Alan Wake Hands-On

Bone Crusher

کاربر سایت
Dec 27, 2008
3,872
نام
امیرحسین
سلام


اخیرا سایت های مختلفی از این بازی پیش نمایش تهیه کرده اند که به نظرم مقاله Videogamer یکی از کاملترین آن ها محسوب می شود . پس اونو ترجمه کردم و قرار دادم . اگه با هر مشکلی هم برخوردید به بزرگی خودتون ببخشید .


اتفاقات خوبی در انتظار کسانی خواهد بود که تا به حال صبور بوده اند . این نظر مسئولان رمدی در مورد بازی است . نزدیک به نیم دهه طول کشید تا مسئولین رمدی توانستند که ساخت طاقت فرسای مکس پین را به اتمام برسانند . هم اکنون , بعد از گذشت چندین سال , به نظر می رسد آلن ویک مانند مکس پین همان راه صعب العبور تولید را طی کرده است . انتظار برای این بازی به قدری طولانی بود که برخی از ما کم کم داشتیم نگران می شدیم که آیا این بازی در نهایت به مقصد می رسد یا نه . ولی هم اکنون , بعد از گذشت پنج سال از زمان معرفی آن در نمایشگاه E3 سال 2005 , به نظر می رسد که نهایتا آلن ویک آماده شده است تا قدم به روشنایی بگذارد .


alan_3.jpg


اول از همه , آلن ویک عنوانی اکشن است . درسته که یکسری از ویژگی های عناوین Survival Horror را نیز یدک می کشد و همچنین داستانش در راس ویژگی هایش قرار گرفته است ولی , با همه این وجود باز هم عنوانی اکشن محسوب می شود . ایده های مکس پین از کمیک های بیشمار , فیلم های Noire و داستان های پلیس های سفت و سخت الهام گرفته شده بود . در نقطه مقابل آلن ویک از عناوینی همچون : Twin peaks و داستان های استیفن کینگ برگرفته شده است ولی با این وجود شباهت هایی بین این دو عنوان وجود دارد مانند : وجود نقش اول هایی مرد که با مشکل بزرگی رو به رو شده است , استفاده از راوی برای نقل داستان و وجود صحنه های سینمایی که با ظرافت کار شده اند و همچنین مبارزاتی فراوان و زیبا . آلن ویک عنوانیست که با قرار گرفت در جو آن احساسی فوق العاده ای به شما القا می شود . ولی مورد دیگری هم وجود دارد تا از بخش مبارزات بازی نیز لذت ببرید . زمانی که تصویر برای وقوع صحنه ای سینمایی به حالت Slow-Motion درآمده هنگامیست که آقای ویک یا از منورش استفاده کرده یا اینکه از تبری که به سمتش می آمده جا خالی داده . در این لحظات شما به مراتب بیشتر از یک بچه در مقابل حرکات پلیسی غیر قابل کنترل به نظر خواهید آمد ( * اشاره به مکس پین * ) .

یک یادآوری سریع برای کسانی که چندان پیگیر این پروژه نبوده اند : آلن ویک عنوانیست که داستان نویسنده ای با همین اسم را بازگو می کند که از مشکلات و محدودیت های نویسندگی رنج می برد . با موافقت پیشنهاد همسرش , آلن تصمیم می گرد که به شهر آرامی به نام برایت فالس سفر کند . ولی متاسفانه با توجه به اظهارات آقای Thomas Cook سفر آنها طبق برنامه پیش نخواهد رفت . " خانوم ویک در همان اوایل بازی در مه و دود گم می شود ( خوب , دقیقا این صورت نیست ولی من هم اجازه ندارم بیش از این راجع به آن صحبت کنم ) و همچنین نویسنده رنج کشیده ما به زودی مورد حمله Taken ها ( افرادی غیرعادی و تسخیر شده توسط نیروی مرموزی که تا به اکنون توضیح شفافی راجع به آن داده نشده است) قرار می گیرد " .

مدت زیادیست که منتظر بودم نگاهی شایسته و مناسب به آلن ویک بیاندازم پس , هنگام بازدیدی که ماه پیش از دفتر اصلی شرکت رمدی واقع در هل سینکی داشتم از اینکه فرصتی بیشتری برای تست بازی بهم دادند بسیار مسرور شدم . نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید اینجا به آنها بپردازم پس با این وجود شما باید من رو ببخشید اگر بجای توضیح کامل , نکته ای را از قلم انداخته باشم . مطمئنا بهترین موضوع برای شروع صحبت هام , مبارزات بازی است که مشخصا تا انتها بازی نقش عمده ای را ایفا خواهند کرد . همان طور که در نمایشگاه E3 سال پیش مشخص شد , آلن به طور کلی برای مبارزه با Taken ها مجبور بود از 2 وسیله استفاده کند . تفنگ ها اسلحه هایی هستند که بعد از کش و قوس فراوان می توانید از آنها برای نابودی دشمنان انسان مانندتان استفاده کنید ولی , قبل از آنکه بهشان شلیک کنید باید لایه تاریکی که آنها را محاصره کرده و از آنها محافظت می کند را نابود سازید . همان طور که انتظارش را داشتید ساده ترین ابزار برای انجام این کار همان چراغ قوه تان خواهد بود . اگر نور چراغ را نزدیک Taken ها بگرید مشاهده خواهید کرد که آهسته آهسته سیاهی جوهر مانندی که آنها را احاطه کرد شروع به ذوب شدن می کند . ولی اگر به قدر کافی صبور نیستید می توانید نور را مستقیما و با قدرت و دقت بیشتری به طرف آنها بگیرید ولی این کار شما باعث می شود که باطری چراغ قوه تان سریعتر تمام شود . آلن می تواند چندین باطری اضافه با خود حمل کند که این قابلیت به او این اجازه را می دهد هنگام مبارزات به سرعت آنها را با باطری معیوب تعویض کند . از طرفی اگر به طور کلی همه باطری ها را مصرف کرده باشد , آخرین باطری خود به خود شارژ می شود که این کار به کندی صورت می پذیرد . به طور خلاصه , انرژی منبعی است که باید محتاطانه از آن استفاده کرد .

بعلاوه چراغ قوه , آلن می تواند تجهیزات اضافی دیگری ( تولید کننده نور ) را حمل کند . منورهای های دستی ( قابل حمل ) برای پاکسازی گروهی از دشمنان عالی به نظر می رسید همچنین آنها را عاجز می کند اما , اگر بتوانید اسلحه منور پرتاب کن بدست بیاورید , در اصل می توان گفت اسلحه ای بقدرت راکت لانچر پیدا کرده اید . نارنجک های آتش زا در این بازی از قدرت انهدامی بسیار بیشتری نسبت به دیگر عناوین اکشن برخوردار بودند . خوب است به این نکته اشاره کنیم که نشانه اسلحه شما با نشانه نور چراغ قوه تان یکی است . زوم روی شانه ( * مانند رزیدنت اویل 5 * ) وجود ندارد در نتیجه کنترل بازی به صورت Dual-Wield است . اسلحه های گرم با استفاده از یک trigger و اسلحه های تولید کننده نور از طریق trigger دیگر قابل استفاده هستند .


alan_2.jpg


همان طور که خودتان احتمالا به آن واقف هستید , زمانی که نوبت به مبارزات در آلن ویک می رسد شاهد انعطافاتی خواهیم بود . اگر از آن دسته از آدم های ترسو و محافظ کار هستید ( که با توجه به شرایط و جو بازی کاملا قابل درک هست ) می توانید بدون درگیری از مهلکه فرار کنید . رمدی ایده ای به اسم BETS که مخفف Bring Enemies to the Scene است را خلق کرده که باعث می شود Taken ها در صورت تعلل آلن جمعیتشان بیشتر شود و او را محاصره کنند . ایده پشت سر این طرح این بوده که اگر شما جز افراد مبارزه طلب و دوستدار چالش هستید می توانند منتظر بمانند و آنها را به مبارزه طلب کنید و اگر جز افراد صلح طلب هستید می توانید پاشنه کفشتان را بکشید و به سرعت از محل دور شوید . اتخاذ کردن روش فرار تاثیر بسزایی در حیات کاراکترتان دارد . حتی زمانی که دیگر گلوله ای برایتان نمانده , با استفاده از چراغ قوه تان می توانید به طور موقت , حتی دشمنانی را که لایه تاریکی از رویشان برداشته شده است را از خود دور نگه دارید . همین طور آلن عکس العمل های خوبی موقع فرار از خود بروز می دهد . تنها با فشردن دکمه dodge این کار صورت می گیرد . همان طور که قبلا هم اشاره کردم , بازی برای عکس العمل های لب مرزی جایزه ای را تعیین کرده آن هم آهسته شدن زمان است همچنین شاهد صحنه های سینمایی اینچنینی موقع استفاده کردن از اسلحه های وابسته به نور خواهید بود . آلن در این موارد کار تاکتیکی فوق العاده یا عجیب و غریبی را انجام نمی دهد ولی مشاهده چنین صحنه هایی بسی لذت بخش خواهد بود .

جلوه های بصری شیک یکی از چاشنی های کلیدی آلن ویک محسوب می شود . تا به اینجا روی قسمت اکشن بازی تمرکز داشته ایم ولی مسلما قسمت آرام دیگری در بازی وجود دارد – قسمتی که یکی از تعهدات تاکید شده رمدی برای هرچه بی عیب و نقص بودن آن می باشد , عنوانی شایسته برای تلویزیون های ممتاز و برجسته . بعد از مشاهده سکانسی کوتاه از خواب آلن که گیمران را با سیستم نور و تاریکی آشنا می کند , بازی به طور رسمی با نشان دادن آلن و همسرش که در حال گذر کردن از گذرگاهی که آنها را به برایت فالس می رساند شروع می شود . با وجود تهدید Taken ها که ظاهرا تنها قسمتی از بازی متوجه شما خواهند بود , در طول روز این فرصت برایتان فراهم خواهد شد تا کاملا مجذوب زیبایی های گرافیکی بازی بشید . به طور خلاصه , بازی رویایی به نظر می رسد . اطلاعات راجع به مسیر پیشروی گرافیک بازی به صورت حداقل است ( در حقیقت وضعیت آن در این دمو معرفی که ما دیدیم چندان مشخص نبود ) در حالی که , چشم انداز شهر برایت فالس با دقت و ریز بینی خاصی طراحی شده است . کاراکتر های بازی بسیار عالی و گیرا طراحی شده اند اگرچه کمی از عدم تطابق دیالوگ ها با لب کاراکتران مایوس شدم .

بازی بسیار زیبا به نظر می رسد ولی , اتمسفر کلی بازی چیزیست که شما را تحت فشار قرار خواهد داد . زمانی که ویک به شهر رسید به ما فرصتی مناسبی داده شد تا در این محیط پهناور چرخی بزنیم . از پل راه آهنی زنگ زده گرفته تا شهر های کوچک محلی و همچنین تپه هایی با پوشش گیاهی انبوه که گویا تسلطی کامل بر افق داشتند . برایت فالس در واقع تصویری شبیه به شهرهای قسمت مرکزی آمریکا را به نمایش می گذارد . داستان به گونه ای پیش می رود که آلن را به عنوان یک فرد غریبه معرفی می کند . زمانی که قهرمان ما وارد رستورانی می شود , او به سرعت با شکلی مقوایی از خودش روبه رو می شود . سپس یکی از پیشخدمتان او را به سرعت می شناسد که در این موقعیت آلن کمی خجالت زده بنظر می رسید . سپس صحبت های عجیب و غریب دو موتور سوار کهنه کار که مشغول پایین آمدن از پاتوقشان بودند توجه او را جلب کرد . یک پیر مرد از آلن درخواست می کند که نواری را در گرامافون بگذارد , که این کار را کردیم . سپس , از اینجا بود که کم کم محیط جو مرموز و تیره ای به خود گرفت . آلن پرس و جو کرد که کجا می تواند Stucky صاحب اتاقی که قرار است آنجا اقامت کند را ملاقات کند . یکی از پیشخدمتان به او گفت که می تواند او را در اتاقی پشت رستوران مشاهده کند . راهرو سراسر تاریک بود و زمانی که نزدیکتر می شدیم , پیرزنی به ناگهان ظاهر شد که درباره خطرناک بودن تاریکی چیزهایی را زیرلب زمزمه می کرد .


alan_4.jpg


من اتفاقاتی که در ادامه روی داد را Spoil نخواهم کرد ولی همین کفافیت می کند که بدانید در تک تک صحنه های بازی روح مجموعه Twin Peaks دمیده شده است – درامی کاملا مرموز و عجیب ساخته شده توسط David Lynch که در اوایل دهه 90 پخش میشد . رمدی در مورد رقابت عنوانش با مجموعه های پرهزینه تلویزیونی کاملا مصمم و آشکارا اظهار نظر می کند و با توجه به آنچکه ما تا به اینجا از بازی دیده ایم می توان بگوییم که آنها به هدفشان رسیده اند . من نمی خواهم وارد جزییات شوم و دقیقا آنچه را که از اوایل بازی دیدم بیان کنم ( هم زمان کم است و هم اینکه اجازه گفتنشان را ندارم ) ولی , می توانم این را بیان کنم که : نوای مرموز و اسرارآمیز داستان بازی به گونه ایست که شما را از همان ابتدا بدجور درگیر خود می کند و همچنین رمدی دوست ندارد تا تنها از تلویزیون به عنوان منبع الهام بخش استفاده شود . همان طور که در سری مکس پین هم مشاهده شد , آلن ویک نیز برای نقل داستان از روش In-Game استفاده می کند . اگر شما به رادیو داخل کلبه تان گوش کنید , برای مثال , پیشخدمتی که موقع ورود شما به رستوران شگفت زده شده بود , درباره نحوه و اتفاقات هنگام ورودتان با یکی از ایستگاه های رادیویی محلی مشغول مصاحبه است . حتی بعدا در صحنه ای جالب تر فرصتی بدست آوردیم تا شاهد تکرار برنامه گفتگوی تلوزیونی با حضور آلن باشیم و سپس فیلم اکشنی به نمایش درآمد که هنرپیشه آن کسی نبود جز فردی که صدا و چهره آلن از اوبرگرفته شده است . اوه , اگر چیزهایی که ذکر کردیم به قدر کافی منحصر به فرد و عجیب به نظر نمی رسند خوب است این را هم بدانید که خود سم لیک به عنوان مهمانی در یکی از این برنامه ها حاضر خواهد شد .

این قابلیت ها و صحنه ها به خودی خود بسیار جذاب و دلربا به نظر می رسند ( * منظور قابلیت هایست که در بالا ذکر شد * ) ولی آنها همچنین , گره سختی با نکات کلیدی مبارزات در قسمت تاریک بازی خورده اند . هنگامی که آلن مشغول مبارزه در قسمت تاریک شهر برایت فالس است , به طور تصادفی با برگه هایی از کتاب نوشته شده توسط خودش بر می خورد که هیچ چیزی از آن را بیاد ندارد ولی گویا این برگه ها اتفاقاتی که در آینده روی خواهند داد را پیش بینی می کنند . دوباره , من این اجازه را ندارم تا به جزییات این صفحات بپردازم ولی این را می توانم بگویم ترس زیادی در جان شما از آنچکه در گوشه و اطرافتان انتظارتان را می کشند , خواهد انداخت . مخصوصا زمانی که متوجه می شوید این تنها Taken ها نیستند که قصد جان شما را دارند .


alan_5.jpg


آیا نمایشی که از بازی هنگام برگذاری کنفرانس ماکروسافت در E3 سال پیش نشان داده شد را بیاد دارید ؟ آیا آن قسمت را بیاد دارید که آلن مورد هجوم یک دستگاه حفاری تسخیر شده قرار گرفت ؟ بعضی از افراد آن صحنه را شگفت انگیز و عده ای دیگر آن را مضحک می پنداشتند ولی , به هر حال عده زیادی راجع به آن اظهار نظر کردند . خوب , به نظر میرسد که ما شاهد بروز چنین حوادثی به کرات در بازی خواهیم بود . هر چیزی که نیروی شیطانی مقیم در برایت فالس می خواهد باشد , باشد ولی نکته اینجاست که او قدرت این را دارد تا هر آنچه که در دسترسش هست را آلوده کند . انسان هایی که به تسخیر این نیرو درآمده بودند اغلب لباس چوب برها , شکارچیان و دیگر افراد تنومند که در محیط آزاد فعالیت دارند را به تن داشتند . پس تعجبی ندارد که دشمنان مکانیکی شما هم از این تم پیروی کنند . علاوه بر دستگاه حفاری که ذکر کردم , مبارزه کوتاهی با دستگاه کمباینی ( * ماشین درو * ) تسخیر شده و شیطانی نیز داشتیم در همین حال مبارزه دیگری با قرقره های آهنی شناور در هوا داشتیم که اندازه آنها به مانند چرخ های واگن ها بود ( منظورم دقیقا اندازه چرخ واقعیست نه بیسکویت های Marshmallow ) .

به طور مختصر , به نظر می رسد در نسخه نهایی بازی شاهد مبارزاتی فراوان خواهیم بود البته شما همیشه به تنهایی مبارزه نخواهید کرد . گاهی اوقات شما در کنار دوستانتان مشغول مبارزه خواهید شد که از بین آنها می توان به جوانی خوشحال به نام Barry اشاره کرد . Barry وکیل بی چاره آلن است که به نظر می رسد لحظاتی مضحک و خنده دار را در بازی رقم خواهد زد . در یکی از صحنه ها او را دیدیم که رشته ای از چراغ های کریسمس را به خود پیچیده بود تا بلکه بتواند از خود محافظت کند . به نظر می رسد هنگام مبارزات شاهد تعداد زیادی شوخی پر معنی و بیاد ماندنی بین کاراکترها خواهید بود و همچنین صدای آلن که به عنوان راوی داستان را نقل می کند حسی زنده تری نسبت به دیگر عناوین معمول سبک اکشن القا می کند . بعضی اوقات فکر می کردم که آلن بیش از حد داستان را نقل می کند در حالی که وقتی شروع به صحبت می کرد دیگر صداهای محیط به صورت پس زمینه در می آمدند و صدای او بلند تر از هر صدایی شنیده میشد ولی , اکنون احساس می کنم بالانس بین آنها صحیح بوده و نحوه بازگویی داستان کملا منحصر به فرد و عالی طراحی شده است.

همانطور که قبلا هم اشاره کردم , خوش شانس بودم که توانستم قسمت های زیادی از آلن ویک را مشاهده کنم . حال بعد از گذشت 2 هزار لغت باز هم چیزهای فراوان دیگری وجود داشت که من موفق به مشاهده آنها نشدم . در طول بازی با پیغام های مرموز و مشخصی روبه روخواهید شد که شما را به سمت جعبه های پنهان شده مهمات راهنمایی می کنند . ژنراتورهای سیاری در بازی وجود دارند که برای به کار انداختن آنها باید مینی گیمی وابسته به زمان را انجام دهید تا در انتها حمامی از نور را به دشمنان پیرامونتان هدیه دهید . همچنین شاهد کنسرتی هیجان انگیز در هوای آزاد بودیم که در این کنسرت خشن آلن به سرعت بر روی stage از این طرف به آن طرف می دوید تا تیکن ها را از stage دور کند درحالی که Barry با فشفشه ها و دیگر مواد منجره سرگرم بود .


alan_6.jpg


تمام چیزهایی که ذکر کردم ارزش این را دارند تا بیشتر درموردشان بحث شود ولی الان مجبور با گفتن این جمله شما را به حال خود بگذارم : اگر تا به الان تمام مقاله هایی که راجع به باز آمده است را دنبال کرده باشید حتما در این فکر هستید که " Alan Wake sound Awesome " در واقع این عبارت به دو معنا می باشد . آلن ویک که واقعا عالی به نظر می رسد ولی از طرفی دیگر دارای صداگذاریش نیز عالی هست . صدا گذاری ها در بازی حقیقتا جذاب هستند از ترک های لایسنس شده ( باز هم چیزی که نمی توانم راجع به آن بیشتر صحبت کنم ) گرفته تا صداهایی که در جنگل وجود دارند که برای درست کردن آن تیمی مخصوص از رمدی برای مدت طولانی در جنگل اردو زدند . این سطح جزئیاتیست که ما با آنها رو به رو خواهیم شد . تمام این ویژگی های عالی و سازگار , خوشبختانه درون جعبه ای قرار خواهند گرفت که خودم به شخصه تحملم برای بازکردن آن به اتمام رسیده است .

بازی در تاریخ 21 May عرضه می شود .


پایان

منبع
 
آخرین ویرایش:

Hedi360

کاربر سایت
Aug 3, 2008
116
نام
Hedayat Daneshmand
به نظر من که فرقی نداره اوون روز که Gears of War اومد گرافیکی رو دستش نبود . . . همینطور این رقابت ادامه داشته تا این که Uncharted 2 اومد , حالا هم Alan Wake بعدشم God of War III . . .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر