David Cage: عرضه عناوین دنباله دار، ریشه خلاقیت را می خشکاند

Techman

کاربر سایت
Jan 12, 2010
448
1781.david_2D00_cage_2D00_hero.jpg

David Cage: عرضه عناوین دنباله دار، ریشه خلاقیت را می خشکاند

هرکس که امید به انتشار ادامه عنوان Heavy Rain دارد، بهتر است که زیاد امیدوار نباشد.
در مصاحبه ای که به تازگی صورت گرفته، مدیر عامل استودیوی Quantic Dream آقای David Cage در مورد اهمیت خلاقیت و نوآوری در مقابل عرضه دنباله های دائمی برای بازی ها به صحبت پرداخته است.

او می گوید:
" تعداد زیادی از مردم به دنبال عناوین مشابه اند و اگر شما چنین بازی هایی را منتشر کنید آنها نیز با خوشحالی آن را می خرند. با حضور چنین بازیکنانی، سر و کله سرمایه گذارانی پیدا می شود که هیچ علاقه ای به نوآوری و خلاقیت ندارند و آنها را تشویق می کنند که کریسمس هر سال یک بازی مشابه را بخرند. اگر شما یک فرد علاقه مند و خلاق باشید و باور داشته باشید به غیر از بازی های شوتر ،سبک های دیگری هم وجود دارند، آن وقت خواهید فهمید که عرضه این عناوین دنباله دار می تواند باعث نابودی خلاقیت و نوآوری گردد. "

Beyond: Two Souls هم به همین شکل خواهد بود، بنابر این نمی توان آن را یک دنباله معنوی از Heavy Rain دانست.

در Heavy Rain شما بایستی در کالبد کاراکتر های بازی قرار گرفته و زندگی می کردید و به طور مداوم با ملاقات های متفاوت و تصمیمات حیاتی روبرو می شدید، در حالی که Beyond: Two Souls بیشتر یک بازی معما محور نامتقارن است که در آن بایستی به کنترل Jodie که شخصیت فیزیکی داستان است بپردازید و در کنار آن با کاراکتر ماورا الطبیعه Idan در بازی پیش بروید.


منبع
 

Mr.Death

دبیر تحریریه بازنشسته
کاربر سایت
May 31, 2006
4,070
نام
احد
البته من حرف کیج رو دراین زمینه‌ای که صحبت کرده رو به طور کامل قبول ندارم ولی خب تا حدیش رو قبول دارم.
اینکه عناوین دنباله‌دار باعث میشن نوآوری کم‌رنگ بشه رو قبول دارم، اما نه هر عنوان دنباله‌داری ... برخی از عناوین دنباله‌دار هرچند یک فرمول موفق رو ادامه میدن، اما همون فرمول موفق رو به تکامل میرسونن. به نظر خود من اینکه ما بیایم یه بازی بسازیم و بعدش اون رو ولش کنیم اون هم به این بهانه که میخوایم نوآوری ایجاد کنیم، کار درستی نیست. البته به نظر من تکرار اون اثر قبلی هم کار درستی نیست. در شماره بعدی بهتره مشکلات شماره قبلی رفع بشه و شاخ و برگ بیشتری به بازی بدن. نوآوری حد و مرز داره ... نمیشه تند تند نوآوری ایجاد کرد. البته این بدین معنی نیست که نوآوری تموم میشه ... نه ... منظور اینه که سرعت خلق نوآوری با سرعت ساخت بازی یکسان نیست؛ به عبارتی نوآوری جا میمونه ... پس عملا همچین چیزی که کیج گفته امکان نداره.
نکته بعدی که بسیار حائز اهمیته این هست که عناوین دنباله‌دار یک ویژگی بسیار برجسته دارن که همین ویژگی میتونه توی خلق یک اثر باورپذیر موثر باشه. یکی از همین ویژگی‌ها بخش داستانی بازی هست که باعث میشه شخصیت، توی یک شماره یهویی متحول نشه ... به عبارتی این متحول شدن رو ما توی مثلا یک سه گانه میبینیم. همین هم باعث میشه تا ما بیشتر با شخصیت رابطه برقرار کنیم و تغییراتش راحت‌تر باور کنیم.
با این حال بخشی از حرف‌های کیج درسته و برخی از عناوین دنباله‌دار تقریبا درجا میزنن.
 

bluestar

کاربر سایت
Oct 7, 2005
1,024
خب نیما جان اگر حرفش صحیحه شما 3 عنوان نام ببر که شامل حرف ایشون بشه،
نه 2 عنوان،
تنها بازی که ممکنه تا حدودی بشه این حرفو در مقابلش زد cod هست !!!
اونم باز شماره به شماره یک سری نکات جدید داره مثل گجت های جدید، ماموریت های جدید، ایتم های جدید، لوکیشن های جدید و ....
اصلا هیچ رقمه حرف این بابارو نمیشه گنجوند توی هیچ بازی !
حالا شما میگی چند عنوان خاص
بذار چند عنوان غیر خاص هم واست نام ببرم
کرش، رچد اند کلنک، ، ان اف اس، دووم، فاینال فنتسی، سایلنت هیل، مورتال کامبت، کرایسیس، گیرز ....
یک در هزار ممکنه بازی های شماره دار به شدت داغون باشن، که عناوین درجه یکی هم نیستند که بخواد تاثیری توی خلاقیت بازی سازی داشته باشه، مثل پروتوتایپ !!
و البته بحث بازی هایی که محکوم به تکرار هستند هم جداست این وسط، مثل بازی های ورزشی و فایتینگ و ...
شایدم ما واقعا کوچه علی چپیم به قول شما، نمیدونم ! :d
کوروش جان منظورم شما نبودی.
اما داستان اینه:
cod هنوز هم بازی خوبیه چون فرمول مناسبی داره ولی به علت تکرار بیش از حد دیگه اون حس و حالی که mw داشت ( به علت نواوری ) دیگه نداره و از شاهکار تبدیل شده به بازی خوب و یا تقریبا خوب
AC 3 به علت نکرار بی دلیل از یک ایده ناب تبدیل شد به بازی که خط اصلیش کاملا تکراری بود و برای این منظور مراحل کشتیرانی ( واقعا خوب بودند ولی هیچ ربطی به بازی نداشتند) اضافه کردند که در ماهیت داستان فرقی ایجاد نمیکنه
halo4 به علت عدم نواوری هرگز جهش هیلو 2 نسبت به 1 و هیلو 3 نسبت به 2 رو نداشت .
فاینال فانتزی 13 ( حتی با وجود ضعیف بودن نسبت به نسخه های قبلی ) ولی به علت تکرار مجدد درنسخه دوم چندان چنگی به دل نمیزد و حتی 3-13 همون پرسه رو داره دنبال میکنه و این نام وایده شاهکار رو تبدیل کرد به عنوان متوسط
رزیستنس 3 با وجود گیم پلی عالی و گرافیک خوب ، ولی وقتی بازیش میکنی دقیقا متوجه میشه که صرفا میخواستد یه نسخه جدید بدند بیرون . بازی به هیچ عنوان انسجام نسخه2 رو نداره و این میشه در جا زدن
و..................
البته مسلما بعضی از دنباله ها هم کاملا موفق و خوب بودند . منظور من تکرار بیش از حد یه عنوان صرفا به علت استفاده از نام عنوان برای فروش بیشتر هستش وقتی که واقعا چیز جدیدی برای عرضه ندارند.
و اما این بابا :
ایشون خیلی راحت میتونست یه شماره 2 کنار شاهکار قبلیش بذاره و خلاص . ولی همین که این جسارت رو داشته تا عنوان کاملا جدید و متفاوت رو بده ( که کل زیرساخت هاش رو مجبور شده عوض کنه) واقعا قابل تمجید هست و منظورش این موضوع هست که غیر منطقی هم نیست .
 
آخرین ویرایش:

hosein me

کاربر سایت
Jan 21, 2010
8,944
نام
حسین
البته منظور استاد بی شک عناوین انحصاری سونی نیستند :dمثلا انچارتد یا گاداوار.متال گیر نشان داده که اگه 100 تا سری هم ازش ساخته بشوند تکراری نمی شوند چون هر سال منتشر نمی شوند
بیشتر منظور بازی های بوده که هر سال و پشت سر هم منتشر می شوند مثل کالاف .اسیسینس یا ازاین بازی های که هر سال ی نسخه ازش میاد بیرون واقعا اعصاب خورد کنی هست
 

VahiD_ST

کاربر سایت
Nov 10, 2009
8,048
نام
وحید
البته منظور استاد بی شک عناوین انحصاری سونی نیستند :dمثلا انچارتد یا گاداوار.متال گیر نشان داده که اگه 100 تا سری هم ازش ساخته بشوند تکراری نمی شوند چون هر سال منتشر نمی شوند
بیشتر منظور بازی های بوده که هر سال و پشت سر هم منتشر می شوند مثل کالاف .اسیسینس یا ازاین بازی های که هر سال ی نسخه ازش میاد بیرون واقعا اعصاب خورد کنی هست
فکر نکنم. کلا منظورش این هست که نباید هیچ بازی دنباله داری ساخته بشه.
نظری که رسما به نظرم از پایه و اساس جالب نیست
 

koorosh sh

کاربر سایت
Dec 10, 2008
7,968
کوروش جان منظورم شما نبودی.
اما داستان اینه:
cod هنوز هم بازی خوبیه چون فرمول مناسبی داره ولی به علت تکرار بیش از حد دیگه اون حس و حالی که mw داشت ( به علت نواوری ) دیگه نداره و از شاهکار تبدیل شده به بازی خوب و یا تقریبا خوب
AC 3 به علت نکرار بی دلیل از یک ایده ناب تبدیل شد به بازی که خط اصلیش کاملا تکراری بود و برای این منظور مراحل کشتیرانی ( واقعا خوب بودند ولی هیچ ربطی به بازی نداشتند) اضافه کردند که در ماهیت داستان فرقی ایجاد نمیکنه
halo4 به علت عدم نواوری هرگز جهش هیلو 2 نسبت به 1 و هیلو 3 نسبت به 2 رو نداشت .
فاینال فانتزی 13 ( حتی با وجود ضعیف بودن نسبت به نسخه های قبلی ) ولی به علت تکرار مجدد درنسخه دوم چندان چنگی به دل نمیزد و حتی 3-13 همون پرسه رو داره دنبال میکنه و این نام وایده شاهکار رو تبدیل کرد به عنوان متوسط
رزیستنس 3 با وجود گیم پلی عالی و گرافیک خوب ، ولی وقتی بازیش میکنی دقیقا متوجه میشه که صرفا میخواستد یه نسخه جدید بدند بیرون . بازی به هیچ عنوان انسجام نسخه2 رو نداره و این میشه در جا زدن
و..................
البته مسلما بعضی از دنباله ها هم کاملا موفق و خوب بودند . منظور من تکرار بیش از حد یه عنوان صرفا به علت استفاده از نام عنوان برای فروش بیشتر هستش وقتی که واقعا چیز جدیدی برای عرضه ندارند.
و اما این بابا :
ایشون خیلی راحت میتونست یه شماره 2 کنار شاهکار قبلیش بذاره و خلاص . ولی همین که این جسارت رو داشته تا عنوان کاملا جدید و متفاوت رو بده ( که کل زیرساخت هاش رو مجبور شده عوض کنه) واقعا قابل تمجید هست و منظورش این موضوع هست که غیر منطقی هم نیست .
عزیز مایی :x
نیما خودت میدونی که من فن خاصی نیستم و همه بازیای خوب رو بازی میکنم !
ولی یک مثال خیلی قُلُمبه بزنم که بگم تکرار اگر چهارچوب خودشو رعایت کنه خیلی هم بد نیست !
آنچارتد !
نه تنها جزو بهترین انحصاریاست، بلکه جزو بهترین بازی های حال حاضر هم هست از تمام نقطه نظر ها، gameplay و گرافیک. داستانش هم همون کلیشه ی سابق انچارتدی که همچنان جذابیت خودشو داره !
دو شماره ی اخر رو نگاه کنی در 90% موارد تفاوتی نمیبینی در base بازی، واقعا نمیبینی
اولین نکته ای که جلب توجه میکنه گرافیک با جزئیات تره، حتی اساس گرافیک هم همونه با کلی جزئیات و detail های جدید و رنگارنگ و خیلی خوب،
یک مقدار دقیقتر که نگاه میکنی میبنیی مبارزات hand to hand بازی یک مقدار دگرگون شده، استفاده از ابجکت های اطراف مثل شیشه نوشابه و میز و در و دیوار در حین مبارزه بصورت اتفاقی و جالب
یک مقدار دقیقتر که میشی میبینی یک سری جزئیات فقط جایگزین شده، مراحل صحرایی با مراحل برفی مثلا !
و در نهایت یک سری لوکیشن های متفاوت دیگه جایگزین شده (مثل مرحله ی کشتی یا اسب سواری در بیابان ها)
همین نکات ریز میشه تفاوت دو تا بازی شماره دار !
و این میشه هنر سازنده که تکرار رو چطوری تعریف کنه !
--------------------------------------------------------------------------------------------------
در مورد ایشون هم نیما جان هر طوری نگاه کنی base اثارش یکیه، ویت آل دو ریسپکت.
همه بازیا دکمه زنی، یک سری تصمیم گیری در طول بازی که موجب میشه یکی از اندینگ هایی که تدارک دیده شده رو در اخر بازی مشاهده کنی، که خیلی منحصر به فرده
عاملی که باعث میشه بازیاش متفاوت بشه همش برمیگرده به داستان !
بازی جدیدشم که کسی نمیدونه چه گیم پلی داره، ولی قطعا بازم دکمه زنیه با تصمیم گیری ها و اندینگ های متفاوت
مگه تکرار به چی میگن؟ اثار ایشون فقط قالب متفاوتی داره، وگرنه همون تکرار محسوب میشه + قرمز شده های بالا.
==========================================================
و در اخر هم ایشون راهش رو از تمامی گیم سازای دنیا جدا کرده نیما جان بر اساس عقاید خودش که همه میدونیم چیا هستن.
دنبال محبوبیت و معروفیت درجات بالا مثل cod یا بقیه بازیا نیست، دنبال سود های انچنانی نیست، فقط سعی میکنه یک ادم خاص باشه
نمیشه بگی هرچی میگه درسته
هرچی میگه از نقطه نظر خودش درسته، دلیل نمیشه که واقعا درست باشه
 
آخرین ویرایش:

bluestar

کاربر سایت
Oct 7, 2005
1,024
عزیز مایی :x
نیما خودت میدونی که من فن خاصی نیستم و همه بازیای خوب رو بازی میکنم !
ولی یک مثال خیلی قُلُمبه بزنم که بگم تکرار اگر چهارچوب خودشو رعایت کنه خیلی هم بد نیست !
آنچارتد !
نه تنها جزو بهترین انحصاریاست، بلکه جزو بهترین بازی های حال حاضر هم هست از تمام نقطه نظر ها، gameplay و گرافیک. داستانش هم همون کلیشه ی سابق انچارتدی که همچنان جذابیت خودشو داره !
دو شماره ی اخر رو نگاه کنی در 90% موارد تفاوتی نمیبینی در base بازی، واقعا نمیبینی
اولین نکته ای که جلب توجه میکنه گرافیک با جزئیات تره، حتی اساس گرافیک هم همونه با کلی جزئیات و detail های جدید و رنگارنگ و خیلی خوب،
یک مقدار دقیقتر که نگاه میکنی میبنیی مبارزات hand to hand بازی یک مقدار دگرگون شده، استفاده از ابجکت های اطراف مثل شیشه نوشابه و میز و در و دیوار در حین مبارزه بصورت اتفاقی و جالب
یک مقدار دقیقتر که میشی میبینی یک سری جزئیات فقط جایگزین شده، مراحل صحرایی با مراحل برفی مثلا !
و در نهایت یک سری لوکیشن های متفاوت دیگه جایگزین شده (مثل مرحله ی کشتی یا اسب سواری در بیابان ها)
همین نکات ریز میشه تفاوت دو تا بازی شماره دار !
و این میشه هنر سازنده که تکرار رو چطوری تعریف کنه !
--------------------------------------------------------------------------------------------------
در مورد ایشون هم نیما جان هر طوری نگاه کنی base اثارش یکیه، ویت آل دو ریسپکت.
همه بازیا دکمه زنی، یک سری تصمیم گیری در طول بازی که موجب میشه یکی از اندینگ هایی که تدارک دیده شده رو در اخر بازی مشاهده کنی، که خیلی منحصر به فرده
عاملی که باعث میشه بازیاش متفاوت بشه همش برمیگرده به داستان !
بازی جدیدشم که کسی نمیدونه چه گیم پلی داره، ولی قطعا بازم دکمه زنیه با تصمیم گیری ها و اندینگ های متفاوت
مگه تکرار به چی میگن؟ اثار ایشون فقط قالب متفاوتی داره، وگرنه همون تکرار محسوب میشه + قرمز شده های بالا.
==========================================================
و در اخر هم ایشون راهش رو از تمامی گیم سازای دنیا جدا کرده نیما جان بر اساس عقاید خودش که همه میدونیم چیا هستن.
دنبال محبوبیت و معروفیت درجات بالا مثل cod یا بقیه بازیا نیست، دنبال سود های انچنانی نیست، فقط سعی میکنه یک ادم خاص باشه
نمیشه بگی هرچی میگه درسته
هرچی میگه از نقطه نظر خودش درسته، دلیل نمیشه که واقعا درست باشه

کوروش جان حتی تو بازی شاهکاری مثل انچارتد هم این تکرار کم کم قابل لمس هست ولی سازنده با درایتی که داشته بازی رو بسیار متنوع تر کرده و با استفاده شخصیت پردازی قوی سعی کرده از همون فرمول قبلی + طراحی های بسیار جدیدتر استفاده کنه که نتیجه هم داد و این موارد زیاد مشخص نبود . به طور کل کمتر سازنده همچین مهارتی داره و اگر دقت کنی برای سال بعد اومدن یه عنوان کاملا جدید معرفی کردند . و نخواستند مجددا انچارتد رو بیارند رو کار.
من با نظر Mr.Death تقریبا موافقم.
به عنوان مثال برای من خیلی ارزشمندتر بود یه بازی انحصاری از 360 برای سال بعد ببینم به جای اینکه دوباره gears of war رو بزک کنند بدن دستمون.
اما راجب ایشون : والا اصلا حرفش چیز خاصی نیست و همه تو هر کاری تقریبا میخوان خاص و عالی باشند . فقط تو بازیسنتر یه مقدار بیش از حد بهش حساسند .
هنوز یادمه که مثلا شرکتی مثل اپیک و فردی مثل کلیف سر بازی طوفان گلوله چه مسخره بازیایی که در نیاورند ولی اتفاق خاصی هم نیافتاد چون این حساسیت روش وجود نداشت
 
آخرین ویرایش:

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
13,011
نام
محمد امین
خواهشا دهن کیج رو پاک نکنید یک حرفی زده باید پاش بمونه.. 99 درصد عنوان های موفق ادامه داشتن مگر اینکه مشکل تجاری براشون پیش اومده باشه یا اینکه سازندشون کیج باشه..!
 

bluestar

کاربر سایت
Oct 7, 2005
1,024
خواهشا دهن کیج رو پاک نکنید یک حرفی زده باید پاش بمونه.. 99 درصد عنوان های موفق ادامه داشتن مگر اینکه مشکل تجاری براشون پیش اومده باشه یا اینکه سازندشون کیج باشه..!

چشم حتما بهشون میگم شما چی گفتی ، عصبانی نشو شما!!! حل میشه
بعد دوست من هر چی اب رو اینجا گل کنی ، ماهی پیدا نمیشه که بخوای بگیری
 

Polaris

کاربر سایت
Aug 14, 2007
2,775
دست بر و بچ بازیسنتر یه نوک تفنگ بدن و یه مشت مگا تشکچر و یه گردان تروریست یا موجود عجیب و غریب که با اره برقی بزنن نصفشون کنن ،این یعنی یه بازی خیلی خوب و نیکو!!!... بقیه هم که چیزی برای ارئه ندارن و هر چی میسازن اسلحه گرویتی گان نمیشه ...:-j
 

koorosh sh

کاربر سایت
Dec 10, 2008
7,968
کوروش جان حتی تو بازی شاهکاری مثل انچارتد هم این تکرار کم کم قابل لمس هست ولی سازنده با درایتی که داشته بازی رو بسیار متنوع تر کرده و با استفاده شخصیت پردازی قوی سعی کرده از همون فرمول قبلی + طراحی های بسیار جدیدتر استفاده کنه که نتیجه هم داد و این موارد زیاد مشخص نبود . به طور کل کمتر سازنده همچین مهارتی داره و اگر دقت کنی برای سال بعد اومدن یه عنوان کاملا جدید معرفی کردند . و نخواستند مجددا انچارتد رو بیارند رو کار.
من با نظر Mr.Death تقریبا موافقم.
به عنوان مثال برای من خیلی ارزشمندتر بود یه بازی انحصاری از 360 برای سال بعد ببینم به جای اینکه دوباره gears of war رو بزک کنند بدن دستمون.
اما راجب ایشون : والا اصلا حرفش چیز خاصی نیست و همه تو هر کاری تقریبا میخوان خاص و عالی باشند . فقط تو بازیسنتر یه مقدار بیش از حد بهش حساسند .
هنوز یادمه که مثلا شرکتی مثل اپیک و فردی مثل کلیف سر بازی طوفان گلوله چه مسخره بازیایی که در نیاورند ولی اتفاق خاصی هم نیافتاد چون این حساسیت روش وجود نداشت
منم همینو میگم دیگه !!!!
ایشون میگه تکرار خلاقیت رو نابود میکنه !
ولی بازیایی که با شماره دار بودن به تکرار افتادن و از خلاقیت خالی شدن به تعداد انگشتای 2 تا دستم نمیرسه سر جمع ! در مقابل صد ها بازی شماره داری که روز به روز بهتر شدن
بنابراین یکم بی انصافی نیست که بگیم ایشون راست میگه و حرفش کاملا صحیحه؟
موافقم که همه میخوان یونیک و خاص باشن، اما ایشون میخواد خاص تر باشه :d
و فی الواقع هم هست، بازیای بخصوص خودشو داره که همه سبکشو با ایشون میشناسن تا حدودی
ولی دیگه نظرات و بیاناتش کم کم داره از مزه میوفته
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر