Beyond Good & Evil 2 | PC

bqj2_znt1_uy1_for_threadjpeg.jpg


Beyond Good and Evil 2
Developer:
Ubisoft Montpellier
Director: Michel Ancel
Engine: Voyager
Publisher:
Ubisoft
Platform: TBA
Release Date: TBA
پس از حدود 15 سال از نسخه اول و حدود 10 سال از نسخه دوم که رنگ بازار را به خود ندید، در E3 2017 بازی Beyond Good & Evil 2 با اشک های کارگردان محبوبش یعنی Michel Ancel معرفی شد. او از طرفداران سری که در این مدت طولانی همچنان مشتاق بودند تشکر کرد و سپس از رییس یوبی سافت که این امر را برای او محقق ساخته بود قدردانی نمود. پس از مدت ها انتظار، حتی لحظه معرفی این بازی نیز در تاریخ صنعت گیم فراموش نشدنی خواهد بود.
معرفی بازی تنها با یک تریلر CG صورت گرفت و تصویر چندانی از گیم پلی منتشر نشد. اما اطلاعات اندکی از جزییات بازی در دسترس قرار گرفت که به آن ها اشاره می کنیم!
سایتی نیز برای مشارکت علاقه مندان طراحی شده که می توانند به ساخت بازی کمک کنند، البته این کمک به معنی کمک مالی نیست، زیرا به نظر می رسد یوبسافت هزینه زیادی برای این بازی کرده است. برای ثبت نام می توانید از لینک زیر استفاه کنید:
BGE2

اطلاعات منتشر شده:

  • جریان داستان باری قبل از شماره اول و تولد Jade، شخصیت شماره اول می باشد.
  • داستان بازی در منظومه ای دوردست به نام System 3 در قرن 24 روایت می شود.
  • بازی از سیستم Procedurally Generated پیشرفته برای ساخت برخی مناطق بازی استفاده می کند. اما همچنان قسمت های طراحی شده با دست و خط داستانی مشخص وجود خواهند داشت.
  • جهان خلق شده زنده است، همه چی در تعامل با هم هستند. در طول زمان می توانید حرکت سیارات را در مدار خود ببینید و تاثیر خورشید منظومه بر هر کدام را مشاهده کنید.
  • شرکت های مختلف با سو استفاده از Hybrid ها و توانایی آن ها سعی در دست گرفتن کنترل جامعه را دارند.
  • بازیکن در نقش یک Pirate که جزوی از یک گروه بزرگ است بازی می کند و هدف این گروه جنگ برای آزادیست.
  • بازیکن می تواند شخصیت خود را بسازد، جنسیت آن و نژاد آن را تایین کند.
  • دنیای بازی به شخصیتی که شما انتخاب می کند واکنش های متفاوتی نشان می دهد.
  • کل دنیای بازی به صورت یکپارچه بوده که هم قابلیت بازی به صورت تمام آنلاین را داشته و هم به صورت کاملا تک نفره!
  • ساخت بازی تقریبا از 3 سال پیش شروع شده که بیشتر وقت آن به خلق Engine جدید و اختصاصی این بازی اختصاص گرفته! نام انجین ساخته شده Voyager می باشد.
  • شخصیت های بازی همه طراحی شخص Ancel می باشند و نهایت وسواس برای هرکدام به خرج داده شده است.
  • اشاره ای به شخصیت Pay'j در تریلر پخش شده می شود. لحظه ای که Knox (میمون) مجسمه را به Zhau Yuzhu (خوک) می دهد.
  • جزییات زیادی در زمینه Lore داستانی و شکل گیری چیزی که در شماره اول بازی دیده شد در بازی وجود خواهد داشت.
  • Hook و Jet Pack در بازی حضور خواهند داشت که به شما برای فرار از موقعیت های خطرناک کمک می کنند.
  • شهر بر اساس طراحی های باستانی ولی با تکنولوژی جدید طراحی شده، طراحی که شاید آن را از دنیای Cyberpunk و SteamPunk جدا می کند.
  • اشارات مذهبی بسیاری در بازی وجود خواهد داشت.
  • وسایل نقلیه در بازی همانطور که در تریلر بود وجود دارند و تیر اندازی و مبارزه بر روی آن ها نیز امکان پذیر است.
  • قابلیت تخریب پذیری مکان های بزرگ و همچنین وسایل در بازی وجود دارد. اما همه چیز قابل تخریب نخواهد بود.
  • گشت و گذار نه تنها در شهر ها، بلکه در منطقه های حاشیه ای و حتی در فضا نیز امکان پذیر است و همه این ها یکپارچه خواهند بود بدون وجود هیچ گونه صفحه لودینگ. این ایده ای بود که قبلا به دلیل ضعف سخت افزاری مانع ساخت بازی شد.
  • در بازی شما Spaceship با اندازه و تجهیزات مختلف گوناگونی را خواهید داشت که به نوعی پایگاه شما خواهد بود.
  • در دیسکی که توسط Knox دزدیده شد، نقشه ای از یک Artifact وجود دارد. تصویر نشان می دهد که بسیاری تلاش کرده اند که به آن برسند اما هرگز برنگشته و کشته شده اند. حتی سیاره ای در نزدیکی آن را مشاهده می کنیم که در حال نابودیست.

تریلر بازی با یک رستوران کوچک شروع می شود که نشان از توجه زیاد به جزییات کوچم است و با یک Spaceship غول آسا تمام می شود که نشانگر عظمت بازیست.

همانطور که اول متن ذکر شد، وبسایتی با عنوان Space Monkey Program طراحی شده تا علاقه مندان بتوانند آخرین اخبار را از آنجا دنبال کنند، در بتا شرکت کنند و با نظریات خود به ساخت بازی کمک کنند. شایعاتی مبنی بر انحصاری زمانی بودن این عنوان چند وقتیست که در فضای اینترنت بخش شده، اما شواهد حاکی از آن است که این اطلاعات غلط می باشند. این شواهد هم از بخش ثبت نام سایت ذکر شده به دست آمده و هم از جوابی که شخص Ancel به دوست خوبم @sadegh93 داده است.


شخصیت های بازی:

dav_uihb_bge2_e3_knox_blog-300x113.jpg

Knox: Punk-a** hybrid monkey who is always looking for trouble

h8on_w1df_bge2_e3_zhou_yuzhu_blog-300x113.jpg

Zhau Yuzhu: Hybrid pig, pretentious collector and ruthless crime boss

klab_42x2_bge2_e3_li_daiyu_blog-300x113.jpg

Li Daiyu: Rejuvenated madam who runs Zhou’s backrooms

lreb_nwzi_bge2_e3_shani_blog-300x113.jpg

Shani: Badass biker and ingenious mechanic of Somalian ancestry

z4xg_o5eu_bge2_e3_dakini_blog-300x113.jpg

Dakini: Mysterious Captain of the Gada
اطلاعات بالا تقریبا تمام چیزی است که تا به حال منتشر شده. در صورت انتشار اطلاعات بیشتر پست اول آپدیت می شود.

عکس های منتشر شده:
 
آخرین ویرایش:

saphire

کاربر سایت
Dec 9, 2007
2,578
نام
امیرحسین
ویوندی الان کجای کار بود؟!
اگه هم ویوندی قصد خرید داشته باشه حداقل تا یک سال آینده خبری از مدیریتش نیست! این آپدیت ها هم چیزی هست که قولش رو داده بودن، تازه به نظرم کم هم هست!
از گارد دفاعی بیا بیرون 5 دقیقه. مگه گفتم کار بدی دارن می کنن؟ ویوندی هم یوبی رو بخره قطعا نصف بازی های جدید کنسل می شن که پروژه بلند پروازانه ای مثل BG&E2 هم جزوشونه. اما با هایپ و آپدیت های زیاد می تونن کاری کنن که کنسل کردن بازی ارزش اخبار منفی رو برای شرکت نداشته باشه و جلوگیری کنن از این کار.
پ.ن: یوبیسافت رو مثل میکامی نکنید لطفا.
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
از گارد دفاعی بیا بیرون 5 دقیقه. مگه گفتم کار بدی دارن می کنن؟ ویوندی هم یوبی رو بخره قطعا نصف بازی های جدید کنسل می شن که پروژه بلند پروازانه ای مثل BG&E2 هم جزوشونه. اما با هایپ و آپدیت های زیاد می تونن کاری کنن که کنسل کردن بازی ارزش اخبار منفی رو برای شرکت نداشته باشه و جلوگیری کنن از این کار.
پ.ن: یوبیسافت رو مثل میکامی نکنید لطفا.
گارد دفاعی نبود، سوالی بود به همراه تعجب!
آخه اینی که گفتی ربطی نداشت کلا! خیلی غیر منتظره بود در واقع! نگفتم که می گی کار بدی می کنن، گفتم که چیزی هست که قولش رو دادن و وبسایت SpaceMonkey هم برای همین راه انداختن!

به هر حال فعلا ویوندی وضعیت مشخصی نداره، یه سری هم احتمال می دن که کلا بیخیال بشه و بره جای دیگه سرمایه گذاری کنه! در هر حال اگه هم اتفاقی بیافته تا سپتامبر سال بعد تغییری توی مدیریت یوبی صورت نمی گیره!
**************

جدا از بحث، یعنی جواب دادن به یه کامنت یعنی گارد دفاعی گرفتن؟!
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
Michel Ancel توی اینستاگرام 2تا پست جدید ارسال کرده، اولی رو نفهمیدم قضیش چیه زیاد! ولی گفته چیزهایی رو دیدم که باور نمی کنید!

دومی هم عکس از شهر Ganesh بازی هست که در حال ساخته! گفته هم دنبال این هستن یه Playable Build بسازن از بازی که یه سری جنبه های گیم پلی رو در بر بگیره! عکس ها هم به ترتیب آپلود می کنم!

c66r_22220778_364614013973591_1980753799253327872_n.jpg

I've seen things you people wouldnt' believe . . .

eshk_22157432_2035044593476013_8500099389589553152_n.jpg


BGE2 - Ganesh city work in progress - Designers and artists are working all together on this massive city and the ingame result is gonna be fantastic . The player can freely go and land everywhere . The whole team is focusing on a playable build that will showcase different gameplay scales : From space battle to underground bar investigations and combat ... Keep in touch on the #spacemonkeyprogram site for more hot news !​
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
پست بعدی سایت bgegame.com هم منتشر شد و سوالی بود در مورد اینکه شما به عنوان یک Space Pirate چه مسیری رو انتخاب می کنید و چه کارهایی رو بیشتر به دنبالشون می رید! عکسی هم که برای این پست انتخاب شده خیلی جذاب هست و طراحی خیلی خوب شخصیت ها رو نشون می ده و همچنین استفاده از ابزار مکانیکی به جای اجزای بدن که خوب قبلا هم توی سری اول معرفی شخصیت ها بود!

v5lh_dldx2gdwkaea2lp.jpg
 

Wrath of Legion

کاربر سایت
Jul 26, 2017
318
هولی شت! :| من چطور اینو ندیده بودم تا حالا. زدن از بیخ و بن ریبوت کردن IP رو، طوری که میشه گفت اصلا دیگه BG&E نیست! :D تمام ایده هایی که توی نسخه اول به دلایل سخت افزاری/مالی/ناشر قابل اجرا نبوده رو داره اینجا پیاده میکنه انسل! که خب خارالعاده است.

ولی یه احساس دوگانه ای دارم الان بهش. با توجه به سوابق ناشر اصلا معلوم نیست چطور به همچین چیزی رضایت داده باشن. حتما انسل یه فاکتورهایی در راستای خط مشی اونها نشونشون داده که توجیه شدن ولی آیا اینها به تجربه بازی صدمه نمیزنه؟! تا عرضه خود بازی نمیشه فهمید...

در ضمن انقد femaleـباز نباشید. کاراکتر فقط کاراکتر شماره 3. ^:)^:D
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
پست جدید هم ارسال شده که مربوط به یه سری استفاده های ابزاری از Hybridها توی دنیای System 3 هست که یکی از شاخه های اقتصادی مهم این سیستم هم شناخته می شه!

j93a_22709108_356665911442830_6581479301659492352_n.jpg


تولید انبوه و استفاده به عنوان اسباب بازی و وسایل سرگرمی

7l7u_bge2_hybrid-fight_arena.jpg


استفاده برای مسابقات خونین و جلب بیننده

3dqk_bge2_hybrid-rhino_scraps.jpg


بیگاری کشیدن و انجام کارهای سخت



اینم کوچیک گذاشتم که مشکلی نباشه :D استفاده هم معلومه :-?

 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
پست جدید اینستاگرام انسل، که می گه E3 امسال خیلی خوب بود، ولی E3 سال بعد فوق العاده و باورنکردنی خواهد بود. از بازی هم به عنوان بزرگترین پروژه یوبی تا به حال نام برده. همچنین گفته که به زودی اطلاعات بیشتری از بازی منتشر می شه. حالا اینکه توی TGA یا PSX نمایش داره معلوم نیست، فقط یادمه گفته بودن تا آخر سال بازم از بازی چیزی نشون می دن!

37a_11-18-2017_6-33-58_pm.jpg
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
امروز ساعت 20:30 (اگه اشتباه می کنم تصحیح کنید لطفا) بازی یه Live Stream داره که در مورد ساخت بازی قراره خود Michel Ancel حرف بزنه، محتوی کامل معلوم نیست، اما می تونین توی شبکه های اجتماعی و اکانت اصلی خود Ubi این استریم رو دنبال کنین.
سر فرصت هم همه اطلاعات مهم به این تاپیک اضافه می شه اگه یه وقتی از دست دادین نمایش رو نگران نباشین :D

bqjf_12-7-2017_2-09-44_pm.jpg
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
Live Stream دیروز برگزار شد و اطلاعات خوبی رو در بر داشت، البته خودم انتظار یه تریلر هرچند کوتاه داشتم که خوب فکر نمی کنم فعلا شاهد همچین چیزی باشیم، چون هنوز کار ساخت بازی به صورت کامل شروع نشده!
خوب همونطور که قول دادم، اطلاعات مهم و اگه شد کامل این Live Stream رو براتون توی این پست و پست اول و دوم تاپیک قرار می دم و امیدوارم که هم خوشتون بیاد و هم مورد استفاده قرار بگیره.

این اولین Live Stream رسمی از سمت سازندگان بود که در تاریخ 7 DEC سال 2017 میلادی برگزار شد. استریم های دیگه ای هم قراره برگزار بشه ولی تاریخ و برنامه مشخصی ندارن. اما آخرین پست Michel Ancel توی صفحه اینستاگرام به این مورد اشاره می کنه که توی برنامه های بعدی چیزهایی از گیم پلی هم می بینیم.

  • در ابتدای استریم در مورد Space Monkey Program و اهدافش گفته شد که می تونین به سایت bgegame.com برای عضویت مراجعه کنین.
  • سپس در مورد سوالاتی که توی سایت bgegame.com و جواب مردم صحبت شد، از پیدا کردن Easter Egg ها تا سوالاتی که توی این تاپیک هم پوشش داده شد.
  • دنیای بازی BGE2 کاملا وابسته به عنوان اصلی سری هست ، و کنار گذاشته شدن سبک کارتونی شماره اول به دلیل رسیدن بازی به حالت بزرگسالانه تر و جدی تری صورت گرفته ولی با این حال، دنیای بازی کاملا مرتبط با اصالت خودش خواهد بود.
  • گذشته برخی از شخصیت های عنوان اصلی را می توانید در BGE2 مشاهده و جست و جو کنید و اینکه برای فهم بیشتر اگر تا به حال موفق به انجام بازی اول نشدید، نیازی به بازی کردن آن ندارید و همه چیز در شماره دوم به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.
  • در خلال سفرهایی که در بازی خواهید داشت، می توانید مواردی همچون مجسمه، نقاشی، کتاب و به طور کلی انواع Collectibleها را جمع کنید و به Mother Ship خود بیاورید و حتی به عنوان دکور داخلی از آن ها استفاده کنید.
  • در انجام ماموریت های بازی آزادی عمل زیادی وجود خواهد داشت که در این مورد می توان به تصمیمات شما، نحوه انجام، همراهان و تجهیزات و ... اشاره کرد.
  • بازی تمرکز زیادی بر روی آداب و رسوم مختلف و همچنین ادیان گوناگون دارد.
  • طراحی برخی از شخصیت های بازی بر اساس ادیان، افسانه ها و موارد مشابه صورت گرفته است.
  • محیط ها و تمدن های زیر آب هنوز قطعی نشده اند، اما تیم سازنده در حال بررسی موارد مربوط هست.
  • Pirate بودن یکی از ارکان مهم بازی هست و به همین خاطر، هرچیزی که مربوط به Pirateها بوده در این بازی با پیشوند Space و البته منطق فضایی بودن وجود دارد.
  • سیستم طراحی شخصیت های بازی یکی از بزرگترین دست آوردهای تیم سازنده بود. با این سیستم علاوه بر اعمال عملیات ساده مانند جنسیت شخصیت، قد و هیکل و ... می توانند Hybridهایی از ترکیب های مختلف نیز بسازند و گونه ها محدود به انسان-حیوان نخواهد بود. مثلا ترکیبی از پلنگ و کوسه!
  • اکثر شخصیت های خلق شده داستان و یا پیش زمینه ای برای خود دارند و تنها برای پر کردن فضا نخواهند بود.
  • یک سری از شخصیت ها که با نام Legendary از آن ها یاد کردن، دارای پیش زمینه داستانی کامل تر خواهند بود. قابل تعامل هستند و حتی توانایی استخدام برخی از آن ها را خواهید داشت.
  • هر شخصیت قابل استخدام، توانایی های شخصی خود را خواهد داشت و می توانند در یک موضوع خاص که تا به حال قادر به انجام آن نبودید شما را یاری کنند. مثلا برای استفاده از یک مدل خاص از وسیله نقلیه، نیاز به فردی خاص خواهید داشت.
  • شخصیت های مهم بازی دارای داستان و ماموریت های مخصوص خود هستند و برخی از این داستان ها می تواند به صورت داینامیک اتفاق بیافتد. برای مثال شاید در زمانی ببینید شخصیت Knox بسیار ناراحت بوده و دلیل آن مرگ خانواده اوست و شما به عنوان بازیکن می توانید این جریان را پیگیری کنید.
  • کشتی های فضایی در بازی در کلاس های مختلف هستند و هر کدام از لحاظ عملکرد با سایرین متفاوت هستند. این تفاوت ها به سرعت، قدرت مانور، گنجایش، قدرت جنگی، قدرت صوت و ... بستگی دارد.
  • قابلیت شخصی سازی داخلی و خارجی کشتی های فضایی به صورت کامل وجود خواهد داشت. در قسمت خارجی می توانید از رنگ و طرح ها گرفته، تا بخش های اساسی مانند موتور و ... را تغییر دهید. فضای داخلی را هم می توانید با آیتم های بدست آمده در سفرهایتان تزیین نمایید.
  • تیم ساخت بازی از زمان E3 تا به حال از نظر تعداد نفرات 3 برابر شده. بازی هنوز وارد فاز اصلی ساخت نشده، اما با توجه به تعداد نفرات و امکاناتی که در اختیارشون هست، به نظر به زودی وارد مرحله Full Development میشه .
  • شهر Gnash که در نمایش اول بازی بوده به صورت کامل ساخته شده.
  • شهر ها به صورت رندم ساخته نشده اند و همه آن ها کاملا طراحی شده هستند. هر شخصیت درون آن ها فعالیت مخصوص خود و داستان مربوط به خود را دارند.
  • هدف اولیه Beyond Good & Evil ساخت یک سه گانه بود. اما دنیای بازی از نظر Ancel اینقدر بزرگ بود که لازمه این کار ساخت یک پیش درآمد برای بازی بود تا دنیای آن را کامل توضیح دهد. اینکه فلسفه وجود Hybridها چیست، آداب و رسوم چطور منتقل شدند و ... همگی در این شماره توضیحی خواهند داشت. حتی در قسمتی گفته شده که پس از این عنوان موارد برای ادامه سری هم بررسی خواهند شد.

اطلاعات بالا به صورت کامل از استریم برداشته شده. پست جداگانه ای برای این موارد ذکر نشده و کسی اگر دنبال منبع اصلی هست باید لایو استریم رو دانلود کنه که لینک مستقیم رو هم قرار می دم، البته به دلیل زمان طولانی کیفیت لینک مستقیم 480 هست. عکس هایی هم از روی ویدیو گرفتم که با توضیحات مربوط در پایین قرار می دم، برای روشن شدن برخی مواردی که بالا توضیح داده شد. یک ویدیو 5 دقیقه ای هم برای جمع بندی همه این موارد توسط UbiBlog منتشر شد، برای کسایی که وقت ندارن حتما توصیه می کنم حداقل این ویدیو رو ببینن.



نمونه ای از طراحی شخصیت بر اساس ادیان و افسانه های هند


نمونه ای از ترکیب حیوان-حیوان


یکی از شخصیت های Legandary که وجود Factionهای مختلف در بازی را نیز تایید می کند.


یکی از Concept Artها از فضای زیر آب


یک Space Pirate Base که محل تجمع Pirateها و مکانی برای معاملات و غیره هست.


تعداد کمی از طرح ها و مدل های مختلف از Space Shipها که درون بازی موجود هست.



مدل ها و طرح های مختلفی که با اعمال تغییراتمی توان از یک نوع Space Ship ایجاد کرد.

ویدیوها:

دانلود ویدیو لایو استریم به صورت کامل با کیفیت 480:

دانلود ویدیو جمع بندی UbiBlog با کیفیت 720

از لینک های زیر هم می تونید به مرجع اصلی ویدیو ها دسترسی داشته باشید:


 
آخرین ویرایش:

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
خوب همونطور که قول دادم پست بالا رو ویرایش کردم و عکس و ویدیو هم قرار دادم. اگه مشکلی هست توی پست خوشحال می شم اطلاع بدید.
به زودی خلاصه اطلاعات بالا در پست های اول و دوم تاپیک هم قرار داده می شه.
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
چند روز پیش سایت bgegame.com آپدیت شد و البته اطلاعات خاصی ارائه نشد. فقط این سوال مطرح شد که بیشتر علاقه مند هستین که چه مکان هایی رو توی بازی ببینید! به همراه این پست هم 3 تا Artwork منتشر شد که همینجا قرار می دم.
احتمال اینکه اطلاعات زیادی از بازی تا E3 منتشر بشه کم هست، هرچقدر پیشروی داشته باشن احتمال زیاد برای E3 نگه می دارن، چون خود Ancel هم گفته بود که E3 امسال براشون فوق العاده خواهد بود.

t8us_01_downtown_hybrid_quarter_weboptimized-940x480.jpg


l60y_23_intro_landscape_2_weboptimized-1024x487.jpg


zdsn_radiocheeta_final2-1024x455.jpg
 

armin_shadow

A New Era Begins
ناظم انجمن
Mar 18, 2006
3,233
نام
آرمين
فردا دومین Live Stream بازی برگزار می شه. قبل از E3 یکم بعید بود این حرکت، اما امیدوارم بازم اطلاعات خوبی از بازی و پیشرفتش در دسترس باشه، مثل سری قبل قسمت های مهم هم برای کسایی که نرسیدن ببینن به هر دلیلی توی این تاپیک قرار می گیره!

qjza_dcnbwsbxkaeei5l.jpg

 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,075
نام
مــاکــان
عالی بود، چقدر خوب این BGE 2 ،واقعا ارزش 2 نسل انتظار داشت که بازی به این سطح برسه.:x
همین یک عنوان + Splinter Cell جدید کنفرانس یوبی تبدیل میکنه به بهترین کنفرانس چند سال اخیرشون.
چقدر دست پر امسال Ubi.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر