازیگرانی که آمده بودند آیا از Depth Analysis ترس داشتند؟
مکنامارا:ما سعی کردیم تا برای بازیگران یک فرصت خوب را درست کنیم تا بتوانند در یک بازی ویدیویی شرکت داشته باشند.ما برای بیشتر بازیگران تکنولژی موشن اسکن را تعریف کردیم و همینطور برایشان بسیار سخت بود البته این کار طبیعی هم بود چون که برای اولین باری بود که از این تکنولوژی استفاده می شد.
IGN:در دیالوگ چند ساعت وقت استفاده شده است؟در این کار تنوعی وجود داشته؟
مکنامارا:ما در بازی بیشاز 50 ساعت دیالوگ استفاده کردیم که میتوان گفت تقریبا برابر است با دوفصل از یک سریال.شما ممکن است در پرونده ها به مشکل بر بخورید که در این صورت مجبورید بازی را برگندانده تا دوباره با یک راه حل دیگر مرحله را حل کنید.
IGN:آیا میتوان یک فرد بیگناه را به زندان بیندازیم؟مثلا به جای یک خرابکار یک فرد بیگناه را دستگیر کنیم؟
مکنامارا:بله ممکن است که به اشتباه یک نفر بی گناه را دستگیر کنید.البته این کار بستگی به خودتان دارد.
IGN:آیا بازی کلا باز است یا این که میتوانید بگویید که چقد محیط برایمان باز است؟
مکنامارا:تمام محیط بازی باز خوهد بود که شما بتوانید از محیط رمز گشایی کرده و به هدف خود برسید اما ما سعی کردیم که بازی را همانند gta و rdr درست نکنیم که شما هر کاری دلتان میخواهد انجام دهید.
سخن پایانی
در نهایت ایم بازی فوق العاده زیبا در تاریخ 2011/05/17 وبر روی دو کنسول xbox 360 و ps3 منتشر خواهد شد.درست است که برای پی سی منتشر نمی شود و باعث ناراحتی کسانی که کنسول ندارند میشود ولی با این حال باز هم جای تحسین دارد و موفقیت خوبی را کسب خواهد کرد.پس به امید روزی که این بازی منتشر شود و برای دوستان و گیمر ها لذت بخش شود.
نویسنده:احمدرضا امین
امیدوارم که خوشتون اومده باشه
شاید قبل از این که درباره این بازی چیزی دانسته باشید خیال میکردید که این بازی سری جدیدی از gta است که در قدیم اتفاق می افتد ام پس از مدتی راکستار کمی درباره بازی اطلاعاتی را منتشر کرد که معلوم شد این بازی gta نیست.اما به همین راحتی نخواهید توانست که از این بازی دل بکنید.خب دلایل زیادی را میتوان برای این کار نام برد اولین دلیل این است که این بازی را راکستار خواهد ساخت و از دلایل دیگر به معروف بودن این شرکت میتوان اشاره کرد که بازی هایی چون Red Dead Redemption و مکس پین را خلق کرده است.پس برای این عنوان هم باید انتظار کشید تا شاهکار جدید راکستار را از نزدیک دید.اما نمیتوان از رقیب های این بازی هم گذشت کرد.همانطور که می دانید امسال سال بازی های رایانه ای است و شرکت ها و بازی ها رقابت سختی را برای پرفروش شدن و برتر شدن در بین مردم دارند.اما بیشتر گیمر ها هم از سبک open-world خوششان می آید پس راکستار می تواند به این عنوانش امیدوار باشد.
Team Bondi از توسئه دهندگان این بازی خواهد البته نمی توان گفت که یکی از توسئه دهندگان این بازی چون که این بازی فقط یک توسئه دهنده و ناشر دارد که آن هم راکستار و Team Bondi است.از لحاظ سبک open-world هم اگر بخواهیم صحبت کنیم هیچ شرکتی نمیتواند با راکستار از لحاظ این سبک رقابت داشته باشد.شاید هم شما در مدتی پیش رقیب های سختی چون 2k games را برای این شرکت مشاهده کرده باشید که با عنوان بزرگی چون مافیا 2 آمد اما باز هم نتوانست که با راکستار رقابت داشته باشد.سری جی تی ای هم که همیشه توانسته عنوان ((پرفروشترین)) را به خود بدهد.درباره Red Dead Redemption همانطور که میدانید این بازی به عنوان برترین بازی سال 2010 بود و فروشی فوق العاده را داشت.این بازی در ابتدا در سال 2004 توسط Team Bondi معرفی شده بود که خود این شرکت گفته بود که این بازی قرار است فقط برای ps3 منتشر شود و برای xbox یا pc منتشر نخواهد شد.اما پس از مدتی این شرکت با جلسه هایی که با اعضای شرکت انجام داد تصمیم گرفت که این بازی را برای xbox 360 هم منتشر کند.البته تائید شدن این عنوان برای xbox 360 4 سال به طول انجامید تا تائید شد.
داستان بازی
داستان درباره یک جوان کم سن و سال به نام Cole Phelps است(بازیگر معروفی به نام Aaron Stat) که با توجه با جوانی اش یک عجوبه است.او در طول جنگ جهانی دوم مدال های بسیاری را گرفته و دشمنان زیادی را نابود کرده است.حال پس از چند سال او مشغول به کار پلیسی است و یک پلیس بسیار خشن و سخت گیر است.اگر توجه کرده باشید تمام عنوان های راکستار درباره یک شخص خرابکار بوده است اما اینبار داستان درباره یک شخص پلیس است و میتوان تغیراتی که راکستار به سیستم خود داده است را به خوبی مشاهده کرد.راکستار برای این که به داستان بازی لذت ببخشد از پرونده های واقعی آن زمان استفاده کرده است یعنی این که شما در طول مراحل بازی پرونده های واقعی آن زمان را باید مورد بررسی قرار دهید.اما مشکلات آن زمان را نمیتوان به همین راحتی رها کرد.همانطور که میدانید در دهه 40 پلیس های آمریکا از کثیف ترین پلیس های جهان به شمار می آمدند و بسیار قمار باز بودند و به خاطر رشوه های بسیار کلان حاضر بودند که پرونده های جنایی را بفروشند.
پس این دوران را میتوان یکی از بدترین زمان ها برای نیروی LAPD دانست.اما همانطور که گفتیم Cole بسار در کارش دقیق و سخت گیر است.پس به هر نحف ممکن در طول بازی سعی می کند که جلوی این پلیس های رشوه گیر را بگیرد و در صورتی که نتواند حتی آنان را بکشد و نابود کند.کول در طول بازی باید پرونده هایی که در رابطه با جنایت های وحشتناک و بسیار فجیه است را مورد بررسی قرار بدهد.او باید با این کار به نتیجه های مربوط به پرونده برسد و بالاخره از راز پرونده هایش رمزگشایی کند.ابته برای این که شما دست خالی نباشید ابزاری را در اختیار خواهید داشت تا بتوانید راحتر به جستجو بپردازید و خرابکاران را دستگیر کنید.برخی از قسمت های بازی را میتوان به صورت نوشته به تصویر کشاند.همانند متن زیر:
فیلیپس با همکارش مشغول رسدگی به یک قتل هستند.قتل در یک پارکینگ سر باز رخ داده است.در پارکینگ یک ماشین که در آن پر از خون است دیده میشود که این ماشین برای شخصی به نام Hoga است.او دیروز یک خوک زنده را از یک مغازه خریداری کرده است.فیلیپس مشغول تفکر است که Hoga کیست و برای چه دیروز خوکی زنده را خرده است.داستان به جا هایی عجیب کشیده میشود.فیلیپس به جای این که به فکر گم شدن جنازه باشد به خوکی که گم شئه است فکر میکند که چرا این خوک گم شده؟.این ها بخش هایی از مراحلیست که شما در پیش خواهید داشت.همانطور که می بینید سازنده سعی بر این داشته که داستان ار به تصویر بکشاند.
گرافیک و نورپردازی
بحث گرافیک بازی بسیار گسترده است و یکی از دلایلی میتواند باشد که بازی را موفق خواهد گرداند.استفاده از موتور ویژه راکستار در بازی یعنی RAGE بازی را فوق العاده از این لحاظ قوی جلوه داده.یکی از مسائل دیگر گرافیکی بازی بازسازی دوباره لوس آنجلس میباشد که این کا فوق العاده سخت است.در ساخت بازی هرکس وظیفه خود را بر گردن دارد.این بخش به عهده شخصی به نام Wood است واو وظیفه طراحی دوباره شهر را خواهد داشت.به گفته او لوس آنجلس بسیار بزرگتر از شهر هایی میباشد که در بازی هایی همچون جی تی ای طراحی شده.در جی تی ای شما در اکثر ساختمان ها نمی توانستید بروید و فقط به صورت نما بودند اما در این بازی بیشتر ساختمان ها باز خواهند بود و شما به راحتی میتواند به درون آن ها پا بگزارید.البته این کار به همین راحتی نبود.آنها با تحقیقات بسیاری تصاویری بسیار زیاد را از محیط لوس آنجلس جمع کرده و بعد از آن مشغول طراحی شهر شدند.در این کار ها بسیار هزینه شده است.حتی بسیاری از چهره های معروف هالیود در آن زمان هم بطور خیلی دقیق طراحی شده است.شاید شنیده باشید که در شهر بزرگ لوس آنجلس بزرگراه ها و اتوبان های زیادی وجود دارد.اما اگر به تصاویر و کتاب های قدیمی مراجعه کنید میبینید که در آن سال ها هیچ اتوبان و بزرگراهی وجود تداشت و تمام شهر پر از خیابان بود.پس این کار هم جزوی از بخش گسترده گرافیکی بازی است.نکته ای جالب دیگر هم وجود دارد و آن این است که شما در خیابان ها آدم های تکراری را نمی توانید مشاهده کنید.یعنی این که مثل بازی gta که بیشتر شخصیت هایش تکراری هستند در این بازی هیچ کدام تکراری نخواهند بود.به گفته wood بیش از 300 آدم در بازی استفاده شده است که باعث میشود در خیابان ها و در طول مراحلی که باید طی کنید با شخصیت تکراری برخور نکنید.
طراحی شخصیت ها
در این قسمت هم wood و همکارانش تمام سعی خود را کرده اند.استفاده کردن از تکنولوژی موشن اسکن در طبیعی کردن صورت بازیگران بسیار موئثر بوده است.شاید دلتان بخواهد که بدانید این تکنلوژی چگونه است.در این تکنلوژی تمام حرکت های شخصیت ضبط میشوند و باعث میشوند تا برای ضبط کردن حرکات بازیگران از هزار حلقه سنسور استفاده نشود.البته در بیشتر بازی های فعلی از تکنلوژی های قدیمی استفاده میشود.البته موشن اسکن فقط برای ساخت انیمیشن های صورت کاربرد دارد.موشن اسکن بسیار پیچیده است و در حالت پیچیدگی اش میتواند صورت های اشخاص را بسیار طبیعی بسازد و بازی را همانند یک فیلم سینمایی بسازد نه همانند یک عنوان بسیار مسخره که بیشتر حالت کارتونی دارد نه پیچیده.یک مسئله جالب دیگر در این نوع طراحی وجود دارد و آن این است که وقتی میخواهند از صورت بازیگر عکس برداری کنند و حرکات او را ضبط نمایند از 32 دوربین استفاده میشود.این کار باعث خواهد شد که حتی یک ثانیه از حرکات شخصیت هم از دست دوربین ها ازدست نرود.در این رابطه راکستار تریلری را به نمایش در آورد که بخش ها را به طور خیلی دقیق نشان می داد.اولیور بائو در رابطه با این موضوع گفته است که ما از بازیگران سینمایی با استفاده از موشن اسکن تصویربرداری کرده ایم تا بتوانیم این شخصیت ها را بررسی کنیم.
او همچنین در ادامه گفته است که ما تمام سعی خود را کرده ایم تا شخصیت ها را به طور واقعی جلوه دهیم.در موشن اسکن از 32 دوربین HD استفاده میشود و حرکاتی که بازیگران انجام میدهند در 30 فریم ضبط خوهد شد.هیچ نوع تکنلوژی به جز موشن اسکن نمی تواند از سر بازیگر فیلمبرداری کند.منبع های نور در فیلمبرداری قابل تغییر هستند و این اجازه را به کارگردان خواهند داد که صحنه ها را هر جور که دلش میخواهد طرح کند.در گریم کردن شخصیت ها بسیار کار انجام شده است ولی به خاطر این که از 32 دوربین استفاده شده است این کار هم بدون هیچ ضحمتی انجام میشود.
صداگذاری(موسیقی)
بخش صداگذاری را میتوان یکی از بخش های اصلی دیگر بازی دانست.بیش از 50 ساعت دیالوگ در بازی استفاده شده است.علاوه بر آن بسیار تنوع در این بخش وجود داشته تا بازیکن بتواند بیشترین تغیر را نسبت به دیگر عنوان های هم سبک این بازی مشاهده کند.تکنولوژی موشن اسکن طوری است که کوچکترین جملات را از بازیگران ضبط کنند و جالبتر این جاست که هیچ جمله ی تکراری ظبت نشده است.موسیقی های بازی بسیار زیبا هستند.مثلا وقتی یک مرحله را پشت سر می گزارید آهنگ آن مرحله کاملا با موضوع بازی ربظ خواهد داشت و همینطور بسیار تنوع در این کار وجود خواهد داشت
بخش اصلی(گیم پلی)
بخش گیم پلی را باید بخش اصلی بازی نامید.هوش مصنوعی بازی فوق العاده قوی خواهد بود.اگر یادتان باشد گفتیم که شما برای این که کارتان را راحت تر بکنید وسایلی را نیز در اختیار دارید.از این وسایل میتوان دفترچه یادداشتی را نام برد که هنگامی که به محل جرم اعضام میشوید میتوانید به وسیله آن مواردی را که مشکوک میرسند یادداشت کنید و بعد از این که از آن مکان برگشتید مواردی را که یادداشت کردید بررسی کنید.این دفترچه یادداشت به شما در ضمینه پیدا کردن مجرم خیلی کمک خواهد کرد و در بعضی اوقات ممکن است که حتی مجرم را با شواهدی که نوشتید دستگیر کرده و به سزای عملش برسانید.
به جز دفترچه یادداشت می توان دوربینی که در اختیار شماست اشاره کرد.این دوربین هم در به دست آوردن شواهد به شما خیلی کمک میکند.مثلا هنگامی که تکه هایی از وسایل قربانی یا مجرم را پیدا میکنید می توانید از آن عکس گرفته و به محل کار خود ببرید و به این وسیله فکر خود و کمک دستیارش مجرم را شناسایی کند.گاهی هم این مجرمان به خاطر این که رد گم کنند جسد های قربانیانشان را نابود یا مقفود میکنند اما باز هم شما می توانید به وسیله این دوربین و یا دفترچه یادداشت خود وحتی فکر خود پرده از راز آن ها بگشایید و دستشان را رو کنید.گاهی هم ممکن است که با مجرمان درگیر شوید و کار را به فراتر از یک اکتشاف بکشانید.شما می توانید برای خلاص شدن از دست مجرمان آن ها را به وسیلله اسلحه هایی که در اختیار دارید بکشید.این کار در مواقعی حتی صبر و حوصله آدم را ازبین میبرد اما حسی شما را مجبور به ادامه بازی میکند.
شک کردن به افراد
شما می توانید برای این که ردی از سرنخ های مجرمان پیداکنید به هر چیز و یا هر مکان شک کنید.این کار باعث می شود تا راحت تر بتوانید مکان ها و مجرمان را از هم تشخیص دهید.گاهی ممکن است با همین شک کردن یک مجرم را که در خیابان ها مشغول گشتن است شناسایی کرده و او را دستگیر کنید.اما این افراد همینطور یک جا نمی ایستند تا آن ها را به راحتی دستگیر کنید.گاهی در بازی تعقیب و گریز های بزرگی را به وجود می آورند و شما را تا مکان هایی عجیب میکشند اما شما نباید خود را تسلیم آن ها کنید و به هر نحفی آن ها را دستگیر کنید.گاهی هم با تیر اندازی سعی میکنند جلی شما را بگیرند که دیگر راه خود را ادامه ندهید و از دنبال کردن آن ها بائیستید.به جز شخصیت ها گاهی مکان هایی هم هستند که مشکوک میرسند.برای مثال ممکن است شما از مکانی در حال عبور باشید که زیر آن یک جسد دفن شده باشد یا یک مدرک جرم که می تواند به شما در پیدا کردن مجرم بسیار کمک کند.مکان هایی هم وجود دارند که شاید در آن ها مجرمین مشغول کشتن افراد یا مشغول خلافی دیگر باشند که شما می توانید به آن ها شک کرده و بعد از مدتی آن ها را دستگیر کنید.مثال:هنگامی که به یک کافه می روید و در کافه افرادی مشکوک را مشاهده میکنید که در محلی از آن کافه هستند پس از نزدیک شدن به آن ها مطمئن می شوید که مشغول خلاف هستند یا نقشه یک خرابکاری را طرح میکنند.در همان لحضه می توانید مچ آن ها را گرفته و نقشه هایشان را نقش بر آب کنید.بخش جستجو کردن را می توان یکی از بخش های اساسی گیم پلی دانست.همینطور می توان یکی راه هایی دانست تا راحت تر به مجرمان و قربانیانی که مقفود شده اند برسید.
بازجویی از مضنون
پس از این که یک فرد یا یک گروه را دستگیر کردید و به اداره پلیس بردید میتوانید او را به محل بازجویی برده و پس از آماده شدن از او بازجویی کنید.نکته های بسیار جالبی در مورد بازجویی وجود دارد.مثلا این که شما وقتی از مجرم بازجویی میکنید و قتی که به شما دروغ بگوید میتوانید از حرکات چشم ها و دهانش بفهمید و سریعا او را تنبیح کنید.می توانید از کلک های پلیسی استفاده کنید مثلا این که به او بگویید که اگر با ما همکاری کنی تو را آزاد می کنیم یا با گیج کردن او ,او را وادار به حرف زدن کرده و پس از آن حرف های او را در دفترچه یادداشتتان بنویسید.بعضی وقت ها حتی مجبور میشوید که مضنون را تحدید به مرگ کنید یا این که با یک کلمه او را بترسانید مانند مثال:اگر حرف نزنی اعدام خواهید شد.جرمت را ده برابر خواهیم کرد و....با همین کار ها باید از بازجویی هایتان نتیجه مثبت بگیرید.گاهی هم می توانید به مجرمان اعتماد مثبت داشته باشید و پس از آن با او کنار بیاید و حتی مجرم را آزاد کرده و به طور پنهانی او را دنبال نموده تا مدارک لازم جهت دستگیری گروه های مجرمان را جمع آوری کنید و پس از آن کل گروه را به طور یکجا دستگیر کنید.در هنگام بازجویی ها شما باید تمام جملاتی که مجرم میگوید را یادداشت کنید تا بتوانید از حرف های او رمز گشایی کنید.گاهی هم به جای این که شما مجرمان را گیج کنید آن ها شما را گیج میکنند پس باید همانطور که گفتیم حواستان را هنگام بازجویی بسیار جمع کنید.
بازجویی از افراد عادی
شما علاوه بر مجرمان میتوانید افرادی را که در صحنه های جرم بوده اند یا این که در آن مکان ها هستند مورد بازجویی قرار دهید و به وسیله گفتگو با آن ها مدارکی را نیز به دست می آورید.مثلا میتوانید به آن ها بگوییددیشب شما کسی را در این اطراف ندیدید که پرسه بزند؟
آخرین نفری که از آن پارکینگ خارج شد چه کسی بود یا این که چه شکلی بود؟
به وسیله همین سوال ها می توانید از مردم عادی پرسجو کنید و جواب هایی را از آن ها دریافت کنید.گاهی این جواب ها ممکن است باعث یکجا پیدا شدن مجرمان شود و مکانی را که در آن پنهان شده اند بیابید.در این بازجویی ا گاهی ممکن است حتی به خود مجرم بر بخورید وبعد از این که شما مطمئن شدید که او مجرم است او را دستگیر کنید و به زندان ببرید.در جواب دادن افراد به سوال های شما باید بسیار دقت کنید تا بتوانید از موضوع آگاه شده و مسئله را روشن کنید.مثال:
سوال:شما همیشه جلوی این پارکینگ ایستاده اید؟
جواب:بله من معمولا تمامی ماشین هایی که از جلوی این پارکینگ رد میشوند را میبینم.
این بخش به علاوه سختی هایش لذت های جالبی را نیز دارا است.شما با این کار خود را میتوانید یک کارآگاه پلیس فرض کنید.
مصاحبه ها
اخیرا سایت IGN مصاحبه ای با سازندگان بازی انجام داد که من متنی از مصاحبه را برایتان آماده کردم.(باتشکر از سایت پردیس گیم درباره این قسمت)
IGN:من خیلی عاشق فیلم Film-Noir هستم.خیلی شاد میشوم که میبینم شرکت راکستار و Team Bondi مشغول ساخت بازی در سبک این فیلم هستند.آیا در این بازی به فیلم های noir اشاره شده است.
مکنامارا:بله بسیار قطعات فیلم های noir در این بازی وجود دارد.کسانی که طرفدار واقعی این سبک هستند میتوانند بفهمند که این بازی ها از فیلم هایی که جنبه ادبی دارند سرچشمه میگیرد.ما از Naked City و فیلم هایی مثل Detour تا Noirهای مدرن مثل Chinatown یا L.A. Confidential الهامات زیادی گرفتیم. در ماه آینده لیست بزرگ منابع الهام خود را خواهیم گفت.
IGN:نویسنده ای که در L.A. NOIRE بازی را نوشته است چه کسی بوده است.تریلری که پخش کردید فوق العاده شبیه یکی از کار های James Ellroy بوده.
مکنامارا:من از دو نویسنده خیلی خوشم می آید.جیمز الروی و جیمز لی بروک.ما در این بازی تلاش بر این داریم که داستان را به نوشته های این دو نویسنده بکشانیم.
IGN:را های بازی بسیار زیاد است.آیا در طول بازی میتوانیم برای حل پرونده ها پاداش دهیم؟
باررا:شما هدفتان بر این خواهد بود که سطح کارآگاهی خود را افزایش دهید تا بتوانید مقام خود را بالا ببرید.را های زیادی برای حل پرونده ها وجود دارند اما در بعضی از این راه ها ممکن است شما موفق نشوید.پس بهتر است که از یک را برای حل آن ها استفاده کنید.اما این هم نمیتواند یک راه حل باشد.شما در هنگامی که با یک مضنون صحبت میکنید باید بیشترین اطلاعات را از او دریافت کنید.
IGN:بازیگرانی که آمده بودند آیا از Depth Analysis ترس داشتند؟
مکنامارا:ما سعی کردیم تا برای بازیگران یک فرصت خوب را درست کنیم تا بتوانند در یک بازی ویدیویی شرکت داشته باشند.ما برای بیشتر بازیگران تکنولژی موشن اسکن را تعریف کردیم و همینطور برایشان بسیار سخت بود البته این کار طبیعی هم بود چون که برای اولین باری بود که از این تکنولوژی استفاده می شد.
IGN:در دیالوگ چند ساعت وقت استفاده شده است؟در این کار تنوعی وجود داشته؟
مکنامارا:ما در بازی بیشاز 50 ساعت دیالوگ استفاده کردیم که میتوان گفت تقریبا برابر است با دوفصل از یک سریال.شما ممکن است در پرونده ها به مشکل بر بخورید که در این صورت مجبورید بازی را برگندانده تا دوباره با یک راه حل دیگر مرحله را حل کنید.
IGN:آیا میتوان یک فرد بیگناه را به زندان بیندازیم؟مثلا به جای یک خرابکار یک فرد بیگناه را دستگیر کنیم؟
مکنامارا:بله ممکن است که به اشتباه یک نفر بی گناه را دستگیر کنید.البته این کار بستگی به خودتان دارد.
IGN:آیا بازی کلا باز است یا این که میتوانید بگویید که چقد محیط برایمان باز است؟
مکنامارا:تمام محیط بازی باز خوهد بود که شما بتوانید از محیط رمز گشایی کرده و به هدف خود برسید اما ما سعی کردیم که بازی را همانند gta و rdr درست نکنیم که شما هر کاری دلتان میخواهد انجام دهید.
سخن پایانی
در نهایت ایم بازی فوق العاده زیبا در تاریخ 2011/05/17 وبر روی دو کنسول xbox 360 و ps3 منتشر خواهد شد.درست است که برای پی سی منتشر نمی شود و باعث ناراحتی کسانی که کنسول ندارند میشود ولی با این حال باز هم جای تحسین دارد و موفقیت خوبی را کسب خواهد کرد.پس به امید روزی که این بازی منتشر شود و برای دوستان و گیمر ها لذت بخش شود.
نویسنده:احمدرضا امین
امیدوارم که خوشتون اومده باشه
آخرین ویرایش: